17 Nisan 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

17 Nisan 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Motörize Kıtaat Çok. Güçlükle İlerliyor (Başı 1 "ncide) battı bu mevkiin şimalindedir. “Aflonbladet” — gazetesinin Kırna muhabiri bu sabah İsveç hududu Ü- zerinde bulunan Rıksgracnson kasa. basında bir buçuk saat süren şiddetli muharebeler olduğunu bildiriyor. Bu muhasrebeler neticesinde bir Norveç bölüğü hududu geçmiş ve öte tara. fında mahpus tutulmuştur. Muhare. be sahasını terkeden Almanlardan çoğu Norveçliler tarafından muhasa, raya alınmıştır. Uzak Cenupta AL manların bütün Oestfold eyaletini işgal ettikleri haber veriliyor. “Aftonbladet"” gazetesi muhabiri, bu cephedeki Alman kıtalarının üç, #lâ dört bin neferden mürekkep oldu. ğunu tahmin etmektedir. Almanya. dan Yeni gelen nazi resmi memurları hudut mevkilerinde çok sıkı bir kon. trol yapmaktadırlar. Halden'deki AL man &skeri kumandanı bankaların ve | mağazaların ; açılması için halka e.| mir vermişse de şehrin üç bin kişi, | den mürekkep olan nüfusu şimdi an. cak birkaç vüz kisiden ibaret bulun. maktadır. Halen Norveçte bulünen nazi kıtalarının yekünu, sözüne iti. yaat edilir müşahitlere göre altmış bin nefer olarak tahmin edilmekte. dir. Stokholm Tidningen © gazetesinin Charlottenberg'deki hususi muhabiri bildiriyor; “Norveç hükümetinin bir tebliği. ne göre Trondheim ile Hamar arasın. da iltisak noktası olan Dombaas'a Almanlar paraşütle kitaat İndirmiş. Jerdir. Öyle zannediliyor ki, bu ba. yeketin hedefi, Oslonun şimalinde bulunan Norveç kıtaatının mühim. mat ve erzak almasına mâni olmak. Rir.,, Alman kaynakları, Alman kuvvet. Terinin her sahada ilerlediklerini ve Mmuvffak olduklarını anlatıyorlar. Norveç hükümetinin tebliği Stokholm, 16 (A.A) — Hakiki Korveç hükümeti tarafından dün ak. neşredilsn bir tebliğde mın başlangıcındanberi cereyan eden bütün hâdiseler izah ©- Gilmektedir. Tebliğe nazaran Oslodaki Alman Orta Elçisi Braver Kraldan yeni hü. kümetin teşkil Çuisling'in ei) edilmesini istemiştir. Kral bunu red. gettiğinden Brauer, Kralin Nazırla. TI tayin edebileceğini fakat Çuisling| cevabı vermiş: bizzat Hitler tarafından irae edilmiş olduğundan bu hususta hiç bir tâ.lrü yoktur. vizde bulunulamıyacağını bildirmiş. tir. Kral reddetmekte israr edince, Benuer Kraldan Alman isteklerine kuvvete müracaat suretiyle mukave. met niyetinde olup olmadığını sor. muş, Krsl şu cevabi vermiştir: “Mu. kavemet mümkün olduğu müddetçe evet,, demiştir, Kral, Norveçi Norveçlilere tekrar kazandıracağını kuvvetle ümit .. mekte olduğunu bildirmiştir, x Nevyork, 16 (A.A) — Almanların Norveçe asker çikarmalarından ev. vel yola çıkmış olan Bergensf Jord #dındaki Norveç transatlantiği, 19 milyon dolar kıymetinde altın hamu. lesi ile Nevyorka muvasalat etmiş. tir, * Stokholm, 16 (A.A.) — Goten. berg'ten gelen haberlere göre dün Skajerak'ın şimalinde büyük bir de. niz muharbesi olmuştur. Bu muha. rebe şimdi Skajerak'ta devam edi. yor. Norveç ve Danimarkanın altınları ne oldu? Londra, 16 (A.A) — İktisadi Harp Nazırı, Avam Kamarasında beyanat. ta bulunarak Almanların Danimar. kada ancak 200.000 ton petrol bul. duklarını, bunun