9 Nisan 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

9 Nisan 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

“Cumhuriyet,, Gazetesi Muharrirleri Hakkında Açılan Dava Bitti Sazetenin Neşriyat Müdürü Yedi Ay Hapse, 116,60 Lira Para Cezasına Mahküm Oldu Afrodit dâvası münasebetile neş. redilen haber ve makalelerden dola. yı mafbuat kanunu hükümlerine | muhalefet ve müdde'umumiliği tah. | kirden maznun muharrir Peyami Sa. fa, Salâhattin Güngör, Mekki Sait ve Cumhuriyet gazetesi neşriyat müdü. rü Hikmet Münif haklarında 6 nc asliye ceza hükimliğinde yapılmak. ia olan muhakeme dün neticelenmiş. | tir, min dığı bu yazının Hakkı Konyalının miş ve matbuar cut bulunmamıştır, Karar Mahkemede suçlu sanılanlarla a. bulunmuş ve son söz olarak bir diyecekleri bulunmadığı. nı söylemiş ve hâkim madde halin. de aşağıdaki kararını bildirmiştir “1. — 12-140 tarihli Cumhuriyet gaze- İesinde çıkan “'Düvacı Biziz!” başlıklı yan 1 malbuat ve ceza kanunlarının Eğer nra gelen (gibi) tsı yazımın hu tiği mâna yetle rmul düne göre mamnu yoktur. Meyhlerine müddelumumilik tarafından dâva ikame edilmişti. Bu yazının m. atbüat kanununun 30 ve ceza ka rut olan ibareye naza Mebus si Vi yalnız ceza karı #inin son fıkrası de cıkan baş rafından İstanbul met Onatın siyetini ilâ bildirilmektedir. B: kı Kanyalıya tasi diânameden Paşa #arayının beyan eden İbrahi işte İbrahim Hakkı unun 480 inci madde- medlülü içinde müta- İda etmek iâzamdır. Düva şudur: Muharrir Peyami Safa Afrodit dâvasanı | sdliye çerçevesinden alarsk sosyal çerçe- vesi içinde mütalâa etmiş ve İbrahim Hak- &i Konyalının raporuna istinsden mezkür kitabın İrtişar sahasından toplattırılması- n sösyal, ahlâki ve estetik esss- larında taban tabana md, re bir hsreket linde tavsif etmiştir. Muharrir Pe- afa, asıl dâvacı kendisile, Afrodit Mi iltizam eden mebus ve muharrir. ler, dövu edilenler de İstanbul müddelu. mumisi ile İbrahim Hakla olmak lâzım Şelir mülâhazasını şerdettikten sonra ken di dâvalarının inkılâp dâvası, kültür dâ- vas güzellik divası olduğunu söylemiş “Çünkü biz yedibaşlı Küraküüvet ve cehalet ederi İle boğü: küyvetlerini Aüşman cephesinde cepbe- mizde ve yanıbaşımızda görmek İstiyoruz" sümlelerinden sonra -yüpnmı! “Bu d ia da böyle olacağından eminiz” kangati- a bitirmiştir. r- Peyaminin endişesi Yazının hemen ber satırında ve her pa- ragratında muharrir Peyami Safanın bü- tün bir vuzuhla müşehede edilen gaye ei #adiesinin ihmsl ve İddianamenin tanzi- minde ağır tenkidat ve itha: iktifa ö- tunduğu ssikârdır. Yine aşikârdır ki iddia makamı güzel sanatlar manzumesine dâhli Afrodit kitabının maruz kaldığı adli taki- batı muharrir Peyami Sefanın çok haseas bir sanatkâr heyecem ile tenkit ve mua- haze etiğini nazara almamış, ve yalnız yazının cümle ve üslübunu cezal bat için KAR bülmüştur. Muharririn endişesi sanat eserlerini ve onların inkişafı için lüzumlu olan hürriyet havasını masun bulündürm arma mumisini Afrodit yali tarafından nağn — müd mini rilmıştır. Netice itibe Wieriyaya en görülmemiştir. tür, 2 — Peyami Safanın Cumhuriyet gazetesi de. İntişar eden k Peyami Safanın Sevver Bedi baş desinde aranan müphe: “Gibi,, edatı a pükamı Konyalı e isbat etmeli idi, Peyami eti umumiyesinin telkin et- kabili Yazının siyakı ve mizahi oluşu 11 olmadığını ifham ediyor.” 