14 Temmuz 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

14 Temmuz 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

İpsala Cinayeti Aydınlandı : (Başı 1 incide) Rızayı yakından tanımış bir kadın- | lâ da konuşmuştuk. Ali Rıza ile, son cinayetlerini iş-! leyişinden üç gün evvel“ konuşmuş | alan bu kadın o zaman, bize şu kor- kunç haberi vermişti: | “— Ali Rıza, meteoroloji memuru Muhittinden, ve şoför Omer Lütfi -| den evvel, karısı Yanolayı ve iki ço- | cuğunu da öldürmüş. Bunu bana, kendisi söylemiş ve: “.— Ben, şimdi, karımı, çocukla - rımı, öldürdüm, ve gömdüm. Yer yüzünde temizlenecek küçücük bir | hesabım daba kaldı. O hesabımı ka- patabilirsem, mesut öleceğim! | Fukat ben, o zaman Ali Rızanın bu sözlerine inanmamış, hattâ onun: | “— Karımı, çocuklarımı öldür - düm, ve gömdüm!" demesini: “— Karımi ve çocuklarımı mazi- ye gömdüm, hatıralarını hafızam da öldürdüm!” manasına almıştı Biz, ozaman, muhatabımızın bu şayanı dikkat ifşaatını sütunlarımıza geçirmiş, ve cinayet tahkikatın ida- re edenlerin nazarı dikkatlerini, bu nokta üzerine toplamıştık. Nitekim, bu malümatı, gazeteye geçirmeden evvel kendisine de su - reti hususiyede bildirdiğimiz müd - delumumi, derhal Malatyaya telgraf çekmiş, tahkikatın bu bakımdan yü: rütülmesini emretmişti! Bugünse, bu şekilde başlıyan ve o zamandanberi devam eden tahki - kat, bildiğimiz hakikatin tefessiih et miş, korkunçlaşmış delillerini topra- ğın altından yer yüzüne çıkarmış bu lunuyor! Şu halde, altı haytın sönmesile ka panan bu korkunç ve hakiki cinayet romanı, — tıpkı o zaman da tah - min ettiğimiz gibi — şöyle bir seyir takip etmiştir: Ali Rıza karısını deli gibi sevmek tedir, Fakat hafif meşrep bir kadın olan Yanolanın, meteoroloji memu - ru Muhittinle sevişmesine, ne Ali Ruzanın ricaları tehditleri, ne de iki masum © yavrucuğun mevcudiyeti mani olamamıştır. Günün birinde, AM Rızanın sene» lerce süren sabrı, tahammülü iflâs etmiştir. Şuurunu da tahammülile birlikte kaybeden Ali Rıza, evvelâ Yanolayı, sonra da hiç kimseye bi » rakamıyacağı çocuklarını boğmuş - tur. Sarışın kadın, çocuklarile mek » tuplarile birlikte, toprağa gömülün- bu cinayetin meydana çıkmasına sebep olabilecek bir tek in san kalmıştır: Meteoroloji memuru | Muhittin... Çünkü ailesi tarafından reddedil miş bulunan Yanolanın hayatile, bu adamdan başka alâkadar olan tek in san yoktur! Ali Rıza, bu tek Insanı da orta - dan kaldırmakla, hem intikamını a)- miş, kem de yakalanmak tehlikesin- den kurtulmuş olacaktır. Ve bu kararla, — sirf otomobilini ele geçirmek maksadile bedbaht bir şoförü de öldürerek — İpsalaya gi- derken, Muhittini gizlice öldürmek, vs hududu geçmek arzusundadı Fakat tesadüf, bu İki rakibi, umul madık bir zamanda, fena bir vazi - yette karşılaştırınca, bu plânlar if - lâs ediyor. Ve Ali Rıza, oracıkta ra- kibini öldürdükten sonra, kendi ba- gini da