14 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

14 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

PENCEREMDEN | Korkunç | Garibeler Yazan: M. Turhan TAN ark tarihçileri, tabiati aykırı Y hâdiseleri o dikkatle kaydet - “mekten geri kalmamışlardır. Gelişi güzel ele aldığım bir kitapta bile o © çeşit hâdiselere dair şu kayıtlar var: 1 — “501 (M: 1107) tarihinde Irakta © gözsüz bir kız çocuk zuhur etti. Hal “kin bütün gizli işlerini.sanki o işler yapılırken hazır bulunmuş ve görmüş gibi - haber verirdi. Onun bu kud. © rete nasıl erdiğini anlamak için her çareye baş vuruldu, bir netice elde edilemedi. Gözsüz kız, mühürlerdeki yanyı n olmak şartiyle - okumakfa güçlük © çekmiyordu. : 2 — 544 (1144) yılında Yemen “taraflarında gökten günlerce kan “yağdı. Bu kıpkızıl yağmur, toprak ü- zerinde rengini apaçık belirttiği gibi “halkın esvabı üstünde de kan lekesi | halinde sabit kalıyordu, 3 — 545 (1145) te Musul şehrinin | üzerinde bir bulut peyda oldu. Başka — bulutlara benzemiyordu. Siyah ve. "ya kül rengi değildi. Kızıldı, küme - lenmiş ve harekete geçmiş aleve ben- “ ziyordu. Bu bulut, gün doğusu tara. © fından yüz gösterdi, Büyüyüp küçül. meden, dağılıp © yayılmadan şehrin » ortasına kadar geldi ve şehre pârça parça ateş dökmeğe başladı. Bulut - tan dökülen ateşler, nereye ve kime tesadüf ettiyse yaktı, bir çok kimse- leri candan cüda eyledi ve bir çok evi küle çevirdi. © Yine o yıl Irakın bir çok yerle - rinde kanadlı akrepler peyda oldu. Bunlar dizi dizi, hattâ sürü sürü u - çuyorlar ve üzerine kondukları ada- o mı, koyunu, deveyi, atı sokup helâk ediyorlardı, Kanadlı akreplerden ko- runmıya imkân da yoktu. Çünkü ye. “#6 kondukları vakit, öbür akrepler gibi, sürüne sürüne yürüyorlar ve her yere girebiliyorlardı. Hayli ağaç “deviren, çadır yıkan bir korkunç rüzgâr eserek bu uçan akrep sürüle. | rini deniz istikametinde silip süpür- || memiş olsaydı Irak kıtasının issiz bir © çöle üöhmesi muhakkaktı, Zira o sü- | .Fülerin zehrinden korunmak müm . kün değildi ve her canlı mahlükun zehirlenmesi mukadder görünüyor - odu. Acaba yarının tarihçileri buzü - ,mün korkunç garibelerini nasıl kay- edeceklerdir? Her biri bilmem kaç kile ağırlığında yakıcı, yıkıcı ve 26. hirleyici bomba atan uçaklar, bin - senelik tarih içinde topu topu bir kere ve kürenin mahdut bir kö- şeceğinde peyda olan kanadlı akrep- ri kelebek saydıracak kadar kor - .kunç değil midir?... Ağır | topların, bombalarının vücude getir . dikleri cehennemler yanında Musula ateş döken biricik bulut, nisan yağ. uruna kaynak olan mübarek bu gibi sevimli görünmez mi? Tereddütsüz söylenebilir ki ta . — biat, yanar dağları ile ve tufanları ile dahi, yirminci asrm harpleri ka- dar beşeriyete fenalık yapamamış - © tr. Çünkü en büyük zelzeleler, en korkunç yanardağ indifaları, en şü. mullü su-âfetleri geçen büyük harbin lirdüğü insanların binde biri ka- “dar kurban almamıştır. Bugünün ve Yarının harpleri ise o haileyi