29 Mart 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

29 Mart 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

emme 29-3-941 Yugoslavyanın Vaziyetinden Doğan Sualler (Başı 1 incide) Fakat böyle bir hareketin yine nanya hesabına birçok zararla- i vardır. Yeni milli hükümet, öyle bir tazyika yine silâhla mu- beleye karar vermiş görünmek dir, Yugoslavya seferberliğini imamlamıştır. Silâh altında bir ondan fazla askeri vardır, Yu w ordusu ise, orta şark ve Ikanların en iyi mücehhez ve h kuvvetli ordularından biri - lir. Yugoslav askeri de istiklâl n döğüşmesini iyi bildiğini ta- hte birçok misallerle isbat etmiş » Yugoslavya hudutlarını mü- yardımına yetişecektir. Bu 80 - iple Yugoslavya üzerinde uske- bir tazyik Almanyayı derhal, - İBulkanlarda korktuğu ve çekin- İliği ikinci ve mühim bir cephe karşı karşıya bulunduracak - ir. Filvâki bugünkü vaziyette Yu teessüs edecek bir hi cep- - besi, Almanyayı Balkanlarda mü- him askeri hareketlere girişmiye inecbur edecektir. Bundan da nühirmi de bir harp sahnesi ha e gelecek olan Yugoslavya artık Almanya için bir iktsadi kaynak olmaktan çıkacaktır, Bu İse, uzun bir harp için hazırlanan Almanyanın hiç tehoş göreceği Vaziyet değildir. Binsenaleyh, Yugoslavyadaki hikümet darbesinden sonra hâ - #i olan vaziyetin düğümünü, Berlinin vereceği karar tayin ede cektir. Amerika Müdafaası İçin Hazırlık Vaşiı 28 (AA) — Mü- ler meclisi Birleşik Ame- ika müdafaası için 300 milyon 272 bin 228 dolar tahsisat derpiş iştir. Şimdi ayan meclisine inderilen bu iâyiha Panama için 131.135.325 dolarlık ir masrafı ihtiva eylemektedir. Vaşington 28 (A.A.) — Ameri- | &v ve bomi tay- yare imalâtı 1943 senesi içinde .000 ini bulacaktır, Ç Askeri Vaziyet (Başı 1 incide) ve müsbet mânalariyle, bir basit mesafe katetmek, şeklini almıştır. İngiliz İmparatorluk ordusu, iki kuldan Addis - Abeba üzerine yü- #ümektedir, Birinci kol — ki en mü- himmidir — Harrar'ı aldıktan sonra Cibuti » Addis - Abeba demiryolu- bun ancak 40 kilometre berisine ver- İbuştar. Bu mesafenin bir iki günde İkatedileceğine hiç şüphe yoktur. Bu “İngiliz kolunun ilerleyiş temposunda İbir tevaklâdelik vardır; son hedef 0- İisn Addis - Abeba'ya bir an evvel İvarmak için, bir koşuculuk müsaba- İkamnı verir gibi, simdiye kadar. gön İtülmemiş bir sürst huzmı göstermiş, mesafe şampiyonluğunda âdeta yeni tir dünya rekorunu kırmıştır. Bu kolun tek bir günde 40 kilometre ka- İkinci kol, İtalyan Somalisinden hareketle Nighelli üzerine yürümüs, burasını zaptettikten sonra Javello'» (daki İtalyan müdafaa hattını çevir- İmiş ve bu suretle Mega'dan hareket İsen küçük müfrezelerin şimale değ İru Alla üzerine ve burasını da hemen hemen mukabe- İe görmeden geçmelerini temin et miştir. Sudan'ın Cenubundan Asosa İsti- kametinde ilerliyen başka bir kol nil geçerek Buri, Gizra ve Denbaccin mevkilerini işgal eden diğer bir kol “a, Debra Markos'daki İtatyan mü- Unvanı Tevcihi Atina, 28 (A.A.) — Atina Ü- hiversitesinin . hukuk fakültesi Reisicümfur o Roosevelt'e fahri doktorluk ünvanını vermiştir. m lam Paşabahçe Açıklarında Bir el Yandı Dün gece bahçe açıkların- da bir motörden Lİ ei çikmiş” tir, Yangın yerine derhal yetişen İstinye itfaiyesi yangmın etrafa #irayetine meydan vermemek İ- çin tertibat almış ve bunda ta- mamiyle muvaffak olmuştur. Ancak motörün derhal söndürül- | mesine imkân hâsü olamamış