yiyor! Malatyadan telgrafla (aldığımız malümata göre, cesetlerin ıneydâna çıkarılmasma, iyice örtülmemiş olan topraktan intişar eden kokular Se - bep olmuştur. Vâkıa zabıta, o zaman, Ali Rıza - ran oturduğu. evde mütemddit araş- tırmalar yapmıştı. Fakst bodrum katını kazmak, an- cak bir kâhinin aklına gelebilirdi. Bu itibarladır ki, yapılan araştır. malar, Yanolanın izini bulmak ümi- dini söndürmekten başka bir netice vermemişti. Altında üç ceset yatan kanlı evin civarında oturanlar, za - bıtaya başvurarak ortalığa gittikçe yayılan leş kokusundan şikâyet edin ce, zabıta yeniden harekete geçmiş- tir. Bu iz üzerinde yürününce, me - şum evin bodrumundaki gizli mezar lığı keşfetmek hiç te zor olmamış - tır! Fakat ne yazık ki, bütün bu kor- kunç hakikatlerin öğrenilmesi artık, vaktile yarım kalan bu kanlı rorma- nı tamamlayıp kapatmaktan başka bir netice vermiyor! Aşkının, kini - Demiryollarımız Doğuda Yeni Bir Merhaleye Vardı Erzincan, 13 (Tan muhabirin- den) — Kemah ilçesine bir istasyon kala ve kırk kilometre mesafede bu lunan Güllübağ istasyonunun, ilbay Fahri Özen, jandarma komutanlığı inşaat müdür muavini ve kısım mü-| hendisi de hazır bulunduğu halde bu gün açılma töreni yapılmıştır. Civar köylerden ve ilçeden gelen büyük bir kalabalık önünde ve al- kışlar arasında tren istasyona gi miştir. Köylünün sevincine pâyân yoktur. Halk, cümhuriyet hüküme- tine şükranlarını ve minnetlerini bir defa daha tekrarlamıştır. Demiryolu inşaatı Erzincan hududunda Ankara, 13 (Tan muhabirinden) — Sıvas - Erzurum hattı üzerinde sü- ratle ilerlemekte olan Fay ferşiyatı Çalti ve Atma boğazları gibi fevka- lâde ârızalhı kısımları âşarak Erzin- can dahiline girmiş ve Kemaha 38 ki Jometrelik bir mesafe kalmıştır. Bu suretle artık Şark bölgesinde üçün- cü umumi müfettişlik merkezi olan Erzuruma doğru ilerlemekte bulunan demiryolunun cümhuriyet bayramı- na kadar Erzincana ulaşması muhak kak addedilmektedir. Karnımdaki Çocuğun Erkek Olarak Doğmasını İstiyorum (Başı 1 incide) Adli tabip, bu kadını, müddelu - mumilik tarafından havale edilmiş bir iş sahibi olması lâzım geldiğini zannederek derkenarlı istidası olup olmadığını saruyor. Noemi, itizar e- diyor: “— Pardon, doktor, diyor. Kimse- deri şikâyetim yok.,, Doktor saruyor: “— Kızım, ne istiyorsun, eğer do ğurmak için bir yer arıyorsan has- taneye gönderelim. Nosmi boynunu büküyor. Yalva- rır gibi anlatıyor: “— Hayır, doktor, benim doğura- cak yerim var. Sizden ricam şudur: Ben karnımdaki çocuğun oğlan ol - üm. Çünkü, babası be- nim aşkımı ve bu yavruyu daha şim diden inkâr etti, Yavrucuk, babasız olarak dünyaya gelecek.. Beni de bu | masum günahımdan dolayı kimse al miyacak.. Doğacak çocuğumla baş- başa, yalnız kalaca; Eğer erkek olursa, büyüyünce bana bakar. Om- rümün son zamanında kimseye el aç mam.. Sizden bunu rica ediyorum. Kız mi doğuracağım, oğlan mı?., Ba zı ebelere