2 Nisan 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

2 Nisan 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

2-4-941 YUGOSLAVYA Almanyanın Taleplerini Reddetti (Başı 1 incide 2 — Üçlü paktın alenen ve tam olarak tasdik ve teyidi ve Yugoslav ordusunun terhisi Bu $ön taleplerin kat'i olarak reddi üzerine müzakerelerin ke- sildiği öğrenilmektedir. Dün ak- şam “Almanların Yugoslavyaya bir ültimatom vermek üzere ol- duğuna dair Belgrad'da sayialar dolasıyordu. Askeri mahfillerin mütaleasına göre, Almanların Yugoslay hududunda mühim bir tasrruzda bulunmıya kâfi kuv - vetleri bulunduğu şüphelidir, Yugoslavya bugün bazı ihtiyat tedbirleri almıştır, Bu arada mek tepler kapatılmış, demiryolları münakalâtı tahdit edilmistir. Hiç bir Yugoslav vagonu mem leketten dışarı oçıkmiyacaktır. Yolcular Yunan Bulgar ve Ma- çar hududunda vagon değiştiri - yorlar, Karartma tecrübeleri yapılmamıs ise de vosu müdafâaya ait bir takım ta- limaf nesvetmiş ve Başvekil Si- movic'in, halkı sükünete ve te-! lâş verici sayialara kulak verme» miye davet eden emirnamesi her Saat başında tekrarlarnmı'Nr. Vaziyet söyle hülâsa edilebi- lir: Evvelâ Hitlerin plârları al- tüst olmuştur. Bütün ihtimaller derpiş edilmiş, ancak tek bir sey İhmal edilmisti. Ven Ribben* rop Yugoslavya hakkında da İn- giliz psikolojisinde yaptığı ayni batava düsmüstür, Belgrad hü- kümetinin bitaraflığını teyit et - mesi, Balkanlarda Alman plân- Yarının fatbikine mâni olmakta- dır. Yusoslavyanın tekrar elde ettiği bitaraflığını o bozmuyacağı ve ancak taarruza uğradığı tek - dirde harp edeceğine muhakkak nazarı İle bakılabilir. Diğer ta- raftan yine muhakkak gibi gözü- ken diğer bir şey de, Almanların derhal bir taarruza gecmek üze- re Yuroslavyanın o hudüdunde kâfi derecede asker yığacak va- 7'çett8 olmadığıdır. Cünkü elde mevcut eskerlerin ekserisi Maca- ristan ve Romanya yolu ile Bul- varistana gönderilmistir. Bina enaleyh vazivetin Alman sefleri gesemda uzün ve derin bir tarz- ja tetkik edilmesi muhtemeldir Cürkü evvelki hükümete tama- wiwle mwhslif olarak simdik Yusosla hikümetinin Selânik'te wanılaesk bir taarruzu kend" <misatlerine bir taarruz .surc- de telâkki edeceği muhakkak- tir, Almanlara göre vaziyette vehamet artıyor Berlin 1 (Aç, > — Yarı resmi bir surette bildirilmiştir: Yugos. lâavvadaki Alman aleyhtarı tema- vül şiddetlenmektedir: Berlin siyasi mahfilelrine bu sabah iz- har edilen kanaat, işte budur. Bundan baska ayni mahfillerden Yügoslavyada evvelce başlanan seferberliğin devam ettiği de öğ. renilmistir. Yugoslavyadaki In - kişaf, küyleri yakan, kagınları döven erkekleri öldüren ve Al manları koğan kindarlar ve kun dakçılar tarafından yapılan ve kontrolü imkânı ölmiyan tahri- Kâtlarla doludur. Ayni siyasi mahfillerde şurası müşahede ve tesbit edilmektedir ki, Yugoslav hükümeti memle- ketie vuku bulan nümayişler hakkındaki haberleri mütemadi- yen tekzip eylemektedir. Mese- Jâ Belgradda başlarında “Vreme,. gazetesinin direktörü bulunan Alman taraftarı Yugoslav gaze- teçilerinin serbest bırakıldıkları “hakkında bir haber yayılmış ol duğu halde, bunların hâlâ mev- kuf bulundukları öğrenilmistir Yugoslavların bazı