23 Mayıs 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

23 Mayıs 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

No, 67 Yazen: M.. SIFIR Muvaffakıyetlerimize Lister Hiddetleniyor Arkadaşlarımız çalışmıya devam ediyorlardı. İkinci muvaffakıyet haber ve vesikasını da biğinciden oOÜç gün. sonra o gönderdiler. Bu defa da bakkal “Todorinin &- damlarından kör Yorgi, Çengelkö- yüne inerken, Sait Halim Paşa ko- rüsile Çekmeköjü arasinda yaka- lanmıştı. Kör Yorgiye icap eden ceza verildi, Üzerinde çıkan mek- tup Çengelköyünde oturan hür - metlu papaz elendilerden birinin, din ve ahret işlerinden başka bak- kal Todorinin kanlı çetelerine ya- taklık ve casusluk ettiğini bize öğ“ retmişti. Bakınız papaz efendiğin marifetine: öyünde, Yenimahallade, kireç ocaklarında tüccar yazıcıla - rından Tevdosun bir bostanı var- dır. Bu adam bostandaki incirleri toplan olarak Şebin Karahisarlı avuş ve Mevlüt adların- i Türke satmış ve parasını al- lerini Türklere verdi- tikam bürüy lilerden bir ka- Şı Teodostan intikam almayı dü- şünmüşlerdir. Teodosa Türk dost ve taraftarlığı damgası vurmuşlar» dır. Mahmut çavuş ile Mevlüdun da çok zengin olduklarını ve mil- li kuvvetlere taraftar bulun nların toptan icapları- Şile bakkalı To- up yazmıştır, bunda bu işe dik- K için kör Yorgi yanıyor. Pek yakında ü- ünün de dağa kuldırılacağım nüj- deliyor. Bu mektubu dâ Esat Beye ver - dim-Çengelköyündeki bostanda in- girlerini satmıya uğraşan Mahmut çavuş ile Mevlüda Esat Beyin em- File Sadık efendiyi gönderdim. Ken dilerine yaklaşan tehlikeyi bil - didim. Bunlar da bellerindeki ta bancaları göstererek: — Beyim, demişler. Gelecekleri varsa görecekleri de vardır. Biz bunları dostlar için taşımıyoruz. Ne çare ki, kendilerine yaptığı- miz Ihtardan bir ay sonra bu &- damlar da Rum çeteleri tarafından dağa kaldırıldılar. Hayatlarını zor. Yukle kurtarabildiler. Fakat gü - vendikleri tabancalarla değil, tit- riye titriye kemerlerden söküp çı- kardıkları yüz onar adet sarı al - tanlarla... Arkadaşlarımız, bu iki muvaffa. kıyetli işi başardıktari sonra izleri. ni kaybetmek ve biraz da istirahat etmek için evlerine ve işlerine çe kildiler, Bir hafta içinde yapılan bu iki va kayı Lister, pek çabuk haber dı. Hainlere ibret olmak üzer li Yörginin cesedinin göğsüne bır kâğıt iğnelenmiş, yol üzerinde bi. rakılmıştı. İngiliz süvari devriyesi de bunu buldu. Lister, derhal iki bölük süvari ile işi tahkike ve yar pânları takibe çıktı. Bir hafta ci- var köyleri, araziyi araştırdı. Or- manları taradı. Nihayet ümidini kesti ve Kadıköyüne döndü. Listerin bu muvaffakıyetsizliğe canı sıkıldı. Emri altında bulunan Çerkezlerden İzmitli K, i Dudullu- ya, Sapancalı H. yı Çekmeköyüne, Sapancalı Kyıcı A. yi Sarıgaziye ve Hendekli M.i Sultan çiftliğine gözcü koydu. Her birine de ikişer yar - dımcı verdi. Bunlara, bulunacak- ları köylere gelen veya civardan geçen yabancıları çevirmek, hüvl- yetlerini öğrenmek ve şüphe ettik» leri kimseleri tevkif etmek vazife ve salâhiyetini verdi. Lister, bu hâdiselerin vukuun - dan sonra, yaptığı tahkikatın neti- cesini ve aldığı tedbirleri gizli biz metler grupu kumandanlığına yaz- dı. M. A. de bütün