1 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

1 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

“TAN Gündelik Gazete a DAN,n hedefi: Haberde, fikirde, iler şeyde temiz. dürüst, samimi olmak, karin gazetesi olmuya çalışmaktır. —— '— ABONE BEDEL — M Türkiye Ecnebi — co Kr, 1 Sene 2400 Kr, 1 » GAY 1500 » Mio » SAr sw » w0 » lAy sa > Minetlerarası posta İtihadma dahil ol Şıyan memleketler için 30, 16, 9, 3.5 lira Vr Abone bedeli peğindir, Adres değiş rmek 25 kuruştur. Cevap için mektup ara 10 kuruşluk pul ilâvesi lâzımdır, | GÜNÜN MESELELERİ | ir Senelik ilânçomuz Li (Yazan: M. Zekeriya) Geçen bir yılı kaparken, bütün mü. sseseler mi yapar, hesap. irmi tetkik eder. bir senelik icraatı. i ve faaliyetini tesbite çalışır, (Tam, geçen bir yıl içinde bu balım. elinden geldiği kadar vazifesini ; etmiş, memleket meseleleri ti. gieınde ayrı ayrı meşgul olarak ge, sök halkı, gerek hükümeti aydınlat. “uya çalışmıştır. Bu maksatla geçen #9 içinde dört beş ilâve çıkarmış ve Ver iâveyi ayrı bir memleket mese. sine tahsis etmiştir. Tan'ın ehemmiyet verdiği milli va. İfelerden biri de memleket menfaat. “brinin bekçiliğini yapmak ve gaze. ».belliği yahsi menfaatlerin bir vası - «Asr olmaktan çıkarmaktır. & Bon aylar içinde bu iki nokta tüze. İhde mühim neşriyat yapmıştır. İamhuriyet gazetesile Yüpılan müns Taşa, otobüs meselesi ve memleket 7 de birer yeni model Nazif halketmiye ça- 9 36 da ve 93 dostlarımdan bazıları Nizamettin K içi dükleri Güldüler. m Yılbaşlarında — ye büyük bayramların mâ- inya, akl erdiremediklerini anladım. masına insanlar, her yeni Yıl başlar için TA yle çılgınlaşıyorlar? Bence bu ken van her yeni yıla girişinde, insanlar, dün” dişleri kaplıyan sarı yosun pis bir bi yutubetli bir yeri saran ları kaz yi r yolması gibi, kar altmdı zehirli ni kanatlarında birikmiş kar kalmış ve yük taşımak pir ç bi, yorulan ları sikmesi Si. İstanbul hammalmın, SE tan bıkan PİR (atıp atması gibi bir rahat Mi, Fakat kar âltında kaldıkça uk duyu anatlarında bü kar yine birik pis adam bu dikkatsizliğinde & "akçe gieleri yine sararacak, rutubet vam ikçe O yerde yine zehirli mantar giğeriimedi 9. devam edip giden sefalet ve lar Di ia, Sırtından atıp lânetle tek ihtiyaç se tekrar » kendi eliyle aldıra kendi eliyle ve bu sefer minnet sırma vurdurataktır. Ve o e bu rutubetli duvar, bu ga kuşu, bu hammal gelen yılı giden yıl rip yn bulmanın Azabı içine düşecek ve arken eline aldığı hayal dotu çöm yeni Yİ ğiğini, sızdığını, parçalandığını gö bir başka yıl beklemiye başlıyacaktır. ünyi yeni bir yıla girerken insanlar bep birden sevinirler, Ne gariptir ki kendi yıldönümlerinde ayni se lar, Doğum günleri tesit edi ıza biraz dikkat ediniz, buruşan ik; neşe, Sirrıni gözlerinizle kazıyi ii kendi bayramlarının azabı içinde ış, Bir yeni yaş bir parça ölmüş bulasik eder. İşte insanlar bunun için yel yılı bir yavru, bir çocuk şeklinde ber YE etmekten hoşlanırlar, Zira ihtiyar tanayril e klaştırmak, kendilerini gençleş takvimi E bir türlü ulaşamıyanların dre ilisidir. ni benim kadar canlı olarak sezebi var mudır bilmem! Zira ben, dünya bir yeni yıla girerken insanların müşterek çinden hissemi alir almaz, kendi yıldö Wi ün matemine giriveriyorum. 