16 Haziran 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

16 Haziran 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

POLİSTE ; Karartının arkasından | iki Kardeş Beraberce llerledik | Arasında Geçen | Nefaseti Niçin Aksulu Ali fle berhber firari- nin arkasından ilerledik. Hakikaten asker kıyafetli bir adamın; dere- min beyaz taşları üzerinden karşı- ya geçtiğini, bağların “bulunduğu sırta doğru sardığını gördük. Ben işi kavramış ve hlikmümü vermiş- tim: — AN Ağa dedim, bu adam as ker kaçağı... Silâhı bulunmaması, bağlara doğru çıkması bunu göste Tiyor. O istikamette asker yok, de ğil mi”. Bir vazifeden dönüyor, desek silâhlı olması, ve Aksuya sapması lâzimdi: Bu; bizim gibi gizli yolculardan... — Nasıl da bildin; beyim. Köy- de de çok işitiriz. Kaçanlar çok- muş hani... Bir solukta dereyi geçtik. Pişi. ne düştük. Meçhul yolcu havaya mürtesem düştüğü için iyice görü nüyordu. Gürültü etmeden aramı- Zi kısalttık. Hali, yürüyüşü, bunun bir asker kaçağı olduğunu gösteri! yordu. Çekinmeye üzüm yoktu Yakalamak, vaziyetinden istifade ile biraz malümat koparmak kara- rım verdim Mustafayı sağa, Ali Ağayı sola açtım. Yürüyüşümü hızlandırdım Epeyce sokuldum. Birkaç, defa ses Mi sesli öksürdüm.. Hiç oralarda değildi. Bu kadar dalgınlık Ola. mazdı. Bu adam ya Sağır, ya deli idi. Tabil bir adam için, arkasın- dan bü kadar yakından bitinifi yak Jaştığımı anlamamak, öksürüklerini işitmemek kabil değildi. Tabanca- mi çıkardım. Birkaç uzun adim ile sokuldum: Seri bir hareketle'par- maklarımı ceketinin arka yakasın- dan sök; — Kımıldama... Adamcağız olduğu yerde çökü- verdi. Sağdan koşarak gelen Mus tafaya ; — Mustafa, dedim. Ara şunun Üstünü başını... Mustafa her tarafını aradı. Hiç. birşey yoktu. Bıraktım. Karşımız- da korkusundan titriyordu. Bizi herhalde hirsiz sanmıştı. Bulgar şi vesi ile ve yalvaran bir seslez — Aman; diyordu. Kıymayın bâ na... Yok param: Ben Yunanlı de- ğll, Bulgarım!., — Nereye gidiyorsun? Cevap yok... Bu adam muhak- kek sağırdı. Sualimi bağırarak tek rarladım. Bu defa işitti: — Yunanlılardan kaçıyorum, A- gal... Diyebildi. Bu esnada Ai Ağa da yanımıza geldi. Bulgar, korku dan hâlâ titriyor, hepimize ayrı Ayrı bakarak gözlâri ile merhamet dileyor, ağlıyordu... — Ben dedi. Rumeliliyim! İske- çe köylerindenim, bulgarim, ismim Dançef... Yunan beni askere al Hiç duymam, kulaklarım 8 Hep kazmak işi, hep dayak. mek yok. Kaçıyorum. Dediğim çıkmıştı. Konuşmak W çin bu adamı biraz daha yukarla- ra götürmek istedim. Çünkü anlaş mak için avazım çıktığı kadar ba- ğırmak lizımdı. Ali Ağa artık, Aksuya gitmekten vazgeçti. — Bunu köye götürelim, be Be- yim, dedi. Bulgar da gözlerinin yaşlarını si liyor, istavroz çıkarıyordu: — Ben yol bilmiyorum, dedi. Yalvarıyorum size. Beni saklayın. Ek- Size yanaşmalık yaparım. Yunan- dan beni kurtarın!, Ben de kararımı verdim. Kendi- sini götürecektim. Bu nefer vazi- yeti ne kadar bilmese, bizim, uzak- tan görmek ve görenlerden sormak suretile cdineceğimiz haberlerden daha çok doğrusunu verebilirdi. Kalktık. Yola düzeldik, Dançef bi- zim fena adamlar olmadığımızı an lamıştı. Mustafanın önü sıra uslu uslu gidiyordu. Bir aralık geriye döndü: — Arkadaşlar, dedi. Yok mu, bana bir sizara veresihiz içeyim? Verdim: Birer de biz yaktık; Si- gara Dançefin keyfini getirmişti. Şerilendifmişli! Gülüyor ve sevini Yordu: — Türk kardeşler kurtardı beni" Hayda, horra İ Diye