12 Nisan 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

12 Nisan 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

—— —a © Holanda'da Alman Boyunca Mühim Tedbirler Alındı Sovyetler, Narvik'in Almanlar Tarafından İşgalini İyi Karşılamadılar, Sovyetlerin Şimalde Tahşidat Yaptıkları Söyleniyor Amsterdam, 11 (A.A.) — Her türlü ihtimale karşı koymak üzere Holan. da, Alman hududunda çok mühim tedbirler almıştır. Bir çok şehirlerin hastahane ve mektepleri tahliye e. | dilmiş olup limanlar ve yollar sıki bir pezaret altında bulundurulmaktadır. Limbourg mıntakasında otomobil münakalâtı tamamile (durmuştur. Sevkulceyş noktalarda barikatlar vü- cude getirilmiş ve inlilâk edici mad. deler konulmuştur. * Evvelki gece hududa civar baz! mıntakalarda telefon muhavereleri Saatlerce durmuştur. Resmi makamat, iki aydanberi fev. kalâde takviye edilmiş olan tayyare dafii bataryalar tesisatına büyük bir ehemmiyet atfetmektedirler. Öğrenildiğine göre, Holânda bahri makamatı, Escant nebri mansabına mayinler vazettirmek suretile bu mansaba duhulü mennetmişler. Bu sabah Anvers limanına gemilerin serbestçe girebilmeleri için mayin barajları kaldırılmıştır. Fakat bu g3- 6e mayinlerin tekrar konulacağı tah. min edilmektedir. j Belçikada yeni tedbirler Brüksel, 11 (Hususi) — Bölçikada da asker! tedbirler alınmaktadır. Mil, li Müdafaa Nazırı General Denis, bo. yanatta bulunarak umumi seferber. İlk #lâmı mevzyubahis olmadığını söy. İiyerek demiştir ki: “Eğer Belçikaya bir tecayüz vuku bulursa mütecavizin muvaffıkıyet ih #imelleri yoktur. Bundaa 8 ay evvel Belçika ordusu ilk defa olarak seter. ber edilmiştir. Belçika muazzam tah. kimat yapmıştır. Eğer Belçika bü s0. kiz ay içinde harbe sürüklenmemiş i- $e bunu aldığı askeri ihtiyat tedbir. lerine borçludur.” Lüksemburg hududu üzerinde Brüksel, 11 (A.A) — Lüksemburg gazetesi, Almanya « Vüksemburg hu. dudunun büyük bir kısmın; teşkil e. den Mozel nehri üzerinde Almanla. rı köprü kurduklarmı yazıyor, Vor. meldage'nin karşısında bu'unan Vin. terauge bölgesinde bu köprülerin ku. İrulması nehrin ortasına kadarle$le. miştir. Bundan başka Ehmen yakı. İnenda, geçen hafta istihkâm kıtası tarafından yapılan esas yola bağlan- miş diğer bir köprü bulunmaktadır. Vassersblinio ile Laugsur arasında üç köprü mevcuttur. A Sovyetler, Şimalde yeniden tahşidata başlamış! Londra, 11 (Hususi) — İzvestiya gazetesi, bugün Şimaldeki vaziyet- ten bahseden bir Yazısında Alman. yanın hattı hareketini tasvip ediyor ve onun Norveç ile Danimarkanın bi- taraflığını himaye için bu memleket- leri işgale lüzum gördüğünü söylü. yor. Sovyet gazeteşine göre, mütte- fikler, Norveç'in bitaraflığını ihlâl eden bu hareketlere sebebiyet ver. mişlerdir. Yazının Almanya lehinde olmakla beraber Sovyet siyasetinde herhangi bir tahavvülü ifade etmemesi nazarı dikkate çarpıyor. Sovyet Birliğinin bu işe ademi müdahale siyasetini ta. kip edeceği anlaşılmaktadır. Diğer taraftan Stokholmden veri. İen malâmata göre, Sovyet mahafili, Narvik'in Almanlar. tarafından işga- Tini iyi karşılamamıştır. Çünkü Soy- yetler