de ara- > tacak kadar müthiş olduğundan es. — ki devirlerin tabii âfetlerine biz âde. ta (nimet) demek ıstırarında kalıyo- ruz, © Bu, medeniyet mefhumtnu olduk- ça küçülten bir garibe olsa gerek! lı bile - harfi harfine uygun) * i | | Fethi Okyar İstanbula Geldi Mahkemeler Tapunun Alt Katından Çıkıyorlar ! Tapu ve katı İ Kadastro binasının alel YENİ teşkil edilen mütnfeğiğ'hâ. | imli on hukuk mahkemesine tahsis edilmişti. Lâğvedilen mabkemeler. | den davaları devralan makkemeler burada fasliyete geçmişlerdir. Dai. renin odaları çok küçüktür. Bu odâ- lar mahkeme kürsüleri ile masalârı bile istizba kâfi gelmemektedir. Bazı mahkeme kalemleri bahçede kalmışlardır. Müddelimumilik bu Vaziyet üzerine yeniden bina aramış ve rÜsumat dairesi şimdilik yeni| mahkemeler için münasip bulunmuş | tur. Yakında mahkemelerin bu bina- ya taşınmaları muhtemeldir. Avn. katlar da Adliye Vekâletine bir tel graf çekerek binanın darlığından ve Almanya Serbest Dövizle Mal İstiyor mal talepleri artmış. telgrafla muhtelif hu. bubat, zahire, keten, nohut, yün is. için bu talepler karşılanamamıştır. Almanya serbest dövizle mal almak için teşebbüslerde bulunmuştur. İtal. yanlar muhtelif mallarınıza talip- tirler. İ Dün Berlinden telefanla ne gibi mal- lar gönderilebileceği piyasamızdan sorulmuştur. Hububat, zahire mev rudatı artmaktadır. Piyasalar nor. mealdir, Halı ihracı yasak edildiği i.| çin fiyatlar yüzde yirmi “beş düş. müştür, Fırdık' satışları hareketsiz) dir. İhracatçı tüccarlar aralarında bir toplantı yı ne gibi mahreçler bulunabileceğini | merkez adliye binasına vzaklığından bahsetmişler ve merkeze yakın bir rde yeni bir bina teminini rica et mişlerdir. Dün öğleden sonra Baro Reisi Hasan «Hayri ile Baro İnzibat Meclisinden müteşekkil bir heyetle Adliye Vekili nezdinde teşebbüste bulunmuşlar ve tapudaki mahkeme. lerin vaziyetini, avukatların mahke melerin dağınıklığı yüzünden uğra- dıkları müşkülâtı anlatmışlardır Bu heyete arzularının yakında isaf edi. leceği bildirilmiştir. Dün İstanbula gelen Adliye Veki- li Fethi Okyar bu bina meselesiyle bizzat meşgul olmaktadır. Fethi Okyar bugün adliyeyi teftiş ve yeni mahkemelerin mesaisini tet kik edecektir. MAHKEMELERDE: Nurullah Ataç Beraet Etti Ebüzziya Zade Velit tarafından muharrir ve münekkit Nurullah A- taç ile Haber gazetesi sahibi Rasim Us aleyhine açılan hakaret davasi âsliye dördüncü ceza'mahkemesinde dün neticelendirilmiştir. Hâkim ya. zda hakaret görmediği için iki suçlu hakkında da beraet kararı vefdi. Satie Davası Bugün Ağırceza Mahkemesinde Satie binasının satışından doğan yol suzluk davasına devam edilecektir. Geçen celselerde suçlulardan yalnız! $ beşinin sorgusu yapılmıştı, Bugün | de diğerleri dinlenecektir. Muhake-| meye Ağırceza Muhkemesiniri tatil | zamanında vekâlet eden asliye ikin- | ci ceza mahkemesinde başlanmıştı. Mevkuf suçlulardan eski Deniz. bank Umum. Müdürü Yusuf Ziya Öniş, muavini Tahir Kevkep ve in- şaat şefi