6 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

6 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

——— 6 Hava Şehitleri için Mecliste Bir Münakaşa (Başı 1 incide) verebilir, Bunlar için de, ayrıca böy. le kanunlar mı yapmak lâzım g'le. cek "Isim üzerine kanun yapmamanın yolumu bir an evvel aramak meebi. riyetindeyiz. Hükümet bu işin esas. larmı hazırlaymcaya kadar,yetimlöri bekletmenin de doğru olmıyacağı mu hakkaktır. Beşer bin liralık ikramiye askeri hava şehitleri emsal tutularak verilmektedir. Ö kanundaki htikmü, #ivij hava şehitlerine de teşmil etsek doğru olmaz mı? Ben bunu mümkün görüyorum. Bugün Sami, yarın Ah. met, öbürgün Mehmet için... Her gün yeni bir kanun çıkarmıyalım.,, Bütçe encümen! namına mazbata muharriri Raif Karadeniz bu gözlere cevap vererek, Reifk İncenin istediği kanunun hükümet tarafından hazir. lanmakta olduğunu söyledi, General Kâzım Sebüktekin: — Bir sual, dedi, bu verdiğiniz Ik. ramiye, askerlere verilenden fazla mı dır? Ralf Karadeniz buna da cevap ver di — Hayır.. Askeri ve sivil hava Şo. hitlerine ayni nisbette ikramiye ve. riyoruz. Refik İnce, tekrar kürsüye geldi. Evvelki mütaleasıni tekrarladıktan #onra, şu teklifte bulundu: — Hava yolarma yolcu kabul e. derken, sigorta parası alıyoruz. O su retle yolcunun hayatı sigortalanı - yor da niçin tayyarecinin hayatı si. gortalı olmuyor? Bunun izahmı rica ediyorum. Nafıa encümeni namma Bay Aziz Sami, cevap verdi: — Bu mütelea encümönde de mev zuubahis oldu. Hava şehitleri hak - kında sigorta hükümleri konması dü. şünlüldü. Kış münasebetile hava şe. ferleri yapılnıyan şu iki üç ay için. de bütün bu meseleler hallediliniş ©. lacaktır, Mazhar Müğt: — Peki, bu tayyareciler. aylarca boş mu otururlar, talim yapmazlar mı? Gen&ral Naci Eldeniz de şunları Böyledi; — Mütülea esas itibarile çok duğ. rudur, Encümende de görüşüldü. Tay yarecilerimizi iyi yetiştirmeliyiz, bi. tin imkânları temin etmeliyiz. Bir gün, yangın var denildiği zaman, bun lar yetişebilmelidirler, Nafıa Vekili kürsüde izahat verdi Bunun €zerine Nafıa Vekili AH Çe ©nkaya kürsüye gelerek, söz söyli. yen hatiplere şu İzahatı ile cevap yerdi: — Hava yolları teşkilâtı, malümu âliniz, geçen setie kuruldu ve ça'ıs.| miya geçen sene başladı. O zaman 2e pilotumuz vardı, ne de makinist., Beş on kişiden ibaret bir kadromuz vardı, O gündenberi çalışıyoruz. Bu gün teşkilât emniyet edilebilecek bir gekil alinıştır. Bundan şonra da te- kemmll edecektir, Kazaya duçar 0 Jan iki arkadaşımız çok kıymetli pilot ve makinistimiz idi. Her ikisi de evi idiler, Aileleri ve çocukları vardır. Biz, bu hava şehitlerine yardım için yapmakta olduğumuz kanunu henüz bitirememiştik. Ancak, bunların aile. lerinin düşkün ve muztarip bir vazi.