29 Temmuz 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

29 Temmuz 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

, Türkkuşu paraşütçülerinin Konyadaki faaliyetlerine ait inlibalar: Gençler, kendilerini karşılıyanlar arasında İSTİKLÂL'UĞRUNDA! YAZAN: İSMAİL HAKKI BAŞAK Demiryolunu Geçiyorduk, Bi " Arabacı!,, Diye Haykırıyordu! —11— 1 — Teşkmii mucibince, ve olbapta swvelee verilen talimata tevfikan, bu- günden ifbaren muhabereyi jondarma temin edecektir. 3 — Bu varifeyç Üsküdar jandarma tabur kumandanı Binbaşı Remzi Bey kardı memur ve galâhiyettardır. ir emrin tebliğine kadar, Remzi Bey kördeşimiz (Oğuz) namı müs- tearile muhaberesini şapacaktır. 4 — İlk iş olarak Baykoz ve Sarsan- dıra merzilletimiz keyfiyetten haberdar &ğilecek ve bu men: tarafından da en seri vasıtayla ke; < işgalden An- haberdar edilecektir. — Remzi Bey kardeşimizin bu bap- emri, Beykoz ve Samandıra men- e tebliğ için, hazırlıyacağı seyyar rın, Paşakapısından hareket Bunlari yazdıktan” sara, 'derlni Ka- Cestiyeli Reisi Ahmet Karanın ©- olladık, tek sti arabasını dermesini rica etle Er- cektim. Çok geçmeden ip. arabâc: yerinde, Ahmet ğ yordu. Ben onu görünçe, daha rahat bir soluk ala- rak, aradaya “adım veç — Çabuk, V a!” dedim. H duk, Evvelâ aldırmamak, yolumuza devam etmek istedik. Fakat aym ses, bu sefer daha yilksek olarak tekrar duyuldu: ”— Arabacı! # Görünmemek için içine uzandığım 2. rabada mecburen doğruldüm. Perdeyi 2. rakyarak sesin geldiği tarafa baktım: Bize seslenen, Ali Beydi, (1) onu görün. ce, cocuğas «— Dur belkslem?,, dedim. Fakat o “— Durmıyalım: Burada İngilizler var, En tehlikeli yerlerden birini geçiyoruz!, Diyerek atım: kamçıladı. Oman bu samimi ihtiyatı, beni ferkalâ, de mütehassis etmişti, Fakat Ali Beyi de siğneyip geçecek değildim yaz Çocuğa: “— Yavrum. Dedim, merak etme,, Beslenen yabancınmız değli, Yarım daki, kacık duruveri, Ahi Bey yorgun ve terliydi, Beni görün. ce arabaya atladı. Boş bir araba ararken, araba ile birlikte beni de bulmak onu se, vindirmişti. Kendisine vaziyeti anlattım, Niçin, ve nereye gittiğimi söyledim, o aydarpaşa demiryolunu geçtiğimiz sırada bir sesin: Arabacı!,, diye baykırdığım day. Aferin,., Mükemmel,, dedi, ve ilâ, ve eti “— Siz, Meclisi bilâmiüddet tatl edi. niz, O zaman Meclis fesholunamaz. Son. rada biz size yardımda balunuruz!, demişler, Bende şimdi, “bilâ müddet ta, |, kararı âlmak üzere Meclise gidiyo. Ba sözler, Ali Beyin gevincini bana da sirayet ettirmişti, Biraz sonra Ali Ber: “— İstersen, Topçu İhsana (2) uğrı. yalım; * Evi yolumuzun üstündedir. O Remzi Beyi çok iyi tarur, Beraber gi, derseniz, daha İyi olur!,, dedi, İhsan Beyin evine yaklaşınca arabayı durdurduk. Ve çocuğu savdık. Üç dört a. dım attıktan sonra arkamızdan binbaşı Necmi Beyin (3) gür sesini duyduk: '— Merhaba çocuklar... Nereye böy. le? diyordu, Onu bir selimla atalatmak mecburiye, tinde kaldık, Fakat ondan ayrıldıktan pek #x sonra, karşımıza yüzbaşı Fehmi (4) çıktı, Onun niyeti ös birimle konuşmak. tı, Rakat biz, bi arkadaşı da atlatmıya merburduk, İbsanm evine yaklaştğımız halde, yolumuzu değiştirdik, ve yan o. kaklardan birine saptık, Fehmi, ağımız. dan kavadiz almaktan ümidi kesip peşi, «mizi Berakencıya İesdar, bize hayli yol yö, göttü. Nihayet, İhsan Bey'n evine varabildik Kapıyı İnan Bey açtı, Ve biz, derhal içe, teri haşlanmıştır. ri girdik, Vaziyeti ayak üzerinde anlat, tik. İhşan Bey bana: “— Benim, dedi, bir misafirim var... Sen yavaş yavaş yola dürül. Ben biraz. dan onu atlatır, sana yetişirim!,, Bu cevabı alınca, orada durmanızın volnası kalmamıştı. Zaten, Ali Bey de ge. cikmeden korkarak İstical ediyordu. Nite,. kim İhsan Beyin evinden çikeymmuzdan sonra, o benden ayrılarak, hızlı adımlar. la yoluna devam ets, Ben, kaplambağa 2. “miyle yürüyordu Fakat buna rağ. men, hayli yol yürüdüğüm halde, İhsan Bey gelmedi. Halbuki, ben, daha fazla bekliyemezdim. Mecburen bir arabaya at, layrp Paşakapısına gittim, "Tam Remzi Beyin dairesme çırsc. A cağım sırada, meydanda bulunan jandarma zabitlerinin vaziyetleri nazar dikkatimi celbetti, Hepsi de, derhal göze sarpacak derecede endişeli idiler; Ben on. Isra bakarken, içlerinden birisi ayrılarak, bana doğru yürüdü. Biraz yaklaşmca ta. sdım: Remsi Beyin yaveri mülâzim Sa. bahattin Beydi. Yaptığı işaretten, benimle temasının arkadaşları tarafından görül, memesini istediği anlaşılıyordu. Bu işa. retin mânapını sezince, onun bana doğru geldiğini hissetmemiş gihi davranarak, merdivenlete doğru yözüdüm. Solada karşı karşıya geli k: Bulunda, Fufsuz Falonda, böyük bir İretma, büyü bir yangın, veya büyük bir eşkiyn baskı. enn sonunu hatırlatan act biz sessizlik vardı. Ve saptar; yilsünden, gerç yavcrik çok müteessir olduğu anlaşılıyordu. (Devamı var) (1) Mürakalât Vekili Ali Çetinkaya, (2) Eski Bahriye Vekili, (3) Zabitlilten mütekaittir, Kadıköyün. de oturur. Arkadaşları arasında; Necmi,, lfkabile maruftar. (4) Miralaylıktan mütekittir. O saman Endaht Mektebine memurda. Şimdi Bağ. iarbayında oturmaktadır. İntikam Almak e p İçin Yaralamış Kanlıcada Körfez caddesinde 52 amaralı evde oluran Osman oğlu Ali ile bir sene evvel kendisini ya ralıyan Dursun Ali arasında çıkar bir kavgada Ali Dursun Aliyi bıçak. la yaralamıştır. Vakayı müteakip yakalanan carih dün cürmümeşhut nöbetçisi olan Sultanahmet Üçüncü Sulh Ceza Mahkemesine verilmiştir. Duruşma esnasında Ali suçunu iti- raf etmiş, mecruh geçen sene kendi. sini aynı şekilde yaralamış olduğun dan intikam almak maksadiyle bu hareketi yaptığını öylemiştir. Neti, cede Alinin bir ay on gün müddetle hapsine karar verilmiş, derhal tev. kif