11 Mart 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

11 Mart 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

Büyük Macar Hikâyesi e Günah | Lojas Biro'dan - Çeviren: Ha-Ça ei iyana sokaklarını sert ilkbahar rüzgârları süpürüyordu.. Üç we kardeşler, tiyatrodan — çıktılar paltolarının. yakalarını kaldırarak ii udımlarla ağır ağır evlerine ru yürümiye koyuldular, Her üçü “Saray tiyalro orkestrası, dandı. Evde ihtiyar anneleri tara- kodan karşılandılar. Onun, bitkin, irin bir hall vardr Saçları ağar- büyük bir yükün altmda ezilmiş ydi. Üçünün de paltolarını mah- aldı, sonra da yemeklerini ge- için mutbağa koştu. Üç Solis kardeşler, masaya çöker oturdular. — Bübam daha gelmedi mi? diye Ahnesi çekingen bir acele e ce” verdi: — Hayır, daha gelmedi, Rudolf yemeğe başlamıştı. Annele- biraz ayakta bekledi, fakat daima Guğu gibi, oğullarından hiçbirinin lsiyle konuşmak tenezzülünde İanmadığını görünce, dilsiz bir aciz finde tekrar miutbağe | Mizülüverdi. kardeş, derin bir yeis içinde ye- erine devam eiyorlardı. Bir ara Artık dayanamıyacağım. | Maksimilian asları yapılı bağını sal- trap dolu bir sesle: — Ben onlar: bırakıp | gideceğim, 1 dedi, Rüdoli söze karıştı. — İyi bir oda biliyorum. Kalenin nda, Sehibi bir pastucıdır. Bir- 1 güzel kızı var, >— Pekâlâ, o halde oraya taşmıcız, Hi, Mukalmillan, rem sonuna doğru dışsrrda babalarının sesini ( İşicsmer, Sneklerini öcele ila bilirdiler, oda” ina çekildiler ve pipolarmı yakn- yataklarına uzandılar, Mu ara, babaları, imparator sara- n mülekaii kavaslarınan Herr yemek odasına yürülü ile gir O akşam biraz lazıaca kaçırmış” Henüz solraya olurmuştu ki, ka- yemeğini gelirmiş bulunuyordu. rağmen 6, homurdanmıya baş- * — Tabit Litgi, tabil; ben ucundan , sen dune çok memnun olursun. Ml zömmek isterdin, değil cu lat Hai? Mekat boşuna uğraşıyor. kavasının hevays kalkan isoli Binirli dir el tara! in süntiki yakalandı. — Birak onu! Yeter artık çektiği — Ben #ize bunu mu birettim? © ye haykırdı Herr Şoltz. Büyük bir hiddet içindeydi. — Hayır, fakat artk gına Usandık! — Kendi öz bubanı karş, omasd oluyor da el kaldırabiliyorsun?. Böyle bir eviki, lânete müstahaktır. — Peki öyle olsun, ama onu birak — Kilisedeki yeminlerin kudaiyeti- bi lekeledi © — Artık KAN derecede de çekti. İstemiyorsan, biri gitsin. o Ama, modem Kİ, tutuyorsun, bar! eziyet etme, Srs #eray kavası ber ne pas basma olursa olsun, kuldmdı- & kolu büşunu indirmek niyetinde “değildi. Fakat üç oğlu tarafından ya- kalandı ve odasina kapatıldı. Gururu kırılan Herr Şolte, birkaç defa ka- piye zorladı, fakat sunra, olduğu yer- de sızdı, kaldı. Odanm ortasında o kadın, gözleri yaşlı, aypi muhviyetkör tövriyle du- ruyor, eteğini düzeltiyordu, Üç oğlu langaş, şaşkın, Önünde duruyürlar- Nihayet Maksimillan o garip oir halle; geldir “» — Otursüna,. Anne, yorulucuksın, diye kekeledi. Bizimle otur, örne! Frariz ona bir iskemle uzat. O- turdular, Bir müddet, tek kelime kas huşamadılar Annelerini bep, ör gör- İmiye alışmaşlardı, ve şimdi de sami- mi, sıcak kelimeler onlara uğır ve zor geliyordu. Kudımın kederi, ürgek gözleri, bi- İrinden öbürüne koştu. Onlar gözle- rini indirdiler. Nihayet Makatmilimri İ başını kaldırabildi ve: — Anne, dedi; senin demin söyle- diğini doğru mu İşitiim