8 Şubat 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

8 Şubat 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Galibiyetine Rağmen, Alman Takımı, Teknik Kabiliyetinde Almanya - Belçika maçın iki heyecanlı enstantanesi İyi Görülmedi Gazetelerle SAKALAR. Duyulmadık tarifler şağıdaki satırları, o “Cum - huriyet,, refikimizde Pe - yami Safa yazıyor: “Sağa veya sola mal olmamak, bunların tekâmüllerine lâkayt kal mayı icap ettirmez. Bilâkis, iki ta rafın da hamlelerini dikkatle kay- detmek İâzim gelir: Ne sağın zafe- rini, ne de solun mukavemetini in- kâr edebiliriz. Eğer bu zafer veya bumu- kavemet meydanında İse, onu gör- memezliğe gelmek, sağ veya sol he sabına partizanlıktır. Bunun için ben “Nasyonalist cephe muzaffer- dir!,, dersem, yalnız hakikati söy - lemiş olurum, Çünkü hakikat bu- dur. Ve bitaraf olmak, bu hakika- & görmiye mani değildir... * Peyami Safaya, bu müdafaa - yı yapmak ihtiyacını duyuran han gi kuşkudur, bilmiyorum. (Fakat anlıyorum ki, onun Nasyonalist di- ye tarif ettiği cephe, general Fran- konun cephesidir. Bu iddiasına bakılırsa, üstad Nasyonalizmi de şöyle tarif ede - € Almanya - Belçika milli fut - |Viyanah oyuncu Alman arkadaşlari-İmecbur kalmışlardır. bol maçı Brüksel şehrinde 55000 seyirci önünde oynanmıştır, | Müsabaka hasılât bakımın- dan çok yüksek bir netice ver - miştir, Fakat futbol tekniği iti- - barile iyi futbolü sevenleri tat- - min edememiştir. Almanlar takımlarına Viyananın “dört meşhur oyuncusunu almışlardı. » Vaktiyle Avusturya milli takımında © çok iyi işler görmüş olan bu dört | MESELELER: b | f ; | Tam Amatör; Veya Tam Profesyonel Şu son birkaç sene zarfında bi- im sporda amatörlük mefhumu bir hayli garip tefsirlere, tatbiklere uğ- “Kadı. Belki defterlere, hesaplara, ki- plara geçmedi amma herkes duydu Ve işitti ki bazı takımlardaki oyun- cular maça girmeden veya antren- mana gitmeden evvel bir miktar pa- almayı âdeta, âdet edinmiştiler tık tevatir şeklini almış olan bu lin önüne geçmekle mükellef sa - ilanlar da vaktiyle seyahate gide - milli müsabıklara tazminat ver- mek, müsabakalara gireceklere nak- di mükâfat vermek gibi garip | bir açık mezheplilik göstermek suretile amatör Sporda parayı makbul bir unsur telâkki ettikleri için bu iş > kökleşti ve Avrupalıların gizli pro- esyonellik, yahut sahte amatörlük dedikleri sistem vucut buldu. © Bugün spor işi hükümet işi ol. muştur. Spor teşekkülleri hükümet mın içindedir. Madern ilerle teşekkül etmiş modern bir cihaz için de sporda ama- törlük mefhumunu beynelmilel en vazıh kaidelere göre kavrayıp tayin etmek en tabii bir zarürettir. o Yeni Beden Terbiyesi müessese inin, her yerde mevcut olan açık ofesyonelliği bir ayıp olarak ka - etmesine bir sebep yoktur. "Ancak onun kaygusu kitle için ama- tör sporu tamim etmek olduğuna gö- profesyonelliği, amatörlükten kes- olarak ayıracağında da şüphe ola- a Vaktiyle Türklük namını Ameri- ra kadar götürüp