29 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

29 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Büyi ük Günümüz (Başı 1 incide on beşinci Cümhuriyet yılı da Türk milletine, bu cennet yurda sonsuz #a- adetler, berrak refahlar verecektir. Bugün bütün yurt, Atatürkün ya- ratlığı bu ebedi eserin verdiği sevinç coşkunluğu ile bayram yapıyor. Yur- her tarafında, her köşesinde ol. i, İstanbulda da bu sabahtan en büyük merasim yapılmakta- Esasen daha dünden itibaren bü- tün şehir donandı, şanlr bayrakları- miz herköşeyi süsledi. Gece de bütün elektrik ışıklarile prnıl pri donan. Cümhüriyet Bayramı tatili dün sa- 8 13 ten itibaren başlamıştır. Dün öğleden itibaren, Ankara ve Istanbul ları neşriyatı birleştirilmiş ve İnkılâp, Cümhuriyet mevzuları Üze- rinde konferanslar verilmiye başlan- mıştır, Saat 13,20 de Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sekreteri Şükrü Kaya tarafından mühim bir nutuk irat edil miştir. Bu nutku, diğer nutuk ve konfe- Translar takip etmiştir. Bugün saat 13 ten itibaren gece yarısma kadar, muhtelif vekâletler namma radyoda söz söyliyecek hatipler, ondört yıl içinde, genç Türkiye Cümhuriyetinin muhtelif sahalarda başardığı inklöp ları anlatacaklardır. Radyonun Inkılâp ve Cümhuriyet esasları mevzularındaki neşriyatı Yâ rın da devam edecektir. Bugün resmi, hususi bütün daire ler kapalıdır. Yarın resmi daireler, mektepler kapalı bulunacak, bususl daire ve müesteselerden istiyenler a- çık bulunabilecektir. Bayram tebrikleri Bugün saat 9,30 dan gant 10,415 © kadar Vali, vilâyette tebrikleri kabul edecektir. Saat 10,30 dan 10,45 e ka- dâr konsolosların tebrikleri toplu 9- İarak kabul edilecektir. Bu merasime resmi kıyafetle iştirak edilecektir. Saat 11 de Vali ve Istanbul komu- tanı ve teşrifata dahil zevat Boyazıt meydanma gelecekler ve meydanda bulunâi bütün nufkâlürin çalacak- iarı Istiklâl Marşından sonra, yapı lan tertip üzerine geçit resmi başlıya caktır. Geçit alayının başmda ordu yer almaktadır. Orduyu istiklâl için canlarını ve uzuvlarını vermiş olan kahramanları temsil etmek üzere ma- Mil subay ve erler ve şehit anaları ta- Kip edecektir. Büyük geçit resmi * Bundan sonra sıra ile üniformalı yedek subaylar, polis, şehir bandosu ve kayakçılar, üniversite ve yüksek okullar, diğer orta tedrisat mekteple- ri, itfaiye bandosu ve müfrezesi, spor cular, Kınlay, Yeşilay, Çocuk Esir- geme Kurumu, Türk Hava Kurumu, “Türk Kültür ve Ulusal Ekonomik Ku Tum ve birlikleri, sanayi birliği, es- baf kurumları ve halk geçecektir. Geçit alayı, tramvay yolunu tazi- ben Taksime gelecektir. Okul, kürüm ve e verir Karaköy ile Sirkeci ara- TAN 29.10-937 Beyazıtta Bir Aile sında ayrılabileceklerdir. Faciası Saat 9,30 dan itibaren, geçit ala- yının takip edeceği yol üzerinde trani Müteverrim Bir Geni vaylar ve diğer nakil vasıtaları bu- TN lunmıyacaktır. Karısını didi Dün sabah saat 8 de Çadırcılarda Sevinç Âbideye çelenkler Beyazıtta geçitresmi bittikten s0n- | bir aile faciası olmuş, müteverrim bir ra, törende bulunan "zevatın huzurile | erkek karısmı kunduracı biçağı ile Taksim Cümhuriyet âbidesine çelenk | yaralıyarak öldürmüştür. Müddelu. koyma