6 Şubat 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

6 Şubat 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Yeni Çek Askerlerine, “Haha'nın Opera Figüranları,, Deniliyor Çünkü Bunlar, Bugünkü Çekyarın Yegâne Fakat Silâhsız Askerleridi!.. YAZAN: BİTARAF MÜŞAHİT Ns propagandasından en I ngiltere, Münik konferansla. | çok sıkılan millet, Alman yi Zeklerin bi roi diz ve Alsan iillelnin di. taveceihini kaybetmiş. Fakat eklerinden biri bu propaganda © Avrupa harbinin başlaması üzer yerine müzik dinlemek ve eğlen. & ne vaziyet değişti ve İngil, celi şeylerle karşılaşmmaktır. Alman (o Çekyada eski sempatilerini kazan radyosu ise, mütemadi propaganda ... | akını halinde çalıştığı için, halk, radyodan istifade etmemeyi tercih ediyor. Alman hürriyet istasyonunu dinlemek, çok ağir cezalara sebep olan bir iş olduğu balde, herkes, onu merakla bekliyor ve bu İstas- yon müttefiklerin davasına bir hay- li mühim hizmetler yapıyor. İtibardan düşen diğer bir müles. sese de matbuattır $i olduğu malüm olan Voelkisçher Beobahter'in gündelik baskısı 80 bini geçmemektedir. Her Hitlerin mü Zaheret ettiği herhangi gazetenli binden fazla ba masına kân görülmüyor. Gazeteleri, fırka- nın hararetli t rından baş. Limanımızda Vapur Bulunamıyor Sis Y Köprü Açılamıyor Dün sabah ta Ilmamı kesf bir kaplamış, bu yüzden vapur sef, intizamını kaybet Adalar, Ke- dıköy ve Haydarpaşadan Köprüye saat ona kadar hiçbir vapur £ miştir, Sis daha ziyade Sarayburr ile Haydarpaşa — Kadıköy arasında çok kesif olduğu için Adalardan ha. teket eden vapurlar Kadıköy açıklar rında demirleyip sâât ona kadar &i- in açılmasını beklemişlerdir. Boğa” den de Köprüye ili ÜNİVERSİTEDE Talebeler Rektörden Taleplerde Bulundular Üniversite Rektörü Cemil Bilsel, her sene olduğu gibi bu sene de talebenin dileklerini tesbit etmek üzere Üniversite gençlerile toplantı. lar yapmaktadır. Rektör, dünkü toplantıyı Hukuk ve İkısat Fakültesi gsirlerine tahsis etmiz, bu ik faküğte gençlerine bir çay vermiştir. Tıp Fakültesi gençlerine tahsis edilen toplantı oldukça münakaşalı geçmiş tir. Gençler Kektörden bircok taleplerde bulunmuşlardır. Bu arada müfredat programlarının noksanlığına, staj middetlerinin azlığına, fa. külte müdavim ve mezunlarının tıbbi bilgilerini arttıracak kitap ve kü. tüphanenin olmamasına işaret edilmiştir. Bundan başka gençler, birlik ve talebe yurtlarının henüz tesis edilmemesinden, gündüzleri Üniversi, te sınıflarında ders takip eden birçok gençlerin geceleri bodrumlarda, harap medrese koğuklarında vakit geçirdiklerinden, tam bir gıda alama. dıklarından, ecnebi profesörlerinden hakkile istifade edemediklerinden, bu profesörlerin derslere ait kitap yazmadıklarındun, yarılan kitapların da anlaşılamıyacuk derecede yanlışlarla dolu olduklarından, her şeyden evvel bu yanlışların tashih edilmesi lâzun geldiğinden bahsetmişlerdir. Dünkü Hukuk çayında da gençler bu noktalara temas etmişlerdir. VİLAYETTE i POLİSTE : Üniversiteden Bi Genç