scabu? — Bargisini? — © ismi. O erkeğin isnini. Kim- di 0? Kadının yorgun göz kapakları, 5- tak gözleri üzerine düştü: — Bethaven, diye fısıldadı. Üç kardeş, beyecenla | bakıştılar, biakeimilin yutkundu; — inanemıyor gibiydi: — Hangi Bethoven? Kadının solgun göz kapakları yeni- den açıidu. Yavaş bir sesle — Yalmız bir ipe vardı, deği, Makalmlilar, hürmeten gelen bir korku ile — Iudvig von Behoven mi? diye kekeledi. — Evet, Ludvig von «Betböves Ayni evde oturuyorduk, Hepinizi o” vi masadan uzaklaş ve Yine sein ri ksa i > Gorüyarum, dyu ediyorsun. Am» Taydasız. Ne yapsan cehennem» Yunman mukudder, Faxat seni 0- Pe uğurlamadan özee, işiediğir Bü” ab aiaretini burada ödeyeceksin; ru kocanı aldatmış olduğun için! eda içtiğin andı bozduğun için kâhın kudaiyetini tekelediğin içini dur, orada! Oynama, yerin- Günahunn kefarçti yirmi iki ürü; yöyle bir 15 sene sonra, Allahım huzuruna çıkaracağım; zunca bir süküt oldu. Üç kar- deş, âdetn dilsizleşmişlerâl. Sona annelerine daha çok sokuldu” la ve ürkek ellerle yavaşça onun el- bisesini okşamaya başladılar, Rüdeli, işli ve titrek bir sesle; — Anne, Anlat, dedi, — Ne olur, anla: b:ze. dedi; Franz. Mlksimilisn hatifçe başımı salla. Kadın evelâ uzun uzun onlara bak- U. Sonre © uzaklara deldi. Zamanla gözlerine yumuşaz bir ışı geldi ve rüyada imiş gibi acaip bir marılir İle konuşmuza başladı, ——— m Sacağım, ama, © üne kadar he- bini ben göreceğim, senin) Ve ber. Yandaki odada üç kardeşler, yatax- na heyecandan © sarsıtıyarlardı. toki: — Yine onu döğecek, diye trldadı. Mesimilia omuz sike Hâlâ alışamadı me? Praniz'ırı dudakları titriyordu: > Yirai iri yıl, dedi. Uzun bir za ir, Oda çok gekti, amma, ER iii di gear 5 ” tadın baygın bir inilti ile cevap Maksimilian keyecan içinde arkasmda duruyordu. Birden yüzünü kardeşlerine çevir- zaman sapsorıydz işiikiniz. B © Ya, dedi; demek © 4di, ha! Ben İ kolunu kaldırmıştı ki, Maksi- ban iceriye daldı ve ssbık saray İngiltere ve Amerika (Başı 1 incide) ması, paranın altın esasından ay- rılması, uzak şarktaki pazarların tehlikesi, Amerika- yı Ingiltere tarafında yer almıya mecbur ediyordu. Ingiltere mağ- lüp olursa, Amerika yeryüzün - Başı 1 İneide) fiş, tatbikata geçebilmek maksa- Giyle kongreden 250 ile 500 mil yon İngiliz liralık tahsisat iste mek olacaktır. İngiltereye yardım için 2.5 mil yar İngiliz liralık muazzam bir meblâğın sarfını icabetiirecek üç senelik bir plân hazırlandığı te- min edilmektedir. Kongre münakaşa ederken hiü- kümet çalışıyordu. Bu çal neticesinde 125 milyon İngiliz ie | ralık muhtelif malzeme simdiden | ta hazır bir halde bü- lunmaktadır. Planlar hazırlandı Vaşington, 10 (A. A.) — Salâ- hiyettar mahfilden öğrenildi: lama projesi kanuniyet, kesbeder etmez, İngiltereye süratle var- dim etmek üzere plânlar hazırlan- muştır. Bu arada Alman denizal # harbine kar» koymak Üzere İngiltereye “bisküvit gemisi, verilen seri #milerden : mühim mikdarda gönderilecektir. Bun- dan baska torpille mücehhez hü- cum botların da seri halinde in- sası düşünülmektedir. Maama- fih halen mevcut plânlara naza- ran. hic bir torpito muhribi veya diğer büvük harp gemisi gönde- rilmiveceği bildirilmektedir. İngiltereye sevkedilecek mad- deler arasında yiyecek maddeleri ikinci derecede ver almaktadır. Yivecek maddelerinin