20 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

20 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

—— 20-10-937 Kurtuluş Savaşında Kahramanları Koca Gemi İçindekilerle Birlikte Bizim Olmuştu > (Milli savaş günlerinde Ruslar- dan aldığımız iki küçlük motör gam bot, Novorosiski Ilmanmda tamir edilirken, limanda hareket halinde bulunan Enosis admdaki Yunan vapurunu yakalamıya karar veri" yorlar Motörler tami redilip engi- ne açılıyor, kısa bir müddet sonra da Enosis Istanbula hareket edi- yorlar. Motörler tamir edilip engi- gumbotlar, gemiyi top ateşiyle tev kif ediyorlar, Bu kahramanlık ma- cerasının son kısımmı da bugün ©- kuyacağız.) K“ yedi milimetrelik top g€- cenin zulmetini yırtan bir uğultu ile düşmana İlk mermiyi yolladı. Namluda parlıyan korkunç alev ve geminin on metre ilerisin- de minare boyu yükselen su sütü" pu düşman vapurunu derhal dur” durdu, Yolcular ve o mürettebat kendilerinin o yolunu kesenlerin Türk denizcileri olduklarını hemen anlamışlardı. Zira biraz sonra Eno- sis'in güvertesinde (teslim) gada- ları yükseliyordu. İki numaralı mo- tör sekiz mil açıktan morsla m8 kine ârızasmı giderdiğini ve son süratle gelmekte olduğunu bildiri- yordu. Nihayet o da azimkâr arkadasi” na yetişti ve vazifesini telâkki et- ti. İlk iş olarak her iki motör gam- bottan beş silâhlı asker ayrıldı ve bunlar Batum süvarisi Bay İzze- tinin kumandasmda Enosis'e geçi- rildi, Artık 1100 ton cesametinde- ki koca vapur Türklerin eline geç- mişti, Gemide, yolcularr'da dahil olmak üzere, yüze. yakm.insan ver dı. Halbuki her iki motörün mü- Tetlebatı ancak yedi kişi idi. Enosis, zaptedildikten sonra ilk İş telsizini muhafazaya almak ol- du: Zira o tarihlerde düşman harp gemileri Karadenizde cirit oynu- yorlardı. Küçük bir dikkatsizlik hem esirin elden gitmesini ve hem de motörlerimize zamansız bir mu- harebe mecburiyeti doğururdu. E£- Tat gemiye bırakıldıktan sonra mo- törler derhal iki yüzer metre açıl- dılar ve yer aldılar. Aksi takdirde Enosis'ten bomba atilabilirdi. Türk sahillerine daha pek çok yol var. dı; onun için benzini iktisatla kul- lanmak icap ediyordu. 2 numaralı motör, gominin yedeğine alındı, di- Zeri açıkta muvafık bir mevki in- tihap etti. Kafile altı mil süratle Batum rotasmı aldı. rızasızca bütün bir gece geç- ti, ve nihayet ortalık a- Zardı. Yolcular vakanm kahraman - larmı pek merak etmişlerdi. Sa- bah olur olmaz güverteye Üşüştü” ler ve önlerine çikan teknelerin Minimini iki motör olduğunu gö- Tünce hayretlere düştüler, Saat se- kizde motör gambotlar yer değiş- tirdiler ve milştereken aymi rota seyre devam ettiler, Bugün biraz rüzgâr vardı. Gece. denberi'devam eden bulutlu hava, daha çok koyulaşmıştı. Güneş a- Tesıra görünüyordu. Yirmi mil sü- Yat yapan bir motörün altı mille bi ne kadar müşküldür ? İşte nö tçi motör gambot, Enosise uya- ek için bu mlişkülâta katlanı- a, Zaptedilen düşman (gemisinin telif yerlerinde nöbet alan as- dak imiz de yolcuları ve müret- Pa3 tı teselli ediyorlardı. Hülâsa tün bunlar görülecek birer man- idi. O gün de geçti. Akşam motörler bir vardiya değişi- Yaptılar; ve gece hazırlı- ettiler. Rüzgâr gitgide Artiyordu. Uykusuz ve yorgun vü- Zara Ust Milli Savaşta Karadenizde zaferden zafere koşan iy (1) ve (2) numaralı motör gambotlarımız yorlardı, Rastlanan Türk kayıkla- rından ve takalardan düşmana da- ir sorgular soruldu; fakat doğru dürüst bir haber almamadı. O gün güneş, simsiyah bulutların srks- sından hiç