bağırıyordu. Biz de neşeli | idik. Bu neşe yürüyüşümüzü art. | tırdı, Giderken iki buçuk saatte yürüdüğümüz bu yolu simdi bir bu | çu saatte kestirdik. Pekmezalan düzlüğüne indik. Şosenin Bursa ta rafından, İlicak boğazından doğru birçok ışıklar görünüyor, sesleri işi motör şitiliyordu. Beklemeye mec | bur olduk. Sağımda oturan Dançef kolumu çekerek fısıldadı : — Yunanlılar Ankaraya gitmek | istiyorlar. Çok hazırlanıyorlar. Elimle ağzını kapattım. Sustur- dum. Dançef bağırdığının da değildi. Bir çeyrekten ziy duğumuz yerde kaldık. Bu müddet zarfında önümüzden tam yirmi s6 kiz yüklü kamyon geçti Dançef ba ını iki tarafa sallıyordu, sabrede miyordu. — Her gece böyle.. dedi. Daha çok var, kamyon geçecek. Yok gün düz, hep gece. Asker de gece... Gün düz yatmak Sadullah ndi ile buluşmuş ve gözedeye yerimize gelmistik. Gece nin saat altısı idi. Sadullah Efendi Dançefi getirdiğimize biraz carı si kılır gibi görünmüstü. Te Tik ettiğimi kulağıma bil damıştı, Duyulmal Tutulmaktan sine macerayı anlatınca ş dü, basını iki tarafa sallı z — KFesüphanallah, nasip olunüz kismet in: mın böyle ayağına ge- “irdedi. MAARİFTE : Yoksul Ortamektep Talebesi Doyurulacak İlkokullarda olduğu gibi ortaok İ lardaki rulmal, zırlanmıştır. ak yoksul çocukların da doyu-! n'bir yatdım projesi ha- Bu proje tatil devresinde kati şek lini alacak ve önümüzdeki tedr İı: Başından itibaren tatbik edilecek-| fir. Bu sene ortaokullardaki yoksul talebelerden âncak yedi bin talebe- ye bakılabilecektir. Ortamektep Muallimliği İmtihanı Ortaokullarda muallimlik yapmak üzere ilkokul o muallimleri arasında açılan müsabaka imtihanma dün Kız lisesinde başlanmıştır. İlk olarak "Türkçe İmtiham yapılmış ve bu imti| hana 37 kişi girmiştir DENİZ ve LİMAN: “Sus,, Vapuru da Mudanyaya İşliyecek Denizhankın Bandırma hattına tahsis edeceği Sus vapuru Almanya- dan geldikten “sonra, “yalniz Pazar günleri Trak yapuru ile beraber Mu danya hattina işliyecektir. Pazar günleri Bursaya gidenlerin çokluğu ve hattâ hirçok yolculara bi let verilememesi bu hatta bir vapur daha tahsisini icap ettirmiştir. İmını sıktığı gibi Ayşeye anlı Facia Üsküdar adliyesi, üç gün evvel Pendiğin Yayalar köyünde işlenen cinayete ait tahkikatı bitirmek üzere- dir. İki kardeş arasında geçen'bu kanlı vakanın sesebi, kadın mesele- sidir ve tafsilâtı şöyledir: Yayalar köyünden Seyit ağanın Tbrahim ve Zekeriya isminde iki of Ju vardır, Herkesle olduğu gibi bi- ribirile de iyi geçindikleri görü - len ve biribirine çok düşkün olduk- ları bilinen bu iki kardeşin arasina son günlerde bir soğukluk ve kıs » kançlık girmiştir. Buna sebâp iki kardeşin ayni zamanda Ayşe İsmin- de bir k vmeleridir: Bu fki âşık sevgilerini biribirinden saklamamış- lar, A; elde etmek için gizli giz- li uğraşmışlardır. İki âşıkından biri- ni tercih edemiyen Ayşe, bu müşte- vginin günün birinde kanlı bir hâdise doğuracağını ve iki kardeşi biribirine düşman edip boğuştura - cağını düşünememiştir. Kızın bu fet tanlığı iki delikanlının sevgisini ar- tırmış ve aralarında şiddetli bir kıs- kançlığa yol açmıştır. O kadar ki, ikisi de iş ve güçlerini bırakmışlar, bayat ve istikballerini Ayşenin a - yakları altına sermişlerdir. Ibrahim ine güvenerek Zekeriyaya $ık sık nasihat etmeğe başlamış, bu kızdan vazgeçmesini bir çok defaler kardeşine ihtar etmiştir. Bu tatsız ve cân sıkıcı öğütler Zekeriyânın ca” karşı olar sevgisini de alevlendirmiştir. Bu