15 Mart 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

15 Mart 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Innda, İsveç ve Norveç hükü- şmetleri, birkaç gün sonra, te. “ii bir ittifak yapmak için müza- k başlıyacaklardır. Finlanda. önayak olduğu bu müzakereler, ndinavyalıların, hürriyet ve İs. karşılıyacaklar, o tehlikeyi bir. bertaraf etmeğe bakacaklar, Marieten yardım İstemek lâzim ge. ie yardımı birlikte istiyecek. İlsir Harbin Verdiği Ders: ,emek ki, Sevyet . Fin harbinin verdiği ders, İskandinavyalı. elbirliği ve işbirliği yapmayı ek olmuştur. Ders bir hayli pahalıya mal olmuş. Mr. Fakat büyük derslerin hiçbiri de maj olmaz. inavya devletleri arasmda eskiden tedafüi bir ittifak bu- ydı, vaziyetleri daha sağlam o- meselelerle daha ;? nsan tarafından hazırlandı. g , adı verilen yerde toplanmıştı. birdenbire ateş yağmuru al. kalmış i ve © zaman Pencabi bütün Hindistan halkım yaklandırdı. Ve Hindistan bir tahkik heyeti gönder. mecbur oldu. Hatwnter komite. ile maruf olan bu beyet, Ge- Dyer'in hareketini takbih et. ve Hindistan hükümeti General 'i Hindistanda in ç EA, s5 General Teye karşı 230 reyle tasvip etti. Dünkü telgraflarda bir Hintli ta. Mindan öldürüldüğü bildirilen Ge. Dyer, Amritsar faciasınm kah. Memanı idi. Pakat Hindistendan gelen haber. » Hintlilerin bu suikasdi beğen. #diklerini bildiriyordu. Gandi, hâ- “cinnet” saymış, sol Hintlilerin de Bose de Hindistan tarihin. erör devrinin son ui a, arak hâdiseyi tasvip elinediğini tir, Hitler Avrupada Harbe Başlıyacakmış Atrsterdam, 14 (A.A) — (Reuteri, harp nihayet bulmuş oL bu sene işinde Hitler cephesinde askeri harekâta niyetindedir. Hazırlıklar devam etmiştir. Bu hazır. alnız Almanyanm Garbında bütün memleket içinde vuku. taştur. İki ay müddetle bütün arı Alman ofdusunun ve üstrisinin hazırlıklarına edilmiştir. Irak - Arabistan İhtilâfı Hallediliyor ire, 14 (A.A) — “Elehram, Bağdat ve Mekke hükümet. Trak ile Suudi Arabistan ara. zuhur etmiş olan ihtilâfları üzere müzakerelere giriş. Olduklarını haber vermektedir. Arabistanın Londra sefiri, bu e ükereleri şahsan & #8; ME ae a İİ EEE 1 ae ela, MEKE 85 fi El; ; : “ İmerasimi bugün Nafta Vekili Gene- ,|dekar arazinin sulanabildiğini söy. Tarsus Su Tesisafı Dün Açıldı Mersin, 14 (Tan Muhabirinden) — Tarsus ırmağı regülâtörü fal Ali Funt Cebesoy tarafından ya. pılmıştır. Merasimde mebuslar, vali ve vilâyet erkân ile kabalak bir halk kütlesi hazır bulunmuştur. Nafta Vekili, söylediği nutukta, su işleri programının hızla tetbik olun. duğunu tebarüz ettirerek, ezcümle demiştir ki: “.- Bugün, önünde toplandığımız tesisat, Tarsus ovası İcin programı. mıza giren islerin fik parçasıdır. Berdan regülâlörü sağ ve sol sahil sulama ana kanalları ed: altında ve üç senelik bir çalışma eseri olarak yücude getirilen bu tesisatın gaye ve hedefleri üzerinde durmayı fazla bu. Tuyorum. Çünkü Tarsus eteklerinden Tarsus parkındaki ziyafet Naha Vekili, açılma merasimi ya. pılan yeni tesisat sayesinde 180 bin lemiştir. Küşat merasimi bittikten sonra, Konya, 14 (Tan Muhsbirinden) — Bügün öğleden sonra Mersinden ha. reket eden Nafia Vekili Ali Fuat Ce. besoy, akşam gelmiştir. Vekil burada #ki gün kalarak tetkik. lerde bulunacaktır. EN ; Sevsorktaki Syracuse Üniversite talebesipden * biri, meçhür adamların “Ben” kelimesini küç kere kullandıklarını merak etmiş Ve tetkikler yaparak ga neticeye varmıştır; ğ İ Roosevelt, daha mütevazıdır ve an- cak her yür keli mede bir kere “ben” diyor. Hitler, her 84 kelimede bir defa “ben” zamiri şahe «isini kullanıyor. Kullanıyor. greler, Bunlardan sonra gelmekte ve ancak hor 243 kelimede bir defa “Ben” demektedir. Mister Cham- berlain ise, bütüm bu rleslin en mütevazıdır. Çünkü her (350) Kelimede bir defn “Ben” diyar. Italya, Kara Yolile Yine Alman Kömürü Alacak Ribbenirop - Mussolini Mülâkatı Neticesinde İki Hükümet Bu Yolda Bir Anlaşma Yaptılar Rama, 14 (Hususi) — Mussolini i./ Berlin radyosu da muh. le Ribbentrop arasındaki görüşmeler | taç olduğu kömürü İtalyaya naklet- neticesi olarak Romada İtalyan . Al-İmek üzere yakında 15 bin vagonun man kömür itilâfı imza edilmiştir.| Alplar hududundan geçeceğini haber Bu itilâf mucibince, İtalya senede | vermektedir. takriben 12 milyon ton kömür temin etmektedir. Bu kömürler, İtalyanın dahili istihsalâtı ile birlikte ietihlâk ihtiyacını tatmin edecektir. İtalya, Fransa Hükümeti, Fethi Okyara Nişan Verdi Ankara, 14 (A.A) — Fransa Rei. ma, | #icümhuru tarafından Adliye Vekili Fethi Okyar'a Legion d'Honneür ni. sanınm Grand » Crolx rütbesi veril. elçi Rene Mnssigli taratndak Okyara tevdi olunmuştur. Malâm olduğu üzere Pariste me. muriyet vermiş olan büyük elçiler o. büyük bir nişan vermek mütad olan bir şeydir. bu suretle İngiliz kömürü ile Ame- rikan kömüründen müstağni olacak. tr. Bulgar Meclisinde Harici Siyaset Etrafında Müzakereler Yapıldı siya, Pe Viki afilli sekli sağl ye hayri bek za de kralın küşat Dutkuna verilecek cevabın müzakeresi sırasında, eskili: rTadan ayrıldıktan sonra kendilerine | mazırlardan Russevf, hükümetin w. mumi siyasetini tasvip etmiş ve şim. diye kadar takip olunan sulh ve bi. Eski Başvekil Çankof, sulh ve bi. taraflık siyasetinin Bulgar milletinin arzu ve temayüllerine tamamile uy. Mr. Welles Londradan Parise Gitti Londra, 14 (Hususi) — Mister Sumner Velles, buzün Londradan Parise gitmiş, M. Daladier ile görüş. müş ve kendisine Mister Roosevelt. in hususi bir mesajını takdim etmiş. tir. Mister Velles, yarın akşam, Ro- mada bulunacak, daha sonra memle. ketine dönecektir. Mister Velles, Londradan ayrıla. cağı sırada kendisinden ihtisaslarını soran gözetecilere; — Bir tek kelime yok! Demiştir. Mister Velles'in Romada S'nyor Mussolini ile görüşmesi bekleniyor. Velles, Londradan hareketinden mü. kaddem, Mister Chambarlain ve Lord Halifaks ile tekrar görüşmüştür. * Velles'in Avrupadaki vazifesinin hedefinin bildirmekten imtinaına rağ men Londra matbuatının mütemadi. yen artan kanaatine göre, Avrupa 5e- yahali esnasında elde ettiği malümet Amerika retsieümhuru Roosevelti müzakereyi bir sulh lehinde yeni bir teşebbüse sevk edecektir, Bu takdir. de, İngiliz siyasi mahafilinin mütalâ. âsına göre, Amerikanın dahili siya. setini göz önünde tutmak Uzımdır. Çünkü hükümet partisi bir intihap mücadelesini karşılamak mecburiye- tinde bulunuyor. ingiliz Generalini Öldüren Yakalandı Londra, 14 (Husust) — Eski Pen- cap valisi general O'Doyer'i öldüren Hintli, Mehmet Azat adlı bir mühen. distir ve 37 yaşındadır, Mehmet Azat zabıtaya verdiği ifadede, bir protes. to jesti yapmak için tabancasını kul- landığını, bir kimseyi öldürmek kas. tında olmadığını söylemiştir. Zabıta, General O'Dayer, kalbinden iki kurşun yemiş olduğu için ansızın öL müştür, Kendisi yetmiş beş yaşında idi. Hintliler, hâdiseyi takbih etmiş. lerdir, Hintli Uder Gandi, hâdiseyi taraflık siyasetine devam edilmesi ya Mizumunda ısrar göstermiştir. Develide Zelzel Develi, 14 (TAN) — Gece bazın. r: şiddetli