6 Şubat 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

6 Şubat 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TA N EVİ ut, Ankara Caddesi 108 5 TELGRAF: TELEFON : BE: Balkan Antantı Bu Defa da Muzaffer Çıkmıştır Yazan: M. Zekeriya SERTEL Belgart, 4 (Başmuharriri- mizden) — Belgrat, iki üç gün- denberi bir Balkan içtima ma- halli halindedir. Bütün Balkan devletleri ricali buradadır. Bü- tün Balkan matbuatı mümessil- leri buradadır, Bu toplantının, müsbet başka hiç“ bir neticesi olmasa, Balkanların si- yaseti ve mukadderatı o üzerinde rol sahibi olan kimselerin bir arada kazançtır, Halbuki bu defa da Balkan An. tantı bütün tehlikelerden muzaffer çikiyor. Bu ântantı bozmak, torpille. Yip dağıtmak için uğraşanlar bu defa da sukutu hayale uğramışlardır.Çün- kü, Balkan Antantı devletleri karşı karşıya gelince derhal anlaşmışlar ve antantı tecdit lüzumunda ittifak et- mişlerdir. Bir Yugoslav diplomatının bana dediği gibi, sadece bu, Balkanlar için büyük bir kazançtır, Bu kazancın mânasını ve ehemrii. yetini anlamak için onu parçalamak hususunda sarfedilen gayretleri ha- fırlamak lâzımdır. Balkanlarda emperyalist emelleri bulunan büyük devletler, zaman za- Man Balkan Antantına dahil devlet- mi biribirlerinin aieyhine sevketti. ler, Türkiyenin, İngiliz ve Fransızlarla | Akdeniz sulhünü muhafaza için ak- dettiği tedafii ittifakı, Balkan An- tantına muhalif bir hareket olarak göstermek istediler ve diğer Balkan devletlerini buna iknaa çalıştılar. Fa- kat bu enirikalarında muvaffak ola. madılar, Bazı devletler, Balkanlarda, Bal kan Antantının haricinde yeni blok- lâr tesisine teşebbüs ettiler. Maksat mevcut Balkan Antantını parçala | mak, ve sonra bunlardan bazılarını kendi himayeleri / altında birleştir mekti, Balkan Antantı bu hileli oyu. na da mukavemet etti, Dağılmadı, kuvvetlendi. Bazı devletler, Balkan devletlerin- don bazılarını antattan ayırarak Tu. ba devletleri ile birleştirmek ve bu suretle bir Tuna bloku vücude getir- mek istediler, Buna da muvaffak ola- Mmadılar, B' defa Belgratta lanmadan evvel, havayı bu. landırmak için ortaya biz takım riva- yetler çıkardılar. Yügoslavyanın gü- Ya Balkan Antantınm Belgratta içti- manı hoş görmediğini işaa ettiler. Bütün bu teşebbüsler, Balkan An. tantı fikrinin bir takım emperyalist (Sonu; Sa: 6; Sü 3) Çocuk Sayfası Kücük okuyuclarımız, ÇOCUK SAYFAMIZI bugün yedinci say. famızda bulacaklardır Bİ konsey top- | TAN, İSTANBUL 24310, GÜNLÜK SIYASI HALK GAZETESİ bbentrop Diyor ki: “Tuna ve Balkanlara Karşı Hiçbir Tecavüz Emelimiz Yoktur ,, i | İ “Bu Mıntakada Sulhün Devamını İstiyoruz,, i"Kati Olarak Beyan Edebilirim ki, Sovyetlerin de Balkanlar İçin Tecavüz Emelleri Yoktur., Belgrat, 5 (Hususi Muhabirimiz Telefonla Bildiriyor) — Al man Hariciye Nazırı Fon