Kayboldu Yüksek tahsil gençlerinden Kemal Özdem birkaç gündenberi ortadan kaybolmuştur. Gencin gaybubeti devam ettiği fakülte tarafından 78.) , eğik : bıtaya haber verilmiştir. DA YE Yay em ME ay ştir. etmeğe başlamış ve saat on sekiz bu- Kemal Özdemin fakülte arkadaş- | cuktan sonra limanı bütün şiddetile larından ve Bulgar tebaasından Ma-| nallarını cek vapur gelmediğinden ye- il «leleri olmamış- tır. Yalnız Belçikaya yüz elli bin ki. lo ay çi küspesi ile Yunanistan iy yüz bin torik satıl mıştır. Alı ir çök mallar talep edilmektedir. Bilhassa susam, deri üzerine siparişler olmuştur. İs | talyanlar külliyetli miktarda pakıule | almak İstediklerini pamuk ih birliğine bildirmişle: zim vapurların- »zadelerin Mete er tarafındar, | e, bugün İzmire ha- ihracat eş, Karadeniz Boğazı dışı: kadar açılmamış, Boğaz laşan İzmir vapuru, Boğazı gö diği için açıkta demirlemiye mecbur kalmıştır. Vapur, bu akşama ka bu vaziyette sisin açılmasını bekle- miştir. Bunlardan başka Marakez va- puru Mudanyadan, Sus vapuru Ban. İdırmadan ikişer saat rötarla hareket İedebilmiş, Seyyar vapuru Karabizü- İdan dört buçuk saat, Ülgen Bandır- madan İki saat rötarla gelmişlerdir. Akşam üslü de vapurlar işliyemedi Sis dün akşam saat 17,30 dan son. lerin zaferi kazanarak kendi kurtarmalarını beklemektedi Avusturyada kilis cektir. Balkanlarla Alışveriş Balkan devletleri arasında tısadi esaslara göre yapılac: meler, komşu hükümetlerle ticari mü artmasına yardım edeceğin salarımızda bu memleketle- 8 cek ve oralardan ithal e- dilebilecek mallar üzerinde tetkikler yapılmaktadır. Bulgaristan, Yugos- avya, Romanya ile ticaret anlaşma. arı mevcut olduğuna göre yeni ya- pılacak Yunan ticaret anlaşmasında yani hükümler bulunacağı söylen- mektedir. Dün Gelen Mallar vusturyalı zevçlerile İstanbulun Yaramı Bir Milyonu Geçti Zelzele felâketzedelerine yapılan yardımlara devam edilmektedir. Dün akşuma kadar felâketzedoler için Kı. ulay şubelerine yatırılan paranın miktarı 1.000.061 lira 41 kuruşa ba. liğ olmuştur. Halkevleri vasıtasile eş- ya teberrüü devam etmektedir. itlerin gazete. yarahların, tedavi edi şova cephesine yana yakıla anlatış : Bir zamanlar neşe, kahkaha $eh. rH olan Viyana b dökülen, soluk b lerini unutmamakta en steşli nazistler, Sovyet - Alman paktina rağmen, Hitlerin büyük bir oyun oynadığına, 5 lerden a- lacağına, fakat son. ra onlardan aldığı silâhla onları vuracağına inaniyorlar. Bir Alman generali bana, “Sov- yetler aleyhine dönmek gerekleş- tiği zaman, ki buna karşı gelmiye imkân yoktur, Almanlar, ön beş mil flerliyersk Ün üç fırka ile işgal ede dedi. Almanların Finlerle beraber yan yana harp ettiklerini unutm Almanlar, Sovyetlerin Finlan: istilâ edememelerinden büyük bir memnuniyet gösteriyorlar. 