9 Nisan 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

9 Nisan 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Tarihi Tefrika: No. 26 Yazan: ULUNAY Nureddin, Salâhaddine Çok litifat Ediyordu — Bâkalım sultan ne diyecek? Ben efendimizin memnun olmıyaca. gından korkuyorum, diyordu. Salâhaddin sordu: — Neden böyle düşünüyorsunuz? — Çünkü vazifemizi yapamadık. Aldığımız emir, Kahireye girmek ve Mısırdaki asayişsizliği obastırmaktı. — Eğer Adil Bin Zerik, Şavere mağlüp olmasaydı vaziyet bu şekle girmezdi. Ben bu askeri seferin bit. tiğini zannetmiyorum? — Neden? — Yaptığımız müsalâha Mssır Iş. lerine sokulmıya bizi her zaman :nec. bur edebilir. Bu seferki müdahalemiz iki vezirin kavgasına benzemez. Bu. nu sultan takdir etmez mi zannediyor sunuz? Şama girdikleri zamsn Sultan Nu. reddin, Şirkoh ile Salâhaddini derhal huzuruna kabul etti. Son derece neş- ve içinde idi. Tecrübedide kuynanda. ni in'am ve ihsana garketti, Salâhad. dine çok İltifat etti. Şirkoh, ne diye. ceğini bilmiyordu. Sultanın ayakları. na kapanarak: — Efendimiz, dedi, iltifatımza hak kazanamadım. Nihayet bütün muvaffakıyetimiz orduyu müşterek Mısır ve Kudüs ordusunun taarru. zundan ve tecavüzünden kurtarmak oldu. Bu da yine efendimizin sayesin. de oldu. — Kahire karşısında intizar etmek tehlikeli idi. Salâhaddin, bu cümlenin arkesım. dan ne geleceğini anladı. — Evet efendimiz, dedi. Amcam köleniz bu vaziyetten ancak müs. tahkem bir mevki ele geçirerek em. niyette bulunmakla işin içinden çıka. bileciğimizi düşündü ve pek isabet etti, Şirkoh hakikati saklamağı bilmez. di, — Efendimiz, dedi (Belbis) (an. Sızım hücum ederek iradelerinize in. tizar keyfiyeti doğrudan “doğruya Sa. lâhaddin kölenizin reyile olmuştur. | Nureddin, üzeri yakut kakmalı al. tn bir tarağı sakalında dolaştırarak. süzük nazarlarla Salâhaödine baktı. Bu nazarla meseleden zaten haber. dar olduğunu anlatmıştı. İki emir saraydan çıkıp konakları. Ba döndükten sonra akşama doğru), Salâhaddine tekrar saraydan haber geldi. Sultan Nureddin, Salâhaddini, yalnız görmek istemişti. Genç emir sarya varır varmaz kölelerden biri önüne düşerek Sultanın huzuruna götürdü. Sultan, Salâhaddini yanına doğru celbetti, - oturttu, tekror iltifat et ti ve: — Gelen haberlerden, verilen Fa. porlardan her şeyi öğrenmiştim, de. di, Mısır selerini neticesiz bir sefer zannedenlerin hata eylediklerine ko- ilim. Mısır hakkında düşündüğünüzü bana anlatınız. Salâhaddin tekrar yeri öptükten sonra; — Efendimiz, dedi. Bir memleket, iktidarı ellerine almak için iki haris vezirin elinde bu kadar zaman hir. palanır ve buna bir de Sünnilikle Şi. ik mücadelesi inzimam eder ve bü. tün gayri tabiiliklerin düzelmesi (A. zid) gibi zevkinden, safasından baş. ka bir şey düşünmiyen, sarayının dü. varlarından başka bir şey görmiyen bir hükümdar eline kalırsa... Omem- Jeketin hali ne olur? — Ahali ne düşünüyor? .