Norveçin Şimal mıntakasın İSovyet menafii ile alâkadar saymak. ta idi, Aftonbladet gazetesi, Sovyet Rus. yanın bitaraflığını ilân etmiş olma- sına rağmen Rusyanın Şimalinde mü him miktarda askeri kuvvetler tahşit edilmekte olduğunu yazmaktadır. Di. ğer taraftan Kutup, Okyanusundaki Rus filosu, harekete &madedir. Ablokanın Diğer Neticeleri y Ne Olabilir ? bik edilecek ablokanın $eklini tetkik ve tanzim ile meşguldürler. Bu içti. malar sonunda müttefikler derhal Balkanlarda da taarruza geçicek ve Almanyayı bu cepheden de sılıştır. muya teşebbüs edeceklerdir. Lİ A nasıl Şimalde, demir cevherinden mahrum kalmıya razı olmamış, ikinci bir cephe açma. mak hususundaki kararına rağmen Norveçi işgale teşebbüs etmişse, Ce- Mupta da zahire ambarının kapanma. sına mâni olmak için harekete geçe- bilir, Nitekim Almanyanın Norveç ve Danimarkanın işgaline başladığı hoberi Macaristanda panik, Romaü. yada endişe uyandırmıştır. Maamafih, A'#yanyanın Avrupam» Cenubu Şarkisini istilâya kalkması. na mâni olan bir çok sebepler var. dır: 1 — Almanya, İtalyayı tatmin et. medikçe Balkanlara inemez. Çünkü, AAlmanyanm Balkanlara inmesi, İtal. yanın Tuna ve Balkanlardaki nüfuz mıntakasını kaybetmesi demektir. Almanyanın tâ Adriyatik, Karede. niz ve Akdenize inmesi İtalyanın ho. şuna gitmez. Nitekim Tuna memle. ketleri ve bâzı Balkan memleketleri Alman tehdidinö karşı daima Roma. yı ziyarete karar vermesi, bir Balkan istilâsını önlemek için İtalyanın yar. 'dımını temine matuf olsa gerektir. 2 — Almanya, Şimal hareketini bitirmedikçe yeni bir cephe daha aç. mak istemiyecektir. Çünkü . Alman. yanın Balkanlara inme teşebbüsü derhal Balkanların ve müttefiklerin mukavemetine maruz kalacaktır. Su. riye, Filistin ve Mısırdaki müttefik orduları derhal harekete getirilecek- $ir. Bu suretle, Cihan Haroinde ol. gibi, Almanya üçüncü bir cep. daha harp etmiye meçbur ola. i 3 — Balkanların barp sahası ol. ması demek, Almanyaya uzun müd- det iktısaden hiçbir yardımda bulu. namaması demektir. o Binaenaleyh harbin Balkanlara sirayeti Almanya. Yı otomatik bir tarzda bu mıntak». hin iktisadi köynaklarıntlen mahrum edecektir, 4—Müttefikler, bu defa seri ve kati hareket ediyorlar.Fin.Sovyet harbin. de ve Polonya istilâsı zamanında ol- duğu gibi müzakere (ls yakit geçir. miyor, hemen faaliyete geçiyorlar. İngiliz donanmasının Şimal denizin. deki seri faaliyeti Almanları şaşırt. mış, bitaraflara da bir dereceye ka. dur olsun, emniyet ve huzur vermiş. tir. Balkanlılar müttefiklerin seri yardımına mazbzr olacaklarına emin olurlarsa, Almanyaya Karşı cephe aı. makta tereddüt etmiyscex ve Alman. yada bu defa demokrasilerin yavaşlı. ğına güvenemiyecektir. nun için Almanya büyük bir çıkmazdadır. Hele şimaldeki tecavüzü menfi netice verir, Norveç. ten çekilmiye mecbur olursa, bu mağlübiyet Almanyayı hayli düşün. kedecektir. ” Haamatin hâdiseler bir çok ihti. mallere gebedir. Muhakkak olan şu- dur ki, iki taraf ta totaliter harbe başlamış gibidirler. Artık harp mu. hal olmaktan çıkmıştır ve bu sene ka- ti neticeye varmak için ellerinden ge- ieni