3 — Kararda, Salâhatt yazdığı yazıda da diva mucip bir sebep görülmediği yazil. dıktan sonra şöyle deniliyor ve müharr 40 tarihli Cumhuriyet gazetesin- kalesi müddetumumilik ta- | ” s, söhret, kasdi eörmisi ya ik eden kısımlarını ik tarihi bir bina K kuf ilarak rey ve mütalâası alınm Burüda muharririn İstanbul dâvasını fazla benimsemiş göstermesi İbrahim Hak- kı Konyalıya isnat ölünün vessik üzerinde düşünmeğe davet etmesi, İdrahim Hakkı Konrahının elden ele dolaşan vessikinin bizi milli ve ahilik! bir facis öntnde bir raktığım söylemesi, İbrâhim “Hkki Kon. edil topa inkiser ve itapla karşılaması heyeti umumiyesinden östimzaç mâna karşısindü yazının sürüm kasdile #tibas ve tedahülü olmadığı kanastine va» Mekki Saidin yazısı 5 — M-7-40 tarihli Cumhuriyet gazete- | İ sindeki Mekki Saldin mebus Masani Bay darin yaptığı mülâkatı neşredilmiş müddelumum!lik tarafında, ve gayesi matburt kanununun maddelerile ceza kanununun 484 üncü maddelerine muhalif Bu yazdan, Afrodifi müstehcen #denlerin inbbalarını hayret ve İn Fransız Tiyatrosunda Bu Akşamki Müsamere Kızılayın Ni; dan ntaşı şubesi tara büyük müsamere la az bu Tertip heyetinin eksiksiz olarak hazırladığı bu müsamereye bilhassa sanatkâr Münir Nurettinin iştiraki rağbeti arttırmışt 25-2-40 imzasli kısmında İbrahim sarahâten zikredil- | » un 30 uncu mad | et unsuru e bizsat tenkit & tmişlerne de matbuat ile ve gerekse yazıyı 6 tesbiti hükmü ceza inin tayin sminden de top tesirinder alâkanın vazedildiğine, ve 33 navina göre ibi n hüsnü ni- ine halen görüldü- tecrim bir fili lenin kabul ettiği ceza 4 hükmünün bililt meyip yazının İntişeri kâfi sbuk mt bin a reddedilmişi Asil cürüm — Afrodit » Güngörün uhakemesi ikamesini m Yunus Nadi- ve haysiyeti e et ceza kanununun amadığı bir cürüm- Hik- ha, ile yazıldığı İvrehim 4 vakar ve Netice zarın lâzım, çin açılan Peyami i, neşriyat müdürü Hi nifin bersetlerine, Peyami Safanın Cimtis | har) başlıklı y ndan del Safs ve Hikmet Münif nun 27 ncı maddesi arif in Günsür, | Kon, kmet 21 yalının Peyami ile tecziyelerine, ve Peyami Safanın| wiki cezasının tatbik ve infazına mahal Afrodit eser fiş hapsine ira ağ ziyesine, 273 üncü madde; cezam 8 dü bir nistetindi Tay hapse k ve Hikmet ipin de aynen mak üzere Kuru ver Gençlik gazele, aleyhindeki dava Afrodit davası münasebetile neş. iği bir karikatürden dolayı müd. 4 |delumumilik tarafından Gençlik ga. » İzetesi neşriyat müdürü aleyhine açı. lan davaya dün de devam edilmiştir. ,İMüddeiumumi iddianamesini oku. İİmuş ve gazete neşriyat müdürünün | tecziyesini istemiştir. - Suçlunun müdafaasını zina, temyiz görü Birinci Kısmın