24 Nisan 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

24 Nisan 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

M.SIFIRIN M HATIRA z arba Antoni'nin meyhanesi, girintili, çıkıntılı, birkaç ka pılı pis bir batakhane idi. Sahibi, garsonları ve müşterileri de hep biribirine uygun idi. İçeri girince bir köşeye çekildik. Meyhaneci Barba, bir sıranın ar- © kasında ayakta duruyordu. Kanlı gözlü, yüzünden vahşet akan bir şerirdi. Eski bir zabıta memuru 0- lan Müştak, bu şeriri tanımakta güçlük çekmedi. Bana şöylece an- lat; — Barba Maltalıdır ve İngiliz tebaasıdır. Mahut kasa hırsızı Mi- kenin arkadaşlarındandır. Deniz hırsızlığı, kasa kırıcılığı, yolbağci- liğı ile birçok sabıkaları vardır. Cihan Harbi sırasında memleketi. ne gitmiştir. Müştak bu şerir hakkında bil diklerini böylece anlatırken ne ol du ve nasıl oldu pek farkedeme- dim. Meyhanenin bütün kanlı göz lehi ve kara yüzleri bize döndü. Müştak yavaşça: |, |, ğ — Kalkalım. Dedi. Bizden pire- “ Jendiler, Bu heriflerin bir çoğu be ni ikinci şubedön “alırlar. Esasen işimiz de kalmamıştı. Maksadım Barbayı görmek ve ta- nimak idi. Bu da olmuştu. Kalk- tık, meyhaneden çıkarken Müş. tak: — Bu herif, dedi, Burada bir sa- bıkalı ocağı kurmuş. Oluranların hepsi polisçe tanınmış simalardır. Biz buraya niçin geldik sanki?, — Meyhane sahibini görün ta- nımak için.. Bu herif te İngilizlere casusluk ediyormuş. — İnanırım, bu işide Yapar. Wücudü ortadan kaldırılacak, çok hain bir Türk düşmanıdır. — Iyi ya işte. Yarın sabahtan itibaren bununla mücadeleye baş lıyacağız. Acaba Top Örneri bula- bilir miyiz? — Nereye gidecek, kendi kah- vesindedir. — Buraya kadar gelmişken bi- rTaz da onunla görüşelim. A op Ömer, Trabzonun cesur ve gözü pek bir evlâdıdır. Tütün kaçakçılığını kendine ge çim yolu edinmiş, özü, sözü doğru bir adamdır. Memleketini yaban- cılardan çok kıskanan ateşli © bir yurt âşıkıdır. Kalafat yerindeki kahvesine çekilmiş için için ağlı- yor ve kaynıyor. Beni görünce yüzü güldü. Kar- şılıklı oturduk. o Oteden beriden geç vakte kadar görüştük. Kalkar- ken; — Ağam, dedim. Yine senden becerikli, ağzı sıkı, bileği kuvvet- li bir arkadaş istiyeceğim. — Canla başla, beyim. Bir de- Zil on adam hazır... İşsizlikten e$- niyorlar. — Eksik olma. Kimi verecek- sin?.. — Senin tanıdıklarından Sür- meneli Sadık, Hopalı Mustafa bu- radalar amma ne işte kullanacağı- ni bilmiyorum ki... — Mipavrili Ibrahim yok mu? — Ha, oda burada.. Hepsinden iyidir, Her işe gelir. Göndereyim * İetmekte olan 60 yaşlarında Koço is- bah Müştak Efendi gelip buradan kendisini alır. Veda ederek ayrıldım. rtesi sabah Barbanın mey- hanesini hariçten Derviş ve Zekâl Efendilerle göz altına al- dirdım. Bu gibi işlerdeki açıkgöz- Yilöğünü bildiğim Mipavrili Ibra- him ile muhbirlerimden Alekoyu da Barbaya saldırdım, İbrahim millicilere mensup bir kaçakçinın adamı ve Aleko da ikisi arasında mütevassıt bir rol oynıyacaktı. Barba ile ahbap olacaklardı. Giz- MH hizmetler grupu kumandanına yazdığı mektupta elde ettiğini bil dirdiği adamları anlemiya ve bul- mıya çalışacaklardı. Bir taraftan da maksadım Ibrahim ve Aleko i- le Barbaya esassız haberler