sevkine ail. plânlar. ziraat, harbive ve bahri- ye nazırlarının akdettikleri son ictimalarda kararlaştırıİrıştır. Kanunun kobulünden sonra İn- giliz ve Amerikan harp malzeme- #l siparişlerinin birbirinin avni o- iy ve İİ hale getirile- leri #skmin edilmektedir. Tahsisat mikfarı Vesington, 10 (A. A.) — Roo sevelt'in harp halindeki demok- rasilere yardım projesinin tatbiki için yakında meclisten bir kaç milyarlık tahsisat istiveceöi kon- gre liderlerince tahmin edilmek- tedir, Bu tahsisatın mikdarı Rel- veit simdiye kadar mikdar hak- kında hic bir İsarette bulunmus olmamakla beraber, bunun bir milyar ile üç milvar arasında ola. salı zaznedilmekiedir. Bir miktar destiroyer daha -Maşington, 16 (A. A) — “Rd. i Roostrelt'in demokrasilere yardım kanunu projesini imzala dıktar pek'az şonra, vehi bir des» troyer grüpunun İngiltereye rini bildirmesi kuvvetle tahmin 6- dilmektedir. Büyük Deniz Harbi Yakın Görünüyor (Başı 1 incıde) edildiğini söyliyen Bevin, birkaç haftaya kadar büyük bir Atlan- tik muharebesi olacağı fikrinde bulunduğunu beyan etmiş ve de- miştir ki: “Doklarda, tezgühlarda ve bahri sanayi müesseselerinde yüzde 30 nisbetinde artarsa do- anmanın vazifesi kolaylaşmış o lur. İşçiler kolayca bu neticeyi varubilirler,. Deniz harbi kazanıl- dığı takdirde binlerce kişinin ba- yatı kürtulmuş ve harbin sonu yaklaşmış olacaktır... in , Berlin, 10 (A.A.) — Ispanyol Enzttecilerine yapmış olduğu be - yanatta Alman Propaganda Na- zın Göbbels, Almanyanın bu sene zafere kavuşacağın söylemiştir. Nazır Ingiltereyi istilâ etmek ü - zere Almanyanın havaların dü - zelmesini beklediğini ilâve et - miştir, Hava muharebeleri Londra, 10 (A-A.) — Bu sabah açık güneşli bir havada bir Ingi - liz bombardıman filosu Pas - de - Calais'yi geçtikten biraz sonra Fransız sahilinden fasılalı bir su- Tette şiddetli infilâk sesleri işi - tilmiştir. Bu müddet zarfında Manş üzerinde kuvvetli aveı filo- ları devriye vazifesi görmekte idi. İmfilâkların Boulogne bölge - #inde vukubulduğu zsnnedilmek- Rir haftalık zayiat Londra, 10 (A.A) — “B. C.,, Geçen hafta mihver dev - letlerinin hava kuvvetleri 50 İlayvare (o kaybetmişler (o buna mukabil İngilterenin © tayya - re zayiatı ancak 16 tayya - reye baliğ olmuştur. Almanlar Britanya üzerinde 11 tayyare, Avrupa kıtası ü.erinde 6 tayyare kaybetmişlerdir. Orta şarkta 16 Sı Alman tayyaresi olmak üzere, 33 düşman tayyaresi tahrip © dilmiştir. ingilizler ise, Avrupa kılası üzerinde 10 ve orla şarkta 5 tayyare kaybetmişlerdir. * Londra, 10 (A.A) — Amirellik dairesinin tebliği: Silâhh balıkçı gemisi “Nadine,, göçen cumarte- si günü “Heinkel 111, tipinde bır düşman. tayyavesiyle muharebe ederek tayyareyi tahrip etmiştir. Görme şartları #cna olduğu için tayarenin kaybolduğu görülme - mişse de, alevler ve kon - trolünü kaybetmiş bir şekilde de ize düştüğü” görülmüştür; Gemi de ne ımsanca zayiat, ne de mad- di hasar Vordır. Alman tebliği Berlin, 10 (A.A) — “Tebliğ, Vaşington, 10 (A, A) — Mü- messiller meclisi, demokrasilere yardım kanunu projesi ür A “de yarın iki saat müzekereden s0n- ra âysnın yaptığı tadillerin heye- ti umumiyesinin tesvibi hakkında ve e Aİ koymayı ittifakla ul etmiştir, ingüterenin masrafları Londra, 10 (A. A.) — “Reuter, ajansının parlâmento muhabiri yazıyor: İkraz ve icar lâyihasının Amerikada kabulü malive nazırı Sir Kingsley Wood'un gelecek ay Avam Kamarasına vereceği büt- çe üzerinde tesir edecektir. Bu bütce, İr “ilterede meclise verilen en yüksek bir bütçe olmakla be Taber, Arnerikadan * satın alınan harp malzemesi masraflarını ib- tiya etmiyecektir. Bu masraflar hususi bir hesaba konularak harp nezaretlerinin masrafları gibi har bin nihayetine kadar mahrem tu- deki iktısadi hâkimiyetini kay- bedebilir, bugünkü büyük sana- yii idameden âciz bir vaziyete düşebilirdi. Binaenaleyh Ameri - ka, Ingillereyi totaliterlerin ta - arruzu karşısında mağlüp olmak- tan kurtarmıya inedbapd Fa - kat, bunu harbe girmeksizin yap- istiyordı de, yardıma mâni olan engelleri ortadan kaldırmak lâzımdı, işte Mister Raosevelt'in teklif ettiği lâyihe, bu mfnileri kaldırmayı İstihdaf ediyordu. * * esele bu kadar basit ve bu derece kat'i menfaatlere müstenit olduğu halde, Ameri - kan efkârı umumiyesinin de tas- vibini kazanmak ihtiyacı duyul - du. Günlerce ve haftalarca, fikir- lerinden istifade edilebileceği sa- nlan, muvafık ve muhalif yüze yakın kimse dinlendi. Herkes a- Çıkça fikrini söyledi. Gazeleter aylarca bunun münakaşasını yep- tılar. Neticede lâyiha ekseriyetle kabul edildi, Artık bu kabulün Amerikan efkârı Uumumiyesinin fikrini ifade ettiğine şüphe yok- tur, ve bu hareket ile değil - mz Roosevelt ve Amerikan - let adamları, fakat Amerikan ef- kârı umumiyesi de İngilterenin harbi kazanacağı hakkındaki ka- naatini ifade etmiş oldu. Şimdi artık Ingiltere ve mütte- fikleri, istikbale daha büyük ü - mitlerle bakabilirler. #ulacaktır. Bu suretle bütce bü- yük Britanyanın harp gayretini göstermek ve harp zamanında memleket istihsalinin bütün mü- nasip şekilleriyle arttırılması i- sin tekmil gayretlerin sarfedildi- &ini bildirmek itibariyle bir işaret olacaktır. Meliye nazırı bütçeyi verme- den önce herkesin memleketin mali vaziyetini öğrenerek kuvvo- ti hakkında bir fikir hasıl etmesi- ni imkân dahiline köymak için Dn ill ğ hakkında beyanatta ulunacaktır. Yerli, memnuniyet Londra, 10(A. Ai —“AF, Amerikadan gelen haberler tün İngiliz mahfillerinde büyük bir memnuniyet uyandırmıştır. Ödünç verme ve kiralama ka- mutunun kabulü bir muzafferi- vet haheri gibi karşılanmaktadır. Kanunun süratle kabul edilmesi ie'n biç bir fırsatı kaçırmamış 0- lan ve geçen salı günü yaptığı gi- bi, 280 senedenberi geçirilen en kuvvetli buhranın vahameti ö- nünde vatandaşlarının gözünü a- çan Roosevelt'e karsı Londrada büyük bir minnettarlık duyul- Alman havas kuvvetleri dün gun- düz ve gece Ingiltere üzerindeki askeri hedeflerle Ingiliz adalarını ikata eden deniz muntakası üze - Tindeki harekâtma muvaffakıyct- le devâm etmiştir. Mubatebe lay yarelerinden mürekkep kuvvetli bir filo, pek fona hava şartlarına ve şiddetli bir müdafaaya rağ - men, Londradaki mühim askeri tesisata biribirini tekin eden dal- galar hâlinde muvaffakıyetli bü cumlar yapmıştır. Ikıncı bir hü- cum da gece Portsmouth'daki de- niz te; larına yapılmıştır, Tez- gâhlardaki tesisatta büyük yan - gınlar çıkarılmıştır, Somalideki Harekât Sona Erdi Gsaşı 1 incide) Keren mıntakasında düsman kıtalarının mevzileri, bombardı- man tavyarelerimiz tarafından bombalanmış ve mitralyöz ateşi- ne tutulmuştur. Burye'den