4 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

4 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

pa ——— 41.3.91p BUGÜN Almanya Üzerindeki Uçuşlar Yazan: Ömer Kıza DOGRUL B" haftadır İngiliz tayyareleri Almanyanın her tarafı üzerin. ALMANYA Yine Tehdit de uçuyor. Almanya dahilinde ve s8- illerinde müstahkem mevkileri keş- İediyor. Berlin üzerinde uçtuğunu AL Man halkına hissettirmek için beyan. Bameler ve renkli fişekler atıyor. Bu keşif uçuşlarını yapmanın en mühim hedefi, düşmanın askeri faa İiyeti hakkında malümat almak, de. miryolu münakalelerinin en fazla kesafet gösterdiği yerleri tesbit et mek, tayyare taprruzlarına karşı düsman müdafaasının tesirini dene- mek, düşmanın şehirleri korumak İ. gin buraların zifiri karanlık içinde bulundurup, bulundurmadığını an. Mamak, Alman zırhlılarının hareket. lerini tarassut etmek, Almanyanın mayin atmakla meşgul olan tayya- relerine karşı gelmek, nihayet hasım millete, karşı tarafın hava silâhı ba- kımından daha üstün olduğunu gös erek, maneviyatını sarsmaktır. İngiliz hava filolarının Almanya hüz inde yaptığı ve Almanyanın en ücra ufuklarına kadar genişlettiği Uçuşlardan mühim neticeler elde et- yahut bir takım neticelere var. mak İstediği, uçuşların fasılasız sa Yılacak derecede sık yapılmasından anlaşılmaktadır. Fakat bu mfinasebetle herkesi me. Yaka düşüren bir nokta, İngiliz hava filolarınn o Almanya üzerinde yap» takları uçuşlar sırasında mühim bir Mukabele görmemelerinin sebebidir. Neden Mukabele Görmüyorlar? ir memleketin ufuklarında do- aşan düşman tayyarelerinin mukabele görmemesi, her halde bir kuvvet, veya Üstünlük alâmeti sayı- lamaz. Bilâkis düşman bakımından bir üstünlük, hattâ bir meydan oku. ma tarzında telâkki edilmek icap 6- der. Bunumla beraber mütehassıslar, Almanların İngiliz hava filolarına sankağ»te etmemelerini üç sebeke at İediyorme - Birincisi: Almanların hava müda. fanlarının sırlarını şimdiden ifşa et. İk mek istememeleridir. Çünkü bu mü. dafan sırlarını şimdiden ifşa ettikle. ri takdirde, ileride bunlardan lâyı. kile istifade edemiyeceklerini sanı Yorlar. Hava skınlarına karşı yapı. lan müdafaa, keşif tayyarelerine kar, Wi değil, büyük bombardıman tayya, relerine karşı Yapıldığı İçin, bunların #imdiden faaliyete geçirilmeleri iş. tenmiyor. İkincisi: İngiliz bava filolarına sa. ateş edildiği takdir. liman Mesa devamına encel olabilir ve Ediyor Sertifika İle Seyir Edecek Olan Bitaraf Gemiler de Batırılacak Paris, 3 (A.A) — Almanya, bun. dan on beş gün evvel Altmark hâdi. sesini ele alarak, bitaraflara yeni bir harekete gemiş ve bundan böyle bü. tün Şimal denizinin kendisi için harp sahası teşkil ettiğini bildirmieti, Al, inanza. me kontrolüne tâ. i olan, İstiyerek veya istemi: bir imütteik Tmanma giden e hayet İngiliz - Fransız harp gemileri, nin refakatine katılan bütün bitaraf gemileri batıracağını ilân eylemişti. Almanya, şimdi, bazı vakalarda bir kontrol limanına gitmenin önüne ge. çen deniz sertifikası sistemine müra. cnatı kabul. eden gemilere de ayni muameleyi yapacağını söylemekte. dir, Almanyanm Lâhaye elciliği, bu