30 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

30 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Tecavüz Var mı, Yok mu? Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL ecavüz dediğimiz şey, fiilen ta- hakkuk eden bir vaka oldu - Buna göre ya vardır, ya yoktur. Var- kii ile yokluğunun münakaşa edil. Memesi icabeder, Fakat bugünün en Mühim münakaşa ve alükudar taraf- ları birbirinden uzaklaştıran, ve ara» rında uçurumlar açan ihtilâf da bundan ileri gelmektedir. Belki bu İhtNâÇ, medeniyet dünyasını karan- hk ve meşum bir âkibete sürükle - Yecektir, Tecavüz, fiilen tahakkuk © eden bir vaka olduğuna güre böyle bir va- ka var mıdır, yok mudur? Tarzında ir Sual iradına yer bulunmamak İ- tabettiği halde, görüş farkının ge - Bişliği, telâkkilerin zıddiyeti | böyle bir sual ortaya atmağa ve üzerinde Mühim münakaşalar yapılmasına se P olmaktadır, Hiç bir kimse mütecaviz vaziye- de görülmek istemediği için teca- Yüzü tevil etmek, ona tarihi, anane- Vİ, milli renkler vermek, hu renkle- *İ hak mefhumu ile ve menfaaat Ygulariyle mezcetmek her devrin SON EH İrandaki Heyetimiz Dönüyor Km Yeni Evliler Balayı Seyahatine Çıkıyorlar Tahran, 28 (A.A.) — Anadolu a- Jansınm hususi muhabiri bildiriyor: Tahran halkınm büyük düğün nasebetile candan izhar ettiği sevin- cin son tezahürünü teşkil eyliyen Arnaval geçidinden sonra şehir nor- mal manzarasını almağa başlam: , Bayraklar yavaş yavaş kaldırı. makta ve taklar indirilmekte ve bun ların altından gene çok modern bir) şehir meydana çıkmaktadır. Genç evliler bir iki güne kadar bal aylarını geçirmek üzere Hazer deni- zi kıyısında İranın cenneti diye anı- lan Mazenderana gideceklerdir. Melike Nazlınm Şâhpur - Basra körfezi - Kızıldeniz yolu ile Misira Şahit olduğu bir hâdisedir; Bugün de Ayni hâdise ile karşılaşmak, bir me- sele teşkil etmiyor. Bütün bu mülâhazaları bir tarafa bırakarak son aylar zarfında vuku - bulan hâdiselerde tecavüz bulunup bulunmadığını anlamak için, siyasi varlık sahibi oldukları halde bu var- lıklarını kaybeden milletleri aramak kâfidir. Bu milletlerin siyasi varlığı ortadan kalkmış olduğuna göre te - cavüzün vukuunda şüphe kalmıyor. Vaziyetlerin bu derece sarih ol - masına rağmen bir sürü tevillerin İ- leri sürülmesi, bir takım bahaneler. den bahsolunması, elhasıl tecavüzü muhik ve meşru göstermek için bin dereden su getirilmesi apayrı bir meseledir, Çünkü, tecavüz, tam bir vakadır. Bu, yaka veya yakalar. ortalık, < karşı emniyeti sağlamlamak ihtiyacı hasıl olmuştur. Tecavüz © vakaları, birbirini takip ettiği için sarsılan em- niyeti mümkün mertebe korumak İ- sin düşünülen çare, tecavüzden ko - runmak isteyen tarafların bir birlik teşkil etmeleri ve tecavüze el birliği ile mukavemet göstermeleriydi. Ru garenin, tecavüzle itham olunan ta- Taft hoşnut etmeyeceği muhakkaktı, Çünkü yeni tecavüz © İhtimallerine set çektiği gibi, bütün sulheti mem - leketlerden bir sulh cephesi kurmak- taydı, Bu çarenin normal bir vaziyet ihdas etmediği şüphe götürmez. Çün kü bütün sulheli devletlerin her lâh- Za uyanık ve hazırlıklı davranmak, hiç