9 Eylül 1940 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

9 Eylül 1940 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

l Ni v 9 EYLÜL 1940 TELGRAF: TAN, TELEFON: 24310, 24318, 24319 ALTINCI YIL — No. 1337 A NR İstanbul, Ankara Caddesi 102 İSTANBUL 5 KURUŞ GUNLUK SİYASI HALK GAZETESİ HARAÇÇI KARDEŞLER İzmit ve Ankarada olduğu gibi İstanbulda da büyük bir MOB İLYE Satış mağarası açtılar, Salonları Adres: Fincancılar, Rızapaşa yokuşu Numara 61 İZMİR — ANKARA — İSTANBUL Gri. Zeki 'Cenazesi Dün Askeri Merasimle Kaldırıldı Merhumun Bütün Bu Hazin Merasimde Hazır Bulundular Cenaze alayı, şehitliğe doğru ilerliyor Ölümünü teessürle haber verdiğimiz General Zeki Erokâyın Genazesi, dün askeri merasimle i$ ve Edirnekapı şehitliğine defnolunmuştur. Saat 11 de cena. 28 bir top arabasına konulmuş, önde bando ve muhtelif teşekküller Mr e. Orta Şarkta! Beklenen Hâdiseler Nelerdir? — aaa İtalyanlar, İngiliz Somalisini işgal #likten sonra, Afrikadaki bülün Küvvetlerini Misir ve Sudan hu- dutlarında toplamıya başlamışlar. dir. İtalyanların bu Oi cephede ük bir taarruza harırlandıkla- Mi ve buralarda iyi talim görmüş bayli Kuvvetleri bulunduğu mu- hekikaktır. İngilizler, bu hazırlık. ları ciddiyetle takip etmekle ve Akdeniz hâkimiyetini ellerinden Kâğırmamak için ber türlü tedbir. eti almıya Karar vermiş görün- Maktediri, e. meye A1. Zekeriya SERTEL pstiz Başvekili Mister Chur- b, Avam Kamarasında idettiği onutukta, Orta Yarkta mühim hâdiselere intizar gile Heldiğini, bu maksatla İn. takeşeöin Akdenizdeki filosunu ie ederek, ber türlü ihti. ya ere karşı kuvvetli bulun İshazırlandığını bildirmiştir. > 'RİlİZ Başvekilinin Orta Şark- hi külünü tahmin ettiği bu mü. m pdiseler nelerdir? z rkta İngilizlerin bek. Iediği hödiseler, İtalyanların M & Ve Gudanı istilâya teşebbüs Sonşridir. İtalyanlar, İngiliz Afg isini işgal ettikten sonra, Mia AM bütün. kuvvetlerini ve” Sudan hudutlarında ıpplamıya başlamışlardır. İngi izlerin © Akdeniz üzerindeki hâ tepiyetini sarsmak, İtalyan müs. «lekelerinin Akdenizle irtiba. yi İzni eşli isin, buna ih. vardır. İtalyanlar, 1önm: müstemlekeleri > hudut lela bulundurdukları kuvvet. ye etmeye muvaffak ban da, onlara böyle bir te. #edbüa için cesaret vermistir. O. kun için İngilizler, ergeç İtal, ki Vetlerinin Misir ve Sudana pi koldan birden taarruzunu lemektodir. öyle bir ihtimale karşı, İn. gi terenin ilk aldığı tedbir, Misir kümetinin yardımını temin et. mek olmuştur. Şimdiye kadar ba harici kalmış olan Misir ikümeti, son zamanlarda Misir mina taarruz vukuunda rar vermiştir. mşler İŞE bununla iktifa etme. Hindi, raya Avustralya ve tirterek ye» Yeni kuvvetler ge- tahkim, Misirdaki yaziyetlerini etmişler, Yukarı Nildeki in, da takviye etmişler- e anların tahşidatını me. vetleri' pin de, İngiliz hava kuv. yen İtapyı , ydanberi mütemadi. yan tayyare karargâhla- TINI VE öskeri man, etmekti nee bombardı. ii M le Ve Sudan'ın işgali ko- ,vİr