bu yazılanları bize bildirdi. Listorin bu işteki ka- naat ve mütaleası şudur: “Bu vakaları yapanlar köylüler değildir. Todorinin vaziyetini ve İn gilizlere hizmetini öğrenen | Şile Türklerinin ve hele belediye reisi Alinin müracaatları üzerine İstan- buldan günderilen Lâzlar bu işleri yapmışlardır. Hâdiselerin vukuun- dan birkaç gün evvel, kereste biç. kıcısı oldukları söylenilen bazı Lâz ların Dudullu ve Çekmeköyü ci- ında görülmesile bü cih laşılmıştır.. Lâzların tutulması ve hâdisenini tekrarlanmaması için bii tün köy adamlar konul - muştur, Şüpheli adamların takip * leri için Kısıklı kapı karakolunda gizli memurlar verilmiştir. Tel ör- gü hattındaki gece nöbetçi ve dev- riyelerinin miktarları artırılmaıytır. Bundan sonra kuriyelerini Beyko- za göndermesi de Şilede Todoriye bildirilmiştir... Bu raporun gizli hizmetler gru- puna verildiği tarihten on İ sonra küçük müfrezemizi yi li savaşa çıkardık. Bu defa Tom - ruk ağası, Çakal dağı, ve Kandilli gerilerinden Alemdağına geçirdik. Bu sefer de köylere uğramamak ve hattâ civarlarından bile geçme- mek ve kimseye görünmemek sek- li tatbik edileceği için yanlarını bir merkep ile on günlük yiyecek verdik. Arkadaşlar Şileni: larına Kadar sokuldular, günlerce muhtelif yolları bekleyip gözledi- ler, Fakat talih, bu defa güler yü- zünü sakladı. Bu talihsizlik bir hafta süren iki yeni teşebbüste de devam etti, Arkadaşlarım hep eli boş ve mahzun döndüler. Dördüncü çıkışları kendilerini de bizi de güldürdü. Bu defa turnayı gözünden vurdular. Alemdar kö- yü civarındaki korulardan. geçen kömürcü yollarından birinin kena- rında dinlenen ve Yeniköylü-Ts tavri olduğu sonradan anlaşılan bir. şeriri yakaladılar. Üzerini araş - bir şey bulamadılar, Ya: kalanan adam, adının Pandeli ol. duğunu ve Anadoluhisarında, bah çıvanlık yaptığını söylemişti. İnan- madılar, tekrar aradılar, yine bir şey bulamadılar. Z. Bey, bu şeririn halinden, telâşından şüpheli bir a. dam olduğunu anlamış da kasketini, ceket tarlarına kadar söktüler. Biribiri üzerine sardığı kuşakları çözdüler. Yine bir şey çıkmadı. Herifin ha- İn gülüşleri Z. Beyi fens halde si- nirlendirmiş ve şüphesini artır - mıştı. Herifi çırçıplak soydurmuş Ve bir don ile bıraktırmıştı. Bütün çamaşırları didik dikik edilmişti. Yine bir şey yok.. (Devamı tar) İMUTEFERRİK : Dahiliye Vekili Dün Ankaraya Döndü Dahiliye Vekili ve Parti Sekreteri Şükrü Kaya, dün akşamk. ekspresle Ankaraya İtir. Dahiliye Vekilimiz, İstasyonunda İstanbul Valisi, Emni yet Müdürü ve birçok zevat tarafın dan uğurlanmıştır. Maltepe - Kartal Asfalt Yolu - Genel hareket etmiş- Haydarpaşa Maltepe — Kartal asfalt yolu in- şaati 40 bin küsür liraya bir müte- ahhide ihale olunmuştur. İnşaat ha- zırlıkları tamamlanmış olduğundan çalışılmağa başlanmıştır. Yol sonba- hara kadar tamamen bitirilmiş ola- caktır. Yeni Adliye Sarayı İnşaatına Hazırlık Umumi hapisanenin kıyılma İşi, baziranin, üçünde münakasa sureti- le bir müteahhide devredilecektir. Bu zamana kadar, hapisanede son kalan mahkümların da diğer hapisa- nelere nakli işi tamamlanmış ola - Harırlanan inşaat projesi tasdik © dilmek üzere Nafia Vekâletine gön- derilmiştir. POLİSTE ; Çekmece Yolun- da Bir Araba Kazası Oldu Ramiste Cuma © mahallösinde 19 humeralı evde oturan Osman Oğlu Ahmet isminde" biri, tek beğgirli yük arâhasiyle Çekmaceye giderken, araba 'yolun kenarındaki çukura yu- varlanmış, muhtelif yerlerinden Yi ralânan Ahmet Gureba hastânesine kâldırılarak tedavi altıma alınmıştır. Bir Kız Çocuğu Çiynendi Beyoğlunda Yeniçarşıdan geçmek te olan 314 numafalı motosiklet, 8 yaşında! Eliz isminde bir kıza.