28 Mayıs 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

28 Mayıs 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Dünkü Fenerbahçe - Vefa maçından bir görünüş Milli Küme Maçı Fenerbahçe Vefa Ile 3-3 Berabere Kaldı Dün Taksim stadında Fenerbah- ge - Vefa milli küme karşılaşmasını yaptılar, Ve maç çok sıkı bir oyun- dan sonra 3 - 3 beraberlikle netice- lendi. Hüsamettinin boykot cezası ve bu! suretle sarı lâcivertlilerin bu mev- kide oynıyacak bir oyumeumu urun maması galibiyet şansını daha zi Vela lehine çevirmişti. Bunun iç dir ki maç alâkasını bir ket daha, arttırmiş ve sahaya iki üç bine varan bir seyirci kütlesi toplanmıştı. Dünkü oyun hiç te tahmin edildiği gibi Fenerbahçenin aleyhine olarak cereyan etmedi. Fenerliler baştan nihayete kadar hâkim bir oyun oy-| nadılar. Şu muhakkak ki Hüsametti- nin yokluğu hissedildi, Vefanm bü-| geriye emniyetsizlikleri Fenerbahçe takımında cezalı Hüsam. dan başka Nacinin de olmadığı gö-| || rüldü. Kaleye müdafi Muzaffer lunmıştı. Ve Vefa karşısına şöyle dı zildiler; Muzaffer - Yaşar, Lebip - Ali Rı- za, Esat, M. Reşat - Semih, Basri, m Buna mukabil Vefa da Süleyman- dan mahrum ve şöyle bir kadro ile idi; Safa - Saim, Lâtfi « Vahit, Sulhi, Şeler - Necip, Muhteşem, Hakkı, | Gazi, Mehmet. Hakem: İzzet Muhittin. İlk hücum Fenerde, ve kırıldı. Oyun mütevüzin geçiyor. Fenerliler ilk dakikalar mütereddit oynuyor, farkedili- tün maç imtidadınca yaptığı mahdut | yordu. Dakikalar ilerledikçe Fener- akınlardan üçü golle neticelendi. Ka- leci her üç gölde de hatalı olmakla beraber bu çocuğa hiçbir şey söyle- 'nemez. Senelerce müdafi oynamış, ve son zamanlarda da birinci takım müdafaasında yer almiş bir oyuncu- dan bundan fazla bir şey beklene- mezdi. Buna mukabil Vefa kalecisi de yediği gollerde hatalı idi. Fakat Safa senelerce bu mevkide oynadığı İçin onun bu hataları affedilemez. Fenerbahçe takımı oyun başlar baş- lamaz hâkim bir oyun oynamağa başladı, hücüm hattı sayısız fırsatlar kaçırdı. Fikret marke edildiği halde onunla oynamak hatasına düştüler. Muavin hattı ilk devrede yedikleri golden sonra topu ezmeğe başladı. Ezeli dert, çalım sevdasına düştüler. Muhacim hattında Basri yine iyi de- gildi. Rebii Fikretin marke edilmesi- le kiminle oynıyacağını şaşırdı. Ya- şarın varlığile yokluğu müsavi. Çok ağırdı. Bu vaziyet hücum hattını boz- du. Birçok frsatların kaçmasına se bep oldu. İkinci devre Fenerbahçeli- ler çok canlı bir oyun çıkardılar, her dâkika Vefa kalesi için tehlike oldu. Vefalılar dün Fenerbahçe karşı- sında fena bir oyun oynamamakla beraber, Beşiktaşa çıkardıkları oyu- nu çıkaramadılar. Safa fena bir gü- Bünde idi ve müdi a Saim ikinci devrede birbirini kovalıyan Fener hücumları karşısında yoruldu. Lütfi beraberlikte âmildi. Vahit fens de- ğildi. Muavin hattı Fener hücumlarını durdurmak için çok çalıştı, Muhacim hattı dün gelen üç fırsatı iyi kullan- makla beraber bir iş görmedi. Bu hattın en iyl oyuncusu yine Mehmet oldu. Vefalılar dün de lüzumsuz bazı sertlikler yaptılar. Bu kendilerinin aleyhine oluyordu. Maçın tafsilâtı Her iki takım sahaya çıktığı vakit bahçenin birbirini kovalıyan hücum- larmı seyretmeğe başladık. Bir Fe- ner hücumunda Yaşar kaleci ile kar- şı karşıya kaldığı halde muhakkak bir gol fırsatı kaçırdı. Fikret iki marke ediliyor. Kimil- danmyorlar. Maamefih yine fırsat düştükçe Vefa kalesine kadar topu indiriyordu. 