15 Ağustos 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

15 Ağustos 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

T AĞUSTOS LR İngiltereye TAARRUZ Başlamıştır İ Harp, son ve kati safhasına gir- | miştir. Bu yeni Alman taarruzunda İ her gün yeni hâdiseler ve şürpriz- karşıya kalmamız muh- nkü bu taarrumn Ak» * ve Uzak Şarkta da yeni ıdiselere sebebiyet verece- gini unutmamak lâzımdır. 31. Zekeriya SERTEL İ Imanların İngiliz adaları. i na karşı haftalardanberi İsnen taarruzu başlamış bulu. OE. Şimdiye kadar yapılan tahmin. hep taarruz ve istilâ hareke in birlikte yapılacağı merke. Ende idi. Bir gece ansizin İngiliz lâzınin binlerce Almen tay- İaresinin baskınma uğraması, taraftan da havadan İngiliz larına paraşüt gruplarının irilmesi, yahut Manş denizi sağ ve solunu torpillerle ka- tarak gemilerle asker sevkine Teşebbüs edilmesi bekleniyordu. (Bugüne kadar bu tahminleri te it eden hiçbir hareket olmadığı İn İngiltereye karşı taarruzun ış bulunduğunu anlamak Rüç oldu. Halbuki Alman hava kuvvet. geçen hafta Dover ve Manş izi üzerinde yaptıkları iki bü. tecrübaden sonra, perşembe ündenberi İngilterenin cenup cenubu şarki sahillerine en a- Br beş yüz tayyarelik büyük wwetle muntazaman ve meto. bir tarzda hücum etmekte. iler. Dün sabah çıkan İngiliz eleri de nihayet beklenen ük taarruzun başladığını ka. etmişlerdir. ge ar Birin Alman taarruzla. rı, garp cephesindeki taar. lan bir gün evvel Alman ha- kuvvetlerinin cephe arkasın. iü tayyare karargühlar'nı istas ları, yolları, ve asker tecem. noktalarını bombardıman ede karşı tarafın taarruz ve mü. kabiliyetini felce uğratmak esine benzer. Almanyanın iz adalarını istilâ edebilmesi şârtm tahakkukuna bağlıdır. havada hâkim olmak, ikinet. İngiliz donanmasını felce uğ. ak, Bütün tayyare mütehassısları, denizinde ve İngiliz adala, havalara hâkim olmadıkça myanin İngiltereye asker e çıkafımıyacağında müttefik. iler. İşte bir haftadanberi yapı. taarruzların birinci hedefi Ve cenup sahilleri üzerinde hava üstünlüğünü temin et. , Bütün cenup ve cenubu sahilleri boyunca Yapılan hava kuvvetlerini yor. pilotlarını azaltmak mak. takip olunmaktadır. Bir haftadanberi yapılan büyük ların İkinci hedefi deManş cenup sahillerinde İngiliz do. asının barmmasma İmkân amaktır. Bunun için de tâ İrlanda sahillerine bütün büyük limanlar ve üslerinin tahribine çalışı. » Hergün beşalt yüz ile bir limana hücum e. »kte, burada liman tesisatı, iye vasıtaları, depolar, dak. lmanlardaki gemiler, dalga. nlar tahrip edilmektedir. ki İngiliz donanması bir hü. esnasında sığınabilecek, ya. malzeme bilecek birli. bulamasın. * * İmdiki büyük taarruzun üçüncü bir hedefi de İn. rin ablokasnı tamamla. tır, İngilterenin hariçle olun tı en ziyade cenup ve ce. lü şarki İlmanları vasıtasile olunur. Mütemadi hava larile bu limanları