— Kahireye girmediğimiz için bu bapta arzedeteğim şeyler müşahede. ye istinat eline EA öyliyeyim: Mısır ahalisi zulümden o ili bıkmıştır ki, vezir Şaverden ziyade dışardan gelecek herhangi bir kuvvete taraftar bulunuyorlar. — Bunu biliyorum. Fakat halkın zulümden şikâyeti yalnız sözde ka- iyor. File geçmiyorlar. Kendilerini zühiren olsun âşâyaşsizlikten kurta. racak olan bir islim devletine karşı halifeleri Kudüs Kralı Amori ile it. tifak ediyor da, yine halk sesini çi. kartmıyor. Salâhaddin düşündü: — Daha iyi değil mi efendim? de. di. Bendeniz seferden evvel hakipa. yinize arzettiğim veçhile bu hal mey vanın tamamen kemale erdiğini is. pat eder. Köleniz amcam gibi dü. şünmüyorum, Bu neticesiz zannolu. nan seferin ehemmiyeti olan bir çok noktaları hakkında mufassal bir ra. e Ipor yazdım. Müsaade Kuyurursanız, takdim edeyim. Salâhaddin — hazırladığı raporu koynundan çıkardı, Mureddin aldı, o. kumadan yanında duran inel işle Meli bir yastığın üzerine koydu. Sa- lâhadine: — Mısırda biz'm âmüllmize hiz. İmet edecek kimler vardır? dedi, — Evvelâ Sünniler. Zira Şiiler, vaktile Emevilerin yaptıkları zulüm. lerin imesuliyetini hâlâ Sünnilere tahmin o ediyorlar. Onları tekmil haklarından mahrum ediyorlar. Bu. gün bir Sünninin evlâd; tahsil hek. kindan bile mahrumdur. Ezher med. resesine girmek için mezhebini de. diştirmesi lâzım gelir. Bunlar tabia. tile Fatımilere taraftar olamazlar, Sonra memleketin servet ve emlâk sahibi olanları ikide birde mallam. nın yağmaya uğramasından, parala. rının ziysından dolayı Şaverden nef. ret ediyorlar. Amori'yi kandırmak için tedarik edilen para, zenginlerin malları üzerinde tarholunan vergi i. le temin edildi. . Halifenin hazinesi, tıklım tıklım altın ile dolu olduğu halde, hazineden bir dirhem bile çıkmadı. Böyle bir memleket kime olsa ağuşunu açar, —- Müsalâhanameyi senin lanzim ettiğine şüphe etmiyorum. Bundan dolayı son derece memnun oldum. — Musırlılar hiçbir zaman buna riayet etmiyecekler ve bizce de et. memeleri matlüptur. (Devamı var) Sefirler Dün Londrada. Toplandılar (Başı 1 inetde) ihtiyacından arta kalan maddeleri satm almak istiyeceklerdir. Buna mukabil İngiltere ile Fran. sanın ve bütün torluklarının mahsulât ve mamulâtırir kün olacaktır. Toplantı bir hafta sürecek üttefiklerin kanaatine göre, bu hareket Ceonubu Şarki Avrupa hükümetlerini iknaa kâfi gelecek ve bu suretle, Alman tecavüzünden kor- kan Balkanlar da bu tecavüzü besle- mekten korunacaklardır. Şayet Balkanların müttefiklerle 8. lişveriş ederek Almanya ile alış ve- rişten çekinmeleri Nazistleri herhan. gi bir tecavüze sevkedecek olursa, © zaman vaziyet değişecek ve mütte- fiklerle Balkanlılar bu tecavüzü de. fetmek için birleşeceklerdir, Londrada hüküm süren kanaat bu merkezdedir. Ve Londrada toplanar Süfera Konferansı bu meselelerle meşguldür. Konferansın hafta sonuna kadar devamı beklenmektedir. Fakat bü. tün. sefirlerin hafta sonuna kadar beklemeleri umulmuyor. Belki de bunların bir kaçı daha önce vazifele- rinin başma hareket ederler. Bilhassa Moskova ve Roma sefir. lerinin bu sırada burada bulunmala- rına ehemmiyet. veriliyor ve bunla. rın da Roma ve Moskova bakımla. rından da vaziyeti aydınlatmaları bekleniyor. Kral, İngilterenin Roma Büyük Elçisi Sir Perey Lorraine'i bugün kabul etmiştir. Bulgaristandaki kanaat Sofya, 8 (A.A.) — Bulgar efkar umumiyesinin bir kısmı, müttefikle- rin kendi piyasalarını Bulgar mah. sullerine açmak hakkmdaki kararla- rmdan