ricat etmekte olan bir İtalyan kolunu iz'aç eden diğer bombardıman tayyarelerimiz de Debra Marke civarında bir köyü ombardıman etmişlerdir. Libyada 8-9 Mart gecesi, Trab- Jusgarp limanı yeniden bomardı- man tayyarelerimizin hücumuna uğramış ve Trablustaki düşman tayyare meydanlarına bombalar atılmışta; İtalyan zayiatı Roma, 10 (A, A.) — Umumi Xi taraından tebliğ edil- miştir; Şarki Arikada ölen İtal- yanlar 127, yaralanan İtalyanlar 530. kayın İtalyanlar 126. Şimali Afrikada ölen İtalyan- Jar 68, yaralanan İtalyanlar 98. kayıp İtalyanlar 12.230.. )onanımada ölenler: 35, yars- Tananlar 20, kavıplar 142. Hava kuvvetlerinde ölenler: 37. varalanlar 87, kavınlar 165. le ve beşinci kol işleriyle uğraşan maktadır. Ayni duygu. geçmekte olan her sastin İngiltere muha- rebesi üzerinde tesirini yapmakta olduğunu osöyliyen (o avandan Gn karşı da hissedilmekte- ip. * Nevvork, 10 (A. A,) — “Nev- beşinci koluna karsı mücadelede önavak olmasını ısrarlar istemek - bütün Alman ve İtalyan konso- losluklarının kapatılmasını tek- aslından 120 Amerikalıdan mü- rekkep bir grup İrlanda Başvekili 'De Valera'ya bir telgraf göndere- rek “Büyük Britanyaya İrlanda” pın garp limanlarını kullanmak imkânının verilmesini,, istemiş” lerdir. Amerikadan Buğday İstedi Başı 1 incide) kında beyanatta bulunmuş ve harbin ve yabancı memleketlerle münakalât imkânlarının #zalma. çalışanların hepsi bir dakika bile | S7Un neticesi olarak halkın buğ- day ihtiyaçlarının arzu edildiği İaşe lele, Istihsalât female kile “eldir 4 Bunu tebarüz ettirmiştir. Bilâhare Amiral Darlan söz a. larak İngiliz ablokası aleyhinde bulunmustur. Amiral Darlan, ab- lokanın, İngilizlerin daima iddia ettikleri gibi Almanlara katiyen zarar vermediğini tebarüz ettir. miştir. Maresal Petain burada söze karışarak demiştir ki: “Darlan'ın bu sözlerinin doğ ru olduğuna bir delil, Almanla - rın evvelce müsadere ettikleri iki milyon kental buğdayı isgal altındaki arazideki (Fransızlara iade etmiş bulunmalarıdı Amiral Darlan, sözlerine de. vam ederek, İnsaniyete yapılma- sı icap eyliyen vazifeler bahsin. de Almanların İngilizlerden da- ha âlicenap ve daha uzlaşıcı ol. Ayklerım söylemiktir. Bir Fransız ticaref vapuru tevkif edildi Viehy, 10 (A.A) — “Ofi,, (es- ki Havas) ajansı bildiriyor: Bir İnsiliz kruvazörü Captown ce- nubunda yeni bir Fransız ticaret vapuru tevkif etmistir. Bu va - pur Dakar'a gitmekte olan “Ville de Mayunga,. dır. Vapur. sene basındanberi mü- “İsadere edilen Fransız vapurları. nm 14 üncüsü ve mütarekeden. beri müsadere edilen vapurların da 108 incisidir. Verilen mald- mata göre. Fransa hükümeti bu hususta Cenun Afrikası hükü - metine siddetli bir protesto no- tası vererek harekât sahnesin - den uzak verlerde yapılan bu bil müsaderelerin yerinde olma- dığını ve harbin neticesi üzerin. de hicbir bildirristir Protestolar vetice vermez Vichy. 