olunmuştur, BİK KADIN KAYBOLDU Balatta Kesmekaya caddesinde © turan Hatice isminde bir kadın bir aydanberi ortadan kaybolmuştur. Devlet Demirşolları müstahdemle- rinden Yusufun karısı olan Hatice. nin nerede olduğu zabıtaca, tekrik »dilmektedir, BIR ÇOCUK DUŞTU Yenimahallede oturan Talip kizi 3 yaşında Suna evin dördüncü kat penceresinden düşmüş, hurdahaş bir halde Şişli Çocuk Hastanesine kal. dırilmıştır. BİR ARABA DEVRİLDİ Elmadağında oturan Yorgi ile kardeşi Koço kendilerine ai araba ile o Mecidiyeköyünden ken tramvay deposundan çıkahYWiF tram yaydan hayvanların ürkmesi neti. cesinde araha devrilmiştir. Başından ağırca yaralanan Koço Beyoğlu Has tanesine kaldırılmıştır. YIKANIRKEN HAŞLANDI Mahmutpaşada Sabuncu Ianında oturan Nazif isminde bir şahıs yı- kanmak üzere ısıttığı suyun üzerine dökülmesi neticesinde muhlelil yer. ai Deniz Nakliyatı” Askeri Liseler Spor Bir Elden İdare Edilecek Münakalât - Vekâleti, (o badema Türk kars suları dahilindeki bilü. mum nakliyatı bir elden idare et- meğe karar vermiştir. Bunun Üze- rine, harekete geçen armatörler birliği, bir komisyon teşkil ederek ilk olarak kömür nakliye işlerini e. le almış ve bazı alâkadar daireler. le mükavele yapmıya başlamıştır. Bu mukavelelere göre birlik, ilk defa Devlet Demiryollarının kömür ! lerini taşıyacak, bundan sonra di. ğer müesseselerin'kömür işleri ie i meşgul olacaktır. Bundan başka, İstanbul elektrik fabrikası ile de bir mukavele im- zalanmış, buranında bir senelik kömürünün armatörler birliği ta- rafımdan taşınması kararlaşmıştır. Denizyollarınımn ihtiyacı olan kö. mürlerin de ayni birlik tarafından taşınması için müzakerelere baş” lanmıştır, Ayrıca Etibankın İstan. bul, İzmir vesair yerler için temin edeceği kömürlerin naklini de ar. matörler birliği deruhte etmiştir. Bu kömürlerin miktarı 100 bin to- nu tecavüz etmektedir. Nakliyatın muntazam bir şekilde yapılabilmesi için, armatörler bir. liği reisi Riza Sadıkoğlu, Zongul- dak kömür şirketi ile tomasta bu. Turmak üzere “Zonguldeğe. gitmiş. tir, * Çankırı H. E. Temsil Kolu Zonguldakta Zonguldak, 28 (TAN) — Bir tem. sil turnesi için dün Zonguldak'a ge. len Çankırı Halkevi gençleri istas- yonda Parti Vilâyet Reis Vekili ve Halkevi Reisi, Belediye Reisi, kadın erkek kalabalık Partililer ve Ha kevliler tarafından karşılanmışlar. dir. Misafirler, Vilâyeti, Parti ve Halkevini ziyaret etmişlerdir. Baştanbaşa Heyecan Askeri Liseler Spor Bayrami dü Fönerhahçe Stadında sahayı doldu. ran on bini mütecaviz bir davetli 'esi önünde yapıldı. Davetliler a rasında Ordu Müfettişi General! Fahrettin Altay, Parti Müfettişi İTevfik Fikret Sılay, İstanbul Ko- imutanı General İshak bülunuyordü. Merasime bandonun çaldığı İstik- Iâl Marşı ile başlandı. Bunu mütea. &ıp Askori Liseler Müfettişi Albay Âğil kürsüye gelerek