memnuniyet göstermektedir. Bilhassa şu bakimdan ki, Almanya, müttefiklerde mebzulen bulunan ba- zı iptidai maddeleri Bulgaristana ve. rebilmekte şimdiden güçlük çekmek- tedir. Utro gazetesi, müttefiklerin elle. rinde kuvvetli Vasıtalar bulunduğu- nu, altın ve döviz İle mal satın ala. bileceklerini ve Almanyanın veremi. yeceği malları verebileceklerini te- barüz ettirmektedir. Bir Alman ticaret heyeti, Bulga. ristan ile Almanya arasında ticaret mübadelelerini arttırmak için müza- Sular Çekilmeye ,Başladı (Başı 1 İneide) Trakya Umumi Müfettişi General Kâzım Dirik, seylâp hakkında gaze- temize şu beyanatta bulunmuştur: “— Şimdiye kadar ihtiyarlarımı. zın hatırlıyamadığı bir seylâp ile ker Şilaştık. Sular normal seviyeden 3,35 metreye kadar yükseldi. Bununla be- raber büyük tehlike gitmiş sayılabi. lir: Sular bu sabahtan (dün sabah) itibaren alçalmıya başladı. Vilâyetin ve belediyenin dikkâtli tedbirleri her hangi bir tehlikeye mahal bırakma- mıştır. Bir kaç maballe, yüzlerce ev suların baskınından önce boşaltılmış tır. Tahliye ameliyesi esnasında ka. yıklar ve dubalarla çalışılmıştır. İs- tanbuldan kalkan trenler buraya 10 — 15 saat röterla gelebilmişler- dir. Karnağaçla Edirne arasında mü. nakalât kesildiği için 140 kişilik tren yolcusunun Karaağaç mahallelerin de istirahatleri temin edilmiştir. Bu yolcular bugün (dün) Edirneye ge- lebilmektedirler. Çünkü sular alçal mıya başladığı için münakale temin edilebilmiştir. İnsanca zaylat yoktur. İlk olarak Kırcaaliden gelen Arda, sonra Tunca ve onu takiben de Me- riç taşmıştır. Maddi zarar sahil ma- hallelerindedir. Keyfiyet, raporlarla Ankarava bildirilmistir.., Edirne Valisinin izahalt Seylâp hakkinda Edirne Valisi de Şu izahatı vermitşir: — Yeni Bmaret ve Gazi Mihal ms. hallelerinde 350 kadar ev ihtiyaten tahliye edilmiştir. Suların seviyesi bu sâbah (dün) sâat dörttenberi al çalmaktadır. O saate kadar 'Tuncanın azami irtifaı 5,40 metre idi. Öğleye doğru 5,15 metreye düştü. Meriç te 5,23 metreden 4,90 metreye inmiş ir., Alpulluda su basan yerler Alpullu, 8 (TAN Muhabirinden) — Tunca, Arda ve Meriçten sonra Er. gene deresi de şimdiye kadar misli görülmemiş şekilde taşmış, Lülebur- gaz — Uzunköprü “arasındaki dere- boyu arazisini sular istilâ etmiştir. Alpulluda 5 dükkân, 30 ev su baskı. mna maruz kalmış, tehlike üzeri en civar evler de tahliye edil- Civardaki bir. çok köylerle-yollar su altında olduğundan irtibat temin edilememektedir. . Binlerce hektar mozru ve o nisbette gayrimezru arazi su altında kalmış, seller ağaçları ve bazı telefon direkleri tir. Sinanlı şosesi de sular altında kal mıştır. Mürefte, 8 (A.A) — Dün hiç fasıla vermeden yağan yağmurdan hâsıl o- lan sel, kasabanın içinden geçen de- redeki köprülerden birini yıkmıştır. Göçmen evlerinden birinin de duvar. ları yağmurdan yıkılmış ve içindeki. lere bir.