yüzden, Ibrahim kardeşliğini unutarak Zeke: ve fırsat kollama vaya düşman olmuş a başlamıştır. Cinayât günü akşamı geç vakit e- vine gelen İbrah iy sında göremeyince, kan beynine sıçi Tamış ve babasının tabancasını be * Wne sokarak sokağa fırlamıştır. Zeke- olan köyün bütün kıyı ve köşesi- hi araştırmıştır. Bulamayınca hırs bürüyen gözlerine uyku girmemiş, övlerinin kapısı kardeşini beklemiştir. Sevgilisile u - zun saatler gecirdkten sonra sabaha karşı evine dönen Zekeriya kapı ö - ünde Ibrahimle karşılaşmıştır. Iki kardeş biribirleri (e kapışıp bir hay MW boğuştuktan sonra İbrahim, attı- ğı dört kurşunla Zekeriyayı cansız olarak yere sermiştir. Kardeş katili Ibrahim bu feci ei- nayeti yaptıktan sonra tabancayı yere atmış ve kaçmıştır. Evvelki gün de Usküdarda yakalanarak adliyeye teslim edilmiştir. Kantarcılar Cinayetinde Yeni Safha Zabıta, Kantarcilarda Ahmet Nu ralın sabun fabrikasında gece bek - çisi Şevkiyi sabun kazanma atmak suretile öldüren Mansur hakkındaki tahkikatı derinleştirmeğe lüzum gör müştür. Bu hâdisede Mansurun rüm ortakları bulunduğu tahmin © - dildiği için yeniden bazı kimselerin ü na müracaat edilmektedir. Tramvayla Kamyon Arasında Fatihte Çarşıbaşında 20 yütaralı evde oturan Ali isminde bir genç, İzmitte Yapılacak Yarışlar 'Temmuzün onuncu Pazar günü İz- mitte deniz yarışları yapılacaktır. Yarışlara bütün balıkçılar davet edil mişlerdir. v Müsabakalarda kazananlara 25 li- radan 75 liraya kadar ikramiye veri- lecektir. Âkay ve Şirketi Hayriye idare lerinin yaz tarifeleri önümüzdeki Pa zar gününden İtibaren tatbik oluna- caktır. X Haziranın 18 inde İngiliz ban- dıralı Stradhert vapuru ile şehrimi- ze 800 seyyah gelecektir. MÜTEFERRİK : Karpuzların Bozuluyor Ban böstan toptancıları İle porta- kavun, kar- imonlara Asit Sa- lisilik veya buna benzer mahlüller şiringa etmekte, bu suretle bunların ir, Bu kal ve limon tacirleri puz, portskal ve çürümelerirli “ geciktirme mahlüllerin muayyen bif pi linde ve fenni bir sürelte kullanıla- rak meyva ve Jimonların Fakat, geçen sönc bu ameliyenin ace mi eller tarafından gelişi güzel y pıldığı ve bu antiseptik maddeleri miktar itibarı ile hem mey lezretini ve hem de mide, lanıldığı arlaşılmıştır. belediyeden istenecektir. Ormanlarda Bırakılan lardan keres lerine yaramı. yacak kısımları olduğu yerde bırak- tıkları için bu kabi! ağaçlar bir müd det'sonra çürüyüp işe yaramaz bir telik ağaç kesenler hale gelmektedir. Milli servetin kaybolmamasını te- min içi işlerine yaramıyan kartip şehirlere getireceklerdir. Bu kabil ağaçlar odun veya kömür yapılğrak kullandadâktir. Harp Akademisi Tatbikatta Harp Akademisi, bu sabah tatbika ta başlıyacaktır. Akademi. komutan Tak seçilen Şile > Adapazarı mınta-| kasına gitmişlerdir. Tatbikatta bulunmak üzere birçok generaller ve yüksek rütbeli subay lar da Şileye gitmişlerdir. İç Turizm İçin İktısat Vekâletinde ihdas edilen iç turizmi can- landırmak yolunda yeni çalışmalara başlamıştır. Bu arada memleketin gö rülebilecek yerlerine yedi günlük bir gezinti tertip edilecektir. Bu gezinti nin yer ve zamanını tesbit için alâ- malümat is- turizm müdürlüğü, kadar dairelerden bazt tenilmiştir. Üsküdar Asliye Hukuk Mahke- meleri, Kadiköyünde Moda caddesin de eski su şirketi binasına taşınmış tir, Cumartesi gününden itibaren da valara Kadıköyündeki yeni binada Sulh Ceza Mahkemeleri yine eski yerinde. kal- bakılacaktır. Üsküdar