26 Eylül 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

26 Eylül 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

BÜRO n..v.) ZI, A N İDEAL ara Caddesi 102 TELGRAF: TAN. İSTANBUL “TELEFON: 24310. 24318. 24319 BEŞİNCİ YI, — No. 1493 5 KURUŞ Bu kitap bürolarının iş çıkarma kudretini arttırmak istiyenler dış büre usulleri » hatti zarar eden va) in müesseseler çoktur, Bu kitap, bu gibileri kurtarmak için yazılmıştır. Fiyatı 59 Kr. O | SİYASİ HALK GAZETESİ GÜNLÜK Alman Zeplin Imalâthanesi -3 Defa Bombardıman Edildi Ren Nehri Boyunca Sovyetler Polonyanın Karşılıklı Ve Şiddetli Bütün Sevkulceyş | Topçu Ateşi Başladı Yerlerini Ele Geçirdi Roma ve Peştede Şimdiden Endişeler Duyulmıya Başlandı, Londra, 25 (Hususi) — Sovyet kuvvetleri Polonyadaki hatla- BURADA ALMAN KUVVETLERİNİN KÜTLE HALINDE UÇUM Garp Sovyetlerin Balkan Siyaseti Yazan: M. Zekeriya SERTEL Ss “vyet Rusyanın Polonyayı İş- bütün dünya siyasetinde bir dönüm noktası teşkil le Bu işgalden sonra Almanyanın istilâ plânı değişmişharbin mukadderati başka bir istikamet almış, Sovyet Rusya infirat siyasetini birakarak dünya siyasetine fillen karışmıya baş Jamış ve bilhassa Balkanlarda ve çe. güdü şarki Avrupada sulh daha mü. emmen bir hal almıştır, Bu itibarla Sovyet Rusyanın Orta Avrupada aldığı yeni vaziyet Bal. kanları ve Türkiyeyi de yakından a- Jakadar eder, pi Biliyoruz ki, Almanyanın harp plânı, Polonya harbini bitirdikten şonra Romanyaya girmek, Karade- pizde yerleşmek ve sonra Balkan lara sarkmaktı. Harrp, bir yıldırım harbi olmaktan çıkıp bir yıpratma harbi manzarası alınca, Almanların Orta Avrupa ve Balkanlara sahip ol- yasi İktisadi bir zarureti. Hele Ro mana petrolleri Almanya için-mut. Jaka lâzımdı. Almanya mevcut pet. ro! stoku ile harbi idame edemezdi. Ye Sovyet Rusyadan ve yahut Ame. yikadan Petrol teminine mecbur ka: Jacaktı Bu yardıma güyenerek uzun bir harbe girilemezdi. Onun için Al manya Garp cephesinde müdafaada kalarak Balkanlara inmek niyetinde ydi. Bükteşte Başvekil Calinescu'ya yapılan feci suikast te nazilerin Ro. şmanyay! dahilden bir ihtilâl ile işgal için YaPtıkları hazırlığın bir ifade. sinden başka hir şey değildir. Anlr- şıliyor ki, Polonya işgal edilince Ro. m 4 İhan cermesi UKLE' BARBAYRLE, cephesinin son vaziyetini gösteren harita.. Almanlar, Garpte Yeni ve Ehemmiyetlı Tahşidat Yapıyorlar Almanlar 8 Tayyare Düşürmüşler ve Bir Fransız Muhribini Batırmışlar | Londra, 25 (Hususi) — Garp cephesinin bugün en mühim va- kası müttefik tayyarelerinin (Fredrikshaven) deki zeplin imalât. hanelerini bombardıman etmeleridir. Müttefik tayyareler Kons- tans gi erinde Almanyaya ait havalide uçarak bombalarmı | atmışlardır. Buna mukabil Almanların tayya-P re daf! topları derhal faaliyete geçe.| rek iki saat kadar (o bombardımana devam etmişlerdir. Müttefik tayya.| releri tarafından yapılân akının mur| vallakıyet derecesi henüz anlaşıla - mamıştır, Bem'den şu haberler “bildiriliyor:| Alman - İsviçre hududunda hu-| susi menbalardan alınan malümatta| Friedrichsghanefendeki © Zeppelin| fabrikalarına karşı üç defa hava ta-j|| arruzu vukubulduğu teyit olunmak- tadır. Birinci taarruz dün akşam saat 20,30 da, ikincisi.de ve üçüncüsü de 23 te olmuştur. İ Friedrichshafenin karşısında göl sahilinde bulunan küçük Arbon şeh. rinden bombaların infilâkı, o Alman dâti toplarının mukabelesi güzelce | şitilmiş ve halk hava hücumlarının! <ereyanını mükemmel surette takip edebilmiştir. İ İsviçre erkânıharbiyesi bugün! neşrettiği tebliğde tayyarelerin bom.! bardımanından ve Alman mukabe . de devam etmiş, her biri beşer sa- niye süren sekiz sarsıntı kaydedil. miştir. Dikilide; geçen zelzeleden az zararla kurtulan evlerden onu ile felâketzedelere ekmek yetiştir- mek