8 Şubat 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

8 Şubat 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

sezi ENCEREMDEN E Yerli Seromlarımız Var mı, Yok mu! Yazan: M. Turhan TAN Bir arkadaşım anlattı: “Evlerden ırak. Evimize kuşpala- zı musallat oldu, iki çocuğum birden bu uğursuz hastalığa tutuldu. Getir- diğimiz hekim, tabiatile seroma ihti- yaç gösterdiğinden eczaneye koştum, reçeteyi uzatıp seromları aldım, fa- kat © andaki telişma, endişeme ve ztırabıma rağmen seromların Pas - tör enstitüsünden gelme olduğu gö- xümden kaçmadı, dilimden de ihti - yarsız bir sual düştü: — Yerli serom yok mu? Fezacı tuhaf tuhaf yüzüme baktı ve kelimeler üzerinde dura dura ce- vap verdi: — Burada değil, bütün Türkiye sezanelerinde öyle bir şey yoktur. Vakit pek nazik olduğu için mü - nakaşaya girişemedim, eve koştum, seromları doktora verdim. Lâkin di- Timin ucunda sanki bir kıvılcım ki mesi var gibi garip bir yanış duyu- yordum, çocuklarıma şifa ve selâmet verecek olan şırıngayı doktorun elin- den çekip sormak istiyordum: — Yerli serom yok mu? “ Yenikapıda Denizden Bir Ceset Çıktı Dün öğle üzeri Yenikapıda Çakır Mehmedin gazinosu önlerinde deniz- de bir kadın cesedi gören sandaler lar derhal polise malümaf vermiş - lerdir. Biraz sonra ceset sahile çıka- rılmıştır. 55 —60 yaşlarında olup kı- yafetinden orta halli bir aileye men- sup olduğu anlaşılan ceset hükümet tabibi tarafından muayene edilmiştir. Neticede ölüm şüpheli görüldüğün - den cesedin morga kaldırılmasına lü- zum görülmüş ve tahkikata başlan- mıştır, Beyoğlu Dün Gece Isıksız Kaldı Dün akşam 2130 da tramvaylar bile işliyememiştir. den Beyoğlu, Kurtuluş da dshil mak üzere kısmen 30 dakika kadar, ilkmektep Için Konferanslar Muallimlere Mesleki Bilgiler Verecek Olan Konferanslara Bugün Başlanıyor Maarif idaresinin ) ki ilk okulların öğretmenle- | rile Üsküdar mıntakasının 21, 28, 29, 26, 32, ve 43 üncü mektep muallimleri Gala - tasaray lisesindeki konfe- ranslara; Fatih, Eminönü, Eyüp, ve Bakırköy kazala- rındaki ilk mektep mu- alimleri, Üniversite kon- ferans o salonundaki kon- tedrisat muallimlerinin mesleki bilgilerini arttır - | mak için tertip ettiği kon- ame bugün üç yerde | başlanacaktır. Bunlardan | tarih konferansı saat 14 de Galatasaray lisesinde, yurt bilgisi konferansı Üniver - site konferans salonunda, Beyoğlu. ! nun mühim bir kısmının elektrik ce- reyanı umumi şekilde kesilivermiş İİ Bu | feranslara, Kadıköy, Kar- | coğrafya konferansı da Ka- tal ve Üsküdar kazaların- | dıköy 12 inci ilk mektep daki oOmuallimler de Ka- salonunda verilecekir. dıköy I2 inci ilk mek tepteki konferanslara de - Beyoğlu, Beykoz, Sarı - vam edeceklerdir. | yer, Besiktaş kazalarında” BELEDİYEDE i Klan Liman Yeri Tesbit Ediliyor İ Karadenizde ilk olarak yapılması lakarrur eden modern limanın Ça- || talağzı veya Ereğli limanlarından | hangisinde yapılmasının muvafık o- lacağını ve bu limanlara vapurların giriş, çıkış vaziyetlerini | tetkik ve tesbit etmek üzere İktisat Vekâleti Limanlar umum müdürü Müfit Nec- det Denizin riyasetinde Nafa ve İk tısat Vekâleti mütehassıslarından &u- rulan komisyon dün ilk içtimalarını yapmıştır, Komisyonda