mealde bir tebliğ neşretmistir. Almanyanın bu tebliği, İngiliz hü. kümeti tarafından çok muhik bir so. rette tahlil edilerek, reddolunmak. tadir. İngiliz hükümeti diyor kiz “Bitaraflar, muharip hukukuna ri. ayete mecburdurlar, Almanya, deniz sertifikası ile seyahat eden malların bir düşman Ulmanma ( gitmiyeceğini kim temin eder, mülâhazasını ileri sürmektedir. Alman gemileri, mümkün ise, bu gemileri yakalıyabilirler ve hamule. vi kontrol eylivebilirler, Deniz ser. tifikası bir İngiliz tedbirldir. Alman. lar, buna ister hürmet eder, fster et. mez. Bu tedbirin esası, bitaraf tica. ret gemilerinin İngiliz Umanlarına uğramalarının önüne geçmektir. Almanyanın bitaraflar üzerine Yaptığı bu daimi tazyikten çıkan ye. süne netice şudur: Almanya, hita. rafların vazifelerini yanmamaları İngiliz ve Fransız makamlarının ken. dilerine gösterdikleri kolaylıklardan istifade © etmemeleri için Fakat biaraflar ne yaparlarsa yapsınlar, bitaraflıklarını Almnya le. TAN SON HABE — Kurlarıldığım için, Almanlar hiddetlenmezler mi, dersiniz? Hess Ile Hariciye Müsteşarı Welles, bugün Hitlerin muavini Hess'le bir saat gö- rüşmüştür. Mütcakıben Mareşal Gö- ringi ziyaret eden Müsteşarın yaptığı mülâkat üç ssat sürmüştür. Haber alındığına göre, Sumner hine ihlâl etmedikçe, Almanyaya | Welles, 5 mart akşamı veya 6 mart yaranamazlar, Diğer taraftan eğer İsabahu İsviçreye giderek, bir müd. hu tarzda hareket ederlerse, mütte.İdet Lozanda kalacak, sonra Parise fikler buna müsaade etmiyeceklerdir. | hareket edecektir. Amerika Hariciye ,Bu sebeplerden dolayıdır ki, eğer | Müsteşarının 7 mart sabahı Pariste bitaraf ihracatçılar, kontrolü kolay. | bulunacağı tahmin ediliyor. laştıran deniz sertifikası usulüne ri.) Martın sonlarında buraya gelecek tikası usulü dan ablokanm ağırlığını mümkün #dilmiş bir usuldür, bu yüzden isuhsal kuvveti ve sevi, ç li va İngiliz hava filolarma PM Üçüncüsü: ney ölmmi Mebus Seçildi nin Alman maneviyatın! #arsmasın. dan , Bu tayyarelere ateş edildiği takdirde halk, mukabil en kuvveti bakımından üs. beee ve dölüğünü Fn stsız edecektir. Almanlarm, İngilizler beyanname atıldıkça ve enli mukabelede bu. Tunmıyacakları anlaşılıyor. Fakat bu çeşit manevraların sonu. sn kadar Lie devam edeceği. nl sanmak, her bulde mânasız olur, Belki de, son günlerde sik sık tek. ear edilen keşif uçuşlarını mühim biz hava harbi takip eder. Şİ aemmmm Filistin Yahudileri Aç Grevi Yapıyorlar Kahire, 3 (A.A.) — Elehram ga- zetesinin bildirdiğine (göre, Arap lerinde Beyaz kitap ahkâmına si a Şa tarafından ilân Ankara, 3 (A.A) — Boş vlan Muğ- la mebusluğuna 3 Mart 940 pazar günü yapılan intihapta Parti namze- di emekli Orgeneral İzzet ittifakla seçilmiştir. Li maktadır, âyet ederlerse, bitaraflıklarına hiç-|olan Welles, 15 martta Paristen Ro- ir kalel gelmiyecektir. Deniz serti. maya gidecektir. ise, müttefikler tarafın. 