3) ütün Alman ülkeleri içinde müttefiklere karşı en çok sempati bı n kimseler Çekler ie Avusturyalılardır. Pragda her. kesin biribirine fısıldadığı bir ha- ber, Almanların nisanda Bohem- yayı büsbütün ilhak edecekleri ve himaye siste: ortadan kaldırs- caklarıdır. İki aydanberi bir tek yabancımın Behemysya girmesine müsaade edilmemektedir. Fakat Çeklerin kendi resmi dil- leri yerine, bütün ülkelerinde kul lanılan resmi dil, almanca olmuş. tur. Çekler, her tazy rağmen, Almanlar aleyhinde, kendi dilleri- le söylemediklerini bırakmıyorlar. Çeklerin Südet Almanlarına karşı nelretleri çok şiddetlidir ve bunla” rın en çök nefret ettikleri adam, eski Südet mebusu Frank'tır. Çün. kü bu adam, hali hazırda Çekler üzerinde mutlak bir hâkim rolünü oynamaktadır. Fon Nöyrat ise, an- cak resmen onun şefidir ve Racym sarayında ikamete metnurdur. Fon Nöyrat, Pragdan çıkmıyor ve onun bir zamanlar başında bulunduğu pazistlerin esir! olduğu söyl Pragda bütün evrak, ler ve dekreler Fon Nöyrat i Cümhurreisi Haha tarafından im. zalanıyor. Çünkü vazifeleri imza basmaktan ibarettir. Çeklerin teşkilâtından yalnız birine müsaade olunuyor. Bunun adı: Milli harekettir. Bu harekete bağlı 7000 silâhsız Çek askeri ünL formalarla geziyorlar. Prag'da bu askerlere verilen isim “Haha'nın opera figüranları.. dır. İhtilâl hissi, Çeklerin içinde hâ. 14 yaşıyor ve günün birinde bu his. sin infilâk edeceeği şüphe götür. mez. Çekler, kıyam etüzleri zaman ne yapacaklarını biliyorlar. O ka- dar ki her Çek, o zaman öldüre- ceği Almanın adresini şimdiden öğrenmiş bulunuyor. Sovyetlerin yurdunda bir mil- yon Çek bulunması, ve bunların Südet ekseriyeti içinde yaşama. ları, Çekleri Almanlara karşı kı. yam hususunda son derece ihti. yatlı davranmağa sevkediyor, tıklım tık iyana kahveleri, bugün bomboştur. Nazist müstevliler, lerin evlerini ve mallarını ymuşlar, Gestapo da, kahv ve bahçeli birahaneleri boşal telinde, bu! sında, ancak 15 hur nrnlesö, penç nazisi işi lebe içinde, nazist vartiye mensu biyet varakasını taşıyan'ar, imf? nlarda mutlaka Hak olu. yorlar, Fakat her şeye yatı ölmüş susturn o, müziği Fakat es İtadilâr yi niyetsizlik gösteriyorlar. Selçuk - Çamlık Arasında Yeni Bir Tren Yolu Yapılıyor Kuşadası, (TAN) — Mevcu' hattın meyli fazla ve mevcut tünel de diğer hatlarda işliyen büyük yolcu vazon- larının geçemiyeceği kadar dar oldu- ğu cihetle, Ik! senedenberi Selçuk — İ Çamlık İstasyonları arasında yeniden yapılmakta olan tren hattı yeni tüneller tamamen zeredir. Bu yeni hat, haziran başın- da işlemiye açılacak'ı uzunluğundadı Büyük tünel a temadiyen su kaynaması, inşaat güçleştirmiş, Okâmilen Türk olan mühendis ve işçiler buna rağmen ta bir muvaffakıyet kazanmı Bir şirket tarafından Idare olun at için iki milyon sarfedilmiştir. ; Yeni hattın meyli azami binde on sekizdir. Halen istifade edilmekte © Isin eski hattm'meyli ise binde yirmi sekiz ile otuz üç arasındadır. Yen! hat işletmiye açılınca, İzmir. Karakuyu yolcuları, şimdi kullanılan eski usul yolcu vagonlarından ve bunların verdiği rahatsızlıklardan kurtulacaktır. Şehre Fazla Buğday Verilecek Değirmencilerle kıtmacıların Ti. caret Vekâletine yaptıkları müracaat üzerine toprak mahsulleri ofisi şeh. rimize verdiği günlük buğday mik. tarını arttırmıştır. Badema gün dört yüz ton buğday verilecek. 