için Iki gün evvel inşasına başlanılan fırın da dün yıkılmıştır. men)adaki naziler ayaklânacak, Hit- Jer, GÜYA anları korumak ver kurla (Sonu Sa, #'Sik 1) Şı elem, EŞ. :N "e Açıkta kalan felâketzedeleri lesinden bahsetmektedir. Bu tebliğe! göre, bomba infilâkları sâat dokuza (Sonu Sa: 6, Sü: 2) rma doğru ilerlemiye ve heryeri işgale devam ediyorlar. Bugün de Sövyetler, Galiçyadaki petrol merkezi olan Brohic'i işgal et- mişlerdir. Grodna'nın Sovyetler tarafından işgali sırasında mu- kâvemet göstermek istiyen Lehli zabitler kurşuna dizilmişlerdir. İte ve arazi İleleri de görüşmek salâhiyetini halz- Bu zabitler askerlerini - Katedrale sevkederek mukavemete devam et.| mek istemişler ve neticede yakala nan zabitler ceza görmüşler, askerler | tahliye edilmişlerdir. Dinyeper Nehrinde Moskövadan © bildirildiğine ; göre, Dinyeper nehri üzerindeki Sovyet nehir filosu Polonyadan mukavemet görmeden ilerlemektedir. Bu filolar, dün Punitsev - Sarvy şimendiler köp “4. süne kadar gelmiştir. Dinyeper nehri üzerinde bir kaç mayn keşfedilmiştir. & Polonyalılar! Sövyet filosunun muvaalatından ev. vel bir kaçı silâh ve mühimmat yü lü bir çok gemileri nehirde batır mışlardır. Estonya Hariciye Nazırı - Solter, Moskovaya muvasalat etmiş ve Mo. lotof İle görüşmüştür. Motkova ancak ticaret anla imzalamak üzere giden nazır, © mütealli dir, DİKİLİDE ZEL Dün Yeniden Sekiz Zelzele Oldu, On Ev Daha Yıkıldı Zelzele, Dikili havalisinde dün | barındırma işlerini (Sonu, Sa: 6 Sü: 4) silratlendir - mek maksadı ile yeni tedbirler a- lınmıştır. Tehlikeli görülen bazı binalar, yeniden yıktırılmıştır. | Zelzele felâketi © dolayısıyle, | Bulgar kralı ve Bulgar. Başvekili | tâziyelerini bildirmişlerdir. Bu husustaki bütün tafsilât dör- düncü sayfamızdadır. Merasimle Karşılandı. lar beş bin kişi kaybetmişlerdir. il eml Berrin name adima Moskovada Büyük Moskova, 25 (A.A) — Türkiye Hariciye Vekili Şükrü Sâra. coğlu saat 21,30 da buraya gelmiş ve istasyonda Hariciye Komi- seri Başmuavini Potemkin, Hariciye Komiserliği erkânı, Türki. ye, Afganistan ve Balkan memleketleri elçileri tarafından kar. şılanmıştır. , £ EN SON DAKİKA | Londra, 25 (Hususi) — Dün Almanyanın garp ve şimal garbında beyannameler atan İngiliz keşif tayyareleri bir ârızaya uğrumadan dönmüştür. Beyannamelerde bütün Alman ticaret gemilerinin ime” mamile felce uğradığını, peşin para verilmediği için bitarafların da Almanyaya bir şey vermedikleri izah olunuyordu. i * Teyyüt etmiyen bir habere göre, Romanya - Rusya hududu kapan. dığı gibi Sovyet Rusyanın Karadenizdeki Odesa limamı da kapan. mıştır. J onun Varşova civarında bulunduğunu bildirmektedir. ati * Sovyet Rusyanın Londra sefiri Maiski'nin geçen cumartesi Lord Halifaks Sovyet Rusyanın bitaraflığına uyğun olmıyan her" hareketten tevakki edeceğini söylediği anlaşılmaktadır. Siyasi ma, ' | hafil bu beyanata büyük ehemmiyet veriyor. gi Slovakyanın Londra Dae bütün Slovakya halkının mua. hede hükümlerini tanımıyan ve Slovakyayı en ağır şartlar içinde yaşatan Almanyadan müşleki olduğunu, Slovak halkının idesl itiba- rile Ingiltere ve Fransaya bağlı olduklarını anlatmıştır. ii EE Hitlerin Garp cephesine gittiği bildirildiği halde Berlin gazeteleri günü Esgothemborgdan Tagüledeşa Sun yüklü olarak - gitmekte olan 2850 tonilâtoluk Isveç Silezla vapuru Stavanger açıklarında bir AL man denizaltısı tarafındar: batırılmıştır. 19 kişilik mürettebatı diğer bir Isveç gemisi tarafından kurtarılmıştır, i * Cunking, 25 (Hususi) — Çin ve Japon kuvvetleri arasında yeni. den şiddetli muharebeler başlamış ve iki günlük muharebede Japon. * Tan, makinesindeki hususi tertibat sayesinde bu sütunda her gün en son da- kika gelen haberleri verecektir Haber olmadık gön bu kimm bos kaf