Hulâsası Henri Plerre atölyesinde çalışıyor, hazırlamakta ol- duğu bir tablo ile uğraşıyordu. Bir divanın üzerinde uzanmış gazete okuyan arkadaş Rene Larsko, ona gü“ zetedeki şu ilârı okudu; *Ne İyi, ne güzel, me zengin simıyan bir dul kendin- de eksik olan bütün meziyetleri hala bir Buyla tan: mak istiyor. Zekâ zaruri değildir. “X, V. post rastanı, Nice. Adresine yazınız.” Sonra da ressama bu adrese bir mektub yazmamnı tavsiye etti, Ressam teklifi reddetmişti, Yakut Rene Lazsko arkadaşına bir muziplik olmak üzere ve andan habersizce bir meklup yazarak neticeyi intizare bâş- pen İlân sahibi mektuba cevap vermiş, Henri Plerre'i davet etmiş, kendisini lânıması için de elinde bir gül bulundurması tavsiyesinde bulunmuştu. Ressam, mek- tubu kâğıt sepetine atfı. Bu davetle hiç alâkadar ol- madı. Fakat sevki tabil ile davet edildiği yere gitti, elinde bir de gül vardı. Bir masadan bir kadın gülüş- cüğü işitti, Dönüp baktı, bir masada biri gülümseyen, diğeri ciddi, biri siyah, diğeri beyaz giyinmiş iki kadın gördü, Henri Pierre, adımlarımı. hızlandırdı. Halim tav. şan ruhu, ona, kaçmayı tavsiye ediyorda. Kün ter içinde evine varınca, içine kapandı. m Ertesi sabah Henri Pierre Delange, mektup sld “Bu akşam. Dokuzda. Jetde'de. yorsunuz.” : O ükşam genç kaplan, halim tavşanı yendi, ve Menri Pierre cesurca randevuya gitti. Yolda giderken kendi kendine soruyordu” — Ik: bayandan acaba hangisidi:? O siyahlar giyinmiş küçük şapkalı olsa bari. O gülümsiyen.. Ama o değildi. Bir masada yalnız oturan, acik renk giyınmiş büyük şapkalı olandı. Yanındairi san- dalyayı, yerin meşgul olduğunu göstermek için, ma- suya dâyumıştı Henri Pierre, yaklaşmıya cesaret edemiyerek, Bir azağı, bir yukarı birkaç adım attı, Fakat bayan, ikinci bir Hoşuma gidi- satakatımı | | apransı | Ni Filmi her vatandaşın zevk ve neş'e ile doya, doya seyredeceği baştanbaşa Türk Film San'atının yarattığı büyük bir âbide olacaktır. Eser: Vâlâ Nurettin Prodüksiyon: Halil Kâmil Film Stüdyosu Refik Kemal - Feride Ca Reji: Faruk Kenç Suavi Tedü B a Okçugil - - Celâl Çağdaş Baş Roller YILMAZ ALir En son film tekniği. En süfli tabaka ile en yüksek kısmı. ve heyecanı bulacaksınız. Bu güzel eseri alkışlamak için şimdiden hazı evvelden tedarik edebilirsini. NE mem ld Bir senedenberi Halivud'un yedi tepesine kurulan şehir, Sinema tari- yaratan bü Biletlerinizi mana Telefon : hine devirler yaşatan, Daima film ejderleri CECİL B. De MİLLE'in son zaferi olan Jarıas EKSPRESİ Filmine sahne oldu BARBARA STANWYCK - JOEL Me CREA AKİM TİMATROFF - ROBER PRESTON ve daha binlerce artistin iştirakile yapılan bu eşsiz sinema harikası Bu Perşembe akşamından itibaren Vi KE, A 5 E Sinemasında m Yarın Akşam MELEK Sinemasında Mevsimin en böyük Fransız Musikili filmi SERENAD i Saheserini takdim ediyor. Baş Rollerde: LILLAAN HARVEY Ve Eminönü Halkevinden: 94-940 Sah günü (bugün) saat 1730 da Edet tesi Düçentlerinden Bay Cavit Bayson tarafından (Tanzimat ve Re- git