çarpa- rak ayağından yaralamıştır. Hâdise- den sonra kaçan motosiklet sahibi a- ranmakisidır. Arkadaşını Yaralıyan Çocuk Arnavutköyünde oturan 8 yaşlı rında Koço, oyun yüzünden çıkan | kavga neticesinde Viktorya isminde bir kızı taşla başından yaralamıştır. Viktorya Şişli Çocuk hastanesine kaldırılarak tedavi altına alınmış tır, Bir Sinemada Filmler Tutuştu Evvelki gece Büyükada İskele ga- zinosunda sinema gösterilirken film- ler tutuşmuş, 500 metre kadar film yandıktan sonra sirayete meydan verilmeden söndürülmüştür. Meba Ayayama Çiftliği Satın Alınıyor Meşhur Ayazma Çiftliğinin 80,v00 liraya satın alınması kararlaşmış ve | bu hususta icap eden tahsisat Istan- bul vilâyetine gönderilmiştir. Çittliğin henüz ne şekilde kullanı Jocağı belli olmumuklaperiber Ha kalı Ziraat Mektebinin buraya nak» Wi düşünülmektedir. ; Çiftlik, Ziraat Vekâletince daha zivade velah edile rek bir nümüne çiftliği haline'soku: | lacaktır. Şirket Vapurlarında Radyo Şirketi Hayriye yazın gelmesi dos layısiyle vapurlara radyo tertibatı yapmıya başlamıştır. Tİ numaralı vapurun radyosu konulmuştur. Şit keti Hayriye, Anadolu sahilinde ala- turka, karşı sahilde de alafranga plâk galdıracaktır. Imar plânının tatbik tarzı etrafın- daki hazırlıklar ilerliyor. Simdi ya- pılan iş, ilk beş yılda yapılacak en mühim imar işlerini ayırmak, bun - yaparak haziranda fiiliyata geçmek- İ tir, Bugüne kadar tespit edilen vazi- vet şudur: 938 mali yılında hisarlar aras İar tamamile meydana çikarılacak, hişarların etrafı tarh ve tanzim edi- lecektir Meş denizeimiz OBarbarosun türbesinin. etrafının. açılması ve bu türbe civarının asri bir meydan ha- İline getirilmesi için evvelce hazırla- nan mevzli proje tatbik sahasına ko- nulâcaktır. Gazi köprüsünden “Taksime giden ve üçe ayrılan yolun İlk kısmı is - timlâk edilecek ve yol açılacaktır. Bu yol, Köprü — Şişane arasıdır. Yolun 2 nci Şişane — İngiliz se- fareti ve 3 üncü Sefaret — Taksim kısımları 939 ve 940 yıllarında yapı- lacaktar. Barbarosa ait mevzii projenin, ta- mamile tatbik edilmesi işi de 941 de sonra erecektir. Binaenaleyh bu pro- Je üç seneye taksim edilerek parça Parğa tahakkuk ettirilecektir. 939 mali yılında stadyom ve koşu ye ti yapılmaya , başlanacak, Karaköy ve Sultanahmet meydanlarının ve Karaköy — Azapkapı yolunun açıl - İmalarına başlanacaktır. Bunları #aibilent “projeleri 6 ki eme “Karirlanacak 959 da başlanacak bu i ayrılarak 942 de mlanacaktır. Ayni zamanda Eminönü — Unka - panı yolunun da açılmasına 39 da başlanacak, fakat bu yol ayni yil içinde projeye göre açılmış olacak - tar. 9â0 ta ise Beyazıt — Aksaray, Şeh zadebaşı — Yenikapı, Eminönü — Beyazıt, Topkapı — Aksaray ve E - minönü — Sultanahmet yollarının a- çılmalarına