yapacaklardır. Bir İngiliz İstihbarat Şefi Geldi yams, gayri resmi bir ziyarette bu. İunmak üzere ya gelmiş ve bu akşam ” ket etmiştir. Profesör 1913 te de gini, o vakit bir köy olan bu şehrin bugün tanınmıyacak bir halde oldu. ğunu beyan etmiştir, j . İ veç, Almanya fle harp halindedir ve (Başı 1 incide) etmişlerdir. Narvikte Almanların vaziyeti çok nazik görünüyor. Çünkü burada yal. nız İki mevki tutmakta ve deniz. den takviye kıtaatı gelememektedir. Norveçlilerin garp sahasında bil. hassa Trondheim civarında kati bir muharebe yapmaları bekleniyor. Ha. maranın istirdat olunduğu teeyyüt etmekte ve Horteni işgal eden AL manların teslim oldukları ilâve olun. maktadır, Bodo'da Norveç radyo istasyonu bugün neşriyat yaparak bütün mille. ti mukavemete teşvik etmiş ve bil hassa geceliyin tam karanlık içinde kalmak lüzumünu hatırlatmıştır. Lâhti radyo istasyonunu Norveç hü kümetinin emrine veren Finlandanın | bu istasyonu bugün Norveç hükü. meti namına neşrettiği bir tebliğde Btrgen'in isirdat edilmiş olduğunu ve bütün Garbi Norveç'in Kralın hükmü altında bulunduğunu bildir. miştir. Fin radyosu, bundan başka, Petsamo Hmaninının mayinlerle ka- patılmış olduğunu ilân etmiştir. Norveç hükümeti müzakereleri reddelli Londra, 11 (Hususi)— Nor- veçten gelen haberlere göre; Norveç Kralı ile hükümeti, AK manya ile müzakereye girmiye- rek sonüna kadar mukavemete karar vermişlerdir. Memleketin muhtelif kısımlarında Alman askerlerile çarpışmalar oluyor. Hariciye Nazırı Koht, bugün rad. yo Üs söylediği nutukta; “Bütür Norveç milleti, hürriyet ve istiklali. ni kurtarmak ister, Onun için, Nor. Almanya ile harbeden her zailletle müttefiktir” demiştir. Norveç müdafaasının tanzimi bir / Norveçteki. Alman “| Kıtalarının Harekâtı Hududu Gittikçe Ağırlaşıyor “Alman kıtantı, Norveçin işgalini tak- Viye ve tevsi etmişlerdir. Hamar'ın 28 ki- lometre gerkındeki Kiverum, dün sabah Işgal edilmiştir. Osloda sükün hüküm sür- mektedir. “Oslo körterinin bütün istihkâmları Al manların elinde bulunmaktadır. Oslodaki Norveç kuranda heyetleri, Fransız ve İn- giliz tayyarelerine karşı yapılacak müda- faaya İştirake hazır olduklarını beyan et- mijlerdir. Norveçteki Alman kıtaatına mü- temadiyen takviye kuvvetleri gelmekte- dir. İngiliz menabiinin vermiş oldukları yanlış haberler hilâtma olarak Bergen &e Trondhelr, Almarların elinde bulunmak» tadır. Bu yerlerde düşman hiçbir hücümda bulunmamıştır. Alman tayyareleri, dün Şimal denizinin her noktası üzerinden U- İ cara düşman deniz cüzütamlarının hare- kâtını tarağsut etmiştir. Bir İngiliz torpi- do mühribine büyük çapta bombalar ia- bet etmiştir. Teyyare dâfii bataryalarla projektörler, Seapaflov mıntakasnda Als mian bombalarının tesirile harp harici bi- rakılmıştır." Stokholmden alınan bir habere gö- re, Norveçlilerin batırdıkları Alman harp gemilerinden biri Emden'dir. ,Bir Norveç torpido muhribi bir AL man nakliyesini batırmış, daha sonra bir Alman tayyaresi de muhribi.ba. tırmıştır. Norveçin beyannamesi Stokholmden gelen haberlere gö. re, Norveç Kralı, Almanların Osloda kurdukları