Danimarkanın üç buçuk aylık normal istihlâkini teşkil ettiğini ve harbin başında Danimar. kada mevcut stoktan biraz da az ol. duğunu söylemiştir. Sir Joh Simon da Avam Kamara. sındaki beyanatında, Norveç banka. sında bulunan 18 milyon liralık al. tın ile Danimarka Bankasında bulu. nan 13 milyon liralık altının Alman. ların eline geçip geçmediğini ve ke. za bu iki bankanın hariçte altınlar: bulunup bulunmadığından haberdar olmadığını söylemiştir. Diğer taraftan Tokyodaki Dani. marka Elçisi, Japon Hariciye Nazır Aritaya İzlandanın notasmı tevdi et. miştir, Bu notada, İzlanda, ahvali hazıra dolayısiyle Danimarka Kralı. rın imtiyazlarını ve salâhiyetlerini deruhte etmek ve yabancı memleket. lerde kendisini İzlanda diplomatları. na temsil ettirmek hususundaki ka. rarini Japonyaya bildirmektedir. b Amerika, Gittikçe Harbe Yaklaşıyor (Bası 1 incide) erine vücut bulan aksülâmelin mah. | gulüdür.” Felemenk Hindistanı Amerikayı da meşgul ediyor Vaşington, 16 (A.A) — Amerikan diplomasi mahadili, Japon gazetele. rinde intişar eden ve Japon Hariciye Nezaretinden mülhem olduğu zanno. Junan makaleler dolayısile Felemenk Hindistanının vaziyetine gittikçe ar. tan bir alâka göstermektedirler. Japon gazeteleri, Holandanın Av. rupa ihtilâfına girmesi takdirinde Japonyanın bu adalar üzerinde bir himaye tesis etmesi ihtimalinden bah şetmektedirler. Amerikan mahafili Felemenk Hindistanı adalatina kar, $ı Japonya tarafından yapılacak bir taarruz ihtimali karşısında Vaşington hükümetinin mutlak bir ihtiyat ha. reketi göstermekte olduğunu ilâve eimektedirler. Deniz mahafili, Amerika hüküme. tinin böyle bir ihtimal karşısında pasif bir vaziyette kalamıyacağını #öylemektedirler. Japonya, mühim petrol ve kauçuk membalarından mahrumdur, fakat Felemenk Hindis. “tanı adalarının işgali, vaziyeti tama- mile değiştirecek ve istikbalde Ame. Fikan filosunun Japon filosu ile har- be buluşması takdirinde Japon filosu, halihazırda ecnebi membalardan ve bilhassa Amerikan o menabiinin te. darik etmekte olduğu mazotu bu 8- dalardan tedarik edecektir, Deniz mahafili, Japonyanm siyasi nüluz dairesinin Büyük Okyanusun cenubunda Filipinler Yakınında te. vessü etmesinin Amerika donanma. 61 için pek çetin bir müdafaa mesele, sini ortaya atacağını beyan etmekte. dirler, Groenland adasının vaziyeti ve bu itibarladır ki, adanın Monree doktrinine dahil bulunduğunu söyle. diğini hatırlatmıştır. Japonyanın yeni inşa ettiği yeni safıharp gemileri Nevyork, 16 (A.A.) — Nevyork Ti, mes gazetesinin öğrendiğine göre, Ja- poriya her biri 40 ilâ 45 bin tonluk 8 ve hattâ 12 safiharp zırhlısı inşa et. mektedir. Bu suretle Japon safıharp filosunun mecmu tonilâtosu 604.070 olacaktır. Ergani İstikraz Tahvilleri İkramiyesi Ankara, 16 (A.A.) — Maliye Ve. kâleti ve Türkiye Cümhuriyeti Mer. kez Bankasından: Yüzde beş gelirli 1933 Ergani İs. tikrazı tahvillerinin Maliye Vekâle, ti, Türkiye Cümhuriyeti Merkez Ban Kası ve diğer bankalar mümessille. tile noter huzurunda Merkez Ban. kası binasında yapılan 14 üncü ikra. Ye ye yedinci amorti keşldesinde: 92090 numaralı tahvile 30,000 Hi. rs, 148.690 numerslı tahvils 15.000 lira, 19095 numaralı tahvile 3000 Ji. ra, 85.898 