müracaat e! Vaşlı, tec rübeli kadınlara kendimi gösterdim. Onlar: “— Eğer karın uzun ve sivri olur- sa, çocuk oğlan doğar.,, dediler. Ha kikaten ilk zamanlarda, karnım siv- ri idi. Bunun için seviniyordum. Bir | kaç gündenberi karnım yassılaşma - ğa başladı. Odüm kopuyor. Ya, kız olürsa, ne yaparım, dektor?. Allah aşkına, bunun bir çaresi yok mu?,, Genç kadın duruyor. Nefes alıyor. Heyecandan dudakları titriyor. Me - rakla, adli tabip Enver Karanın ağ - zından çıkacak cevabi bekliyordu. Enver Karan, talihsiz kadının yü - zündeki endişe bulutların hafif bir Jâtife ile dalgalandırmak istiyor: “.— Kızım, diyor, bir ameliyat yap tıralım, Kızı alalım, yerine oğlan ko yalım, olmaz mı,. Yahut ta, bir mus- ka yazalım. Onu su İle iç. Noeml, müracaatının, arzusunu yerine getirebilecek bir netice ver - miyeceğini anlıyor. Acı acı gülüm - süyor: fi “- Ne yapalım, doktor.. Allah kız da verse, boğulmaz va.. Kara bahtı- İma yanar, otururum. Bari gitmeli de kundak hazırlığı yapmalı.,, Ana namzedi kadın, bir gölge gibi, yavaşça odadan çıktı Merdivenleri ağır ağır iniyordu. Kafasının içinde- ki düşünce, başını öne eğecek kadar ağırdı. niyle söndüren Ali Rızayı hatırla - dıkça: “ — Hayvanların en vahşisi insan- dır!” diyen Boileau'ya hak verme - mek elimizden gelmiyecek! N.S. Bin ateşini, yarım düzine İnsan ka- BİRİNCİ SAYFADAN. MABAAT Zonguldaktan um umi bir manzara (Başı 1 incide) Karabüke kömür nakliytına lü zum kalmıyacak, enerji doğrudan değ ruya elektrik cereyanı şeklinde ta * şınâcak, Karabük tamamlanınca tam randımanla çalışabilmesi için plân - lar hazırlanmış, kuvvetler seferber edilmiş olacaktır. Karabükün, Divriğe Jüzum kalma- dan müteferrik demir madenlerimiz le ve hurdalarla işliyeceği Divrikte - ki yüksek vasıflı cevherden ihracat için istifade edileceği düşünülüyor. Gece Iktmat Vekili Şakir Kesebir ile matbuatın iktısadi dertlerini ko- nuştuk. Bir Matbuat kooperatifinin ana hat ları çizildi. Sayın Vekil Yerli Mallar Sergisi vesilesile İstanbula gelince gö zetecileri bir araya toplayacak, koope ratifin tahakkuku için elbirliği kura caktır. Sabahleyin limana vardığımız Za man Zonguldağı bir bayram neşesi içinde bulduk. Halk, Başvekili has- retle bekliyordu. Ve Eaşvekim #e- lâmlamak için çok uzaklardan he- yetler Belmişti. Celâl Bayara bürn- da beslenen büyük sevgi, yalmz yur dun kıymetli Başvekili zarasını hazırlıyan dimağ ve ener- ji kaynağıdır.” Zonguldak helkı, bunu yalnız mem deket hesabina bir kiymet diye tan- makla kalmıyor, nimetlerini hergün- kü hayatında duyuyor. Zonguldak, bana bugün, hayalimiz de yaşıyan ve her gün birer parçası hakikate çevrilen yeni bir Türkiyenin ana temeli tesiri yaptı, İktisadi imkân lar ve normal malzeme elde edilince ne gibi bir yüksek ümran muhiti ku- rulabileceğine Zonguldak canlı bir mi saldir, Gözün alabildiğine her taraf ağaçlık. Bunlar arasında mamureler