işliye- hale getirerek, İngilterenin rini sıkmak gayesi güdül. tedir. Hariçten erzak ve mal gelmemesi, dahilde fabri. yıkılması dahili sıkıntıyı abilir ve İngiliz milletinin iyatını bozabilir, 'âkat şimdiye kadar yapılan uzlardan elde edilen netice. bakılırsa, Almanlar ya bu he. rine varam:yacaklardır, ve- ut istilâ hareketine başlıya. için muhtaç oldukları ha Ve deniz üstünlüğünü temin hayli fedakârlığa katlanmak İayli zaman kaybetmiye mec. olacaklardır. Çünkü simdiye (Sonu, Sa; 2 Sü; 3) 1. |kında Butler tarafından Avam A NE vi İstanbul, AnEffa Caddesi 103 TELGRAF: TAN, TELEFON: 24310, 24818, 24319 ALTINCI YIL — No. 1$13 İSTANBUL 5 KURUŞ İNGİLTEREYE DÜNKÜ HAVA TAARRUZU Bu Harekâta 300 Tayyarenin İştirak Ettiği Söyleniyor 15 i Düşürüldü Almanlar Son Üç Gün Zarfında 196 Tayyare Kaybetti Londra, 14 (AA) — İngiliz ne göre, “Almanların bu. günkü hava hereketleri daha az olmus, Alman tavyareleri bu sa. bah Douvres'deki baraj balonla. rına hücum ve Bstesuphav'u bombardıman etmislerdir. Kent Kontluğunda bir tavyare mey. danına da bir hücum yapılmışsa da düsman hiçbir muvaffakiyet elde edememiştir. Tayyare dafi bataryaları iki pike bombardı. Man tayyareşi düşürmüşlerdir. İngiliz hava kuvvetleri avcı tay. Wareleri muhtelif noktalarda düş man tavyareleri ile muüsademe etmişlerdir. Düşmanın zayiatı vardır, Bugün öğleden sonra ce- nubu şarki ve cenubu gerbi mın. takalarında düşman ayrı avn kücumlarda bulunmuştur. Sout. hsmntop'a yüksek kudrette bom balar atılmışsa da durmakta olan bir treni ez hasara uğratmışlar ve bazı kimselerin yaralanması. na sebebiyet vermişlerdir. Hastings'de (oatılan o infilik bombaları çile bir ev yıkılmış ve bir kaçı ölen müteaddit kims ler yaralanmıştır. Hava kuvvet. leri avcı tayyareleri mütemadi faaliyette bulunmuşlardır. Şimdi İ lendiği ye kadar alınan raporlara naza. ran, avcı tayyarelerimiz tarafın. dan bugün 15 düşman tayyaresi imba edilmistir. Avcı tayyarele. (Sonu, Sa; 2 Sü; 1) Harici Ticaretimizin Tanzimine Dair Bir Lâyiha Hazırlandı Ankara, 14 (TAN Muhabiri Bildiriyor) — Ticaret Vekâleti, itbalât ve ihracat işlerini bugünün icaplarına göte tanzim için hazırlıklarını bitirmek üzeredir, Bu maksatla hazırlanan ilk ka. nun lâyihası önümüzdeki günlerde Büyük Millet Meclisine sev. kedilecektir. Bu lâyihada, gümrük tarifesinde icabı halde isteni. İen şekilde değişiklikler yapılması,, yabancı memleketlerle mü. vakkat ticari anlaşmalar akdi, ve bu gibi anlaşmalar akdine'ya. naşmıyan devletler müvaridatına karşı tedbirler ittihazı husu- sunda hükümete geniş mikyasta salâhiyet verilmesi hakkında «saslar vardır, Hükümet, bu lâyihanın diğer bir maddesinde de verilecek salâhiyetin üç sene müddetle meriyelte kalmasını Mec. lise teklif etmektedir. t Ticaret Vekili Nazmi Topcuoğlu buzün Ticaret Klübün. deki beyanatında, tüccarlarımızın mesai