merasimi yapılacaktır. mumi muavinlerinden Nurettin, hâ- Evvelâ âbide etrafına ordu bir çev diseye el koyarak tahkikata başla. re yapacak ve meydana Türk bay -İ mış, tabibi adil Salih Haşimdece rağı çekilecektir. Bu esnada mızıka| gedi muayene etmiştir. Hâdisenin İstiklâl marşmı çalacak, bayrak 86-) tafsilâtı şudur: lâmlanacaktır. Bundan sonra, Be -| O Çadırcılarda Mehmedin mobilyear Tediye, Halk Partisi ve diğer kurum» | diyesi yanındaki odalarda 70 yaşlar , Mendirek Deniz Ticaret Müdür! Daha Büyük Bir Eşini Yaptırıyor Küçük gemiler ve yelkenliler için Yine V apur Heybeliadada Yeni Bir Sıkıntısı Başgösterdi Tacirler, Seferlerin Çoğaltılmasını İstiyor Son günlerde yine vapur sikintisi başgöstermiş, ihraç mevsiminde bu- lunduğumuz için bir kısım limanlarda epeyce ihraç malı biriktiği hakkında şikâyetler gelmiye başlamıştır, İkti- sat Vekâletine ve Denizyolları İdare- sine yapılan son müracaatlarda bu za ruretler dolayısile Mersin hattına ya- pılan seferlerin arttırılması istenmiş tir. İnşa Edildi rlüğü, Bostancıda da lar tarafından âbideye çelenkler ko- nacaktır, Şehitlikte Öğleden sonre, saat 15 te Edirne. kapı dışındaki şehitlik ziyaret oluna» caktır. Bu törene Fatih Kaymakamı riyastt edecektir. Şehitliği ziyaret es nasmda bir bölük askerle itfaiye ban dosu da bulunacak, İstiklâl marşmı müteakip âbideye belediye mnamma hazırlanan çelenk konacak, ve Kay- makam tarafından bir hitabe irat 6 dilecektir. Bl ziyarete iştirak edecek zevat saat 14,45 te Fatih belediye şu. besinde toplanacaklar ve oradan top- luca şehitliğe gideceklerdir. Fener alayları Gece, gehrin büyük yollarmdan geç mek üzere fener alayları yapılacak- tır. Beyoğlu tarafmda yedek subay okulundan ve Taşkışladan birer grup fener ve meşalelerle hareket ederek ve müli marşlar söyliyerek Saat 20 de Taksim meydanına geleceklerdir. İstanbul tarafında da fener -alayma| iştirak edecek okullar ve cemiyetler saat 20 de Beyazıt meydanında top-| lanmış olacaklardır. Taksime gelen fener alayı İstiklâl caddesi - Tepeba- $I - Şişhane vokusu - Karaköy yoli- le Topaneye gelecek ve orada serbest kalacaklardır. Beyazrtta toplanan a- lay da Divanyolu tramvay yolu ile B- minönüne gelecek ve oradan Ankara caddesi. Cağaloğlu volile Bevazıda dönecek ve serbest kalacaktır. Halk kürsüleri Cümhuriyet Bayramı münasebeti- Ie şehrin her tarafında halk kürsüle- ri kurulmuştur. Dün öğledenberi bü kürsliler faaliyete geçmişledir. Üç gün bayram müddetince, halk kürsü- lerinde, istiyen vatandaşlar Cumhu- riyet ve inkılâp mevzuları üzerinde hitabeler irat edebileceklerdir. Parti kaza idare heyetleri kürsülerin ida- resile meşgul olmaktadırlar. Her kür- sü için üçer kişilik birer komite se- gilmiştir. Söz söylemek istyenler, kür günün yanmda bulunan bu komiteye #ıra ile isimlerini yazdırmaktadırlar. Her kaza dahilinde, kazanın vüsatine göre müteaddit kürsüler konmuştur. —— Bereket Yağmurları İzmit, 28 (TAN) — On beş gündür yağan yağmurlar dinmiş, hava açık muıştir. Köylü, bu yağmurlardan do- van sevinç İçinde zirantle meşguldür. “Kuruçeşme e Yurdu Açıldı Yurdun iç kısmından bir görünüş Liman İsletme İdaresinin Kuruçesmede kurduğu amele