tedbirler işaa #ttikleri, fakat nazari olarak bu tedbirlerden ayrıldıkları aşikâr - dır. Simdilik Belgradın bu fabi- ve ile neyi kasdettiğini anlamak müşküldür. Bugün Berline ge- len haberlere göre, Alman eki Miyetinin şefleri de tevkif edil- miştir. Berlindeki Yugoslav cisiyle Belgraddaki Alman elçisi- nin karşılıklı sevahatleri Berlir slvasi o mahfillerinde Alman 'ugoslav buhranmın vehametine ve olarak telâkki edilmekte- ir. Avnla, tekzip ediyor Belgrad 1 (A.A) — “Avala, Yuğoslavyadaki Almanlara sözde fena musmele edildiğine ve on- ların şahsi ve mi NE taarruzlar olduğuna dair ba- zı cnebi gazetelerin baberlerini en kat'i bir şekilde tekzibe me- zunuz. Keza, Almanlara karşı nümayişler tertip edildiği. nü- mayisci kafilesinin ve Polonva bayrakları taşıdıkları ve Almanların hissiyatını tehdit eden şarkılar söyledikleri hak- kındaki ecnebi basınının ha berleri de, hakikate uygun de- ildir. Bu sözde fens muamele- ler neticesinde Alman ekalliyeti- henüz Belgrad rad i 35000 Tonluk Bir İtalyan Zırhlısı da Sakatlandı (Başı 1 incide) Takip 12 saat sürdü İskenderiye, 1 (A. Ajansının hususi mul yor: Jutland deniz muherebesin- denberi İngiliz zırhlıları ilk defa olarak İyon denizinde bu defa bir gece muharebesi vermişler ve I- talyanları 200 millik bir mesafe üzerinde 12 sex! takip etmek mec | buriyetinde kalmışlardır. Zarhlıla rımız. düşmanla irtibatı ancak ge ce olduktan sonra tesis edebilmiş lerdir, Saat 21 den az sonra In- giliz saffıharp filosu durduğu ha- ber verilen meçhul bir geminin civarına gelmiştir. Bu geminin bulunduğu yere yaklaşılınca, san cak tarafında karanlık içinde dar ha birçok düşman cüzütamları - nın gölgesi görülmüştür, Torpito muhriplerimizden birinin projek törleri birdenbire düşman filo - sundan bir üçüncü gemiyi aydın- latmış ve bunun 203 milimetre - lik toplarla mücehhez bir kruva- zör olduğu anlaşılmıştır. Düşman kruvazörleri hiçbir kaçma teşeb büsü yapamadan evvel 305 mili- Amerikalılar Fransız Vapurlarına Vaziyet Edecek (Başı 1 incide) Hull, dün gazetecilerle yaptı- ğı görüşmede, hükümetin bu ge- mileri müsadere etmekle yaptığı hareketi müdafaa etmiş ve müsa. derenin, bu gemilerde sabr tıj te- sebbüslerinin Amrelkan limanla- rını tehlikeye koymakta olduğu esasına dayanmakta olduğunu te. barüz ettirerek mesru olduğunu sövlemistir. Hull'den. bu müsaderenin har- be doğru bir adım olarak telâk. ki edilip edilmiveceği sorulmuş su cevap verilmiştir: “Bir kac zamandanberi. Ame. rika Birlesik devletleri hüküme- ti, “Harpten baska mümkün bii- tün vardım., formülü üzerinden İngillereye ve diğer milletlere vardım, siyaseti takip eylemekte. Air. Simdive kadar takibedilen *ormül ear Salâhiyetli Amerikan deniz ma kamları. Filiyin deniz mskamla- rının sabotata mani olmak üzere eeman 24.000 tonilâtoluk dört Danimarka silepine vaziyet ot- metrelik toplarımızın tahripkâr borda ateşiyle hiçbir şey yapamı- yacak hale getirilmişlerdir. Çok fena bulde bulunan düş manın işini bitirmek için Ingiliz hafif cüzütamlarına yer vermek üzere zırhlılar geriledikleri za - man, projektörlerimiz Italyan kruvazörlerinin arkasında iki tof- pito muhribi bulunduğunu gös- lerdir, Torpito muhripleri- mizin'şiddetli