3 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

3 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Yazan: Merhumun Oğlu Dr. Kâmil Yazgıç Babamın Kıymetli Bir Mirası: Kütüphane —4— Ben, babamın rahatsizlığını za. ten düşünmüyor değildim: Fakat Onun, o küçücük çıbana, benim o zamana kadar tahmin ettiğimden çok daha fazla ehemmiyet verdiği. Bi anlatan bu sözler, yüreğime büs. bütün işledi. Hem'ne yalan söyli yeyim, o günden sonra babamı, çektiği azaptan kurtarmak isteği, nin yanıbaşında, altın bir saatle, mükemmel bir çifte kazanmak ar- #usu da derhal ve hatırı sayılır bir yor almıştı. Bu konuşmamızdan iki gün son. ra, hocam operatör Hayreddin pa- şaya gittim: Yalvardım, yakardım, bana mutlaka bir akıl öğretmesini rica ettim. Nihayet, onun verdiği talimata uyarak, çok koyu bir ce. hennem taşı mahlülü hazırladım. Ve bu mahlülü, bir şırınga ile, ba- bamın fistül deliğine boşalttım: Bu işi yaptıktan sonra, derhal ya. Bından ayrıldığımı, sıvışıp kay. bolduğumu söylememe lüzum var mu? Çünkü, bu şırımganın, zavallı babama, ne katlanılmaz bir acı du. yuracağını bilmiyor değildim. O müthiş ve delirtici acı arasında, ba herşeyi unutması, ve kalın bastonunun tedipkâr kudretini, bir de benim başımda denemesi bile muhtemeldi. Vâkıa müşfik a- damdı, zarif adamdı, efendi adam dı, şuydu, buydu ama, ben, onu tanıdığım kadar, cehennem taşı. mın ne olduğunu da biliyordum: O körolası mahlülün müthiş azabı, mazlum bir kuzuyu bile, müteca- Viz bir kurda, hattâ Siftlana çevl. rebilirdi. Nitekim, sonradan dinle. diğim havâdisler, beni tahminle. rimde hiç yanılmadığıma inandır. di: Ve işittim ki, yaptığım şırın. ganın acısı, zavallı babacığımı, iyi. €e çileden çıkarmış, ve o: “— Nerede o hain... Bu iş bana Yapılır mı? Bu körolasr iğne, bi. çaktan da, usturadan dâ betermiş! Eğer böyle olacağını bilseydim, ben ameliyata can ve gönülden razıydım! Nereye gitti? Arayıp bulsanıza! Ne duruyorsunuz? Onu bulup getirsenize,,, Diye haykır. miş, ve etrafındakilere âdeta in. safsızca çikışmış. Fakat bereket ki, bu müthiş ve biberli acı, çok sürmemiş. Bsbam, yavaş yavaş kendine gelerek ra- hat bir nefes almış. Ve neticede de, beni affetmiş, Hattâ iki gün sonra, sözünü yerine getirmeyi, ve bana, saati de, çifteyi de almayı unutmamıştı. Fakat bu hediyeleri verirken, gülümsiyerek şu sözleri söyledi; “— Şu sizin doktorluk mesleğine İmreniyorum doğrusu: Bir Fransız muharriri: “Hastaları ber zaman yaşatamıyan, fakat ber zaman hastalar tarafından yaşatılan in. sanlar doktorlardır!,, Demiş. Ben de diyeceğim ki: “— Yer yüzünde, Insanların can Yarını yaktıkları halde, hediye ve teşekkür kazanan yegâne bahti. yarlar doktorlardır!” Meselâ sen bana, koskoca bir çu. yaldız soktun. Buna İnukabil, ben den hediye ve teşekkür sldın. Hal. buki, ben Abdülhamidi bir nebze iğnelediğim için, Fizanı boyluyor. dum. Bundan da belli ki, doktorun Ağnesinde bir keramet var. “Ah, ne olur, şu kerametten bi» razı da bizim zavallı kalemlerimize sirayet etse! O zaman, istediğimiz makamı, dilediğimiz gibi iğneler. dik!,, abamın bizlere bıraktığı en ça, fars ve fransızcayı kendi ana dili gibi konuşan, okuyan ve ya- zan Ahmet