şerefle mü - tan etmiş Koca Yusuflar, Avrupa- nam salan Kurtdereliler, Adalı - ır, Kara Ahmetler hep profesyonel Jivanlardı. Hiç kimse bunların şe- adamlar olduğunda şüpbe et - iştir. Fakat bunlar amatör ol- larını Iddin etmiş olsalardı vazi- leri güçleşir, belki şöhretleri de sarsılırdı. © İmdi yeni Beden Terbiyesi teşki- g le iyi uyuşamamışlardır. Mamafih Belçika müdafaasının yaptığı üstüste hatalardan istifade eden Alman mühacimleri dört gol atmağa muvaffak olmuşlardır. Almanlar maçın birinci devresin- de sabık Avusturyalı oyuncu Binde- rin attığı iki golle say: faikiyeti a- mışlardır. i Belçikalılar en esaslı oyuncuları- nın şiddetli bir çarpışma neticesinde sakatlanmasile müsabakanın ekseri zamanlarını on kişi olarak oynamağa Fransanın En Güzel ve Mahir Kayakçı Kadır Zarafet ve kayakçıl'kta maharet ka- dınlararası birinciliğini olan Nicole Vilan Fransız kadın kayakçıları arasın- da yapılan bir söçimde birinciliği Ni- cole Vilan kazanmıştır. Bu müsabaka hem zerafet hem de kayakçılıktaki maharet bakımından yapılacak bir intihap esası üzerine tertip edilmişti, Birinciliği kazanmış olan Nicole Vilan pek muntazam idmanlarile er- kekler derecesine yükselmiş bir ka- yakçıdır. kazanmış Gerçi memleketin iktisadi essesenin idaresi “lâtının ilk yapacağı işlerden biri linde devam edeceğini zannetmek, Güneyini mmm bir vuzuhla tefrik etmek olacaktır. şartları bizde profesyonel takımların yaşa - masına kâfi midir, değil midir? Me- selesi ayrıca mütalen edilecek bir T mevzu İse de ciddi ve resmi bir mü- altına girdikten sonra da bizdeki amatörlüğün eski şekilde ve gizli profesyonellik ha- Birinci devrede Alman müdafaa- sinin hakem tarafından kasdi oldu - ğuna hükmolunan bir hatası üzerine Belçikalılar ceza vuruşiyle ilk ve son göllerini kaydetmişlerdir. İkinci devrede Alman hatları hâ- kim oynamamakla beraber Belçika müdafaasının hatasından iki gol dâ- ha atarak istifade etmişlerdir. Maçın cereyanına nazaran bun - dan sonraki milli maçlarda Alman takımındaki Avusturya oyuncuları - nın adedi azaltılacağı zannediliyor. DAHİLDE: BayranMaşlar: Kupası a Ne Olacak? Altı klübün iştirakile bayramda ya- pılan maçlarda Galatasaray, Fener- bahçe klüpleri üçer galibiyet elde et- mişler ve ayni puvanı almışlardır. Müsavi puvan alındığı takdirde gol farkına bakılacağına göre kupa- İnin bir gol fazla atan Fenerbahçeye iverilmesi lâzım gelmekte iken Şiş - ili « Galatasaray maçının ibtilâflı ne- ticelenmesi, işi karıştırmıştı. Organizasyon komitesi toplanarak “işin hallini hakem raporuna bırak - mıştı. Hakemse bu müsabakanın resmi yette olmadığını, kendisinin teş. | mensup bir hakem olduğu için lanesk İstanbul Beden Terbiyesi di- Şrektörlüğünün emriyle rapor verebi- »leceğini ileri sürmüştür. * Galatasaraylılar bu vaziyet karşı- İsinda Fenerbahçe klübüne bu işin halli için kendi aralarında bir kar- şılaşma yapmalarını teklif etmişler Fenerbahçeliler ise maç yapmak için ayrıca