yurdu diin sö at 15 te açılmıştır. Yurdu umumi müdür Raufi açmış, liman erkân ve birçok davetliler de hazır bulunmuşlardır. Yeni Çocuk Gilt 30 kupona mukabil bir cilt (300) kuruştur. | 139 Kuponu | Ansiklopedisi kapana 289) 10 kupona mukabil bir cüz 74 kuruştur. rmda Ahmet isminde bir hurdacı 0. turmaktadır. Ahmet ku Melâhati sekiz sene evvel kunduracı Reşat İs- minde bir gençle evlendirmiş, o za- mandanberi iki çocukları olmuştur. Reşat, bir müddet evvel hastalanmış, vereme tutulluğu anlaşılarak Cerrah paşa hastanesine kaldırılmış ve tedi- Vİ altına alınmıştır. Reşat, hastanede kaldığı günler zarfında karısı Melâhatin münase- betsiz hareketlerde bulunduğu hak- kında bazı gaylalar duymuştur. Hat- tâ, bunun üzerine karısına bir iki de- İn ihtarda bulunmuştur. Nihayet bu sabah Reşat, nihayet evvelki gün haste- Deden çıkmış, doğruca eve gelerek geceyi karısmm yanında geçirmiş tir, Sabahleyin kahvaltıdan sonra, Me lâhati bir kadmm aradığını haber Yermişler, o da merdivenlerden 05- duyan Reşat, hemen fırlamış ve Me- lâhati arıyan kadının kendisine bah- sedilen okadınlardan biri olduğunu zanmederek birkaç tokat vurmuş ve kovmuştur. Melâhat, bu müdahaleye itiraz e- dince karısmın müdafsa vaziyetine geçmesi Reşadı büsbütün sinirlendir. miş, kunduracı biçağını çıkararak | ekle ep ümmi maa ak “İİ yaranın tesiri ile derhal ölmüştür. Reşat hâdiseden sonra sokağa çık» mış, vaka yerine gelen memurlara teslim olmuştur. Suçlu, sorgusunda: “.— Bu kadın beni verem etti, Hâ- lâ kıskandırıyordu. Öldürdüm, Hiç te müteessir değilim.,, demiştir. Reşat, tevkif edilmiştir. Araya giren kadın yaralandı Evvelki gece Beşiktaşta da bir ya- ralama hâdisesi olmuştur. Bursalı Süleyman isminde biri, Be- şiktaşta Türkali mahallesinde Tuzba ba sokağında oturan Medihaya evlen mek teklifinde bulunmuş, fakat ret cefabı almıştır. Süleyman, evvelki ge ce Medihanm evine giderek teklifini tekrarlamış ve yine ret cevabı âlmca bıçağını çekerek kadmı kovalamıya mıştır. Medihanın feryadma ye- “şen komşusu Muzaffer, araya gir- mek isterken Süleymanın savurduğu bıçak koluna rastlamış ve ağırca ya- ralanmıştır. Süleyman, kaçarken ti ” İtulmuştur. Hâmidin Doğduğu Ev Büyük şair Abdülhak Himidin ha- trasına hürmet olmak üzere, Bele diye, Hâmidin Bebekte doğduğu eve bir plâka koymıya karar vermiştir. Değişecek Maddeleri Gümrük ve İnhiserlar Vekâleti Gümrük Kanununun bazı maddeleri- ni değiştiren yeni bir kenun projesi hazırlamıştır. Gürarük Müdürlükleri | tarafından yapılan tetkikler bu proje ye esas tutulmuştur. Değişecek mad deler arasında gümrük muafiyetin- den istifade eden emtianm da bulun- duğu anlaşılmaktadır. Projenin, sü- ratle kanunlaştırılacağı haber veri- mektedir, Ne Mutlu Türküm Diyene... İ Tarihin anası yüce Türk; kuruluş devriminin en mutlusu olan Cümhu- riyetin 14 üncü yl dönümünü, onu caniyle duyuyor. Ulusuna: Barış günlerimizin ebedi; bayra- muzan şen olmasını diler. ğıya inmiye koyulmuştur. Bu daveti | —- Melâhatin sağ omuzuna ve kalbinin R kuran Büyük Atasiyle beraber idrak etmek saadetini bugün bütün heye- Çapa Marka pirinç unu vesair (0- cuk gıdaları fabrikası; bu en Üstün gururun verdiği