ateşi üzerine Ital- -ah torplto muhripleri alelicele sun'i bir bulut yaparak arkasına çekilmişlerdir, Bunu mutcakip torpito muhriplerimiz dikkatle rini batmakta olan “Pola, “Zara, ve “Fiume,, düşman kru- vazörleri üzerinde toplıyarak her üçünü de torpille batırmışlardır. Diğer harp gemilerimiz kalan Italyan harp gemileri üzerine aç- tıkları ateşle düşmana zarar ve:- miye devam etmişlerdir. Gece harbinin alelâcele değişen safa - hatı sebebiyle düşmana verdiri - len zararın ehemiyeti henüz tes- bit edilememiştir. İngiliz harp filosunun başında bulunan “Warspite” 305 lik top- İsriyle ateş etmistir. Tesiri müt- hiş olmuştur, Düşman kruvezör-! jerinden “Fiume,, nin baca biza-! sından arka kulesine kadar yük- selen kızıl alevler denizi aydın- Jatmıştır. Bir gözcünün bildirdi» ğine göre, arka kule İsaheti mü- teakip kopmuş ve denize yuvar- Tanmıştır. “Fiume, bu suretle batmakta iken “Warspite” in ye. ni bir borda ateşi neticesinde kru vazörde yeni yangınlar cıkmış tır. Bu sırada bütün saffıharp filosu deniz muharebesine işti- rak etmiş bulunuyordu. Sahne, toplarımızın, yanmak- #a olan düşman gemilerinin ziya- Yariyle ve projektörlerin ısığı ile aydınlanmış bulunuyordu. “Wars pite., in veni bir borda atesi ü- zerine “Zara..da mukabele &tme- ğe vakit bulamadan batmıya başlamıştı, Diğer İngiliz harp gemileri de ayni suretle ücün cü İtalyan kruvazörü olan “Po- la, yı yakmışlardı. Bütün bu ba. rekât bir anda cereyan etmistir. e m tiyyen tekzip edilmektedir. Yu- goslavyadaki Alman ekalliyeti bütün medeni haklardan istifa- de etmekte ve diğer bütün Yu- goslav vatandaşları gibi kat'i bir emniyet ME Triyeste, 1 (A. A.) — Belgrad- İ | daki bütün İtalyan kolonisini hav mil tren muvasalat etmiştir. Ha. len Belgradda yalnız İtalyan el çisi ile elçilik memurları kalmış- tır, Yunanistana İngiliz kuvvetleri yağıyormuş! Berlin, 1 (A. A.) — “D.N.B. “Nevyork Times,, gazetsinin Bel- graddaki muhabiri Bitoli'den (Manastır) gönderdiği bir yazıda Yunanlıların Ohr: gölünden Ad- riyatik sahiline kadar taarruza hazırladıklarını bildirmektedir. Yunanistana İngiliz kuvvetleri yağmaktadır. Bir taraftan da Yu. goslavlar, Karadağa kadar Yı- nan hududuna mühim bir ordu tahşit etmişlerdir. Arnavutluk ei- varındaki Yugoslav . kuvvetleri harp icin tamamen hazir vaziye- te konulmuştur. Taarruzun tari- hi başlıca OBelgrada bağlıdır. Genç Yugoslav subayları arasın. da İtalyaya taarruz edileceğinden süphe edilmemektedir. Cenubi Yusoslavyada Yunan irtibat su- bayları mevcuttur ve İngiliz mü- sehitler de Beleradla Atina ara. sında mütemadiyen gidip gelmek tedirler. Muhabir Yusoslav - Yu» nan hududunun cenubunda teftiş, sevahati vapan bir İngiliz Gene- Yaline tesadüf etmiştir. * Roma 1 (A.A.) — “D.N.B.,, pe mensâp bir takım kimselerin Romanyayaı göetiklerine dair ec- nebi çazelelerin haberleri de ka- Romadaki Yugoslav sefareti kuv yetli İtalyan kıtaları tarafından ronhafaza edilmetkedir. , | vün bir vaziyet alması beklenebi- tiklerini Ke ei Havana, 1 (A. A) — Gübs bahriyesi İtalyanın 5441 tonluk “Recca” vapuruna sabotailara ma ni olmak maksadiyle ihtiyati ted- hir olarak el kovmustur. Almanyanın protestosu Berlin, 1 (A. A.) — Yarı res mi kaynaktan tehliğ edilmistir: Berlin siyasi mahfilletinde öğre. nildiğine göre, Amerikadaki Ak man vapurlarının müsaderesi me selesi hakkında Almanvanın bu- lir. * Vesington, 1 (A. A.) — İyi ha- ber alan mahfülerden öğrenildi dine göre, Almanya ve İtalya, müsadere edilen gemilerinin ve bu gemilerin mürettebatının serbest birakılmasın talep etmis. 