kanuşabileceğini söylemiş fa kat bayram maçları kupasının hake- min raporiyle halledilmesi lâzım gel- diğinde ısrar etmişlerdir. , Komite toplanarak bu iş hakkın- İda nihal kararı vermek üzere Beden Terbiyesi direktörlüğü vasıtasile ha- kemin raporunu İstiyecektir. —— Beden Terbiyesi Direktörü Ceza Verebilecek İstanbul Beden terbiyasi direktör vekili Muhtar Uygur bayramda Ge- nel direktörlükle temas etmek üzere Ankaraya gitmişti. Yapılan bu te- mas neticesinde İstanbul spor işleri hakkında izahat veren direktör veki- bildirmek hususunda genel direktör <e salâhiyet verildiği söylenmekte - dir. — e İzmirdeki Kır Koşusu İzmir (Hususi) — İzmirde yapılan kır koşusunda on sayı ile İstanbul » )birinci, on iki sayı ile Ankara ikin- ımatör sporculukla profesyonelliği, |başlıyan bir çağın karakterini kav -İci ve yirmi üç sayr-ile İzmir üçüncü iirbirine tedahül etmemek üzere tam ramamak olur. olmuştur. “.— Nasyonalist, başka millet ler hesabına çalışan, kendi milleti- nin yer yüzünden silinmesi, ve y şamak felâketinden kurtulması çin elinden gelen her şeyi yapan, ve kendi yurdunu harabeye çevi - ren insan demektir!,, Çünkü bir bakıma, Nasyonaliz- mi bu şekilde anlamadan, Franko- ya milliyetperver diyebilmek müm kün olamaz, Bu itibarla, ben © sa- tırları okuduktan sonra, diyorum ki, tali, Türk milletini, Nasyona - lizmi Peyami gibi anlayanların ço- Zalmasından korusun! Peyami Safa, ayni yazısının s0 - nunda da: Biz, diyor, ne sağız, ne de sol Eğer doğru ise, Peyaminin Der- viş olduğuna hükmedebiliriz: Çün- arena mağ el ek meşhur olan dervişin sağı, solu yoktur amma, kendisi “sağ,, değil midir? * Taze havadisler serisi Avi satırlar Son Tel graf refikimizin manşetiy- di “ Bu sabahtan itibaren, Fransa cenputan, İtalya şarktan Alman - ya ile hudut komşusu oldul,, Ben, tarihi M. Turhan Tan ka- dar, coğrafyayı da Faik Sabri ka- dar bilmem amma, yanılmıyorsam, Fransa ile Alwanya, oşarktan bin küsur yıldır budud komşusudur. Bin küsur senedir, dünyanın bildiği hakikat de, taze havadis di ye yutturulur mu a Etem İzzet Be- nice?! * Mademki fazla u serlevhayı da “Son Telgraf, refikimizde okudum: “ — Şehrimizden bir fazla me- bus çıkacakt,, Amma tuhaf hal Mademki faz- ladır, niçin çıkıyor acaba” “ Yarışa mı çıktılar? vwelki günkü “Son Posta,, v göre, fırlıma dinmiş, deniz- ler durulmuş, havalar düzelmiş. Halbuki ayni günde çıkan “Cüm- buriyet,, gazetesi Karadenizi bir - birine katmış, Akdenizi altüst et - miş, gemiler, motörler batırmış, Bu gidişle, bu iki Tefikimiz, ye- ni adını beceremediğim rasatha - neyi de bastiracaklar galiba Fakat, ben, “Son Posta, nm ve “Cümhuriyet,, İn bu gafletleri- ne hayli şaştım doğrusu: Baksanıza, memleketteki ha - yayı bile anlayamıyorlar! pe * Nihayet karar vermiş Hv. gefikimiz, muharrir Su at bahsederken: “ “Büyük Romanceı!,, diyor. Benim bildiğim sayın muharririmiz, beş senedir otuzunda duruyordu, Ni - hayet büyümüye karar verdi de - mek! Bu sene