sevinç ile yüce Türk İstanbul Deniz Ticaret Müdürlüğü Heybeliadanın şimalindeki zeytinlik | mevkiinde bir mendirek yaptırmıştır. | Bu mendirek, 125 metre uzunluğunda ve deniz sathmdan itibaren 1,35 met Te yüksekliktedir, Şimal rüzgârları- na karşı 4500 metre murabbalık bir $u sathı liman haline girmektedir. Mendireğin ucuna geceleri yanacak kirmizi fener için bir fener kulesi İ- lâve edilmiştir. İnşaat, din tamam- lanmıştır, Yıldız Fiorelle Şehrimizde Fi lorelle Meşhur sinema yıldızlarından Flo- elle, dün sabah trenle şehrimize gel-İden Şükrü birinel sınıfa, Osman Nu-| ebesine iş verilmesini bildirmiştir, miş ve birçok sinema meraklıları tâ-| ri, Nihat ve Rauf ta ikinci sınıfa ter| Bu tetkikler sonunda meydana gele“ rafmdan karşılanmıştır. Bayan Flo. relle şehrimizde temsile. verecek ve Pazar gününe kadar Istanbulda ka- lacaktır. Transit Gemilerin Sıhhi Muameleleri Boğazlardan transit olarak geçe- cek gemilerin tâbi tutulacakları sıh- hi muamelelerin k Aaştırılması için yeni bazı kararlar almıştır. Buna göre, sıhhi muamelelerin csası- nı teşkil eden patentası olmıyan fa- kat bir doktoru bulunan transit ge- miler, Möntrö Mukavelesinin üçüncü maddesine Uygun şekilde bir sıhhi be yanname hağırlıyacaklar ve bunu sahil sıhhiye memurlarma göstere veklerdir. tentasız gelâikleri takdirde, dıkları limanların liman veya hat bulunması bizimdir. Bu suretle, ne verilecek beyannameler veya sh rine geçecektir. ———— —— Lüküs Lâmbası Patlayınca asılı duran İl te yaralanmıştır. ———-—. — — Doktoru bulunmıyan gemiler, pa- uğra - rük idareleri tarafından verilmiş per milerde $ihhi vaziyeti gösterir meşru | Boğazdaki sahil sıhhiye merkezleri-| hi meşruhatlı permiler, patentu ye- içerenköyünde Ömeri kahvesinde Aambası, evvelki ge ce ani olarak patlamış, altında otu- ran Mehmet ve Ahmet isminde iki kişi muhtelif yerlerinden ağır suret- İnşası biten mendireğin uzaktan görünüşü Bu mendirek, ani fırtmalarda kü- çük gemilerin ve yelkenlilerin barm- masına çok yarıyacaktır. Heybeliye yük götürüp getiren gemiler de müsa adesiz havalarda buradan istifade & debileceklerdir. * Deniz Ticaret Müdürlüğü, Bostan- &i si deki kaya döküntüleri üze- İrinde ikinci ve büyük bir mendirek dahu yaptırmaktadır. İnşaatı iki aya İ kadar bitecektir, Valiler ve Vali Muavinleri Arasında Dahiliye Vekâletinin vali, vali mua- vinleri've mülkiye müfettişleri ara - sında yenitayin ve terfiler için ha» ten çıkmıştır. — Malatya vülisi Ethem ikinci smıf- tan birinci sınıfa, Balikesir valisi Et İhem üçüncü smıftan ikinciye, Sivas valisi Nazmi, Çorum valisi Süreyya, dördüncü dereceden üçüncü deröce- ye, Istanbul Vali Muavini Hüdai Ka- rataban 80 liradan 90 liraya, Bur- sa Vali Muavini Edip, Balı- kesir vali muavini Ekrem, İzmir vali muavini Cavit, Diyarbekir vali mua Vini Rıza ve Erzurum Vali muavini Hilmi 70 liradan 80 liraya terfi et- mişlerdir, İkinci smıf mülkiye müfettişlerin- fi etmişlerdir. Vekâlet ayni kararname ile birçok kaymakamlarımızı da naklen ve ter- fan yeni vazifelere getirmiştir. Bu Ay Yeniden 273 Lâmba Asıldı Adalara 27, Beykoza 15, Beyoğlu ve Beşiktaşı 69, Kadıköyüne 24, E- minönü ve Fatihe 63, Beykoza 32, Sa rıyere 11 ve Üsküdara 32 olmak üze- re teşrinievvol aymda şehrimize ye- niden 273 elektrik lâmbası asılmıştır. Geri kalan 1727 tanesi de İki ay için- İde yerlerine konulacaktır. 