1901 inci yıl başladıktan 25 dakika sonra uşum. Demek ki bende her yeni yılm sevinci an cak 25 dakika sürebiliyor, Yani soyunup bir kaplıca havuzuna giriyorum. “Tam ılıklığını tatmıya başlarken talih yakama sarılıyor; beni buz gibi soğuk bir duşun altına sokuve riyor, Tabil aklım derhal başıma geliyor. Rü yağan, bülyadan, malihülyadan eser kalmı TAN yor. Zaten otuz beşini aştğıtan sonra yeni bir yaşa girmenin buhranı en az bir ay evve linden başlayageldiği için, artık yılbaşı beni rüya, hülya ve malihlilya içinde değil, belki sa: kâbuslu bir hümma içinde bulmakta dır. Eğer, insafsız olmak isterseniz kendim için hazırlamıya çalıştığım iyi insan nümu nelerini bu hümmanm bir sayıklaması sure tinde tefsir edebilirsiniz. Fakat bunda hatâ edersiniz. Çünkü bu sayıklayışımla dahi bir yılbaşı gecesinin çılgınlık kasırgasına tutu Janlardan daha makul görllkebilecöğimi iddia edebilirim. Dünyanın bir başka meçhuller gir dabına yuvarlanmak için yeni ve meşum bir hız aldığı anda sevinenler! Eğer aklmızı beşmıza toplayıp 985 modelinizin. plânlarmı hazırlamamış bulunuyorsanız size acınır. Zira bu, puslasız dünyanın yeni ve çok kanlı bir macerasına kürükörüne karışmak demektir, N' in bu garip tavrı takmdım ? Birak şu ağzı, birak şu vaazı Nizam! Etrafmdakilerin bir Bakikatten gaflet ettik lerini sana sandıran nedir? Susuşları mi ? Belki bu hal, bir felâket bombasını andıra yak beliren gu 1985 in karşısında senden çok daha kuvvetli tecrübelerden ders almış oluş larınm ifadesidir. Belki kendini akıllı sanan sen, sâdece zayıf ve korkaksın! Belki onlar da, kendilerini tesadüflerin anaforuna “lu orta salabilmenin büyük ve asil cesareti var dır. Mümkün, Fakat ben çok değiştiğimi farke diyorum. Bugünkü içimle bugünkü dışım dünkü itiyatlarımı ve dünkü elbiselerimi uy durmıya imkân göremiyorum. Tesadüflerin giyinme zevkine uygun bir terzi olabileceği ne ve talihin nihayet aradığım dost şekline girebileceğine ise hiç inanamıyorum, İnanan tarafımı mr kaybediyorum ? Bjmiyorum , fakat mutlaka nasirlanıyo rum. Size kısa bir misal söyliyeyim. Ne kadar kendime benzemez bir hale girdiğimi anlar Bınızi “Dün elime bir iğne battı. Öyle bir canım acıdı ki, nasırlı derim iğneden intikam alma dı değil, zira iğne derime kolaylıkla gireme di, Hattâ kırıldı. Fakat kırık iğnenin buna sırlı, hattâ zırhlı deriyi geçebilen mini mini ucu bana öyle bir acı verdi ki bağırsakları ma bir öğendire sokulmuş sandım. Halbuki 921 de, yani on yedi yıl evvel bir Bozkır dağlısınm pslası kaburgalarıma ve koluma üst Üste İki kere saplanmıştı. O za man bıyıkları yeni terlemiş bir çocuktum. Bu çocuğun terü taze protoplâzması, tabii o kanlı palaya en ufak bir dayanıklılık gös terememişti. Fakat iyi hatırlarım, o pala ca numı hiç acıtamamıştı. Zira derimi, yağımı ve etimi geçtikten sonra pala öyle duygusuz, öyle ham hir canla karşılaşmıştı ki! Bir şu mendebur dikiş iğnesine bakmız ve bir kere de paladaki vahşetin ve katilliğin ihtişamı düşününüz, Nasırlı derimin nasıl incelmiş, hastalaşmış ve kimbilir, belki de insanlaşmış bir can bulfladığını sezebilirsi niz, Evet, neye saklıyayım. Çok insanlaştım, körkünç bir insan oldum. Bu modem insana © toy eski devir delikanlısının huylarından bir hilât giydirebilir miyim ?, 938 modelim. Tabil artık onu