kukla hükümeti tanıma. mağa ve mukavemete devama karar vermiştir. Kralın kukla hükümeti tanrması lehindeki Alman teklifinin reddolunduğu Almanlara bildirilmiş. tir. Norveç Başvekili de bugün mil. İete hitaben bir beyanname neşret. miş ve Alman teklifinin reddolundu. ğunu bildirdikten sonra şunları an. atmıştır: “Alman hükümeti Norveç Kralın- dan Almanyanın itimadına mazhar ve Azası Führer tarafından tayin edi. lecek bir hükümet teşkil etmesini is- hayli ilerlemiş ve Norveç Başkuman.. danlığı bugün ilk tebliğini neşret. miştir. Bu tebliğe göre, Norveç kuv. vetleri her yerde tahşit edilmektedir. Bergen ve Tronc zicinde mü kavemet teşkilât: vücude getiriliyor. Elverum'a Kârşı yapilan harekâtla, Alman kumandanı maktul düşmüş. tür, Bu kumandan daha önce Nor. veçteki Alman sefaretinin ataşemili. teri idi, . Noryeçtön gelen gayri resmi malü mata göre, Bergen *i& Trondheim'in Norveçliler tarafından işgali kuvvel karibeye gelmiştir. Buradaki Norveç kuvvetleri şehirlere (o yaklaşmakta, hattâ bu şehirlere kismen girmiş bü. lunmaktadır. Norveçliler vaziyete hâkim Oslo'nun şimalinde, şarkta ve ce. nubunde Nerveçlilerin vaziyete hâ. kim oldukları ve köprü başlarım tut. tukları bir çok köprülerin berhava edildikleri bildiriliyor. Norveç bükü. meti, İsveç hududuna yakın olan EL verum'a yerleşmiştir. Buraya uzan. mak istiyen 2 kişilik motörlü bir Alman kıtası mağlüp edilmiş, Alman kumandanı ölmüştür. Bundan başka Eldsvold'da da mühim bir çarpışma vuku bulmuştur, Şimaldeki Noveç kıtalarının garba doğru ilerledikleri de iriliyor, Stokhalme gelen Norveç mebusan reisi Hambro, şimaldeki altıncı Nor. veç fırkasının İngilizleri temas te- min etmesi için talimat verildiğini söylemiştir. Hambro, verdiği malümatta Alman harp gemilerinin Osloya kadar gir. meğe muvaffak olamamış oldukları. nı, ancak Haflen'e 16 zırhlı otomobil geldi. | heim'ın istirdat edilmiş olduğuna ve âsker çıkardıklarını ve oradan i. lerlediklerini bildirmiştir. 2000 AL man, ticaret tayyarelerile Fornebu tayyare moydanına (| indirilmiştir. Bergene Almanlar takriben 5000 kişi çıkarmışlardır. Almanların Bergen. — ileri yürüyüşü durdurulmuştur. orveç “Olav Tryevason” gemisi bir| büyük harp gemisini batırmıştır. Kuvvetle dolaşan bir şayiaya göre | Norveçliler, Almanların işgal ettiği Hamarayı istirdeda muvaffak olmuş. lardır. Bergen ve Trondheim henüz Almanlardadır Almanlar, Oslo fiyorundaki büvun müstahkem mevkileri zeptettiklerini söylüyorlarsa da, bü mâvkilerden mühim bir kısmının henüz Norveçli. İhareketi irtikâp et temiştir. Norveç Kralı Almanyanın isteklerini reddeylemiştir, Bu istekle. rin kabulü “Norveçi Almanayaya tâbi bir devlet haline koyacaktı Almanya Norveçe karşı bir gidüst ir. Almanlar memleketimizi bombalarla ve başka tahrip vasıtalarile istilâ ettiler. Barış içinde yaşamaktan başka bir şey iste miyen bir milletin haklarına tecavüz eylediler. Norveç hükümeti medeni dünyanın bu şiddet hareketin! takbih ettiğine ve Norveç milletinin gay. retlerini şu hedefe doğru tevcih ve teksif etmeğe tamamen amade oldu Buna kanidir. Yabancı bir