'erdir. Almanva ve İtalva, Ame- rikan hükümetine verdikleri öro- testoda, Amerika Birlesik devlet. lerinin bu gemilere tesahip et- mek halkı olmadığını İleri sür- müslerdir. Parti Gurubu Toplandı (Başı 1 incide) Ruznamede hükümete tevcih edilmiş iki sual takriri vardı. Bunlardan birisi bir utan gen leyin dil, tarih ve coğrafya fakül- tesine taarruz ettiği ve bir bekçi- yi öldürdüğü şaylasının ne dere- ceye kadar doğru olduğunu adli- ye vekilinden soran takrir idi. Adliye, Milli Müdafaa ve Dahili- ye Vekilleri tarafından verilen iza hattan fakülte kapısına böyle bir taarruzun vukubulduğu ve subay tarafından bir mahalle bekçisi - nin yaralandığı ve fakat hâdiseye merkez kumandanlığınca ve Cüm huriyet müddeiumumiliğince der hal el konuldı ve askeri mahb- kemece inzibati bir ceza olmak j malâthanelerinde, Şeker Fiyatlarına 10 Kuruş Zam (Başı 1 incide) şube, komis- yoncu ve acentaları nezdinde ve sair yerlerde mevcut şekerlerinin cins, mikdar ve sıkletini ve bü- lundukları yeri gösterecek bir be- yannameyi 2 Nisan Carsamba ak. şamına kadar mahalli en büyük mülkiye (omemuruna vermeye mecburdurlar, Ellerinde safi 100 kilodan aşağı seker bulunanlar beyanname vermiyeceklerdir. Yukarıda bahsedilen sınst mü- esseseden maksat muâmele ver- gisi kanununun 5 inci maddesin. de tarif edilmiş bulunan müesse. selerdir. Yani bir maddenin tı kibini, vasfını, hassasını değiştir. mek suretiyle mamül madde vü- cude getiren müesseselerdir. 1 Nisan salı aksamından evvel satılmış olup ta henüz müşterisi. ne teslim veya gösterdiği mahi le sevkedilmeyerek o bayi elinde bulunan sekerler bayi tarafından verilerek bevannameye dercolu- nacakıtr. Bayiler bu şekerlerin fiyat farkını müsteriden alırlar. Nisan salı akşamından evvel satılmış ve müşterisine teslim e. dilmek üzere yola ctkarılmış, ya. ni baylin elinden çıkmış ve fakat. müşteri eline varmamıs olan $c- kerler müşteriye vardığı günü ta- kip eden günün akşamına kadar bir beyanname İle mahallin en büyük mülkiye memuruna bildi- rilecektir. Yukarıdaki esaslar dairesinde verilmiş olan beyannamelerde yazılı seker mikdarlarının doğ- Tu olup olmadığı alâkadar me- murlar tarafından tetkik ve kon- #ro! edilecektir. Beyanname bu akşama kadar verilecek 1 Nisen 941 salı akşamında ti- cartahane, mağaza, depo, ambar, fabrika ve imalâthanelerinde, su. te, komisyoncu ve acentalar nez- dinde ve sair yerlerde 100 kilo- dan fazla şekeri bulunanlar se- kerlerinin cins, mikdar ve siklet- lerini, bulundukları yerleri & terir bir beyannameyi 2 Nisan 941 Carşamba o askamına kadar mahallin en büyük Mülkiye me- muruna vermeve mecburdurlar, Mısırın toptan satış fiyatları tesbit edildi Ankara, 1 (A, A.) — Ticaret Ve- kâletinden tebliğ olunmuştur. 