iş değildir. Şimal. de Bingazi bududundaki arazi “Sonu, Sa: 2, Sü: 7 Erokay'ın Silâh Arkadaşları Gülhane hastahanesinden kaldı. tarafından ' gönderilen elliden fazla çelenk olduğu halde Gül hane hastanesinden hareket edil, miştir. Alayın geçtiği caddelerin her iki tarafında birer kıta bah- riye ve piyade akseri ile Yedek Subay, Kuleli ve Maltepe askedi lisesi talebeleri, polis ve jandar. ma müfrezeleri yer almış bulu. nuyorlardı. Orgeneral Fahrettin | Altay, Orgeneral Salih Omurtak ve merhumun silâh arkadaşların. dân daha 15 general ile Vali ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar, mu. avinleri, İstanbul Parti başkanı, şehrimizdeki mebuslar, Emniyet müdürü, kaymakamlar ve daha birçok askeri ve mülki rical, top arabasını takip ediyorlardı, Ce. İnaze alayı, Divanyolunu takiben Beyizida gelmiş ve cenaze nema. tabutu rengürenk çiçeklerle süs. İlenmiş bulunan cenaze otorobi. İline nakledilmiştir. Buradan tek- rar hareket eden alay, ağır ağır ierleyerek Edirnekapıya gelmiş ve cenaze, Şehitlikteki ebedi İs. tirahatgâhına tevdi o' nmuştur. MERHUMUN TERCÜMEİHALİ 1305 senesinde Erzincanda doğmuş merbum, 1328 te Harbiyeyi| , Yemen harbine iştirak etmiş, umami harpte ve istiklâl harbinde kıy metli vazifeler ifa etmiştir. Daha son. ra Genel Kurmay talim ve terbiye ve umum jandarma kumandanlığı erkân harbiye relsfiklerinde, ikinci Kolordu kurmay başkanlığında, fırka kuman- lanlıklarında bulunmuştur. Son defa arifesi başında hastalanarak tedavi i- in şehrimize gelmiş, fakat bütün ih. timama rağmen o gözlerini hayata yammuştur. Maskespor - Beşiktaş (Spor hareketlerine za kılındıktan sonra merhumun) ür. Güreş Şampiyonası Dün Neticelendi İstanbul ve Kocaeli Birinci Oldular Carol'ün Treni Bir Tecavüze Maruz Kaldı Birkaç Yüz Lejyoner, Bir Hudut Şehrinde Ansızın Ateş Açtılar Tren Kaçtı Sabık Krala Senede 20 Bin İngiliz Liralık Tahsisat Verilecek Bükreş. 8 (AA) —"D.N.B,, Temeşvar'dan haber verildiğine göre, birkaç yüz lejyoner, sabık Kral Carol'u hududa götürmekte | olan bususi trene taapruz teşeb. büsünde bulunmuşlardır. Saat 17 ye doğru tren gara girerken hat tin iki tarafında yer alan lejyo. nerler tüfek ve rovelverlerle tre. me'ateş açmışlardır. Derhal sür. atini arttıran trende bulunan muhafızlar silâh ve mitralyöz a. teşile mukabele etmişlerdir. Va. gonların birçok camları kırılmış- tir. Trende yaralı olup olmadığı henüz bilinmemektedir. Tren kaç tıktan sonra lejyonerlerden bir kısmı münferit bir lokomotife binerek hususi trenin peşinden tmişler, bir kısmı da otomobil kiralayarak *reni hudut İstasyo. nu olan Hatzfeld'e kadar kovala. mışlardır. Lejyonerler buraya geldikleri zaman tren Rumen hu- dut istasyonunda durmıyarak Yugoslav hudut garına varmış bulunuyordu. İSVİÇREYE DOĞRU Bükreş, 8 (A.A) — Eski Roman- ya Eralı Carol'ü götürmekte olân Hu- susi İren, dün öğleden sonrs Yuzos- lav hududunu geçmiştir. Trân, bu, gün İtalyan arâris'ne vasıl olduktan