devlet ta. rafından tahrip edilen hürriyet ve istiklâlinin iadesi, Norveç'in istikbali halen belki Ka: ranlıktır, müstevliler büyük bir tah. rip İşi bâşarabilirler, fakat hükümet Norveç için yeni bir hürriyet devrt- sinin açılacağından emindir. Buna binaen hükümet halkı an'anevi hür riyetlerini muhafaza etmek ve asır. lardanberi memleketimizin terakki- sine âmil olmuş olan büyük ülkülere sadık kalmak için mjicadeleye davet CĞer.,, Beyannameyi Kral Haakon'un bir mesajı tekip etmektedir. Mesajdş şöyle denilmektedir: “Hükümetin beyannamesine ta. mamen iştirak ederim. Alınan kârar. larda bütün Norveç milletinin be- nimle beraber olduğuna kaniim.,, Danimarka ve Norveç vapurları Honk - Kong, 1i (A.A) — Herhan- gi milliyette olursa olsun vepurların hareketine mâni olmak salâhiyetine binaen Hong - Kong makamatı Ji- manda bulunan 11 Danimarkalı ve Norveç vapurunu durdurmuşlardır. Diğer taraftan İngiliz sigorta kum panyaları Danimarka vapurları ha- mulelerini sigorta etmiyeceklerini bildirmişlerdir. DANİMARKADA Alman işgali bütün Danimarkada kendini iyiden iyiye hissettirmekte. dir. Dün Danimarkada hiçbir gazele çıkmadı, Her yerde münakalât tahdit edilmiştir. Geceleri saat on dokuzdan sonra sokaklarda her toplanlı yasak edilmiştir. İngiltere hükümeti, Almanyaya tat bik olunan ablokayı Danimarkaya karşı da tâtbika karar vermiştir. Pasif müdafaa servisleri, 1936 — 1937 ve 1938 sınıflarına mensup ih. tiyat kuvvetlerini silâh altına çağır. lerin elinde bulunduğu anlaşılıyor. | SUĞUT” Bu mevkilerden birkaçı, Alman nak, liye gemilerine ateş açmışlardır. Müttefikler, Bergen ile 'Trond. Bu suretle, vazife başına çağırılan .efradın adedi 6000 kadardır ve bun. lar memleketin geceleri tam suretle dair verilen haberleri tekzip ediyor. lar, Karanlık bulundurulmasına nezaret Alman tebliğinde deniliyar kii 21 İsveç hükümeti uyanık davranmı. Churchill Son Deniz Harekâtı Geniş Iza (Başı 1 ımeide) reket ettiklerini haber almıştık. Va. ziyeti anlamak için Gloworm destro- yerini gönderdik. Pazartesi günü, Gloworm'un faik düşman kuvvetleri tarafından batırıldığını anladık. Giloworm, evvelâ iki Alman destro yeri ile uğraşmış fakat Alman destro yerlerine bir üçüncüsünün iltihakı üzerine ümit kesilmiş ve Giloworm'. dan da hiç bir haber gelmemiştir. O. nun zayi olduğuna hükmediyoruz. Bunun üzerine anavatan filosu, Alman kuvvetleriyle meşgul olmak üzere hareket etti. Fakat Alman des- troyerleri kaçtılar. Sah günü İngiliz donanması Ber. gen açıklarında düşman hava kuv- vetlerinin taarruzuna uğradı. İki kru vazör hafif hasara uğradı. Rodney safıharp zırhlısına ağır bir bomba isa bet etti, Fakat, güpeşte mukavemet etti. Aurura kruvazörü beş defa hü. cuma maruz kalmış ise de bütün bu taarruzlar ekim kalmıştır. Ona refa. kat eden Kurkha destroyeri ağır ha- sara uğrıyarak batmıştır. Mürettebat kurtarılmıştır. Renown safıharp gemisi, Scharus. horst Alman safıharp gemisi İle ve > Alman kruvazörü ile çarpışmış- ir, Seharnhorst (28000 ton) ciddi su. rettâ hasars uğramış ve siyah bir sü. tun duman yükselterek ihci bir isabete uğradığını