28 Mayıs 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

28 Mayıs 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

| v MAYİS 940 AN ONE BEDELİ Ecnebi 28.5.9040 200 Kr. Bindi, Adres debişürmek Mister, Cevap için mektup- z” kuruşluk pul Düvesi İN lâzımdır. Yİ ansız fl aeririnin 14 Görüşleri 2 İYeye gelip giden ecnebi Müharrirlerin © yazılarını! en hepsi de bizden n, yeni oyürümeğe bi çocuğu, veya, iki eli, "olmadığı halde dikiş di. hilkat garibesini tarif e- İnsan Jisanı kullanırlar. büyük içtimai inklâp-| 'dığımız muhakkak, Bü. rdan, hlirmetkir bir bahsolunması da, bizi| memnun eder. Fakat kâr bir hayret, le “şaş- #rasında çok büyük bir £, Ve biz, Garplların. mevi şaşkınlıklarına sak “lmaktayız. Böyleleri- atları, bize hakaretten Mtiyor. Onların Yıllarca yaya" hükmetmiş bir değil de, yeni türemiş İha bahsettiklerini sanır. 434 bu hallerile ne kadar Şİ, iklerinin bir türlü far. “mamaktadırlar. . şimdi, biz Fransaya döndüğümüz zama: ada Cümhuriyet ilân | Kral istibdadı kalma- #İK "Siz kadınları, eskiden Bibi, kaldırımları süpt. ır giymiyorlar. Paris hde, nil faytonlar do- Maşallah o Fransızlar trenleri bile den sözler ya- olmaz mı? Ni bunları bize, şu anda üyede bulunan bir etecisinin bazı sözle. Yer: Belli ki, dest ve Pransadan, Türkiyeyi # Selen bu zat, bizim mem (İç, ve ictimal, ne askeri, İli bakımdan anlıyabil. İK, Zaten Fransız aka- İİ Sanndan olan bu Bay Tkaraud,, şahsan, bizi, vel de tanıyamalmış? pr göre, Antakya muşulduğu günlerde V ei e pi” ve "ar rk diyor, Türklerin, © w Yarılarımı hatırlıyacak. ni iyi karşılamıya. Şamıyordum: o Fakat e» #ÜĞX, da belli ki, meslekda- İk misafirperverliğinin Mİ hakkında hiç bir ay Sekildir. a ey Ankaraya bakmış, Yaşamıya çabalıyan “A harcadığı zahmete “ni bir hürmet,, duy. "İK Cümhurreksimize iza. İliği bir mülükatı da iu tarafından rose mr Jörome Tha Te zeden bâhis yazıla- e şu hükmü veri. Miyekin, İranda oldu. Türkiyede, Sov- derin bir emniyet. en seziliy, e bu şe- bu meslekdaşın, ne de Fransız si- Kii olmadığını gös. 7 İN Biz eminiz ki, / arımızın — arzuları, larımızla ieizr bozmak değildir. ” işin de, onlar bize, ii beslemediğimiz i£ etmek lüzumunu ” Su halde, bu Pay üni ya ne oluyor? ei yazarak, Türki. 7 Ve askeri, ne de an anlıyamadığı. O ran bu zat, acı yazı a dostane rer aranağme ha. Mhsi dostluğundan da a, Bu sözler, o görüş TAN İİHava Bombardımanlarına | Karşı Müdafaa Usulleri a tayyareleri. nin İaarruza karşı mü. dafaa tedbirleri elyevm ber yer- de vâsi mikyasta tatbik edil. mektedir; denilebilir ki, bu ted. birler bilhassa binalarda üst katları çökmesine ve muayyen bir hudut dahilinde infilâk sden bombaların parçaları ile bu in. filâk yüzünden hasıl olan gaz- lara dayanan sığınaklar inşası. na mahsus madeni malzemeler İstimali esasına müstenittirler. Müdafaa sistemlerinden bu ne- vinin tatbiki halkın selâmetini yüzde 99 nisbetinde temin e- der, Kati selâmcetin temin! için ise her halde kale gibi sağlam binalar yapmak lâzımdır ve bu binalar beton armeden de ya- pılsalar her halde inşası keyfi. yetinde demirin esas teşkil el. mesi İcap eder. Halka ayrı ayrı kendi evin. de sığınak inşasına tevessül et- mek çok müşkül bir meseledir. eğer bu usulün tatbiki kabil olsa bile vereceği semefe pek zayıf olacaktır. Çünkü her ne de olsa halkın yapacağı siği. nak hiçbir vakit tekniğin tatbi. kini müstelzim olduğu unsurlar. Ja mücehhez olamaz ve binacna- leyh icap eden sağlamlığı haiz bulunamaz. Şu halde halkın ya. pacağı sığınaklar hiçbir veçhile maksadı temin edemez. Pasif müdafaa inşaatında baş. lca hattâ yegâne âmil madeni malzemedir. Filvaki demir mal. zeme sığınakların sağlamlığını temin için lâzım gelen Kalınlı- ğın ağırlığına mükemmel su- rette dayanabilir, Bundan baş. ka üst katların çöküntüsü altın- da birdenbire yıkılmayıp yavaş yavaş eğilmiye başlamasile teh. dikenin yaklaştığını evveldon bildirir, Demirden yapılmış ol. mıyan sığınaklar ise bilâkis üst katların çöküntüsünden âni su- relte hasıl olan fazla ağırlığa dayanamayıp derhal yıkılırlar. Böylece demir malzeme pa. sif müdafaa işlerinde uzami se. Jâmeti temin ve diğer taraftan da asgari yer tutmasından dola» yı diğer her nevi inşaat malze. mesine tercih edilmiştir. Alel husus mümkün mertebe 8z yer tutmak keyfiyeti bir çok ah- valde gayet mühim bir meziyet teşkil eder, gp başlıca muharip memleketlerden billassa İngilterede pasif müdafaa işine ehemmiyet verilmiş ve hâ ei hususi sığınaklar. dan maada devlet tarafından dabi kendi masraflle fakir aha- Ni için cemen on milyon kişil'k muhtelif sığınaklar yapılccış, bu suretle memlekette hususi sığ nak yapabilecek vaziyetle bu- lunmuyanların yarıs: için pasif müdafaa vasıtaları temin olun- muştur. Diğer memleketlerde ise halk hükümetin talimatı ve direktif. leri dahilinde hareket eylemek suretile, sığınak inşası bususun. da serbest bırakılmıştır. Bu ta- Umatta, yukarda izah edildiği veçhile demirin meziyetleri gös terilerek pasif müdafaa işlerin. de plastik malzemenin diğer her nevi İnşaat malzemelerine ter- cihi tavsiye edilmiştir. Bundan maada bu memleketlerde bü- yük caddelerde boydan boya Yapılmış olan umumi sığınakla. rm bir kısmı zemin altı şimen- difer galerileri sisteminde veya bu sisteme yakın bir tertipte ol- duğu gibi diğer kısmı da bir çok Nölmelere taksim edilmiş alelâ- de ufak madeni galeriler şek- findedir, Bunun da sebebi şudur ki, ma deni sığınaklar gazları geçirt- mez halo getirilebilir ve bu suretle bombaların neşrettikle. ri zehirli gazlara karsı mükem- mel âurette muhafaza olunabi. irler. Madeni gığınakların şu me- ziyeti de vardır ki, sarsıntıla. rin, çöküntülerin ve sairenin husule getirdikleri hareketler. den dolayı kolay kolay çatla- maâzlar ve bu suretle zehirli gazların içeriye girmesine mey- dan vermezler. Halbuki çimen- todan veya kâgirden yapılan 6)- ğnaklar çabuk çatlarlar ve ze hirli gazlar da kolayca içeri gi- rerler, Demir sığınakların kap- lamaları bilhassa oluklu olduk. ları takdirde eğilirler ve fakat kolay kolay çatamazlar. Diğer taraftan sığınaklar her ne tipte yapılırsa yapılsınlar her halde kapıları Kususi de- mirden yapılacak ve gazların içeriye girmesine meydan ver. miyecek surette tertip edilecek- tir, Bütün memleketlerde vazife dolayısile bulundukları yeri terkedemiyen kimseler için ha. susi demir hücreler tertip edil miştir. Bunların şekli memle. ketten memlekete değişir. Bodrumlarda Sığınaklar gemi sığınak haline getirmek için tavanları. nı evvelâ kalın Kkirişlerle veya Zores demirleri veya madeni o- luklu plâklarla 60 santimetre bodrumları sığınak halins koy. mak için tavanları İ şeklinde ve Zoros sistemi demirler ve yahut ta hususi oluklu levhalar ile kaplamak ve bunların altından takriben her 60 sm. de bir ufki kuvvetli demir kuşaklar İle takviye etmek icap eder. Bu ki- rişler demir mesnetlere istinat ettirilir. Bu nevi sığınaklar, üst teki müteaddit katların çöklüm. süsüne tahammül edebilmek İ. çin, her metre mursbba: 2200 kiloluk siklete dayanabilmek suretile standardize edilmişler dir. Her halde dört kat bina çö. küntüsünün teşkil etti her metre murabbada 1700 hlef olduğu tecrübe ile anlaşılmış; tır. Bodrumlarda daimi suret- te kalabalık olmamak için kiriş. lerin altındaki mesnedleri sa. bit yapılmayıp ancak tehlike zamanlarında takılırlar. Sığınaklarda oluklu çelik plâklardan yapılan tavanların yan ve orta mesnedleri arasın- daki fasılalar azami 6.10 metre olduğu gibi, sikletleri de ber metre murabbada 65 kilo ve ta- vanın sıkleti metre murabbada 178 kilo olacaktır, Tavan'ârın or. orta mesnedleri bulunmadığı takdirde yan mesnedler arasın daki fasılalar 3,70 metre olacak, ancak bu mesnedlerin sikleti değişmiyecektir. Sığınaklar iki milimetre ka- lınlıkta oluklu plâklarla kap. Jandıkları takdirde kirişlerin a- e arttırılarak ve kaplams- İarın ağırlığı eksiltilerek böy. lece kaplamalardan her metre murabbaı da 100 kilo olacaktır. Eğer bodrumun duvarları yan mesredlere tahsis edilirse kiriş. lerin ağırlığı birinci şıkda her metre murabba için oluklu plâ- kalardan bir galeri yapılacak ve bunun nihayetinde bir höçre tertip edilecekti. İngiltere hükümeti ahali için bu tipten 100,000 sığınak yap. tırmıştır. Umumi Sığnaklar: u tipteki sığmaklar, ze- min altında o famamiyle demirden yapılır ve . östleri 40 santimetre yükseklikte toprakla örtülür. Bunların mukavemet kuvveti her metre murabbada 2000 kilo olmak üzere hesap e. dilmiştir. Bu sığınakların geniş- liği, 2,10 metre olursa daha fay. dalı olurlar, çünkü o zaman üç sıra üzerine efrad İstiâb edebi. Jirler, Binalarının kafesi birbi- rinden 90 santimetre mesafede tesbit edilmiş münhani kirişler. den müteşekkildir, bunların ür zerine oluklu plâkler kaplanır. Döşemeleri de adi çimentodan yapılmış karolarla örtülür. Alınan nizamnamesi mucibin- ce zemin altında yapılan sıği. nakların tavanları üstlerinde Iki kat bina bulunduğu takdirde her metre murabbada 1500 kilo luk, dört kat bina bulunduğu takdirde her metre murabbada 2000 kilolük, altı kat bina bu. lunduğu takdirde her metre mu. rabbada 2500 kiloluk ve sekiz kat bina olduğu takdirde keza her metre murabbada 3006 kilo. luk siklete dayanabilecek tarzda yapılması icap eder, Hattâ bu #ikletleri, zemin katları için ol mak üzere, üstlerindeki bina mesken olduğu takdirde ayrıca her metre murabba için 500 kilo ve anbar olduğu takdirde 1200 ko munzam sıklet ilâve olunur. İki katlı atölyeler ve fabri- kalar için sığınaklar her metre murabbada 6000 kilo sıklete da. yanmalıdırlar. Bu tipteki sığı. nakların 1933 senesinde Mü. hendis Klöppel tarafından tan- zim edilmiş olan plân mücibin- ce yapılması muvafık görül. müştür, Sığınak İçin intihap edilen bodrum tavanı syrı bir tavanla takviye edilir. Bu ayrı tavan bi. ribirine bağlı kirişlerle tertip o- lunur ve bu kirişler hafillçe bom be plâklarla örtülür. Bu plâk- larla asıl tavanın arası dahi harç ile doldurulur, Bu tipteki sığınaklarda kulla. mlan demir sıkleti her metre murabbada 130 kilodur, Maas. mafih Almanyada sığınakların tavanların takviye etmek için sair muhtelif şekiller de tatbik olunmuştur. Almanyada zemin altında ge- leri şeklinde yapılan sığınaklar, muhtelif tiplerdedir ve hepsi de demir plâkalarla kaplanmıştır. lar, Muhafaza Tertibatı; » T. U. A. nın talimatına göre sığınak makamın. da kullanılan bodrumların tak. viyesi için alelâde profile putrel istimal edilir. Bu putreller kuv- vetli mesnedlere müstenit olup civâtalarla da biribirine bağlan. xuştırlar, Kirişlemeyi teşkil & den bütün parçalar kolayca nak ledilip kurtulabilmek için ni. hayet, 2,40 metre uzunluktadır. lar. Tavan demirden kirişlerle tertip edilmiş ve bunların alt sathı demir plâkalarla kaplan. mış olduğu gibi bu plâkalar ile bodrum tavanı arasındaki boş- luk ta çimento ile harç doldu. rulmuştur. Ancak bu boşluğun tamamile doldurulması icap et- mez. Sığınaklara gazların nüfuz et. memesi için kaplama plâkaları cidarların armetürlerile kaynak lanmış ve boşluklar da çimento ile doldurulmuştur. Bu veçhile kaplamalar iç taraftan takviye edilmiş ve sığınağın umumi be- yeti de sağlamlaşmış olur. Bu gibi ilâveler için beher metre murabbada 15 kilo maden he. sap etmek icap eder. O. T.U. A. daha idareli bir sığınak tipi de teklif ediyor. Bu sığmaklarda ikinci derecedeki kirişlerin yerine, resimde göste. rilmiş olduğu veçhile, kenarları gönyeli kaynaklanmış, piâxslar Kullanılmış, bu suretle siman ar meden ters dönmüş kemercik ler meydana getirilmiştir. Bu kemerlerin kalınlığı 20 santi- metreden aşağı olamaz. Bu tip. teki sığınaklar da kirişler için beher metre mtrabbada 33 kilo ve plâkalar için de beher met. re murabbada 16 kilo maden kullanılmıştır. Sığınaklara gaz- ların nüfuzuna meydan verme- mek için cidarlarında yapılan tertibattaki demir kısımlar bu hesaba dahil değildirler, » Arkitekt Mecmunumdan - Bugünkü Amerika Ordusuna Umumi Bir Bakış arp cephesindeki harekât inkişaf ettikçe, halkın da büyük bir cankurtaran gibi gö- rünen Amerikaya karşı olan a- lâkası grttyor. Amerika ne ya pacak7 suali günden güne her. kesin ağzına yerleşmekte berde- vamdır, Bu münasebetle Ameri. kanın kuvveti hakkında umumi malümat vermeyi faydali bulu. yoruz: Akk mumiyet itibariyle Birleşik Amerika devletinin ordu. su, bir müdafaa kuvveti olarak hazırlanmıştır, Atlas Okyanu- sunu en büyük muhafız olarak kabul eden Amerikalılar yakın zamana kadar memleketlerinin büyük bir hücuma uğrayacağı. ns imkân olmadığına İnanmırşlar ve bu yüzden müdafaa kuvvet. lerine de fevkalâde bir ehemmi. yet vermemişlerdi. Bugünkü harpte teyyarenin oynadığı büyük rol meydana çı- kınca, Amerikalılar bunu he. men kavrayıp faaliyete geçtiler. Reisicümhur Roosevelt, kongre. den fevkalâde olarak büyük bir müdafaa tahsisatının verilmesi, ni istedi. Amerikanın bugünkü kuvveti 230 bin olarak tahmin edilmek- tedir. Bu fevkalâde tahsisat a. lındıktan sonra bir Sene içinde Amerikan ordusunun 400,000 e çıkacağım Amerikalılar büylük bir İnanla söylüyorlar. Yine bu tahsisatla bir milyon askere si. İh, cephane ve yiyecek temin olunacaktır. Biri ordunun en mü. him silâhı olan tayyareye gelince: Amerikan ordusu, birinci ne- vi sayılan tam 2,500 tayyareye sahiptir. Roösevelt'in talep etti. ği fevkalâde tahsisat sayesinde bu miktar 5000 e çıkarılacak ve bundan sonra da senede 50,000 tayyare imal olunacaktır. Vazi. yelin vahametini kavrayan A. merika hükümeti, şimdiden ken- di ihtiyaçları için hazırladığı bir çok tayyareleri U müttefiklere göndermiye başlamıştır. Bunla. rın bir çoğu gemilerde taşına. rak değil, fakat doğrudan doğ. ruya uçarak yollanıyorlar. Amerikalıların en ehemmi: yet verdikleri noktalardan biri de en son tekâmüllere göre top ve tüfek inal etrgektir. Bu hu. susla bilhassa tayyare dafil top. Isra çok ehemmiyet veriyorlar. *Tayyareciliğin alacağı kiyme. ti tâ geçen senedenberi sezmiş olan Amerikan hükümeti bütün kollejlerde pilot / yetiştirmek için teşkilât yapmış ve tahsisat vermiştir. Buradan yetişen genç ler tayyareciliğin ana esaslarını öğrenmiş bulunuyorlar ye daha sonra orduda bunlara üç hafta içinde askeri tayyarecilik öğre- tiliyor. Böylece hem zamandan kazanılıyor, hem de pilotlar çe. kirdekten yetiştirilmiş oluyor. merikanın donanmasına gelince, bugün yapılmak. ta olanlar hesaba katılınca aşa. gı yukarı 500 parçadan müte- şekkildir. Dün gece Reisicüm. hur Roosevelt donanma için de yeniden favkalâde bir tahsisat istemiş ve mevcut kuvvetlerin arttırılması için süratle tedbir. ler alınmasını ileri sürmüştür. Böylece harp başlıyalıberi A- merikan ordusu canla başla si- Jâhlanıyor, kara, hava ve deniz kuvvetlerini arttırmakta devam ediyor. Amerikan ordusunu bir müdafaa ordusu şeklinden çi. kerıp, icabı halinde bir taarruz ordusu haline koymak için hiç bir şey esirgenmediği muhak- kaktır. Bugünkü Amerikâ ordusu ta- mamiyle hazır vaziyette değilse bile, muhakkak olan bir nokta, kara, deniz ve hava kuvvetleri» nin en iyi surette yetiştirilmek. te olması ve her nevi harp vasi- talarının en üstün neviden ol. malarıdır. düfün garip cilvelerin- den biri de İngiliz tayya- recisi Jack Oven'nin başına gel- miştir. Tayyaresi ateş alan Oven, paraşütünü açıp yere inmiştir. Etrafına bakınca derhal karşı yoldan bir tank kıtaatının geçti. ğini görmüş ve hemen Koşarak en “arkadakinin üzerine atlamış; tam kurtuldum diye nefes almak ü- zere iken gözü birdenbire tankla. nn üzerindeki sivestikalara iliş. miş. Bütün ordu tankların içinde olduğundan ve Oven iseenson tanka binmiş bulunduğundan bi- ribirlerini görememişler. Yüreği ata ata Oven zeyahati. ne devam etmiş, eğer demiş bun. lardan inersem arkadan gelen di. ger alayların tam önüne düşebi. İirim. Burada ise bir ümit var. Tam hududa gelince hemen lardan atlamış ve yerini çok iyi bildiği karargâhına dönmüş. Böylece kendi tayyaresile gittiği düşman topraklarından Oven Al- mun tanklarile Sigarayı Tüttürdüğü gü Gibi Gesi kanlılığın en tehlikeli vaziyetlerde büyük bir rol oynadığı muhakkaktır. Ne. dense imtihan kapısındak! talebe. ler bunu bir türlü hatırlamak is. temiyorlar. Maamafih İngiltereli teyyare yüzbaşısı Me. Lead, ha. yatını bu yüzden kurtardığını ha- tırladıkça başından geçenleri de| herkese anlatmak arzusundadır: Düşmana hücuma giden Me. Lead'ın tayyaresinin benzin de- posu düşman toprağı üzerinde ateş alıyor ve karaya İnmiye mecbur oluyor. Bir Alman müf. rezesi peşlerine takılıyor. Canla. rı boğazlarına gelen Me, Lead'la nefçri önlerine çıkan bir köy e. vine dalıyorlar. Evin altında bir izbede bulunan şarap fıçlarının içine saklanıyorlar. Almanların taharrisi gidiyor ve çekilip gidiyorlar. Üstleri yaş, kendileri perişan bir halde bir saat sonra bu evden çıkan bu iki İngiliz as. keri hududa doğru fundalıklar arasında gizlene gizlene yürümi- Yazan: Sevim SERTEL Düşman Tankıyle Seyahat Tüttürdüğü Gibi - Nazırın Şoförü Kaçmış” ye başlıyorlar, Derken larına İki ucunda kiyor. Bu vaziyet karşısında kas Lnca, haydi diyorlar, şu bayırdani sıyrılıp aşağı nehir boyuna inez im, buradan düşe kalka yürür, köprüden uzaklaşır, sonra yüze. rek karşıya geçeriz. Nitekim de- diklerini yapıyorlar. 'Tam köprüden şöyle bir 300 adım uzaklaşmışken arkadan nö- betçilerin seslendiğini duyuyor. lar. Kaçsalar arkalarından kur. şunlar takip edecek. Duymümaz. Sigarayı lıktan geliyor ve sanki maksat-” İsrı orada oturup keyif etmekmiş gibi yere oturuyorlar, Me, Lead, cebinden bir sigara çıkarıp arka. daşına ikram ediyor, bir tane de kendisi tüttürüyor. Nehir boyun. da, düşman nezareti altında yan gelip siğaralarını içiyorlar. Nöz betçiler de şu kanaate varıp ta- kipten vazgeçiyorlar: — Bunlar düşman olsaydı müs hakkak kaçarlardı, yol kenarında çalışan zararsız ameleler olacak lar. Böylece yavaş yavaş yürüye. rek iki İngiliz hududa varıyorlar. Şimdi her ikisi de İngilterededir. W ler. . Nazırın Şoförü Kaçmış arbe girmiş bir devletin bir kere kanı coşmıya görsün, © Artık herkes fedakârane çalışmıs yu başlar. Son kabineye tayyare inşaat nazırı olarak tayin olunan İ İrgiliz gazetecisi Lord Beaver. brook, geçen akşam verdiği bir konferansta tayyare fabrikaların. da fazla makiniste ihtiyaç oldu. Bunu bildirerek şoför ve maki. pistleri gönüllü olarak çalışmıya, davet etmiştir. Bu hitabe 6 ka. © dar candan ve kuvvetli olmuştu ki, sözünü bürip te kürsüden nen nazıra her taraftan tebrik © telefonları gelmişti. Fakat bita- besinin ne kadar tesirli olduğunu Beaverbrook — otomobile binmek, fizere sokağa çıktığı zaman dahâ © #iyade anlamıştır. Çünkü otomo. bile bineceği sırada şoförünün yerinde yeller estiğini görmüştü, Vaziyeti öğrenmek istediği köşe. deki polisten şu cevabı almiştız — Kusura bakmayın gönüllü nöbetçiler bekliyen bir köprü çı. / yazılmaya git, OKMAN HEKİMİN ÖĞÜTLER Sersemliğe Deva Nikotin Şimdiye kadar nikotinle ze- hirlenerek ölmüş dünyada yal. ruz bir kişi bilindiği halde, za- vallı nikotinin aleyhinde söyle- nilen sözlerle herkesin kulak. Jarı dolmuştur. İçtiğimiz sigara. ların ucundaki tütün kırmızı 0- lunca tütünün nikotini uçtuğu öğrenilmiş olması da hiç kâr et. mez; Gene nikotin şöyle doku. nur, nikotin böyle zararlar ve. rir... Nikotinin beraet kazanması, tabiidir ki, bütün tütünön be. rast kazanması sayılmaz. Bi. zim içtiğimiz sigaralarda niko- tin kalmazsa türlü türlü madde. ler kalır: Bunlar da — dünyada herkes için olduğu gibi — ye rine göre fayda, yerine göre 24- rar verirler, Nikotin de — cinsyet kastile bir çok kilo tütündeki nikotini çıkararak hasmına içiren kim. yagerin yaptığı gibi — çok mik. tarda olursa, şiddetli bir zehir- dir. Fakat az miktarda olunca insanı o zehirlemediği, tütünü giğniyerek, o vakit tütün kızar. madığı için, tütünün nikotinin de ağızlarında tutan yüzlerce. binlerce gemiciye, deniz işçile. rine hiçbir şey yapmamesile sa bittir. Nikotinin, daha doğrusu ter. kibi kimyaca nikotin asidine benziyen P. P, vitamininin Pel. lagra hastalığına karşı bire bir deva olarak tesir ettiğini geçen sene burada yazdığım için bel ki hatırlarsınız. Bu sere de ayni vitaminin ya, ni nikotin asidinin sersemliğe karşı deva olduğu haberi geli. yor. Sersemlere nikotin asidi tecrübesini yapanlar, tabii, ge ne Amerikalı hekimlerdir. Şu kadar ki, Amerikalı he. kimlerin yaptıkları tecrübeler — bile bile değil — biraz bun. ların ağızlarında U pellagraya benzer alâmetler | gördüklerim- den ve pellagra hastalığının alâmetlerinden biride derin sersemlik olduğundan, bu ser. semlerden hepsinin o hastalığa tutulmuş olduklarına hükmede- rek hepsine — pellagra niyeti. ve — nikotin asidi şırınga tt. mişler. Sersemlerin hepsi de bu devadar istifade etmişler, yani zihinleri açılmış. İşin garibi şurası ki, pellag- raya tutulmuş diye o hastalığın ilâcından İstifade eden bu ser- semlerin pollagradan maşka se. beplerden dolayı sersem olduk. tan sonra birer birer sabit ol- muş. Çoğu dama de alkolik bir sersem var. Demek oluyor ki, nikotin e sidi olan P. P, vitamini sersem. liğe karşıda tesirli bir deva dır. Amerikalı hekimlerin tes. rübeleri de devam sttikçe bu devanın sersemliğe karşı tesiri re derecede olduğu dahr iyi an- laşılacaktır. Vakıa, nikotin asidi bizim iç. tiğimiz sigaralarımızdakı nik3- tin demek değildir. Fakat bizim İçtiğimiz sigaralarda nikotinden eser o kalmadığını o biti iniz halde, bu baber üzerime, bizde ve zaten her yerde, sigara içen. lerin, tütün keder dağıtır, fikre Bâarlaklık verir, dediklerini ha. tırlamamak kabil değildir. He. le Afrodit muharriri Pierre Louis'in mevzusuz kaldığı bir gün tütün dumanından ilham &- larak yazdığı 6 nefis hikâye'na. sıl hatıra gelmez! Bizim içtiğimiz sigaralarda da ye nikotin büsbütün kaybolmu- yor, yahut tütünde nikotin gibi sersemliğe deva olan başka bir madde daha vardır.