4 Yaziyette salâh yok olduğu kadar kaldırmak için ittihaz) Hitler ile Sumner Welles arasında vukua gelen görüşmenin Avrupa ve. ziyetinde her hangi bir salâh vücu- de getirdiğine dair elde hiçbir ema. re tur, Algemeen Hendelsblat garetesinin Berlin muhabirinin bildirdiği gibi, Hitler - Welles görüşmesinde bahis mevzuu edilen meseleler hakkında her hangi inanılır mahiyette malü- mat vermek imkânsızdır. Zira gerek Amerikan mahfilleri, gerek Alman ARAN İİ) İngiliz olduğunu söyliyen esrarengiz bir radyo İstasyonu iki haftadanberi faaliyettedir. İngi- liz radyo mühendisleri bu istasyonun yerini tes- bit için hemen çalışmağa başlamışlardır. Lon- dra gazetelerine göre, bu istasyon İngiltere da- hilinde değildir. Belki de Almanyanın Dosel- dort şehrindedir. Ve Almanya hesabına çalış # Bu İstasyon yalnız ingilizce neşriyat yapmakla kalmı. yor ve İngiliz görünmekle iktifa etmiyor. Bundan baş. ka bir Fransız istasyonu gibi hareket ederek, fransızca neşriyat ta yapıyor, İstasyonun, bu neşriyattan mak. Sumrer Welles Dün Mareşal Göring ve Görüştü Temasların Avrupa Vaziyetinde Salâh Vücude Getirdiğine Dair Hiçbir Emare Görülemiyor İ Londra, 3 (Husust) — Amerika) mahfilleri bu hususta am bir ketü- wiyet muhafaza tedir, Alman gazeteleri hücum ediyor Alman gazetelerinin neşriyatına gelince; (o Welles'in o görüşmelerini mümkün olduğu kadar az kelime ile bildirmek istiyen matbuat, pek ya. kında bir Alman taarruzu başlıyaca. | ğın ve Almanya için harbin ancak silâh kuvveti ile halledileceğini ilân için sanki Welles'in Berlin ziyareti. ni bekliyormuş gibi hareket eylemek tedir. Alman matbuatı, İngiltereye çok şiddetli surette hücum eden mül. hem beyanat ve makalelerle doludur. Amerikadaki akisler Diğer taraftan Amerikadan alınan haberlere göre, Welles'in Berlini zi. yaretinin ilk müsbet neticesi, Avru. pada bir sulh, veya tavassut imkân. ları hakkında bazı Amerikan mahfil. lerinde hüküm sürmesi muhtemel olan bütün ümitleri suya düşürmüş olmasıdır. m 9 Tireboluda Şiddetli Zelzele Tirebolu, 3 (A.A) — Dün saat 17.10 da üç saniye süren şiddetli bir zelzele olmuştur, hasar yoktur. TERCÜME Edilecek Kitaplar Tetkikler Yapan Heyet Bir Liste Hazırlıyarak Vekâlete Bildirdi Ankara, 3 (Tan Muhabirinden) — Tercüme işlerini bir programa bağ. lamak için çalışan heyet, dün son toplantısmı yapmıştır. Heyet, tabe. dilmesi faydalı olacak eserler için bir liste hazırlamıştır. Bu listede: Homeros destanları, Sofokles'in, Kral Oldipos, Oidipos Kolonos'da, Ajax. Filoktetes, Anti. gone, Btektra, Trakyalı Kadınlar ad. lı trajedileri, Erasmus'un, Deliliğin methiyesi. Boccacio'nun. Decameron'u. Cervantes'in, Don Kisot'u. Shakespesre'in Kral Lir, Hamlet, Antuvan ve Kleopatra, Kuru Gürül. tü, Fırtına adlı eserleri, Moliere'in Mizantrop, Tartüf, Bil giç Kadınlar, Kadınlar Mektebi adlı komedileri, Rousseau'nun Emile adli eseri, Goethe'nin Wilhelm Meister'i, Stendhal'in Kırmızı ve Siyah. Balzac'ın Vadideki Zambak isimli romanı vardır. Bu kitaplar Vekillik tarafından heyetin tayin ettiği mütercimlere verilecek, kontroldan geçtikten sonra önümüzdeki sene bastırılacaktır. 