16 Mayıs 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

16 Mayıs 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

ii hi Tefrika: No. 48 Yazan: ULUNAY J)ö Türen Iki Oğlunu da Rehin Veriyordu “air Salâhaddin beni çok sever, bon giphem yokc ır. Faka: benim hür. fetme nail olmiklığin. için de ken. | ine müzaherse eden İskenaeriyeli. | whakkak bir katliâma terkede. S.r dö Türen parlayarak: — Eğer emir Salâhaddin sizi bir iharip gibi tanrmasaydı size em. ret edip yapayalnız ordugâhınıza Biz sizi şerefli düğman ad. li Yalnız dediğimiz gibi ar- bırakacağımız adamların “ha. im tekeffül etmiye mecburuz. ir yalnız sizin için değildir. O halde kime karşı olduğunu abilir miyiz? — Söyliyeyim. Ebu Çaferin kuman bulunan Mısır ordusunu unu. nuz, Ebu Cafer İskenderiye. m ilk fırsatta intikam almak is. ir,, Emirin bütün düşüneeei n ibarettir. Bu meseleyi mut. izinle halletmek istiyor, çünkü i verdiğiniz sözde (Röno dö Şa- m) gibi hanis olacağınıza ihtimal din şövalyelerin en nazik in Ziyaaddins doğru ilerledi. Elinden tuta. iel oturttu. Ağır ağır: n Kudüs Konetabl'i Sir dö Tü | size şerefim namına yemin edi. im ki, İskenderiyelilerin hayatı. di hayatımız gibi muhafaza e. İZ. Sehirde bir murahhas bıra. fikrinden vazgeçerseniz size ii teminatı vermiye hazirim. inin yerinde Sulâhaddin ol. belki bu teminat İle iktifa e £ İsa, meseleyi dâha sağ- n bağlamak için sordu: — Ne gibi teminat? Dö Türen cevap vermedi. Gür se- :i bağırdı: — Godirua, Giy! dirdan iki delikanir girdi. Ko. İ'in önünde diz çöktüler, Türen Ziyaaddine doğru döne. Bu ikiz kardeşler benim oğul. . Bunlardan başka da vari. oktur, Mukaddes maksat uğrun. betmek üzere babalarının ya- ıda bulunuyorlar. Her ikisini de Salâhaddine İskenderiyelilerin tı mukabilinde rehine olarak yorum. Eğer ahali tarafımız. katllâma uğrarsa ve yahut tarafından uğradığı tak. elimizde onu menedecek İkti. 'ken menetmezsek her ikisine diğiniz müameleyi yapabilir. suları durduracak bu hâdi. k Ziyaaddin düşündü. Sir dö Türen, dedi. Müsaade 8. İz bu ciheti emire bildireyim. — Hemen şimdi? > Evet, derhal.. tahip Jurdanın çadırına aondüler. ıâddin hemen maiyetinden iki ki. müsalâha için cereyan e- x1 havi malümatı bütün Balâhaddine gönderdi. Gi. ii emirin cevabını da getirecek. (© evap gecikmedi. Salâhaddir, haçlı kumandanlara tebliğ 6- nek üzere Ziyaaddine şu emri Al yp iyelilerin can ve malla Sir 45 Türen tarafından len 8öz kâfidir. Başka teminata yaç yoktur. İki genç asilzadeleri ve meclüp oldukları â5- dinin bu cevabi rahip Jur- tarafından şövalyelere tercüme liği zaman haçlıların çelik zırh. nde yine çelik gibi sert olan bir kahramanlık fırtı. sr kopardı. Konetabi, Salâhaddinin i hareketi karşısında söyliyeceğini rmıştı. Bir avüç kahramanın ba. aylardanberi iki ordu. arasına kafa tutan genç emiri şövalyelik imtihanında k galebe Dö Muntan, Sigismon dö, Moufrua, dö Roş, Dö Valmon ve bütün haç. isler takdirlerini nasıl anlatacak- ilemiyorlar,' Ziyaaddinin et. rafıni alarak kimi ellerini sıkıyor, kimi omuzlarına vuruyor, hepsi fikir lerini anlatmıya çalışıyorlardı. Ra. hip Jurdan bu kırık dökük cümleleri tercümeye yetişemiyordu. Dö “Türen iki elini alınlarının