Mithat, ingilizce, ktal- yanca, bulgarca, Jâtince ve yunan. cayı da okur, anlar, fakat sadece, İyi konuşamazdı. Buun içindir bi, onun kütüphanesi de, bütün bu dillerde yazılmış eserlerle doluydu. Bir çok kütüphanelere aboneydi; Ve her hafta ona, dünyanm muh- bir çok yerlerini çizerek, dikkatle okur, sonra onları numaralarla, ve bir ev kadını itinaşile, kütüphane» sinin raflarına yerleştirirdi. KI, tapları, hayatta en çok sevdiği şey- ler arasındaydı, İcap ettiği zaman, herhangi bir mevzu etrafında ara. dığı malâmatı ihtiva eden kitabı şaşılacak bir sürat ve kolaylıkla bulurdu. Kitaplarına çok düşkün olduğu, onları hiç kimseye verme mesinden belliydi. Belki kendileri, ne binlerce lira emniyet edebile- ceği dostlarına bile, bir tek kitabı. nı emanet veremezdi. Bir kitap ta- lebine muhatap kalmea gülümser, Ben kütüphanemden kitap çıkarmam: Çünkü, siz geriye geti. rinciye kadar, zihnim o kitapla meşgul olur ve benim başka Işler le uğraşmama İmkân kalmaz. Eğer okumak istiyorsanız, buyurun, kü. tüphanem emrinize âmadedir. İs- tediğiniz kitabı çekip okuyun: Fa. kat alıp götürmemek gartıle!,, der- di. Hattâ bir gün, tanıdıklarından birisi, Ahmet Mithatın bu cevabın. dan alınmış ve: “— Demek, bize bir tek kitabı bile emniyet edemiyorsunuz?,, de- miş, Babam. o zata, yine gülümsiye. rek şu cevabı vermiş: “— Hayır. Bu hususta bana gü- cenmiye hakkınız yok. Çünkü ben, size değil, bizzat kendime emniyet edemiyorum. Meselâ, herhangi bir kimss, bana iadeten kıymetli bir kitap verse, ben, o kitabı iade 6 demem: Buna elimin ve içimin bir türlü Ne varmıyscağındı emini apayım? Kitap bahsinde DK Ve herkesin de, kitaba be. nim kadar âşık olduğunu, kıymet verdiğini umduğum İçin, inre ede- ceğim kitabın geri gelmemesinden örküyorum, Binaenaleyh kitap ver. meyişim, dostlarıma emniyetsizli. Bimden değil, bilâkis, onların ki. tap sevgilerine karşı duyduğum emniyetten ileri geliyorl,, B uw cevap karşısında akar #u- ların durduğunu tahmin e- dersiniz. Onun kitap sevgisi hak- kında bir fikir edinmenizi kolay. laştırmak için, şu kadar söyliyeyim ki, ben babamdan en ağır hakareti, ve muameleyi, kendisinden haber» sizce aldığım ve mektebe götürdü. güm bir kitabı kaybettiğim için görmüştüm. Bundan da anlaşılır ki, o her kitaba karşı, kuranına ta- pan bir müslüman taassubu ve bağlılığı gösterir. Ahmet Mithat için: “— O tevazuu, bir kusur sâyı. labilecek dereceye vardırmıştır!,, diyenler mevcuttur. Ve Ahmet Mit- hatı, yakından tanıyanlar, onun hakkinda verilen bu hükmü, hiç te mübalâğalı bulmazlar, Bir gün, köprü üstünde, ciğerci Arnavudun dükkânında piyazla karnını doyuran Ahmet Mithat, başka bir gün, Beykozda, balıkçı Nuri dayının kahvesine girer, tah. ta peyke üzerine bağdaş kurarak, acı kahve içerdi, * Onun, Beykozun, Akbaba köyün- de bir çiftliği vardı ve babam, Ak. baba köyündeki çiftliğine şu ara. balarındaki fıçıların üzerlerine 6. turarak gidip gelirdi. Zamanın zönginlerinden, ve Ah- met Mithatın dostlarından birisi, bu seyahat tarzını babama yakıştı. Tamarnış, hattâ bir kaç defa: «.. Efendim... Sen bu hareke- #inden vaz geç.. Tevazuun, kalen. derliğin bu derecesi fazladır. Seni böyle, seyis çırağı gibi, su fıçıları üzerinde gidip gelirken görseler, otoriten iki paralık olur. Herkes, imzanı görünce: “.