yükseliyor. İnsan kendini İngiltere - in yemyeşil çerçevesi sınai merkezle rinden birinde sanıyor. Hertarafta sıh hatli ferahlı, şen birhava esiyor. Halk İskele başında toplanmış Başves kilin mümessili ve İktisat Vekili s- tatile Şakir Kesebiri coşkun sevgi ve saygı ile karşılıyor. , Belediyeyi, Ma- den mektebini, hastahaneleri, Jimanı dolaşıyoruz, her tarafta ümranlı eser ler yüzümüze gülüyor. Daha güzel ve olduğun | dan ileri gelmiyor, C, Bayar, kö-| mür havzasının bugünkü ileri man | Bu manzaralar karşısında yarınki kömür havzamız kolayca gözönünde canlanıyor. Bütün Akdenize ucuz kömür yetiştirecek modern bir kömür sa- hasını, bizden ancak dört, beş se- nelik bir zaman ayiriyor. Fakat bizi oraya vardıracak yolların hep si etüt edilmiş, dertler, noktanlar malâm. Bir çok çetin işleri sergi ile başaracak enerji, azim ve bilgi bir araya toplanmış, bütün işlet. meleri birleştirerek kömür havza. sında tam verimli bir milli meka. nizma kurmak ihtiyacı bütün ruh- lara yerleşmiş. Buraya geleli dört saat oldu. Şim- diden şu kanaate vardım. Yarının meseleleri hakkındaki doğruca âyar etmek istiyen her va- tandaş, Zonguldağın dinamizmle do- lu havasını teneffüs elmiye muhtaç- tar. Ahmet Emin YALMAN İngiltereye Harp Gemisi Ismarlıyacak Heyetimiz Dün Gitti (Başı 1 incide) bü iş'te bir sene kadar sürecektir. Gemiler önümüzdeki sene içinde memleketimize getirilecektir. Bu İş için Almanyaya giden askeri heye- timiz, oradan Londrâya gecerek; İn- giltereden aldığımız Kredi mukebi- linde ısmarlıyacağımız harp gemile- ri için de siparişler verecektir, Kredi mukavelesinin üçüncü müzakeresi Londra, 13 (A.A) — Avam Ka- marası, dün, Türk - İngiliz kredi anlaşmaları kakkındaki kanun pro- jesinin üçüncü müzakeresini yapmış ve tasvip etmiştir. Bereketli Yağmurlar Kımleahamam, (TAN) — Iki ay - dün fazla müddettenberi yağmur yağ madığı için yanmak tehlikesine uğ- rayan mahsuller son yağmurlarla kur tulmuştur. Son günlerde kazamızın her tarafına fasılasız ve mebzul yağ su sevince yükseklerini yaratacak bir ruhun | köylerde komşular biribirlerine ziya tezahürleri ruha ferah veriyor. fet vermişlerdir. görüşlerini | mıurlar yağmış; ziraatçilerin korku- | dönmüştür. O kadar ki; IBAŞMAKALEDEN MASATİ İş Bulmekta Iktisadi Kalkınmaya | Müsavi Dair Kararlar Fırsat (Başı 1 incide) Memlekette başka hiç bir yardım sahası yoktur ki, çok az bir külfetle, bu sahada olduğu kadar çabuk, bol ve hızlı verim temin edebilsin. İş ta- vassutu sayesinde mal ve cana karşı işlenebilecek birtakım cinayetlerin ö- nüne geçilebilir. Calışmaya müheyya birtakım vatandaşlar, başkalarına a- vüç açmak, setseri ve yoksuz smıfına karışmak felâketinden kurtarılır. Sonra herşeyden evvel de bu mü- rTacast yerinin yokluğu yüzünden â- deta bir zaruret şeklinde alıp yüri yen İltimas ve tavsiye itiyatlarının ö- nüne geçilir. Şunun bunun eline bir tavsiye mektubu verenler, bir