4ir. Bu buğdayların 235 tonu yumu. şak olarak kilosu 5.32 küruştan ve 165 tonu 5,30 kuruştan sert buğday- rs her Amerika bandıralı İksidya vapu- rile, dün 800 bin kilo madeni yağ, Holanda bandıralı Abinliya vapuri. 1s de 1.700.000 kilo pötrol gelmiştir. Vapur İ Ücretlerinin ndirilmesini İstiyorlar | Üsküdarlılar İstanbul mobuslarma | nüracant ederek Şirketi Hayriyenin vapur ücretlerinde tenzilât yapması-| ii m R man reisliğine bu hususta yapmasını bildirmiştir. eti nin de tetk tetkikat, Ayrıca Şir. de toplanarsk senelik mutat mesai sine başlayacaktır. Komisyon bütün deniz nakil vasıtaları yolcu ve yük tarifelerini yeni baştan gözden geçi- recek ve navlunlarda, icap ediyorsa, Kom'syon, Taysiyeden dilekleri üzerinde de me gul olacaktır. 4 z Aydın Belediyesinin Emlâki Haczediliyor Aydın, (TAN) — Aydın gazetesi- nin yazdığına göre, belediye istirda- dı müteakıp, şehrin imarı için Eytam dairesinden yüzde beş faizle 25 bin| lira borç almıştı. Bu borç bilâhare, maliyeye devredilmiş, 1333 te yapı Jan icrai takibat üzerine de belediye. pin borçü karşi ipotekli gayri men- kulleri satılarak 21665 lira ödenmiş, ayrıca da belediye maliyeye verilmek üzere icraya 14204 lira teslim etmiş, yani 25 bin lira borca karşı 39869 ii ra ödenmiştir. Buna men, maliye, duha 24 bin Wra alacağı olduğunu İ leriye sürerek belediyenin bütün gayri menkullerine haciz koymuş! Defterdarlık, gazeteye gönderdi; Giresun ve Ordu vilâyetlerindeki shhi yardım heyetlerinin valilikler emrinde, Sıvas vil deki üç sıhhi imdat karrür etmiştir. Yeni Yardımlar kurban İzmir karan verilmiştir. Bu Baranın 18.587 lirası nedi ç kazasında 40 bân derisi ve birçok giyilecek eşya verilmiştir. dilmiştir. Beşiktaşlıların Yardımları nın 16.800 parçası sevkedilmiştir den felâketzedelere tevzi edilmek na sevkedilmek üzere Kızılay depo. suna teslim edilmiştir. da gösterilmiştir. Lira Krg . 0 “ 60 Harp Akademisi mensupları. Nafia Teknik Okulu, Aaköy Şubesi, (Ve eşya) Boğaziçi Lipesi, (We eşya) Arneriken Kız Ko ei, (Va eşya) Nişantaşı 15 inci ilk okul, 10 8 5 8 gı Li ti 00 ci Ce eşya) İsmet İnönü ilkokuhi Gari Osmanpaşa orta (Ve eşya) Beşiktaş 20 nci oku Ortaköy 23 ned okul, (Ve eşya) Birinci Yatı okulu, tavzihte, belediyenin maafa lira borcu kaldığını, yalnız belediye nin icraya verdiği 1124 liranın mal andığınca alındığına dair bir kayıt bulunmadığını bildirmiştir. Bu para- nn maliyeye teslim edildiğine dair icra dosyasında vesaik mevcut ol ğu söylenmektedir. Yirmi dört bin lira alacak iddia ederek haciz mua. melesi yapan defterdarlığın ertesi gün, bu borcun 6096 lira olduğunu bildirmesi ve içraya teslim edilen; paranın mal sandığında kaydına te. Spdüf olunamaması dikkate şsyan görülmektedir. Aydın. Belediyesi, borcun, mürek. İ kep faizi de hesap edilerek ödendiği. pi ve Belediyenin halen borcu ol. madığını söylemektedir. İşin ne ne. Siçe vereceği hemen bütün Aydınlı- larca merakla beklenilmektedir. Altıncı Şube Müdürü Geldi Emniyet altıncı şube müdürlüğüne tayin edilen Kocaeli emniyet mü. xü Faik, dün İstanbula gelmiş, yeni vazifesine başlamıştır. 