şey olmamıştır. Diğer mıntakalarda vaziyet Ankara, 8 (TAN Muhabirindeni— Son dakikada öğrenildiğine göre, Ye- şilirmak, 50 santim. kadar inmiştir. Maâamafih, Samsundan oAmasyaya kamyonlarla sandal sevkedilmekte. dir. Samsun — Sıvas hattında da münakelât henüz normal şekline 80- kulamamıştır. Tokat mıntakasında da sular inmi- ye başlamıştır. Yeşilırmak bu havali. de mecrasına yaklaşmış ve Kelkit suyu da 60 santim inmiştir. Tokat Turhal arasındaki şoseden de Sular çekilmektedir. Tokadın Kızılçubuk köyünden & çıkta kalan 137 nüfus Yukarıçandır ve Aşağıçandır köylerine muvakka- ten yerleştirilmişlerdir. Geride ka. lanlar da çadırlarda ikartet etmekte- dirler. Evlerde bulunan erzakın kur. tarılmasına çalışılmaktadır. Bundan başka Gemibütün Çalkara &öylerinin bir kısmı da su altındadır. Zile kazasının Ilgın nahiyesine bağlı Yapalak köyünden geçmekte 0. lan Gerede ırmağı taşmış ve bu köyü istilâ etmiştir. Buraya gelen haberlere göre, Elâ- zığda Firat 4 metre yükselmiştir. Dündenberi 127 santim daha yüksel- diği bildiriliyor, Tohma suyunun Firata karıştığı Deltada bulunan Korucuk köyünde Firat 5 metre yükseldiğinden köyün dört bir otrafi $u ile kapalıdır. Ke. lekler vantasiyle. büyük ve kücük baş hayvanlar kurtarılmaktadır. İn- san zayiatı yoktur. eme > Bursa Valisi Şehrimizde Bursa valisi Refik Kuraltay, Bur. sa vilâyet ve belediyesine âit bâzı işleri intaç etmek üzere şehrimize TAN Alman Harp Filolarinın Norveç Sularına Hareketi Tekzip Edildi (Bası 1 incide) formalı askerler bulunması, nazori dikkati celbetmiştir. Bu vapurda bu. lunan 300 kişiden yüz ellisinin mak. tul düştüğü anlaşılıyor. Bundan başka bir Alman tahtelba- hirinin de baltırıldığı haber verili. yar. Diğer taraftan Norveç limanların. da bulunan 15 Alman vapurunun da oldukları yerde kalmaktan başka bir çare bulamadıkları bildirilmek. tedir, Yeni mayin mıntakaları Müttefiklerin” vücude gotirdikleri mayin tarlaları üçtür. Biri Narvik limanı ortasındadır. Ve Norveç su, larından beş mil mesafededir ve 20 mil uzunluğundadır. i Budo mıntakasında vel, 35 murabba millik bir sahayı işgal etmektedir. Üçüncüsü Statlat mıntakasında ve sahilden altı mil mesafede ve 45 mu. | rabba millik bir saha kaplamakta, | dır. Müttefiklerin kanaatine göre AL manların Norveç yolu ile İskendi. navyadan demir almalarına imkân kalmamıştır. Bu yol ile Almanyaya giden demirler senede 75 milyon ton tutuyordu. Baltık yolu ile AL manyaya giden demirler ise nihayet 5 milyon tondan ibarettir. Norveç ve İsveçe verilen notalar Müttefiklerin Norveç sahillerine mayin dökmeleri gerek Norveç, ge. tek İsveç efkârı umumiyesi üzerinde derin bir tesir bırakmıştır. Norv gazetelerinden Dagebladet diyor “Müttefiklerin bu hareketi vaziy timizi Almanyaya ve Mmüttefklere karşı çok nazikleştirmistir.” Müttefiklerin Oslo sefirleri bu sa- bah, Norveç hariciye nazırına birer nota tevdi ederek müttefiklerin ka. rarlarını bildirmişler ve bu suretle son günlerde mübadele edilen nota. lar bir neticeye varmıştır. Bu nota. ların, bahis mevzi ettiği nokta, bi. ğa, yalnız bir tarafm değil, fa. kat iki muharip tarafın'rlavet etmexi lâzım geldiğidir. Çünkü bir tek ta. Yatın riayet ettiği, diğer tarafın mü. temadiyen fhlâl eylediği bitaraflık, bitaraflık sayılmaz, Norveç hüküme. | ti, bitaraflığını bu şekilde koruya. madığına göre müttefikler de bu. bah, deri notale Norveç sul dökerek Almanyanın kontraband ticaretinden istifade et. mesine mâni olduklarım bildirmiş. lerdir. Bu tedbirin hedefi