vatan- daşa el uzattıklarına kaildirler. Bi ki de şu veya bu vatandaş vakit vakit böyle bir yardımdan istifade ediyor. del çok ağırdır. İş bulmanın bir ta siye mektubuna bağlı olduğu kanaati, vatandaşların içtimai şahsiyetini in- kişaf ettiren ideal ve gayelere çok yanlış, çok zararlı istikametler ver- mektedir. ir iş tavassut merkezi, birçok ıstıraplara nihayet verecek, birçok rahatsızlıkların önüne geçe- cek, mühim bir içtimai derde çare ola bilecek bir müessesedir. Gaye, ferdie- rin tesadüfi surette yaptıkları tavas- sut işini, bütün işsiz vatandaşlara ait seyyan bir fırsat haline getirmek ve böylece inkılâbın en esaslı bir prensi- bini sürekli sarsıntılardan korumak- tır, Ahmet Emin YALMAN Pınar mı, Gözyaşı mı? (Başı 3 üncüde mütehassıs doktor bana Türkiyenin Hydrologigue haritası yapılması lü- zumunda wrar etti: “ — Memlektimizde Fransa, Çekos- lovakya suları kadar belki daha fazla İ içme ve kaplıcalar vardır. Lâkin bun- Tarın ne hassaları, ne istismar imkün- | ları tetkik edilmiş değildir. Mütehas- sıs bir heyet bu membaları birer bi-| rer gezip görmeli. Suları tetkik etme | li, karakterlerini, ne gibi şeylere de- va olduğunu tesbit etmelidir. Sular, her memleketin en tabii servetlerin- den maduttur. Her yere bu yüzden milyonlar akar. Bu harita yapıldıktan sonra, bu membaların işletme imkân- lari da ayrıca ve ekonomi bakımın- dan tetkik edilmelidir.” dedi. Güzel fikir, lâkin Türkiyenin mem- ba suları bakımından haritasını yap- madan evvel İstanbulun memba su- | larını tesbit etsek ve bunların mikda- rını arttırmak, doldurma şartlarını | düzeltmek ve onların nihayet Tom- rukağa suyu haline gelmemesini te- min etmek çarelerini düşünsek hiç (e- na olmıyacak. Çünkü (sade Torurük- ağa deği) Taşdelen gibi bir ikisi müs- tosna İstanbulun memba suları kendi hallerine ağlıyan birer gözyaşı gibi dir. ğ i Hatayda Seçim İşleri Başlıyor (Bap 1 incide) pek yakında temaslara başlanacağı öğrenilmiştir. Bu suretle seçim İşlerine on beş gün zarfında yeniden başlanabilece- ği ümit edilmektedir. Cemil Mardamın sözleri Adana. 13 (Tan muhabirinden) — Şamdan bildirildiğine göre Türk or- dusunun Hataya girişi münasebetle Suriye gezeteleri menfi neşriyatları- | na hâlâ devam etmektedirler. Suri- ye Başvekil Cemil Mardam, Hatay meselesinin Suriye meclisi tarafın- dan aslâ kabul edilemiyeceğini ve bugünkü kabinenin Hatay meselesi- Suriye lehine halledilmezse çeki - leceğini beyan etmiştir. Mahut komisyon âzasının menfi propagandası Adana, 13 'TAN muhabirinden) — Hataydan ayrılan Milletler Cemiyeti komisyonunun bir kısım azaları he- 14-7.938 Harici Tayinlef (Başı 3 çiliği müsteşarlığıma, Kudret | bur baş Konsolealuğuna, Muh ğnn Atini yi ridun Cema! Beşlin baş) dim Süreyya Londra başkars” yedinci dereceden Rüştü Deri Ton köhsalosluğuna, fahmut S konsolosluğuna, Zeki Kosan Pire baş konpöles losluğuna, Münir Pertev