size tarif etmemi İs teyeceksiniz. Beyhude beklemeyiniz! Bu yıl hazırladığım nümüneyi ortaya atmıyacağım. Zira hâdiseler o kadar âmansiz, “talih o ka dar zebun”, “deveran o kadar bisükün” ve dostlur o kadar “biporva” ki 939 a ulaştığı mız giin tasarladığım nümuneye uyamazsam 938 Modeli Nizameddin! Yazan: Nizameddin Nazif Eski model Nizameitin Bugünkü Nizamettin İREN. NNNKÖŞE ! Yeni Yıla Girerken (Yazan: Aka Gündüz) * irisi vardır ki seksenlik yata. laktır, biraz acı bırakır ama, öldüğüne eyi eder, Birisi vardır ki yüz altmış yaşın. dadır, Sağlığında da, ölümünde de ne müspet, ne menfi bir hava estireme. miştir. Mezarlık rokasi gibi çarpık taşların dibinde yeşermiştir. Geçen görürse yer, görmezse kurur gider. Birisi vardır ki sağlığında ciğeri beş para etmezken mezara tıkıldığı gün ayağının toprağına beşbin liralık çiçek konulur. Birisi vardır ki elmas nasıl yerin dibindeki kömürün içinden yeryüzüne çıkarılırsa, o da cevherini hayat deni. len zifiri girdap içinden yerin dibine çıkarır. Birisi vardırki , ., Say saya bildiğin kadar. aman da İnsan gibidir, geçmiş olurki hayali cihan değer. Geçmiş olurki piyasada düşkündür. Geçmiş olur ki, para bile etmez, Yıllar da böyledir, Aynaroz tesbihi gibi biribirine tambura telleriyle bağ. dır, Hex birinci kânunun geceyarısı. na bir dakika kala şöyle bir anılırlar: Bazısı hayırla bazısı küfürle, bazısı şöyle bir dudak bükülüşü ie ,.. Aacaba 1987 yılkı bunların hangi. sindendir? Onu hayırla mu, küfürle mi anıp gömeceğiz? Rir defa, peşin söylemeliyiz ki ha, yırla anıp uğurlayamayız. Çinkü . , . Düyayı yaratan allah, dlinyayı yarattığı gündenberi, dünya yüzline bu 1937 yılı gibi hayırsız, böyle ugursuz, böyle kepaze, böyle külahı çingıraklı panayır palyagosu, böyle alçak bir yıl gelmemistir. 1957 yi küfürle de anıp kapı dışarı edeme. yiz, çünkti, .. takvimeilerle tariheller, habisi kuyruğurdan yakalayarak le. sini binlerce asır öleye kadar götüre. ceklerdir, 987 nin yalnız bir şeyinden mem 1 nun olabiliriz; kısalığından... E İ ğer on iki ay içinde boyuunu kırmış olmayıp ta yirmi dört ay yaşasaydı, görürdük günümüzü! Bereket versin ki azı dişleri uç ver. meden gitti, bununla beraber süt diş. Ve 1938 modeli yalnız hayal kırıklığı değil, dostlarm zehirli istihzalarma da tahammül etmem lâzım, Bununla beraber saklamak istediğim bü yük srerm birçok tarsflarmı şu satırlar ken diliklerinden göze vurmuyorlar mı? Huyum kurusun! Sir saklamıya alışamıyacağım ves selâm! Haydi oldu olacak, söyliyeyim de me raktan kurtulunuz: Bu yıl gürültüsüz ve korkusuz olmayı, ihtiyatlı olmayı tecrilbe edeceğim. Yani: Susan Adam.. Olacağım, Amma saman altından su yürü ten değil. leri de İnsanlığı ürperticidir. 1987 eahildi. hrfasıha bile okuma, mıştı, Obur mu oburdu. Yiyecekten içecekten gelen hastalıklara kulak asmazdı, Yiyecekten içecekten geliyor diye duymuş İslanburn kaşarlanmış tifo. sunu bir kaç hafta içinde yaladı yut. tn, Gazetelere iki satırlık sermaye. gin olsun bir tutam, tifo kalmadı, Kara et mideye, damarlara, kara. ağabeyisi 1986 ya, sekiz ay kemirt. tikten sonra koca Habeşin bifteğini, bon filesini yedi yuttu. Kemiklerini de Negüsün sırtma yükledi, (Beyazm adı var esmerin tadı var) diye İspan. parken kusurlarını dn görmemiş de. ğildir. Geçen