yerli ihtiyaç için bir hay- M halı satılmıştır. Fakat ihracat için olan satışlar pek azdır. Amerikaya bu sene de az halı gönderilmiş olduğu gi- bi yeni ticaret anlaşmasının tatbikin- den sonra dahi fazla mal istenilece- ğine ihtimal verilmemektedir. Al - manyadaki Yahudilerin çıkarılması da oraya halı ihracına sekte vermiş tir, Çıkan Yahudiler ellerindeki ha- lıları yok pahasına satmaktadırlar. Bir taraftan da halı imalâtımız azal- mıştır. Uşak, Kütahya, Afyon, Kay- seri mintakalarında kurulan fabrika- lar buraların kadın işçilerini topla- mış bulunduğu için halı tezgâhları- nın bir çoğu durmuştur. Piyasamız- da mühim miktarda halı stokları SATIŞLAR : Tiftik İhracatı Piyasamızda ihracat için tiftik sa- tışları devam etmektedir. Aranılan i- kinci nevi Ankara malları için istek- ler artmıştır, Yapılmış satışlar için her gün piyasamıza mal gönderilmek- tedir, İnce Anadolu yapaklarına da yeniden müşteriler çıkmaktadır. Fes- hane fabrikası dahi bu gibi malları elli beş kuruştan almaktadır. Yalnız keçi kılı piyasada azdır. Dün Az Buğday Geldi Dün piyasaya az buğday gelmiştir. Evvelce gelmiş olanlar satılmıştır. Ketentohumu 12,0, susam 20, ceviz içi 54—62, iç fındık 88, göz yünü 60— 74,5, beyaz peynir 38,33 — 30,14, ye- meklik zeytinyağı 469 kuruş ara- sında satılmıştır. Pirinç Fiyatları ku mevcut olduğu halde fiyatlar git- gide yükselmekte devam ediyor. İz- mirde bir tüccarın üç bin çuval pi- rinç stoku yaptığı haber verilmiştir. Tosya pirinçleri yirmi beş kuruşa fır- lamıştır. Mersin pirinçleri ise 21—22 İ kuruş arasında toptan satılmıştır. Meyva Satışları Meyva haline getirilmekte olan yaş meyvaları toptan fiyatlarına naza- ran manavlarda meyvanın pahalıya satılmakta olmasını nazarı dikkate 8- lan bazi kimseler alâkadar makam- lara şikâyet elmiye karar vermişler» dir. Amasya elmalarının 14 kuruş” uk toptan satılan nevi 25 kuruştan aşağı verilmemektedir. 45 kuruşluk nevi de 60 kuruşa verilmektedir. Di- ğer taze meyvalar için de ayni hal va ki olmaktadır. Yerli muzların kilo- su 80—100 kuruşa ve ecnebi muz- ları 120—130 kuruşa toptan satıldığı İ halde kilo başına 20 kuruş fazlasile perakende verilmektedir. AR ESNAF CEMİYETLERİNDE: Sütçülerin Toplantıs Sütçüler esnafı cemiyeti, dün kon- grelerini yapmışlar ve yeni seçimle idare heyetine Mustafa Zeki, Ali Ce- mal, Mustafa, Mehmet, Sait ve Mus- tafayı seçmişlerdir. Bugün öğleden evvel saat onda Yorgancılar cemiye- ti ve öğleden sonra 14 te Ayakkabı cılar esnafı toplanarak kongrelerini yapacaklar ve yeni idare heyeti âza- larını seçeceklerdir. z Arabacıların Yeni İdare Heyeti Dün Arabacılar esnafı cemiyeti a- rasında yapılan seçimde bin yüz kırk bir rey toplanmış ve yeni idare heye- tine Aziz Erdem, Falk Demircan, A- li Biligözen, Mustafa Meriç, Sait Dik- birden, Mehmet Fırat seçilmişlerdir. ER e Balık Gemileri Geliyor Balık almak için limanımıza yeni. den dört İtalyan ve beş Yunan mö- törlü gemisi