ver- mek ve bu haberleri gizli hizmet- ler grupu kumandanlığına bildir- terek Barbanın yenilemek istedi- ği münasebetini kökündön kestir. mek idi. Buşşerire yardım edenle- va anlamak” rin kimleri m bunların yüzünden gelmesi İİ mali bulunan fenalıkları önlemek mühim bir gaye idi, Bir hafta süren çalışmalarımı- zın ilk meyvalarını Zekâl Bey ge- tirdi, Barbanın meyhanesine va- kitli vakitsiz ve sık sık gelip gi denler arasında reji koleuların- dan H .ile Değirmendereli İ. adın- da iki serseri, bu arkadaşımın göz züne çarpmıştı. Değirmendereli İ. kendine koyu bir mi veriyordu, Mavnacılar zasından Yirmibeşoğlu o Ahmetle sık sık görüşüyordu. Ahmedin sa- fiyet ve gafletinden istifade ede- rek ağzından havadis çalıyordu. Kolcu H. da Hüsnü namında bir mavnacının gaflet ve cehaletinden istifade ediyordu. Bu iki soysuz, al dıkları habörleri Barbaya yetişti- riyorlardı. Akşamdan akşama fizt- lendikleri bir iki şişe rakı için mil- letlerine, memleketlerine ihanet 6- diyorlardı. Zekâi Bey, Değirmendeteli İ. in Yirmibeşoğlu ile kahvede görüş- tüklerini işitecek derecede yanla- rina sokuluyordu. O kadar ki, Ze- kâl Beyin getirdiği haberin ayni ni bir gün sonra Mehmet Aliden almıştım. Bunların hiyanetlerine şüphe kalmamıştı, El altından Yirmibeş- oğlu Ahmet ağanın gözünü açtık. İ. in bir İngiliz uşağının çanak ya- layıcısı olduğunu anlattık. Tanıdıklarımdan Anafor Ahme- de de mavnacı Hüseyinin gözünü açtırdım. O da reji kolcusuna yüz çevirdi ve yanından defetti. Bar- banın havadis membaları kuru- muştu. Halbuki Barba, bu aralık Kapi- ten Gürden ile görüşmüş, anlaş mıştı, Barbanın kumandana yazdı- ğı mektuplardaki hâberlerin doğ- ru olduğunu Gurdon öğrenmiş ve » kumandana bildirmişti. Barba da eski mevki ve gelirini ele geçir- POLİSTE : Bir İhtiyar Duvardan Düştü Yaralandı caddesinde Cami çıkmaz sokağında Süleymanın 37 numaralı evini tamir minde bir duvarcı 4 metre yüksek- likteki duvardan düşerek o muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Koço Cer rahpaşa hastahanesine kaldırılarak tedavi altina alınmıştır. o Cağaloğlunda Yerebatan caddesin de Hamdinin simitçi fırınında çalı şan Hasan, bir kavga sonunda, ayni fırında çalışan Aliyi bıçakla sol ba- cağından yaralamıştır, 9 Fatihte, Haydarda oturan Metin isminde bir genç, bir para meselesin den çıkan kavga sonunda, arkadaşı Abdülganiyi çakı ile sol elinden ya-! ralamıştır. Heybeliadada oturan Resul ismin de biri, çeşmeden su almak yüzün- den çıkan kavga neticesinde, Hüse- dan yaralamıştır. © Fenerde Tahtaminare caddesinde 30 numaralı evde oturan Marika is- minde bir kadın, duvardan düşerek sol bacağı kırılmıştır. Sirkecide dişcilik yapan Ragıp, Arnavutköyde Akıntıburnunda, de- niz kenarında dururken, birden mu- vazenesini kaybetmiş, denize düşmüş tür. Boğulmak Üzere iken kürtarıl- Dün sabah Lâlelide, Fethi Bey) yin isminde birini teneke ile başin- ) na gelen aileler teşkil etmekte- mıştır, a . ei Galatada, Karabulut isminde bir adam, zabıta memurları » tarafından şüphe edilerek yakalafımış, üzerinde İbir tabanca bulunarak. müsadere © || dilmiştir. MAARİFTE: Holandalı Heyet Dün Gitti Birkaç gündür şehrimizde bulu - nan Holandalı arkeoloji heyeti dün sabah'saat 9 da hususi tayyare İle Yeşilköyden hareket etmiştir. Heyet him Şark memleketlerinde hafriyat yapmıştır. bayramı münasebetile bir müsame- kılar söylenmiş ve talebe tarafından bir piyes oynanmıştır. © Maarif Vekâleti tarafından idare edilen mektep * pansiyonları ücreti ayda on lira, tatil aylarında 12,5 li- ra olarak tespit edilmiştir o Mekteplerde verilecek müsamere- lerin bundan sonra, bu mekteplerin bulundukları mıntakalardaki halke- vi salonunda verilmesi muvafık gö- rülmüştür. Fatihte altmışıncı ilkmektep hima ye heyeti tarafından bugün saat 8,30 da fakir çocuklara elbise giydirile- cektir. buraya gelirsin. Yanına takacağım adamı alırsın. Kesti ile veya Sami Bey ile, hangisi kolayınıza gelir- se adamımız tanıştıracaksın. Bugün lük sana vaife bu kadar, haydi git. — İyi söylüyorsunuz amma ya- zihanesiz simsar olur mu? Sonra şüphelenmesinler İşi yanlış tutup yapamaz iseniz kumandana karşı İİ zır filmlerin gösterilmesi meno- memleketine dönmektedir. Heyet mü |'& Emirgân ortaokulunda dün çocuk İre verilmiştir. Müsamerede milli şar|, Zarar Gördükle- rini İddia Ediyor| On eli yaşından ufak çocuk” | ların sinemalera kabul edilme- mesi hakkında Kırklareli sayla- vı doktor Fuat Umay'ın kanun teklifi Meclisin muhtelif encü- | | rınki içtimaımda müzakere edi- | lecek olan bu kanun teklifi Meclisi riyasetine, Kültür ve İ Dahiliye Vekâleti ile diğer alâ: Il Bayar tarafından kabul edil miştir. Sinemacılar, Başvekile bu kandif tatbik edildiği tak- | dirde düşecekleri elim vaziyeti izah etmişlerdir. Sinemacıların kanaatine gö re, bu kanun kabul edilirse, memleketimizde henüz yeni in- kişafa başlıyan bu meslek çok sarsılacaktır. Bilhassa Anado- luda halkın yegâne eğlence ye- ri olan küçük sinemalar kapı- larını kapamak mecburiyetin. de kalacaklardır. Yine sinema- | cıların iddiasına o göre, büyük | şehirlerdeki Sinemalar gibi, kü- | sök şehirdekiler de haftanın | yalnız Cumartesi ve Pazar gün- leri iş yapmaktadır. Sair günle- rin hasılâtı, masrafı karşılıyama- maktadır, Cumartesi ve Pazar günleri ise, sibemalara gelen hal kın hiç olmazsa yüzde sltmışını | çocuklar, veya çocukları hatırı- dir. Bundan başka, memleketimiz. de gösterilen filmler Büyük Er- Mr EEFWEYE, ATEZMİYE YES tür . Bakanlığı ile Emniyet ve Matbuat Umum D " rTince tayin edilen zevattan mü- teşekkil bir sansür heyeti tara- fından tetkik edilmekte ve mu- lunmaktadır. Sinemacılar, alelümum bir ka- | Dunla bütün filmlerin on altı ya- | MÜTEFERRİK : Bir Mebusumuzu Kaybettik Kayseri saylavı Bay Veli Yaşın dün kısa bir hastalıktan sonra vefat etmiştir. Kayseri saylavının çenazei si bugün Maçka Palastan kaldırıla cak, namazı öğle vakti Teşvikiye ca: münde kılındıktan sonra; Zincirliku- yudaki Asr! mezarlığa defnedilecek - tir. Kederli silesine taziyelerimizi sunarız. Maliye vekin Fuat Ağralı An-| karadan şehrimize (gelmiştir. Ve. rü Dölen bunları iyi yetiştirmiye kil o istasyonda odostları ve ms liye erkânı tarafından karşılanmış | tır. © Ziraat Odası toplanmış, zira st kongresine gönderilmesi kârarlağ- trılan etrafında © görüşülmüş- tür. Hazırlanan rapor vilâyete