sporun ehem. miyetini tebarüz ettiren bir kaç söz söyledi ve davetlilere teşekkür etti ve mükâfat tevzii merasimine geçi di. 1939-1940 senesinde spor mi bakalarında derece alanların mükâ- fstları Albay Âdil tarafından veri). di. Altı spor şubesi atletizm, futbol, voleybol, basketbol, hentbol, boksta şampiyon olan Kuleli Askeri Lisesi müfettişlik kupasını aldı. Ferdi mil. sabaka birincilerine de ayrı ayrı madayalar verildi. Bin iki yüz gürbüz Türk çocuğu. nun yaptığı geçit resmi dakikalarcâ alkışlandı. Günün en güzel ve en muvaffak hareketi telebenin yaptı» İğ: spor gösterileri oldu. Bandonun temposuna uyarak yapılan müzikli beden terbiyesi hareketleri davetli- lerin çok büyük tezahürlerine sebep oldu. Bundan sonra yapılan akm. batik hareketler, kalas talimleri, at. letizm, hentbol gösterileri çok alkış. landı. Ve hu muazzam merasim de böylece nihayet buldu. AT YARIŞLARI Yariş ve Islah Encümeni tarafın. dan tertip edilen at yarışlarmın ü. çüncü haftası dün Velicfendi saha. Çankırılı gençler dün akşam İlk isında yapıldı. Bu hafta yarışlara temsillerini vermişlerdir, İfazla hayvan iştiraki alâkayı arttır. Ticaret ve Ziraat Vekillerinin Yurt Içindeki Tetkikleri Ticaret Vek Alâkalıların Dertlerini Dinliyor, Ziraat Vekili Konyada Tetkikler Yapıyor Mersin, 28 (TAN Muhabirin. den) — Ticaret Vekili Nazmi Top- çuoğlu refakatindeki zevat ile bir- likte bu sabah Mersine gelmiş ve istasyonda vali Saip Örge, alay ko. müutanı, belediye, Helkevi reisleri ve devalr müdiranı, ithalât ve ih- racat tâcirleri tarafından karşılan- mıştır. Bir askeri müfreze selâm resmini ifa etmiştir. Vekil, umumi mağazalar, Ziraat Bankası yağ fabrikasına giderek, tetkiklerde bulunduktan sonra Zi raat ve Ticaret Borsasına gelmiş ve burada toplanan ithalât ve ihracat tüccarlarile, çiftçilerin dileklerini dinlemiş ve hasbihallerde bulun. muştur, Vekil, burada mevcut pamuklar. la istandardize edilmiş yapağıların Ziraat Bankası tarafından derhal satın alınmasına emir vermiştir. fMicaret Vekilimiz şu beyanatta bulunmuştur: “« Çukurovanın en mühim mah sulü olan pamuğun idrâki mevsi- minden evvel gelip mahsulün müs- tahsilin elinden çıkmadan evvel 8. Jmacak tedbirlerle lâyık olduğu kiymeti bulmasını düşünmekte i- dim. Bu kere ele geçirdiğim bir iki günlük fırsattan istifade ederek bu mmtakaya geldim. Müstahsillerle temas ettim. Mahalli şartları gör. dükten sonra alınması icsp eden tedbirleri tayin ve tesbit ettirdim. Zirast Bankasının Adana, Tarsus, Ceyhan şubeleri mahsulleri ilk çık. tığı günden itibaren mübayaata baş uyacaktır. Bu sene müstahsile bir kolaylık olması için koza ve ciğitle pamuk ta satın alınacaktır., ZİRAAT VEKİLİNİN TETKİKLERİ Konya, 28 (A.A) — Ziraat Vekili Muhlis Erkmen, dün akşam bursya gelmiştir. Ziram Vekili doğruca hükümet konağına giderek