hizasında kesilen düzgün kâküllerinin altında zeki nazartarı parlıyan oğullarının omuz. larına koyarak: — Çocuklarım, dedi. Biraz evvel sizi rehine olarak feda etmekliğim belki hayretinizi celbetmişti, İtiraf ederim ki, eğer düşmanımız bu tek. 5fi kabul eylemiş olsaydı müteössir olmuyacaktım. Zira aylardanberi har. bettiğimiz Salâhaddin gibi bir aske. rin dostluğu ile iftihar edilir, düş. mamlığı ile şeref kazanılır. Bu genç emiri kahramanlıkta dalma kendini. Ze örnek yapınız. * Artık ortada müzakere edilecek bir şey kalmamıştı. Ziyaaddin, esir s:fatile bulunduğu ordugâhtan bir dost gibi teşyi edildi. İskenderiyenin hall cidden fenalaş. mışlı. Ahali şikâyet etmiyor, fakat herkesin yüzünde aylardanberi çeki. İen sıkmtının elemleri okunuyordu. Şehrin teslimi meselesi İskenderi yede çabuk duyuldu. Salâhaddin, memleketin bütün eşrsfını topladı. — Ordu kumandanı Emir Esedüd. (Devamı Var) Dsremıi işieni | Üsküdar Askerlik $. Başkanlığından: Şubemizde kayıtlı bulunan yedek fe- #hklim asteğmen 318 doğumlu ve 165) kayıt Bumaralı İsmatl Hüsnü oğlu İfnssn | Adilin şubeye vermiş “olduğu adresinde buldurulamazmış olduğundan İstanbulda ine derhal, Gışrada ise halen merede bu- lunduğunu talgrafla bildirmesi Makdirde hakkmda * kanunf tatbik edileceği. Fatih Askeriik Şubesinden: , 1 — Yedek subiyların sene yöklamala- yına 1 Haziran 940 gününden itibaren baş- lanacaktır. Yoklamalar Haziran ağı soru- ma, ieadar devam edecektir. Bu Yoklamala- rın biztat yaptırılması mecburidir. 2 — Rahatsız olanlar (mahalli hükümet hekimliğinden muzsddak rapor), hükümet memuru olup da berayı va)ife şube Wun- takası haricinde olanlar (iavzif edildikleri emrin sureti), serbest meslek: sahibi olup ds Haziran ayı zarfında hariçte bulunma- ları mecburi olanlar (bu mecburiyeti bu- Vundukları mahallin emniyet müdürtükle- Firden: veya Amiriiklerinden © alacakları vesikalar) bu yoklamalarını kerre dahilin- deki vesniki mektuplarla göndermek su- retile mektupla yözlamalarını yaplırıcak- lar. Vesaiksiz görderilen mektuplar mak“ bul değildir. Ve yoklamaya gelmemiş ad- dedileceklerdir. 3 — Mektupla yoklamalarını yaptıracak- lar bizzat yoklamalarını yaptıracak subay- ların getirecekleri aşağıdaki vessiki do mektupla göndereceklerdir. 4 — Şübe mıntakası Barleinde olup da yoklamalırım yaptıracaklar istenilen ve- ssiki bir dilekçe İle bulundukları mahallin şube başkanlıklarına müracsat etmek s7- retile de yaptırabilirler, $ — Gerek mektupla ve gereken dilekce ile müracaatlarda nüfus cürdanlarına 830 yoklamasında yazılmış gube defter sira kas yit numarasının bildirilmesi lâzımdır. Ma. gelk 3/25 gibi, 6 — Yoklümaya gelmiyenler ve usulüne tevfikan mektupla o yaptırmıyanlar 1076 numarslı kanuna tevtikan (50) Hra ceza- ya tâbi tutulacaklardır. 7 — 1 Hutiran 940 sabahından 2 Hazi- rün 94D akşamına kadar her siniftan Albay rütbesindeki subaylar, 2 Hiziran 540 sabahından 4 Haziran 940 akşamına küdar her siniztar yarbay rüt- besindeki subaylar, | 4 Haziresi D40 sabahından 7 Haziran 940 akşamına kadar her rütbeder binbaşı rüt- besindeki subayların, 7 Haziran 940 sabahından 10 Haziran 840 akşama kadar her rütbeden yüzbaşı rütbesindeki subayların, 10 Haziran 940 sababından 20 Haziran 840 akşamına kadar har rütbaden Üsügm. Tam. ve 'Astem. rütbesindeki subayların yoklamaları yapılacaktır. 