veri- lecektir. Vilâyetçe rapora bazı müta- lealar ilâve edildikten sonra Anka | raya gönderilecektir İki sene evvel lâğvedilen balık- çılık enstitüsünün Denizbanka bağ- li olarak yeniden kurulacağı haber verilmektedir. Enstitü müdürlüğüne || etmeyi taahhüt edenler bu mükelle- fiyetlerini eylül, teşrini evvel, teşrini İ sani aylarında ifa edeceklerdir. Bede- ni mükellefiyet 6 liraya mukabil 8 || gündür. petinin bukayada kalap gelirlerinin tirilmesine karar vermiş, bütçede bu- derhal tahsilâta başlanacaktır. lantışında, otobüslerin belediye tara- relsiliğince istenilen salâhiyete ait muhtelif encümenif “verdiği kararı müzakere edecektir. Man ına ve yardım sandığına bele iye va EN diye bu fabrikayı ıslah ve takviye edecektir, Bunun için 938 bütçesine İ iilebe gok fazla olduğu, birinci sini BELEDİYEDE : Maslak Yolunda Yeni Emniyet Tedbiri Alındı Belediye, Maslak yolunda yeni mü- || him tedbirler almıştır. Bu arada, mo- tosikletli kontrol memurlukları ihdas nakil vasıtalarının süratlerini kontrol edeceklerdir. Yol üzerinde 30 kilo-İ lıklar hastanesi | metreden fazla giden otobüs ve kam-İedilmişlerdir. Sıvas merkez hükü- yonlarla 40 kilometreden süratli. gi-| met doktoru İhsan Özgen'in masşı 40 den otomobillerin hem sahip hem $0-| liraya çıkarılmış ve Çorlu belediye förleri cezalandırılacaklardır. Yeni yılın yol vergisi Bu yıl nakdi yol mükellefiyeti es- Eski alacaklar aranıyor Bütçe encümeni, mülga şehrema- 938 mali yılında tamamile tahsil et- nün için bir fasil açmiştır. Belediye hesap işleri müdürlüğü hazirana ka- dar bu kabil varidatın bir listesini tanzim edecek ve hazirandan itibaren Şehir meclisi pazartesi günkü top- fından idare edilmesi için, belediye Ücretli müstahdemlerin .. tekaüt e bulunacaktır, Kanalizasyon şirketine ait botu fabrikası belediyeye geçmişti. Bele - tahsisat konmuştur. Halk Türküleri Üzerinde Tet- kikler Yap lıyor Çankırı, (TAN) — Halkevi, mu- hitimizin pek zengin olan hark tür- külerini notaya aldırmıya başlamış- tır. “Çankını Halkyatı,, mücllifi Ha- san Uçok, musiki'müailimi Şükrü, halk sazcı ve sözcüsü Mahir bu işle meşgul olmaktadırlar ve şimdiye ka- dar 25 zeybek ve oturak bavasının notalarını tesbit etmişlerdir. Ortaokulda Musiki Çankırı, (TANI — Orta okulda fın dört, diğerlerinin ikişer ve üçer şubeleri bulunduğu halde tedrisat âhenkle devam etmektedir. Bu ara- da, musikiye meraklı 25 talebeden mürekkep bir mandalin takımi kurul muştur, Geçen yıl teşkil edilen 50 ta- gayret göstermektedir. Yakında bir konser verilecektir. e — m — rü alarak gitmişlerdir. Bü müddet İçinde satilan kömürlerimiz dört bin üç yüz on beş tondur Bunların tuta rı kirk bir bindört yüz yetmiş iki liradır. Palamut balığı yeniden Bollaş- mıştır, Fındıklı” sahillerinden Köp - rüye kadar bol bol palamut tutul - maktadır. Mevsimin balığı olan us- Tayin ve Terfiler Yapıldı Ankara, 23 (Tan Muhabirinden) Sıhhiye Bakanlığında yeni tayin ve terfiler yapılmıştır. İzmir memleket hastanesi nisaiye asistanı Ralf Ödemiş belediye dok- torluğuna, Mersin memleket hasta- Desi bakteriyoloğu Rüştü Bogatur edilmiştir. Bunlar gece ve gündüz bu| Mersin memleket hastanesi başdok- İyol üzerinde mütemadiyen dolaşarak torluğuna, Manisa hükümet merkez doktoru Fehmi Sarılır bulaşık hasta- hana, tayin doktoru Hayrinin Kişmiroğlu hükü- met doktorluğuna naklen tayini: Mar din memleket hastanesi operatörü Şe kisi gibi 6 lira olup ilk taksit hazi-|rafettin Kesen memleket hastanesi ran, ve son taksit birinci teşrin ay-| başdöktorluğuna; Konya sıtma müca larında alınacaktır. 