deyair müdirâmı ve ziyaretçilerle görüşmüş. ve vilâyetin ziraat durumu etrafın. da izahat almıştır. Muhlis Erkmen, müteakiben Konya bağ ve bahçele. rini, vilâyet nümune fidanlıklarını tetkik etmiştir. VEKİLİN CİHANBEYLİDEKİ TETKİKLERİ Cihanbeyli, 28 (TAN) — Ziraat Vekili Muhlis Erkmen dün buraya gelmiş ve vali ila memurlar ve halk tarafından karşılanmıştır. Vekil bu. rada zirai ve hayvan vaziyetleri ü. zerinde tetkikler yaparak halkın di. leklerini dinlemiştir. Muhlis Erk. men bilhassa kazamızın zirai vazi- yetinden çok memnun kalmış ve müteskiben Konyaya hareket et. mişlerdir. Bayramı Çok Muvaffakıyetli Oldu Veliefendi Sahasında Yapılan At Yarışları da ve Sürprizlerle Geçti miş ve sahaya üç dört bin kişilik bir meraklı kütlesi toplamıştı. Yarışlar beklenmiyen netletler pvermiş ve bahsi miüştereke giren- ilerde heyecan artmıştı. Yarışlarda İşu neticeler alındı. Birinci satiş koşusunda 'Tuna bi. ripel, Ferhat ikinci oldu. Ganyan 120 kuruş verdi. İkinci Conk Bayırı koşusund. Prens Halimin Poyrazı birincil Sehnazı ikinciliği aldı Biricin Ganyanı 120, plâsesi 120 ikincinin plâsesi 120 kuruş kazandı. Üçüneli Centilmen koşusunda bi. rinelliği Nihal Atlının Mis'i ikinçili ği Ferruh'un Şifkay'ı kazandı. Bi- rinciye Ganyan 15U plâse 100 kazan dirdi. Halis kan İngiliz atlarına mahsus dördü koşuda Salih Temelin Dandi'si birinci Prens Halimin A. bus Pura'si ikinci oldu. Birinciye Ganyan 570 plâse 300 verdi. Üşüneü ve-dördüncü yarış arasın döki çifte bahiste Dündive Mis git. tiri alanlar 1600 kuruş kazandılar. Son olafak yapılan beşinci Hend!. fkep koşusuhda Asim Çırpanın Yül 3! irinci, Arter'in Yamanı ikin Ünlü üçüncü geldi. Bu yarışta birin siye Ganyan 270 plâse 150 ikinelyo. de plâse 710 verdi. İkili bahiste Yüksel — Yamen çiftini alanlar bir liraya mukabil 25 lira, üçlü bahiste de Afis, Yüksel, Dandi üstünde oynıyanlar da bir li. raya 35 şer lira kazandılar, GENEL DİREKTÖR SAMSUNDA Samsun, 28 (TAN) — Beşen Ter. biyesi Genel Direktörü General Ce- mil Taner dün buraya gelmiş ve tet. kiklerine başlamıştır. Kadastro Mektebine Fazla Talebe Alınacak Memleketimizin kadastro işlerini yapmak üzere, kadastro mektebine bu sene daha fazla talebe alınması takarrür etiniştir. Her sehe altmış mezun veren mektep, şimdiye kadar 600 kâdas- trocu yetiştirmiştir. Bir senedenbe- ri muhteli? vilâyetlerde, hazinede 2 milyon 150 bin liralik varidat temin eden mektüm arazi bulun. muştur. Türkiyenin kadastro işinin elli senede hitam bulacağı tahmin İ olunmaktadır. yl Bir Hâkim Hakkında Adl Tahkikat Yapılıyor Balıkesirde bir sulh hâkimi hak. kında vâki şikâyet üzerine yapılan adi tahkikat neticesinde, vaktile Balıkesir ağır ceza relsliğinde bu- lunan yedinci asliye ceza hâkimi İsmail Hakkı ile Balıkesir ihtisas hâkimi olan ikinci asliye ceza hâ- kimi Kemal