Pas hi İstanbul Dilsiz 20-4-940 MESSALINANIN KIZLARMES Yazan: Annie Vivanti gözlerini kaldırınca onu gördü. Bir aksam önce gibi düşlinceli ve dalgındı; ama gözleri onun gözle. ri-ile korşılaşınca, nâzik yüzü bir belirsiz gülümse. Yişle uydınlanaı. Beriki, görüldüğünü anlayıneş; hu selkmledi; kudın hemen eli ile bir da Yaptı, Önünde eğilen delikanlıya sade bir zari! — Sizi bekliyordum, dedi. Neden dün kaçtınız? Delikanlı, orun uzattığı parfümlü ince eli raek için eğilerek, birkaç dağınık söz usrılda Sonra; bir işarete itaat ederek, onun yanında yer aldı. Ressam gözü onu süratle tetkik otti. Gerçekten güzel değildi; bazı sarışın Araplarınki gibi, çok u. zun ve açık renk gözleri ile Slâvla Şarkı aras. bir tipi yandı; rengi soluk, ağızı çok kırmızı, kına le boyalı saçları bakır renginde idi. Genç te değildi. Şımartılmış bir kızcağız kadar çocuk jestli ve Havvanın bahçesindeki eski yılanın pusu kurmuş bukışlarına benziyen bakışı, kendin. den çok emin, çok tecrübeli kadının © tayin edi. mez, kışf! zor bir yaşı vardı. Çok zevk almış va çok zevk vermiş, çok çekmiş ve çok çektir; bazı erkekler için şen ve kayıtsız gençlikten çok cazibes: olan © ince ve yorgun görünüşü vardı. Her halde şimdi yanında oturmakta olan deli, Ne. Çeviren: SİNANOĞLU n değil Henri Pierre'in sade biz ruhu var. #inden başka her şeyde iptidai idi. eki, kendinin duymadığı v: beğenmedi. bütün marazi tuhaflıkları resmine «oyardi; gü. nün medası öyle icap ettirdiği için, bunlar ona za- suridiz giti geliyordu. Usulden dışarı çıkmamıya çok dikkat ecerdi. Mademki o anda, sanatte #ncr. malden deba normal bir şey yoktu; Henri Pierre Delange, tuhai görünmemek ve çok göze çarpma. mak için biçimsiz şeyler, hasta ve lâno: edilecek a. caiplikler resmediyordu. Böyan, çenesini ince eline dayıyarak, ve o ka. dar görülmemiş şekilde açık bir rengi clan uzun gözlerini delikanlının yüzüne dikerek: — İlânımı tuhaf bulmuş olacaksınız? dedi, Kadifeli bir sesle konuşuyordu. Henri Pierre gülümsiyerek itiraf etti: — Gerçek.. Biraz tuhaf buldum. Obürü osima gözlerini dikmiş bakıyordu! * — Doğrusu, sizi görünce; cevap veriştaizi ben daha tuhaf buldum. Sat ressamın aklı, kinle dolu, Reni Laszko'ya gitti: — Doğrudur. dim, dedi Sonra, mevzuu birbirine karıştırarak .uydurdu. Zu bir bikâveve basladı. Fakat mechul kadının, ken. Ben bunu yapacak biri değil. 12 NİSAN 940 CUMA GÜNÜNDEN İTİBAREN TAKSİM Sinemasında Gösterilmesine Başlanacak Olan En mükemmel reji ve mizanseni. En mükemmel müzik LOUIS JOUVET ve Pasdeloup Orkestrası ve teganni heyeti Dilsizler Cemiye cuz — ANKARA RADYOSU Türkiye Radyodifüzyon (Postal Türkiye Radyosu Ankara Radye Dalga Uzunluğu 317m 6 Kca 208 1648 m. » 182 Ken 1205) Salı, 9. 4. 1940 1230 Program ve memleket saat ayöi 3 v loji haberleri, 42İ i Kopuz, Fahire Pe Fersan, Zühtü Bardakoği Okuyan: Necmi Rıza Ahıskan; 13.15 MÜZÜ Kalk tüküleri; Malatyalı Necati ve S8 er Ataman; 1320 - 1400 Müzik: Bü müzik (PL), 90.4.