başlanacak, bunlar da yine üçe ayrılacak ve 943 te tamum- lanacaktır. İ Bu suretle 938 den 943 nihayetine üç müsavi kı Ankarada Açılan Sergi: Dün, Ankarada kiz enstitüleri ve sanat mektepleri sergisinin, Başvekille diğer vekillerin huzu- ru İle açıldığını bildirmiştik. Re- simlerde bu güzel serginin açıl masından muhtelif intıbaları gö- ların tatbikat ve tefsilât projelerini | daki binalar kaldırılacak, ve bun -| yakate göre terfi edeceklerdir. Beş Yılda Yapılacak En Mühim Imar İşleri Tesbit Ediliyor « | kadar imar işinin ilk beş yılda pılacak kısımları ayrılmış olduğun- dan şimdi bu işlerin yapılması için ne kadar paraya ihtiyaç olduğu tet- kik ve tespit edilmektedir. Buda bittikten sonra rapor, proje hüküme te arzedilecektir. Müstakbel şehir plânı tatbik mev- kiine konulduktan sonra Maçka — Beşiktaş — Mecidiyeköyü arasında- ki geniş vâdinin ve bu vâdiye bakan sırt ve yamaçların yepyeni ve mo - dörn bir şekle sokulması kararlaştı- rümuştır. Bu arada bu vâdide geniş park - lar ve spor yerleri meydana getiri- lecek, yamaçlarda villâ tarzında say- fiyelik binaler inşasına müsaade # - da büyük binalar dilecek, sırtlara yaptırtılacaktır. Bu! sahadaki bostanlar kaldırıla cağı için vâdi, yeşil, iyi kokulu ve iyi havalı bir yer halini alacaktır, MAARİFTE: iğ Ortamektep Muallimli- ği İçin İmtihan Açılıyor Gittikçe genişliyen © ortamektep kadrolarındaki omualliri ihtiyacını karşılıyabilmek için Maarif Vekâleti yen! tedbirler almaktadir. Vekâletin bu sene, Ankara Gazi Terbiye Enstitüsünde muallim mek- tebi mezunlarına mahsus imtihan İ- «yapıla rmüracatları kâfi görme e 15 haziranda İstanbulda da bir mtiha iştir. İm tiha 1 eylülde İstanbul Universi- tesi konferans şsalonunda başlaması kararlaşmıştır. Talihlileri , Mariya, AKI eğe ya, riyaziye, tabiiye ve'lisan mual - Timlikleri içindir, Imtsanlara dört, beşm altı sınıflı muallim mekteplerinden çıkıp iki se ne ilk okul muallimliği yapan ve or- tamektep muallimliği yapmak şera- itini haiz olanlar girebileceklerdir. | Neticede kazananlar, evvelâ ortamek | teplere muallim vekili olarak tayin oluracaklar, sonra gösterecekleri li- miş , ÜRGÜPTE : Arpacık Soğanı Ekimi Gittikçe Artıyor Urküp, (TAN) — Karain köyün - de çıkan ve burada “Kıska” denilen arpacık soğan son zâmanlarda İstan- bulda çok rağbet bulmuştur. Diğer köylerde de ayni ayarda arpacık s0- ğon yetiştirilmektedir. Bu mahsulden bir sene içinde ka - zamızda on beş bin kilo sarfedilmek- te; Istanbul, Adana, Mersin, Kayse- ri ve Sıvasa yapılan ihracatı ta 75 bin kiloyu bulmaktadır. Hariçten gelen müşteriler, tarla - dan sökülür sökülmez mahsulü alıp 4 götürmektedirler. Şaka Boğaziçi İmar Olunuyor Şehircilik mütehassısı Prost ta- rafından yapılan Istanbulun imarı plânı, Boğaziçinin bir çok köşeleri: ne yepyeni bir çehre vermektedir. Bu arada, Kabataşta bir meydan açılması ve oradaki tarihi havuzun bu meydana çıkarılması esasları da vardır. Ayrıca iskele yanında bir bahçe yapılacaktır. Diğer taraftan Şirketi Hayriye, Boğaziçine halkın rağbetini daha faz İs artırmak için, imar hareketine yardıma karar vermiş ve bütün bu işleri üzerine almıştır. Bundan başka şirket, Kabataşta daha asri bir vapur iskelesi yaptır - mayı da düşünmektedir. Bu arada, vaktile Balıkçılık Enstitüsüne tah - . 