olmazsa yarı seferber © olmağa bakar. Bu da milletleri, sulh yaşa - yışından yarı harp yaşayışma sev - keder, Ve buna, normal hayat deme- ğe kimsenin dili varmaz. Fakat baş. ka çare bulunmadıktan sonra sulhü korumak için bu çareye baş vurmak bir zaruret teşkil eder. Bu zaruretin gerginliklerine ve sıkıntılarına dayan mak, insanlık ve medeniyet için kati bir felâket teşkil edecek korkunç bir macereya atılmaktan evli (olduğu Şüphe götürmez. Fakat sulh cephesini teşkil eden Milletler sıkıntı çekecekler de muka- bil taraf rahat edecek mi? (o Hayır. Çiinkü karşı taraf da kendini çember İçine alınmış sanarak mahbusiyetin verdiği bütün sıkıntıyı hissedecek ve bunun içinden çıkmak için, darlık - tan ve gerginlikten kurtulmak için y mütemadiyen çabalayacaktır. İşte tecavüz yüzünden hasıl olan Yaziyet budur. Mister © Rooseveltin teşebbüsü, bu gerginliği, © sıkıntıyı ve darlığı bertaraf edecek mahiyet- teydi. Ne yazık ki bu teşebbüs akim kal Mış ve bu sıkıntıyı ve gerginliği z0r- lâmaktan başka çare kalmamıştır. —— ——. Vefalılar İzmirde Yenildiler Ankara, 29 (Tan muhabirinden) — Doğansporla Vefa takımları arasm- daki müsabaka Alsancak stadında Yapıldı. Vefa bire karşt 3 golle mü- Babakayı kaybetti Il berabere biten birinci devrede Oyun durgun geçti. Doğan ilk golü Penaltıdan yaptı. Vefanm da ilk go- Ünü Muhteşem yapmıştı. dönmek üzere Mayısın ikisinde Tah- randan hareketi pek muhtemeldir. Yabanci heyetler.de yavaş yavaş) dönmeğe başlamıştır. Bugün Tahrandan ayrılması mu- karrer bulunan Türk tayyarelerinin hareketi Diyarbakır havelisindeki hava muhalefeti sebebile teahhür et- mişti Türk heyeti nisanın 30 uncu pa- zar günü Tahrandan hareket ede- cektir, İspanya, Hududunun Bir Kısmını Kapadı İ Burgos, 29 (A.A) — İspanya ka- Bir Harpte Zafe İmkânlarının Paris, 29 (Hususi) — M. Gafenko Fransa hükümeti ile olan konuşma. larını bitirmiştir. Gafenko bugün! de B. Bonnet ile görüşmüş ve ak.| şamleyin Romaya gitmek üzere ha- zeket etmiştir. Romanya Hariciye Nazırı Gafen- ko ile Fransa Hariciye Nazırı Bonnet arasında yapılan mülâkatta, son Fransız - Romen ticaret anlaşması- nm tatbikatina alt hususat tetkik o- Tunmuştur. Salâhiyettar mahafilde beyan o- lunduğuna göre, mezkür anlaşmanın verdiği İmkinlarm £ genişletilmesi derpiş edilmiştir. Ticaret anlaşmaları dairesi reisi Alphand, bir Fransız - Romen teknik işbirliği için tetkiklere başlamıştır. Esasen İngilterenin Bükreşe gitmiş olan iktisat delezesi de ayni tetki- katta bulunmaktadır. o M. Gafenko Londranm en tanm- den Vernon Bart- miş gazeteciler TAN GafenkoRomay Hareket Etti Bir Şey Vermiyeceğine, Bunun İçin Sulh ! Konuşulacağına telâkki olunmamakta ve her sene İn- 5 KK BE a rin de Sefaletten Başka | İnanıyor yük elçi Matski Londraya dönmüş ve İngilterede mecburi askerlik işi İngiliz kabinesi Pazartesi günü top lanarak mecburi âskerliğe ait lâyi-| halari hazırlıcak, daha sonra Hit- lerin nutkunu tetkik edecek, nihayet Filistinde takip edeceği siyaseti ka- rarlaştıracaktır. Yunan sularındaki İngiliz donanması İngiliz harp gemilerinin Yunan sularında ve bilhassa