1 Şubat 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

1 Şubat 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

ra A Ee 903.4 bü sanati öğretiyorum. diğ gösterdiğim usulleri tatbik etmek i& gibi kısa bir zaman içinde müşterile- rttırabilir. Ben bu kitabımda size , Fiyatı 50 kuruş. Donovan Geldi CUMARTESİ 1Ş$ubat 141 * Rooseveltf'in Şahsi Mümessili Dün Gece Ankaraya Gitti Albay Donovan, dün öğleden son Hitlerin Nutkundan Anladıklarımız rin Balkanlara ösir söyledik- las Almanyanın Romanyaya ni asker yığdığını Irah etmekte- dir. Hitlerin Balkanlarda bir İngi- iz tahriki görmesi muhtemel bis) teşebbin için mazeret hazırlamale- tan başka bir maksada atfedilemez. Fakat Balkanların bugünkü vaziye $, Hitlerin böyle bir taarruza geç mesine müsait değildir. Onun için bu tehdit, Balkan devletlerinden biç birini korkutmuya kâfi gelmiye- cektir. Hi M. Zekeriya SERTEL Şer eveeki gün, Nasyonal sosyalizmin sekizinci yıl dönümü münasebetile Böuk irat etti, Bu nutukta Führer, kafalarda istiham halinde yaşıyan bütün meselelere temas etti, Filvaki he- men de bildiğimizden fazla bir #ey söylememiştir. Fakat, bu nut kun vaziyeti sz çok aydınlatan tarafı dn yok değildir. Bu nutuktan öğreniyoruz ki: — Almanya İngiltereyi istilâ- m vaz geçmiş değildir ve bü tiln kara, deniz ve hava kuvvet- lerini bu maksada göre yeniden teçhiz edip hazırlamıştır. — Almanyanm tek düşmanı İngilteredir. Onu nerede bulursa orada hücuma geçecektir. Binne- maleyh harbi İngiliz adalarına İnhisar ettirmiyerek İngilterenin bulunacağı her yere teşmil ede- cektir, — Amerikanın İngiltereye yar- dim kararı, Almanyayı telâsa dü- Yürmüştür Bu yardımı önlemek İçin icap ederse Amerikan bay- Tağmı hamil vapurları da belen Maktan çekinmeyecek, ve Ame- Tika ile Siri göze alacaktır. — Almanya 941 yılımda harbin kat'i neticesini almaya karar ver- Miştir, Veyahut Alman halkını böyle vir vaitle uvutmak ihtiya- &ını duymaktadır. — Almanya Avrupa kıtasına hâkim olmaya karar vermiştir ve kıtava başkasının müdahale- sine imkân bırakmıyacaktır. * * itlerin mutkunda bizi en 2i- yade alâkadar eden kistin, Beikanlara git olan beyanatıdır. Kitler nutkunun bu kısmında İngilizlerin Balkanları kazanmak Veya Balkanlarda bir cephe İh- ? etmek istediklerini ima ede- Tek. buna müsaade etmiyeceğini Üvleriştir. Yani İngilizler gerek nanistana yardım icin, gerek- # Balkanısrda yeni bir cephe kermak için Selâniğe asker cr Tava teşebbüs ederlerse, Al- Tanya derhal bu te akim *rakmak için uzun bir ra Yeşilköyde tayyareden inerken Amerika Cümhürreisi Mister Roosevcit'in şahsi mümessili Al- bay Donovan, dün Türkiye sasti ile 13 te hususi bir tayyare ile Atinadan hareket etmiş ve saat 13,30 da Yeşilköye gelmiştir. Al bay Donovan, Yeşilköyde Bakır- köy kaymakamı Bahir Öztrak, Amerika konsoloshanesi erkâr gazeteciler ve diğer alâkalılar ta rafından karşılanmıştır. Amerika Cümhurreisinin şahsi mümessili, hava istasyonunda kendisile görüşen bir muharriri- demiştir. ki; “Memleketinizi ziyarete imkân bulduğum için çok memnunum. Bu akstın (dün) Ankaraya