23-5-938 Ankaradan Telefon ve Telgrafla Ankara Tıp Fakültesi Binası Ankarada inşası kararl kültesi binasının ava zırlanmıştır. Fakülte teye alâkalı enstitülerin inşa ve te€ hizi için 8,5 milyon lira sarfı Jâzım gelmektedir. Ordu Dahili Hizmet Kanununda Değişiklik Ankara, (TAN) — 2771 sayılı ordü dahili hizmet kanununun ikinci mad deslni değiştiren kanun, neşredile" rek meriyete girmiştir. Yeni şekle göre, orduda rütbe sırası şöyledi Erbaşlar: Onbaşı, çavuş, üstçayu, başçavuş. Assubaylar: o Asteğmen, üstteğmen, yüzbaşı Üstsubaylar: Binbaşı, yarbay, Ak ay Generaller: Tuğgeneral, - Tümge- noral, Korgeneral, Orgeneral, Mare» teğmen, © Amiraller; “Tuğamiral, Tümami ral, Koramiral, Orümiral, Büyüka miral.. Bu suretle orduda yarsubay ismi kaldırılmıştır. Bundan böyle yarsu- baylara asteğmen denecektir. Kömür Sarfıyatında Tasarruf Ankara, (TAN Muhabirinden) — Devlet Demiryolları Idaresi, kömür sarfiyatında tasarruf etmek maksa- dıyle yeni bir takım kararlar almış” tır, Makinist ve ateşçilere kömür sar- fiyatında yapacakları tasarruf | nis betinde primler dağıtılması alınan kararlar arasındadır. Tasarrufun daha başka ne sistem ve şekiller dahilinde temin olunacar $ı ve primlerin ne suretle tahakkuk ve tevzi settirileceğine dair bir tali- matname hazırlanmaktadır. Ay Başında 1600 Göçmen Geliyor Ankara, 22 (Tan Muhabirinden) — Bu yıl içinde getirilâtek muhatirle- re ait, iskân umum müdürlüğü saras tamamlanmıştır. Ay sonunda Köstenceden gelecel olan ilk kafile, 1600 kişiliktir. Prog- rama göre, bu söne Bulgaristandan muhacir getirilmiyecek, yalnız Ru- manyadan 10 bin göçmen gelecektir, Düyunu Umumiye Müzakereleri Ankara, 22 (Tan Muhabirinden)— Osmanlı İmparatorluğunun taksime uğramış Düyunu Umumiye meclisi ile, hükümetimizin memur ettiği tek nik bir heyet arasında yakında Pa- tİste müzakerelere başlanacaktır. Müzakerelerin esası, taksitleri mu kavele mucibince dövizle ödenmesi lâzım gelen kısmın da mal ile öden- mesi, olacaktır. MEMLEKETTE: Bir Katil Asıldı Bilecik, (TAN) — Balorım köz yünden Mehmedi para mukabilinde öldürmekten suçlu Mesudiye köyün- den Ahmet burada idam edilmiştir. Bilecik, (TAN) — 19 Mayıs Bayra mı münasebetile yapılan idman ha- reketlerinden sonra, Söğüt ve Bile- cik klöpleri futbol takımları karşı laşmıştır. Söğüt takımı, bire karşı iki sayı ile'galip gelmiştir. TAKVİM ve HAVA 23 Mayıs 1938 PAZARTESİ ayin: 10 12410 | YURTTA HAVA VAZİYETİ 19.28 29 Yesilköy getcoroloji istaryonundan alı. nan malümata göre, hava yufdum Trakya bölgesinde bulutlu, diğer bölgelerinde &- çık geçmiş, rüzgirler Trakya, Kocaeli ve Ege mıntakalarile Karadenizin garp kıyı- larında cenubi, diğer yerlerde simall isti- kametten orta kuvvelte esmiştir. Dün İstanbulda hava açık geçmiş, rüz- gür cenubu garbiden 1-2 metre hazla es- miştir. : 5 ine ay Gün: 31 Arabi: 1357 Rebiülevvel: 22 Güneş: 436 — Öğle sis edlimiş olan Baltalimanındaki bü yük binalar da şirketin yardımiyle bir otel haline getirilecekir. “Sant 14 te barometre 759,8 milimetre idi. Hararet en çok 23,0 ve en mz 120 santi- grat olarak kaydedilmiştir. die j