ve Molör göç Vükte kadar yanmış | tur. Mo'ör mürettebatından üç! #den kanun lâyihasını kabul et* | harp > İticesinde düşman kıtaları Habeşistanda Gambelya da Alındı (Başı 1 incide) umumiyesinin yıkılmasını intaç €- debilir, Her nekadar, Keren'le Adisa- baba arasındaki tepeler her sekiz veya 10 kilometrede bir müdafaa edilebilirse de, Italyanların bunu yapması ihtimal dahilinde görül- memektedir. Keren'in nüfusu 10 bin kişiden ibarettir. Keren'in sukutu Eritre muharebesinin fii- len sonu demektir, Asmara ve Müusava'da ciddi bir mukavemet beklenmiyor. Aoste dükü elinde- ki kuvvetlerin hepsini Keren'in ve Adisababa'nın müdafaası etra- fında toplamıştır. Sayı günler içinde Asmara İle Musava'nın da Keren'in akibetine Uğraması muhtemeldir. Harrar'ın düşmesi ehemmiyet - Hdir. Çünkü şimdi Adisababa ile Cibuti arasındaki son münakale hattı tehdit altındadır. Maamalih Habeşistanın işgali için isticale lüzum yoktur. işgalin büyük bır kısmı Habeş vatanperverlerine bı rakılabilir. Bununla beraber Erit- Te muharebesinin bitmesiyle bü - yük İngiliz kuvvetleri serbest kalacaktır. Asmara tehdit altında Kahire, 28 (A.A) — Keren'den ric'at eden düşman hatları arasın- daki kargaşalık Eritrenin merice- zi olan Asmara civarının müdafa- landıkları yerdir. Burada çok talyan bulunduğundan Asmara nın açık şehir ilân edilmesi müm- kündür. İngiliz resmi tebliği Kahire, 28 (A.A) — Umumi! karargâhın tebliği: Libyada va - ziyette hiçbir değişiklik yoktur. Eritrede Keren'in işgali Üzerine kıtalarımız şimdi Asmaraya doğ- ru rie'at etmekte olan Italyan kuv vetlerini takip ediyorlar. Kerende alınan esirler henüz sayılmamığ - tır. Fakat İtalyanlar alelâcele vâ- ki ricatlarında büyük miktarda malzemesi bırakmışlardır. Habeşistan'da, vaziyet bütün böl gelerde lehimize inkişafta berde - vamdır. Hava faaliyeti arttı » tebliği; ii be karargâhının tebliği: İng pi va filolariyle Cenubi Afrika bombardıman tayyareleri dis... Abeba » Çibuti demiryolu nu karşı dün EN rapmışlardır. Demiryolu, vagon” İn, lokomotifler ve köprüler va- him hasara uğratılmıştır. Micsso ve Avas arasında beş;tren bom- bardıman edilmiş ve mitralyöz ateşine tutulmuş, müteaddit va. gonlar yanmıştır. Diğer bir ha- va filosu da birçok düşman nak- liye vasıtalarını ağır hasara uğ- ratmışlardır. Bicet garında bir trene pike suretiyle hücum edil- miş ve trene tam isabetler oldu. ğu kaydedilmiştir. Bir yarda bu- lunan bir tren mitralyöz ateşi altına alınmıştır. Gar ambarla. rma ve Gota'nin 25 İmer şarkında bir nehir öprüye isabetler olmuştur. Ce- nubi Afrika bombardıman tav- yareleri Avaş'da üç treni ve şeh. rin garbında diğer bir treni şid- detle bombardıman etmişlerdir. Tam isabetler kaydedilmiş ve büyük zararlara sebebiyet veril- miştir, Hücum esnasında gar da ciddi hasara maruz kalmıştır. İtalyan resmi tebliği Roma, 28 (A.A) — Umumi Üzeyiie 294 numaralı tebii. öl: Altı hafta mütemadiyen de- vam eden kanlı muharebeler ne- ren'i işgal etmişlerdir. Şehrin civarında muharebeler devam | Yor etmektedir. Harrar mıntakasında kılalarımız Harrar şehrini, bom- bardıman edilmesine mâni ol ki Ke. | gizlememektedir. mak üzere, tahliye etmişlerdir. Trablusgarpteki Alman “askerleri Londra, 28 (A.A) — Gazete. lerin askeri o muhabirleri Trab- Adedis- | lasgarpta Açeyla'da küçük bir Alman zırhlı müfrezesinin bu- Tunduğunu tebarüz ettirerek Al- mapların o Trablusgarpta