gelmiştir. Havaların te- sirile tutulan balık azdır. EKO'N O BuseneHalıihracatımız Geçen Yıllara Nisbetle Daha Az Oluyor | 8-2.979 MT) mevcuttur. Fiyatlar bu stoklara rağ- men düşmemiş gibidir. Sıvas kalitesi ince İspartaların metre murabbaı 18- 24 lira ve kalınları 10-12 liradır. Si- mav halılarının metre murabbaı 7-8, Acem taklidi İzmir Gülistan halıları 5-7, demirci halıları 35—45, Gör des 3—4$ liradır. Çift Kırşehir hal ları piyasâmıza gelmemektedir. Bun- Var Ankarada kaba Kayseri 10—15 lira, Kayseri nebatisi seccade- lerin adedi 15.—20, Kayseri Mançes- ter ipliği (Bandırma ayarı ince) ade- di 35-45 liradır. Uşak ve Kütah- ya halıları piyasamıza gelmemekte- dir. satılmaktadır. Tüylü seccadelerinin adedi PİYASALAR : Yerli Kömür Geliyor Son günlerde piyasamıza az mik - tarda yerli kok getirildiğinden bu nevi kömürler üzerinde fazla talep olmuştur. Yerli kömürlerin mühim bir kısmı Anadoluya gönderildiği için piyasamıza az mal gelmiştir. Fiyat- larda yükselme olmadığı cihetle bir buhran mevzuubahis değildir. Piyasa tamamen koksuz değildir. Alman ko- ku olarak da mal mevcuttur, Bu haf- ta içinde yüklenmiş olan bir vapu- run vurudu beklenmektedir. Yerli kok, Alman kokundan ücüz olduğu i- çin halk yerli kömürü tercih etmek- tedir, Nevyork Sergisine Hazırlıklar Nevyork sergisi için hazırlanmakta iünslerin Yöniden bir kısmı Şehrimizde, tesbih, ağızlık, kolye, çu- buk, yüzük gibi kehribar ve bagalit- ten yapılmakta olan eşyalar dahi ha- zırlanmaktadır. Ayrıca gümüşten tel- kutular, ve Eskişehir taşı mamulütından nü- muneler dahi hazırlanmaktadır. Ekmek Meselesi ve Fırınlar Adana — Sıhhi şersiti haiz olma- dıkları için evvelce kapatılmış olen fırınların tekrar açılmasına belediye- ce müsaade edilmiştir. Gazeteler be fırınların ıslahı mümkün olmadığına dair belediye fen ve sıhhat memurla rından müteşekil bir komisyon tara- fından evvelce verilmiş olan bir ra- por mevcut olduğundan bahisle, bu fırınların yeniden açılmasını doğru bulmuyor. Fırınlar kapanınca kuru - İan iki fabrikanın ekmek ihtiyacını temin ettiğini söylüyor ve ekmek fi- yatını 2-3 kuruş indirmek mümkün- ken belediyenin buna niçin teşebbüs etmediğini soruyor. —— Klavland Pamuk Ekilecek Adana — Sabun imalâtında kulla- nılmâk üzere İzmirden buraya alt - mış vağondan fazla Akala pamuğu tohumu getirten şehrimiz ve Mersin yağ fabrikaları sahiplerinin mahke- meye verilecekleri söylenilmektedir. Bunun sebebi, sevkiyatın Ziraat Ve- kâletinden müsaade alınmadan yapıl» mış olmasıdır. Çukurovada Klavland cinsi pamuk oekilmesinin taammü- müre çalışılmakta ve Akala cinsi pa- muk ekilmesi istenilmemektedir. Yağ oların getirttiği tohumların fabrika- da kullanılmayıp tarlalara ekilmesi ihtimalinin önüne geçilmesi maksadi- le, mezkür tohumların İzmire iade © Junacağı da söyleniyor. j Zührevi! ve elit ni tar mütet r. Hayri Ömer iğleden sonra Beyoğlu Ağacanı sararamda No 123 Telefon 4254 hilmi kârı ve altın kakmalı İşler,