| yette kalmması için devlet namma derhal bir tazminat vermek lüzumu. nu hissettik. askeri tayyareciler hak kmdaki kanunu esas ittihaz ederek beşer bin Tirz tazminat vermiye mec, RESİMLİ TMADEMİ DAIRELERİNİ YOKLAMALIYU Kitap 5 TAN Sergide teşhir edilen Dün Beyoğlu halkevi salonlarnda güzel bir kitap sergisi açılmıştır. Ser. gide, 1936 ve 1937 yılları içinde neş. redilmiş telif ve teseime 500 den faz. lâ eser teğhir edilmektedir. Sergide “TAN,, neşriyatı da zengin bir köşe. yi işgal etmektedir. Dün sergiyi birçok kimseler ziya. — —— m Kış ve (Başı 1 incide) ISTANBULDA: Dünden bugüne| suhunet derecesi çok düşmüştür, se fırın altma inmiştir. Açık kaplardaki sular evvelki gece ilk defa olarak don müştur, Gece de, saat sekizren itiba ren kar yağmıya başlamıştır. Hülâ| #a, İstanbulda soğuk artmış, dondu- rucu derecesini bulmuştur. Istanbul. da yağmur vaziyetine gelince; son yirmi dört saat içinde İstanbul ve ci varında yeğan yağmur miktarının vasatisi, bir metre murabbama 6 ki: lodur, Dün Istanbulda şimâlilen esen rüzgürlarm sürati saniyede 15 met! re ve hava tazyiki de 7518 milimet ve idi. Bu şiddetli rüzgür Istanbul muhitinde karada ve denizde bazı teh| ribata sebep olmuştur. Rüzgürm fırtna haline gelmesi yüzünden, dün, Umannmızda küçük nakil vasıtaları işilyememiştir. Emir gün önünde bağlı bulunan bir motör fırtına yüzündefi gincir taramış, si. rüklenmiş ve Bebek önlerinde güçlük le yakalanmıştır. İ Deniz ticaret müdürlüğü, müthiş bir fırtma vukuunun muhtemel bulun duğu hakkınds civar limanlara ma Yimat vermiştir. DENİZLERDE: Yurdum her tara fmda hava umumiyetle bulutludur, ! Birçok yerlere fazla miktarda yağ İ mür ve kar yağmaktadır. Birçok de- reler taşmıştır. Alman raporlara göre, Kocasi, İ Zongulduk, İzmir, Ankara, Amssya, | Diyarbakır, Erzincan, Trabzon ve aye şiddetli urlar yağ - maktadır. Çanakkale ve Eskişehir mmtakasmda fazla miktarda kir | yağmaktadır, Rüzgürlar ekseriyetle | şimalden ve kuvvetle esmektedir. İ Fırtına, Karadenizde olduğu gibi, Marmara ve Akdenizde de şiddetli- dir, Karadenizde Kefken liman reisli | | Zinden gelen malümate göre, Tnebo İ Tulu Örnerin sahip bulunduğu ve O- mer kaptanm idaresindeki 120 ton- İ uk Hanönü motörü 300 ton kadar İ kömür yükü ile Istanbula gelirken fırtına ve sis yüzünden Kefken ö - nünde karaya oturmuştur. Gemi ka | yalıklarda parçalanmak tehlikesinde olduğundan, yedi kişiden ibaret olari Beyoğlu Halkevinin ergisi Açıl | mıştır, bur olduk. Mesele bundan ibarettir. Kanun da yakında bitirilecektir., Bu izahat üzerine reye konan ka. nun aynen kabul edildi. ZABITA ROMANI: 5 li “ HERT SÖZD VAR ni dı eserlerden bir kısmı ret etmiştir. Te hir eğ"en bütün &- geriler satılıktır. Bir kitabı almak is. yen ziyaretçiye, halkevi başkanir Zından bir kaft verilmekte ve bu kart la, kitabı negreden müessese, eseri üde yirmi tenzilâtla kart getiren satmaktadır. Sergi, bir hafta açık kalacaktır. Fırtına tayfalar karaya çıkarız canlarmı müşkülâtla kurtarmışlardır. Gemi ise talie terkedilmiştir. Fırtına ve sis yüzünden birçok ge- miler sefer intizammı kaybetmiştir. Dün limanımıza gelmesi beklenen In- giliz bandıralı Darüpyan vapuru geç vakite kadar gelmemiştir. Birçok Yu nan vapurlarından da hsber yoktur. Bunların Marmara ve Karadenizde limanlara iltica ettikleri tahmin edil- mektedir, Mudanyadan kalkan Bursa vapuru, şiddetli deniz yüzünden Istanbula ge- lemiyerek Armutluya iltica etmiştir. Dün İzmir postası da Üç sant teah- hürle gelmiştir. Karadenize dün ak- sam çıkması lâzımgelen