Almanya. dır. Bitaraflar değildir. Geret mütte. fizlerin bu hareketi bitaruflığı ihlâl eder mahiyettedir. Fakat hekikatte bu hâreket, bitaraflığa saygı göster- miyenlere karşı bir o mukabeledir. Müttefikler, bu hareketle harbi ge- nişletmek ve İskandinavyahları har. be sürüklemek niyetinde değildirler. Fakat, mayin tarlaları yüzünden AL manya, İskandinavyalılara karşı her hangi bir harekette bulunduğu tak. dirde müttefikler de bu harekete bü. tün şiddetlerile mukabele azminde. dirler. Mayinlerin dökülmesinden sonra Mayirlerin döküldüğünü bildiren İngiliz, Fransız notalarının alınma. & üzeğine Norveç kabinesi parlâmen. tonun hariciye encümeni âzasının Iş. tirakile de bir toplantı yapmış ve İs. veç hükümeti ile sürekli temasta bu. lunmuştur. Daha sonra Norveç hükü. meti ersmi bir tebliğ mesrederek, müttefiklerin Norveç kârasularına ! döktükleri mayinleri toplamalarını ve Norveç karasularına girmiş olan harp gemilerini geri çekmelerini tâ. lep etmiştir. Norveç hükümeti, Norveç hitaref. bğınm böyle bir ihlâlinin icap etti. receği tedbirleri almak hakkını mu. hafaza eylediğini bildirmektedir. Diğer taraftan Norvecin Londra sefirinin bugün Lord Halifaks'ı göre. kadar, Almanyanın müdahale etmek üzre olduğunu gösteren hiç bir ema- Jre göze çarpmanmııştır. Bir aralık Almanyaya ait 50 ilâ 100 parça harp gemisi ve mayin ta. rayıcısının Norveç sularına doğru hareket ettiği şayi olmuş ise de bu haber teeyyüt etmemiştir, Fakat bu haberin teeyyüdü de İngiliz mahafili tarafından ancak memnuniyetle kar. şılanacaktır. Çünkü İngiliz donan masının bütün emeli, Alman donan. ması ile karşılaşmaktır. Bununla beraber son zamanlarda Almanyanın Baltık ahillerinde bir takım tahşidat yaptığı da rivayet © luruyordu. Şayet bu tahşidatın he. defi, İskandinavyaya karşı bir ha. reketse, müttefikler bu harekete derhal mukabeleye hazırlanmışlar ar, Hâdisenin bıraktığı akisler İngiltere ile Fransa efkârı umumi yesi hâdiseyi derin bir hoşnutsuzluk Ta karşılaşmışlar ve müttefiklerin pi: hayet faaliyete geçtiklerine inanmış. lardır. Paris gazetelerinden birinin “müttefiklerde /pençelerini gösteri- yorlar,, demesi, umumiyetle bir ha kikatin ifadesi sayılmıştır. Matbuat, hedefin, münhasıran Almanya oldu Bu üzerinde ısrar ediyor. Berlin gazeteleri, hâdiseyi “Garp devletleri bitaraflara karşı tecavüze geçmişlerdir. başlığı altında mev. zuubahis ediyorlar. Deutsehe (Al gemeine Zeitung diyor ki: “Churchill'in bu zorbalık hareket. leri İngilterede harbin teşkil ettiği çıkmazdan yegâne kurtulmak çaresi olarak telâkki ediliyor. Demek olu yor ki, ilkbahar İngiliz taarruzu böy le cereyan etmektedir. Hamburger Fremdenbled gazetesi de gö yor: “Garp devletleri harbi Almanya. ya ilân ettiler, Bitaraflara yapıyor. lar. Harbin sekizinci ayında daha Al. manyaya taarruza cesaret edemiyor. Jar, bitaraflara taarruz ediyorlar gerp devletleri Norveç karasularında bitaraf bir memlekete sit bir yer de. gil de kendi yerleri imiş gibi hareket ediyorlar. - Almanya, © bitarafların GATp devietesanin © tecavuzlerini De dereceye kadar kubul ettiklerini an lamak mecburiyetindedir.,, İtalyada Roma, 8 (A.4.) — D,N.B. Nor. veçe karşı yapılan İngiliz . Fransız