30 0 40 Beşiktaş Koz Or Beşiktaş 52 nci okul, Beşiktaş Birirci Ortaokul, Beşiktaş 18 inci okul, Ortaköy 39 ncu okul, şya) Bebek 26 met okul, Ermeni ilkokulları, Beşiktaş 38 İnci okul, Beşiktaş 24 üneti okul, Rum ilkokulları, Beşiktaş 34 üncü oku (Ve esya) okul, Beşixtaş 50 Dci okul, Eeşiktaş 16 net okul, Okullar Günesi Beşiktaş 22 nci okul, 29 " “ 19 “ 28 s0 31 “0 ” Di 9 “ 90 :8 s0 33 ——— Bir Tifo Vakası Görüldü Geçen ay içinde tesbit edilen 9 ti. #üx vakasından ikisi tedavi edilmiş. ir dahilin. de yeniden tifüs vakasına tesadüf e. #ir. Dün akşama kadar şehi dilememiştir. Yalnız bir tifo vakasını rastlanmış, bu da derhal müşahede Itına alınarak kendisine aşı yapıl- mıştır. heyetinin de Sıhhiye Vekâleti emrinde olmak ü. zere bir müddet daha çalışmaları te. Zelzele felâketzedeleri için Aydın vilâyetinde toplanan lane 40434 lira. ya, eşya 8303 parçaya, yiyecek de 52118 kiloya varmıştır. 7413 kilo da Aydında H 186 kilo kavurma, 600 e yakın kur- Kızılcahamamda 2631 lira ile bir. çok hububat ve kavurma teberrü e. Peşiktaş halkının zelzele felâket- zedelerine yardım yekünu 23505 Li. ra 43 kuruşu bulmuş ve para İş Ban. kasina yatırılmıştır. Eşya teberrüü 18.000 parçayı bulmuştur. Bu eşya- Mülebakisi mahallinde müracaat €- dir. Kurban etlerinden 30 tenekede 513 kilo kavurma felâket mıntakası. Beşiktaş kazası dahilideki mektep. lerin nakit ve eşya teberrüleri aşağı. Bebek Amerikan Erkek Koleji, (Ve eşya) Galatasaray lisasi Or- (We esya) Beşiktaş 19 neu okul, Yüksek Deniz Ticsret Mektebi, Arnavutköy 25 inel ilra isimli kızla seviştiği, Maranın da birkaç gün evvel Bulgaristana avdet ettiği anlaşılmıştır. Kemalin, Marayı takip etmiş olmasına ihtimal veril. mekle beraber kendisine pasaport verilmediği için kaçak olarak hudu. du geçmeğe teşebbüs etmesi gü nüne alınmış ve hudut karakolları telgrafla haberdar edilerek müteyak. kız bulunmaları bildirilmiştir. Fakat dün Sarayburnu parkında Kemale ait olduğu anlaşılan bir şapka ile bir caket .bulunmuştur. Bu eşyanın bu. Mapa emeli lemnği ölemk hu Kemalin, zabıtanın nazarı dikka. tini başka tarafa çekmek için şapka- sile caketini Sarayburnuna bıraktı. ğı tahmin edilmektedir. Terzinin Ölüsü Bulundu Bahçekapıda Boncukçu haninın 3 numaralı dairesinde terzilik yapan 70 yaşında Kirkor, dün atölyesinde| ölü olarak bulunmustur. Kirkorun kalb sektesinden öldüğü anlaşılmış. tir, Tramvay Denosunda Bir Vaka Aksaray tramvay deposunda lesvi. yeci ustası Osman İle işçilerden Ar. navut yin arasında kavga çık- mış, Hüs Osman: bıçakla muh- telif yerlerinden ağır surette yara. Tamıştır. Yaralı tedavi altına alınmış, suçlu yakalanmıştır. Kömürden Zehirlendiler Eminönünde Mescit sokağında 0- turan Şükrü. Ahmet, Fatma ve Hati. ce yaktıkları mangal kömüründen zehirlenmişlerdir. Dördü de baygın bir halde