ve İstanbul sdliye mü. fettişlerinden Rahminin İstanbul i- kinci ağır ceza mahkemesi niyabe. tile müdafan şahidi olarak dinlen. meleri kararlaştırılmıştır. Dün bu şahitlerden yedinci asli- ye ceza hâkimi İsmail Hakkı din. lenmiş, bildiklerini söylemiştir. İkinci asliye ceza hükmi mezun olduğundan, İstanbul adliye mü. fettişi Rahmi de Rize adliye mü- fettişliğine tayin edildiğinden, bu. İunamamışlardır. lay ml Pamuk Rekoltesi Fazla Hükümetin aldığı tedbirler ve müştahsile yapılan nakdi yardım. lar sayesinde bu seneki pamuk re- koltesinin geçen seneye nisbeten 100 bin ton fazla olacağı anlaşı. mıştır. e di Türkkuşu | Paraşütçüleri! İspartada Konya, (LAN Muhabirinden 'Türk Hava Kurumu Türkkuşü raşüğçülerinden sitı kişilik bir başlarında Türkkuşu genel dir rü Osman Baykal olduğu halde$i rimize gelmişler ve şehir dışı” tayyare meydanında vali mü! Ali Rıza Tarhan, şehrimizdeki neraller, Parti başkanı, En müdürü ve Belediye reisi ile ve erkek muazzam bir halk KUİ tarafından karşılanmışlardır. # bir bayram yerine benziyordu. Edibe Sayın, Müntekim Mekmet Kayaer, Rüstem Ferit Algöze, Adem Nalbandoğ dan müteşekkil paraşütçülere ” Müfettişi Emin Âli Yaşının E esnlı bir kitabesinden sonra 8 Ter uçtular ve atladılar. Büyük bir intizam ve hey$i içinde geçen ve Konyada ilk *“ görülen bü gösterilerden sonra sefirler mülki ve askeri makat ziyaret etmişler, şereflerine vel Halkevindeki çay (ziyaletinde lunmuşlar ve Konyada bir &j kaldıktan sonra Antalyaya h stmişlerdir. İsparta, 28/(LAN) — Türk P Kurumu tayyareci ve paraşüt$ rinden mürekkep bir heyet ki yare ila dün sabah buraya ge” ler ve tayyare meydanında on lerce halkın sevgi tezahüratı #18) sılarmışlardır. İstikbal edi başında Vali, Tüm Komutanı, huriyet Halk Partisi müfettişi, lediye ve Parti başkanı da bül ta idi. Tayyarecileri lerin kullanılması şekilleri fında izahat vermişler ve mü ben Hava Kurumu Müfettişi diği bir nutukta tayyare ve p Pp ma tecrübeleri yapmış ve bu mi fakiyetli uçuşlar alkışlarla Ki lanmış, bilhassa Türk kadınının yük hamaset ve celâdetindei timsali olan Bayan Edibenin si; fakiyetli atlayışları Türk kadı zerinde büyük alâkayı çekmist Gençlerimiz şerefine dün öj akşam ziyafetleri verilmiştir. ———— Yeni Kastamonu Vi İşe Başladı Kastamonu, 28 (TAN) — Vi timiz Valiliğine tayin edilen Dr: hat Altıok dün Kastamonuya # miş ve vazifeye başlamıştır. —/ Bugünkü Program : 720 735 Li 310 Program Hafif müzik (PL) Ajans haberleri Yemek iistesi 820 Müzik (PL) o a 1280 Program 1245 Alaturka Müzik z 12.50 Ajans haberleri # 18.05 Alaturka müzik 18.20 Karışık program (P1) . 18.00 Program Opers atyaları (PL) Cuz orkes'rası Alaturka müzik Ajans haterleri Pasıl heyeti Konuşma Dinleyist dekleri Oda müs'kiai Radye güzetesi Radyo orkestrası Ajnna haberleri Cazband (FP) Yarmki program, A #