Neşet Kasım tahliye tale. binde bulunmuşlar ve bu talepleri reddedilmişti. Bugün suçlular ve &. vukatları tekrar kefaletle tahliye ta- lebinde bulunacaklardır. Avukatla ridün de dosya üzerinde tetkikat ya. parak müdafaslarının ve tahliye ta- leplerimin o esaslarını hazırlamışlar- dir, gamma İlk © Muhammen "Teminat © bedel © 16,28 217 C 15188, Oo 2025 | 18,15 242 ns 367,50 31,50 420 süt ve yoğurt. Tahmin bedelleri ile ilk teminat miktarları yukarda yazılı işler 2490 Istanbul Belediyesi İs. 1 ci yatı okul 39 mali yılı ihtiyacı için alına. cak sabun ve soda. İs. 1 el yatı okul 39 mali yılı ihtiyacı için alınacak Sadeyağ, Tereyağ, zeytinyağı ve zeytin tanesi. İstanbul 1 ci yatı okulu 39 mali yalı ihtiyacı için a- Mınacak un ve makarna. İs, 1 ci yatı okulu 39 mali yılı ihtiyacı için alına- cak beyaz ve kaşar peynirler. İs, 1 ci yatı okul 39 mali yılı Hhtiyacı için alınacak İlânları raştırmışlardır. Yunan ve İtalyan vapurları bütün Akdeniz lmanları- na' gittikleri için bu limanlara gönde. rilmek suretile bir çok mallarımızın satılabileceği ileri sürülmektedir. * Yapak satışları Sovyetlere yeniden 1400 balya ki. losu, 49 kuruştan yapak satılmıştır. Ruslara eski mukaveleler mücibince, yapılmış satışların ihracına müsaade edileceği"ve bunun için teşebbüsler yapıldığı piyasada söylenmektedir. Yerli fabrikalarımıza arzedilen ya.| pakları fabrikaların almak istemedik leri ve bundan maksat fiyatların dü- şürülmesine matuf olduğu söyleni - yor. Dün İzmirden getirilen .yapak- ları fabrikalar almamış'ardır. Bu'yüz! den Anadolu malı 53 kuruştan 49 ku. ruşa düşmüştür. İtalya ile ticaret muameleleri başlamış olduğu İçin pi. yasaya bugünlerde bol limon geti; İecektir, Anadoludan yaş meyvs it- halâtı artmıştır. Meyva Kooperatifler Birliği, şehrin muhtelif semtlerinde| meyva satış yerleri açmakta ve halka ucuz meyva teminine çalışmaktadır. Muhtekirlerle mücadele İthalât maddeleri üzerindeki fiyat Amerikaya Tütün Satacağız Son yapılan istatistiklere nazaran Amerikaya 17 sene zarfında 99 mil. yon 775 bin kilo tütün ihraç edilmiş- tir. Yunanistan da 143,823,000 kilo tütün ihraç etmiştir. Amerika tütün ihtiyacının yüzde 31,20 sini bizden temin etmektedir. Almanyaya da 938 senesi zarfında Türkiye 11 milyon, Yunanistan 23| milyon, Felemenk 20 milyon, Bulgi- ristan 14 milyon kilo tütün vermiş tir. Bu sene Almanyaya tütün ihraç edilmiyeceği için her sene Almanya- temişliğ, Fakat ihracatı menedildiği | | iptidâi mallar için; | İliler, üçüncü dakikada ilk golü yap- ya verdiğimiz tütün bu sens Ameri. kaya ihraç edilecektir. İnhisarlaz İdaresinin Malatyada tevsi ettiği tütün fabrikası faaliyete başlamıştır. Fabrika senevi 600 bin kilo tütün işliyecek ve ayrıca da 120 bin kilo (Doğu) sigarâsı imal ede. cektir. ip — Tapu ve Kadastro Umur Müdürü Geldi Tapu ve Kadastro umum müdürü Halit Ziya dün İstanbula gelmiştir. Yanında İstanbul kadastro grup fen burada tapu ve kadastro İşlerile meş. gül olacaktır. Valiye