sonra, derhal İsviçreye doğru yoluna devam edecek ve öğleden sohra İz- viçreye varacaktır. Eski Kralın kati ikametgâhı henüz tesbit edilmiş değildir. Çünkü İsviçre billkümeti, sabık hükümdara ancak aylık ikamet mezuniyeti vermiş- Eski Kralın ilk merhalesi, Lugano (Sonu, Sa; 2 Sik; 6) m eN Reisicümhur, Dün Ş. Saracoğlunu Kabul Etti Evvelki gün İzmiti şeref. lendiren Cümhur Reisimiz İs. met İnönü, Savarona yatı ile tekrar şehrimize avdet etmiş. lerdir. Mili Şefimiz, dün Floryada Hariciye (Vekili Şükrü Saracoğlunu kabul bu. yurmuşlardır. maçından bir görünüş ait tafsilât ikinci sahifededir) İngilterenin cenup sahillerinde ve Times halicine civar mıntaka larda cereyan den şiddetli bir hava harbini gösterir temsili resim. NGİLTEREYE En Şiddetli Hava Hücumu Londrada da Büyük Yangınlar Çıktı, 400 Ölü, 1400 Yaralı Var Hasar Mühimdir Hücumlar 10 Saat Sürdü ve Şiddetli Muharebeler Oldu Londra, (AA) — Resmen bildirildiğine göre, dünkü hava hücumunda 400 ölü ve 1300 ilâ 1400 ağır yaralı olduğu tahmin edilmektedir. Dün 99 düşman tayyaresi imha edilmiştir. 23 İn. giliz tayyaresi kayıptır. Fakat pi. lotlardan sekizi sağ ve salimdir. Hava ve Dahili Emniyet Nezaret. lerinden, dün akşam Londra üzerinde düşmanım yaptığı ve bütün gece da, ha mahdut olürak devam &den yük hava hücumu hakkında şimdi a- bnan mütemmim malâmata nazaran, bombardıman genişlemiş ve son saf- halarında gelişi güzel Yapılmıştır. Ha. Bar ağırsa da, cereysr eden muhare- beye nisbetle ciddi değidir, Düşman, kuvvetlerinin böyük bir kasmını Londranın OŞarkındi Times nehrinin iki sahilinde bilhassa nehir kenarında temerküz ettirmiş ve ora- da üçü büyük olmak Üzere, mütesd. dit yanıfınlar çıkmasına sebep olmuş” ar. Masar çoktur. Birçok kimseler muvakkaten sığınsksız kalmışların da tehlike Omıntakesından uzaklaştı mişlar ve kendilerine sığınak ve gi (Sonu, Sa; 2 Sü; 2) Bulgar - Rumen Anlaşmasının Kati Esasları Ahali Mübadelesi 3 Ay İçinde Yapılacak Sofya, 8 (AA) — Krnlora anlaş- masına tevfikan Romanya 1912 hu. dutları dahilinde Cenubi Dobrucana z : 1 — Anlaşma tasdik edilir edilmez, Bulgar oskeri komisyonları Rumen Komizyorlarile işbirilği “yapsrak mas ballinde yeni hududu Sıhhatla tayin 3 — Sivil makamlar mümessiileri 15 Eylülde Dobrucüya girerek devle- te ait ve umumi binaları işgal ede- ceklerdir, 3 — 20 Byldl sabahı sast 9 da Bul- gar kıtası hududu geçerek 10 gün tarlında Cenubi Dobrucayı işgal e- deceklerdir. 4 — Anlaşmanın tasdikini takip e- den üç ay zarfında Cenubi Dobruca, daki Rumen ve Şimali Dobrueadaki Bulgar ahalinin mecburi mübadelesi yapılacaktır. 5 — İki memleketin sair mınta- kalarındaki ( ahalinin mübadelesinin bir sene zarfnıda yapılması ihüyari olacaktır. 