Navarin, Girit ve Vatikada bulunması gayri tabii giliz donanmasının Yunan sularında talimler yaptığına işaret edilmekte. dir. Fransız Provens zırhlısı, Emile Ber tan kruvazörü ve Indamtable, Malin, Li R Antakya Mebusunun ledi; yiz. bur. Suriye, Ergeç İstiklâline Kavuşacak Antakya, 29 (Hususi) — Antakya Mebusu ve eski Suriye hükümeti Lord Halifax ile görüşmüştür. ralsi ve znöçlis' reisi Hatay ajlnar Pariste M. Bonneti de Rusya ve A-| müdürü Balkıra verdiği bir beya- merika sefirlerini ayrı ayrı kabul et- | atta ezeümle demiştir ki: al miştir. “Ankaradan geliyorum. Ora- da beynelmilel kıymeti haiz devlet m ricali ile görüştüm. Görüşmeler es- nasında son Suriye vaziyetine de te- mas edildi. Suriyenin istiklâlini bal- talamak ii n bütün hareket- ler her tarafta hoşnutsuzluklu karşı- Tanıyor. Suriyenin istiklâli Şarki Akdeniz- de sulhü takviye edecek mahiyette dir. Türk devlet adamlari Lozan mu ahedesinde “Suriyenin Suriyelilere kalması şartiyle Suriye üzerindeki iddialarından vazgeçmişlerdi. Bun- dan dolayıdır ki Türkler Suriyenin! bu mukaddes hakkından tecrit edil- mesini istemezler. Suriyede istiklâl ruhunu zayıflatmak için sarfedilen| gayretler netice vermemiye mah- kümdur. Ben, bir kaç sene Suriye devlet reisliği yapmış olmam itiba- nin gili ya len beli dı iki FELEK AR mimmizinni Hay Kör Şeytan! Lir ve onu parmağımıza dolarız: de kendi kayıtsızlığımızı ileri sürme“ ya zabıtaya çatarız, kendimize bir sual tevcih etmeyiz. Gerçi her hâdisenin veya her hâ- diseler silsilesinin bir başlangıç moke vardır. Lâkin o noktanın bütün vukuat âleminin yezüne saiki ole duğunu iddia etmek haksızlık olur. ki bugünkü Berlin - Roma mihveri - olan sabık Nazır Mister Eden'in İtal. tatbik ettirdi; litikkasıymış. yanın kucağına düşmüş ve böylece bugün Avrupanın başına belâ kesi » lüm değil, Lâkin kabul © hareket anlıştı. Amma bunu, bu « günkü siyasi hercümerein yegâne sa“ Yazan: B. FELEK Adiseleri tetkik ederken sebep olarak bir ufak vaka; le a Meselâ İstanbulda tifo çıkar, Be- ye bakmıyor diye haykırırız. Hiç Tramvay arabaları kalabalık © < Orada da ya tramvay idaresine “Neden bu kadar yolcu bindiri Bir ku siyasiler iddia ederler teşekkülüne sebep o zaman İn - z harici siyasetini idare etmekte aleyhine, Habeş işgalinden dolayı “zecri tedbirler” po Buna hiddetlenen İtalya, Alman < mihver teşekkül etmişmiş.. Mister Edenin o zamanki siyaseti ki isabetli değildi. Aksini yapsay- daha mı iyi olurdu? Orası da ma- edelim ki; diye nasıl gösterebiliriz? Mihver sem, ed deceğine inanıldığını gördüm. | pe “ “İTrumphant torpidoları Cebelitarıka | ©: N iy let ile görüşmüş ve kendisine Şu söZe| rm ilerdir. riyle Suriyelilere çok yakında istik- leri söylemiştir: “Her nereye gittiy- Ae R lâllerine o kavuşacaklarını müjdele yeni bir harbin medeniyeti tah- ngiltere Romanyaya rim. Çünkü Suriyede sağlam bir İdevletlerinin istilâ hırsları, dahili i- darelerinin icabettirdiği nümayiş ha- reketleri, nihayet halkın tatmini mak de kimin galip geleceği üzerinde ile- ri sürülen nazariyelerde var. Fakat herkes zaferin de sefaletten başka bir