keşif hareketleri yaparak İngilizleri yokladıkları fikrini ileri sürü: yorlar. Muhabirlere göre, haddi zatında hâdisenin o eheru ti azdır ve endişe vermemektedir. Bununla beraber, Almanların k talyanlardan daha müteşebbis ve daha iyi malzeme ile techiz edilmiş oldukları görülmektedir. Bu Alman müfrezesinin daha büvük Alman kuvvetlerinin pis. darı olması da muhtemeldir. Muhabirlerin fikrine. Grati- ani'nin yerine Genemi Garibal- di tayin oedilmisse de, Alman müfrezelerivle takviye edilmiş olan İtalyan kuvvetlerinin ku. mandası, Almı erdir elinde bu- e'di: kişinin yaralandı dir. “Hariçte Âkisler (Başı 1 incide) mihvere iltihakının İngiltere için “Siyasi bir Dünkergue,, teşkil vi tiği Alman propagandası tarafın» dan ilân edildiği sırada vukubul- muştur, Dünkü hükümet darbesi Uzun zamandanberi Ingiliz vel Ci Yugoslav hükümetleri arasında mevcut bulunan dostluk ve em « niyet münasebetlerini yeniden canlandırmıştır. Bugün tahakkuk eden bir şey vardır ki, oda Von Ribbentrop'un bu sefer kendisi: ne pek fazla itimat etmiş olması- dır. Matsuokaya Almanya tara - fından kazanılan yeni bir öza tak dim ederek ona mihverin oltasmı yuttormak teşebbüsü hicap veri- «i bir muvaffakıyetsizlikle neti- celenmiştir.,, Yeni Yugoslav hükümetinin mihver karşısındaki hattı hareke tini tetkik eden gazete, yazısına şöyle devam ediyor: “Simoviteh hükümeti tarafın - dan dün neşredilen o beyanattan bilecek netice şudur! Yu goslavya şimdilik üçlü paktı Surette feshetmek > tasavvurunda değildir. Bununla beraber yeni) £ hükümet bu pakia Tsvetkoviteh- Je arkadaşlarının ve hiç şüphesiz Ribbentrop ile Alman Genelk mayının vereceği mânadan *â - mamiyle başka bir mâna verecek tir. Esaslı nokta şudur: Yeni hü- kümet, eski Yugoslav hükümeti nin haiz olmadığı bir müzahere ordu ile milletin omüzsheretine maliktir. Bu sebeple yeni hükü- met Alman tehdit ve müdaha - leleri karşısında sağlam bir cep - we teşkil edebilecektir. Bugünkü Yugoslav hükümeti memleketin âstiklâlii muhafazaya azmetmiş bulunı vu e “Daily” Telegraph, atesi başmakilesinde” takbedlmesi cap eden yol hakkında Yi bulunmaktadır. Bu vesaya Baş- vekil Churchill'in nutkunda gös- verilen esaslara ur, Ve $ek kelime ile hülâsa edilebilir; Yugoslavyaya yardım. “Daily Telegraph, “Hitlerin plânlarının feci bir şekilde altüst olduğu kanaatindedir. “News Chronicle,, gazetesinde Vernon Barteltt, a şimdi Na. ziler için daha güç bir a iş olduğunu yazmaktadır. Hitler Yunanistan üzerine yapa - cağı müthiş bir taarruzla müte * fiki Italyaya büyük bir yardım apacağını zannediyordu. Fakat beşinci kol metodlarının Yugos - lavyada iflâs etmesi üzerine Var- dar yolu Almanlara kapanmış bulunuyor. . Mi memnuniyet Atina, 28 (A.A.) — Yunan ma! buat nezaretinin bir memuru bu gece şu beyanatta bulunmuştur: “Yunan milleti Yugoslavyanın kararına hürmet etmekte ve bü memlekete en iyi temennileri- ni yollamaktadır. Asırlardanberi dost bir komşu olarak MAZ Yugoslavyanın Mik e kışmıyacak bir yolda yürümiye- ceğine kani bulunuyorduk. Şim - diki hareketi, Yugoslav milletinin istiklâl ve Balkan birliği ülküsü- ne inanı için olan azmini isbat eden bu kanaatin le — ğunu göstermiştir. ay evvel nistanın yaptı bi, Yugos- Ge 1 ei Jethe- elçiliği önünde Yunanistan Jehin de yapılan dostluk tezahürlerin- den pek ziyade mütehassıs ol- muştur.,, Bükreş, 28 (A.A) — “Of, Yugoslavya hâdiseleri