olmak üzere on zelzele olmuştur. Eski Başvekfi Muşanof, Bulgaris. tanın tek bir harici siyaseti olduğunu bu siyasetin milletin müttefik duy. gusuna dayandığını söylemiş ve Bul. © Madam Tabonis yazıyor: Almanlar, İtalyadaki propagandalarını takviye ediyor ve İfalyayı müttefikler aleyhinde hare- kete geçirmek için çalışıyorlar. Almanyanın Ro- ma Sefiri Von Maekensen, son günlerde Kont Ciano'yu sık sık ziyaret ediyordu. Sefir, bu ziyaretleri bülhassa, İtalyaya mütte- fiklerin siyasetlerindeki tehlikeleri izah etmek gayesile yapmıştır. x Alman sefirinin bilhassa şu noktalara temas eltiği an. Jaşılıyor: “Harp sonunda İngiltere ile Fransa silâh ba. kımından büyük bir üstünlük sahibi olacaklar, ve AL manya hu üstünlük karşısında tecavüz siyasetine de- vam edemiyecektir. İngiltere ve Fransa İmparatorlukları, her sahada hir. leşlk hareket edecekleri İçin, kat kat kuvvetlenecek, Almanyanın silâhler elinden alındığı takdirde, İtal. yanın vaziyeti, bilhassa Akdenizdeki emperyalist siya. #eti yüzünden, hoşnutluk verici bir mahiyette olmıya- caktır. * Bu telkinatın mühim bir iz bırakmadığı anlaşı üyor. Sade kati netice hakkında da bir şey söy lenemiyor. Fakat Romada yapılar sori Fransız. İtalyan konuşmaları, İtalyanların bu çeşit en. dişelere ehemmiyet verdiklerini gösteren hiçbir akis bırakmamıştır. * Fokat Almavlar, İtalyada yaptıkları propazandanın tesitini rübalağılandırmakta ve İtalyanın artık bir “Çelik paktı,, vücede getirmeğe muhalefet etmiyeceği ni iddin etmektedir. * Halbuki Alman ordusu mehfilleri, Ialyanın, Almanya lekinde harbe girmesine taraftar de. ğildirler ve İngillere ile Fransanın, İtalyay mülstemlekelerinden süratle tecrit edecekleri kanaalindedirler. KINA (HADİSELERİN İÇYUZU ag “Cinnet, telâkki ettiğini söylemiş, Hint milliyetçileri sol cenah lideri “Hindistan tarihinde terir devri son bulmuştur, diyerek hâdiseyi tasvip etmediğini söylemiştir. gun olduğunu, Bulgaristanın faal teş. riki mesaisi olmadıkça Balkan sulhü, Bura mukabil Alman askeri mahefili, İtalyanın İspan. ya ile birlikte hareket etmesi takdirinde, vaziyetin baş- Kalaşacağını ileri sürmektedir. Çünkü © zaman, İtal, yanın Alenizdeki stratej'k vaziyeti değişecek, kuv- vetlenecek ve Almanya harbi, süratle kazanabilecek hale geleceği için, bunlardan iktisadi yardımını esir. gemiyecektir. * “Almanyanın Nazi rilesasından Ribbenirop, Hess ve Rosenberg; Hitler ile Mussolini arasındaki fikir mulabakatinin sanıldığından çok ileri ok duğu iddiasındadırlar, Von Ribbenirop, bu zevattan mürekkep yapılar bir içlimada, İtalya - Almanya antantı canlan- dırıldığı takdirde, Hizler İtalyanın harbe ne za- man girmesi lâzım geldiğini tayin edecek vazi- yete gelmiş olur, demiştir. Hattâ, Ribbentrop'un kanaatine göre, Her Hil. lerin, Italyadan harbe iştirak etmeyi istemesi takdirinde, Roma, bu talebi reddetmez. Çünkü İtalya, Alman - Sovyet paktını, bir emrivaki sa- yıyor. Hess ile arkadaşları, Von Ribbentrop'un bu süz- lerinden İtalyanın, Alman siyasetini tamamile tasvip ettiğini anlamışlardır. Fakal Göbels ile arkadaşları ayni fikirde değil dirler, * Fakat Göhels le arkadaşları ayni fikirde değildirler. Romadaki yabancı mülşah'tler de, hiçbir kafi kararm verilmemiş olduğunu tekit ediyorlar. Fakat bir Alman erkânıharbi, “Bir Alman - İtalyan - Sovyet, işbirliğinin süratle tahakkuk edeceğini ve o zaman bir yıldırım harbine girişilebileceğini, İtalyan erkânharbiyesile yeniden temas için Romaya delege. Ter gönderildiğini bildirmiştir. “EELEK