29 sayılı o koordinasyon kararmın birinci maddesiyle Ticâret Vekâletine mevdu sslâhiyete istinaden memleke- tin başlıca istihsal ve istihlâk bölge- lerinde mısırın toplan azami satış fi- atları aşağıda gösterilmiş olduğu veç- hile tesbit olunmuştur: 1 — Samsun ve Çarşamba'da dök- me sari musirin toptan szemi satışlar. da kilosu 7 kuruş 23 santim, İzmit ve Akçakoca'da 7 kuruştur, 3 — Başlıca istihlâk mmtakalarında musıc toplan azami Satış fiyatları, birinci fıkrada yazılı merkezlerin. esas fiyatlarına hakiki masraflarile en çok yüzde 5 nisbetinde bir ticaret payının İlâvesi suretiyle bulunur. 3 — Sair istihsal mmtakalârının toplân azamı mir fiyatları, birinci ve İkinci fıkralarda gösterilen fiyat lara nazaran, filli nakit masraftarmın tenzili suretiyle taayyün eder, 4 — Bu fiyatlar temiz sart rsi dökme olarak toplan azamı satış yatlarıdır. Diğer nevi ve kalitelerin fiyatları taamol veçhile bunlara kıya- sen bulunur. 5 — Bu hükümlere göre mısır is- n üzere mi hemen m dilmiş olan subayın hâlen de mü delumumilikçe mevkuf bulundu rulduğu arlaşılmış ve hükümetin bu baptak! izahatı tasvip edilmiş tir, Ikinci takrirde çeltik kanunu- nun tatbikatta şimdiye kadar ver | tevfiken diği neticenin ve sitma mücade - le mıntakalarında çeltik zer'iya - ından umumi sıhhatin ne dere- ceye kadar müteessir olmakta bu- lunduğunun ziraat ve sıhhat ve - killerince izah edilmesini istiyen bir takrir idi. Takririn okunma - sını müteakip mevzu hakkında birbirini takiben izahatta bulu - tan Ziraat ve Sıhhat vekilleri « de bulunan kanuni mevzuatın pi- Tinç zer'iyatiyle umumi sıhhatin korunmasını telif bakımından ki- fayetsizliği görülmekte olduğu i- gin hükümetçe bu ciheti tamaml yan tâdilâtın yakında Büyük Mil İet Meclisine arzedileceği bildir - miş ve bu mevzu etrafında söz alan birçok hatipler de bu tâdili- tın öcilen getirilmesi hususunda hükümetle hemfikir bulunmuş - lardır. Ruznamede beşka madde ol- madığı & riyasetçe celseye 17,48 de nihayet verilmiştir. Suriyeye İstiklâl Verilecek İmiş Beyrut, 1 (A.A.) — Suriye fev- kalâde komiseri bir beyanname Fransa hükmetinin | Suriyeye istiklâl vermek kararm- da olduğunu, bunu Umumi vazi- yet müsaade edince tatbik saha- $ına koyacağını bildirmiştir. Fa- hlâk ve istihsal eden yerlerin fiyat murakabe komisyonları kendi bölge- lerinin toptan misir azami fiyatlarını tesbit ve ilân edeceklerdir. 8 — Bu suretle ilân edilecek fiyat için 7. C, Ziraat bankasiyle Tarım Sa- tp Kooperatifleri, birliği bu fiyatlar dahilinde. mısır mübüyaa ve tevziatı- na memur edilmişlerdir. HÜRRİYET, Apartımanı'nın Temsili Vesilesile.. (Bağı 4 üncüde) başındanberi kaydettiğimiz bir çok ihmallere rağmen, Selâm: İzzet te dahil olmak üzere, alkiş- ladılar, demek bü eser münevver- lere hitap edebilir bir eserdi. Resat Nurinin ve Ulunay'ın da kanaatleri bu merkezdedir. Selimi İzzet yazısına devamla: “ancak Hürriyet Apartımanın telif olduğu için hürmetle selâm- lamayı bir borç bilirim. diyor Selâmi İzzetin hürmetle selâm; bu gibi yazıları ise yazık tiyatro- muzun telif eserlerine ve telif e ser yazan muharrirlerimize, Te- vekkeli Şehir Tiyatrosuna hiç kimse telif eser vermiyor. Ve- renlerin de bep canı yanıyor. Başta kaydettiğimiz gibi tiyat- romuzla yakından alâkadar bir muharrir telif bir