mıştır, Binleilerimizle beraber Avrupa dan dönen Orgeneral Fahrettin Al- tramvay basamağına asılı olarak Ak saraya giderken tramvayla bir hiza da geçmekte olan 4187 numaralı kamyounun sadmesine uğramış, ba - şından yaralanmıştır. arın brek ve karaciğerleri bozacak kadar çok kul Kavun, ve karpuz mevsiminin yaklaşması dola yısiyle, bostan ve sergi sahiplerinin bu sene yine kullanacakları tab'i o- lan bu mahlüllere fenni bir miktar tayin edilmesi, icâp ederse bir“tali- matname hazırlanması şehrimizdeki kabızımal ve toptancılar tarafından bundan sonra alâkadarlar kısımları da çi BELEDİYED Kasaplar Daha sıkı Kontrol Edilecek Belediye müfettişleri şehirdeki ka sapları tarama suretiyle teftiş etmiş lerdir. Bu teftiş neticesinde manda etini koyun, Sığırı dana diye satan, parçalara etiket koymayan, müşleri- den azami fiyattan fazla para alan, halka iyi et vermiyen bâzı kasaplara rastlanmıştır. Belediye dün şubelere yaptığı bir - İtamiinde, halkın en mühim gıda mad delerinden birini teşkil eden etin u- cuzlatılması için gerek hükümtin ge m fedakârlık» nİrek belediyenin mi larda bulunmasına rağmen bazi mın takalardaki kasapların belediyenin alnı hiçe indirsesk hilelere baş- vurdükları bildirilmetkedir. Bu ha- lin önüne geçilmesi için kaymakam- lıklar mıntekaları içinde hilhassa et işi © ve #ni olarak tef- iş edecekler, usulsüz Anreket eden- leri şiddetle cozalandıracaklar Diğer taraftan sebze ve meyva s8- tışı ile uğraşan dükkünlardaki'malla rınoçabuk satılamamaları yüzünden bir kısmının bozuk veya çürük bir halde günlerce dükkânlarda tutuldu ğu ve sonra böylece halka' satıldığı anlaşılmıştır. Belediye burun önüne geçmek için bu kabil yerleri sık sık kontrol eimiye ve bozuk veya çürük'madde leri imha eylemiye kazar vermiştir. Yeni Tramvay Hatları Dünkü gazetelerden biri, mütehas sis Prostun şehirde “tramvay işletil- memesi hakkında bir proje hazırla dığı ve bu projenin belediyece de'ka bul edildiğini yazmıştır. | Halbuki | Prost; mevcut tramvay İhatlarının kaldırılmasını doğru bul İma bz şirketin o mukavelena, İ mesinde bulunan ve henüz inşa edil miyen yerlere yalnız otobüs nakliya- daimi sure meydanı gibi bugünkü vaziyetleri e- saslı surette değişecek olan meydan ve caddelrde tramvay hatlarının ge çiş yerleri de değiştirilecektir. Belediyenin kurduğu şirket işe başladığı günden Haziranın haftası- na kadar şehrimize muhtelif yerler. den 15 bin kasaplık hayvan getirt- miştir. 4 Belediye muhasebecisi, Kemal dün şehrimize gelmiştir. 4 Yeniden sekiz tramvay araba- sının otomatik hale sokulmasına be- lediyece izin verilmiştir. * Şehir sınırları içinde buluhan müessese ve ticarethane, yahut elek irik cereyanını doğrudan doğruya kendi istihsal ederek şirketten hiç ce reyan almıyan yerlerin birer listesi İ hazırlanmıştır. Bu listeler Nafıa Ve- İ kâletine gönderilecektir. ——. Zagrep Denizcilik Sergisi İçin 25 Haziranda Zaprepte açılacak o- Jan denizcilik sergisi için Balkan An tantı daimi deniz komitesi, Deniz- banka » caat ederek bazı malü- nat istemiştir. Denizbank, başlıca limanların ticari ve bahri faaliyeti etrafında icap eden malümat ve ista #istikleri hazırlıyarak gönderecek- tir. Dünya Rekorunu Kıran Dün İnönü kampında iki plânörcümüzün dünya plânör rekorunu kırdıklarını bildirmiş- tik. Yukarıya rekoru kıran genç muallim, Âli Yıldızı ve İnönü kampında yapılan merasi- mi görüyorsunuz. Plânörcülerimiz 16 - 6 - 938 i | i