Teşekkür Kmirgündu Reşit Paşa mahalleri halki No. lu kanunun 43 cü maddesine göre temdiden açık - eksiltmeye ko- nulmuştur. İhale 28.0.039 perşembe gürü saat 14 d& Daimi Kazma © yapılacaktır. Şartnameler zabıt ve muamelât müdürlüğü kaleminde gö- Tülebilir. Taliplerin ilk teminat makbuz veya mektupları ile ihale günü muayyen saatte encümende bulunm sları. (7288) 8 — 9 yıldanberi susuz kalmış olan ma- İ hallelerine mebzul miktarda su temin e miş olduğundan dolayı Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdara teşekkür elmekte- dirler, ümiri Necmi de vardır, Halit Ziya,l4 . 1 galibiyetle bitirdiler, ihtikârla Mücadele Belediye, son günlerde ha - vayici zaruriye fiy ında gö- rülen tereffüler hakkında yap- | makta olduğu tetkikleri bitir. miştir. Son İki gün içinde gerek hava- yici zaruriye, gerekse © dahili menşeli diğer maddelerin fiyat. | ları normal bir hadde inmiş ol. makla beraber Belediye ilerde bu maddeler üzerinde gayri - meşru bir kâr temin etmek ga- yesine kapılacak bazı | eşhasın | bu hareketlerini önlemek için icabeden tedbirleri ittihaz et - miştir, Bu hususta hazırladığı raporu dün Dahiliye Vekâleti. ne göndermiştir. Esasen hükü - met de ihtikârla mücadele için Meclise verilmek üzere bir ka- | nuh lâyihası hazırlamış bulün- maktadır. Kanun Meclisten çi- kar çıkmaz şehrimizde ihtikâr - la mücadele etmek üzere icabe- | den teşkilât kurtularak faaliye- | te sevkedilecektir. Ticaret Oda. sında da ihtikârla müendele i- çin bir komisyon faaliyete geç- Ni yöleetiyi evemreriynden HU çe tedbir alınması düşünülmektedir. Dün umumi bir toplantı yapan tica. ret odasında mıntaka ticaret müdürü Mehmet Ali söz alarak bu mevzua temas etmiş ve bazı ithalâr maddele. rinin: yüzde yirmi beşten yüzde elli| nisbetine kadar lüzumsuz ve sebepsiz | olarak yükseldiğine işaret ederek ti. caretin meşru şekilden çıkarıldığını | GECE MAÇLARI : Fenerbahçeliler Şişli Takımını 4-1 Yerdiler Dün akşam Taksimde gece maçla rının üçüncüsü, Fenerbahçe ile arasıhda yapıldı. Takımlar sahada göründükleri zaman Fenerbahçede Cihatla Rasimin yer aldığı, buna mukabil Rıza ile Melihin balümma- dıkları görüldü. Şişli de tam kadrosile Fenerbah- çe karşısında yer almıştı. Hakam Nu- ri idi. Oyun çok seri başladı. Feb tlar. Bir müddet sonra penaltı kaçı- ran Fenerliler gayrete gelerek ikinci illerini kaydettiler. g ike çi oyun daha zevkli bir şekil aldi. Fenerliler bütün gayret erine rağmen daha fazla göl yaps- madan birinci devre 2 - 0 Fener le eee Şişlililer daha can- lı bir oyun oynamıya buşladılar. O yun mütevazin oluyordu. Sekizinci! dakikada Şişli hücuma geçerek ilk ü i pi allürmn Şişlililer Fenerlileri sıkıştırmıya başladılarsa da Fener Kücum hattında yapılan değişiklik derhal tesiri: gösterdi ve Fenerliler tekrar hâkim vaziyete geçtiler. Devrenin sonlarına doğrg iki gol daha temin eden Fenerlilsr, maçı Şubeye Davet Kadıköy Şubesinden: Şubede kayıtı iken Hariran yoklamasına gelmiyen ve şubeye