— Canım, bırak şu hırpaniyi. Yük arabalarından inmiyen ada- mun sözü mü dinlenir, diyerek dudak büker, Sen koskoca bir gazete, koskoca bir matbaacısın. Memleketin her tarafında sevilen, sayılan bir adam. sın. Şöhretin ve mevkiinle müte- nasip bir ömür sürsene?,, Devamı Var) GÜNÜN RESİMLERİ: Bir kaç gündenberi devâm eden güzel havalar evvelki gün ge- ce yarısından sonra değişmiş, ve dün sabah tipi halinde kar yağ- mıya başlamıştır. Dün rüzgâr saniyede $ —7 metre hızla esmiş, hararet sıfırın altında 1 dereceye kadar düşmüştür. Mevsimin en bol karı dün yağmıştır. Karın iki, üç gün devam edeceği tahmin HABERLE A A — Şehrin Dünkü Manzarası Dünkü Kar tipisiyle beraber Karadeniz ve Marmarada fırtına başlamış, keyfiyet bülün denizcilere tamim edilmiştir. Akşam üzeri Karadeniz Boğazında kar tipisiyle beraber sis te bastırmış, münakalât imkânsızlaşmıştır. Bütün deniz seferleri inlizamını yeniden kaybetmiştir. —Resimler şehrin dünkü kar- olunmaktadır. 300 Vagon, Alıyoruz İngiltereden alınacak lokomotif ve vagonlar için bir müddettenberi Lon. drada temaslarda bulunan Devlet Demiryolları cer dairesi reisi Sedat ve ticaret işleri müdürü Rüchan dünkü ekspresle şehrimize dönmüş. ler ve hazırladıkları raporu Vekâlete arzetmek üzere Toros ekspresile An. Kömür İşleri teşekkülde Beldiyenin vazifesini tes. bit etmek maksadile bir talimatna. me hazırlamaktadır. Bu talimatna. Yeni Yapılacak dan sonra iki manzarasını göstermektedir. Resmi Binalar 58 Lokomotif İstanbulda Yeniden 75 ilk Mektep Yaptırılıyor Şehir mütehassısı Prost, son günlerde Ayaspaşa İle Taksim arasın. da yapılmakta olan 85 metre genişliğindeki büyük caddenin orta kısmı. Bin alacağı şekli tesbit etmekle meşgul olm tadır, Burada tulani bir havuz yapılacak ve havuzun içi de renkli elekiriklerle tenvir edilecektir. Yeni mekteplerin yerleri karaya gitmişlerdir. İki taraf arasın. | Belediye imar müdürlüğü, Maarif da hasıl olan anlaşmaya göre bu se. | idaresine, ne sonuna kadar İngiltereden 300 va. |defterdarlığa mür; KEL z t gon ve 58 lokomotif getirilecektir. İbn müesseseler tarafından yaptırıla, | nelerin ileride inkişaf vaziyetlerini sıhhat mü ürlüğüne ve caat ederek ileride cak olan binaların yerlerinin tesbit mesini İste, iştir. Bunlarda ilkmektebi ileri ederek, bir liste halinde. belediyey bildirmiştir. Maarif, ortamekteplerin İme'iiü *bilhasim ;İstanbulleki “kö semtlerini de tesbit etmişse de, bu mür tevziatında Belediyenin oyntya. cağı rol gösterilmektedir. Ancak bu liste henüz Vekâletin tasdikinden çıkmamıştır. Bugünlerde Vekâletin talimatnamenin tasdikından sonra | ta9dikinden çıkacak olan bu listede, Belediye İstanbuldaki kömür tevzi. imar müdürlüğüne bildirilecektir. atına müdahale edebilecektir, Mas. Maarifin, ilk partide yerlerinin mafih ocaklar 1 Marttan itibaren | tesbit edilmesini istediği mektepler: Etibank namına kömür istihsal et. | Nisantasında Emek apartmanı civa. meğe başlamışlardır LİMANDA ; Balıkçı Moförlerine Başka Yer Gösterildi ! Balık almak üzere limanımıza ge- rında, Ayaspaşada, Sürpagopta, eski Talimhane