25 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

25 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

25-9.939 BUGÜN Mussolini'nin Nutku Yazan: Ömer Rıza DOĞRUL inyor o Mussolininin O evvelki gügkü nutkundan anlaşılan maksat şu şekilde hulâsa edilebilir: “Büyük harp, iki taraf orduları » nın kitleleri arasında — vukubulacak temaslarla başlayacaktır. Bu temas - lar henüz vuku bulmamıştır ve vu - kularına da lüzum yoktur. Cünkü Polonyayı, yalnız Almanya değil, Sovyet birliği de işgal etmiştir. Hal - buki İngiltere ile Fransa, yalnız Al manya ilâ ile itham ederek o - Bunla harp ediyor ve Sovyet Rusya ya ayni muameleyi © yapınıyorlar. Yapmadıklarına ogöre Almanyaya karşı yapılacak muamele de Sovyet Rusyaya tatbik olunan muzmelenin tıpkısı olmalıdır. Müttefikler, Sov » yet Rusyaya harp ilân etmediklerine göre garp cephesinde de harbin de - vamında mâna yoktur! Bu telâkki, - tecavüz varsa « Al - manya İle Sovyet Rusyayı ayni de - recede mütecaviz saymak ve ikisine ayni mukabelede bulunmak esasına! istinat ediyor, Gerçi Sinyor Musso -| lini, İngiltere ile Fransayı, Sovyet Birliğine harp ilânı için teşvik et - memekte, hattâ onların Sovyet Rus. yaya harp ilân etmemelerini takdir ederek bu sayede harbin daha fazla yayılmasına karşı gelindiğini söyle - mektedir, fakat ayni keyfiyete daya. narak Almanyaya karşı ayni sebep- ten dolayı açılan harbin kapanması lâzım geldiğini de söylemektedir. Dediğimiz gibi bu telâkki Alman- ya gibi Sovyet Rusyayı da ayni de - recede mütecaviz saymağa İstinat € diyor. Bu #clâkkiye göre Almanya İ- Te Sovyet Rusya baş başa, elele yer- mişler ve Polonyayı paylaşmışlardır. Bu hareket tecavüz ise, ikisi de! tecavüze ayni derecede iştirak et - mişlerdir. Bu yüzden tecavüze karşı bir harekette bulunmak lâzımsa, bu hareket ikisine karşı vüku bulmalı - dür, redilmeği ona karşı garezkârlık olur. Bu yüzden ya tam bir harp yapmalı, veya hiç harp etmemeli! , Vaziyeti bu şekilde telâkki etmek için kati vesikalara, ve tarihi vaka. lara dayanmak lâzımdır, Bugünkü vesikalarla yakalarsa bu telâkkiyi kâfi derecede teyit edecek mahiyet- te değildir, Mevcut olan vesikaların birincisi Molotof yoldaşın Rus hareketini izah için söylediği nutuktur. Bu nutuk, Polonyanın Alman istilâsı karşısın | da inhidama uğraması üzerine orta. lığı kaplayacak nnarşi içinde bir kur. tarma ameliyesinden bahsediyordu. Bu kurtarma ameliyesine girişmek, Sovyet Rusya için bir zaruçetii, Çün. kü Şarki Polonyayı da Alıranyaya! bırakmak, Almanyanın tecayüz ih - tirasını genişletmekten başka hir se- ye hizmet etmezdi. Nitekim Yer Tiç ler de Danzig nutkunda Alman ç . mellerinin mahdut olduğunu ve Uk. yaymayı istihdaf etmediğini söyl, mekle, Sovyet hareketinin bu bahse sen verdiğini zımnen itiraf etmiştir. O halde Sovyet müdahalesi, yi, istilâ ve tecavüz hareketi değil, Po. lonyanın Alman tecavüzü karşısın . da inhidama uğraması üzerine Soy yet Birliğini uzak yakın Alman te. cavüzünden koruyan ve vaktinde a. linan bir tedbirdi, Bu sütunlarda daha önceden de izah ettiğimiz veçhile ayni müdaha, Je Almanyanın şarki ve cenuhu sar. ki Avrupada daha fazla | zenişleme ihtimallerine set çekmiş ve Alman tecavüzünden endişe eden küçük devletlere rahat nefes