1 — m — Yeni Adliye Sarayı İçin İstimlâkler Bitti güm-| kere eğilecek ve derhal istimlâk işle- rine başlanacaktır. Yurtta Bugünkü Hava e nan malâmata bavarım umumiye! rüzgürlarn şimal) istiksmetten hafif kuv- vette esmesi minhtemeldir, DUNKU HAVA rüzgâr şimali şarkiden saniyede beş met- re olatak esmiştir. Barometre 763,7 mili- Yeni Adliye sarayı için başlanan istimlâk muameleleri bitirilmiştir. Bu mesele, Meelsin ilk günlernde müza- Yeşilköy meteoroloji istasyonundan alı-f yurdumuzdi bugün e az bulutlu geçmesi ve Dün akşama kadar hava açık geçmiş ve Tacirlerin müracaatine göre, cenup limanlarında biriken mallar bu hettü verilen ikinci smıf gemilerle nakledi- lemiyecek kadar çoktur. Göçen hafta Mersinden dönen Dumlupınar vapu- ru Mersin, Antalya ve Alanyadan çok yük aldığı için Fethiye, Dalyan, Mer- meris ve Küllükten hiç yük alamamış tır. Buralarda, yüzlerce ton malın mavnalarda vapur beklediği haber ve riliyor. Alâkadarların #öylediklerine göre, önümüzdeki haftaler içinde vaziyet büsbütün sıkışacaktır. Denizyolları İdaresi, meseleyi tetki ke başlamıştır. Bu hasta haftada bir olmak üzere ikinci sınıf gemiler işle- tilmektedir. Elde fazla vapur bulun- madığı için şimdilik, ilâve seferler ya İ pılmasına imkân görülememektedir. Metör ve Yelkenlilerde Fare Öldürme Ameliyesi Sahillerimizde Kabotaj hakkı bulu- nan motör ve yelkenlilerde altr ay danberi yapılan fare öldürme ameliyo si için konulmuş olan mecburiyet kal dırılmıştır.Bunlar, bu işi kendiliklerin den yapmak İsterlerse, mecburen yap tıkları zamanki şartlara bağlı tatu- lacaklardır. Amelenin Yaşayış Vaziyeti Haktında Bir : hele İstatistik Yapılacak Tstısat Vekâleti, memleketimizde çalışan amele! yaşayış vaziyetle- ri hakkında bir istatistik hazırlamı- ya karar vermiştir. Amele bütçelerinin tetkiki husu « sunda birçok memleketlerde olduğu gibi Universite talebelerinden istifa- de edilecektir. Maarif Vekâleti, bu maksatla Uni. versite iktısat fakültesi dekanlığına tebligatta bulunmuş ve bu sahada çalışmak Üzere iktısat fakültesi tas cek istatistikler, amele bütçeleri ile amelenin vaziyeti hakkında en doğ- a mn Gani rakamları verecektir. RR Z BİRA "BİRKAÇ SATIRLA ORKA SATRLA | di. lerin yeri ucuzluk esasına gö“ re ayarlatmıyan şoförlere son de“ fa olarak bir aylık mühlet verilmiştir. . Y eni liman reisi Zühtü, dün sabali Deniz Ticaret müdürlüğüne gele“ rek vazilesine başlamıştır. e ehrimizin havadan alman haritası ş yakında tamamlanacaktır. Şimdi ye kadar 150 pafta hazırlanmıştır. . G ümrükler mum müdürü Mahmut Nedim, dün, gümrük başmüdürü Müstafa Nuri ile beraber Sirkeci amtrepo- tarı le yeni yapılan yolcu salonunda tete kökler yapmıştır. a BR sediye, buşünkü hiza karşıla” mıyan otobüs talimatnamesini de“ Biştirmeye karar vermiştir. 35 İükeşrin 1687) CUMA 10 uncu ay Gün: 31 Hazar: 177 Şaban: 22 İlkteşrin: 16 Arabi 1156 Rumi 1353 , 625 — Öğle 117 14,50 — Akşam: (o 1710| satir metre hararet en çok İĞ, en az 13 gıat olarak kaydedilmiştir -