hastaneye kaldırılmışlar. dır. Eminönü Nargileci sokağında otu. ran Remzi de kömürden zehirlenmi Cerrahpaşa hastanesine gönderilmiş. Radyo Anteni İle Midesi Bozuluyormuş Son günlerde, mütekait bir zat, sik sık vilâyete müracaat ederek ga- rip garip şikâyetlerde bulunmakta- dır. Bu eski deniz subayı dün de mü- Tacaat etmiş, polisin komşularından birkaç kişi ile elbirliği edip ikamet. , gâhının civarında bir eve radyo k duğunu, bu radyoya sit antenle bil fasıla elektrik mevceleri meşredip tansiyonunu yükselttiğini ve vilâye- #in bu işe mâni olmasını istemiştir. Bu zat iki gün evvel yaptığı müra- caatta da polisin yine bu radyo va. sıtasile midesine tesir edip midesini bozduğunu ve kendisini ishale uğrat- tığımı, hattâ elindeki nişan yüzüğüne de göz koyduğunu iddia etmiştir. Bu zat, günün birine, kendisini ta- Kip eden ve elektrikle midesini bo” zan emniyet memurlarını öldürmiye mecbur olacağını tekrar eylemiştir. Müracaatçı muayeneye sevkedilmek kaplamıştır. Kadıköy ve Haydarpaşa ve Adala- ra giden vapurlar saat 19 da seferleri ni tatil etmek mecburiyetinde kalmış lardır. Köprüden Kadıköy ve Haydar paşaya 19,30 da kalkan mutat seler- den sonra başka vapur İşletilemen tir. Trenle gelen ve İstanbula inecek olan yolcuların bazıları vepurlarda Bazıları kismen otel- lere yerleşmişler, kısmen tanıdıkları- nın evlerine gitmişlerdir. Kadıköy, Hay: Üsküdar yo- mış, B olmakla beraber, vapur işletmek mümkün ol- muştur. Hattâ saat 12,15 te Köprü- den son bir vapur daha tahrik edi” lerek gis yüzünden şehirde kalan yolculardan bir kısmı daha Üsküda- ra gönderilmiştir. Haliç vapurları da saat 19 dan $0n- ra seferlerini tatil etmiştir. Köprü Açılamıyor Köprü sis yüzünden üç gündür a- çılamamaktadır. Haliçten çıkacak ve Halice girecek müteaddit vapurları daha fazla bekletmemek için Köprü. nün bu sabah her zamandan çok er- ünasip, iştür. Bu saatte de sis olursa Köprü yine kapalı kalacaktır. İki Motör Çarpıştı İsmail kaptanın idaresinde 18 ton- luk Kırlangıç motörü dün sabah Be- şiktaşa odun götürürken #iş yüzün den kazaya uğramış, mukabil cihet ten gelen Özmeleğin Coşkun motörü, Kırlangıca bindirmiştir. Coşkun mo- törü hâdiseden sonra kaçmış ve dün akşama kadar bulunamamıştır. Kir- İangıç motörü baş tarafından ehem- miyetli surette hasara uğramıştır. "İLiman reisliği ve zabıta tahkikata başlamışlardır. i Tırhan Hakkındaki Tahkikat Denizyolları idarssi eski işletme müdürü Burhanettin, “Tırhan vapu runun Alanya civarında karaya ©- turması hâdisesinin tahkiketile meş- guldür. Bu husustaki tahkikatın tev- siine lüzum görülmüştür. Halice 80- kulan Tırhan vapuru henüz havuza girmemiştir. Topçu Talimleri Bugün Zeytinburnunda topçu atış. ları yapılacağından deniz nakil va- sıtalarının sahilden uzak geçmeleri tamim edilmiştir. aaa 6 Şubat 1940 SALI Gür: 20 2 nel Arabi: 1398 Zihicce 17 Günes: 707 — Öğle İkindi: 18.13 — Akşnmı Yatsı : 1909 — İmeslik: üzere emniyet müdürlüğüne gönde rilmiştir. ii cularından bir kısmı, Year “4