almuk ye teca vüze karşı daha müsait şartlar için de hazırlanmak imkânların vermiş. tir. Sonra Sovyet müdahalesi, şarki Avrupa ve cenubu şarki | Avrupa memleketlerini, iktısaden Yalnız AJ, manyaya bağlı olmaktan da kurtar. mış, ve bu suretle bu memleketlerin e EŞ emniyetini bir kat daha sağlama . mıştır. Vaziyet bu merkezde olduğuna göre Rusyayı mütecaviz saymağa imkân kalmıyacağı gibi İngiltere ile Fransanın harbe devamlarının mana ve hedefi de değişmemesi icabeder, Değismemesinin sehehi de Budur, Almanların Mukabil Taarruzları rl Garp Cephesindeki Bu Taarruzlar: Püskürtüldü | Paris, 24 (A.A:) — Genel kurmay tebliği: Almanların geceleyin Sar mıntaka sında ve Vissenburgun şimalindeki i- leri hatlarımıza yaptığı bir çok mev. zii hücumlar püskürtülmüştür. * Brükselden verilen bir habere gö- re, bütün garbi Almanyada geceleri her taraf zifiri karanlık içinde tutul. maktadır. Bu da, müvtefikler tarafın. dan hava akınları yapilmasından en- dişe edildiğini göstermektedir. Yal, niz dün, bu havalide bu emre muha- lefet eden 45 kişi tevkif edilmiştir. Harekât hakkındaki tefsirler Petit Parisien gazetesinde, garp cephesindeki faaliyetten bahseden Charles Morris, cuma günündenberi başlen cephenin şarka doğru hisse dilir derecede genişlediğini ve bu. gün Hornbaeh İle Lautorburg'un şiz mali garbi mıntakası arasındaki bü. tün sahayı ihtiva etmekte olduğunu yazmaktadır. “Bu suretle ateş hatfı 70 kilometreden fazla uzundur. Cumartesi gecesi Laufer nehri boyunca ve bilhama o Vissenbourg mıntakasında şiddeti topçu muharebesi olmuştur. Sarre'da Bilen ve Morn muntakaların» daki müherebeler, bu cephede | şimdiye kadar olan muharebelerin hepsi.den daha eiedi bir mahiyet arzetmiztir. Düşmanın bütün hücumları püskürtülmüştür. Buz id nuntakadaki feri mevzilerimiz, a ataları. muz taralından takviye edilmiş olup 632 kerlerimiz bu mevziler arkamndaki çük ormanlar içinde derece derece ileri larımız, bugünlerde başlıca iki ist kamette, biR “Sattepruth “etilemiaetinde şimale doğru, diğeri Zveibrucren'e doğru İlerlemekztedirler. Bu son istikametteki kı talarımız. Saargenend ile Zvebruchen tes peleri üzetindeki küçük ormanı veri muşlardır. Düşman, sevküleryaf kıyın. den dolayı bu ormanlara şiddetle sahip ol. mak istemektedir.” Harbi nasıl kazanmalı? Serutator Sunday Times güzetesin. de: “Muharebeyi nasıl kazanmalı?,, başlığı altındaki yazdığı başmakale. de, Fransa ve İngiltere için garp cep- hesinde slelâcele her türlü taarruz. dan tevakki lüzumunu izah etmekte, bununla beraber pasif bir müdafaa. ya çekilmemeleri lâzwm geldiğini kay detmektedir. Muharrir, Almanyanın müdafaada kalarak ve İngilizlerle Fransızları hücuma zorlıyarak muharebeyi bi. tirmek arzusunda olduğunu yazdık - sonra şunları söylüyor: “Seri bir zafer ümidi, müttefiklerin ar- susuna muvafık olmakla beraber, ğlebi- Ihtimal, bu, takip edilecek hattı hareketin en tehlikelisi olacaktır. Müdafağda Majino hattı, geçen Cihan Herbinde İngilizlerle Fransızların tuttukları herhasıği bir hat tan çok daha elverişlidir.” Muhatrir, yenmek için düşmana mühimi zayiat verdirmekten ziyade onu zaferi kazanamıyacağına inan- dırmak hususundaki prensip üzerla- de israp etmektedir. ——— sanılmaktadır. *| nasında kadinin fikri Profesör Freud Avusturyanın ilhakından sonra Hitlerin kara dahil olduğu için kovulmuş ve İngiltereye giderek | ora: Yukarıki resimde kendisi Londraya Prof. Vefat Etti Hitlerin Avusturyadan Kovduğu Âlim 83 Yaşında Londrada Öldü Enmdea, 24 (AA) Sigmund Freud bu geçe Hampstendsdeki ika. | metgâhında ölmüştür. 