kuydettirdiği İkrmet ve iş ag. | realerini terk ile durumunu meçhul bı. rakaa yedek suvari teğmeni (41550) Jar. | diri Abdürrersak oğlu Abdürrahman ge ret Şatananın derhal şubeye mürsenati İstanbulda değilse bulunduğu yerin şuba. Dün Ticaret: Odasında” Yapılan Bir Toplantıda Muhtekirlerle Mücadele İçin Bir Komisyonun Faaliyete Geçmesine Karar Verildi ve buna Tâkayt kalınamıyacağını sü lemiştir. Mintaka müdürünün teklifi üzerine oda tarafından bir komisyon seçilerek muhtekirlerle mücadele & dilmesine müttelikan karar verilmiş. tir. Fiyatları yükseltilmiş maddeler arasında cam Ve mamulât: porseleh mamulâtı, mürekkep, muh'elif köğt. lar, demir, kalay, boyalar, eczalar, inşaat malzemesi, madeni mâmulât ve masnuat, alât ve edavat, mâkâra- lar bulunmaktadır. Diğer taraftan Ticaret Vekâleti kontrolörleri de araştırmalarına de- vam etmektedir. Şem İzmir ve Manisada müstahsil lehinde kararlar İzmir — Müstahsillerin elinde mal larmın beklememesi için müessir ka. rarlar verilmiştir. İnhisarlar idaresi, Piyasadan üzüm ve hurda incir mü- bayaasına başlamıştır. || Kooperatifler birliği de imkin dahi. linde mübayaaya devam edecektir. Kooperatif ortaklarına ortak olmıyan müstahsillere ikrazatta bulunulması | | kararlaştırılmıştır. İngiltereye, Fran | |saya, İtalya ve Belçikaya “ihracata devam olunacaktır, Avrupadaki va. | ziyet hasebile canlılığını kaybeden iktisadi hayatın böylece tabii şekline i girmesi için çalışılmaktadır. Manisa, Satış Kooperatifine koope- | ratife ortak olmıyan vatandağlara ait ra üzümlerin de ortak imişler gibi satın alınması emredilmiştir. Satış kooperatifi ve şubeleri, der- hal mübayaata başlamıştır. Üzüm fiyatları mahsüs derecede yükselmişe tir. Bütün müstahsil, sevinmektedir. Akdenizde vapur seferleri Bartın vapuru dün Ayvalığa hare. ket etmiştir. İtalyan Kapufaru vas puru da dün limanımıza gelmiştir. İzmirde Esrarlı Bir Cinayet Izmir — Alsancak iskelesi çiya. rında denizden bir €eset çıkarılmış. tır. Hüviyeti şimdilik meçhul olan bu cesedin sağ gözüne mükerter sopa darbeleri indirilmiş, kafa tasının da sopa ile parçalanmış olduğu görü müştür. Bundan sonra ölü, ol ve a- yakları bağlanarak denize atılmıştır. Dibe çökmesi için cesede. bağlanan ağır cismin kopmuş olanağı. zira ce- sedin 10 - 12 gün suda. kalmış ol. duğu tahmin edilmektedir. 30- 33 yaşlarında ve ariete olduğu anlaşılan bu adamın kimler tara öldü n fından öldü « rüldüğü tahkik “ediliyor. 14-9 939 R Belediye İstimlâke Başlıyor Misirçarşısının İstimlâki İçin Tebligat Yapılacak Mısır çarşısının menafii umumiye namına istimlâki hakkında Dehiliye Vekâletinse karar verildiği, dün be- leâiysye bildirilmiştir. Karar bugün- lerde belediyeye tebliğ » edilecektir. Bu tebliği müteakıp drhal stimlâk iş- lerine başlanacaktır. Diğer taraftan Beyozıtta İnkilâp müzesinin önündeki dükkânların da kıymetleri tesbit edilmiştir. Bugün. Terde bu dükkânların istimlükine baş Janacaktır. Evvelce Nafıa Vekâleti tarafından istimlâk