16 ncı dekikada âni bir Vefa hü- cumü sağdan açıldı. Necip tapu or- taya geçirdi, Sulhi güzel bir kafa vuruşile Vefaya ilk golü kazandırdı. Bu gol sari lâcivertlileri daha ziyade canlandırdı. Hücumlar birbirini ta- kip etmeğe başladı. Gelen fırsalar dan istifade edemiyorlardı. Devre bu suretle 1 - 0 Vefa lehine kapandı. İkinci devrede İkinci devreye Fenerliler Fikreti içe alarak çıktılar. Ve derhal oyunu Vefâ nısıf sahasına intikal ettirdiler. Oyun çok canlı ve çok zevkli olu- yordu. Bir Fenerhücumu açıldı, sıkı bir şütü kaleci bloke edemedi, Fikret yetişerek beraberliği temin eden Fe. ner gölünü yaptı. Bu gol kafa vuru- şile olmuştu. Bir dakika sonra bir Vefa hücumu favulle durduruldu. Hakkı çekti. Ga-| zi beraberliği bozan ikinci Vefa go-|ti lünü kaydetti Oyun canlanmıştı. Yine bir Vefa hücumunda açık bir pas alan sol a- çık Mehmet Vefaya üçüncü bir gol daha kazandırdı. Beş dakikada bu suretle üç gol olmuştu. Bir Fener hücumunda Semih kasdi bir hareketle durduruldu ve hakem penaltı verdi. Semih bu fırsatı avuta atmak suretile kaçırdı. Fenerliler hücumda topu Fikrete geçirdiler. Fikret kalecinin müdaha- lesine rağmen kaleciden kurtararak ikinei Fener gölünü de yaptı. Bu go- lü Fikretten aldığı pasla Reblinin Bugün Nerelere Gidebilirsiniz ? Taksim stadında: Besiktaş - Galatasaray, saat 17,30, Galatagençler - Demir- spor, saat 15.30, Şişli - Pera, sanat 11. Şeref stadında: Anadoluhisar - Beylerbeyi sa- at 1730, Bozkurt - Kadıköy- spor 15.30. Robert Kolejde: | o İstanbul atletizm birincilik likleri, saat 14.30. Başa Güreşen Bir Başmuallim veliyi Pehlivan Muallim Azmi Bilen Bozkır (TAN) — Sogla gölü ke - narındaki Yalıhöyük köyünde, yapi" lan bir düğün münasebetiyle düğün- de, hemen hemen bütün eski Türk sporları, cirit ve mahall! oyunlar oy- nanmıştır. Civarın namdar pehlivan ları da güreşmiştir. Başta Yörük peh- livan rakip bulamamış, Bozkır - Ahır N baş muallimi Avanoslu Azmi Bi - len, kendisine karşı çıkmıştır. Güre- şin tekniğini bilen muallim, çok kuv- İvetli olan Yörük pehlivanı yenmiş ve İmevut olan cins tayı almıştır. Fakat İdeğerli tayı, Bozkır Tayyare cemiye- tine hediye etmiştir. ———— köşeden yaptığı üçüncü gol takip et- Bir Fener hilcumunda Fenerbah- çeliler bir gol daha çıkardılar. Top kale çizgisini geçtiği halde hakem bunu görmedi ve saymadı. Fenerbah- çeliler itirazda bulundularsa da ha- kem dinlemedi, maç ta bu suretle 3 - 3 beraberlikle neticelendi. Hakem dün birinci devrede fena değildi. Fakat ikinci devreyi çok fena idare etti. Her iki tarafı da si- nirlendirdi ve memnun etmedi. Bi- rinei devredeki hakemi ikinci dev. rede tanımak kabil değildi. || lunacaktır. Ancak, bunun || rışmak riskini 'Yalıhöyükte TAN Berlinin Yeni Bir Falsosu (Başı, 1 incide) manyadan çekeriz; ? — Bir daha Almanyaya talebe göndermeyiz; 3 — Alman kültürünü “ reddedip başka mühitlerde, başka ilim ve teknik müesseseleri bulabiliriz; 4 — Türkiyedeki Alman çocuk - larını Türk mekteplerine alma - yas; 5 — Türkiyedeki