çıkmadı. Büyük, ölü denizler vardı. Bir numaralı motör ileriye fırla- yıp bir keşif yaptı; ve bir saat sonra döndü. Trabzon nakliyatı bahriye komutanı gördüğü lüzum üzerine HOPA rotasmm verilme- sini emretti, imdi her iki motör müstakil len seyrediyorlardı. Iki kah- raman tekne ile esir Enosis vapu- ru yeni rotayı aldilar. Bulutlar gittikçe alçaldı, ve şiddetli bir ba- tı karayel esmiye başladı. Gecele- yin çıkması beklenen fırtına, şim- di kendisini gösteriyordu. Denizler gittikçe büyüdü ve, korkunç bir hal almıya başladı, Motörler bazan o kadar gömülüyorlardı ki ne ar- tık görülmiye başlıyan kara, ve ne de esir gemi belli oluyordu. A- çık bir denizde küçücük bir motör ile fırtınaya tutulmanın dehşeti herkesçe takdir olunur. Bu itibar. la motör gambotlarm o gün esir bir düşman gemisile yollarını de- vamı büyük bir kabiliyet ve mu- yaflakıyettir. e Hopaya varıldı, Liman önüne gelince motörlerden yedilik bir mavger bogaltıldı.. Bunun üze sahile çıkarılan bir subayla hükü- met merkezine DolÖr gambotlar' tarafından bir geminin zaptı tel- kalmıştı, Kola; olunuyordu. Ze ei varıldı ve demir muhafız olmak üzere bİr KE asker alındı, ve Enosis Ee Ayni zamanda yolculsr? kayi rının emniyette olduğu Sö isinin yakalanışm- üşman. gemisini» DD) ei motörlerin “deniz - lerle mücadelesi cidden yakit “Atne,, ye i, Sahilden şayanı tak dirdi. Hem onlar serbest seyir Ya” pamamışlar, bir de esir vaPır» kontrol ve emniyetini temin id leri. Hele fırtına doğrusu çok W- tuz atlatılmıştı, Yalnız denizlerin siddetinden iki No: motör sa” tında bir kayma olmuş, bu de ©*- sur bir askerin dalıp şaftı Yerine itmesile giderilmişti. Neticede VA” zife muvaffakıyetle başarılmış olu- yordu. Kahraman denizcilerimizin azim ve kabiliyetlerini her zaman alkışlamalıyız. Atnede iken esirlerin Rizeye Gi karılması ve geminin de Trahtr du boşaltılarak Amaaraya götürü” mesi hakkında emir geldi. Hava çok sakinleşmişti. 29 Nisan 922 sabahı Rizeye hareket edildi . Li- mana demirlenir demirlenmez a- bilden iki manga asker daha geti- eildi. Bu esnada düşman torpitola- rının Karadeniz Boğazından Çık- ylıkla seyre devam | tıkları haberi geldi, Fakat artık iş işten geçmiş bulunuyordu. Eno- sis, artık Türklerin malı idi, e ©sİF vapurun Ve o- nu yakalıyan O kahraman motörlerin karşılanmaşı pek par - lak oldu. Gemide bulunar, 150,000 liralık muhtelif eşya çıkarılarak gümrük ambarma teslim edildi. Yolcular arasmda bir Sovyet ko- miseri vardı: Trabzondan Istanbu la gönderildi. Hele Alber isminde- ki bir Italyan maliyecisi: — Balina balığını iki küçük yu- nus balığı kaptılar! Diye hayret ediyordu. Enosisin yakalanması ve her şe- ye rağmen muvaffakıyetle sahille- rimize kadar getirilmesi hakikaten mucizedir. Düşlinmek lisımdır ki bu işi bir-avuç Türk denizcisi ba #ardılar, Düşman gemisinde bulü- nan on misli adam İsteselerdi tes- lim olmazlardı. Çünkü onlarda da elbet silâh vardı. O halde elde edi- len netice Türk denizcilerinin yal nız azim ve cessretleri marsulü- dür, Bu vaka Garp milletlerinden birinde olsaydı, belki de umumi ta Tihlerine geçerdi. TAN >. Zeytinler Aşılanacak ——— Köylüye Aşı Usulü de| Yurdun muhtelif mntakalarında | yetişmiş aşısız milyonlarca dn zeytin ağacının iyi cins zeytinlyle a- ini için hükümetçe tedbirler İ alınmıştır. Zeytin ymmtakalarımızda mahsul veren aşi zeytinlerimizin miktarı 28 milyonu geçmektedir. A- ştsiz zeytin ağıçlarmın miktarda 54 milyon kadardır. Yirmi altı milyon zeytin ağacından orta