937 yol vergileri |delesi doktorlarından İrfan bakayaları mayıs on beşe kadar be-|lova belediye doktorluğuna; açıktan hemahal tahsil olunacaktır. 938 yı - mütehassıs kimyager Osman Nurinin ında yol mükellefiyetini bedenen ifa | Bursa belediye kimyahanesi mütehas Özelli Ya sıslığına, açıktan kimyager Nermi Kocaeli vilâyeti kimyagerliğine üçte bir ücretle tayini kararlaştırılmıştır. Ankara nümune hastanesi eczaci- sı ücretli Halis Erdem namzet olarak Ankara nümune hastenesi eczacılığı- na tayin olunmuş ve Elânğg emrazı âkliye ve a$abiye © hastanssi cezacısı Sami Erimer'in maaşı 35 liraya yük- seltilmiştir. Cihanbeyli hükümet doktoru Niya zi Ahmet Çalışkan, Adıyaman hükü- met doktoru Mutahhar Hiz, Midyat hükümet doktoru Celâl Dengiz, Pa- zarcik hükümet doktoru Suat Hüsnü Serer, Eğil hükümet doktoru M. Aziz Emin Kutay, Yaylak hükümet dokto- ru Nazım Abdullah, Gazlantep tra- hom kursu doktorluğuna tayin olun- Mmuşlardır, N MEMTPKETTE: “Kızılırmak Taştı Bafra, (TAN) — Kızılırmak neh- ri, yirmi senedenberi görülmemiş bir şekilde taşmıştır. Mamafih bir zarar / Düne, Vaziyet daha evvel ırmağın geç- tiği yerlerden haber verildiği için 1â- 7m gelen tertibat alınmıştır. 1.5 metre kadar yükselen Kızılırmak tek rar yatağına girmiş ve tabii seyrini almıştır. Yalnız belediyenin at koşu- su sahas ile mozbahanın bazı kisin” larını su basmıştır. Üç Kişiyi Birden (| Vurdu Bafra, (TAN) — Buradan yarım saat uzaktaki Ağıllar mevkiinde, bir adam üç kardeşinden ikisini öldür- müş. birini de yaralamıştır. Tefsilât şudur: i Recep oğlu 60 yaşında Feyzullahın tarlasına bir hayvan girmiştir. Fey- zullah bu hayvanın komşularına ait olduğunu farketmiş, ve hayvanı alıp “Sizin tanıdığınızındır, diyerek üç kardeşin tarlalarına sokmuştur. Uç kardeş buna mâni olmak istemişler- dir. Feyzullah tabancayı çekmiş, üç kardeşten 320 doğumlu Şakiri yö- zünden, 303 doğumlu Sabriyi karnın- dan yaralamıştır. 324 doğumlu Ibra“ him, tabancayı elinden almak iste | yince onu de bıçakla kalçasından vurmuş ve kaçmıştır. Iki sast sonr& yakalanmıştır. Şakir ve Hayri ölmüşlerdir. Ibrs him dispanserde tedavi olunmakts” dir. 24 Nisan 1938 | 4 üne ay Güm30 Kasim: 168 Arabi: 1937 Rum 13 | Sefer: 23 Nisan: 10 Güneyi 5.09 — Öğler 1213 İkindi: 16, 1857 Yatın: 20. YURTTA HAVA VAZİYETİ | “Yurdün Kocaeli, Karadeniz kıyılar Orta Anadolu bölgelerinde hava gok bul kumru henüz kendini göstermemiş- tir. Bu yıl çiroz kurutulamıyacağı tahmin edilmektedir. Zeynel Besim getirilecektir. ben mesuliyet kabul etmem. “Gümrükte hazırlanan sanayi mah Tu ve yer yer yağışk. diğer bölgelerde mumiyetle bulutlu geçmis, rüzgürler Tor ya, Kocaeli ve Kurrdeniz kıyılarında mubi, diğer bölgelerde umumiyetle istikametten orta kuvvetta ermietir. Dün İstanbulda hava ekseriyetle ki