8 — Yoklamalarda aşağıdaki vesaik osl- lârile birlikte ve tasdiksiz olarak beriber bulundurulücaktır: A — Terhis tezkeresi veya tekaüt emri veya diğer askeri vesaik sureti, B — Nüfus cüzdanı. E — İkişer fotograf. H — Hekim, eczacı, dişçi, veterinerle- rin diplems ve ihtisas vesizaları suretleri. 9 — Her rütbe için tayin edilen gün- lerde yoklamaya gelmesine riayet edii- mesi ilân olunur. ve akal muârdelehin Sovyet Rusya Ne Yapacak? (Başı 1 melde) Sövyetler İcra Komitesi * Reisi, bu nutkunda yalnız Romanya ile arala. rında sulh yoluyla halledilebilecek olan bir Besarabya meselesi kaldığını söylemiş, Karadeniz ve Yakın Şark memleketleri ile Moskova arasında mevcut ademi tecavüz paktları sayo»- sinde bu sahada halle muhtaç bir da. va bulunmadığını beyan etmiştir. Bu beyenattan sonrada Sovyet Rusyanın Balkanlarda sulhün bozul- mıssını İstemiyen bir siyaset takip et. tiğini görüyoruz. Macaristan ve Ro. manya ile birer ticaret müshedesi akdettiği gibi, Belgratla da döstluk münasebötleri tesis etmiş, ve bu dev- letle ayrıca bir ticaret anlaşması yap- muşter, Bulgaristanla zaten dosttur. Türkiye ile olan dostluk münasebet. lerini de bozmamağa itina etmiştir. uraya kadar madalyanm yal. niz bir tarafını görmüş bulu. nuyoruz. Şimdi bir de madalyanın öteki tarafına bakalım. yet sahası neresidir? Mademki Mos. kova harbin kendi hudutlarma sira. ine mâni olmak için hududuna tivar erniyet sahalarını ya elinde bulundurmak, veyahut garanti altı. Ba almak siyasetini takip ediyor; © halde Sovyetlerin cenupta emniyet sahası telâkki ettiği yerler nereleri. dir Sovyet Rusyanın cenuptaki emni. yet sahası Karadenizdir. Bü denizde iştirak kabul etmez, ve yarın kendi. sine düşman olabilecek herhângi bü. yük'bir devletin Karadenize çıkma. sını istemez. Şu halde Sovyet Rusya çin mühim olan mesele müttefikle. in Boğazlardan geçerek Karadenize çıkmaması Almanların, Romanya yo. luyla Karadenize inmemesi, veyahut İ Boğazları işgal etmemesidir. İ Türkiye, Boğazları açmadıkça Sov» yet Rusya için birinci tehlike mev. cut değildir. Türkiye Boğazları aç- miyacaklır ve Sovyet Rusya ile ihti. lâfs düşmemeği harici siyasetinin en esaslı prensiplerinden biri olarak ka. bul etmiştir. 7 Fakat Almanlar, Balkanlara iner. İlerse Karadenize çıkabilirler ve Bo. gazları ele geçirmek istiyebilirler. Fakat anlaşılan bu noktada da Moskova ile Berlin arasında şöyle hir. anlaşma vardır; Almanya Balkanları istilâya teşeb. büs ederse, Sovyet Rusya Besarabya. yı işgal edecek ve Tuna ağzını elinde bulunduracaktır. Bulgaristan Sovyet Rusyanın himayesi altına girecektir. Almanya, Romarnyanın geri kalan kısım İle Yugoslavyanın Dalmaçya eyaleti haricindeki kısmını işgal İle iktifa edecektir. Brener'de Hitlerle, Mussolini ara. sında vuku bulan mülâkat esnasında bu anlaşmıya Romanın da razı oldu. ğu anlaşılmaktadır. ; Bu suretle Sovyet Rusya emniyet sahasını garanti altına almış olacak, İtalya, Dalmaçyayı işgal edecek, Al manys da Balkanları ve Tuna mem. leketlerini elinde bulundurmuş ola. caktır. Bu anlaşma doğru ise, AL