gösterdikten tonra yanında bulunan kruvazörün salver. diği duman bulutunun arkasında kaybolmuştur. Diğer taraftan, Zulu torpito muh. ribi Orkney adaları açıklarında bir düşman denizaltı gemisini batırmış tır. Narvik önündeki harp Mister Churehil daha sonra Nar. vick önünde yapılan muharebeden bahsetti ve şunları söyledi: « “Beş İngiliz destroyeri Narviek &. nünde alti Alman destroyeri ile kar- şılaştılar. Kaptan bize müracaat etti. Biz de bütün salâhiyeti . ona verdik ve yaptığı her harekette onu teyit e. Anneğimisi siyer (An kas. a di, Netice malüm. Bir Alman destro. yeri batırılmış, diğerleri muharebe harici edilmiş, bir İngiliz destroyeri batmış biri kazaya uğramıştır. İngi. liz hava kuvvetlerinin Bergen üzerin de yaptığı hücumlar ise bir Alman kruvazörünün daha tahribi ile neti- celenmiştir. Ha kuvvetlerimiz bu Alman kruvazörünün âkıbetini anlamak için keşifler yapmış, onu bir daha göre. memiştir. Onun da battığı anlaşılı. yor. Bugün de şafakla beraber İngiliz hava kuvvetleri Trondheim limanın. da bir kaç Alman gemisine taarruz etmiştir. Bir Alman destroyerine bir bomba isabet etmiştir, İsabet neticesinde, deniz üzerinde bir mil boyunda yağ Jekesi görül müşür. O halde tam netice alınmış o- lacak. Burada bir Alman destroyeri. nir torpillenmiş olduğunun söylemek Yözumdir. İngiliz tahtelbahirlerine de insani şartlara riayet şartile azami hüıri- yet ve salâhiyet verilmistir. Bunlar Skagerrak ve Katogatta rastgeldizle. ri her Alman gemisine taarruz edi. yorlar. Bu suretle Almanyanın teca. vüz ettiği sahaya takviye kıtaatı gön. dermelerine imkân vsrilmiyecektir. Onun için bütün nakliye ve levazım gemileri : batırlıyor. Almanlar, bü-| esir etmek teşebbüsü sonundaki DÜ tün bu sahadaki ticaret gemilerini| harebenin neticesini bildirmiş v8 geriye almak mecburiyetini hisset. mişlerdir. Batırılan nakliye ve leva- zim gemileri 12 yi bulmuştur. Hitlerin müthiş hatası Mister Churchill, daha sonra şun- ları söylemiştir: “İskandinavya o bâdiseleri, mütte. fiklere kelimenin bütün mânssile askeri ve seykülceyşi muazzam bir istifade temin eylemektedir. Hitler müthiş bir sevkülceyş hatası İşlemiş. tir, Tıpkı, Napoleon'un İspanyayı is. tilâ ettiği zaman işlediği hata gibi. Müttefikler, daha büyük bir şiddetle ve katiyetler hareket etmek gtiretile büyük isifadeler elde edeceklerdir. Müştereken hareket eden İngiliz ve Fransız filoları Şimal denizinde ya devam ediyor, İhtiyat kuvvetleri toplanmakta ve sahil muhafazası tak. viye edilmektedir. İsveç vapurları bir yere hareket etmiyor ve İsveç ile İngiltere arasında bütün ticaret mü. nasebetleri kesilmiştir. General Otto Ruge'nin Norveç or- duları başk! tayin dildiği bildiriliyor, gemisidir. €.