2 Mayıs 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

2 Mayıs 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TAR İtalyanın Harp Plânı Dalmaçya Sahilleri İşgal de Yeni ihtiyat Itna Alınacak, İngiliz | Tedbiri Almıya Donanması Hırpalanacak © Lüzum Gördü İDEAL BÜRO Yazan : İktsat Doktorn GASSON Diyor ki: “Az masrafla İyi iş yapmak, para kazan. mak istiyorsanız, “İDEAL BÜRO, yu okuyunuz. Satıs yeri : TAN » İstanbul Fiatı 50 Kr. Akdenizde FransaHükümeti FE GN DAN, İSTANBUL TELİON: 24310, 24318, 24919 ALTINCI YIL — Ne. UZM Sariz RE Italyanın Balkanlara Taarruz ve Harp Plânını Neşrediyoruz Alman Ajanlarının İtalyada İşaa Ettikleri Haberlere Göre, İtalya 15 Mayısta Almanya Lehinde Harbe Girmek Kararını Vermiştir ussolini'nin verdiği emir üzerine İtalyan erkânıharbiye- si, İtalyanın harbe girdiği takdirde takip edeceği hare- ket plânını tesbit etmiştir. İtalyan halkı İngiliz ve Fransızlara karşı harbe muhaliftir. Fakat bir müddettenberi İtalyan matbuatı ve ricali, efkârı umumiyeyi en fena ihtimallere hazırlamakla meşguldür, İTALYA HARBE GİRECEK Amer ajanlarının Italyada işaa ettikleri haberlere göre, Italya 15 Mayısta Almanya lehine harbe girecektir. Verilen malümata göre, Almanya ile İtalya arasında şöyle bir anlaşma olmuştur: İtalya Yugoslavyanın Dalmaçya sahil- İtalyanın İngiliz filosuna karşı ilk anda kapayacağı Adriyatik denizini ve Dalmaçya sahillerini gösterir harila.. İTALYA | MASKESİNİ İngiliz ticaret gemilerinin bundan böyle takip edecekleri deniz yolunu gösterir havita, (Düne kadar Akdenizden sefer eden gemilerin tuttukları yel noktalarla işaretlenmiştir.) Çıkarıyor n lerini ve Yunanisanı, Almanlar Macaristan ve Romanyayı iş- Yazan: M. Zekeriya SERTEL) gal edeceklerdir. Besarabyayı da Sovyetlere vereceklerdir. Koma ile sıkı teması olan mahafilin verdiği malümata göre, bu plân Yakın Şarkta bir taarruz hareketine istinat etmektedir. ADRİYATİK KAPATILACAK mma la km şi İŞE li eklem ii hamlede Adriyatikte İtalya ile Arnavutluk arasına mayin dö. külerek bir baraj vücüde getirilecektir. İtalyan donanması bu ba. rajın arkasına, Adriyatiğe çekilecektir. Sonra bu kapalı denizden İt, yan askerleri Arnavutluğa nakledileceklerdir. Arnavutluktan bir İtalyan kolu Yuzosl, girerken, diğer bir kol da yukarda steden Dalmaç ya sahillerine inecektir. Bu suretle bütün Dalmaçya sahilleri işgal edilerek Adriyatik bir İtalyan gülü ha. line getirilecektir. Ayni zamanda cenuba sarkacak olan bir İtalyan kolu da Selâniğe doğru ilerliyecektir. Alman kuvvetleri Yugoslavyada İtalyan kuvvetleri İle birleserek müttefiklerin cenuptan vâki olabilecek taarruzlarına karşı cephe ku- racaklardır. AFRİKADA HARP YOK İlalyan erkânıharbiyesi bu plânı yaparken Alman ordula- rının da Macaristan ve Yugoslavyayı işgal ederek Bal- kanlara ineceğini hesaplamışlır. Bu takdirde İtalyanın Alp müdafaa kuvvetlerinin de Fransa tarafından vaki olacak kara hücumunu karşılıyabileceği farzedilmiştir. Bu plânda Almanlarla İtalyanların müşterek hareket ede- cekleri tasavvur olunduğuna göre, plânın Almanlar tarafın. dan telkin edildiği tahmin olunmaktadır. Tunus, Mısır