gide- rek Türk hükümet ricalile temas isrüs bulunacağım. o Ankaradan sonra Filistin ve Mısıra da gide- y Donovan, Bundan son- Derne'den Sonra İngiliz Kıtaatı Bingazi'ye Doğru İlerliyor Alman Tayyareleri İsmailiye ve Süveyşi Bombalamış! Kahire, 31 (A.A) — Umum! karargâhın tebliği: Bütün cephe- lerde harekât lehimize olarak inkişafta devam etmektedir. Londra, 31 (A.A) — Bugünkü İngiliz gazeteleri, İngiliz kıtala rının Bingaziye doğru ileri hare- keti ile meşgul olmakta ve vazi- yeti tetkik etmektedir. “Daily Telegraph gazetesi şunları yazı. vor: Libyada'daki İngiliz ordusu nun hedefi, bu. havslide düşme- nın en mühim kalesi olan Binga- zi'dir. İngiliz rı Derne'nin (So: 5.Süy | ve karşılıyanlarla görüşürken.. ra Bılkarlarda yaptığı ve Türki- yede yapacağı temaslardan bek- lenen yayenin ne olduğu şeklin- deki suale de şu cevabı vermiş- tir; “— Bu hususta hiç bir yerde hiç bir gazeteciye bir şey söyle- medim, Burada da ayni şekilde hareket eleceğim için beni ma- zur pörmenizi rica ederim. Amerika cümhurreisinin şahsi mümessili Yeşilköyde, kendisini karştlayanlara teşekkür ettikten sonra otomobille şehre gelmiş ve Amerika . konsoloshanesine git- miştir, Misafir eksam Üzeri saat 19'da kalkan Anadolu ekspresinin ar- kasma bağlanan hususi bir va- gonla Ankaraya hareket etmiş- tir, Albay Donovan'ın Ankarada kaç gün kolscağı henüz belli de- Bulgar Meclisinde Hükümetten İstizahda Bulunuldu Bir. Kısım Mebuslar Bazı Meselelere Dair İzahât İstiyorlar Sofya, 31 (A.A) — Içlerinde tanınmış odemokratlardan Stei- nof bulunan 15 nafiz Bulgar mebusu ve sol cenah mebuslar, yakında hükümete sormak niye- tinde bulundukları bir sual listesi hazırlamışlardır Sual Jistesinde aşağıdaki hususlar hakkında hü- kümetten vaziyet sorulmaktadır: 1 — Kral Boris'in Berehesga- den ziyareti ve Hitler ıle yaplığı görüşme, 2 — Bulgaristanın istiklâl ve hürriyetinin tehlikede olum olma. (Sonu: Sa $. Sü 5 Telgraf: TAN, İST. Telefon: 24810, 24318, 24319 02 TANEVI, İstanbul Ankara Cad. No. Amerikaya Göre İSTİLÂ Teşebbüsü Yakın Knox, 2-3 Aya Kadar Bir Buhran Husule Gelebilir, Diyor. ; Hükümetin Kararı Vakit Kazanmak İçin Projedeki Tadiller Kabul Edilecek Londra, 31 (A.A.) — Bahriye! Nazırı Lorü Alexander bugün Prestonda söylediği bir nutukta demiştir ki; “İleride daha ağır vazifeler ve daha acı imtihanlar bizi bekli- yor Dünyanın şimdiye kadar as- İa görmediği en büyük askeri teşkilâtın bütün ağırlığı ile İn- giltereye saldıracağı gün kati su rette yaklaşacaktır. Biz, bu hü- cuma tek başımıza karşı köyaca- Jaz. Ya galip geleceğiz. yahut mahvolavağız Tarihimizin en bü yük âm yaklaşıyor. Ona lâyık o- iacağız. Bugüne kadar başardı ğımız şeyler bize galip gelmek fırsatını temin etmiştir. Şimdi zaferi elde etmek için bu hususi fırsatı kollemalıyız.,, Amerika Bahriye Nazırının mühim beyanatı Vaşington, 31 (A.A.) — “Reu- ter,, Amerika Bahrive Nazırı Al (Sonu: Sa 5; Sü Paris Matbuat da Vichy'yi Tazyika Başladı Temps, Vichy Vatan Menfaatleri Aleyhine Hareket Ediyor, Diyor Paris, 31(A A)—“D.N.B.. “Non au Temps,, gazetesi