numaralı tahvile 3000 Yira, 153.629 numaralı tahvile 3000 lira, 36.427 numaralı tahvile 009 lira, 36931 numaralı tahvile 909 Hira, 81.942 numaralı tehvile 909 lira, 90.106 numaralı tahvile 909 121.999 numaralı tahvile 909 Zira, 195.591 numaralı tahvile 909 lira, Ve ayrıca 289 muhtelif numaraya da 120 şer lira ki, ceman üç yüz a det tahvil numarasına ikramiye isa. bet etmiştir. Bundan başka 6800 adet tahvil nu Birleşik * Amerikanın, Groenland Adasını da himayesi altına almak ta. savvurunda olup olmadığına dair matbumt konferansında sorulan bir suale Cordel Hutl böyle bir projenin mevcüdiyetinden katiyen haberdar olmadığı cevabını vermistir. Maama. fih Hull, Cümhurreisi Roosevelt, a. hiren bu adayı, garp nıslı küresine Aşhfl bir toprak diye tavsif ettiğirğ marası amorti edilmiştir. EL İİ Salâhaddinieyyubi Tefrikamızı bugün neşredemedik, özür dileriz. İrette tâyin etmesini istiyebilirler. İtalya Kati Karar Arifesinde midir? (Başı, 1 incide) — İtalyada ihtilâl var, demişler. Lenin hiç sükünetini bozmadan şu — Olamaz, çünkü İtalyanm kömü. Haberi müjdeliyenlerin bu cevap karşısında © şaşırdıklarını o görünce izah etmiş: — Kapitalist memleketlerle çev. rilmiş bir memlekette ihtilâl yapa- bilmek için, o memlektin iktısaden kendi kndine yetmesi ve askerlikçe kendi kendine yetmesi ve askerlikçe lâzımdır. İtalyada kömür yoktur, ha riçten bir hücuma karşı dayanamaz. B» büküm bugün de ayni dere. cede kuvvetlidir. harp askeri olmaktan ziyade iktısadi bir harptir. | İktisadi kaynaklara malik olmi.| yan bir memleketin harbe dayanma st mümkün değildir. Halbuki İtal modern bir harp için zaruri olan bü. tün ham maddelerden mahrumdur. | İtalyada evvelâ kömür yokur. Se. nelik İhtiyacı olan 12 milyon ton kö. mürü şimdiye kadar münhasıran Al manyadan alıyordu. Deniz yolları ke. sildiğindenberi bu kömürün yarısın.| dan fazlasını İngiltereden almıya mecbur olmuştur. Sonra, nikel, krom, mika ve lâstik ihtiyacının kâffesini, pamuk, bakır, madeni yağ ihtiyacının 9 90 ımı, de. mir, çelik, ve yünün © 80 ini hariç- ten getirmive mecburdur, Hulâsa, İtalya harp sanayii için muhtaç olduğu ham maddenin © 75 ini hariçten getirtir. Bu maddeleri Almanyadan tedarik etmesine de im- kân yoktur. Bundan maadi, Mussolininin bil. tün gayretine rağmen, İtalyada yeti. şen hububat ta İtalyan milletinin ih- tiyacını karşılamıya kâfi değildir. Binaenaleyh İtalya iktısaden hâr- be girebilecek vaziyette değildir. | | Şönteii bakımından da İtalya. nın vaziyeti kuvvetli değil dir. Mussolininin İtalyan gölü saydı A: Akdenizin anahtarları müttefi lerin elindedir. Cebelitarık, Süveyş ve Boğazlar kapanmca İtalyanın ha. riç dünya ile alâka ve münasebeti bir anda kesiliverir. Şimalde Alplerden iriecek Fran. wz orduları 24 saat sonra Milâno ve Turin ovalarına inebilirler, Almanya bir hava hücumu ile bir kaç gün içinde İtalyanın en zengin sanayi merkezi olani Simali İtalyayı bir ha rabeye çevirebilir. İngiliz ve Fran- sız donanması ve hava kuvvetleri de İtalyan adasını abloka ederek sahil şehirlerini mahvedebilirler. Buna mukabil İtalyan ordusu Po vâdisinden Fransaya giremez. Çün. kü huduttan orası aşılmaz dağlarla çevrilmiştir. Denizde bir müddet kendisini