5 — Bişar devleti 450 milyar Jeva muadili bir meblâğı ey olarak Rumen (Sonu, Sa: 2, Sü: 5) bü-| Başvekil Ankaraya Ankara; 8 (A:A.) — Başvekil Dr. Refik Saydam, bugün şehri. mize dönmüş ve istasyonda Ve. killer, Parti Genel Sekreteri ve umumi İdsre heyeti azalarile İmebuslar, Vekâletler müsteşarla. rı ve umumi müdürlerile Vali ve Belediye Relsi, Merkez Kuman. danı ve Emniyet müdürü tarafın. dan karşılanmıştır, MÜNAKALE VE ADLİYE VEKİLLERİ Bir müddettenberi İstanbulda bulunmakta olan Münakale Ve. kili Ali Çetinkaya ve Adiiye Ve. kili Fethi Okyar dün akşamki Askeri Vaziyet Cenubi İngilterede Almanların Tah ibe Çalıştığı Hedefler Her günkü Alman resmi teb- liğlerinde mütemadiyen bambar- dıman edildiği bildirilen ve he- men de her gün hava kuvvetleri tarafından ziyaret edilen yerlerin isimleri şunlardır. Londra, Kent, Southampton, o Hull, Newcastle, Liverpool, Karâift, Glaskov, Briz, tol, Svansez. Bu isimler, İngilterenin Cenup, Cenubu 8 Cenubu Garbi sahillerindeki | İlmanlarıdır. İn- Verenin ithalât ve ihracatının X 50 si bu llmanler vasitasile Girip çıkar. Ayni zamanda İngilizlerin en büyük deniz üsleri de bu sahil- lerde bulunur. Bünlerm en bü- yükleri Pö th, ve Portland Ilmanlarıdır. Portemouth'in bü yük kömür ve petrol depoları, büyük bir radyotelgrafi istasyo- mu, İngiliz esinin gizli lâ- boratuarları, bâhriye mektebi, A. smirallik “dai inşmat tezgâhla- rı, dört şimendifer İstasyonu, ve İ müteaddit o büyük müesseseler vardır. İngiliz deniz kuvvetinin siklet merkezi bu limanlardır. İngilizler bu sahilleri, Alman bücum bin bir ç yalar, semaforlar, müdafan fener5 İİ Jeri, işaret kuleleri, vesaire ile İl techiz edilmiştir. Almanların bir aydarberi her gün ve her gece bu sahilleri, bu limanları ve bu deniz üslerini bumbardıman et» meleri, bu limanlar vasitasile ya» pılan nakliyatı durdurmak mak. İİ sadını takip etmektedir. Alman bava kuvvetleri ve denizaltılar ayni zamanda bütün bu sahil boylarına bir sydanberi munta- zamin mâyin dökmektedirler. Maksat, dışarıdaki deniz kuvvet- lerinin bu limanlardan (istifade edebilmelerine mâni olmak, li- münlarda. bulunanı deniz kuvvet- lerini de burularda hapsemektir. Binaenslerh Alman hava taar- ruzlarının bir cephesi de, İngiliz deniz kuvvellerine karşı çevrili miş demektir. Fakat bir aylık bombardıman (Sonu, Sa: 2, Sü: 6) Ankarada Adliye ve Münakalât Vekilleri “de Dün Döndüler trenle Ankaraya dönmüşlerdir. IKTISAT VEKİLİ EREĞLİDE Ereğli “Konya, 8 (A.A.) — İktısat Vekili Hüsnü Çakır, refa- katinde Sümerbank Umum Mü. dürü olduğu halde dün Ereğliye gelmiş, istasyonda kaymakam, Belediye reisi, Parti reisi, me. murlar ve kalabalık bir halk küt lesi tarafından karşılanmıştır. İk. tısat Vekilimiz bez fabrikasını gezerek tetkikat yaptıktan sonra Belediyeyi ve Partiyi ziyaret ey. lemiş ve bu arada alâkadarlardan Ereğlinin iktisadi vaziyeti etra. finda izahat almış, halkın dilek. lerini dinlemiştir. İtalyanların Suriyedeki Faaliyetleri Memleketi Kolayca İşgal Edebilmek İçin Hazırlanıyorlar Kahire, 8 (A.A.) — Reuter'in Kâhirede salâhiyettar mahfiller. , den öğrendiğine göre, Fransüdeki Alman mütareke komisyonunun bir delegesi, 28 Ağustostanberi azası Beyrutta bulunan İtalyan