ve Kenya'da kuvvetli müttefik kuvvetleri ol. duğu için Afrikada tecavüze geçilmiyecek, Trablus ve Habeşis- tandaki İtalyan kuvvetleri müdafaa vaziyetinde kalacaklardır, PLÂNI ELE GEÇİRDİLER orveç istilâsı başladığı, hattâ daha doğrusu, | Brenner'de Hitlerle Mussolini mülâkatı vukubulduğu gün- denberi İtalyanın yüzündeki maskeyi tedricen çıkardığı gö- rülüyor. Müttefikler uzun müddet İtalya. nin harp harici siyasetine inanmak istediler. Hattâ İtalyayı harbe sürük- lememiş olmak için ona hayli müsa. adekâr davrandılar. Almanyanın &t- rafına çevirmek istedikleri ablokayı İtalya cephesinde tamamen tatbik etmediler. İtalyanın Almanyaya ko- misyonculuk O yapmakta olduğunu bildikleri halde bunu bilmiyor gö- ründüler, Hattâ daha ileri giderek İtalyadan 20 milyon İngiliz liralık muhtelif eşya almıya teşebbüs et. İ “iler, Bu müsamahanın İtalyayı harp harici kalmıya teşvik edeceğini, hat- tâ bir gün Berlin — Roma mihverini j bişpiya hizmet edebileceğini sandı. Halbuki İtalyanın bu vaziyetinden <n ziyade Almanya istifade ediyor- du.İtalya, Almanya için hariç dünya teması temin eden bir açık kap yezifesini görüyordu. Fazla olarak ta talya müttefiklere yanaşmıyor, bi- her fırsattan (istifade ederek manya tarafını tutuyordu. dile zet müttefikler ablokayı tek önlem, yaya kö tatbik ettikleri in psi istihbarat teşkilâtı İtalyanm bu plânını elde ettiği için, Ro. nilayet verdiler, Bu kartrlarmı ilk manın hüsnü niyetinden şüphe etmiye başlamış, ve Akdenizde defa İtalyanın Almanyadan lığı) ani bir darbe karşısında kalmamak için lâzım gelen tertibatı almış ve i ürlerin deniz tarikiyle nakline) hu arada Akdenizdeki müttefik gemilerinin himayesi için bir takım ted- Dİ olmak suretiyle tatbik ettiler.) birler ittihaz etmiye mecbur olmuştur. | Kanak “e Yakın Şarkta... | Alman Propagandası, 7 Sürette tayin etmesi lâzım çeldi. mi meydana çıkardı. Zaten ablo- Sun teşdidine karar verilince, AL Bre da yeni vaziyetin icaplarına yeni bir siyaset takibine mecbur zaruretler Führer'le Duçe'nin i 5 İ Mijgerde buluşmalarını intaç et Alman propagandasmın Yakın Şerkta, Mısır ve İranda nasıl ça. İ müşüie bu mülâkattanberi İtalyanın|l azını gösteren, vukuf ve salâhiyetle ifşa eden vesikaların neşrine İ görülan er aleyhine cephe, sağl ân başlıyoruz. İlk yazıyı beşinci sayfamızda okuyunuz. | İ gü ve Norveç istilâsı ba ye l | Gindenberi de hergün biteğ | i -8 NORVECTEKİ HARP Almanların Trondheim İstikametindeki İleri Hareketi Durduruldu İngiliz Tayyareleri Alman Üslerini Yeniden Bombardıman Ettiler, 12 Alman Tayyaresi Tahrip Edildi, İngilizler 7 Tayyare Kaybettiler Londra, 1 (Hususi) — İngiliz Harbiye Nezareti Norveçteki harekât hakkında bugün şu tebliği neşretmiştir: “Müttefik kuv- vetlerin Narvik'te işgal ettikleri mıntakalar genişlemiştir. Ha- rekât, müttefikler için memnuniyeti mucip bir şekilde devam etmektedir. Namsos'da vaziyet değişmemiştir. Dombas mın- takasında, kıtaatımız, düşmanın şiddetli hücumlarına ısrarlı bir mukavemet gösterdikten sonra yeni mevzilere çekilmişlerdir.,, Diğer taraftan İngiliz tayyareleri, Norveç ve Danimarkadaki muhtelif Alman üslerine