yıl bütün çalışmamıza rağmen muvaffak olamadığımız sa- halar pek çoktur, Bunların başında gazetenin teknik bakımdan bir türlü kemale erememiş olması gelir. Bu. günkü Tan, bizim hayal ettiğimiz mükemmel gazete değildir. Fakat bü noksaılarımızı da 938 se. nesinin ilk ayları içinde ıslaha karar verdik, Okuyucularımız pek yakında Tan'ı teknik elhetinden çok daha ile. ri bir gazete olarak göreceklerdir. Bu kısa bilânço, bizim görüşümüz. dür. Okuyucularımız da bu hususta hizi tenvir ederlerse memnun oluruz. Onları memnun etmek bizim en bü. Gölpazarında Çalışmalar Gölpazarı, (TAN) — Kaymakam Hikmet Akman, bekçilerin bir örnek elbise giymelerini temin etmiş, bun ları muntazam teşkilâta soktuktan sonra, bütün köyleri telefonla biribi g ki bir komisyon Ea bar, Dizndidim 29 köyde tele fon tesisatı yapılmıştır. Bu arada 14 musluklu bir çeşme açtımıştır. mmm Çankırı Köylüsüne Yardım Çankırı, (TAN) — Bir aydanberi Ziraat Bankası, köylülere para ver mektedir. Tevzlatın sonü yaklaştığı için bankada pek siyada kalabalık Babasını Öldürdü Diyarbakır, (TAN) — İnovncik köyünde feci bir hâdise olmuştur. Kelle ismindeki delikanlı, bermutat babası Eminden para istemiştir. Emin, oğluna nasihat etmiş ve çalış masını söylemiştir. Buna kızan Kel le, on dokuz yerinden bıçaklamak suretiyle babasın: öldürmüştür. —————— Ünyede Yol Faaliyeti Unye, (TAN) — Ordu Vasi Ba ran, sahil boyunda yapılan ve yapıl makta olan yolları tetkik etmek Üze re buraya gelmiş, sonra Samsun mmntakasındaki sahil yollarma git miştir, Dönüşte, Giresundaki inşaatı gözden geçirmiş ve Fatsaya gitmiş tir. İnegölde Kütahyada Çocuklara Yardım Kütahya (TAN) — Vali Sedat E rimin başkanı bulunduğu himaye be yetleri halkım yardımları İle mektep ler açılakdan beri 150 çocuğa her gün sıcak yemek temin etmiştir. Gi. Kütahyada Stat Yapılıyor Kütahya (TAN) — Mütehassıs bir ecnebi tarafından yapılmış olan plân dairesinde şehir stadmın inşa sma başlanılmıştır. r Klübü Açıldı İnegöl, (T, Kasabamızda bazı zevatm teşebbüslerile bir “Şar klübü” açılmış ve reisliğine Inhi- tar direktörü Gi tir, ) yolun buduna jambonuna saldırdı, ciğere muzurdu uma lezzetlidir dedi, geni küm e azgın yetişip: — Bana da pay bırak! Demeseydi, (dişlerini Gabraltar kayalarında bileyip Pireneleri bile pastırma niyete yiyecekti. Renkli etin lezzetini iyiden iyiye tadan 1937, gider ayak haber aldı ki bunun da bir says varmış! Ne ayağına eline çabukmuş bu 1937! Bir hamlede Şaskhaya fırlarken yol üstü Filistine de uğrumasın m? İsrailin ineklerini kuzuların, çulla develerini koyunlarını — tipiye oğ. ramış aç Şubat kurdu iştihasıyle — çerez ediverdi, Parçaladığı sarı etin kanları hala akıyor. 1937 denilen © yıl ne yıldı ya diplomat!? Yangınları sigara gibi içti, şehirleri kibrit diye kullandı. omba, yemeğine karabiberlik; tahtelbahir, dişine kürdanlık ett. Herkes gaza karşı Bikarbont. şar, bon dö bilmem ae, Bizmut kullanır. ken; o, güzın kendisini kullandı, Gider ayak hayiflandı: yemediği bir kırmızı et kalmıştı, Kim haber vermişse vermiş, bunun Amerikada da bulunduğunu öğrenmiş, Nankin Tankin tarikiyle oraya da gitmiye hazırlanırken, sulh tanrısına çok si, kir herife bir kalp sektesi verince kuyruğunu titretti, Şimdi ister küfür (Arkası 10 uncuda) ; ' »