hesapla 225 - 250 bin ton arasında randıman alm. makta olduğuna göre, bu miktar zey tinden 10 milyon lira İktymetinde 24- 25 bin ton kadar yemeklik iyi zeytin yağı ve 5-10 bin ton kadar da sabun luk yağ çıkarılmaktadır. Yağ zeyti- ninden başkaca alman salamuralık tane zeytin miktarı da yirmi bin tonu bulmaktadır. Yurdumuz için zengin ve iklim iti- barile inkişafa çok kabiliyetli olan ze) iğimizin İleri götürülmesi Sayi ni arasinda git. tikçe rağbet bulan bu mahsulün dün-! İ ya piyasalarına yayılması için yaban! zeytinlerin her sene aşılanması ka -| rarlaşmıştır. AST isleri icin her zev- tin mıntakasında bu işle uğraşacak ziraat muallimleri tayin edilecek ve köylüye asi usulleri de öğretilerek her yerde yabsni zeytinler aşılattırı. lacaktır, Devlete, vakıfa, köy halkı- na ajt olanlarla beraber eşhasa ait olan zeytinliklerin de aşılattırılması için alman tedbirler arasmda devlet malı zeytinliklerini aşılıyanlara zeytin bakım teşkilâtının aşılanmış olduk - ları tasdik edildikten sonra aşılıyan- lara mahallin en büyük mülkiye me- murunun kararile parasız olarak tev. zi edilerek tapusu verilecektir. Bu mühim işe alt bir talimatname yapi- Jacaktır. “İBorsadaki Muameleler Dün borsamızda ehemmiyetli mua meleler olmamıştır. Ünitürk 13,50 1i- radan açılmış ve 13.55 lirada kapan- mıştır. Aslan çimentosu 11,10 liraya düşmüştür. Londradan frank hakkım da telgraf almamamıştır, Yalnız Pa- ris borsası bir sterlini 146.51 frank göstermiştir. Bir İngiliz lirası 624-027 kuruştur. Bu Asrın Moda Hastalığı hastalığına tutulmak moda olmus” tu. Zamana uymayı medeniyet VA #ifesi bilen herkes kendini azçok si“ nirli göstermek ister, hekimler de hastalarının şikâyet ettikleri halle rin birçoğunu sinirlerin bozukluğu na atfederlerdi. Şimdi de siniriller yok değildir. Fakat sayıları otuz kırk yıl kadar çok olmadığı gibi araların * da bazılarının hatırlarnda kalan ©* ki modaya tâbi oldukları pek belli oluyor. Hekimler de şimdi eskisi gibi, sadece, sinirlerin bozukluğu" nu söylemekle iktifa etmeyip #Mİr bozukluğunun seden ileri geldiğini araştırmayı kendilerine bir ilim v8 gifesi biliyorlar. Sözün kısası £* çen asırda moda olan sinir hasts- lıklarının modası arlık geçmiş #9 yalıyor, / Onun yerine bu asırda . istidadı Fakat karaciğerde kum senalar! çekenler ne kadar çok olsa sayti” rı bütün insanların en çoğu denile- bir kongre toplandı ve rivayete gö re pek ziyade rağbet gördü. Bu se ferki kongre yine karaciğer üzeri- ne, fakat kum sancıları değil, kara Bu sefer kongre mevzunun pek İ- yi intihap edilmiş olduğunda şüphe yoktur, Çünkü karaciğeri tamami. le yolunda işliyen insan, hiç olmaz. sa karaeiğerlerinin nerede olduğu- nu bilenler arasında, pek az bulu- nur, Bundan dolayı karaciğerin ki fayetsizliği bundan sonra moda has talık olmıya epeyce müsaittir. Ka- raciğerlerinin nerede bulunduğunu bilmiyen bahtiyarlara gelince, on- lar, zaten, modaya uymadıkları gi bi kendilerine bir hastalık intihap etmeyi mutlaka lüzumlu da Say- mazlar, Karaciğer hastalığının moda ol- ması, bu asrın içtimai fikirlerine Öğretilecek || | Stoklar ruştan Anadolu yapağılarından vaziyeti' sağlamdır. sızlar yapağılarımıza müşteri olduklarından Fransız frangının iyi- leşmiye yüz tutması dolayısiyle yapa ğı satışlarında daha fozla canlılık bekleniyor, Şu günlerde tiftik üze. rinde pek mühim işler olmamıştır. Alıcılar sadece muhtelif malların fi- yatlarında sondaj yapıyorlar. Şehrimizde bulunan tiftik stoku bir iki partilik