83. yaşında i- idi, » Londra; 24 (A.A.) — Bu geceLon. drada ölen Profesör Sigmund Freud, 1856'da Avusturya Moravyasında İFreiberg şehrinde doğmuştur. Viyanada tehsilini parlak surette ikmal etmiş ve Jâboratuvar ça- Yşmaları esnasında kokainin sızıları dindirici mahiyetinin keşfi ile neti- celenen tetkiklerde £ bulunmuştur. Freud, bilâhare Parise gelmiş ve Pa. riste Sslpetriere'de doktor Char cot'nun nöroloji kurlarını takip ede- rek-bilâhare Nevrorlar ve isteri ile alıkadar olmuştur. Freud, otuz yaşında Viyana üni. versitesinde tedrise memur edilmiş, bilâhare 1902 de nöroloji profesörü tayin edilmiştir. . Profesör Freud, kendisini bütün dünyada m eden tetkikalına ve bu tetkikatını izah yollu yazdığı © serlere, otuz yaşında İken, başlamış- tı. İlk defa olaruk isterik bir kadın! ipnotizma ile uyutmuş, bu uyku es mazisinde 8- Taştırmalar yaparak İsterisinin tah. teşşuura gömülmüş sebebini bulmuş İtalya ile Almanya ğe bir gerginlik başlamıştır. Bu gerginliğin başlıca sebeplerinden birisi, İtalyanın İngiltereye, Almanyadan gizli olarak müzakereye gi- rişmesidir. Hitleric Mussolini arasındaki telefon muho ——— ————————- ve sebebi şuur seviyesine çıkararak isteriyi iyi etmişti. Bu tecrübe, pro fesörün kendi ismine izafeten “Freu- Tistesine yerleşmişti. vardığı zaman görülmektedir. Freud J dizm,. diye anılan dokizinina ve nö- roloji bahsindeki psikomaliz iyileştir. me usulüne 6sas teşkil eylemiştir. Profesör Freud, bilâhare, bu esas ü. zerinde tetkikatını ve tecrübelerini genişletmiş ve tam olarak Freudizm mektebini kurmuştur. Freudizm, nevrozların yalnız çsa- sını ve sebebini anlamukla kalma - İ makta, fukat ayni zamanda psikana- liz usulü ile bu ruhi hastalıkları iyi etmektedir. Freudizme" göre, insan. ların rüyaları, hareketleri, dini ve artistik temayülleri de; ruhi ve ein. si teslirattan ve ayni zamanda tah » teşşuura gömülmüş idelerinden doğ. maktadır. Büyük İnsan. ırklarının manevi hassaları da ayni tarzda izah edilmektedir. Freud bütün haystı boyunca, cinsiyet nazariyesi, tahteş- şuura gömülmüş. ideler nazariyesi ve heyecam nazariyeşi üzerinde tet. kikatına devam etmiş ve psikanaliz enternasyonal mecmuası çıkarmıştır. Avusturyanın Almanyaya ilhskını müteakip, gerek Yahüdiliğe mensu- biyeti ve gerek nazariyeleri dulayı. sile nasyonal sosyalistlerin kara lis- tesinde bulunan Freud, Viyanayı ter. kederek hükümetin misafiri olarak İngiltereye gelmiş ve burada İngiliz vatandaşlığına kabul edilmişti. Son zamanlarda, ailesi ile birlikte, Lon. dranın Hampstead mahallesinde o- turmakta idi. Ticareti ve İngiltere Ticari Eşyayı İngiltere Zaptedebilecek Londra, 24 (A.A) İstihbarat Nezaretinin kaydettiğine göre bita- raflar, Almanya ile ceret yapmak hakkına tamamen sahiptirler, Fakat İngiltere hükümeti de beynelmilel kanunlar mucibince kaçak olduğunu ilân ettiği eşyayı, bu eşya bitaraf memleket arazisinden geçse bile ka- bil olduğu takdirde