manyanın Balkanlara inmesine Sov. yet Rusyanın muhalefet etmesi için sebep kalmıyor demektir. Çünkü bu istilâ plânında Sovyet Rusya sigorta edilmektedir. Mâsmafih dikkat edilirse görülür ki, bu istilâ plânına Türkiye ithal e. dilmemiştir. Sovyet Rusya Bulgaris. tanı Boğazların himayesi için bir kal. kan gibi kullanmaktadır; ve İtalya, Dalmaçya sahillerini işgal ile iktifa edecektir. Fakat hâdiselerin inkişaf tarzını tahmin güçtür. Bügün için görünen manzara budur. Matbuat ve Propaganda Müdürlüğü Teşkiline Ait Lâyiha Ankara, 18 (Tan Muhahirinden) — Meclisin bügünkü celsesinde Başve- kâlete bağlı bir matbuat ve propa- ganda umum müdürlüğü kurulması hakkındaki lâyiha ruznameye alın. mıştır. Başvekil bu lâyihnın bütçe müzakeresinden önce ve bir muhtelit encömen tarafından tetkikini iste. miştir. Bu tslep kabul edilerek alâ. kadar encümenlerden secilen bişer kişiden mürekkep bir muhtelit encü. men kurulmuştur. e Komisyonculuk Kanununda İstisna Edilen Mıntakalar Ankara, 15 (TAH) — İzmit, Ge. Hbölu, Gemlik, Karabiga, Tekirdağ, Uzunköprü, Mardin, Çobanbey, Rey» haniye, Yayladağ, Karaboyaz, Sü. veyde, Hamam ve Antakyada ticari muamelelerin az olmasından ve ta- cirlerin gümrüğe ait muamelesinde komisyoncu bulamamalarırdan dols- yı gümrük komisyoncu'eğuna ait ka. nundan bu yerlerin istismasna ka. rar verilmistir. N | Sovyet Rusyanın cenuptaki ema TAN 16.5.940 SedanveDinant'da Müthiş Bir Harp Devam Ediyo (Başı 1 incide) İngilizlerin bu harekât esnasında 35 tayyare zayi ettikleri haber veril. mektedir. Fakat bu zaylat alınan ne. tiee yanmda ehemmiyetsiz kalıyor. Bu muharebe esnasinda İngiliz ve Fransız bombardıman ve avcı tayya. releri, Alman kıtalarına ve tank ka. filelerine karşı alçaktan uçuşlarla ta. arruz etmiş, Eki sabit, iki sabih köp. rüyü yıkmış, ve düşmanın en ez 15 tayyaresini düşürmüştür. Bir aralık hava harbi hercümerç halini almış, 6 İngiliz Hurricane'i 55 Meser Şmit ile, 3 Hurricane, 9 Heinkel ile dövüşmüştür. Düşen İngiliz tayyarelerine men. sup mürettebatın bir kısmı geri dön. miye ve yeniden vazife almağa mu. valfak olmuşlardır. Brüksel bombardıman edilecek Almanlar, Liege'i düşürdüklerini ve Namur'u kısmen aldıklarını iddia ediyorlarsa da, iddialarınm aslı yok. tur, Liege, mukavemete devam edği- yor ve Namur'un hiçbir tarafı A) manların eline düşmemiştir. Alman. lar Liege kalelerinden bir kaçının Belçikslıların elinde bulunduğunu kahul ediyorlar. Eelçikalılar ihtiyat siniflarını top. lamıya devam etmekte ve her cephe- de büyük bir gayret göstermektedir. r. Fakat bügün Almanlar “Brük. sel” i açık şehir tanımıyacaklarını ilân ettikleri için Belçika payitahtı. nin da bombardıman edileceği anla. şılyor, Almanların bu vaziyeti almaları dolâyısiyle payltahtın tahliyesi yeni. den bahis mevzuu olmaktadır. Bu- gün Belçika radyosu hükümet nami- na millete şu tebliği neşretmiştir: “Şimal komşularımızın hezimeti izim cesaretimizi o kırmıyacaktır. Müttefikimiz Fransızların ve İngiliz. lerin müzaheretine mazhar bulunan ordumuz, düşmanım taarruzlarına, ısrarla mukavemet etmektedir. Bel. cika meğlüp edilemez. Davamız hak- ıdır ve bugünkü badireyi geçirdik. ten sonra muzaffer olacaktır... “Askeri