Fran- metinde değişiklik lüzu- var etmekte ve bu yapıl- madığı takdirde Fransanin hal 5 KURUŞ * 6na Yıl Atina, 31 (A. A.) — General Metakras öğleden songa Akropol karşısındaki metfenile görül müşür. Censze mörasiminde ral, yeni Başvekil, hükümet a- , yüksek devlet memurları, Kordiplomatik, Yunanistandaki İngiliz haya kuvvetleri ve yar 'dımei kuvvetler kumandanı ba ar bulunmustur. Muhteşem bir cenaze alayı Atina, 3i (A, A.) — Bugün A- tina sokaklarında, yolların iki ta- rafına sıralanmış diz çöken hal- kın arasındar. General Metaksa- sın tabulü, Yunan bayrağına sa- nlı olarak geçerken, Yunan top- leri Arnavutluk dağlarında müs- tevlive zarsı ateş ve demir yağ dırıvardu, General Metaksasın milli cena: 28 merasimi muzaffer bir askerin cenaze merasimi olmuştur. Bu- gün bütün Yunanistan büyük ö- lüye ağlamaktadır. Merssimde (Sonu: Sa 5; Sü 5/ 7a ikbalnin meş'um bir ik rasla hatalara düşen insanlar yü- zünden doğrudan doğruya tehli- keye gireceğini yazmaktı Boyünkü hükümet, Mareşal Petain'i Lava! ile olan ferte - hsuterive (mülâkatının netice vermesine ve &yni zamanda tü- ahhütlerinin ifasına mani olmak ve bu suretle de 13 Kânunuev- vel hükümet darbesini bertaraf etmek icin her seyi yaptıktan sonra Berim ile Vichy arasında itimat kalmamıştır. Gazete, Almanya ile Fransa a- rasında Montoli başlı & serin devamsızlığı mahküm ol- mak tehtikesinde bulunduğu ka- öeatindedir, Fransanın bunu şim- diden bilmesi lâzımdır. Zira mu- kadderatı mevzuu bahistir. La- val'in siyasi sâhneden çekileli- denberi Vichy ile Paris ve Ber- (Sonu Sa Xx Su 9 sevk ediliyor, İngiliz Askeri Heyeti Şehrimizde ir müddettenberi Ankarada bulunmakta olan Ingiliz as keri heyeti dün sabah şehrimize gelmiştir. Heyet azası, Parkate İline inmişler ve saat 18 ae 'ngiliz konsoloshanesinde şereflerine verilen kokteyl partide hazır bu- Tunmuşlardı İstanbul komutanı Tümgenetal Ishak Avni Akdağ da misafir ge neraller şerefine dün akşam Per“ kotelinde bir ziyafet vermiştir. Askeri Vaziyet BİNGAZİNİN - | İŞGALİ DE ÇOK YAKINDIR (Askeri muharririmiz yazıyor) Bingazi istikametine doğru İn- | giliz ileri hareketi hiç durmadan devam etmektedir. Bunun inkişsf edeceğine şüphe yoktur. Şimdiki İng'liz işgal sından | Bingaziye doğru iki yol, vardır. | Bunlardan birisi sahil yol Mihal ütsak noktasındı rak doğrudan doğru giden kara yoludur. İngi ! diğeri başlıya- ket sahasmım önünde iki lanması ilerlemeyi kolaylaştır. maktadır. Kara yolu bir parça Bu itibari sarptır. deniz yoluna nisbetle, bu yol üzerindeki yürü- yüşün biraz ağır olması tabildir. (Sonu: Sa 8, Su 4, G. METAKSASIN CENAZESİ Atinada Büyük Ölüye Muhteşem Bir Cenaze Merasimi Yapıldı Türkiyede Bayraklar Yarıya Kadar Çekildi Müteveffa Elen Başvekili General Metaksa»'ın bir merasim esnasında alınış bir resmi AŞKIN TEMİZİ «Milli, Hissi ve Aşki Roman Yazan: AKA GÜNDÜZ Satış yeri: TAN — İstanbul. Fiyatı: 100 Kr. Hitlerin Son Nufku Nasıl Karşılandı? Tepedelen'in İşgaline İntizar Ediliyor İtalyan Mukabil Taarruzları Hiçbir Nutuk Ne İngilterede Ne de Amerikada Netice Vermedi