hareketi siyasi İtalyan mahafilinde hararetle mevzu olmakla beraber her hangi bir tefsirde bulunulmamakta. dır, Mezktir mahafilde kaydediliyor ki, Norveç bitaraflığının ihlâli umumi vaziyeti vahimleştirmiştir. Bu, bita. rafları gerek doğrudan doğruya, ge rek dolayısile ister istemez harbe sürüklemek maksadile enternasyonal hukuk hilâfına olarak yapılmış bir harekettir. İtalya, Müssolininin de kaydetmiş olduğu üzere, bütün hâdiselere kar. şi koymıya hazırdır. İtalya bunda muvaffak da olacaktır, Çünkü hasır. lıklarını ikmal hususunda hiçbir şe. Yi ihmal etmemiştir. Danimarkada Natinole Tidende gazetesinin Ber. lin muhabiri, resmi mahafilin mu. Karreratı hakkında iyi malümat el. makla maruftur, Bu zat, diyor kı: “Alman mahafili, Norveç ve İsve. çin bitaraflıklarınm artık mevcut ol. madığını ve müttefiklerin şimal memleketlerine karşı askeri bir he. reket İcrası için hazırlıklarda bulun. müş olduklarını ve bü hareketin pek yakında vukua geleceğine kani bu. lunduklarını beyan etmektedirler. Maamafih Almanya, müttefiklerin ilk darbeyi indirmelerini beklemek niyetinde değildir. Bilâkis süratle ve hayret edilecek şekilde harekete âmâdedir. Alman mabhafili, evvelâ Norveçten ve müteakiben İsvecten bahsetmekte olup Danimarkadan bahsetmemektedirler.” Ayni muhabir, Şimal memleketle. rek Norveç hükümetinin bir protes. tosunu verdiği sayi olmustur. Fakat son dakikada alınan malümata güre Norveç hükümeti protestoda bulun. mamıştır. İsveç hükümeti ise milli müdafaaya ait tedbirler almıştır. Norveç Hariciye Nazırı da bugün. kü beyanatında mayin dökmek hâdi. sesine temas etmemiş, yalnız daha evvelki notalardan bahsederek Nor. veç noktai nazarını İzah etmiştir. Almanyanın müdahalesi ihtimali Gerek Norveç, gerek İsveç'te hü. rinde vaziyetin bugün, yarın değiş. mesi endişesini izhar etmektedir. Amerikada Nevyork, 8 (A.A.) — Almanya a. leyhindeki ablokanın tesirini arttır. mak maksadile müttefiklerin bita- reflara karşı aldığ; tedbirleri tasvip eden “Herald Tribune,, gazetesi, bi. raflık kanunu hükümlerinin şimdi. i vaziyette hemen hiç tatbik edile. miyeceğini kaydettikten sonra şöyle demektedir:, “Ancak Almanyanın hezimeti hu. kuku düvel kaidelerinin yeniden tat. gelmiştir. Refik Kuraltay, dün bele. İküm süren kanaate göre asıl korku.) biki imkânını verir. Müt*efikler za. diyeye giderek Uludağda yapılmakta |lacak mesel, Almanyanın müdahale-| feri elde etmek için Almanyanın ko. olan tesisatla Bursa dağcılık klübü. nün faaliyeti etrafında vali ile gö. kerelerde bulunmak üzere Sofyaya gelmiştir, m ami rüşmüştür, si, ve bu yüzden Norveç'in dolayısile layca ihlâl ettiği kanunlara “riayet 9.4. 940 Müttefikler Bu Defa İşi Ciddi Tutuyorlar (Bağı 1 incide) Keza yine ablokanın teşdidi vesk lesiyle Almanyanın İsveç'ten itbel ettiği demir cevherinin 96 50 fazl” laştığı anlaşılmıştır. Ayni zamanda Almanyanın Baki kanlardan çektiği maddelerin yüzde elliden fazla arttığı meydani çıkmıştır. j Müttstikler, harbi kazanmak bir an evvel sona erdil kararını verince bu yarıkları kap mak mecburiyetindedirler. İşte abi lokanın teşdidine bu zaruretle vermişlerdir. Bu kararı, muhtu cephelerden süratle ve şiddetle bike de