Bartın vapu- ru, hareketini bugüne o bmakmıştır. Denizyollarınm “Karadeniz, vapu. Tu da fırtına delayısile Sinoba sığın- / Karada Nehir taşması, kar ve şiddetli kış hakkında memleket o muhabirlerimi- zin gönderdikleri telgraflar aşağıda. dır: Gediz vadisinde facialar Manisa, 5 (Tan muhabirinden) — Gediz nehri, son zamanlarda yağan fazla yağmurun tesirile taşmıştır. Ne hir, bir gece İçinde dört metre bir- den yükselmiş ve bütün Gediz ovası sular altında kalmıştır. Ovadaki bir çok köyler su baskını tehlikesi altm dadır, Muradiye geçidini temin eden bir salı, sular ülp götürmüştür. Sa- un üstünde bir kişi kalmış ve boğul muştur. Gediz köprüsünün muhafazası İçin vilâyet bazı tedbirler almıştır. Sular durmadan yükseliyor. Veziroğlu, Harmandalı, Hamza bey köylerinin veziyeti fenalaşmış - tır, Feyezan mmtakasnda on binler ce dönüm arazi sular altında bulun- maktadır. Manisa belediyesi, tehlikeli vaz! - yette kalan aileleri kurtarmak için imdat kayıkları göndermiştir. Fakatı kurtarma ameliyatı müşkül olmakta dır. Ancak, birkaç sile kürtarilabil- miştir. Sular gittikçe kabardığı için, Akhisar şösesini istilâ etmiştir Sula” rın şehre hücumundan endişe edil - mektedir, Kütahya, 5 (Tan muhabirinden) — civarda kar fasıasız bir şekilde, tipi halinde yağıyor. Karm irtifar Kütah ” Şu Tramvaylar Niçin Kalabalıkmış Biliyor musunuz? (Başı 7 incide) mak lâzımgelir.. Bir arabayı Har - biyeye, Maçkaya kadar götürmek tense, Taksimden döndürüp, bir sefer fazla yaplırmak yolcular için daha iyidir. Esasen, her aybaşt bir yolcu istatistiği yapılır, Nere- Jerde ihtiyaç çoksa, o hatta, o nis- pette araba verilir. İstanbulun tramvay servisleri - nin İç yüzünü biraz olsun anlâdık- tan sonra, kani oldum ki, çektiği miz sikm: daha uzun zaman de - vam odöcek.. Bu yazıyı okuyunca, siz de o neticeye var m:yor musu- nuz?. Aydında Zeytin ve Pamuk Çok Ucuz Aydın, (TAN) — Son haftanın Ay dın piyasası şudur: Zeylinyağı 25 — 255, zeytin tane. si 3 — 3,75 kuruş. yerli Akala pa. muğu 30 — 31, yerli çekirdekli pa. muk 7,5 — 8, Akala çekirdekli pa. muk 10 — 11, pamuk kozağı 4,5 — 5 kuruğtur. Istanbul Belediyesi Şehir Tiyatrosu DRAM KISMI saat 2030 da Erkek ve Hayaletleri Piyes 4 perde 16 tablo —— KOMEDİ KISMI! Dİ Saat 20,30 da. m SATILIK KIRALIK İl 1 Komedi 3 perde yu geçiniştir, Yolda münakalât dur müşlur. Mendires vadisinde Aydını 5 (Tan mühabirinden) — Uç gündenberi çok şiddetli yağmur lar yağmaktadır. Mendires nehri ve civar dereler taşmıştır. Menderes Üze rindeki sallar işlemiyor. Vali Çineye giderek bozulan yollar; tetkik eb miş, tamir) için Nafın dairesi faaliye te geçmiştir. Şehrin içinden geçen Kayakhane çayı da taşmış, demiryo Ya kenarmdaki Çestepe köyünde bazı evleri yekmeşter, Şark bölgesinden Muş, 5 (Tan muhabirinden) — Ce iki gündenberi şehir ve civar ova lar kesif bir sis tabakası altındadır. Yüz metre ilerisini görmek mümkün değildir. Civar dağlara kar yağıyor. Suhunet derecesi, sıfırın Üstünde - dir. Odun ve kömürün son zaman - larda bollanması halkı şevindirmiş- tir. Erzincanda Erzincan, 5 (Tan muhabirinden) — Kışın şiddeti yüzünden omünakalât | kesilmiştir. İstanbul