bütün en- dişelerin merkezini teşkil ef tedir. Rumen siyasi mahfilleri, dünkü hâdiseler neticesinde Bal- kanlar vaziyetinin birdenbire vahamet olduğunu “Universul, Eazetesinin Berlin muhabiri di- ki: “Yugoslavya hâdiseleri yalnız bizatihi değil, fakat bunlar kar- sısında ChurebilPin, Blu oldu- ğu vaziyet sebebiyi sansa” yöneldir. Almanyada, merkezi Belgratta olmıyan bir sistem karşısında bulunulduğu kanaati mevcuttur... Demokrasinin bir zaferi Vaşington, 28 (A.A.) — Ame- rikan: matbuatı Yugoslavya ha- berlerini büyük başlıklar altın- da neşretmektedir. Belgrat as keri hükümet darbesi demokra. | silerin Balkanlarda bir zaferi o- larak telâkki edilmektedir. x Herald Tribune, diyor birisi daha, hiyaneti kabul et- mekten ise mukavemet etmek eesaretini göstermistir. Sırplar, Hırvatlar ve Slovenler, Nwsilerin son sızma ve bölf muvaffakiye.! #ni vok etmislerdir. “Nevyork Mirror, “Yugoslavya, 1936 da Ren saha- sının yeniden askerileştirilme - sindenheri, İngilterenin istilâsı tesebbüsünün < akameti haric. Hitlerin prestifina ilk ağır der- hevi vurmustur.,, Yugoslavyanın — TAN iz $ eme Atlântikte Mücadele! Yugoslavya Kralı benle el b Türk - Sovyet i binlerce Yugoslav. hürriyet uğ Kızışıyor Dün Yemin Etti | tini muharebe eimeye hazraır| o Deklârasyonu ğ Biz hiç kimseye boyun eğmiyen Süme 1 inekle (Başı 1 incide) ; | cengüver ruhlu bir milletiz. Or! Efrafında Tefsirler mileri ile yapmakta olduğu mü- cadeleye dün de devam etmiştir. alles mıntakasının cenubu gar- bisinde 3 muharebe (O tayyaresi kuvvetli bir himaye altında bulu- nan bir düşman kafilesine hücum etmistir. Bü tayyareler ceman 15 bin ton hacminde 3 silep batır- mışlardır. Bu kafileve dahil diğe? 4 vapurla avni sularda bulunan beşinci bir vapura da hücum edil. miş ve mezkür gemilere atılan bombalar tam İşabetle hedefleri- ne düşmüştür. Neticesiz kalan hücum Londra, 28 (A. A.) Bristol ka- palında dlin bir kafileye yapılan hücum esnasında “Heinkel 111, tipinde bir düşman tayyaresi Leith gemisi tarafından düsürül müstür. Diğer bir “Heinkel 111” de ciddi surette hasara uğradığı görülmüştür. Ne Leith gemisinde ne de kafileye dahil diğer vspur- larda ölen ve yaralanan olmamış- ir. Almanyaya hava akım Londra, 2 (A. A.) — Bildiril diğine göre, bu gece İngiliz hava kuvvetleri tarafından o Rayn ve Ruhr mıntakalarına yapılan hava akınlarında Köln ve Düsseldorf üzerine büyük çapta bombalar â- tılmıştır, Sahanın büyük bir kıs- mını kaplıyan sise rağmen, bu bombaların infilâk ettikleri bariz bir surette görülmüstür. Alman resmi tebliği Berlin, 28.(A. A.) — “Tebliğ: Keşif tayvarelerimiz gündüz ce nubi İngilterede liman tesisatına, fabrikalara ve demiryollarına hü. cum etmiş ve muvaffakıyetle bir cok bombalar atmışlardır. Düş- man gece zayıf kuvvetlerle garbi Almanya üzerine bir akın vanmıs tır. Bazı şehirlerde oinfilâk ve aşın. bombaları evlerde hasar- lara sebebiyet vermistir. Düşman dün 6 tayyare kaybetmiştir. Bir Alman tayyaresi kayıptır. da ale Japon Nazırı Vichyyi de Ziyaret Edecek (Başı 1 ineide) ciye Nazırı Matsuoka şerefine bir süvâre vermiştir. Von Ribbentrop söylediği nutukta, Alman milleti nin ilk defa olarak bir Japon Ha- Ficiye Nazırını Berlinde görmek- ten mütevellit sevincini bildirmiş tir. Japon Hariciye Nağırı iki memleket arasındaki fikir ve ül- kü birliğini tebarüz ettirmiştir. Von Ribbentrop üçlü pakt fikri- nin Matsuokaya