başlamışlardır. Bir taraftan İsveç ve Norveç'e b ter nota vererek demir cevheri Almanyaya gönderilmesine müsasd etmiyeceklerini, Almanya tarafında İsulistimal edilen Norveç kara sulari Da mayin dökeceklerini ve bu müs nakalâtı kati surette durduracaklar” nı bildirdiler. İsveç ve Norveç hükür metleri, bitaraf olmaları hasebiyl& iki tarafa da mal satmakta serbest ok duklarını iddia ediyorlar. Fakat müt- tefikler artık bu. kabil mugalâtelarf ehemmiyet vermedikleri için mayi | dökme kararını süratle tatbik etmiğ | lerdir, “; Idıkları ikinci tedbir, bitarsi limanlara iltica eden ve kari Sularında işlemek suretiyle Alma | yaya hizmet eden Alman gemilerini | bu kaçakçılığına mâni olmaktır. Ağ riyatikte, Cenubi Amerika limanl& rında ve diğer bitaraf memleketler bulunan Alman ticaret gemileri && yakın Alman mahreçlerine mal na“ letmektedirler. Müttefikler buna di kati surette mâni olmıya karar vefr. mişlerdir. Aâriyatik'e girerek DÜ münakaleyi kesecek, Cenubi Amerk ka ile Sovyet limanları arasında i$ liyen Alman gemilerini de buldukl#” rı yerde ya batıracak veyahut yakö” layıp alacaklardır, M üttefikler ayni zamanda AK manyaya Balkan kapılarını di kapamıya karar vermişlerdir. Bur#* da takip edecekleri metod, daha Zf yade iktısadi bir harp mahiyetind& dir. Bu maksatla Londrada munz7810 gi bır şirket tejei ar, 4 Şar tin sermayesini devlet hazinesi vet cektir. Şirket derhal Balkanlara salfhis yettar mütehassıslar gönderecekti” Başlangıçta Balkanlarda ne bulur” larsa peşin para ile ve döviz vermöğ suretiyle satın alacaklardır, Ayni 7# manda Balkanları Almanyanm fkik sadi esaretinden kurtarmak için Bak &an mahsulâtına İngiltere ve İmps İratorlukları dahilinde yeni pazarl†temin edilecektir. Bu suretle Balka lar normal bir şekilde kendilerin* yeni mahreçler bulmuş olacaklardı” Bu İktisadi harp te başlamak üz€ redir, üphesiz ki bu şiddetli tedbirl!? karşısında Almanya başi müşkül bir vaziyete düşecektir. Bİ” taraflar fevkalâde sıkışacaklardi” Ve belki de bu tazyik bir tarafta pa lak vererek harbin genişlemesine 86 bep olacaktır. 28 Zsten müttefiklerin do istediği. Almanyanın ümitsiz bir hale düş“ rek, bir tarafta taarruza di temin etmektir. Harbin bir an ev”! bitmesi için buna ihtiyaç vardır. Abloka Ne Gibi Neticeler Doğurabilir? Yarın Başmuharririmiz bü Sualin cevabım verimiye çalısa- Gelmedi Ankara, 8 (A.A) — Romanya G*“ nel Kurmay Başkanının müzake”€” lerde bulunmak üzere Ankaraya diğine dalr ecnebi kaynaklardan V© rilen haberlerin aslı olmadığını P” yana Anadolu Ajansı mezundur- ağam Fakat zaferi elde etmek için yeği”” yol bu ise, hiçbir hukuku düvel WÜ” dafii bu şekilde hareket ettikleri çin müttefikleri muaheze edemez” Ankara vapurunun vaziyefi Belgrat, 8 (A.A) — (Router) il Haber alındığına göre, cumari., gecesi Yugoslavyanın Dubrovnik manından ayrılan Alman vapuru Yugoslavya ile İtalya arasi” daki Kuarnero körfezine girmişti. Öyle zarnediliyor ki. bu v8 ila Yugoslavyadan Almanyaya sevke de İsveç'in harbe sürüklenmesi ihti. | etmezlerse, şüphesiz pak teessife şa. | mekte olan 4000 ton boksiyi malidir, Fakat «bugün, son dâkikaya| yan bir harekette bulunmuş clurlar. İlen Triyesteye gitmektedir. 5