İktısat Vekâleti na- mına Müfit Necdet Denizden başka, deniz nakliyat ticareti muallimi Şevket, İstanbul liman reisi Hay - rettin, Nafia Vekâleti namına da Li- manlar başmühendisi Dömaya ve de- miryolları inşaat, mühendisi Rıza bu- lunmaktadır. Komisyon dün sabah ve öğleden sonra Deniz ticaret müdürlüğünde toplanarak evvelce bu limanlarda ya- pılan etütler üzerinde tetkiklerde bulunmuşlardır. Kendimi güç tuttum ve seromlar| kısmen de 55 dakikadan fazla ka- zerkolunup “da çocukların yanından | ranlıkta kalmıştır. Aşağı yukarı 20 uzaklaşılır uzaklaşılmaz doktorum! yıldanberi böyle umumi şekilde ka- yanım sokuldum, dilimin ucundaki | ranlıkta kalmamış olan Beyoğlunda kıvılcımı tükürdüm: bu hal büyük bir hayret uyandırmış, — Bizde yerli serom yok mu? | evlerinde telefon olanlar inkıtam se- Biraz. düşündü ve isteksiz istektiz | beb'ni anlamak için öteye beriye baş oşu sözleri söyledi: , vurmuslar, fakat bir şey öğreneme- mişlerdir. ıw)-n İkinci Nevi Ekmek Bugün Hazırlanıyor Belediye iktışat müdürlüğü ikiaci| nevi ekmek için hazırlıklarını ikmal etmiştir. Tedarik edilen tahsisatla POLİSTE; Komisyon bir iki gün içinde telki- katını ikmal ederek raporunu vekâöle- Kemerburgazda Bir | «e verecektir. Karadenizde modern bir Jiman ya- pilması 930 senesinde düşünülmüştü. Şimdi ise limanın İngiliz kredisinden istifade edilerek yapılması katiyetle kararlaştırılmıştır. Yalnız bu lima- Cinayet İşlendi Kemerburgaz nahiyesine bağlı Çif. talan köyünden 45 yaşında Mazlüm ile ayni köyden 14 yaşında Hamdi a- Almanyada Kadınlar Çalışır mı? S — Hitler iktidar mevkii ne geldikten sonra “Kadınla. rın yeri evdir,, prensibini or- taya atmış, ve işte bulunan kadınları evlerine dönmeğe teşvik etmişti. Şimdi Alman- yada kadınlar çalışmıyor mu? C — Hitler iktidar mevkiine gel diği zaman işsizlerin adedi çoktu. Öyle olduğu halde çalışan kadınla- rın miktarı dört milyondan fazla idi. Erkek işsizlere iş bulmak için kadınları işten çıkararak evlerine iade etmek, ve onların yerlerini er- k istedi Fa- işat edip İşsiz- leri yutunca bu tedbirin faydas duğu anlaşıldı. Ondan sonra f lara dökülen kadınların adedi Bugün iş başında bulunan ka, rın sayısı 12 milyonu Bunların beş milyonu çalışmaktadır. Bugün Almanyada ça- lışan kadınların. miktarı, Amerika » daki işçi kadınlardan fazladır, Bu sebeple Almanyada kadınların eve dönmesi nazariyesi tutmamış - tır. * S5 — Türkiyede kaç vilâyet, kaç kaza, kaç nahiye, kaç köy vardır? rasında kavga çıkmıştır. Hamdi eline nın yukarda kaydettiğimiz gibi Ça - İdari — Belki var. Fakat ben henüz te- . sadüf etmedim, tesadüf edeni Bizim yaptığımız tahkikata ve S'- medim, lâhtarağa fabrikasından aldığımız i- Bu cevap karşısında dayanama -| zahata göre bu umumi inkıta mınta- nümune için icap eden maddeler dün | hazırlanmıştır. Bugün, iktısat müşa- | geçirdiği bir balta ile Maz'ümun üze- vere heyeti azasından iki kişinin hur | rine hücum etmiş, başından ve vücu- zurunda nümüne yapılacaktır. Nü * | dunun muhtelif yerlerinden ağır ve mune yarın iktısat müşavere heye -| tehlikeli bir sürette yaralamıştır. Ya- C — Cümhuriyettenberi teşkilâtımız hayli değişiklikler | ge- çirmiştir. Son 1938 senesi teşkilâtı na göre