ihracet miktarına an cak yetişecek kadardır. Dün Kastamonu tiftiklerinden 4920 kilo 136 kuruştan, Kastamonu malları 3624 kil 134 kuruştan, yapa ğılar Çanakkale 4316 kilo 62.20 ku- ruştan, Ilgın 10 bin kilo 57,00 kuruş tan, Trakya malı 31700 kilo 68 kuruş tan, Antalya malı 20 bin kilo 59 ku- ruştan, Akşehir malı 10 bin kilo 57,5 kuruştan satılmıştır, Fasulya bollaştı Bir haftadanveri zanire piyasasma bol fasulya gelmektedir. Havaların soğuması kuru fasulya satışlara te sir etmiştir. Adapazarından getirilen temiz iri ve ekstra battal denilen fa sulyalar toptan 15 — 16, Selânik fa- sulyası 12 — 13 kuruştan horoz fa- sulyası 1i — 12 kuruştan satılmış- tır, F deniz mmtakasından gelen tombu. fasulyalar 9—10 kuruştur. Çarşamba ve Trakyadan da mal gel- mektedir, Piyasamız geçen sene gibi Almanyanın fasulya çekeceğini ümit etmektedir. Yunanistan İncirleri Yunanistan Iktısat Vekâleti, Yu- nan İncirlerinin istenilen yere serbest çe ihraç edilmesine müsaade vermiş» tir, ———— Azaldı Tiftik Piyasası, Bu Hafta Canlanacak Tiftik ve yapağı üzerinde işler açılmıya başlamıştır. Ankara mensucat fabrikası kilosu 89 kuruştan yüzde 85 randımanlı 150 bin kilo Anadolu malı yapağı almıştır. Ayrıca kilosu 57 - 58 ku. 450 balya satılmıştır. Piyasanm Kırmacılar Boyuna Buğday Topluyarlar Dün zahire borsasına 22 vagon buğ day, 7 vagon arpa gelmiş istekli açı- lan piyasa sağlam olarak kâpanmış- tır. Ramazanın yaklaşması üzerine yumuşak makarnalık, beyaz ve çörek lik unları hazırlıyan kırmacılar bu cins çavdarsız buğdayları toplamakta” dırlar, Bu sebeple son hafta içinde yalnız bu yumuşak buğdaylarda 5-10 para kadar yükseklik görülmüştür. Yumuşaklar 5,25-6,16, Polatlılar 6,21,5, sertler 5,25-5,35 arasında sa- tılmıştır. Arpalarda az yükselme ol « müş ve 4,02-4,07,5 kuruştan verilmiş tir. Çavdar 4,15 kuruşa yükselmiş » tir. Susam 15,20, mısır 4,04, kuşyemi 7,32 kuruştan satılmıştır. Altın Fiyatları Neden Yükseldi Altın fiyatlarında son günlerde 1-2 kuruş kadar yllkselme olmuştur. Bu yükselme piyasada Türk parasmı dü. şiirmek için yapılmış bir hareketin heticesi olmaktan uzaktır. Altın te- piyasamızdan Anadoluya bir hayli altın gönderilmiştir. Bu y di başkaca sebebi yoktur. ed Gönderilecek Cevizler manyaya yapılacak Türk cevizleri- nin nakliyatında almacak navlundan tenzilât yapılmıştır. Alacaklar Ödendi Cümhuriyet Merkez Bankası, Ki- ring hesaplarından kalan alacakları Bı bütün tüccarlarımıza tamamen Ö- demiştir. Borsadaki Muameleler Dün borsamızda çok az iş olmuğ” tur, Unitürk 13,45 lirada açılmış ve ayni fiyatla kapanmıştır. Aslan Çi- mentosüna 11,25 liradan alıcı çıkmış * opere barasaı hir sterlin karsılı ğı olarak 146,91 frank bildirmiştir. Bir sterlin 624 — 627 kuruştur. Sinirlerin hâkimliği üç smıfın da mevcudiyet hakkı var dı. Halbuki karaciğer vücutte baş ka hiçbir uzva serbesti vermez, hepsini o kontrol eder. Ağızmız Demir ve Hurdaları İngilterede beynelmilel detir, hur da demir ve kırıntı ve döküntü vazi. yetine dair piyasalar için bir basılacaktır. Odadan Türkiye 19-10-9037 FIYAILAR Keten tohumu a Fasulye 3 13 İç findik 5 Tiftik 4 GİDEN Arpa İç fındık bi Kabuklu findik 133 Bı y Liverpui 5 Buğday Şikago 46 Buğday Vinipek 5 Arpa Anvers 5, Mısır Londra 3. Keten r. Londra R48 Fındık G, Hamburg 9445 Fındık L. Hamburg dili kalk deli Mi in) i mevvücü,borsa dışmdaki alış verişe 2 « İbağiıdır, Son günlerde köylünün mah #ulünü satarak eline geçen para ile “ altın aldığı görülmüştür. Bu yüzden ©