civarında, Osmanbeyde, Kurtüluşta ve Mecidiyeköyünde ola. caktır. Sıhhiye müdürlüğü de' Yekâletle temas ettikten sonra, mevcut hasta. gözönünde tutarak, bir liste yapip; Ticaret Vekâleti, kömür tevzlatını |odilerek; imar müdürküğüne. bildiril. |imar. işleri müdürlüğüne bildirecek. ir. t ekleyi lr erlere aletler Adliye Sarayı Adliye Vekâl Belediyeye müra. caat ederek, adliye sarayı yerinin bir an vvel tesbit edilerek bildirilmesini istemiştir. Halbuki saray yerinin tes. bit edilebilmesi için, sarayın plânla. rini yapan mimarın tafsilât plânları. nı da İmar mütehassısina vermesi İ. cap etmektedir. Tafsilât plânları, simdiye khdar Prosta verilemediği için sarayın yeri tesbit edilememek. tedir, Sıhhiye Vekili Vali İle Görüştü Srhhiye Vekili Hulüsi Alataş dün, len ecnebi motörlerinin sayısı çofal. | şehrimize gelmiştir. Vekil, belediye. miş, Sirkeci rıhtımı bu motörlerle | ye giderek vali ve belediye reisi Lüt. dolmuştur. Bu vaziyet karşısında va- purların rıhtıma yenaşmaları imkân- sızlaştığından liman reisliği yeni bir | | bassa, temizlik hususunda en esaslı fi Kırdarla görüşmüş, şehrin sıhhi vaziyeti hakkında izahat almış, bil- kararla Sirkecide yediden fazla mo. | bir unsur olan su işlerinin, ne suret- tör bulundurulmasını ne dünden itibaren başlanmıştır. araştırmak emrini almışlardır. İngiltereye gönderilecek si icap eden orta mektep ve lise me- zunu 34 talebenin dün hareket ede. cekleri evvelce bildirilmiş ise de, bu hususta Vekâleten henüz emir gel. mediğinden, talebenin hareketi tehir edi ———— Belediye Kooperatifi Belediye kooperatifi muâmelâtını tetkik eden murakıplar heyeti, koo- peratifin yalnız evvelki senelere âit muamelâtını değil, son zamanlara ait muamelâtını da tetkik etmişlerdir. Bu tetkikler sırasında kooperatif muamelâtının fena gittiğini ve ür zümsuz bir takım fuzuli teşebbüslere girişlimek suretile kooperatif serme. yesinin dağıtıldığını görmüştür. Böy. menetmiştir. | te halledileceğini sormuştur. Sıhhat Diğer motörler Kabataş civarında de. | Vekâleti, bugün gayri sıhhi telâkki mirliyeceklerdir. Bu kararın tatbiki. | edilen kırk çeşme sularının büsbütün kesilmesine taraftar değildir. Ancak Liman kontrol memurları vapur | bu suların islah edildikten, yollari. kontrol ederken telsiz şifre ki. | nın temizlendikten sonra akıtılması. taplarının bulunup bulunmadığını da | na taraftardır. İzmir Belediyesinin temasları İzmir belediye relsi Behçet Uz da | valiyi ziyaret etmiştir. iİzmir beledi- ye reisi, bu konuşma esnasında be- lediyenin İstanbulda tesis etmek is tediği daimi fuar meselesinin tahak- kuk edip edemiyeceğini sormuştur. gehçet Uz, salı günü Ticaret oda- 1 ada bütün sanayicilerle bir toplan- a yapacaktır. Toplantıya vali Lütfi CEVAP Dün 4 Matbuat Davasına Bakıldı Matbuat davalarından dört tanesi. ne daha dün asliye 6 ıncı ceza mah- kemesinde saat 12 den 14 e kadar de. vam edilmiştir. Bunlardan biri Cum. huriyet gazetesinde muharrir Peya- mi Safanın Afrodit meselesi dolayı- şile yazdığı yazılardan birisi yüzün. den açılan davadır. Bir gün evvel yi. ne ayni mahkemede Peyami Safaya ait davaların tevhidine karar veril- miş olduğu için bu dava da diğer da- vaların tevhiden görüleceği 6 mart çarşamba günü saat 16 ya bırakıl. mıştır. Gazeteci Osman Münir aleyhine açılan daya da, Osman Münir mah. kemeye gelmediğinden dolayı kal- mıştır. Diğer iki dava da gazetemiz için açılmış davalar idi, Kırdarın riyaset etmesi muhtemel, dir, Toplantıdan maksat İzmir fuarı için bu sene daha geniş ölçüde işti. raki temin eylemektir. 