edilmesi düşünü. len Yenikapı ile Kumkapı srasında- ki teneke mahâllesinin de belediyece İstimlâk edilmesine karar verilmiş, bu husus hakkında Nafın Vekâleti tarafından belediyeye tebligat yam pılinıştıf” Buradüki evlerin de kıy. metlerinin takdirine başlanmıştır. e BELEDİYEDE ——— Pasif Korunma Teşkilâtına Hazırlık Dün belediyede, rsii müavinleri. nin 'iştirakile. yapılan bir içtimada, pasif korunma teşkilâtında sörfedil- mek üzere bütçede münakale yapıl- masına kârar vetilmiştir. Bu ksrarla münâkele$i yapılan meblâğın ne gibi ye WVekâletine izahat vermek üzere belediye muhasebe müdürü Muhtar, dün akşam Ankaraya gönderilmiştir. Münakalesi yapılan meblâğın bir kıs. mi yeni açılacak zehirli gaz kursla. rına. bir kısmı da diğer pasif korun. ma teşkilâtına sarfedilecektir. elediye Muhüsöbe Kadrosu Belediyece hazırlanın yeni börem cetvelleri dün Dahiliya Vekâletine gönderilmiştir. Bu cetvellere göre, belediye mu 'be kadrosuna yeni - den S0 memur ile 10 daktilo alıni- caktır. Belediyede memür ve müstahilöm- lerin tayinleri hakkında yeni bir ta. limatname hazırlanmıştır. Bu tal matnameye göre badema yapılacak tayin, terfi, tebdil, nakil, becayiş, ve tekaüt gibi muameleler mutlak su Tette, bu husus için teşkil edilecek bir komisyon marifetile karar veril- dikten sonra yapılacaktır. Komisyon haftada bir defa toplanacak, bu hu. suslar hakkında gelen evrakı tetkik ederek kararını verecek, bu karar da riyaset makamının tasdikinden geçecektir. —— Dünkü Ekspresle Gelenler Dün sabah gelen semplon ekspresi ile konvansiyonel treni çok kalabalık idiler. Mısır Kralı Majeste Faruğun akrabasindan * Prenses Me- lek dün gelen yolcular arasındadır. Bir kaç Alman mühendisile bir iki İtalyan da bu trenlerle şebrimize gelmişlerdir. Tahsiliniyanda bırakıp memleketine avdet eden - İ- ranlı, İraklı ve Bürk talebe kafileleri de vardı. ŞİRKETİ HAYRİYEDEN : 1—N Mevsim sonu münasebetiyle KÜÇÜKSU Plâjı kapanmış ve bu papi İahsis edilen seferler ilga edilmiştir. Ancak Anadoluhisarının ©nİmahalle cihetinde oturan sayin halkımızın ihtiyacı nazara alına. rak l le muharrer seferlerden Küçüksu yalnız atideki Postaların kemakân Plâjına uğrayacağı, Sonbahar ve Kış tarifelerinde de ihti- Yaca gre seferler tahsif kılınacağı şimdiden ilân olunur. 2 — 179939 Pazardan itibaren Küçüksu Plâj iskelesine uğriyacak Seferler: Adi günlerde: 43, 75, 103, 181, 197, 237, 42, 92, 122; 180, 108 ve 222 numaralı seferli Pazar günleri: 427, 439, 459, 485, 519, 523,541, 545; 571, 404, 430, 458, 488, 506, 516, 546, 96Z ve SB Bumaralı seferlerdir. 3 — Pazar Tarifesinde muharrer 416, 533 ve 563 numaralı seferler 179.939 dan itibaren lâğvedilmiştir. 4 — Adi günlerde 9.15 de Yenimahalleden hareketle * Sarıyer, Bü- yükdere, Tarabya, Yeniköy ve Plâja ve 12.15'de Plâjdan Boykoza ka- dar yapılmakta olan seferlerle 13,15 de Beykozdan Plâj, #i eliyle adresinin bildirilmedini, ve Köprüye yapılan seferler de 18.9.939 dan itibaren yapılmıyacaktır.