netice vermiyeceğine it mıyor. Bu nokta böylece anlaşildik- binesi General Frankonun riyasetin- metin harici vaziyeti tetkik ettiği bildirilmektedir. İspanya hükümeti, henüz belli ol- mıyan sebeplerden dolayı Perthus'- de hudutları kapamıştır. Alicante'da nasyonalist Ispanyol makamları tarafından tevkif edilip, bilâhare serbest © bırakılmış olan Transız komünist mebuslarından Til- lon, Fransız hududuna girmiştir. Ialyan İmparatorluğunun nümü merasiminde hazır bulunacak olan İspanyol askeri heyeti de Na- poliye gitmiştir. a Yugoslavlar Yeni Bir Muhrip Aldılar Belgrad, 29 (A.A.) — Yugoslav do- nanması için Fransada inşa edilmiş olan “Belgrad, muhbiri dün Spli- te gelmiştir. Muhrip 1200 tonluktur. Uzunluğu 98 metre, sürati 38 mil dir. 120 milimetrelik 4 topu ve 40 milimetrelik 4 tayyare dafii topile mücehhezdir. Mürettebatı zabit ve yıldö- Gerçi yeni bir harp koptuğu takdir-| tere ile Romanya arasında bir itilâ aktedilmiştir. Bu itilâf mucibince İngiltere, Romanyaya . beş milyon ir, kredi açtı devletin teşekkülünü istiyenler dip- Londrada çıkan Finançal News) lomatik yollarla bu gayeye varılma- VE gazetesinin öğrendiğine göre İn, sını in etmişlerdir. Suriyede Karışıklıklar Devam Ediyor yi sterlinlik bir kredi açacak ve Roman tan sonra sulh imkânlarını konuşma: Paris ve Londradaki siyasi görüşmeler Mera kredi Ha dagilişmeler sayek ss. | bu Romanyaya açılan ilk kredidir 1 in terenin Romanyaya vereceği Moskovaya giderek Londradaki mösalsi hakkında malünat veren bü- Kokinaki isimli bir Sovyet tayya- recisi Moskova isimli tayyaresile İzlanda - Groinland tarikile ve hiç- bir yerde tevakkuf etmeden doğru- ca"Âmârikiya gitmek üzere Mosko- vadan hareket etmişti. Bu tayyare dün < saat 1 e doğru - Grenviç saati - Saint Laurent kör- fezindeki Miscou adasında yere İn“ meğe mecbur olmuştur. Bu adı Prince Edouard adasının takriben 200 kilometre şimalindedir. Sovyet tayyarecilerinden biri ha- fifçe yaralanmıştır. Bataklığa inen tayyare hasara uğramıştır. Bürsda tâmirine imkân görülememektedir. Miscou adası halkı tayyarenin ye- nefer olmak üzere 150 kişidir. GÜNÜN RESİMLERİ : re inmeden evvel adanın üstünde dolaştığını ve motörlerinin iyi işle- Sovyet Hariciye Komiser Muavini Potemkin Ankarada Garda istikbal Soyyet Tayyarecileri Kazaya Uğradılar meblâğın yekünu henüz tesbit edil- memiş İse de bunun oldukça yüksek "olduğu zannedilmektedir. mediğini söylemişlerdir. Kazadan haberdar edilen Sovyet | maslahatgüzari tayyarecileri ara. mak için bir tayyare kiralamıştır. Sovyet elçiliği tarafmdan kirala. nan diğer bir tayyare Bostondan ha» reket etmiştir. Mezkür adada Kanada polisi, kı- sa dalga telsizile tayyarecilerle te masa gelmeğe çalışmaktadır. Ve A- merikan sahil muhafaza gemileri de Terre - Newsa açıklarında devriye gemilerile beraber çalışmak için tek liflerde bulunmuşlardır. Rus tayyarecileri telsizle imdat istemekte devam etmektedirler, İant Kölüzden İzli edenler gittikçe çoğalmaktadır. Sadullah Cabiri küt le riyasetinden istifa etti, Fahri Ba- rudi. ile Necip reis ve (o Abdur- rahman Keyali istifalarını