ait olduğunu kaydeylemiştir. Vichy, 28 (A.A) — Japon Ha- riciye Nazırı Matsuoka'nın Ak manya ve İtalyad. seyahatin. den sonra Vichy'yi ziyaret ede- ceği bildirilmektedir. Radyo gazetesine göre | Ankara, 28 (Radyo gazete- si) — Japon Nazırı Matsuoka Berlindedir.. Mihverciler büyük plâmlar o hazırlıyacaklardı. Bu plânların lâyıkiyle tahakkuk et. mesi için Almanyanın Avrupa- daki nk ririlie ol ması lâzımdır. İşte un için. dir ki, alelâcele Yugoslavya ile pakt imzalanmıştı. Simdi, Japorlarla o müzmkere. ler başlıyacağı sırda Yugoslav» yadaki darbei hükümet, biraz da mihvere indirilmiş bir darbe olmuştur. İkinci kuvvetli darbe de Afrikadaki İngiliz zaferidir. Bu suretle mihver, Japonya - mn karşısına daha zayıf olarak çıkacaktır. Amerika - Sovyetler Münasebatı Nevyork, 28 (AA) — “DN. B.. : “Nevyork Herald Tribu- ne,, gazetesine Vaşingtondan bil. dirildiğine göre, Sovyetler Birli- kinin Amerika Büyük Elçisi U- manski dün öğleden sonra Hari. ciye Müsteşarı Sumner Welleş'i ziyaret etmiştir. Umanski mülâ- katta Balkanlar vaziyetinin ba- is mevzuu edilmediğini ve yal. nız Amerikan - Sovyet münase- betleri üzerinde görüşüldüğünü söylemiştir. Doktorların Mecburi izmetleri Ankara 28 (AA) —B.M. Meclisi bugün toplanmış ve 1942 senesinden itibaren tıp fakülte- diyor ki: | sinden neşet edecek doktorların mecburi hizmetlerinin lâğvi ve leyli tep talebe na alman tıp balebesinin tâbi olacağı mec- buriyetler hakkındaki kanuna ek kanun Sıhhat ve İç- itimai Muavenet Vekâleti teskilâ- Amerikadaki |tt ve memurin kanununun 53 tin alacaklarnın bloke edilmesi hak- Si İlmin siri değ ge ki karar. Roosevelt'in em-/nit kanun tâyihasının birinci mü- kındaki kara a ı riyle refedilmiştir yapmıştır, rim. Nereden olursa olsun hiç bir tesir altında kalmamanız, düşün- cesiz harekette bulunmamanız! isterim, Yalnız kendimizi düşüne- rek müstakil ve vakur kalalım. Önümüzdeki vazitelerin ifasında muvaffakıyetin İlk sartları kati bir nizam ve dürüst bir hattı ha- rekettir.. : Patrik Gavrilo'nun nutku Belgrad, 28 (A. A.) — “Avalı Ortodoks kilisesi patriği Gavrilo, saat 16 da radyoda bir nutuk söy. lemiş ve ezcümle demiştir ki: “Bu “sabahdanberi Kralımız, müli idealin alemdarı ve Balkan milletlerinin hürriyeti bayrağını ilk olarak açmış olan Namdar Ka- tayorgiyeviç'in hayrülhaleti ve milli imizi kuran ve koru- yan Şövalye Kral Aleksandr'ın oğlu, genç ve sevgili kralımız i- kinci Pierre'dir. Yaşamak istiyo- ruz. Fakat hür olarak yaşamak azmindeyiz. Sayet ölmek lâzım i- se şanlı ve kahraman ecdadımız Ribi hürriyet icin öleceğiz... Patrik, sözlerini şu suretle bi- tirmiştir: “Kat'i bir azim ile müt- tehit bir halde bulunuyoruz. Sev- gili Kralımıza sadık, askeri ve mülki makamatın emirlerine ria- yetkâr ve beninevimize ve diğer mezheplerde bulunan kardeşler!- mize karşı kalplerimiz muhâbbet ie meşbu olduğu halde vazifemizi ia edeceğiz.,, Patrik, bundan sonra milleti takdis etmiştir. Kral dün yemin etti Belgrad, 28 (A. A.) — “D.N. B.,: Kral İkinci Pierre bu sabah hükümet azası, Patrikhane erkkâr nı ve Sırp ortodoks kilisesinin ileri gelenleri önünde yemin et- miştir. Kral Pierre'in tahta cülüsu mü nasebetiyle bu sabah Sırp kated- ralinde bir âyin yapılmıştır. Kral. kordiplomatik azası âyinde hazır bulunmuşlardır. * Belgrad 28 (A.A) — “Avala,, Kral İkinci Pierre, kiliseden çi İkarkan ve yolda saraya döner- ken, durmadan fı muz” zam balk kütleleri, şidetli ak kışlar ve büyük tezahürlerle hü- kümdara bağlılığını bildirmiştir. Tezahürler, şi e kadar rad'ta misli Sörülmemiş bir dek receyi bulmüştur, Belgrad'da vaziyet normal Belgrad, 28 (A. A.) — “Rew ter,: Son günlerde cereyan eden hadiselerden ve dün sokaklarda yapılan tezabürlerle nümayişler- den sonra Belgrad normal manza- rasını yeniden iktisap etmistir. Yeni hükümetin, arzularına uya- Tak smele, memurlar ve iş adam- ları fabrikalarına, bürolarına ve dükkânlarına giderek günlük iş- leriyle meşgul olmaya başlamış- lardır. Pâytah neşesini muhafaza nümayişler Belgrad 28(A.A.) —“D.N.B., Pı günü Belgrad sokakla- rında Almanya aleyhinde nüma- yişler yapılmıştır, Evvelâ üniver- site ve yüksek mektepler talebe- İsiyle lise talebesi ve diğer genç- ler nümayiş yapmıştır. Bu teza- va baml ellerinde hürata iştirak Yugoslav ve Ingiliz bayrakları taşıyorlardı. Ingiliz elçiliği ö- nünde de tezahürat yapılmış, elçilik tarafından beyannameler dağıtılınıştır. Nümayişçiler bazı Alman tebaasına da tecavüz et- mişler, Alman turizm bürosunun camekânlariyle Alman hars bir- liği bürolarını tahrip eylemişler- dir. Alman tebaasmdan bir çok kadın ve çocuğun iltica ettiği Al- man elçiliği bir polis kordonu ta- rafmdan muhafaza edilmektedir. * : 28 (A.A.) —“D.NB., Isveç'in Belgrad elçisi Malmal, elçiliğin resmi otomobili ile şe- hirde ( dolaşirken o nümayişçiler tarafından durdurulmuştur. 60 yaşında bulunan Isveç elçisi, nü- mayişçilere almanca meram ân” latmağa çalıştığı sırada otomo - bilden çıkarılarak yere atılmış ve yaralanmıştır. Alman ajansına göre Belgrad, 28-(A. A) — “D.N. B.,.: Yugoslavyanın muhtelif böl- gelerinde sinemalarda Alman ak- tünlite filmleri gösterilirken te- Zahürat vuku bulmuş, perdeler yırtılmış ve sandalyalar kırılmış- tr. ' Maçek karar vermemiş! Belgrad, 28 (A. A.) — “D.N. B...: Köylü Hırvat Partisinin sefi doktor Maçek'in idaresinde bulu- nan ve Zağrebin merkezi oraanı olan “Hrvaski Dnevni, gazetesi bugünkü nüshasında doktor Ma- cek'in hükümete dahil olup olma- mak hususunda henüz bir karar vermemiş olduğunu bildirmekte. dir, “Boyun eğmiyeceğiz,, Nevyork, 28 VA. A.) — Yunos- lav konsolosu Gavrilovitch, mat- dumuz nisbeten her ne kadar kü- çükse de müstevli kim olursa ol- sun, onu sanıldığından fazla uğ- raştıracaktır.,, “Reuter,, ajansının muhabirine göre, Amerikada 600,000 den faz- la Yugoslav vardır. Belgrad'da İngiltere lehinde nümayişler yapılıyor Ankara, 28 (Radyo Gazetesi) — Belgraddan gelen haberler, Yu- göslav halkının Genç Kralın et- rafında tam bir tesanütle toplan- dıklarını gösteriyor. Yugoslavlar, esasen Karayorgi ailesine çok bağ lıdır, Aleksandr'ın olümünden | sonra Yugoslavya büyük tezeb-| zübler geçirmiştir. zayıf ellerde idare sarsılmıstır. Simdi ise ayni aileden olan Kral İkinci Plerre “Petro, hükümranlığını ilân. e- dince işin sekli değişmiştir. Kra- Tan cülüş merasimine giderken yolda İngiliz ve Amerikan sefir- leri halk tarafından çok şiddetli alkışlanmıştır. Yeni vaziyet hakkında Mihver devletleri şimdilik kat'i bir sey söylemiyorlarsa da, Roma, Ber lihden daha ihtiyatlı davranı- vor ve henüz bir mütalea derme- yan edilemiyeceğini söylüyor. Diğer taraftan Berlinin resmen Belgraddan vaziyeti sorduğu ve bu değişikliğin Yugoslavyanın si- yasi vaziyetinde bir tebeddül yu- kua getirip getirmiveceğinin be yan edilmesini