Alman mektep- lerini kapatırız ; — Türk müesseselerinde mü tehassıs sıfatiyle çalışan halisüd- dem Almanları hudut dışı ederiz. Ve bütün bunlara ne Ribbentrop, ne Papen, ne Feld Marshal (filân karşı duramaz, Biz Almanyayı ilim namına İsti- fade edilir ve Alman halkını sulh - perver, terbiyeli bir memleket bil - mekte sonuna kadar devam edeceği Buna karşı Berlinin klâsik falsolar - dan ayrılamıyan diplomatlarından da tertip ve terbiye bekleriz. Bu da bi- zim hakkımızdır. Haklı olsun haksiz olsun, zorbalığın da bir haddi, hudu- du vardır. İngiliz - - Fransız Kati Teklifine Ait Proje Molotofa Tevdi Edildi (Başı, 1 incide) | | tecavüze karşı garanti etmeye de ha- zır bulunmaktadır. Diğer taraftan, Holandanın ve İs-| viçrenin arazi tamamiyeti de Fransa ve İngilterenin garantisi altında bu- için, bu iki bitaraf devletin, tehdit edildikle- ri takdirde, istiklâllerini feda etmek- ten ise umumi bir muhasamaya ka- almaları lâzım göl mektedir. Bundan başka bu iki bita- abin Meninin map lemektedir. Sulh anlaşmalarının anahtarı: Türk - İngiliz ittifakı Cenevre: 27 (A. A) Anadolu A- jansının hususi muhabiri bildiriyor: Milletler Cemiyeti konseyinin son toplantısında İngiltere Hameiye Na- yırı Lord Halifax ile Fransa Harlei- ye Nazırı Bonnet'nin yaptıkları be- İ yanat Cenevre mahafilinde Blillet- ler Cemiyetinin yeniden siyasi faa- liyete avdetinin mühim bir başlan- gıcı addedilmektedir. Bu beyanatta hazırlanmakta olan anlaşmalarının Milletler Cemiyetine kayıt ve tescil edileceğinins agikt: ifade olunması da Milletler Cemiye- tine yeniden siyasi vazifeler vermek ve misakın tatbikatını ihya etmek arzusuna atfolunuyor. Milletler Cemiyeti © mahafili, bütün bu sulh anlaşmalarının a- nahtarını İngiltere — Türkiye it- tifakında bulmakta ve hüyük dev. letler arasında mevki alar Tür- kiyeyi sulh terazisini demokrat devletler lehine çeviren en mü- him âmil addetmektedir. Milli Şef İnönünü Lozan kon- İ feransında İbu mahafil, Türkiyeli İsında * Türkiye | Reisicümhurunun kuvvetli nüfuz nazarı görmektedir. “Sulh için mücadele, Londra: 27 (A.A.)— Neville Cham berlain Temmuzda “Sulh için mücs- dele,. isimli kitabını neşredesektir. Mumaileyh bu kitapta Mayıs 1937 de iktidar mevkiine geldiği günden itibaren Nisan 1939 da İngıliz—Leh ittifakının akdi ile İngiltere hükü- metinin siyaseti değiştiği güne ka- dar beynelmlel sahada sarfettiği gay retleri anlatacaktır. Kısa bir mukad dimede Chamberlain İngilterenin hiç bir devletin diğer devletlere kuvvet kullanarak hâkim olmasına müsaade etmiyeceğini teyit etmektedir. “İtimat ve teyakkuz, Zürihten bildirildiğine göre, siya- si dairenin şefi federal meclis âzs- sından Motta, İsviçre sergisinde bir nutuk söyliyerek İsviçrenin sulhe karşı bağlılığından ve istiklâlini mü- dafaa etmek hususundaki azminden bahsetmiştir. Hatip demiştir ki: “— Bugünün parolası “itimat ve teyakkuz,, dur. Hürriyet ve bitaraf- 1 — Çocuklarımızı derhal Al- yakından tanımış olan) eni politika- | 28-5-y39 —— Parti Nizamnamesinde Tadilât (Başı 1 incide) ha evvel toplayabileceği gibi fev kalâde olarak tâ toplayabilir.” 