müdafaa edebilirse de, bu müdafaa mezbuhsne bir gayretten ileri gidemez. Binaenaleyh İtalya ne Almanya ile birleşip harbe girebilir, ne de müttefiklerle (birleşip o Almanyaya karşı harekete cesaret edebilir. Zaten harbin başlangıcında Kont Ciano irat ettiği tarih! bir nutukta, Habeş ve İspanya harplerinden yo. rulan İtalyanın üç sene için harbe giremiyecek vaziyette olduğunu iti- raf etmiştir. O vakittenberi de en zi. yade güvendikleri hava kuvvetlerini arttırmakta çok geri kalmışlardır. Binaenaleyh bugün bütün bütün harp edemiyecek haldedirler, İ bu harpte harp harici kalmıya mecbur oluşunun ha. kiki sebepleri bunlardır. Bugün de bu vaziyette İtalyanın lehine değişmiş yeni bir şey yoktur. Fakat dünya ve harp vaziyetinde İtalya aleyhine değişmiş pek çok vâ- kıalar gösterilebilir. Müttefikler Akdenizde ablokayı şiddetlendirmiye karar vermişlerdir. Balkanlarda siyasi ve ekonimik bir taarruza başlamak üzeredirler. Ce. nupta da İalyaya karşı yarım milyon askerden mürekkep bir kuvvet ha. zırlamışlardır. Harp genişlemek isti. dadını * göstermektedir. Müttefikler artık kati darbeyi vurmak zamanının geldiğine kanaat getirdikleri için İ- İslyadan da artık vaziyetini kati su. Binaenaleyh İtalya kararını kendi. $i verecek değildir, fakat bu kararı beğ mecbur edilecek vaziyette. Şimalden sonra harp Cenuba sira- yet etmek tehlikesini gösterdiği gün ilk halledilecek dava, şüphesiz İtal yanın vaziyeti olacaktır. ————— m. İbnissuudun Oğlu Hindistana Gidiyor Kahire, 16 (A.A) — Kral İbnissu. udun oğlu Emir Suudun bugün ka- labalık bir mâiyetle Hindistana ha. reket ettiği söylenilmektedir. Seya. hat sıhhi sebeblere atfedilivor. çilinzi TAN Ingilizler 6 Yerden Asker Ihraç Ediyorlar Bası 1 incide) munafazaya (o uğraştıkları Narviki kaybettiler ve destroyerleri de imha edildi. (4) — Almanlar yeni bir cephede harbe mecbur edildiler. (5) — Almanlar manevi mağlâbi. vete uğradılar. M. Reynaud, bundan başka AL manyanın bundan böyle elde ne var. sa onu harcamakla meşgul olacağını ve yeni kaynaklar bulamayıyacağını söylemiş ve daha sonra Hitlerin irti. kâp ettiği cinayetlerin içine büsbü. $ün daldığını anlatarak onun Norveç Kralı Kaakon'u da Haha gibi sandı. Zını, fakat bir kayaya çarptığını söy. lemiştir. Reynaud'nun natku sürekli alkış arla karşılanmıstır. Chamberlain'in sözleri Başvekil Chamberlain, buğün Ka. marada beyanatta bulunmamıştır. Yalnız bir toplantıda kısa bir nutuk yiyerek demiştir ki: “Bundan öz zaman evvel nihai za. fer hususunda harbe başladığımız za. mana nisbetle on kerre fazla itimat beslediğimi söylemiştim. Bu itimadı tsmamen muhafaza ettiğimi şimdi tekrar ediyorum. Alman vahsetinin bütün sikletini hisseden insanlar, Almanyvayı mahküm edenler kütlesi. ne milyonlarla iltihak etmislerdir. Çünkü Almanların her yeni hareke. ti gösteriyor ki, dar sulhperver, ne derece mütevazı ve ne kadar kendi halinde olursa ol. sun bu kuduz köpek gebertilmedik. çe kendini emniyette hulmıyacaktır. “Almanya, şimdiye kadar bircok yanlış hesaplara kapılmıştır. Fakat, bunların hiebirisi bu son hesabı ka. dar yanlış cıkmamıştır. Bu harp, ma. nevi kuvvetler ve onları koruyan ce. sur müdafilerin maddi kuvvetleri sa. yesinrde