10 (A.A.) — “Ofi.. Ma- Tüm olduğu üzere Amiral Dar. lan ila General Huntzizer, Ami. ral Platon, General Wevgand ve General Berheret rasında dün yapılan toplantıda Afrika Impa - ratorluğumuzun haricten bir arruza karsı müdafaası itinalı bir tetkike tâbi tutulmustur. “Ville de-Mayunga,. adındaki ticaret vapurumuzun .bir İngiliz kruvazörü tarafından zavtedil - üyörine bugün su cihet ilâ. ve edilebilir ki, “İmparatorlu - ğun müdafsası,, kelimeleri yal- nız nefsi oİmnaratorluğa değil syvi zamanda Metrovolun İmp, ratorlukla münakale yolları da samildir. Meresal'in hikü meti namına konusan oAmiral 'Darlan. artık Fransız vapurları. | yül nın müsederesine ve Pransızla. rin aclıktan ölmesine müsaade etmiveceğini.. beyan etmistir Protestolarımız bosa gittiği ve Büyük Britanya ticaret vapurla. rımizı tevkif ve müsadereye de. vam ettiği takdirde, buna niha- vet vermek icin. bu vapurlara harp gemilerimizi refakat ettir. mel lâzım selrerktir. 'in talebine karşı Ingiliz beyannamesi Nevyork, 10 (A.A.) — Belçi. kada halka corba dağıtılması İ cin Hoover tarafından o vanılan teklifi reddeden İngiliz Büyük Elçisi dün asağıdaki Obeyanna- meyi neşretmistir: “İngiliz hükümeti. isgal altın da bulunan memleketlere yapı. lan yardım. ne sekilde olursa ol. sun, zafer gününü uzağa ataca- #ından emindir. İngiliz hüküme. ti, düşman isgali altında bulu- nan memleketlere denizasırı yer lerden gelecek yiyecek madde - lerinin gecmesine müsamaha ©- derek ablokayı zaafa düşürmek veya temelinden yıkmıya müsa- nde etmemek hususundaki karı. rını tekrarlamak mecburivetini görmüştür.,, Beyanname bu kabil yardım- ların hatalı bir insehiyetverver. lik tezahürü olacağını ilâve et. mektedir. Hoover'de ayni zamanda bir beyanname nesretmis ve İnciliz davasına o sempatisini veniden bildirmekle beraber. isgal altın. da bulunan memleketlerde iase meselesinin İneiliz beyanname. sinde gösterildiğinden cok fena olduğunu, fikrince bireok çoruk- ları kurtarmağa tesebbüs etme. nin hatalı bir İnsanivetperverlik olmadığımı sövlemistir, Veygant Cezairde - Vichy, 10 (Ace alti, Ge. neral Weygnd, bu sabah tayya- Fe ile Cezâir'e dönmüştür. Gene. tif eylemektedir. ral hareketinden evvel, Vichy'- İrlanda İlmanları deki ikametinden cok memnun Nevyork, 10 (A, A.) — İrlanda) olduğunu söylemiştir. Fransız delezesinin şalâhiyetleri teyit e. dilmekle kalmamış, fakat avni zamanda genisletilmistir. Gene. ral Weygand'ın. Afrikaya avde- tinden biraz sonra, Fransız Af. siküm' adina engenlane Hasılı ichy Hükümeti | Yunan Başvekilinin Nufku (Başı 1 incide) s Draç'ta Liman Tesisatına Hücum (Başı 1 incide) ruh, bir tek irade ve sarsılmaz bir! ralı Yunan tebliği: Tasrruz ha azim veren derin bir basireti si- nl mahiyetini iktisap etmiş - tir, Milletimiz, bu ssy mukad des topraklarından bir metrelik reketimiz devam etmektedir. Ye. Bi düşman mevzileri işgal ettik Taarruzumuzu durdurmak için düşman kuvvetli mukabil taar bir yeri bile düşmana terketme -İ ruzlar yapmışsa da hepsi düsma. miştir. Bu nazik saatte Atina ve Pire amelesinin bize büyük yar - dımı olmuştur, Dört sydanberi de vam eden çetin oİmtihanlardan sonra amele sınıflarınm mukave - met hissi sarsılmamıştır. Amele, ber türlü fedakârlığa hazır, ber tehlikeye karşı biâmandır. 