Türkiyede 62 378 ka- talağzı veya Ereğliden hangisinde yapılacağı komisyonun tetkikatından sonra tesbit edilecektir, Komisyon simdi evvelce gerek Ereğli ve gerek- “dım, boşandım: kavidir ve Beyoğluriun yalnız bir kıs- — Ankarada bir Hıfzıssıhha ens-| mı, fakat büyük bir kısmı cereyansız ütüsü ve bunun bir milyon Tiralik| kalmıştır. Cereyansız kalan minta - © Dütçesi var. Müössesenin başın -| kada işliyen tramvay hatları da ce- da bir Alman bulunuyor, hükümet) ç.yanı ayni kanaldan eldıkları için merkezimize gidip gelenler bu ens- : & “zag yapılanlardan | 7tvta vakü bulunca işliyemertişler. İ farksız olmak şartiyle - muhtelif n a ir vücuda etlribdiğini duyu. | İnkıtaın sebebi, fabrikanın istihsal | “yorlar ve sevinç duya duya işittik- ettiği elektrik kudretini sehre veren İerini her tarafa yayıyorlar. Acaba | sna hatlardan bu mıntakıya giden “yapılan seromlar ne oluyor, mahzen:-| hattın hir kontakt neticesinde patla- — lerde hapis mi ediliyor? mış olmasıdır. Elektrik idaresi inki- Doktor, yine bir müddet düşündü! tadan derhal haberdar olmuş, intizar © ve sonra elini uzattı: ekipleri derhal faaliyete gecerek bu — Çocuklarını, dedi, yarın Eelip| arızayı kısa bir zaman zarfında ta - — görürüm. Şimdilik endişeye mahal) ire başlamışlardır. Taksimden öle e hağça kahıni. , İye olan taraf 30 dakika sonra ışığa Sen ne dersin buna Turhan Tan?.,| kavuşmuş fakat şehrin en hareketli Arkadaşımın gözlerinden mutlaka! se Çatalağzında yapılan etütler üze- rinde çalışmakla beraber bazı müts- hassıs kaptanlar ve gemi işletenlerin İde tecrübelerinden istifadeyi faydalı İ bulmuş ve mütalealarını almıştır. tince tetkik edildikten sonra tahlil | rah Gursba hastanesine kaldırılmış, edilmek üzere kimyahareye gönderi» | lecektir. Eminönünde İlk Plân Esiyor suçlu yakalanarak, tahkikata başln- mıştır. Komsusunu Yaraladı Lâlelide Fahribey caddesinde otu - za, 994 nahiye ve 40 bin köy vardır. * $ — Ebedi Şef Atatürkün ölümü münasebetile gazete ve mecmualarda çıkan yazıları ran İsmail ile komşusu İhsan arasın- da alacak yözünden ç kavgada İlel isi Yy ralamıştır. Yaralı haştaneye kaldırıl- mış, suçlu yakalanmıştır. Trende Kaçak Esya Bulundu Evvelki akşam Haydarpaşa istas - Eminönünde ilk plânda istimlâk e- Alam himater m Yemeni elem mış ve yerleri tesviye edilerek mey- dana verilmiştir. İstimlök muamelesi biten Eminönü hanının yıkılma işine de düne kadar devam edilmiş ve dün hanın üst katında meydana çıkan pot- rellerin tehlikeli bir vaziyet almala- pi üzerine buradaki faaliyet tatil e- | yonuna gelen Toros ekspresinde ka- dilmistir. Bu hanın yanıbaşındaki bi- | çak ipekli kumaş bulunduğunu haber na da dün müteahhide ihale edilmiş- | alan zabıta 3401 numaralı yataklı va- tir, Bu binanın yıkılmasından sonra | gonda yaptığı bir aramda bavullar birinci plân ikmal edilmiş olacaktır ye yerleştirilmiş külliyetli mil Belediye ilk plânın tahakkuku işine | tarda ipekli kumaş bulmuştur. tahsis etmiş olduğu paradan 190 bin Yapilan takk'kat neticesinde ku - maşların Yataklı vagonlar şirketinde İ Komisyonun hariçten verilen bir İproje üzerinde tetkiklerde bulundu- ima dale babstan MAZ BAMYA MÜTEFERRİK : İntihap Hazırlıkları İntihabat