kazanılacsklır." Norveçe yeni yardımlar Diğer taraftan müttefikler, yeni müttefikleri olan Norvece askeri kuv vetler yetiştirdikleri gibi diğer kuy. vetlerile de yardıma devam ediyor. lar. İngiliz hava kuvvetleri Stavan. gere karşı harekâtına devam etmiş. tir. Bombardıman . tavyarelari hava meydanma ve civardaki binalara ta. arruz ederek infilâk maddeleri kuv. vetli bireok ağir bombalar atmışlar. dır. Yanşfın bombaları da büyük hir muvaffakiyetle kullanılmıstır. İki siddetli yangın çıkmıstır. Bütün İn. giliz tayyareleri salimen üslerine dönmüşlerdir. Alman başkumandanlığının iddia. sı hilâfına olarak Stavanger harekâ- İz esnasında hirbir İngiliz tayyaresi tahrip edilmediği gibi, hicbir deniz tayyaresi de noksan değildir. Şimal denizinde keşif harekâtı yapmıya gi. den tayyarelerimizden ikisi üslerine dönmemislerdir. Almanların hedefi Stavangerden istifade ederek İngiltereye hava ta. arruzları hazırlamak olduğu halde bu maksadı tahakkuk ettirememisler dir. Çünkü mütehassıslarca, müfte. madiyen taarruza uğrayan bir üssün, bir taarruz merkezi olmasına imkân yoktur. Bundan başka müttefiklerin askeri kuvvetleri de Norveçe girdikten son. ra bu üslerin bir kiymeti kalmıya. caktır. Norveçe giden kıtaat Müttefiklerin Norveçe gönderdik. leri kuvvetlere gelince bu kuvvetin soğuğa alışık Kanadalılardan ve İn. gilizlerden müteşekkil olduğu bildi. riliyor. Bu kuvvet, Pinlandaya gön. derilmek üzere hazırlandığı için tam soğuk iklimlerde kullanılacak bütün vasıtalarla mücehhezdir. Almanlar, müttefiklerin ihraç ha. reketlerini hâlâ propaganda saymak. ta ve Baltık denizine mayin dökme. nin bir blöf olduğunu söylemekte. dir. Almnlar 15 nisanda bir İngiliz kruvazörünü batırdıklarını iddia edi. yorlarsa da İngiliz mahafili bu iddia. yı tekzip ediyor. Bitaraf Memleketlerde İSVEÇTE : Londra, 16 (Hususi) Bitaraf memleketlerde tedafüi tedbirler de. vam ediyor. İsveçte, hava müdafaası tedbirleri bütün memlekete teşmil olunmuştur. Petrol satışı tahdit e. dilmiş, mahrukat satışı hükümetin eline geçmiştir. Cenup ve garpteki bütün limanlar, yabancı gemilere karşı kapanmıştır, Müttefiklerin Nor. veçe asker ihraç etmeleri İsveçin bi. taraflık ve istiklâlini müdafaa gay- Tetini hızlandırmıştır. HOLANDADA : Holanda zerre kadar telâş göster. meden müdafaa tedbirleri almağa devam edivor. Hür ve müstakil yaşa. ir millet, ne ka.| mak İsteyen bu memleket te derin bir emniyet ve itimat içindedir. Amsterdamdan verilen bir habere göre, Almanyanın Emden limanının karşısında bulunan Holandanın Ems nehri aşzndaki Deyfzyi limanı siki bir mürakabe altına alınmıştır. Bu nun aşikâr sebebi Alman ticaret ge. milerinin muhtemel tahaşşüdüne mâ ni olmaktır. 440 tondan daha bü olan vapurlar Holanda deniz ma. kamlarının kontrolüne tbi butuls. caktır, BELÇİKADA : Hariciye Nazırı M. Spask bugün âyanda izahat vermiş ve Belçikanın bitaraflık siyasetini en dürüst ve en samimi surette takip ettiğini ve hu. dudu haricinde hiçbir menfaat güt. mediğini söylemiş, her ne pahasına olursa olsun bitaraflığı koruyacağım tekrarlamıstır. Belçika hükümeti, gayri kanun! 