istediği haber ve- riliyer, Yeni hükümetin üçlü pakt hak- kındaki noktai nazarını öğren- meye, bu hususta delil aramaya hacet yoktur. Hadiselerin seyir ve inkişafı vaziyeti açıkça göste-| riyor, Meselâ, paktı imzalayanlar atılmış, İmzaya aleyhtar olanlar iş başına geçmiştir. Belgradda İngiltere lehine nümavişler ya pılmakta ve Almanyaya karsı gay ri dostane hareketler vuku bul- maktadır, Bu arada İşvec sefiri Almanca konustuğu için döyül müştür. Radyolar Alman ve İtal yan. tebliğlerini neşretmiyerek valmız İngiliz tebliğlerini verme- ve başlamışlardır. Bu arada Bel- #rad radyosunun bugünkü prog” ramı şuydu: Chürchill'in nutku Atlantik harbi, İngiliz tebliğleri, Roosevelt'in demokrasilere yar- dım etmek için muktazi tahsisat imzalama haberi, Bu suretle mih- ver yerine ansızın İngilizlere bir| kayma başlamıştır. Kraliçe Mari Londrada Londra, 28 (A. A.) — Yugos- lavya Kralı Picrre'in annesi Kira. | liçe Mari bir kaç aydır İngiltere- de bulunmaktadır. Kraliçe Mari diğer iki oğlu 12 yaşındaki Prens Tomislav ve 10 yaşındaki Prens Andre ile beraberlir. Kraliçe Ma» ri bir kaç sene evvel ölen ve as- len İngiliz olan Romanya Krali- çesi Mari'nin kın ve İngiltere kraliçesi Victoria'nın oğlu Edim- bourh dükünün torunudur. * Londra, 28 (A. A.) — İngiltere kralı, Yugoslav kralı Pierre'e ha- raretli bir tebrik ve temenni tel arafı çekmiştir. Darbei hükümet nasil oldu? Belgral, 28 (A, A.) — “Ofi.. Dün Belgradda cereyan eden ha- diselerin sırasiyle hikâyesi şu- dur: Evvelisi gün yapılan tezahü. rattan sonra, Kral İkinci Pierre iktidarı bizzat ele almays karar vermiştir. 26-27 gecesi, garnizon kıtalariyle jandarma ve motörlü Kitalar nezaretleri, resmi daire- leri, sokak başlarını ve köprüleri işmal etmişlerdir. Saat 6 da kıtaat | yeni Krala sadakat yemini etmiş- ler, ayni zamanda Kral beyanma: | mesini radyo ile neşrettirmistir. General Simoviteh, sabahleyin bütün partilerin ie Traş er) le görüşmüştür. » mil birlik hükümeti teşekkül etmiş bulunuyordu. Daha o Saatte halk sokaklarda Kral ve yeni hükümet, lehinde tezahürata © başlamıştı. Halk alayları asker gruplarına sa- mümi bir surette karışıyordu. Sa- at 1i de şehir civarı ahalisi bay- raklarla gelmeye başladı. Şehrin merkezinde devlet dairelerini mu hafuza eden nöbetçi ve tankların önünde bir balk kütlesi duruyor. du. Hiç bir hadise vuku bulma- miş, bir damla kan dökü tir. Bütün gün ker taraftan “Ya- sasın Kral, yaşasın Yngoslavya,, nidaları yükselmiş, halk kütlele- ri bütün gün alaylar halinde ve Kral ile Patriğin resimlerini ha- milen dolaşmışlardır. Yeni polis müdürü General Stefanovitch ta- rafından gönderilen ve kamyon- lar içinde şehri dolaşan subaylar halkı nizamı muhafazaya ve ki ata itimat göstermeye davet &t- ir. Arkalarında motörlü kıtalar bulunan askeri kıtalar seh rin sokaklarında geçit vapmış bombardıman ve savaş tayvare- leri'sehrin üstünde ucarak beyan. name atmışlardır. Her sey bir şevk ve heyecan havası ve tam Nevyork, 28 (A. A.) — “Nev- york Sun,, gazetesinin askeri mu- habiri Dewith diyor ki: “Türkiyenin İngiltere ile olan ittifakına sadık kalması ve Rus- yanın Türkleri Alman; mukavemete teşvik yolundı dıkları hayret verici vaziyet, Hit. ler için de hoşa gitmiyecek yeni bir mesele çıkarmıştır. İşlerin gi. dişine bakılırsa, hiç beklemediği bir cephe ile karşılaşması muhte- meldir. Binaenaleyh Yunanista- na taarruz