12 kitaptan mürekkep olmak üzere ikin. © bir liste daha tanzim edilmistir ki birincinin İşi bittikten sonra bunun tathikine başlanaesktır. Bundan başka Türk tâbilerinin Vekilliğin bu mesaisine ciddi surette iştiraklerini temin etmek zere ay. rıca serbest bir liste tertin edilmiştir. Tâbi ve nâşirler bu listeden seçecek. Mapları arzu ettikleri zatlara tercüme ettirdikten sonra tabıdan & dan bilâhare ilân edilecek tarihe kadar tercüme hevetine gönderecekler ve kontrol neticesinde muvafık görülen kitap. lar Vekillikce hususi bir himayeye tâbi tutulacaktır. Mevcut usuller dahilinde neşriyâ. ta yardım için Vekillikçe mütad a. lınma miktarı bu kitaplarda fki yüz elli fazlası fle olacaktır. Ayrıca bü- tün okullara tavsiye edilecektir. Ki. tabın İyi bir tercüme eser olduğu Maarif Vekilliğinin manevi mesuli. yeti altında alınarak kitabın kabına yazılacaktır. Bundan başka tercü. YÜZÜĞM trak edeceğini ilân edecektir. Bu suretle İngiltere ile Fransanm Romanyaya (verdikleri teminata İtalya da İştiruk etmiş olacaktır. * Yine Daily Sketeh tarafından verilen bir habe. re göre, müteaddit tekziplere rağmen Von Pa- pen'in yakında Roma Setirliğine tayini muhak- kak gibidir. Almanyanın, Papen'i Romaya tayin etmekten maksadı İtalya ile Sovyet Birliği ara- sında münasebetleri ıslaha çalışmaktır. * Almanyanın bu seneki patates mahsulü, tehlikeye uğ. ramıştır, Sebebi, “Koleradva böceği,, adlı böceğin pey da olması ve bu mahsulü berbat etmesidir. Bu böceğe mesi beğenilen zata veya ratlara dö nakdi mükâfat verilecektir. Serbest listedeki eserler şunlardir- Jane Austen'in Gurur ve Peşin Hüküm adlı eseri, Emily Bronti'nin Watering Tepeleri, Pielding'in Tom Janes'u, Mark Twain'in Mahuek. Fin adlı romanı, Klelst'in Michael Kohl. haas ve diğer hikâyeleri, Keller'in. hikâyeleri. Hotftmann'ın. hikâyeleri, Zola'nın, Germinal'i, Balzae'm. Say. ren Derisi adlı romanı, Standhal'in İtalya hikâyeleri, Dostovevski'nin Budala'sı, Lermontof'un, Zamanımı. sin Bir Kakramanı adlı romanı. İDE A) ELEK Açık Muhapbetname Yazan: B. FELEK Şekerim! “İşiten. ki, seni saklıyorlarmış, “Küflü çuvallarda topluyorlarmış, “Muhtekirler sevinçten zıplıyof” larmış,, “Kaçma, tadına doyum olmıyan gözeli, s “Dün çarşıda, pazarda seni aradık, “Hayalin okşadık, saçın taradık, “Biz de bilemedik, neye uğradık?, “Kaçma, tadına doyum olmıyan güzeli, . “Sen olmazsan halimiz nereye va. Kil “Kalorisizl'kten renkler sararır, “Dizlerimiz kesilir, gözler karartr,. “Kaçma, tadına doyum olmıyan güzeli. o “Sensiz ağzımızın tadı kalmadı, “Kimse hayatmdan lezzet almadı, “Hanendeler sustu, sazlar çalmadı, “Kaçma, tadına doyum olmiyan güzeli, Finler Kareli'de Hat Boyunca Geriliyorlar (Başı 1 incide) tina ve Lapinhariyi ele geçirmiştir. Cephenin diğer kısımlarında mühim hiçbir hâdise olmamıştır. “Hava kuvvetlerimiz düşmanın ki taatını ve asker! hedefleri bombardı. man eylemiştir. Hava muharebele. rinde yedi düşman tayyaresi düşü. rülmüştür.” Fin resmi tebliği Bu akşam neşredilen Fin resmi tebliğinde de şöyle deniliyor: “Kareli berzahında, düşmanın taz. yikr devam etmiştir. Birçok hücum. Jar geri püskürtülmüştür. Fakat muh telif noktalarda Finlanda kıtaları, evvelden tesbit edilmiş olan plân mucibince geri çekilmektedi. Berza. hin şarkında, Firlanda topçusu, bir hücum için tahaşşüt eden düşman kıtalarını dağıtmıştır. Bugün