muhavrirlere göre vaziyet Askeri muharrirler vaziyeti çu şe- kilde hulâsa ediyorlar: Garbe doğru ilerliyen dört Alman ordusu var. Bunların üçü Dinant, Sedan ve Namura varmıştır. Dördüncü ordu Saint Hronde ilerlemektedir, Bu ordular Belçika ile müttefikler arasındaki irtibatı kesememişler, ve İhenüz Belçika fle müttefiklere karşı hiç bir gayeyi tahakkuk ettirememiş. lerdir. Muharebe devam ediyor ve azam! şiddetini buluyor. Darbe Fransa or. dusuna karsı tevcih edilmiştir. Ve Fransa bu darbeyi geri cevirmive ca- hışacnktır. Vaziyet elddidir. Fakat dramatik olmaktan uzaktır. Havasın izahı Paris, 15 (A.A) — Frensiz akşam tebliğinden sonra Havas Ajansı hare- kât hakkında aşağıdaki malümatı vermiştir: Bugün Sedan bölgesinde Alman motörlü kollarının nüfuz ettiği Fran. siz müdafaa tertibati Majino hatlı aksamından değildir. Majino hattı büyük istihkâmlarile İsviçre hudu. 'dundan Montemedy'ye kadar tama- men masundur. Mentmedy'den Şi. 'mal Denizine kadar yalnız beton sı- gınak şeklinde ıslah edilmiş sahra ynevzileri mevcuttur. İşte Sadandân Namüra kadar bütün Meuse boyunca Almanların saldırdıkları mevziler bunlardır. Brüksel — Namy# yolu üzerinde Gembloux istikametinde yeni bir Al. man tasrruzu kaydedilmktedir. Al manlar muazzam küvvetler sevket. mişlerdir. Topçu kuvveti az, fakat Fransız piyadesine bomba ve mitral yöz ateşile hücum eden tayyare kuv- vetleri muazzamdır. Bütün gün Fransızlarla Almanlar göğüs göğüse çarpışmışlar ve Alman. lara mukabil hücumlar yapan Fran- sız zırhlı arabaları, motörler geçtik. ten sonra düşmanın arkadan gelen piyadelerine dönerek onlara hücum devre Fransız kumandanlığının tat. bika karar verdiği barekât harbi devresidir. 100,000 Holandalı öldü Londra, 15 (Hususi) — Holandada muhasamatın tatili için Başkuman. dan General Yinklman'ın verdiği e- Paris, 15 (A.A.) — 15 Mâyıs sabah tarti Fransız Resmi Tebliği İh E Fransiz resmi tebliği: Merkezi Belçrka- da, dün akşama doğru, Gembloux mıntakasmda, bir dilşman tank hücumu olmuştur. Mukabili hürümü geçtik ve düşmanı tsrdet tik. Beuse'de, Namur'dan Chlereş ırma- ğına kadar, düşmanın gayretleri artmıştır. Muharebe devam ediyor. Hava kuvvetlerimiz ve İngiliz hava kuvvetleri tam işbirliği belinde hareket e- derek, büyük bir şiddetle müdahalede devum ediyorlar, Cephenin Geri kalan kıs- mında kayda değer Bir gey yoktur. Paris, 19 (A.A) — 15 Mayıs akşam tebliği gimaline kadar olan bat üzerinde muhtelif noktalarda Belçika, İngüiz ve Fransız kıtalarına karşi zırılı arabalarla şiddetli bücumlarda bulutmuştur. Möz - Mouse - üzerinde Hezleres ile Namur atazında düşman nehri muhtelif nok- talardan geçmeğe muvaffak olmuştur. Muharebeler devam etmektedir. Düşmanın evvelce az çök terakki kaydettiği Sadan bölgesinde zırhlı arabalar ve bombardıman, tayyaralarile mukabil hücumler cereyan etmek! . Daha şarkla topçu fanliyeti kaydedilmiştir. Tayyarelerimiz istikşaflarına devam etmektedir. Avcı tayyarelerimiz ezcümle bombardıman faaliyetlerini himsye İçin müdahele etmişlerdir. Havada cereyan eden muhsrebeler esnasında 1i düşman tayyaresi düşürülmüştür. Alman Resmi Tebliği Pührerin umum! karargâhı, 15*(A.A.) — Ordu başkumandanlığınn resif deb- İğ: “Molanda” yallli ricatgâhı, fafkiyeti Aşikâr olan Alman kıtsatının, karada ve ha» valardaki tasrrusuna karşı yapılan mücsdelenin muvaffakiyetle neticelenemiyece- Bini mazarı itibara alarak denlimi silâh etmiştir. Bekikada, fırkalarımız rlcst eden düşmanı çok Yakından takip eğerek yle mav- Bine vermışlirdır. Namur ile Givet arasında geniş bir bölge üzerinde Meuse geçidi zorlanmıştır. Fransızların Mevse'tin sahilinde zırklı arabalarla yapmağa teşeb- büş ettikleri mukabil isarruzlar püskürtülmüştür. trip tayyarelerinden mürekkep Alman grupları muharebeye iştirak ederek İcülliyetit miktarda zırhlı a- raba #mha etmişlerdir. Hava ordusunun İştirakile Meuse nehri, Sedan bölgesinden geçilerek, Yransızlan rın Magifet hattının şimali garbi imtidedi rahnelermiştir. Bu nokinda da Pransiz mukabil tanrruzları akim kalmış ve düşman ağır zayiata uğramıştır. Alman ordusu harekâtı, dün, düşmun gerisindeki müdahalelere nakliyat yolla- tina, ihreç istasyonlerma yapılan tasrruzlarla en yü badetini bulmuştur. Düg- manın Alman harekâfına mâri olmak üzere yaptığı teşebbüsler püskürtülmüş ve düşman havalardaki harekât serbestimizi bozmağı muvaffak olumaksızın büyük zaylat vermiştir. Bir bölgede 70 den fazla Fransiz ve İngiliz tayynresi düşürülmüş. ter. Düğmenin 14 Mayıstaki zayistı 200 tayyarodir. Bunlardan 170 $ hava mühsre- belerinde, 17 xi hava difi topcusu tarafından düşürülmüştür. Bugün 1 tayyare, karada tahrip edilmiştir. Alman tayyarelerinden 35 tane noksandır. Holanda sahih işman Anvers'den Namurun batı açığında yapılan müsellâh istikşaf, büyük muvsffakiyetler temin etmiştir. Evvelce de tebliğ edildiği vechile fx kruvozörie bir muhrip bombalarla betırıl- muş, diğer bir kruvazör, bir bomba fle ciddi sürelle hasara uğratılmış, 29.000 fon- lak bir tüccar vapuru ve 4 nakliye gerisi tahrip edilmiştir. Narvik civarının müdafaası için mücadeleye devam ediliyor, mir üzerine Zeland vilâyeti müstes. na olmak üzere bütün Holandada muhasamat dürmüş, Alman ordusu bu sabah anat bata LA Huya'ya im miş, öğleden sonra Amsterdam şehri işgal olunmuğtür © Muhasamatın nihayet bulması ü. zerine dün gece her yerde ışıklar yanmış ise de Alman kumandanı bu akşamdan başlıyarak her yeri zifiri karanlığa boyamayı emretmiştir. Holanda Hariciye Nazirı bugünkü beyanatında harbin beş günlük bi. lânçosunu yapmıştır. Holanda'nın, harp başladığı zaman, 400.000 mev. cudu olan ordusunun dörtte biri, ya. ni yüz bin askeri mahvolmuşur. Bomba alayları gibi bazı Holanda a. laylarının yüzde sekseni mahvol. muştur, olanda Hariciye Nazırı Ro. terdam tayyare meydanının son defa olarak Almanlar tarafından nasil zaptedildiğini şu şekilde anlatıyor: “Almanların Braband'da hücüm a. rahalarına malik olan ve önlerinde Holanda ünifer giyinmiş bulu. nan yüzleree insan bulunan kıtaları bulunuyordu. Bunlar Roterdama gi- den Büyük Mördick köprüsüne gel. diler. Holanda askerleri bunların ii n'formalarına aldanarak yaklaşma. larına müsaade ettiler ve köprüyü berhava edemeden katledildiler. MÜ. teakiben motörlü kıtalar geldiler ve tayyare meydanını tekrar zaptederek bu suretle haşlıca Holanda müdafa. alarını şiddetli muharehelerden som- ra çevirmeğe muvaffak