0. larak Belçikada ikamet eden ecnebi. leri hududa sevketmeğe karar ver. miştir. Faaliyetleri süpheli görülen kimseler ise hususi bir nezaret (âbi tutulacaklardır. Ita'yan Donanması isen 1 iretdel harekâtta bulunacağı zannolunmak. tadır. Diplomatik mahfiller bu hareket. leri İtalyanın Almanyaya bir müza. hereti şeklinde telâkki etmektedirler. İtalya, bu suretle müttefik filo baş. kumandanlığına Akdenizden cüzü. tamlar çekerek Şimal denizine gö. türmemesi için ihtarda bulunmak is. temiştir. İtalyada söylendiğine göre, asıl büyük bahri manevralar temmuz a. ymda, yani İtalya tarafından inşaatı süratle İlerletilmekte bulunan dört büyük safharp gemisinin hitâmında icra ediler: hükümeti, şimdiki halde radyosile ve bütün matbuatile aha. Tivi şu fikre imaleye gayret etmekte. dir: — NAnmamada hissin millet bu her ten hariç kalamaz.” vaziyetinde bazı iller göze çarpıyor Londra, 16 (Hususi) — İtalyanm vaziyetinde bir takım (tahavvüller göze çarpmaktadır. İtalyan matbuatı “imdive karlar hâdiseleri o Almanya lehinde tefsir ediyor, fakat bunları olduğu gibi İtalyan halkına bildiri. vordu. Son münlerde bu vaziyet de. Rismiş ve İtalyan gazetelerinin hâ. diseleri vizlemeğe başladığı görül. müstür. Onun İçin müttefiklerin Nor. veçe asker ihraç etmeleri hâdisesinin İtalyan matbuatında yer bulmaması nazarı dikkati celbetmiştir. Sinyor Mussolininin gelecek cu. martesi günü 1942 sergisi heyetine hiteben bir nutuk söylemesi bekle. niyordu. Alınan malümata göre bu nutuk söylenmivecektir ve bu müna. *ebetle yapılacak merasim bilâmüd. det tehir olunmuştur. İtalyanın At. lantiğe sefer vapan gemilerinin de &vdeti #çin talimat veril Viyorsa da bu haberin mahiyeti henüz anlaşılmamıştır. Bazı İtalyan posta. larının bilhassa demir yüklenerek geri döndükleri Yare Roma, 16 (A.A) — Torinoda bu. lunmakta olen Alman askeri heyeti, Romaya gelmiştir. NAZİLER, KRALLARI Kaçırmak İstiyorlarmış Londra, 16 (A.A) — Yorkshire BE. vening News gazetesinin diploma. tik ymhabiri diyor kit “Norveç Kralı Haakon, nazi hay. dutlarınm tehdidine maruz yegâne Hükümdar değildir. Holanda krali. çesi, Prenses Jullana ve Yugoslavya. nım küçük kralı Pierre de tehdit al. tındadır. “Dün Londrada söylendiğine göre, Wolandadaki nazi ajanları Kraliçe Vilhelmin ile Prenses Julianayı ka. çırmak üzere hazırlık yapmak husu. sunda talimat almışlardır. Naziler bunların ortadan kalbolmaları ile memleket idaresinde karışıklık ola. cağı ümidinle hareket ediyorlar. “Yugoslavyada, Alman elçiliğinin. yeniden tam o mânasiyle bir entrika şebekesi merkezi haline geldiği ve Yugoslav zabıtasının, Kralı kacır. mak maksadile hazırlanmş olan bir plânının o mevcudiyetini | keşfettiği söylenilmektedir. Kralı kaçırdıkten sonra, onu Yugoslav hükümet ve mil letinin huzuruna mukabil bir rehine ve bir garanti olarak muhafaza et mek #stiyorlardı., 17.4.9040 — Balkan Sefirlerinin Londradaki Toplantıs! (Başı 1 gnelde) bu komliserliğe verilmişti. Petrol Br raç edebilmek için hususi müsesif almak lâzım geliyordu ve mi bir miktardan fazlasının şnerlekt” ten çıkarılmasına izin veril teydi. Romanyanın buğday ihracat” tahdit etmek ve petrol depolai. doldurmak için verdiği kararların yasi değil, iktisadi mahiyette old tavzih ediliyor. Romanyanın bir yon kadar askeri beslemek yüzü mahsulün