Galip Sayılır, Bu Yolda Mağlöp! Yazan: B. FELEK üz günden fazla sürtn bir se. rüpâ yiğitlik destanına, Mos. kovada, Fin murahhaslarının*kalble. rinden sizan kanla imzaladıkları mu. ahede nihayet verdi. Aralarındaki münasebet ne hendesi, ne adedi hiç- bir nisbetle ifade edilemiyecek ka. dar aykırı olan Iki milletten biri ga. Tip, diğeri mağlüp sayıldı. Bizim burada fazla sör söyle memiz, belki de ölüleri, müdafaa et. tikleri mamürelerin enkazı, dirileri de imzaladıkları ahdnamenin ağırlı. İl altında yatan bir avuç kalıramana karşı hürmetsizlik olur. Finlerin imzaladıkları o muahede, Sovyetlerin harpten evvel yaptıkla. rı tekliflerden daha ağırdır. Bunca emek ve kandan ve bunca yas ve ma, temden sonra bu ahdi kabul etmele. rinde âmil olan şey, Fin Hariciye Nazırının da dediği gibi, İskandinav. yalı korkak komşularının kendileri, ne yardım etmeleri şöyle dursun, İn. giliz ve Fransızların yapacakları yardımların da kendi memleketlerin. den geçmesine müsaade etmemeleri, hattâ bu kuvvetler zorla geçmek is. terlerse memleketlerindeki o demir. yollarını tahrip ederek bü nakliyata fillen mâni olacaklarını bildirmele. ridir. Yoksa kahraman Fin ordusu yıprapınış halde değildi. Bu işte Alman dâvasına yardım &. den İskandinavya memlekeflerile Sovyetlerden başka, bütün eihan, Finlerin ba ağır sulhü kabule mec- bur oluşlarından hak, adâlet ve insa. »iyet namma büyük hüzün duymak, tadır. Küâhramanlığı yakından tasıyan bir millet olarak bizim de bu ırk kar. deşletimizin halinden müteessir el. mamamız kabil değildir. Bütün bu acıklı destanda bulma. bilen yegâne teselli şudur; ç kahraman, azimle, 4, rade ve nefse itimat kuvvetile neler yapılabileceğini cihana anlatmış, ve büyük ölçülü tahminlerin yarattığı efsane havasile harbin yakıcı haki, katini yanyana koyup kemiyet ve mücadelesinin huymetini dünyaya göstermiştir. Böyle kahraman milletin istikbali biraz karanlık da olsa, istiklâli mf, İemmendir. Ve dünyada ağır, hafif hiçbir muahede ebedi değildir; hele böyle karışık zamanlarda... 700 Milyon Sterlinlik Harp Tahsisafı Londra, 14 (Hususi) — Avam ka- marası (o Sir Con Simon'un istediği 700 milyon sterlin harp tahsisatını 2 reye karşı 492 reyle kabul etmiş. tir, Fransız ve Alman tebliğleri garp cephesinde kayda değer bir hâdise vuku bulmadığını bildiriyorlar, - Al man tebliği şunları ilâve ediyor: Strasbourg'un cenubunda tayyare Idafii bataryalarımız, Murcaux siste. İ minde bir Fransız tayyaresini düşür. müşlerdir. Düşmana karşı yapmış olduğu bir seferden avdet eden tahtelbahir ku- mandanı Sehubart, düşmanın 24 bin ton hacmine baliğ olan ticaret gemi. lerini batırmış olduğunu bildirmiştir. Bu suretle geçen eylül ayında Cou- rageous adındaki İngiliz tayyare ge- misini batırmış olan kumandan Sehu. bart, eeman düşmanm 66 bin ton hac mine baliğ olan vapurlarını batırıpış oluyor. Li Kok yüklü olarak Breme'den Os. Joya gitmekte olan Sechenheim Al man vapuru Jutland'ın garp sahili açığında batmaştır, GENERAL WAVEL Cenup Afrikasnda Captovn, 14 (A.A.) — Orta Şark. taki İngiliz kuvvetleri Başkumanda- ni, General Vavel, Kenyada yaptığı iziymretten sonra Cenubi Afrika hü. kümetile istişarede bulunmak üzere Captovn'a gelecektir. Bu münasebetle şurası hatırlatıl. maktadır ki, Cenup Afrikası milli mü dafaa nazırı Smts, geçenlerde parlâ- mentoda yaptığı beyanatta Cenup Afrikasının nerede olursa olsun em. niyeti tehdide maruz kalabilecek her hangi bir İngiliz müstemlekesine yar. dım edeceğini bildirmiştir.