sahalarında her vakit milli menfaatlerimizi tam bir suur ile idrâk ederek calışmak. ta bulunduklarını, yakın bir âtide bütün ticari hareketlerin memnuniyeti mucip bir şekilde halledileceğinden ümitvar ol. duğunu söylemiştir. Arnavutluk Hâdisesinin Akisler'i Bir hava barbini gösterir temsili resim Moskova Sefirimiz Geliyor akal e, İstanbul, 4 (A. A)— D. N.B. Ajann bildiriyor Tür. kiyenin Moskova Büyük El cisi Ali Haydar Aktay, rapo. runu vermek üzere kısa bir ziyaret için 15 Ağustosta An, karaya gelecektir. Gazetecilik omahfillerinde Sefirin Ankaraya Türkiye ile Sovyetler Birliği nrasında daha İvi münasebetler imkâ. Bını müzakere etmek Üzere çağrıldığı bildirilmektedir, Bu mahfillerde beyan edil. diğine göre, karşılıklı mtna. sebetlerin buzünkü vaziye, tinde Sefirin bu seyahatine hususi bir ehemmiyet atfe. dilmek icap eder. Bahusus ki; Sovyetler Birliğinin Ankara Büyük Elçisi Terentief de bir "İtalya Balkanların Taksimi İçir Hazırlık Yapıyor,, Londra, 14 (A.A.) — “Reuter,, Aravutluktaki isyanlar hak. Kamarasında verilen izahatın az tafsilâtı olmasına ve vaziyetin henüz müphem bulunmasına rağ men, mesele İngiliz matbuatının dikkatini çekmektedir. Şimdilik anlaşılan cihet, İtal. yanm da Balkanların taksimin de rolünü ifa etmek ve bu hu. isusta Yunanistana karşı Arna- vutluk meselesini kullanmak iş- tediğidir. Gittikçe daha bâriz o. larak görülen cihet ise, İtalya İNGİLİZLERİN MÜTHİŞ BİR Hava Baskını Şimali İtalyadaki Tayyare Fabrikaları Edildi Baf Ea Hasar Mühimdir yine Torino ve Milâno Şehirlerinde Büyük Yangınlar Çıkarıldı Londra, 14 (A.A.) — İngiliz tavyateleri, dün Şimali İtalyada Milâno ve Turino'daki Coproni ve Fiat tayyare fabrikalarını bom bardıman etmiş ve bu fabrikalar. da yangmlar çıkarmışlardır. Yangın, uzun mesafelerden gö rülmekte idi. İngiliz bombardı. man tayyareleri 2600 kilometre. Jik bir uçuş yapmışlar, ve Alvleri «J aşmak için 5000 metre yüksel. mişlerdir. Turinodaki Fiat fabrikaları üzerine atılan bombalar hedefine isabet etmis. bunun üzerine yan. gın bombaları da stılmış ve Yan. mınlar başlamış, aynı sırada bir büyük bomba da fabrikanın baş. ka bir kısmına İsabet etmistir. Da ha sonra bu issbetler tekerrür et. mis ve vangın genişlemiştir. İn. siliz dayyareleri civardaki dernir. yolümu, ve demiryolunun düğüm okteları tabribe muvaf. fak olmuslardır. MİLÂNODAKİ TAHRİBAT Milânodeki Coproni tayyare fabrikaları dr aynı şekilde bom. bardıman edilmiş, buruda da mü. teaddit yerlerde yangın çıkmış. tesisatm müntehasındaki binalar da hasara uğratılmıstır. Mütead- dit bombslar hangarlara ve tay. nina düşmüş bura. lâklar olmuş ve yangın. lar çıkmıs, fabrikanın Cenubu Garbisindeki kısım berhava ol. muş ve yangın her tarafı kapla. muştır, Cosandada'daki demiryol ve köprüleri bombardıman edil. MİS, bir tek tayyare müstesna ol. mak üzere bütün İngiliz