pek mebzul olmamasındğ korkulduğu ileri sürülüyor. evsel Petrol meselesine gelince: yanın herhangi ihtimale karşı kendi depolarını doldurmak meci” riyetinde bulunduğu söylenmekiğ dir, Rumen kabinesinin dünkü topl” sında, bu vaziyeti değiştiren Yö hiç bir karar alınmış değildir. Sad” <e buğday ihracı menolunmuştuf” Bu itibarla, son toplantı mukaf”© ratının Türkiyeye en ufak bir 38 vermesi muhtemel değildir. Zaten, buradan Türkiyeye tasdikli mükavele ile mukarrer lunan petrollerin çıkarılmasında Bİ bir güçlük yoktur: Nitekim, peifö dolu bir vapur, bir iki güne İstanbula hareket etmek üzeredife Petrol stokumuz artıyor Diğer taraftan, İstanbulda ir siyle temas ettiğimiz salâhiyetter zet ta, yukarıdaki elgrafta meyi malümatı teyit oyledikten sonra, f* sözleri söylemiştir: “— Petrol, ithalâtımız bir seki&f” uğramadıktan başka, zaten, piy&” mızda, en az beş, site aylık iha kâfi stok mevcuttur. Bunun İç » ki, farzı muhal olarak, şimdilik sardan petrol gelmese bile, sk” Si çekmemiz muhtemel değildir. kü, hükümetimizin iki aydanberi dığı esaslı tedbirlerle petrol stok eskisine nisbetle yüzde 38 nisbeti” de artmış bulunmaktadır. Spekülâsyona da, katiyen mii verilmiyecektir.,, Ye ip Bükreş, 16 (A.A) — Romanya kümeti, buğday ihracatım me ğe karar vermiştir. Almanların yük miktarda satım almakta bul” dukları ay çiçeği tanelerinin ibra örme rent eren OE Da7T Kareyi lınmıştır. Hükümet, milli şüdaf” için, kömür, petrol ve benzin sf ları yapmayı da kararlaştırmıştı” * Romanya ekonomik mahfilleri deki kanaate göre, Döktor celi riyasetindeki Alman heyeti, iş bu hafta sonunda bitirecektir. Clodius'un bir şey yapmıya valfak olmadığı anlaşılığur. Ley, markın mübadele kıymeti ima için daha müsait bir şekilds 8 dilmemiş, bundan başka Romafğaş nın ihracat malları üzerinden 8 vergi de tenzil edilememiştir. Propaganda Nazırının * Roma, 16 (A.A) — Rumen Pi paganda nazırı, Tribuna gazetesi verdiği beyanatta İtalyan - Rumi kültür anlaşmasının yakında hö lanacağını söylemiştir. > Beynelmilel vaziyet hakkında, lk zir, meinlexetin direktiflerinin kek ki tamamiyet ve siyasi istiklâl Kg melerile hudâsa edilebileceğini İli etmiştir. Bir Macar gazetesine gör€ Budapeşte, 16 (A.A.) — Hükür partisinin yarı resmi organı ola” gazete, bugün Macaristanın ii tini tarif etmekte ve Macarisi ver diplomatik faaliyetinin hedefi İr pa Cenubu Şarkisinde sulhün My, fuzası olduğunu söylemektedir. zete, şöyle devam ediyor: vrf! “Bu bakımdan, bize Orta Afye ve Cenubu Şarki Avrapası deVge tinip semereli yalişmaları MN şıklığa meydan vermemer husÜügg da Almanya ile birlikte büyük faati olan İtalya tarafından bir yardunda bulunulmuştur Yugoslavyada Alman propagandası po Belgrat, 16 (A.A) — Havaf sı bildiriyor: Gitgide daha kaba ve yade cak devam eden ve Yuyosl#' defi” bürriyeti aleyhine doğrudan ge ya tehditler gösteren Alman Ee gndası, bütün Yugoslav mi yy rinde şiddetli bir aksülâmel tevi wektodir. Büyük sanayi ve ticaret organı olan Trogvinski Gi zetesi, bügün Balkanlar Dır idamesi, gittikçe dabs bir hale geldiğini yazarak “Gerçi Yugoslavyının harb? meğe niyeti yoktur, takat, anes” sti menfaati veya hi bahsoluncaya kadar biteraf caktır... ik bi p ii