taarruzlardn bulun. Tuuştur, Hava Nezaretinin bu hu. sustakı tebliği şudur: “Dün, Norveç ve Danimarka h&- va Üslerinde, düşman tayyarelerinin tecemmüler yaptıkları görül. den, İngiliz hava ordusu tay. yarelerinden mürekkep kuvvetli fi. lola. dün gece, Stavenger, Fornebu ve Aslborg tayyare karargâhlarına karşı geniş mikyastâ tairruza geç» rsişlerdir. “Teyyarelerimiz, hâya dat, ba'ar- yasınır. ve avcı layyarelerinin şid. deli mukavemetine maruz kalmak. la beraber, yapılan taarruzlar mu. valfakıyetle neticelenmiştir. “İik raporlar, tayyare karargâh. larının ve orada bulunan tayyarele. rin, mühim hasarata uğradıklarını bildirmektedir. Düşman avcı tayya releri de hasarata dücar olmuşlardır. Bunların en az üç temesinin düşü. (Sonu Sa. 6 Sü: 2) Norveç orduları Baş kumandan vekili general Laake Gerginliğin Azalacağı Ümidi Var İngiliz Maslahatgüzarı Kont Ciano İle Uzun Bir Mülâkat Yaptı Londra, 1 (Hususi) — Ak- denizden geçmeleri lâzımgelen İngiliz ticaret gemilerinin ihti- yat tedbirleri almaları hakkın- da verilen karar, günün en mü- him meseleleri arasında yer al- . maktadır. Bu vapurlar bundan Cebelitarık ve Süveyş yo- lu yerine Kap yolunu takip ede- Londra mahafili; İtalyanin' İngil. tereye karşı aldığı hasmane vaziyet dolayısile bu tedbire lüzum görüldü. günü söylüyor ve tedbirin muvakkat olması ümidini izhar ediyorlar. İtal, ya hükümetinin bütün muvasala sis- temini harp haline göre hazırlıyacak bir heyet seçmesi de İtalyartın harbe doğru gidişine bir delil mahiyetinde telâkki edilmiştir. Bununla beraber vaziyetin önümüzdeki günlerde ta. vazsuhu beklenmektedir. Haber verildiğine göre, Fransa dü Akdenizde kendi gemileri için lü. zumlu tedbirleri almış ve bunları müsaadesiz sevrüseferden menelmis. tir. Italyan radyosuna göre İtalyan radyosu, dün İtalyanın va. ziyetinden bahsederken İtalyanm bi. taraf olmadığını, bilâkis dâva sahibi bir taraf olduğunu söylemiş, bu dâ, valardan birinin Akdenizde hürriye. tip temini olduğunu anlatmıştır. Sinyor Gayda da bugünkü yazısın. da Fransanın İtalyan haklarını dal. ma tanımadığım anlattıktan başka müttefikleri de harp yapmayı İste. mekle itham etmektedir. Bugünkü Popolo d'İtalia ise, İn. giltere ile Fransanın Norveçte AL mamlarla boy ölçüşmek için yaplığı teşebbüslerin tamamile boşa gittiği. ni anlatıyor. İtalyan kabinesi toplandı Roma, 1 (Hususi) — İtalyan kabi. nesi buğün Duçenin riyaseti altında toplanarak dahili ve harici siyasetle meşgul olmuştur. Verilen kararlar. dan biri, harp kazançları üzerinden vergi alınmasına dairdi. Kararname. de, halihazır Avrupa vaziyetinin, fev kalâde kazanelar teminine müsait ol. (Sonu Sa; 6 Sü: 5) Başvekil Petrol Mıntakasındaki Tetkiklerini Bitirdi Büşvekil dün petrol sahasındaki tetkiklerini bitirmiş, refakatindeki İzevat ile birlikte Diyarbakıra dön. müş. oradan İktısat Vekili ile birlik. te Erzincana hareket etmiştir, Başvekil Bismilden Ankaraya çek. tiği telgrafta “Raman dağındaki san. dajın bugünkü vaziyeti, bir petrol mıntakasının tezahürüdür ve elde e. dilen netice mütehassıslarca ümitli görülmüştür” demiştir. Bu husustaki tafsilât üçüncü sayfamızdadır. i