oldular.” Bilhassa bu hâdise muhasamatın tatili kararının verilmesine sebep ol. muştur. Paraşütçülerin faaliyeti vazörü ağır hasara uğrattıklarını bil âiriyorlar, İngiltere Ktkünel, bu haberleri Ma bipetle haleniy afnanlakn sa yalım bis destroyerin hasara uğradığı tebliğ et. mektedir. Ersliçe Vilhelmina bu akşam İn. giliz radyosunda söylediği bir nutuk- ta, Holandanın uğradığı felâkete rağ- men istikbalden ümidini kesmediğini, hürriyet güneşinin yeniden doğması. nı beklediğini anlatmıştır. Holandadan alınacak dersler Holandanın mesul ricatinden biri. nin şu sözleri Holanda fağiasından 3. sİinacak en mühim dersi alatıyor: “Bizim teşkil ettiğimiz misal, Al manyanın komşusu olan bitaraflara ders olsun. Biz, Almanyanın bitaraflık hak. kındaki kendi görüşünü biz& kabul ettirmesine müsaade ettik #8 Alman. ya bize hücum etmeği kararlaştırdığı zeman, bütün bitaraflık ihtiyati ted- birlerimiz bizim aleyhimize döndü. Almanyay! tahflk etmemek bi. yardıma koşabilecek mi e Je her türlü genel kurmay temasla. rından kati surette çekindik. Mütte. fikler, en iptidaf haberlerden bile mahrum iken, Almanlar, bütün gizli şeylerimizi kendilerine-bildiren câ- suslar bulunduruyordu. Hücum, bü suretle bizi iki cihetten açık buldu. Bunun heticesi bugün malümdur. Bitaraflar bunu unutmasınlar.” Londrada yerleşen Holanda hükü- meti, Holanda müstemlekelerini ida reye meşgul olacaktır. * Londra, 15 SAA) — İngiltere, Fransa ve Belçikanın müşterek 22. Holandaya havadan binlerce Al.|ferini temin için üç memleket areğ man inmiş, bunlar ordunun kuvvetli | sında mali ve nakdi tesanüt yapılma- cüzütamlarını ayırmağa muvaffak | sını istihdaf eden üç taraflı mali an. olmuşlardır. Beşinci kol (Almanlara tarafdar yerliler), paraşytçülere, çok büyük yardımda bulunmuştur. Bunda saşı. lacak bir şey yoktur. Zira Holandada 60.000 den fazla Alman vardır ve u. nutmamalı ki, 1937 seçiminde Holan. da nasyonal sosyalist partisi takri, ben 120.00 rey almıştı. o O Holanda orduları malzemesinden ekserisinin Almanlarca müsadere €- dildiği söylenmektedir. Maamafih, Almanlar, Holanda askeri tayyarele- rinden büyük bir kısmını ele geçire memişlerdir. Holanda harp gemileri, kısmen Şimal denizinde, kismen İn- giliz limanlarında bulunuyorlar. Almanya ile Holanda arasında ha. Wi harp devam ediyor ve Holanda do. hanması müttefikler donanmasına İl. tihak etmiştir. Almanlar, Holanda sularında dört İngiliz kruvazörü ile üç İngiliz muh. ribini tahrip ettiklerini ve İki kru. laşma dün İmzalanmıştır, » Paris, 15 (A.A.) — İstihbarat na." zırı Frossard, gazetelerin yazdıkları. nın hilâfına olarak, Belçika veliahdi ile diğer küçük prens ve prensesleri. nin İtalyada değil, fakat Londrada bulunduklarını bildirmişlerdir. Bulgaristan - Yunanistan Münasebatı Etrafında Sotya, 15 (A.A.) — Elen endüstri heyetinin Bulgaristanı ziyareti, Elen. Bulgar dostluğu tezahürlerine vesile teşkil eylemiştir. Elen heyetinin rel. si sabık nazır Rufos, gazetecilere yap» tığı beyanatta #ki memleket arasında balledilmemiş meseleleri halleyic. mek maksadile Bulgaristanla Yuna. »istanın bir konferans yapmalarını görmenin Elen milletinin en büyük İarfusu olduğunu bildirmiştir. Yİ ETRİYE