tayya. releri dönmüş, geri dönmiyen İn. Biliz tayyaresi de İngiliz sahille. ri civarında denize inmiştir. Bu da İtalyan müdafassınm tama. miyle baskına uğramış olduğunu Rösteriyor. İtalyan tebliğleri, İngiliz tay. yarelerinin Milâno ve Torino'da hiçbir askeri hedefe isabette bu. lunmadığım, hiçbir fabrika ve stratejik kıymeti haiz hicbir mev kide “bir netice alınmadığını, yangın bombalarının halk ile meskün yerlere düştüğünü bildi. riyor. Piyemont İskenderiyesin. de üç cocuk ölmüş, bunları kurtarmıya çalışan 9 itlalye vu. rulmuslardır. Stefani -Ajansı, daha sonra şu mütalâayı yürütüyor: “İngiliz hava kuvvetleri yal nız gece hareketinde bulunmak. la güpegündüz tayyare defi ba. taryalarıinızın atesi ve mihver (Sonu; Sa: 2; Sü: 7) Bulgar - Rumen Müzakeresi Bu Hafta Başlıyor Macar Murahhasları da Dün Akşam Hareket Ettiler Budapeşte, 14 (A.A) — “DIN. B., Hükümeti tarafından Ru. men . Macar müzakerelerini ida. re etmeğe memur edilen Macar delegasyonu bu ak-am vapurla Ruân . Severin'e hareket adacek. tir, Yüksek rütbede Kurmaylar. dan ve Hariciye Nezareti erkâ. nından mürekkep del a tam salâhiyetli Sefir Hory riya. set edecektir. Nazırlar heyeti, bugünkü toplantıda Rumen . Ma car müzahereleri etrafında gö. rüşmüştür. * Bükreş, 14 (A A) “Stefa. ile Almanya tarafından ihtiras. (Sonu, Sa; 2 Sü: 6) anberi Türkiyede değil. Bİ,, Hükümet namına 8öz söyle. (Sonu, Sa; 2 Sü: 6) GÜNLÜK SİYASI HALK GAZETESİ İKTISADI YÜRÜYÜŞ İzmir Fuarı Fevkalâde Sayısı “Tetmadi Yürüyüş... ün 18 inci sayısı Izmir Enternasyonal Fu. arı minasebetiyle 20 Ağustosta çıkacaktır. *Tetımadi Yürüyüş, ün 48 sayfalık bu fevkalâde sayısı bol de. simlerle ve özlü yasta bezenmiştir, Sabırsızlıkla bekleyiniz! leri Başkanı, Vekili Vahsi. ve Emniyet Müdürü ile Milli Şefimizin önümüzdeki FRANSADA Açlık Kendini Hissettiriyor İktisadi Vaziyetin İnhilâl Halinde Olduğu Bildiriliyor Zurich, 14 (AA) — Basler National Zeitung yazıyor: VL chy hükümeti sonbahardan ey. vel Almanlardan tavizler kopa. ramadığı tükdirde, Fransada da- hili bir buhrandan sakınmak im. kânı olmıyacaktır. OFransadan Bale'e gelen haberler, Vichy hü. kümetinin, galiplerle her hangi bir müzakere teşebbüsünün bey. budeliğini gittikçe daha iyi an. lamış olduğunu bildirmektedir. Mahalli hükümet, büyük mikyas ta ıslahat ilân edildiği günden. beri tam bir karışıklık içindedir. Umumiyet itibarle (o münakale imkânsızdır. Demiryolu müna. kalâtı hemen hemen durmuştur ve bunun başlıca sebebi işgal e. dilen yerlerde Almanlar tarafın. dan nakil vasıtalarına muazzam bir mikyasta el konmasıdır. İk. tısadi vaziyetin de inhilâi halin. de olduğu bildirilmektedir. Nor. mal olarak İngiltereye ihracatta bulunan Normandie ve Bretag. ne'da çürüyen gida stokları mev | cut olduğu halde, diğer birçok departmanlar açlık | içindedir. Vaziyet keza sık sık vâki olan