mütareke komisyonunun taleple rini takviye için, pek yakında Suriyeye gönderilecektir. Komis. yonun açık hedefi, harp malze. mesini tespit etmek ve enterne edilmiş olan İtalyanların halen serbest bırakılmış olup olmadık. İlarını anlamaktır. Fakat, bazı !tayyarelerin Suriyeden kaldırıl. makta olduğu hakkındaki haber. lere bükılırsa, komisyonun haki. (Sonu. Sa: 2, Sik 7) | YAZA mevsimden sis dalgalandı, düşman donanma, cık pos bastı, barut dumanı sarmadı; yalnız bulutlar dolaştı ve tepemizden murlar döküldü; işittiğimiz tep duyduğumu; çökmesi değil, — Bu sene yaz geç geldi, erken gidi; Tar, sürekli yağmurlar, vakitsiz soğuklar, de bir keyfimizi kaçırdı. Bilhassa hafta tatillerinin çoğu bozuk havalara rastladı, halk sereserpem kâm alamadık; gözümüz arkada kaldı. — Hayır, ben başka fikirdeyim: Mademki ufuklarımızda biraz Almanyada Bir Çok Hedefler Bombalandı İngiliz Tayyareleri Geniş Bir Sahada diler Yeni Baskınlar Faaliyet Göster Karaormandaki Harp Levâzimi Depoları Tamamen Ateşlendi Londra, 8 (A.A.) — İngiliz Ha. va Nezareti tebliği: Bombardıman tayyarelerimiz, fena rüyet şeraitine ve şiddetli müdafaaya rağmen İşgal altında bulunan Manş limanlarındaki seyrüsefere karşı muayyen hü. cumlar yapmışlardır. Calais'de, bombalar, havuzla limanın mete hali arasında patlamıştır. Bow. logne'da yangınlar çıkarılmış ve 'Loubet havuzuna tam isabet ol. muştur. Ostende Ilmanında mav-. nalara da isabet vaki olmuştur. Dunkergue'de toplu halde bulu. nan mavnalara da hücum edil. miştir. Sahili aşan diğer bombardıman fi- lolarımız Essen'de Krupp fabrikalaği- (Sonu, Sa: 2. Si: Daladier, Reynaud Ve Gamelin Mevkuf Cenevre, $ (AA) — DNBİ Vi- ehiy'den bildirildiğine göre sabık Pran sız haşvekillerinden Daladier ve Rey. naud ile sabık Fransız başkumandanı General Gamelin, tevkif edilmiş ve yüksek dövanın İçtima etmekte olduğu Rion civarmda bir şatoda mevkuf bö Tandurulmuştur. Bu, umumi emniyetin idamesi hakkında son zamanlarda ma“ sırlar “heyetinin tasvip mucibince alınış bir iht 5 dir. Bu kanun hükümlerine göre? dev. let için tehlikeli şahışlar, harbin deva. mı müddetince mevlğıf bulandurulabi. birler. (CC GÜNLER GEÇERKEN ) VEDA YAZAN: REFİK HALİD r. Ayrıca sert rüzgâr. attâ coşgun sellerle, iki gezip tozamadı. Hülisa güzel inmedi; hudutlarımızı zi avada tayyare filoları değil. bombalar değil, sadece yağ. iniltisi değil, yaprak hışıltısıydı; gök gürültüsüydü; madem ki vö- purları yaralarından kan sızan gaziler yerine şapkalarından su damlayan geziciler doldurdu ve istasyonlarda haykırıp dövünen ahali yerine gülüşüp koşuşan insanlarla karşılaştık; madem ki yol. larımığda muhacir kafileleri verine feyiz ve bereket taşı: lar gidip geldi ve pa: taştı, sokaklara serpil, timiz mutlak, imanımız sağlam, çoğu devlete nasip olmamış müstesna letafet! Güzel yaz! Yine böyle gel, bizi gif... Güle güle! imiz tamdır. hâkimiyes biz 1940 harp inin yazmı etle geçirdik. böyle bul ve yine böyle bırakıp