düşma. »n dokuz tankı, birçok topu tahrip olunmuştur. “Kolaanjokç'da düşman hücumü esnasında, düşmana bin telef verdi. rilmiş, bir pervaneli kızak, bir tank ve bir zırhhsaraba tahrip edilmiştir. “Cepbelerin hemen her yerinde topçu faliyeti vukua gelmiş ve Fin. landa kuvvetleri, düşman hücumla. rını geri püskürtmüştür. “Söyyet hava kuvvetleri, bilhassa berzah üzerinde ve Ladoganın şimali şarkisindeki mıntakalarda faaliyet. te bulunmuştur. Mütenddit şehir. ler de bombardıman edilmiştir. Ali. pan haberlere göre, sekiz sivil ölmüş, on kişi yaralanmıştır. Tahkik edil miş raporlara göre, bugün zarfında 17 Sovyet tayyaresi düşürülmüştür. Bundan başka altı Sovvet tayyaresi. nin düştüğü de kuvvetia tahmin 6. lanmaktadır.” * Dünkü Sovyet resmi tebliğinde Finlandalıların harp malzemesi ka. yıpları hakkında verdikleri rakam. lar, Finlanda genel kurmayı tara. (ndan gülünç telâkki edilmektedir. Firlanda genel kurmay mahfillerk “Bu deroce fazla miktarda harp mal. #emesine malik olduğumuzu bilimi. vorduk'” demektedir. Finlandaya yardımlar Eski Amerika Cümhurreisi Teodor Roosevelt'in oğlu Kermit Roosevelt, Pin ordusuna iltihak eden İngiliz gönüllülerine kumanda etmek üze. re İngiliz ordusundaki yazifesinden istifa etmiştir. Kopenha#'daki büyük mağazalar, Finlandays yardım olmak zere 100 kuron vermeği taahhüt o eylemisler. dir. Kereste tüccarları teşekkülleri de, Finlandaya gidecek olan Dani. marka gönüllüleri komitesi emrine 170 bin kuron vermişlerdir. Budapeşte, 3 (A A.) — Amiral Horti, Macaristan Helsinki elçisi Baron Devillâny'yi sıhhi sebepler edilen yeni arazi statüsü ver sadı, İngiti İngil dolayısile riyetinden” affetmniş karşılanmıştır. Bilâkis Yahudi izlere, İngiltere vaziyetinin İman İngiliz yasile mem etmi Se ea protestolarla dığımı anlatmak ve halkı dagin mii miz MD penise ği sakal ve yerine Macaristanın Berlin elçili. karşılanmıştır. Yirmi dört saatlik #ç- tahrik etmektir. ği müsteşarı B. de Kuhl'u tayin ej- Hik grevi yapılmasına kacar verilmiş * * Mein, ei © Londrada çıkan Datiy Sketch gazetesinin ver- g Bellingoke Tende gazetesinin ierlin muhabiri- Göbelsin Bir Nutku diği malümata göre, Romanya Kralı Majeste Karolun, Nisanda İtalyay ziyaret etmesi ve Jtalya Kralı ve Sinyor Mussolini ile görüşmesi hazırlıklar yapılmaktadır. Berlin, $ (A.A) — Leipzig far Bin açılışı münasebetile Göhbels söv. lediği nutukta, Iptidal madde rok. sanının dalma Almanları diğerlerin- den fazla çalışmıya mecbur etmiş ol. duğunu kaydetmis. ablokanın akim nin birldirdiğine göre, Almanyada kahve istih- sali için kullandan arpa ihtiyatlarında tasarruf yapmak maksadile Alman makamları, halkı gelecek mevsimde çay yerine kullanılmak üzere yeni e e ty kaldığını tekrarlamış ve Alman zafe mağa davet etmektedirler. rini dayi Yapılan fezahürat ,) — Syonist komi. er gişe satışlarını tahdit eden yeni statüyü protesto eden bir karar sureti kabul etmiştir. Yeni statünün peşri üzerine sükü- Bet duiresinde bazı tezahürler Yapı miş ve hiçbir hâdise için * Ayni gazeteye göre İtalya, Romanyaya temmat vere. cek ve her istilâ ve tecavüze karşı onu müdafanya iş-