vermiş- lerdir. Emeviye © camiinde Usbecilerle | Vataniler srasında başlıyan silâhlı mücadele gittikçe hızını arttırmakta | dır. Usbecilerin reisi Hamit İbrahim Paşaya iki el kurşun atılmıştır. Lâzkiyede Süleyman Mürşitlerle İbrahim Genç taraftarları boğazlaş- makta devam ediyorlar. Üç ölü, on yaralı vardır. aa kkk Letonyada Faşizme Karşı Yeni Tedbirler Alındı Riga, 29 (A.A) — Resmi gazetede asayişin muhafazası için yeni bir &- mirname çıkmıştır. Bu emirnamenin bazı maddeleri açıkça Letunyadak! Almanların askeri teşeküller kuru- şuna mâni olmak hususunu İstihdaf etmektedir. Maddelerden biri her türlü hususi teşekkülleri askeri talim ve terbiye. | lerden menetmektedir. rin sıl şu göri yari kas Nih şalı Tayyarecilerin kauçuk (kayıkları ve tahlisiye kemerleri olmadığı zan- nediliyor. Anadolu klübünde ziyafet Diğer bir maddede hususi teşek» | küllerin üniforma giymeleri veya işa retler taşımaları yasak edilmiştir, “ek rafı yüki , ; ; * ti bi elek: idi suret sadiyle yapılan tezahür ve teşebhlis- Bu münasebetle size geçenlerde bir arkadaşın anlattığı güzel bir hikâye Suriye Vatani. partisinin İtalya | bir dükkânm önünde teşhir edilmek- ttikçe | dina geri kalaninı yanıbaşındaki kasabın duvarına sürmüş. nek konmuş. sinekleri tutmak için başını kafesin telleri arasından çıkarmış. mış. Manavın kedisi kasabin kuşuna musallatmış. Kuş başını kafesten çi- karınca hemen üzerine atılmış ve ku- fırlatmış ve kediyi öldürmüş. nı çekip kasabı yaralamış, Ustasının manava bir satır atmış o da onu ye- re sermiş. Manavın taraftarları da takipe tmiş olan bir ihtiyar adam da: kulmuş sormuş: sına bir parmak bal sürdüm, Üst ta- İşte çoğu hâdiselerin mesuliyetini bu hikâyede olduğu gibi kör şeytana Bu haksız, isabetsiz bir görüş mah sulüdür, ————m —e emine ee ve se ememan an i İmmosasa Nalp Prene Polün doğduğu günün yıl dönümü münasebetle Dedirce serayınin kilisesinde Ayin yapılmıştır. Hanedan â- zasile sara yil ve sekeri malyeti merasime iştirak ete lerdir. kerrer tipinde 4 hafif torpidonun tezgâ- Ba konulduğunu bildirmekledir. Bu tor. pidalar 1000 tonilâto hacmindedirler. hiç müessir © olmamışlar mıdır? nakledeyim: Şeytan bir gün çarşıda gezerken —imm halden hir marmani glmmeş, sa gitmemiş ve Balın üzerine alelusul bir sürü si- Bal sürülen ve sinekler konun ye- yanıbaşına kasabın kuş kafesi a- imiş. Kafeste kuş, duvara konmus olan Kasubın bitişiğinde manav var - parçalamış, Bunu gören kasap elindeki satırı Manav, kedisinin öldürüldüğünü ünce hiddetlenmiş, hemen bıçağı- alandığını gören kasap çırağı da p çırağını tepelemek istemişler. et iş o hale gelmiş ki bütün çar birbirine girmiş. Bu hercümerci gören ve hâdiseyi — Hay körolası şeytan hay! diye- olmuş. Şeytan da orada İmiş. So- —Yahu! Ben ne yaptım ki? Ba- beddua ediyorsun? Şunun şura - benim kabahatim mi? lemek isteriz. KISA HABERLER yın dam donörleri ve kralın sf- Brüksel sokaklarından birinde aske- kumyanun tekerlekleri kayarak bir direğine çarpmıştır. Kamyorun bulunan gskerlerden yedisi ağpr yaralansrak askeri hastaneye nak- te edilmiştir. yansız bahriye nezareti 38 ve 38 mü-