esere karşı br kadar haksızlık gösterirse mem lekette telif eser davasını halle kat Suriyede karışıklıklar devam, etmektedir. imkân hâsıl olur mu? Yarınki Türk tiyatrosunun oy- TAN Hırvatlar Sırplarla Anlaşmak Üzeredir (Başı 4 incide) sele olarak sürüp gidiyor. Ingiliz Hariciye Nazırı Mister Eden ile İmparatorluk Genelkurmay baş - kanı General Sir John Dil'in Bel grada gitmeleri bütün nazarları daha ziyade ehemmiyetle Bel - İgtada çevirmiş bulunmaktadır. Ayni zamanda Almanyanm Bel - İgrat sefirinin de Yugoslav hü- İ kümeti tarafından reddedilen Al man talepleri karşısında Hitlere Hizahat vermek üzere Berline git- miş bulunması bu hâdiselerin e- hemmiyetini arttırmaktadır. Gelen haberlere göre Almanya Yugoslavyaya karşı kat'i hareke- te geçmek için yeni kabinenin be yannarsesini okumasını beklemek tedir, Yeni hükümet de beyannu- meyi okumak için Hırvatlarla ce- reyan eden müzakerelerin neti - cesine İntizar etmektedir. Maçek kabineye henüz girme- miştir, fakat bu akşam gelen son haberlere göre, Hırvatlar Sırplar- ia anlaşmıya razı olmuştur. Bulgar osuna göre, Yugos lavya hâdiseleri Bulgaristanda endişe uyandırmıştır. Yine bu radyoya göre Yugoslavya mese - tesi kölaylıkla ve tıpkı Çekoslo - vakya meselesi gibi halicdilecek- tir. Bir habere göre, üçlü pakta il - tihak kararı karşısında vazifesin- den istifa eden ve yeni kabinede sandalyesiz nazır tayin edilen Yu goslavyanın Moskova sefiri Gab- riloviç yine vazifesinde kalacak - tır. Kendisine nazırlık vazifesine başlamak üzere Moskovadan ay - rılacağı sırada vazifesinde kalma- sı bildirilmiştir. Bu da Belgradın Moskovaya verdiği ehemmiyeti österir. gi Nk Başvekilin beyannamesi Belgrat, 1(A.A) — “Avala, Ecnebi ajanları tarafından halkı endişeye düşürmek maksadiyle Işaa edilen heyecanlı haberler hak kında Başvekil, dün akşam bir be yanname tir. Bu beyan. “İnamede e yenin eş Radyı E gil tayin uşlar, Yı etmişlerdir. ı ygilizli yoktur. İstif, etmelerine, ükümet, hı kân vermişti Eden kanlarda Sebepsiz pil yrılmamalı- I içtimalar: h N, “Yalan ve mehare?le uydurulan ve yayılan haberlere inanılmams- sı halka ilân olunur. Heyecana ka- pılucak hiçbir sebep - Bü» tün komşülariyle dostane bir si- yaset takip eden hü , her - kesle iyi komşuluk ve dostluk münasebetlerini devam ettirmiye Şi tadır. Hükümet ileride de bu yolu takip edecek ve bu maksatla elinden gelen her şeyi yapacaktır. Halk, memleketin dışında ve içinde yayılan yalan ha berlerden müteessir olmıyarak sü künetle mutat işleriyle meşgul ol malıdır. Binaensleyh bir kimse - nin bulunduğu mahalden başka yere taşınması veya evini terket mesi yasaktır. olarak ya- pılacak bu gibi hareketler zararlı neticeler verebilir. Devletin ve halkın menfaatleri hiç kimsenin evini terketmemesini ve eğer lâ » zum ve muksdderse herkesin ve- tan, kral ve millet için evinin & şiğinde ölmesini emreder. Ordu, hava kuvvetleri ve do - nanma vazifelerini yapmıya hazı dırlar, Bütün devlet otoriteleri ve bilhassa belediyeler ve rahipler, vazifeleri başından a; Asrlar, Plân mucibince yapılacak tahliyelere ancak alâkadar neze- retlet müsaade edecek ve esasen bu hususta yazılı emirler verile - sektir. Dahiliye nezareti