hazırlıklarına dün de de- vam edilmiştir. Heyeti teftişiye dün de vali ve belediye reisi Lütfi Kır - darın riyasetinde toplanarak defter ler üzerindeki tetkiklerini ikmal et - İ miştir. Defterler bugün, ait oldukları | kazalara iade edileceklerdir. Kaza- lar bu defterlere göre hazırlıyacak- ” Yar kielei cılme günü akide | MAARİFLES topladım. Bunları bir kitap halinde basmak istiyorum. ğı gazete ve mecmuaların mü- saadesini almağa ihtiyaç var mıdır? C — İstanbul Halkevlerinden biri bütün bu neşriyatı toplamış ve “Onun için,, ismi altında bir kitep halinde neşretmiştir. * S — Hitler evli midir ? C — Bekârdır. © bir şey demekliğimi istediğini anla “ dığım için şu fıkrayı naklettim: — Fatih Sultan Mehmet (o Türk — şairlerinden ziyade İran şairlerile görüşmekten ve onların | şiirlerini - dinlemekten haşlanırdı. Bu hal bü- “tün Türk şairleri gibi, o devrin ta nınmış söz erlerinden olan Lâlinin de gücüne gittiğinden bir yol bulup saraya girmeği, Padişahtan Türk şa- > ârleri namına öc almayı tasarladı ve| “bir hayli çalıştıktan sonra - kılığını,| “dilini değiştirmek suretile . emeline “muvaffak oldu. Ona, İranlı bir şair zannolunarak, Topkapı | sarayında saygı gösteriliyor ve bol bol bahşiş veriliyordu. Bir gün nasılsa hüviye- 44 anlaşıldı, saraydan koğuldu, o da şu manzumeyi yazarak dört yana yay: Gevhere kıymet olmaya kânda Oaden kuyusunda demek) Dür behasın bulur mu Osmanda? yeri olan Beyoğlu mıntakası yine ka- İranlık kalmıştır. Bu mıntakaya bir| saat sonra cereyan vermiye muval - fak olmuşlardır. —— — Fransız Gazetecisinin Müracaatı Bisikletle devriâlem seyahatine çi» kan ve bu arada şehrimize gelen Lili ısmindeki Fransız kadın gazete mu - harriri dün belediyeye müracaatla gezilecek yerlerin listesini istemiştir 4 Bazı gazeteler Baro idsre heyeti seçiminde usulsüzlükler yapıldığı yo- lunda şikâyetler üzerine Adliye Ve- kâletince intihabın feshedildiğini yaz mışlardı. Yaptığımız tahkıkala göre, bu haber asılsızdır. # Balkan sntantı ekonomik konse- yinip deniz komitesi yakında Pirede toplanacaktır. Komitede memleketi- liralık bir para artirmiş bulunmak- tadır. Bu para ile de Yenicaminin ar- kasında Misırçarşısı duvarlarına bi. | tişik dükkânları istimlâk ederek yık- tıracak ve burasını bir park haline getirecektir. Taksim - Herbive Arasındaki Binalar Bir Renge Boyanacak Belediye Taksim ile Harbiye'ara- sındaki çadde güzergâhında bu'unan binaları bir renge boyatmıya karar vermiştir. Bu sahada mevcut binala- rın cephelerindeki taşlar kazıldıktan sonra meydana gelecek renkla bırakı- lacaktır. Cepheleri taş olmıyan bina- ler da muayyen bir renge boyatıla- caktır. Ancak bu renk henüz taayyün etmemiştir. Yenicaminin tamirinden sonra etrafında yapılacak binalar beheme- mizi İktisat Vekâleti deniz ruüsteşarı | bal caminin stiline göre inşa edile- Mustafa Nurinin riyasetinde bir Pl ve irtifaları caminin ikinci ce - müstahdem Hayri tarafından konul- duğu anlaşılmış, suçlu yakslanar: tahkikata başlanmış; kumaşlar musa: dere edilmistir. Panelcilik Yapıyorlarmıs Hayli zamandanberi * Anadoludan yeni yelenlere mutallat olarak pa- pelcilik suretile paralarını aşıran 6 kişilik bir hırsız çetesi dün yakulan- İ mıştır. Hırsızlar en son olarak Yalovalı Zi- yanın 50 Yirasım çalmıslardı. Dn em- ! Diyet müdürlüğüne getirilen Hasan, Ekrem, Hakkı, Kemal, Kadri ve Kürt İ Mustafa suçlarını itiraf etmişler, müddelumüumiliğe teslim edilmişler- dir. Elini Makineye Kaptırdı Eyüpte Bahariye caddesinde Ke! malin kontrplâk fabrikasmda çalışan Şabari kazaen elini makineye kaptı - rarak yaralanmıştır. Yaralı Balat Mu itibaren duvarlara talik edecekler - dir, Kanunen intihap hakkıdı haiz o- lup da sehiv olarak listeye İsmi geç memiş bulunanlar için ayın on birin- den yirmi beşline kadar devam etmek üzere 15 günlük bir itiraz müddeti bırakılmıştır. Listelerde ismi yazıl - mamış olanlar bu müddet zarfında heyeti teftişiyeye müracaatlâ itira- zatta bulunabileceklerdir. Bu tarih-| ten sonra heyeti teftişiye ikinci mün- tehiplerin tesbitile meşgul olacağı i- çin itirazları dinlemiyecektir. Tercüme Ettirilecek Eserler Maarif Müdürlüğüne Verilen Müfettişler Maarif Vekâleti İzmir vilâyeti ilk tedrisat müfettişlerinden Asım Kül türle İçel vilâyeti ilk tedrisat müfet- tişlerinden Turgut Bilseli İstanbul İ maarif müdürlüğü emrine vermiştir. Yeni müfettişler hususi Türk, ee- nebi ve ekalliyet mekteplerindeki tedrisatın teftiş ve murakabesine me- mur edilmişlerdir. Vekâlet İstanbul Maarif müdürlüğü emrine bir üçün- cü müfettiş daha verecektir. Üniversite talebesine tercüme etti- rilecek eserler için bugün hukuk fa- kültesi doktora sınıfında derleme tm- tihanının sonuncusu yapılmıştır. İm-| | TAKVİM ve HAVA| tihana muhtelif fakültelerden 60 ta- 8 Şubat 1939 â > lebe girmiştir. Asıl mesleki tercüme Eğer demde marifetse murat | |7** öneme öğmekiir 'Ne fazilet verirmiş ana bilâd? Rüm'da kellelenmesin mi Acem? Oldu bu izzet ile çok ekrem Acemin her biri ki Rüma gelir Yâ vüzaret, ya sancak uma gelir! © © Teşbihte hata olmazya. Belki ens- “ötüde yapılan seromlar da şair Lâli gibi bir köşeye atılmışlardır!.. Stadyom İçin Müsabaka Açılıyor Dolmabahçede yapılmasına karsr verilen stadyomun plânı için beynel milel bir müsabaka açılmasına karsr verilmiştir. Buradaki stadyomun ge- — nişliği 120, uzunluğu da 200 metre 0- “ lacaktır. Bu ebattaki saha ftbole © mahsustur. Tenis sahası, koşu pisti ve © sair müsabakalara tahsis edilecek di- ğer sahaların ebadı daha tesbit edil memiştir. Giimüirn Yeni intihabat için müntehip Tistelerini gösteren defterlerin hazırlanması bitmiştir. Resimlerimiz maat yerinden yüksek olmıyacaktır sevi hastanesine kaldırlmıştır. resimle Giüineş 7.05 — Öğle İtme Yu imtihanları da bugünlerde yapılacais- ç AR ş AMBA tır. ———— 3 nclay Gün: 28 Kasım: 03 Arabi 1357 Ruml: 1956 ri Zilhicce: 18 İkineikânun: 28 x 518 — Akşam: DA — İmsâk: Yeşilköy meteoroloji istasyon nan malâmata göre, hava yu! niz kıyılarında kapalı ve mevzil yağışlı, Trakya, Kocaeli bölgelerinde kismen bu- Yutlu, diğer bölgelerde urumiyi geçmiş, rüzgürlar Karadeniz kı cenubi, diğer yerlerde şimieli istikametten orta kuvvetle esmiştir. İstanbulda hava kismen bulutlu miş, rüzgâr şimali garkiden saniyede 2 metre hızla esmistir. Saat 14 de hava iyiki 767,1 milimetre idi. Sihu sek: 9:7 ve en düşük Al santigrat kayde- dikmişti. yül hazırlıklara ait iki Intibar gösteriyor. mİ