Ankaradan Telefon ve Telgrafla Evlenme Yaşının İndirilmesi Kabul Edildi Dün Mecliste Adliye ve Nafıa Vekilleri Beyanatta Bulundular Ankâra, 15 (A.A) — B. M: Meclisi bugün Fikret Sılay'ın Başkanlığında toplanarak ruznamede bulunan mad delerden' devlete ait” içâreteynli ve mukataalı geyrimenkullerin kıymet lendirilmesi hakkındaki kanun | hasını ve Türkiye ile Çekoslovakya arasındaki ticari mübadeleye alt an- laşmanın ve Türkiye — Yugoslavya ticaret, vseyrisefain o munhedesine münzam protokolun tasdikine ait ka Bun lâyihalarının ikinci müzakere- lerini yapmış ve kabul etmiştir. Ruznamede bulunan ve'İzmir vi lâyeti turistik “yollarının inşasına, Türk kanunu medenisinin 88 inci maddesinin değiştirilmesine ait “ka- nun lâyihaları ise bugünkü * toplan» tıda Meclis müzakeratına esas teşkil eden başlıca iki mevzü olmuştur. İZMİRDE TURİSTİK YOLLAR Bunlardan “İzmir vilâyeti turistik yollarının. inşasına ait kanunun mü- zakeresinde, bu yolların inşa, müte- madi tamir, ağaçlama, bakım ve mu- hafaza masraflarına tahsis edilecek tevkelâde gelirleri tespit eden üçün- ci maddenin, bu yollardan geçecek nakil vasıtalarından alınacak husü- si resim üzerinde birçok hatipler söz alarak maddenin leh ve aleyhinde bulunmuşlardır. Bu mevzu üzerindeki den. sonra Nafıa Vekil! ya kürsüye gelerek ezcümle şunları söylmiştir: “— Arkadaşlar, bu lâyha İzmir vilâyetinin istediği bir işe ait lâyi- hadır, Yani hükümetin yollar hakkın da prensip olarak ötedenberi derme yan ettiği esaslardan ayrı bir istisna olmak üzere bunu kabul etmeniz 14- sırmdır. İzmir vilâyeti turistik itiba- riyle ehemariyeti “hirs bir mıntâki bı yapılmasını dersi etmistir. — — sne YnayatyEYEY TUM GOR mektedir. Bunümiğin tedbir afâmş bu lâyihayı teklif etmeyi münasip bulmuştur. Ben son Avrupa seyaha- timde gördüm ki her tarafla asfalt yollarla halk yeni hayatla, yük nak- liyatını yapmaktadır. Almanyada ki lometrçsi 250 — 300 bin liraya mal olan 4 metre genişlikte 7 bin kilomet relik yola başlanmış, bunun iki bin kilometresi yapılmıştır. Bunun karşi lığı milyarlara varacak bir miktar tutar. Bu parayı ne suretle tedarik ettiklerini sorduğum zaman beni sü reti mahsusada gezdirdiler, bunü ve- saiti nakliyeden tedarik ettiklerini söylediler. Bütün otomobil, kamyon ve diğer vesaitten mutedil br derece de para almak suretile bunu karşıls- maktadırlar. Biz bunu daha evvel düşünmüf” tük. Bizim arabaların tekerlekleri" nin demirleri dardır. Bir takım bu- süsi vaziyetleri vardır. Bunu tatbik edeceğimiz vakit bir çok müşkülöt tehaddüs edecektir. O zaman 28! olarak bu hususta bir takım tedbir ler de alacağız, ve daha geniş kanu” lar getireceğiz. Şimdi İzmir turistik yolları hakkındaki kanunun üçüncü maddesinin “d,, fıkrasından itibare kaldırılmasını iltizam © ediyorum (Arkas: Sayfa 4, sütun 5 Ge) TAKVİM ve HAVA PERŞEMBE 16 Haziran 1938 Gün: 30 His: fi Rum 139 Haziran; 12 2.4 1943 208 Rebilâhir: 15 Güneş: 4.08 — Öğle: 16.15 — Alşami 145 — İnmeli YURTTA HAVA VAZİYETİ Yeşilköy meteoroloji istasyonundan Sea nan malâmalı göre, hava, yurdun 7“ bölgesinde bulutlu, diğer bölgelerinö! ye geçmiş, rüzgürlar Trskya ve Ki vi gazp kıyılarında cenubi, diğer ümümiyetle şimeli istikametten or! vette esmiştir. çö Dün, İstanbulda hava açık geçmi gür cenuptan saniyede 2-1 metre DÜ 4 | smiştir. Suat 14 te barometre 758,8 m ge re idi. Harsret, en çok güneşte 308 Ky | de 28,7 ve en az 14,1 santigrat olara€ kav