3. Kurultay mesaisi hakkında da taamül öyle olmakla beraber yeni bir hüküm olarak şu madde ilâve-edil - miştir: “Büyük Kurultayda (O memleket ve partiye ait her iş ( görüşülebilir. Program ve nizamnamenin kabulü ve değiştirilmesi büyük kurultaya a- ittir,” Parti mebuslarının yapabilecekleri işler hakkındaki madde 4. Parti mebuslarının yapabile - cekleri işler hakkında nizamnamede esasen movcut olen hüküm daha zi - yade tevsi edilerek bu madde âşağı- daki şekli almıştır. “Parti mebusları devlet veya par- İtih veya partinin iştiraki olan bütün müesseselerle âmme hizmetlerine mahsus ve hususi mukaveleye bağlı veya imiyazlı şirketlerde idare mecli- si reisi ve azası, murakıp ve mümes- sil olamıyacaklar, ücretli veya üc - retsiz haşka bir vazife almıyacakları İgibi bü müesseselerle alâkalı işlerde İlleretli hakemlik de kabut edemezler. Devlet veya parti işlerinde doğrudan ve her ne nam ile olursa olsun mü - tavassıtlık edemezler ve devlet büt- çelerinden para ödemeyi Icabettire - cek herhangi bir ticaret muamelesini dahi yapamazlar. Parti mebusu olan avukatlar devlet ve partiyi slâkalan dıran bir davada aleyhte vekâlet de- ruhte edemiyecekleri gibi ücret mu- kabili olarak lehte de vekâlet ala - mazlar, Ve bu gibi davaları deruhte etmiş olanlarla şerik olamazlar. Par- ti Genel Başkanlık divanı gördüğü hallerde partili mebusları bu gibi vazifelerle tavzif | edebilir. Husus! idareler belediyeler, bunla - ra bağlı müesseseler bu madde bü - kümlerine tâl Parti mebusları kurumları gibi menafi umuma alt cemiyetlerle sair hayır cemiyetlerin. | de ücretli iş alamazlar.” İ 5. Nizamnamenin ceza işleri kıs- manı ihtiva eden maddeye cürüm o- larak şu fıkra ilâve edilmiştir: “Parti işlerinde şahsi maksat gü- denler ve bu uğurda parti nüfuzu- nu İstismara teşebblis edenler ve şahsiyat ile uğraşmayı adet edi - nenler Partili gazeteciler hakkında konulan hükümler zaruret tiye ait, yahut sermayesinde devle -| doğruya veya bilvasıta müteahhitlik | tenkit ve mürakabe yapabilmek içif düşündüğü bu hususa dair ilâve edi” len hüküm ve maddeler aşağıdadır" “Partili mebuslardan o Kurult” umumi heyetince seçilen 21 arkadif İmeclis içinde müstakil bir (o hüyiye İtaşırlar. Bunlar grup müzakereleri İne iştirak etmekle beraber mütal&f beyan ve reye iştirak edemezler. Bir na karşı meclisin umumi heyetindö mütaleslarını beyan ederler ve ref” lerini kullanırlar, Müstakil grup ke di azaları ile umumi toplantı yapa” kararlar verir müzakere usulü me€” lis grupunun hükümlerine tâbidir. Müstakil grup heyeti umumiyesi ye mensup olmıyan “mebuslaf kerelerine muvakkat veya dal mi olarak davet edebilirler. Müstakil grup kendi azası arasından üç kişilk bir idare heyeti teşkil eder. Partiy€ mensup mebusların en çoğunun tef kil ettiği umumi heyete parti grup partiye mensup mebuslardan bu s& İretle kurultay tarafından seçilen Zİ azanın teşkil ettiği heyetede pi müştakli grupu denir, Parti müstakil grupunun reji partinin değişmez genel başkamdıf” Rels vekili müstakil mebuslar ara * sından onun tayin ettiği zattır, Partili müstakil mebuslardan v& kubulacak münhallere © münasibi genel başkanlık divanı seçer. Parti müstakil grupu parti teşk lâtına dahil o olduğu'gibi müstakil grup reisi vekili parti riyaset divan” na dahildir. Tevfik Fikret Sılay