zaptetmek hak- kına maliktir. i li İngiltere bu hususta daha fazla & leri gitmemektedir. Almanya ile bitaraf memleketler arasındaki iktisadi münasebetleri tanzim iddlasında olmadığı gibi, bi- tarafların da ticari hürriyetlerini tahdit dâvasında değildir. Bununla beraber, bitaraf memleketler müş- küllere maruz kaldıkları takdirde İngiltere hükümeti "onların ihtiyaç- larını teveccühle nazarı dikkate al- mağa daima hazırdır. * Paris, 24 (A.A) — Bailhy, Echo de Paris gazetesinde Almanyaya tatbik edilen abloka ve neticeleri hakkında yazdığı makalede diyor ki: “Almanyanmi Baltık sahası müs tesna olmak üzere diğer bütün mü. Ticaret makale yolları kesilmiştir. filosu hareketsiz kalmış, ihracatı yüzde 50 kesilmiştir. Maden istihsa lâtı iibarile bugün Almanyanın e linde kalacak olan Polonya arazisin. deki istihsalât halihazırda Fransız toplarının ateşi altında bulunan Sar havzası istihsalâtının yarısına teka bül edemez. Büfadaki Başlıca sanayi İ merkezleri Fransız ve İngiliz tayya- relerinin tehdidi altında bulunmak- tadır, Halbuki 1914 senesinde birkaç haftalik muharebeden sonra Fransa- çelik, kömür, nın bilhassa demir, yün, pamuk ve şeker istihselâtı ga- yet ağır bir darbeye uğramıstı. Bu- gün bu istihsalât, hiçbir suretle mün. kati değildir. Bu suretle arudaki fark, müşahede edilmektedir.” — — Skajarakta Torpillenen Vapurlar Stokholm, 24 (A.A.) — İki Fin. landiya vapurunun Skajarak Boğ zında bir Alman denizaltı gemisi ta. rafından batırılması, yalnız Finlan- iyada değil, bütün şimal memleket. lerinde derin endişeler hâsıl etmiş. tir, Svenska Dageblat gazetesinin de yazdığı gibi, torpillenen bu ilk Yita- raf vapurlar hiçbir kaçak eşyayı hâ- mil değildi, — — Balkan Olimpiyatlarına İştirak Ediyoruz Ankara, 24 (A.A) — Haber alındı. ğına göre, Türkiyenin, Atinada yapı. lacak Balkan olimpiyatlarına iştiraki hükümetçe muvafık görülmüştür. Slovakyada başgösleren hareketler esnasında, Almanlar, birçok kimseleri tevkif etmek mecbu- riyetinde kalmışlardı. Bu tevkifat, harekâtı önle- yememiş, bilâkis şiddetlendirmiştir. Bu vaziyet karşısında, Alman devleti, namede,4Slovakları, bir hareket daha yapıldığı takdirde, şimdi elinde bulunan bütün mevkufları idam edeceğini bildirmekle tehdit etmiştir. Fakat bu tehdit, tesir göstermediği devletin, elinde bulunan binlerce insanı asacağı neşrettiği bir beyan- içindir ki, yakında verelerinin, bu riyayeti teyit edecek derecede azaldığı söyleniyor. inananların sayısını * İtalyan fabrikalarında çalışan Alman mütehas- sıslardan, ve İtalyan ordusunda bulunan Alman zabitlerinden birçoklarile birlikte, İtalyan top- raklarında bulunan 40 Alman tayyaresinin, harp bahanesile İtalyadan ayrılmaları, bu rivayetlere » büsbütün arttırmıştır. İtalyan matbuatında, eskiden hergün “Çelik,, sı- fatıyle anılan Mihver sözlinün, son bir ay zarfın- da bir defacık bile geçmemiş bulunması, bu riva- yeti teyit eden sebepler arasında sayılıyor. Bu va- ziyet, İtalyan halkını son derece memnun etmek- tedir. Yersizlik Yazan: B. FELEK a avallı Polonyanın yersiz kalan hükümetinden © bahsetmiyo « rum. Garp demokrasileri barbi ka « | zanıncaya kadar belki de bu hükü , met sembolik bir merkezde yurtsuz olarak devam edecektir. O başka bir hikâye. Ben