8 — Orta okuldan alınan bir tardı muvakkat cezam bir talebenin istikbür lina müni mi? Bu cezadan sene C — Muvakkat tard cezam İzlebenin istikbaline mâni olmaz, Ancak meklep- teki ahlâk numarası Üzerine müessir 0- Mur. O cezadan sonra yine ayni mektebe devam ederek tahsil bitirildikten ve ah Mkını düzelttikten sonra ceza büküm- süz kalmış olur, Şimendifer memuru ol- mak için Demiryolları idaresinin açtığı müsabaka imtihanını kazanmak Jâzm- dır. Bu İmtihan kazanılırıa mektepte e- nan muvakxat tard cezası kabul edii- mek veya edilmemekte müessir olmaz. . » 8 — İstanbulda telelz telgraf mektebi nerededir? € — İstanbulda telaiz telgraf mektebi yoktun . 8 — 1038 de Ankara temyiz mahke- mesi başmüddelumumi muavini olan Arif Çankaya şimdi hangi vaziftededir. ve nerededir? C — İstanbulda asliye altıncı ceza hâ- kimidir. Zeytinyağ İhracafı Menedildi İzmir zeytinyağ ihracat birliği Ve, kiletin emrile İzmir mıntakasından yağ ihracını muvakkat bir zaman için durdurmuştur. Fiyatlar derhal 115 kuruş düşmüştür. İngiliz iaşe nezareti İzmir piyasa. sından otuz bin ton kuru üzüm almış ye son parti sevkedilmiştir. Fransa ve İngiltere piyasaları için almacak on meyva ihracat birliği tesbit edecek. tir. İhracat birliklerinin ihtiyaet olan malların kolaklıkla temini içir müs. dan birer satış birliği yanılması Ka” rarlaştırılmıştır. Satış birlikleri yaf nız İracatçılara mal satacaklardır. Tiftik ihracat birliğinde yapılan toplantıda İngiltere, Fransa ve İtal. yaya gönderilecek malların fiyatla. rının tesbitinde tüccar serbest bıra. kılmıştır Yalnız diğer memleketlere yapilacak satışlarda fiyatı Ticaret Vekâleti yin edecek ve permisiz ihracat yapılmıyacaktır. Refik Ahmedin Kızı Fatuşun Bacağı Kırıldı Vakit refikimizin neşriyat müdü. rü Refik Ahmedin 11 yaşındaki kızı Fatuş müessif bir kaza keçirmiş, sağ bacağı kırılmıştır. Fatuş, mektepten çıkarak evine gi. derken : Halâskârgezi caddesinden geçtiği esnada bir otomobilin geld. Bini görmüş, otomobilin geçmesi için yol üstünde durmuştur. Şoför Niyazl idaresinde bulunan ve 2294 numara. yı taşıyan otomobil birdenbire dura. mamış ve yol üzerinde bulunan Fa. tuşun üzerine gitmiş, kızcağızı yere düşlirmüş, bacağının üzerinde dur. mustur, Fatuş, hemen çocuk hastanesine nakledilmiş ve derhal bir ameliyat geçirmiştir. Fakat oyavrucuğun ba. cağı hurdahaş olmuştur. Şoför hakkında takibat yapılmak. tadır. © Şoför İbrahimin idare ettiği 1840 numaralı otomobil Galata köp. rüsünden geçerken Nisantaşında o. turan Kâzım oğlu Vasfiye çarparak başından ağırca yaralamıstır. Kuyuda Boğuldu Haliç Fenerinde Tabak Yunus cad, desinde 23 pumarada oturan Lütfi, nin oğlu 2 yasında Yaşar, kuyuya Atistin boğulmustur. TAKVİM 3 Mart 1940 PAZAR 3 öncü ay Arai: 1588 Gön:3i o Kemm:liT Rumi: 1856 Muharrem: 23 Güneş 631 — Öğle, Şubat 19 1226 1802 452