postası iki gün dür gelmiyor, Yurt Haricinde Sofya, 5 (Tan muhabirinden) — Bütün Bulgaristanda müthiş soğuk ler hüküm sürüyor, Bâzı yerlerde ka rm yüksekliği id buçuk o metrodur. ütün Bulgaristanı, orta Avrupadan gelen şiddeti bilr soğuk dalgaa: kop lamıştır. Bulgaristanda hararet dere cesi vasat! olarak sıfırm altımda 28| santigrattır. Münakalât bazı vilâyet- lerde durmuştur, Telgraf ve telefon tellerinde hasurat mühimcedir. Kar yüzünden pek çok koyun, sığır ve do muz telef olmuştur. Istanbuldan hurda demir ve kemik yükiyle Köstenceye kalkan 482 ton- luk Türk “Yekta,. vapuru Varna açık larında frtma yüzünden karaya o- turmuştur, Fekat vapur, bir hayli uğ raştıktan sonra kendisini güçlükle ya — Gediz şösesi tizerinde bir metro MEK, GEREK. . kurtarmış ve yoluna devam etmiştir. ETLE tu SANLI Ki MAKTI» Müfettişler (Başı 1 incide) Iamıya başlamışlardır. Müfettişlere dün akşam bir oo büsçü daha müracast etmiş, şikâyet. lerini anlamıştır. Bu ötobüsçü Tak. sim .— Yenimahalle hattmda çalışır ken makinesini değiştirmesi öne sürü lerek 16 ay önce rubsatiyesi geri a. İlnmuş ve çok kere ruhsatiyesinin geri verilmesini İstemiş, fakat teşebbüs. lerinde muvaffak olamamıştır. Bundan başka, dün akşam teftis he yetine, eski hamal başılardan birisi bir istida ile müracaat etmiş, ve be. lediyenin, yalnız otobüs işinde değil, hamal meselesinde de çapraşık işler yapmış olduğu iddlasmda bulunmuş Nezle Başağrısı Kırıklık Dikkat Ediniz İlk teminatı Muhammen F. Lira K. Kuruş 100. 75 460 MAKSADIM Bizi TAKİP EDEN ZATI ALDAT- Bu ilk tehlike alâmetlerini görür görmez derhal NEVROZIN Almak lâzımdır. NEVROZİN soğuk algınlığının fena âkıbetler doğurmasına mâni olmakla beraber bütün ıztırapları da dindirir. İcabında günde 3 kaşe almabilir. İsim ve markaya dikkat. Taklitlerinden sakınmz. 6-1-938 Faaliyette ve bu iddiasını isbat edebileceğini söy lemiştir. Diğer taraftan belediyenin otobüs imitiyazmı bizzat kullanmıya karar verdiği ve 988 mali yılı başından iti. baron Istanbulda yalnız belediyenin getirteceği otobtslerin işletileceği ba zı gazeteler tarafmdan yazılmıştı Bİ zim kati olarak öğrendiğimize göre, belediye hazırlığını bitiremediği ve bu iş için henüz kâfi derecede pars tedarik edemediği için otobüsleri be. tediye ancak 039 mali yrlı başından £- tibaren kendisi işletebileceğini karar Jaştırmıştır. Su halde, bugünkü oto büsler bir buçuk sene daha olduğu gibi kalacaklardır. — - -— m Baş, diş, nezle, grip, romatizma Nevralji, kırıklık ve bütün ağrılarınızı derhal keser, İcabında günde 3 kaşe alınabilir KEK Aİ » KALMINA Grip, Baş ve Diş Ağrıları, Nevralji, Artritizm, Romatizma Galatasaray Alım Satrm Komisyonu Başkanlığından: Muhammen Miktarı Metre 350 Lâcivert Kumaş Galatasaray Lisesine lüzum olan yukarıda nevi ve miktarı ve ik minet: yazılı kumaşın 20—1-938 gününe müsâdif perşembe günü saal 15 de İstanbul Kültür Direktörlüğü binasında liseler muhasebeciliğinde toplanan komisyonda açık eksilfme si yapılacaktır. Bu işe gireceklerin nümune ve şa rtnameyi görmek tzere Okul Idare ' sine ve Ticaret Odaşmın yeni gene vesika ve teminat makbuzlariyle ipediyor? kim ; : :