etmek istediği gün, 0- nu düşündürecek pek çok seyler hadis olabileceği gibi, kollarına bir çok ağırlıkların takılması da pek âlâ mümkündür., Berlinin Görüşü (Beşi 1 incide) cümle Isveç sefirine yapılan mu- ameleyi zikretmiştir. Bununla beraber salâhiyetli makamlar bu hâdiselerin tabiatiyle Alman hü- kümeti tarafından büyük bir a- lâka ile takip edildiğmi söylemiş lerdir. Alman devlet merkezinde bu hâdiseler karşısında şimdilik bir vaziyet almaktan ta içtinap edilmekti Yeni hükümetin beyannamesin de üçlü pakta dair hiç bir şey bulunmadığı da tebarüz ettiril- mektedir. Msamafih Chürehill'in beyanatı siyasi o mahfillerin alâ- kasmı çelbetmiştir. Alman Ha- riciye Nezaretinde o umumiyetle söylendiğine göre, bu beysnatın he dereceye kadar bir propagan- da tezi olarak tefsir edilebileceği hakkında cevaben de, Almanyi nım Belgrad'a her hangi bir şebbüste bulunmadığı ve bir hü» kümetin kendi selefi tarafından imzalanan muahedeleri nin mutad olmadığı bili tir, Yugoslavyadaki Almanlar aley hine nümayişler yapıldığı hakkın daki “tahminler müsbet vaka larla teeyyüt etmiştir. Alman- ya bü vakaları protesto edecek tir. Kezalik yeni Yugoslav Ha- riciye Nazırının Belgrad'taki Al- man elçisiyle bir mülâkat yaptı- ğı da teyit olunmaktadır. Bu görüşmenin bir dostluk havası i- çinde cereyan edip etmediği hak- kında sorulan bir susle cevap © larak mülâkat mevzüunun ma- lâm olmadığı, bu itibarla bu hu” susta “bir şoy” söylenemiyeceği beyan edilmiştir. Yugoslavyanın Viyana'da im- zaladığı üçlü paktın mer'iye! girmesi için tasdik edilmesi lâ- zim gelip gelmediği hakında s0- rulan bir suale de, bu paktın im Zayı müteakip mer'iyete girece- ği hakkında hükümler ihtiva ettiği cevabı verilmiştir. Bu se- beple paktın mer'i olması için tasdik edilmesine lüzüm yoküur. * Bern 28 (A.A.) — Isviçre gaze- zelelerinin Berlin'deki muhabir- İleri yazıyorlar: Dün Yugoslav- yanın hâlâ üçlü pakta dahil bir devlet olarak telâkki edilip edile- miyeceği hakkında bir gazetec tarafından sorulan suale Harici- ye Nezaretinde şu cevap veril - miştir: “Uçlü pakt yırtılır bir pakt değildir... Almanyadaki akisler Zürich 28 (A.A.) — “Gazette de Laüzanne'in Berlin mühabiri, orta halli Almanların Yugoslav- yada yapılan hükümet darbesi karşısında hissettikleri şeyi an- cak “büyük bir hayret, kelime- leri ile tarif etmek mümkün ol- duğunu yazmaktadır. Muhabir, üçlü paktın dokunul- maz bir siyasi vesika olduğu hakkındaki itikadın artık sarsıl- miş olduğunu ilâve etmektedir. Matsuoka'nın ziyaretine sit prog ram altüst olmuştur. Hattâ bazı noktaların hazfedildiği zannedil- mektedir, Roma henüz susuyor Berne 28 (A.A.) — “Havas - Radyo,, Isviçre ajansı Roma dan şu telgrafı almıştır: Burada Yugoslavya | hâdiseleri hakında tefsiratla bulunulmaktan imtina ir, Gazeteler, müte- lea beyan etmeksizin, ajans ha berlerini vermekle iktifa etmek- tedir. Yalnız “Giornale d'italle, Şunları yazıyor: “Meydandadır ki Ingiltere, Yugoslavyanın üçlü pakta iltihakından sonra husule ga vaziyeti bulandırmak içir den gel i yapmaktadır. bir intizam içinde cereyan et miştir... Şehrimizdeki Yugoslav klübünde toplantı Yugoslav Krah İkinci Pierre'ti tahta cülüsu münasebetivle fe tanbuldaki Yugoslav o klübünd bugün saat 19 da bir toplan» yapılacaktır. Toplantıya İstanbu) daki Yugoslav kolonisi ve Yuros. lav klübü azası davet edilmiştir. dilid Ke er İkitkeiiiin zi