Ribbentrop, Atinada çıkan Neo Hel- las gazetesinin bir muhabirine Almanyanın Balkan siyaseti hakkında beyanatta bulunmuş ve demiştir ki: “Almanya, Avusturyayı ilhak ve Çekoslovakyayı işgal- den sonra milli Alman hudutlarına varmıştır. Oradan aşa- ğıya inmek niyetinde değildir. Size resmen ve katiyetle beyan edebilirim ki, bütün Tuna ve Balkan devletlerine | karşı tecavüz emellerimiz yoktur. Avrupanın bu mınta- kasında sulhün devamını ve Balkan memleketleriyle olan iktisadi münâsebetlerimizin inkişafını istiyoruz. “Sovyet Rusyaya gelince; bunü resmi ve kati olarak beyan “Sovyet Rusyaya gelince; bunu resmi ve kati olarak beyan edebilirim ki, Sovyetlerin de Balkanlar hakkında hiç bir teca- vüz emelleri yoktur.,, Müttefiklerin Yüksek Harp Konseyi Dün Pariste Toplandı Birçok Nazırlar ve Bütün Askeri Erkân Bu Fevkalâde Toplantıya İştirak Etiler erkân temsil etmişlerdir. Paris, 5 (Hususi) — Müttefiklerin Yüksek Harp Konseyi bugün Pariste| Neşrolunan (tebliğde, Konseyin iki toplantı yapmıştır. Toplantıya |harp vaziyetini tetkik ederek, iki İngiltere namına Mister Chamber-| memleket arasındaki işbirliğini tak- İlsin, Lord Halifax, Mister Churehil, |viyeye ehemmiyet verdiği bildirili- İlfava Nazırı Sir Kingsley Wood, (Yor. Harbiye Nazırı Oliver Stanley İle İn- gilterenin Fransa Sefiri, İngiltere Hariciyesi erkünndan Kadogan, A-|yanatta bulunan Almanların harbe miral Dudley Povnd iştirak etmiş. başladıkları sırada 53 tahtelbahirleri Fransayı M. Daladier, General Gam-| bulunduğunu, bunlardan kırkını ba. | İlen, Amiral Darlan, ve birçok askeri! (Sonu Sa. 6 Sü: 4) "ransız Nazırının beyanatı Fransa Bahriye Nazırı, bugün be- N Anlat devletleri Hariciye Nazırları, Romanya sefaretindeki suvarede.. z | Bulgar iyi komşuluk münase. Türk-Bulgar Dostluğunun Bir Nişanesi Yanlışlıkla Hududu Geçen İki Askerimiz Silâhları İle İade Edildi Sofya, 5 (A.A) — Bulgar a. Jansı bildiriyor: İki Türk askeri, yanlışlıkla Bulgar arazisine girmişler ve o- rada tevkif edilmişlerdir. Türk - betleri dolayısile, bu iki “Türk askeri serbest bırakılmış ve si. lâhları ile birlikte Türk ma. kamlarına teslim edilmiştir. » Ankara, 5 (A.A) — Bir sürek avı esnasında yanlışlıkla Bulgar topraklarına giren iki askeri. miz Bulgar makamatı tarafın. dan silâhlarile birlikte iade e. dilmiştir. Bu suretle Bulgar makamatı iki memleket arasın. da mevcut dostluğun bir nişa. nesini göstermiştir. ri Yeni Tefrikamız AHMET Mithat Ef. Türk matbuatının en dikkate de. ğer siması Ahmet Mithat Efendidir. Bu büyük Türk gazetecisinin müca. dele, neşe ve ıstırap dolu hayatı cuma gününden itibaren neşre başlı. yacağımız yeni tefrikamızda merak ve heyecanla okuyacaksınız. Yeni Müşteri Bulmak Sanatı Dr Gaston diyor ki: “Her taçir bu kitapta gösterdiğim msolleri tatbik etmek suretiyle bir iki