Napoli B“ Huna, sekizinci dereceden Kudüs konsolosluğuna, tlapmi İĞ kova büyük e! tan Berlin ris Cora Selünik konsojogluğunk cu dereceden Sadettin Uçkun, elçiliği #kinri kâtip. at İrdelp Kibris win Server Zircal Butyaz könselosi Mihoddin Aral Berlin mı ma, Hulüsi Tamer solosluğunz, onuncu derecede MİL ilet Ömeri Londrp pusvi? Tosluğuna, Feridun Hotinli Köste konsolosluğuna, Necip Ss B silarhiğma, Adnan Riza Napoli © #ıma, Şerafettin Yul Şam ke derecelerile - töyin olurmuşlardı Kaymakamlar Arasıf” Nakil ve Tayinler Ankara, 13 (Tan muhabiri Kaymakamler arasındaki tayinleri bildiriyorum: Bor kaymakamı Faik Tu kışlaya, Mesudiye kaymakafi san İlhan Engin Fatsaya, Fat makamı Mazhar Başdoğan * İyeye, Uşak kaymakamı Kerfii ice, Savur kaymai zım Günsen. Uşağa, Vize mı Nurettin. Ayunluş Sat kale kaymakamı Reşat Ö luhisara, İşpir kaymakamı Tuncer Başkaleye, Balya mı Hakkı İşpire, Yavaş keyfi Necdet Yılmaz Alucraya, i mam kaymakamı Vasfi Koca Torol kaymakamı Celâl Taj vacığa, Çorlu kaymakamı Ni kü Oltuya, İşkilip kaymakari! taz Arkan Çiçekdağına, DİMİ makamı Abit Celcel BeşiriySli gızman kaymakamı Mesut Ki şehire, Keşan kaymakamı hun Kâğızmana, Feke kayı ki Pasiğ Koşana, Malazgirt Wi kamı Haydar Ekinci Fekeyf'ij Bayazıt kaymakamı Fuat Çof lazgirde, Balya kaymakamı İçöz Sungurluya, Sürmene ” kamı Sait Zafir Hafiğe, E: j kaymakamı Nasuhi — Korusği reciğe, Menağget kaymakam Tuncer Harrana, İlgaz key” Sıtkı Erikçioğlu Bingöle, eski sar kaymakamı Kemal Keb sankale ksymakamı Münir şehrine, Oltu kaymakamı Ah Humurcuoğlu Hasankaley&' burgaz kaymakamı Suphi Bs' zara, Garzan kaymakamı Nayman Gürpınara, Bartin kamı Sait Sayın M. Kemali Göreli kaymakamı Hamit ArKİĞİ tina, Gerze kaymakamı Halil Doğu Bayazta. Nevşehir kaymakamı Besi” | #ay, M: Kemalpaşa kaymakfii mil Fuat, Arapgir kaymakafi Arıkan, mahalli idareler um' dürlüğü şube müdürlüklerin kaymakamı Emin Kökseal, BM kaymakami Esat Kayaaymafı Mi idareler umum müdür mus lerine. . Eski nahiye müdürlerindi” A di Onay Kızılcahamam kay” lığına, Maraş maiyet memür# Kutlu Behesni kaymakamı let Meclisi kanunlar kalemi ” larından Fuat Alper Orhan£ makamlığına, emniyet umum! lüğü memurlarından Ekrem nak kaymakamlığına, vilâi daresi umum müdürlüğünü! Baysal Dinar kaymakamlığı?” kâlet seferberlik müdürlüğü ” gö larından Fevzi Öncel Sür mskamlığına nakil ve tayin lerdir. paganda yapmaktadırlar. “KEİ azaları evvelki gün Deyinnebiğiğ nan Antakya patriğini ziyaret l ve kendisile Sancak meselesi *, gf da konuşmuşlardır. Patrik nın uzun zamandan beri SUf” gl doks patrikliğinin makamı b” ğunu ve bu vatan parçasini gi ve Arap olduğunu (0) söyler” Türk askeri, Freni i bayramına iştirak ed Paris, 13 (A.A) — Have” ei bildiriyor: Sancakta buluna” me”) SPI FEEPEFF ET a nüz Lübnandadır. Bunlar şimdi Ha- tay anlaşması aleyhinde bizzat pro- Kerleri, 14 Temmuz Fransif ramı şenliklerine istirâk ede”