|22 batmış olup bunların dördü 12.190 “Etrafınd hat Verdi harekâta devam etmekle Akdenizde de kontrolü icabında t9$ min edecek vaziyettedir. Alman donanması daha simdide ağır zayiata uğramış, yanl, dört Kr vezör kaybetmiştir ki, deniz muk$* vemet kuvvetlerinin yarısından İ3# tadır, Hitlerin, deniz siyasetindeki mü tecasirane siyaseti, “ona öyle za! tirdi ki, bu hâdiseler karada bulacak daha geniş hâdiselerin mW kaddemesi olacaktır, Fakst, şunu göğ den kaçırmaması Yizımdı ki, müttö fikler düşmanın, hattâ, özami ge retini akim bıraktıracak surette W mamile hazırlanmış bulunuyorler”? Danimarka ve" Norveçin istilâsı nasıl hazırlandı? Mister Churebill, Almanyanın, D8 nimarka ve Norveçi ilhak için hazırlandığını izah için şu söylemiştir: ğ “Danimarkanın ve Norveçin manya tarafından ilbakr için zamandanberi hazırlanmış ve tal kına da martın son haftasında miştir, Alman deniz hazırlıkların bitaraf memlekete karşı vuku buldk Bunu ve ne zaman yapılacağını kimsö | kestiremezdi. Öyle gözüküyordu #4 Holanda, Danimarka, Norveç ve İ veç hepsi öni bir taarruz tehdidi 3 tında bulunuyorlardı. Almany: mücavir bütün küçük memleki tetik üstünde idiler. Ve hâlâ'da öyİSl dir, Ve hattâ Almanya lehinde olabi Tar bile, j İşte bunun içindir ki, amirellii Norveç karasularına mayin dökülmö #ini istemiştir. Zira, Norveç ru, müttefiklerin Almanyaya tatbif ettikleri ablokada en müsait yol 1e* kil ediyordu. Mayinler . dökülürke? bitaraf ticaret gemilerine asgari 19 ie ik tarzda hareket edilmi” Churchill, Almanyanın, Norveç “9 Danimarka istilâsmın İngiliz her keti neticesi olduğu iddiası ederek derlştir ki; alceimi ieha olmak te dur. Bü Anar gemilerini ve 184 atin Nofveç sahilleri boyunca m8” yinler konulmazdan çok daha evvel harekete geçmiş olmalarile sabittif Filhakika martın son haftasında #9! telif Norveç limanlarına gizlice as) ve erzak gönderilmişti.” Churehill, sözlerine şöyle: deve” etmiştir: “Müttefikler Norveçlilerle mut bik olarak harbi sonuna kadar götü“ miye ve ancak Norveçin hürriyeti “ ade ve yapılan fenalıklar tamir © dikten sonra sulh yapmıya İ mişlerdir, “Norveç hâdisesi, diğer İmemleketler için bir ders ölmel Eğer Norveç böyle büyük” bir kançlıkla bitaraflığa çekilmiş olr” saydı, ona müttefiklerin daha le yardım etmesi mümkün olabilif? di.” Churchill, müttefiklerin Norve$ “ manlarını işgal etmiş olma: söyledikten sonra deniz yyaharebriğ ie hakkında izahat vererek derisi “Pazartesi günü İngiliz Glove destroyeri faik düşman kuvveti! tarafından batırılmıştır.” Reynaud'nun izahatı “ i Paris, 11 (A.A) — Başvekil Re raud, mebüsan meclisindeki beyi tında, Almanyanın, küçük milleti miştir kiz “Almanya demirden mahrum miştir ve edilecektir. Almanyâ, taarruz için çeliğe muhtaçtır. muhasara edilmiş bir memleke$ zarası arzetti.” Reynaud, Norveç milleti ve hakkında beliğ sitayişlerde bulund! tan sonra, Fransız hükümetinin ve fena haberleri bildireceğini #Ö” lemiştir. * Bundan sonra, Almanyanın tiği hareketi muhakemeden se Reynaud, bunun bidayette bir mevetlaksyaii teşkil “ettiğini “e muazzam bir sevkülceyş hatasi g aşağı derece iJs haşlanan bir bare yeketinin hezimete nihayetle mukadder olduğunu izah etmi |, bu sözleri müteskip Si diye kadar Fransızların hiç 7) vermediklerini, döre “ey pido kaybettiklerini söylemiyle man zayiatı, donanma tonajı dör” muunun onda birini teşkil eden kruvazör, bir tahtelbahir, bir 4 vd Bist 5 rip, 12 nakliye » Mecmt “fiklere 18 i Almanlara aittir,