sene gibi kısa-bir zaman içinde müyterile rinin adedini bir misli arttırabilir. Ben bu kitabımda size ba sanati öğretiyorum... Piyatı 50 kuruş. Saracoğlu Belgralta Romanya Sefaretindeki ziyafette gazetecilerle görüşüyor. Saracoğlu Sofyada Konseyin Kararı Roma - Londrada Iyi Karşılandı Bir Macar Gazete: Konferansta En Mühim Rolü, Türküye Oynamıştır,. Diyor Belgrat, 5 (Hususi Muhabirimiz Telefonla Bildiriyör) — Buraya gelen haberlere göre, Yunan Başvekili Metaksas, Ha- riciye Vekilimiz Saracoğlu ve Başvekil: Zvetkoviç bu sabah sa- at 9,20 de Nişe gelmişlerdir. Nazırlar, Yunan, Türk ve Yugos- lav bayraklarıyle donatılmış olan garda Vardar valisiyle mülki ve askeri erkân ve kalabalık bir halk kütlesi tarafından selâm- lanmışlardır. Milli Sef Niş belediye reisi çok hararetli bir nutuk söyliyerek mümlaz misa. firleri selâmlamış ve nutkunu “ şesin Yi kralı, Yı Sek Jnö, nü 'unan kralı, 'aşasın Selsi- cümhur İsmet İnönü, Yaşasın Bak nonu nun Kan antantı,, sözlerile bitirmiştir. Na. - turlar gardan çıkarken halk tarafın- Teşekkürü dan çok hararetli bir surette alkış lanmışlardır. Ankara, 5(A.A) — Riyaseti. Zvetkoviç kendi köşkü Metak- İsında, kendisini sas, Saracoğlu ve maiyetleri şerefine bir öğle ziyafeti vermiştir. Saracoğlu, köşkteki ikameti sira. alkışlamıya gelen halka hitap ederek demiştir ki: *“— Yugoslav milleti, Türk mille. tinin muhabbetinden emin olabilir, Memleketler dahilinde ve bu leketlerin kendi aralarındaki (Sonu Sa: 8 Sü: 1) cümhur Umumi Kâtipliğinden: Reisicilmhur, geçirdiği küçük ameliyat münasebetile arkadaş ve vatandaşlarından aldıkları muhab. bet telgraf ve mektuplarından pek müteşekkirdirler. Bu tebii. ğin minnet hissiyatının ifadesi 0- larak kabulünü bütün telgraf ve mektup sahiplerinden rica ediyor. lar. may “Afro Afrodit adlı eserin. tercüme- sinden doğan müstehcen neşri- yat davasına dün “saat 17,30 da Asliye Yedinci Ceza Mahkeme- sinde devam edilmiştir. me salonunu dolmıya başladığı i- durulmuştur, Duruşmu saati yaklaştığı zaman, Cuma Günü Başlıyoruz dinleyicilerin büsbütün çoğaldığı gö. dit, Milli Talim ve Terbiye Heyetine Tetkik Ettirilecek Ehlivukuf, Eserin Müstehcen Olmadığı Neticesine Vardı, Mahkeme Talep Üzerine, Bir Defa Daha Tetkikini Kararlaştırdı rülmüş, bunun üzerine mahkeme ha. kemesi salonunda bakmıya karar ver miştir. Daha saat 14 ten itibaren mahke.!mali Hakkı Gözden, iddia makamini yine bizzat çin; müddetumumilikçe lüzumlu ied-|mumisi Hikmet Onat işgal etmiş ve birler alınmış ve intizam: temin mak | suçlulardan Semih Lörfi sadile 15 kadar polis memuru bulun- |ile avukat Esat yerlerini almışlardır. ti, davaya birinci ağır ceza mah- Ehlivukufun raporu Mahkemede riyaset mevkilni 1s- Cümhuriyet Müddeiv. ve Kenan Mahmut Karakürt Evvelâ, İstanbul Edebiyat Fakül (Sonu Sa. 6 Sü: 5)