28 ilkteşrinde başlıyan mücadelenin ayni kahramanlık ve ayni meta- netle devam ederek ahlâk ve ada- let kuvvetlerinin zaferiyle neti - celeneceğinden eminiz. , Metaksas Atina, 10 (A.A) —Atina Ajan sı bildiriyor: Dün sabah bütün Yunanistanda general Metaksa « sın ruhuna âyinler yapılmıştır. Büyük Atina kilisesinde resmi bir âyin yaş ve bu İİyinde Başvekil Korizis, bütün nazırlar, hükümet orkânı, diplomatlar ve- saire bulunmuştur. Yunanlılık 8- leminin daima canlı olarak tuttu- ğu Metaksasın, bu “zafer babası,, nın ruhu İçin dün çalınan çanlar, Yunan milleti için bir hücüm em tesiri o olamıyacağını| yol ridir, Parolamız şudur: Vatanın istiklâl ve hürriyeti uğrunda yeni fedakârlıkları ve hattâ nihal feda- kârlık olan ölümü de seve seve kabul etmek üzere yüreklerimi - zi, fikirlerimizi en yü dere- cede tutalım. Atina, 10 (A.A) — “Vardini,. gazetesi “yanlış hesap ettiler, başlığı altında bir ma- kalede, artık hiçbir şeye ve bil - hassa küçük milletlerin tamami- yet ve ei riayet iyi madığını kaydederek şimdiki fü- tuhatçıların tatbik ettiği nazari » yelere temas ediyor ve şöyle di » e: “Romantik olmaksızın kendile- rine şu ciheti izhar ederiz ki, biz onların yeni meziyetlerine inan - mıyoruz. Pzen milletler ve €zil - mesi lâzımgelen milletler mevcut olması icap ettiğine de inanmıyo! ruz. Bizce bütün milletler, ayni suretle yaşamak hakkına malik - tirler, Aralarında ayni vecibeler vardır, Biz bu imanımızı, muharebe meyda dökmüş olduğu - olup biten şeylere vakıfız Te renilleyi takdir etmesini de bi liyoruz. Yükselen bir tek ses var- dır: O da adaletin ve onların boğ mak istedikleri küçük bir mille» tin yaşamak azminin sesidir. Bu söz, ricacı değildir. Düşman, bu bundan evvel işitmiştir. Istik le daha iyi işitecektir. Reslite, mutaatrızların tahay - ül ettiklerinden büsbütün baş - kadır. Harp, şiddetlenecektir. Mu kavemet imkânları büyüktür. Bü- tün bu kuvvet binasının yıkılaca- ği zaman gelecektir ve bu zaman yakındır. Tlk çekiç darbelerini İn- dirmiş olmak, milletimiz için bir sereftir ve milletimizin nehrin kaynar sularına düşerek yolunu değiştiren granit kaya olması tak 'dirinde bu şeref daha ziyade arta» caktır.,, Bir İtalyan Harp Gemisi Torpillendi Uismyı 1 smemle halde mürettebattan kurtulanla 1 almak üzere durdukları görül müştür, Condotierri “a” sınıfına men- sup kruvazörler, 5069 tonilâto ma ağır zaylat verdirilerek püs kürtülmüstür. 150 kadar esl aldık. Düşmanın terkettiği kül lyetli harp malzemesi ele geçir. dik. Hava kuvvetlerimi; fakıyetle harekâta iştir: tir. Dahili Emnivet Nezaretiniz tebliğinde, İtalyan tayyareleri , nin Likeuri'vi bombardıman et tikleri, fakat hasar Ve insanc; ayiat olmadığı bildirilmektedir. Draç limanına hücum Kahire, 10 (A.A.) — Hava ka. rargâhınm tebliği: İrgiliz hava kuvvetlerine mensup bombardı. man tayyareleri, 8/9 mart gece, si, Drae limanı tesisatına şiddet. lin bir hücum yapmıslardır. Bon bardımandanr sonra çıkan birok büyük yangını müteaddit infilâh takip etmistir. Yangınlar büyü, müs ve 110 kilometre uzaktan görülmüştür. Dün, Dukat köyü ve Glava - Buzi mıntakasındak' topcu mevzilerine de hücumler yapılmıstır. Ufak bir avcı gru » umuz, Klisurs'nın şimalinde avcilar refakatinde seyreden bü. yük bir düsman bombardıman grununa hücum etmistir. Vukua gelen muharebede, düş manın 6 avcı tayyaresi ile bira. dir bombardıman tayyaresi dü- sürülmüş, diğer bi tayyarı daha ağır hasara uğratılmıştır. Pilotlarımızdan birisi tayyaresi. ni terketmek mecburiyetinde kalmıs ve paraşütle sallmen ye ve İnmistir. z Htalyan resmi tebliği Romal 10 (A.A) — 773 nu. maralı İtalyan tebliği: Yunan cephesinde: 11 inci ordunun muh telif mıntokalarında piyâde ve topçu faaliyeti görülmüştür. uncu ordu