-940 LAP, Gi 18.00 Progrum ve memleket sani syef 18.05 Müzik: Senfonik kura radyosu köro ve » eden: Mesut Cemil, Yerinki program ve Ecnebi İstasyonlarında Türkçe Neşriyat Belgrad: Saat 19 da kısa dalga 48; Parif de kısa dalga 40, orta dal Saat 20.15 de kısa dalgh si x Roma: Sasi 2130 da orta dalya 25İ Londra: Saat 18,53 de kıss dalga 2 lanınız, Esbak Dahiliye Muhasebecisi mef hum Cenabin kerimesi, merhum 16” sam Nazmi Cenabın hemşiresi ve tibank ticaret servisi memurlarında? Rasih Güran'ın validesi Bayan Bek kis Güran müptelâ olduğu hastalık tan kurtulamıyarak o vefat etmişti Merhumenin cenazesi 9-—4—949 S8 lı günü Kadıköyünde Süreyya P39” sineması karşısında Nazmi Bey sokö fındaki — hanesinden (| kaldırılarak Sahrayı Ceditteki aile kabristan!0i defnedilecektir. ————m—m. EŞEKKÜR iz Denizyolları kılavuzlanın* Nazmi Akpınarın cenüze #8“ ortak olam ##* izi sunarız. Akpınar; Kardeşi; Hatri Akpa” Oğlu: Sedat Akpınar ük rejisör Alle reisi dan kapta | ranimine iştirak ile acımızı di PASİF KORUN A Filmini bütün Vatandaşların görmesi maksadiyle Şehzadebaşı FERAH Sinemada (Yarından itibaren) Yalnız Bu Film için (Hergün) 9.80 » 1016 . 11 de Ucuz Halk Set » ettirmiştir. Umum Mevki | TE Kuruştur. Herkesin görmesi için bütün mektep ve teşekkül selerberlik müdürlür Bü tarafından t#mim gönderilmiştir. Sayın Mektep Müdürlerine Günderecek olduğunuz talebelerin miktariyle gelecekleri saati tütfen evvelden bildiriniz. (Tel: 21399) Herkese Sağırlar tesi ini dalgın bir hava ile dinlediğini eni sa kesmeyi düşündü. Ona doğru eği'di: — Bir şeyler ikram edebilir miy bir surü içki ısmarladı; içmedi. Pastalat getirtti; yemedi yınca; ki- , ve kendinden çok emindi. Onun Henri Pierre, kendini üzüntüde ve giki sıkılganlık duyuyordu. kadin, onu “dalgalı saçlar. pinlerinin ucuna kadar ağ, — Ne kadar gençsiniz! dedi. Hexri Piste ; — Hâr. böyle olsun iyordunuz k:, Bende eksik Doğru! Ben genç değilim. Sonra ilâve etil: — Bununla beraber, gençlik nedir? Neye Yö rar? Biz gençliğ, hayli aşmış olan kadınlar dsb3 enteresanız. Dah a mesuduz da, Her şeyin değeri” ni biliriz, her anın değerini. Gençlikten daha endi" geli, ve dahz bötü bahtlı bir şey yoktur. Ve O'sirada geçmekte olan şelfıf şesvaplı bir genç kızı göstererek: — Az zan.an önce beti böyleydim, diye deva etti, Az zaman sonra, o benim gibi olacak, Sonr3- Biraz zaman daha,,, Ikimiz de ölmüş olscağız Hö* tâ. —- yarı kapalı gözlerile Henri Piecro'e bakarsk söylüyordu. Alt göz kapağını, gözlerine bir acsif müsellas şekli verinceye kadar sıkıp xaldırmıştı. ” Hattâ. Uçümüz de ölmüş olacağız. Siz de! Mevzuu çek o kadar çok neşeli bulmıyan re” Sım, için: çekti: — Öyle. Ben del Genç kadın düşünceli, düşünceli delikanlıy# dalınış ilâve etti: — Siz belki bizden önee.. Oyle. önce Henri Pierre, biraz üzülmüş: -— Peki, neden? diye sordu. un ucundan, ağu süzereki tiyordu, dedi, Bir adam bütün o... Sustu. olan meziyetleri haiz olsun: Elbette genç değilim, Belki bizden emma vas

Bu sayıdan diğer sayfalar: