30 Haziran 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

30 Haziran 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

PAZAR 30 HAZİRAN 1940 GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ İKTISADİ MECMUASININ Bu sayıda : Al Şükrü Büban AZMİ arlara İtap eden ret Mukavelesi TOPÇUOĞLU? YÜRÜYÜŞ SAYISI YARIN ÇIKIYOR Muhittin Birger ık Zeki, Muhlis Ete, Rawli Man. nun mühim bir makalesi Sovyetler, Besarabyayı Işgale Devam Ediyorlar ulgar ve Macar Kabineleri Dün Uzu '. ik İnkişafını Alâka İle Takip Ediyor Ve Askeri Tedbirler Alıyorlar Romanya Heyeti Odesaya Gitti, Rumen Meclisi Içtimaa Çağrıldı Macar ordusu Rütehyayı işgal ederken Balkanlarda Kargaşalık Çıkabilir mi? Yazan; M. Z. SERTEL owyet ordularnm Besarab. yayı İşgali, derhal umumi #alâkayı Balkanlara çevirdi. Ma. Wtaristan ve Bulgaristanda kabine Mietimaları, Berlin ve Rama ile “müzakereler cereyan ediyor ve *“ Balkanlarda bir kargaşalık çık- Masından korkuluyor. Ba korku nereden doğuyor ve Bu korkuya düşenlerin ortaya attıkları sebepler şunlardır: wi 1 — Balkanlarda Sovyet Rus. «İya ile Alman ve İtalyan menfa. Hütleri arasında ihtilâf vardır. Bu üç devletten ber biri Balkanları kendi nüfuz manlakası yapmak “ister. Birinin, diğerleri aleyhine emri vikiler yapması ve yapmak İstemesi, ötekileri harekete geti. Tebilir. İtalya, Balkanlarda Sov. Yet ordusu göründüğü gün der. hal harekete geçeceğini mütead. dit defalar ilân etmemiş midir? 2 — Balkanlarda ve Tuna bo. Yunda tatmin edilmemiş iki dev. let vardır: Macaristan ve Bulga- tistan. Bunlar Romanyanın zaafa düşmesinden istilade ederek der. hal milli emellerini tahakkuk et. tirmeğe teşebbüs edebilirler. Bu da Tuna ve Balkan memleketle. tini birbirine katmıya kâfidir. Bu mütalâaları yürütenler şu. hu unutuyorlar; Balkanlarda nâzım rol oynu Yan iki büyük devlet vardır: Sov. Yet Rusya ve Almanya. İtalya. Ban rolü ve ehemmiyeti ikinci de. tecededir ve İtalya Berlinden ve. Tilecek emre göre harekete mec. burdur. Bugün, Besarabyanın iş. Bali karşısında İtalyada bir hare. ket görünmüyorsa, bunun sebebi Almanyanın kendisine bu yolda *mir vermiş olmasıdır. Imanya Tle Sovvetler ara. nda ise, Balkanlara ait anlaşma mevcut olduğu anla. * İkleyor. Romanyanın Besarabya- (Sonu; Sa: if » Suriye Polonya Kıtaları ingilizlerle Birleşti Yugoslavya, Âza Devletlerin Birine Karşı Sovyetler Tarafından Tecavü. Vukuu Halinde Balkan Paktının, Kendisini Harekete Geçmiye İcbar Etmiyeceği Kanaatinde Olduğunu Bildiriyor Son yirmi dört saat zarfında, Sovyet orduları Besarabya ve Bukovina'yı işgale devam ettiler. Ve işgali aşağı yukarı tamamladılar. 'Tass ajansının verdiği malümata göre, Sovyet kıtaları tanklar ve motörize piyade müfrezelerile hududu. geçen Sovyet kıtaatı Czernoviç, Zhotin, Soroki, Kichinov şehirlerine varmışlardır. Tass ajansı, Sovyet kıtaatı harekâtının büyük bir intizam içinde ve hâdisesiz 30.6 SUD Suriye Ordusu, Aralarındaki Fikir Ayrılığından Dolayı Silâhlarını Bırakmış Kudüs, 29 — Fransanın Suriyedeki ordusile teşriki mesai etmiş olan Polonya ordusuna mensup bir liva, bü- tün teçhizatı ile birlikte Filistindeki İngiliz kuvvetlerine iltihak etmiştir. Bu kuvvet altı bin kişiden müteşekkildir. Bu Lehliler Fransanın Yakm Şarktaki ordularına iltihak Yaz Saati Tatbik Edilecek Ankara, 20 (TAN Muhabirin- den) — Memlekette güneş sından daha fazla istifade edilme- sini bu suretle tenviratta kullamlan mevaddan tasarruf 0- Yunmasını temin etmek üzere 1 Temmuz 0 tarihinden itibaren bütün memlekette saatlerin bir saat İleri #lınmasınıa Koordinasyon heyeti karar vermi Vekiller Heyetince kabul edilen bu kararı aynen bildiriyorum: 1 — 30 Haziran 940 1 1 Temmuz 940 a bağlıyan gecr, san 24 de hö- #ün memleket dahilinde saatler bir saat ileri almacaktır. 3 — İşbu kararın tatbik mevki- inde bulunduğu müddetçe tarite- lerde ve mesai saatlerinde, kara- rın umumi hayatın her gün bir #aal evvel başlarmazını istihdaf e den gayesini haleldar edecek hiç- bir tâdil yapılmıyacaktır. ederken Fransanın muharebeye devam edeceğini tummuşlardı. Suriyedeki Fransız kuvvetleri. nin terki silâh etmeğe karar ver. mesi üzerine, vakit kaybetmeden silâh ve techizatlarından tecrit İettirilmelerine meydan bırakma. İdan Filistine doğru hareket e mişler ve İngiliz kuvayi külliye. sine iltihak eylemişledir. Suriye Ordusunun Silâhlarını Bırakmasının Sebebi Rewter'in Suriyedeki muhabi. rine göre, Suriyedeki Fransız or- dusunun silâhlarını teslim etme. si, bu ordu zabitlerile efradının, Petain hükümetinin mütareke kararı karşısında ayni noktai na. zara sahip olmamalarından ileri İgelmiştir. Yani, ordunun zabit jkadrosu harbe devam taraftarı olduğu halde efrat, Bordeaux hü. kümetine sadakat taraftarı idi. Efrat, bütün zabitlerin Suriye. de ailelerile beraber bulunduk. larını halbuki, kendi ailelerinin Fransada kalmış olduğunu ve bunlardan, hiçbir haber alamadıklarını ileri sürmüşler ve mütareke şartları. nın kabulü bu noktadan çıkmış. tir, (Sonu Sa: 4, Sü: 3) de Bulunan haftalardanberi de,| TAM EE GENERAL HUNTZİGER | Japonya, Kendi Hayat Sahasına Başka Devletleri | Müdahale Ettirmiyecek Tokyo, 29 (A A.) —Ja- ponya Hariciye Nazırı Arita, bugün radyo ile neşredilen bir nutuk söylemiş ve de- miştir ki: “Bütün milletler kendi hayat İsahalarına #ahip olmadıkça, bü tün milletlerin arzu ettiği sulh, dovamlı olmiyacaktır. Bu idesli elde etmek için coğrafi, irki, kül. türel ve ekonomik sebeplerle #1 kı surette biribirlerine bağlı mil. etlerin evvelemirde, müşterek mevcudiyetlerinin hayat sahasını cereyan ettiğini ilâve etmek-| tedir. Sovyet kuvvetlerinin tayin o. lunan hududu aştıklarına dair) bir takım haberler intişar etmiş ise de bu v anlaşılıyor. ROMANYA HEYETİ ODESAYA | GİTTİ İki taraf arasındaki yeni hudu. du müzakere edecek Romanya askeri heyeti bu sabah Odesaya | müteveceihen Köstenceden hare- ket etmiştir. Tass ajansı, Besarabya ve Bu. | kovina'nın iadesi hakkında Molo. tof tarafından Romanya hüküme. | tine verilmiş olan notanın metni ni neşretmiştir. Bu metin şudur “Romanya, 1918 de, Rusyanın aske. Ti zaafında, sitade ederek Sovyetler Birliğinin “Rusyanın” arazisinden bir sayı, Basarabyayı Gebir istimal ile iş ve bu » Je büyük bir kıs- mi itibarile Ukranyalılarla meskün Basarabya ile Ukranya Sovyet Cüm- buriyeti arasındaki asırlık birliği ih- Yal etmiştir. | Sovyetler Birliği, Besarnsyanın ©6- | Mir istimal! ile ayrılmasını hiçbir za-| man tanımamıştır. Sovyet hükümeti, bunu birçok defa, bütün dünya hu- iyele karşı gelindiği |* Rumen Kralı, Rumen Süren Mühim Bir Toplantı Yaptılar Bulgarlarla Macarlar Hâdisatın 5 Parlâmentosu huzurunda Mareşal Balbo Hava Harbinde Yanara k Öldü. Roma, 29 — İtalyan ordusu umumi karargâhı neşreğ tiği bir tebliğde, Libya Umumi Valisi Mareşal Balbo'nül, kahramanane ölümünü bildirmektedir. Düşmanın 28 Ha ziranda Tobruk üzerinde yaptığı bir bombardıman esna, sında Mareşal Balbo tarafından çinde düşmüş. tayys nede tayyare alevler reşal Balbo bulunan sair mür imumide Alpler gönüllü olan, inkı dört büyüğünden biri bulunan Atlas denizini aşan büyük tay. yareci, hava maresali Balboa, şe. ref meydanında ölmüş ve İtalyan bayrağı bu büyük ölünün önün. de hürmet ve takdirle eğilmiştir. İTALYADA MATEM Mussolini; 30 Haziran ve 1 Temmuz günlerinde umumi bi. nâlarla hava meydanlarında bay- rakların yarıya indirilmesini ve parti merkezleri İle faşist teşek. küllerinde faşist pa: şaretle. rine matem alâmetleri konması. ni emret, İ BALBO'NUN TERCÜMEİ HALİ Mareşal İtalo Balbo, 1896 da doğmuş, geçen Büyük Harbe İş. tirak ederek yüzbaşılığa terfi et. idare edilmekte ola miş, harbi müteakıp teşekkül e- İ surunda söylemiştir. (Sonu: Sa. 4; Sü, 4) Japon Hariciye Nazırı Arta den faşizm hareketine ilk iştirak (Sonu: Sa, 3, Sü. teşkil eylemeleri ve bu sahada sulh ve nizamı garanti eyleme- leri pek tabiidir. Ayni zamanda diğer hayat sahaları ile refah ve terakki münasebetleri temin o- lunması lâzımdır.” Japon Harleiye Nazırı bu hu- Sus ile alâkadar olarak, Uzak sark ta yeni bir nizam kurmak için Japonyanın gayretlerinden bah. setmiş ve sözlerine şöyle devam etmiştir: “Taponyanm büyük hedefin anlamıyan ve Çanka (Sonu; Sa; 3Sü:6) KR DAKİKA, Teeyyüt Etmiyen » Rivayetler bi Londra, 19 — Bulgaristan 5 Romanya hududunda bir takimi! bâdiseler vuku bulduğu hakkını” daki iddiaların aslı olmadığı İsi) hakkuk etmiştir. e Sovyefleriğ Rütenyayı himaye etmek İstebi de teeyyüt etmemi: yete göre İtalya, Bi le Macaristanın simdi irdadı lehinde bir İn garistan lik arazi i İrekette bulunmamaları için tayı, siyelerde bulunmuştur. |