mıntakasında mevzi! mahiyetteki harekât esnasında €sir aldık ve esliha iğtinam ettik. Bir çok İtslyan hava filoları, düs- manın topcu mevzilerini, siperle. ripi, molörlü vasıtalarını, kamp larını ve kıtaatını bonbardıman etmişler ve mitralyöz ateşine tut» muşlardır. Düşmanın mjihim bir hâreket üssü bombardıman edik TÜİK e gn Yeniden esir alındı Atina10 (A. A) — “B.B.C...; Cuma ve Cumartesi günü vuku- bulüh muharebeler esnasın, yük mağlübiyete uğramış ve 2 bindeh fazla esir vermiş olan İ- talyan kuvvetleri, dün takviye kitalarımın yardımiyle Arnavut” lak cephesinde müteaddit muka- bil taarruzlarda bulunmuşlar İs€ de, hiç bir muvaffakıyet kaydede memişler ve yine ağır zaylat ver mişlerdir. Balkan Vaziyeti (Başı 1 incide) dine mecbur etmeye matuf pro paganda, Yunanlılar üzerinde hiç bir tesir o yapmamaktadır, Zin Yunanlılar, tıpkı Türkler gibi Nazilerin vaatlerine inanmamak. tadırlar. Eden ve General Dil'in Ankar; ve Atinada yaptıkları müzakere ler esnasında alınan kararlradar pek az kimse haberdardır. Bunür ia beraber, İrgilterenin Yunanis- tana mümkün olan azami yardı mi yapacağı / muhakkaktıt. Zir; Yunanistan mukavemet arzusun dadır. Eden ve Dil Ankaradı Türk devlet adamlarının kendi lerine karsı gösterdikleri itimat hacmindedir ve 6 pusluk 8 topla mücehhezdir. Bu sımftan dört ge mi vardı, Fakat bunlardan biri “Bartalomeo Colleoni,, 19 Tem- muz 1940 du Sydney tarafından lmısta, batırı! O le ğ Kahire, 10 (A. A.) lava ka” rargâhı tebliğ ediyor; Maltada 5- da üzerinde bir keşif ucvsu yav makta olan bir “Junkers 88. tay- weresi, avcılarımız tarafindan kacmaya mecbur bırakılmısbır Ayni modelden o ni tavvare da yere düsmüş v? van» e Bu tayvarenin mürette- batı ölmüstür. yama deklârasyonu yapması beklen- mel 5 * Vichy, 10 (A.A.) — Cezair u- mumi valisi Amiral Abrial, bu. gün saat 16 da tayyare İle bura- ya gelmiştir. Amiral Abrial, A.| Ti mira! Derlen ve diğer hükümet bzası ilç temaslarda bulunacak- tır. Darlan Parise gidiyor Vichy, 10 (A.A) — “Ofi, A. mira! Darlan. nek muhtemel o. tan ve Türk milleti tarafındar Büyük Britanya hakkında izha edilen sevgi tezahüraundan pel mütehassistirler, "Türk mitleti ve Türk hüküme ti, Almanların Balkanlardaki so hedefinin Yunanistan olmadığın ve Alman ihti: rının çök dah: uzaklara gitmekte olduğunu ta Mümen müdrik bulunmaktadır lar. Türkiye, yalan vaatlere ka mılacak bir devlet değildir. Vreme Gazetesine Göre Belgrad. 10 (A. A) — “D.N B..: "Vreme., gazetesi Selânik'i sevkülceyş ehemmiyetinin Bul garistana Alman kıtaatının gir mesiyle zail olduğunu kaydede rek diyor ki: Bu liman daha simdiden ta mamen zararsız bir hale konul muş bulunmaktadır. Halen Bal kanlarda muhtemel bir cephe i cin üs limam olarak yalnız Pire ki, halen Atina ve Anakrada bi diplomatik muharebe cereyan et mektedir. Gerera' lo rın yaptığı bw muhar ne Heesini beklemekte ve ise sor larak yarın Parise hareket ede-i baska vasıtalarla devam icin ha cektir, Bundan evelki gibi bu se. yahat te, Başvekil muavinine serbest mıntaka ile isgal altın daki mıntaka arasında sahsan ir. tibat temin etmiye imkân veren nema beşerin. rırlanmaktadırlar. Bu kombine sonlarda artık Selânik mevzu! hahis değildir. Diğer iki bölmeni de ayni âkıbete uğrayın tram vacağım hadiselerin seyri göste sasi: Üre A ğe ağ yaf