Alman el koymaları yüzünden de vahimleşmektedir. ADALET ŞÜRASI TOPLANDI Cenevre, (4 (A A) -—-D.N.B. ajansı bildiriyor: Vichğ'den ha. ber alındığma göre, Yüksek Ada. let Şürasr dün öğleden sonra ikinci defa olarak Mion şehrinde toplânmıştır. Devletin emniyeti. he karşı suikast cürmüne müte. Son gühlerde büyük faaliyet göst eren İngiliz hava kuvvetlerine m ensup bir grup, uçuştan avdette Milli Şef, Ankaraya Avdet Ettiler Şereflendirmeleri Muhtemel Ankars, 14 (TAN Muhabiri Bildiriyor) — Orta Anadoluda yaptıkları kısa bir seyahatten sonra Cümhurrelsimiz İsmet İnönü, bu gece sa- at 21 de şehrimizi şereflendirmişlerdir. Kendi. yonda Meclis Keisi, Başvekil, Genel “Mebuslar, Genersl. ler, Hükümet ve Parti ileri gelenleri, Ankara, kütlesi tarafından hararetle karşılanmışlardır. İnönü, bir müddet istasyonda istirahatten sonra otomobillerine binerek köşklerine gitmişlerdir. bula şeref vermeleri çok muhtemeldir. Şefin, Çorumdaki tetkikleri Çorum, 14 (A.A) — Reisicümhur ve Milli Şef İsmet İnönü, dün buraya muvasalatlarını milteakıp parti binasında Vali ve Vilâyetimiz Mohusları, Belediye ve Parti Reisi ile memleke. umumi ihtiyaçları üzerinde bir saat kadar süren bir konuşmada bulunmuşlardır. Bu görüş. me sırasında Parti binası etrafını dojduran bin lerce halkın Mili Şeflerini görmek İçin göster. dikleri arzu üzerine pencereye gelen TE Böcüm hur İsmet İnönü, halkın coşkun ve sürekli sevgi tezahüratiyle alkışlanmıştır. Partiden ikameti rine tahsis edilmiş olan Vali Konağını sereflen diren Milli Şef, bir müddet istirahat buyurmuş. lar ve müteakiben şereflerine belediye tarafın. dan tertip edilmiş olan akşam yemeğini teşrif buyurmuşlardır. Yemeklen sonra kazalardan gelen mümessilleri kabul eylemiş ve kendilerin. den memleketleri hakkında izahat almışlardır. büyük bir halk günlerde İstan. pa İngilizlerin şiddeti taarruzlarına hedef limanından bir görünüş Somalideki |“. iğ Harekât | ml Ağ Ee ger Kıtaları olan Musavva * İtalyan Tecemmüleri Denizden Bombalandı Kahire, 14 A.A.) — Son İngi. liz tebliğine göre, Libya çölünde bir İngiliz keşif mülrezesi ö6 ki. metre ilerlemiş ve an top. i raklurında bir müfreze ie musa: | tastan Çene ak deme ederek İtalyanları püskürt Ge LAM müştür. Sudanda Gallabat mın. |J€P etmiştir. i takasında kısa bir müsademede | Şimdiye kadar muharip dev. bir zabit 2 nefer zsyi ettik. İletler krtaatinın geri çekilmesini | ten sonra İtalyanlar müdafan | | e yjülafan | talep etmekle iktifa etmiş olam e iyiye ri kişidir. Sana | Japon mütalebatının fevkinde ole Nankin, Bunların Geri Çekilmesini İstedi Tokvo, 14 (A.A)—Nankir hükü dar iddinname okunmustur, Müddeiumumt, nazırların, sa.| (Sonu,Sa: 2, Sü: 8) lide 13 ağustos, daha Sakin bir 7ası dolayısile Nankinin bu son gün olarak geçmiştir. Jugaryan müfalcbesi büyük bir tesir yap. (Sonu Sa; 2 Sü; 5) İmıştır.