bugün büsbütün başkal bir mevzu üzerinde gezineceğim, Fransada, İngilterede yardımcı askeri hizmetlere kadınları aldılar, İYâni sivil hizmetlerden başka askeri İgeri işlerine de kadınlar girdi. Kil - hassa İngilterede, erkek hizmetleri, | ne girmiş kadınlar pantalon giyiyor İve ağızlarında sigara ile, bir erkek tavrı ile sokaklarla dolaşıyorlarmış, Tabii erkekler cepheye gidince mey- dan bu dişi delikanlılara kaldı. Geçenlerde yine böyle pantalan« la gezen bir kaç kadına o rastlayan - galiba . İngiliz askerleri bu “hanım” a lâf atmışlar: — Harpten sonra pantalonları ç Bizı muhafaza edebilirsiniz. — Lâğüm memuriyetlerinizi, hayır! demişler, Alınan malümata göre Fransa ye | İngilterede harbe gidenlerin avdet « * lerinde eski Iş ve o memuriyetlerini tekrar işgal edebilmeleri için şimdi & den idari ve kanuni tedbirler alımı , yormuş, Doğrusunu İsterseniz bundan da: ha tabii ve lüzumlu bir teşebbüs de olamaz. Güzel güzel işini yaparken rılmış olan bir genç, hayatını bu w- harbe girip çıküıktan sonra avdetie eski yerinin herhangi bir sebeple har be gitmemiş bir erkek veya bir * dın tarafından kapıldığını ve kendi. sinin bu yüzden açıkta kalmakta gj. duğunu görürse ne (düşünür ve pe der? Onun için bu usulü çok âdilân, çok yerinde bulurum. Umarım ki bizde de böyle bir tedbir mevcut tur. Veya ittihaz edilmek üzeredir. Bu bir kaç satırlik © peşrevden sonra gelelim .şu yersizlik meselesi. ne; Kadınlar pantalon giyer de rakı içmez mi? " Nitekim altmış beş yaşlarında bir bacı yarım okka rakıyı alıp Sultan - ahmet parkının asüde bir köşesinde kafayı çekerken diğer bir bayan ge, lip sormuş: — Abla! Ne 0? İlâç mı içiyorsun? Bu sözden benkinin babası tus muş. almış ayağının altına ba suali soran kadını, tepelemiş, Tabii mah, kemeye götürmüşler. Böşladığı bir i- şi yarıda bırakmak istemeyen hacı adliye koridorlarında da dem ceher- İken birisi görmüş , — Yahu! Bu ne »nünasebefsiz , lik! Burada da rakı içilir mi? Diye soracak olmuş ve şu cevabı alnışi — Oğlum. Münasebetsirlik deği! Yersizlik. Beni Sultanarnet parkın - da rahat bıraksalar da buraya getir. meselerdi burada rakı icinek aklım» gelir miydi? Cevabım Vermiş, Minberin altındü baskın © veren kayyumun dediği gibi yersizlik ada- ma neler yaptırmaz. ———— —ğ— aaa, i Amerikanın Bitaraflığı 'Ve Menfi Propaganda Vaşington 24 (A, A.) Resmi mahafiller ambangonun muhafazası: ni talep için âyan âzasına gönderi- len telgrafların fazlalığını o Alman selaretinin bir manevrası olarak te- lâkki etmektedirler, Amerika hükümeti, bitaraflık Kas nununun tadili aleyhinde propagan. da yapmaları için Berlin ve Mosko> vanın Amerikadaki Oo memurlarına gönderdikleri bir çek mektupları ele geçirmiştir. Amerikan âyan azasına gelen yevmi mektup adedi, iki günde 40 binden yüz elli bine çıkmıştır. Panamerikan Konferansı açıldı İ — Panama, 24 (A. A.) — Paname - rikan konferânsı dün saat 17.25 de Amerikanın 21 cümhuriyetinin. işti. rakiyle açılmıştır. Halledilmesi icap eden, deniz mü- Dakalâtının ve ihracat tahdidatına maruz memleket ekonomilerinin hi- mayesi ve sulhün muhafazası işleri üzerinde murahhaslar arasında tam bir anlaşma görülmektedir. yurt müdafaası için silâh altına çağ, | ğurda tehlikeye koyduktan ve hilfiij |