Ankara, 27 (A.A) — Konya Meb su Tevfik Fikret Sılay, Parti Umürl idare heyetinde münhal bulunan # zalığa riyaset divanınca tayin miştir. Bonnet Izahat Verdi — ABam 1 incide)” önemi pek yakında muvafi fakiyetle neticeleneceğini söyle miş ve daha sonra Milletler Cemi” yeti konseyinde görüşülen mesele" ler hakkında malümat vermis, M Bonnet'nin bu izahatı Nazırlaf Meclisi tarafından müttefikan ta#* vip edilmiştir.” Diğer an Havas ajansının bildirdiğine göre, Fransız diplemi” tik mahafilinin kanaati, Türk-Prsne sız müzakerelerinin ümüzdeki 6. Yine nizamnamenin on ikinci kısmını teşkil eden partili gazeteci - lerin riayet edecekleri noktalar hak- kındaki 154 üncü madde de şu şekli almışlar; “Sahibi partili olan gazete ve mecmualârın yazıları ile parti azala- rının neşriyatı parti prensipleri ba- krmından gözönünde tutulur. Partili gazeteciler, mecmua hipleri ve muharrirlerle bu yolda görüş birliği. ne yarayacak temas ve (toplantılar yapılır. Partililer sermayesi ile alâ - kalı ve idaresinde müessir bulunduk ları gazete, mecmua ve matbaalarda program ve nİzamnameye iç ve dış İsiyasetin ana hatları ile yüksek dev- let menfaatlerine aykırı düşen vazı lar neşredemezler.,, Parti müstakil grupu nasıl çalışacak? 7. Nizamname tadil teklifleri ara- sında tamamen yeni bir teşkilât o - larak giren bir hüküm de parti müs- takil grupu teşkili meselesidir. Per - tinin kendi içinde daha geniş şekilde lık büyük bir disiplinle hareket edil mesini âmirdir. En emin ve en mü- essir müdafaamız silâhlarımızla ya- pacağımız müdafaadır.,, Polonya Nâzırlar Meclisi, harp zamanında kanuna aykırı bir şekilde hududu geçmek veya düşmana ilti- hak etmek cürümlerine karşı tatbik edilecek cezaları şiddetlendiren bir kanun lâyihası kabul etmiştir. Yeni kanunda bilhassa mücrimle- re ait mallara vaz'ıyed edilebileceği kaydedilmektedir. * Kaunas, 27 (A.A.) — Son zaman- larda Litvanya makamları menfi propaganda yapan 20 Almanı teczi- ye etmişlerdir. hafta bidsyetlerinde batielacecii merkezindedir. Galatasaray Lisesinde Bugün "Pilâv,, Yenecek Eski Galstasaraylılar bugün Gal?” tasaray Jisesinde toplanacaklar, 9 her yıl olduğu gibi merasim yapıl?” cak, pilâv yenecektir. Merasim saat on buçukta başlıy?” caktır. Lisenin konferans salon! en yaşlı Galatasaraylı ve en mezun $öz söyliyecekler, geçen sen* plâvda alman film gösterilecek V€ pilâvı müteakip te Galatasaraybls” toplu bir balde Taksime kadar Pİ” yürüyüş yapıp âbideye çelenk koy#” caklardır. Merasime Şehir Bandosu ve Gale” tasaray İzcazı iştirak edeceklerdir. İzmirdeki Maç İzmir, 27 (Tan Muhabirinden) — Demirspor takımı Doğansporu bir€ karşı iki golle yendi. Golleri bi: devrede Arif ve Orhan attılar, Doğ” nın golünü penaltıdan Reşat all. le meme İşçi Mümessilleri Seçimi İstanbul bölgesinde işçi mümes * sillerinin seçimine devam edilmekt”” dir. Şehrimizde bin iki yüzden 487 iş müesseselerinin bir kısım işçil arasında seçim yapılmışsa da di bir kesm müesseselerde nizamın, hükümleri lâyıkiyle anlaşılamadı ğından seçim geri kalmıştır. İş âmi” liği bu müesseselerde tetkikat e mış ve lâzım gelen izahatı v Önümüzdeki hafta içinde ie seçimi nihayet bulacaktır sssys'rajsazrosasaoz . * d b d n ” P * t