Londra, 31 (A.A) — İtalyan ye ettikle- rine dair hiç bir teyit mevcut ol- mamasına rağmen, İtalyanların tecrit edilmiş vaziyete düşme- mek için, cephenin bir çıkıntı teş &ileden bu mıntakasını terket- imenin duha ihtiyatlı bir hareket olacağını nazarı dikkate almaları muhtemeldir. İtalyan hücumları Londra, 31 (A.A) — Salâhiyet tar İngiliz mabafilinde söylen: ğine göre, Arnavutlukta İtaly ların son gürlerde harp usulünü (Sonu; Sa 5; Sü 7) Alâka Topladı Ankera Radyo Gazetesi dün âkşarn neşriyatına başlarken, Al- man devlet reisi Hitlerin evvelki gür Merlinde söylediği nutkun A- merika ve İngilteredeki akisleri- ni faklü etmiştir. Radyo Gazete si demiştir ki: | “Hitlerin son nutku, İngiltere ve Amerikâda 'büyük alâka vw yanılırmanınştır. Her iki memle- ket matbudtı, Hitlerin yeni ve İmluhim bır şey söylemediğini yazmaktadır. Yalnız bu matbuat- ça da.dikkete Jâyik görülen nok- ta, Hitlerin Bolsevikliği bir ta- (Sonu: Sa 3: Sü 2) (GÜNLER GECERKEN "Sanat Eseri,, Ne Ola? Yazan: Refik Halid enç meslekdaşımız ve dostumuz Müntekim —ki Hakikat'- teki yazılarını fikirli yazı sevenlere tavsiye ederim— “bir sanat eserini anlamanın ne dmek olduğunu, soruyor. Anlamak cihetini anlatamıyacağım fakat benim bakışıma göre bir sanat espri sedir, bunu, okuduklarınia ve benimsediklerime İstinaden. anlatobilirsem belki de suali inden cevap vermiş olaca- Hım: Samat eseri, hem “elit,, dedikleri seçme zümre, hem de halk için ikisi arasındaki müşterek noktaları, yani beşeri tahassüsleri kudretle ifadeye muvaffak olan eserdir İfade ve tebliğ tarzların- daki râhiri değişmelere ve içtimai farklara, inkılâplara tağmen insanırk derin teessürler ve “insiyak, meselelerinde sabit olduğu için halka temas etmiyen, yani yaşayış farkları haricinde bütün insanlar arasındaki —keder, neşe, aşk, kin şefkat, istırap vesaire gibi— hiç değişmez ebedi duyguları, güzelliği doğuran ilham ve teknik kudretine dayanarak yaşatamıyan eter, büyük, mühim ve İyi eser olamaz. Bö: r eser, sanatkâra tanllüku cihetinden lerdi. fakat tesiri cihetinden içtimaidir; sanatkâr bu iki unsuru —berkesten iyi duymak ve duyduğunu herkesten daha İvi anlat- mak, fskat yine de herkesten ayrılmamak şartiyle— telif eder Sanat eseri o dür ki içinde bir millet, bir ırk, bir nesil, bazan tamamiyle hir insanlık kendini görür, tanır. anlar. Sanat, ilham ve teknik cihetinden tarihi bir tekâmüle maruz- du ve bu tekâmül de cemiyetin ve beşeriyetin tekâmülü netice» sidir. Binaenaleyh büyük sanatkâr, zamanının “insan, ımı ve “çhedi insan,, 1, kendi yaşadığı devrin en usta reknik vasıtalarını kullanarak; gösterebilen adamdır; sanat eseri de onun bu kıymet- e, bu kiratta, hu ustalıkla yaşattığı eserdir. “Yaşattığı. diyorum; zira sanat geçici güzeli, ebedi yapar, silinecek olan hayatı tesbit eder, bu suretle de, neticede —bir Estetik üstadının dediği gibi — ölümü durdurur! Bence bu şeraiti haiz olmıyan eserler, sanat eseri değil —hali: tâbiriyle söyliyeceğim— fasafiso şeylerdir; anlaşılsa da kıymeti yoktur, anlaşılmasa da! Anlatabildim mi aziz dostum? X i . t