vaziyetin icaplarına uymuıyan a ve her türlü halk toplantılarına mâ- İ ni olmak için icap eden tedbirleri alacaktır. Alâkadar nezaretler, bu beyan- namenin harfiyen tatbiki için der “İhal icap eden tedbirleri alacak: e Tekaüde sevkedilen nazırlar Belgrat, | (A.A) — “DNB,, Gazeteler, eski Başvekil Svetko- viç ile 28 martta azledilen diğer İ nazırların tekaüde sevkedildik'e - rini yâzıyorlar, Kral emirname- siyle, Belgrad belediye reisi Jev- ru Tomiç vazifesinden azl tir, Moskova, 1 Ha —"DNB., “Pravda,, gazetesi Sovyetler bir- Hiğinin yeni Yugoslav hükümeti- ni tebrik ederek Yugoslav mille- tinin şerefli mazisine liyık oldu- günü bir, Kore daha göstermiş olduğunu bildirdiğine dair ol “United Press,, tarafından veri - len haberleri yalanlamakta ve şunları ilâve eylemektedir; Böyle bir telgraf mevcut değildir, Sov- yetler birliği temenniyatta bulun- mamıştır. —————— uyacağı eserleri yazacak muhar- rij ler bu kabil iltifatlarla yetişir mi Ben Selâmi İzzeti eskidenberi Tiyatroyu seven bir muharrir 0- larak tanıdığım için aldanmış ol- mak bana çok acı gelecek. Bu se- beple ancak bir ikaz mahiyetin- de olan bu satırları yazmak ma- nevi mecburiyetini hissettim. 'Te- lif eserlerin yazılması, #erek ro- man ve hikâye, gerek tiyatro, e saslı bir memleket davasıdır. O- Afrikadan Akdenize Ve Balkanlara (Başı Sa, 3 Fakat İngilizler tehlikeyi göre-| rek sür'atle Mısırda General Wa- vel'in kumandası altında en son sistem motörize kuvvetlerden mü rekkep büyük bir ordu vücude getirdiler. Son iki ay içinde de İtalyanları yalnız girdikleri yer - lerden çıkarmakla kalmadılar, Ge neral Grazianinin ordusunu peri- şan ettiler, Habeşistan ve Eritre- yi işgale muvaffak oldular. Bir haftaya kadar da buradaki harbi bitireceklerini bildiriyorlar. Binaenaleyh İtalyanın Afrik, da oynamak istediği Tol sıfı müncer olmuştur. Artık Italya - nm bir daha Afrikada bir iş yap- masına imkân kalmamıştır. Kalya ikinci vazifesini de ifa - ya muvaffak olamamıştır. Ingi - lizler Atlantik ve Pasifik donan - malarından da bazı gemileri Ak- denize nakletmek suretiyle bu denizdeki donahmalarını takviye etmişler ve İtalyan donanmasına nefes aldırmamışlardır. İtalyan donanması hiçbir zaman açıktan açığa harbe girişmiye cesaret ede- memiş, Akdenizdeki münakale yollarını ketememiş, Ingiliz wöilerinin seyrüseferine mâni ge Akdenizde serbesiçe olamamıştır. Hattâ Almanların Sicilyaya yer- leştirdikleri hava kuvvetleri de İngiliz donanmasının Akdenizde - ki hareket serbestisini tahdit ede- memiştir. Bilâkis Ingilizler Bin - gaziyi işgal etmek suretiyle bü tün Afrika sahillerine hâkim o! mi üsler kurmak suretiyle de şarki Akdenizde üstün bir mevki temin öşlerdir. İtalyan donanma - sına vurulan son darbeden sonra da artık şarki Akdenizde Ingiliz hâkimiyeti kat'i surette teessüs etmiş bulunmaktadır. Kalya üçüncü vazifesini ifada da acz göstermiştir. Yunan mil - etinin kahramanca mukavemeti İtalyanın burada yalnız mağlüp olmasını değil, fakat düşmanına da birçok faydalar temin etmiye hizmet etmiştir. Ttalyanın Yunan taarruzu İngilizlerin Yunan ada- larından ve Yunan sahillerinden istifade Yunanistan- da bava üsleri kurmalarına, ve mihver devletleriyle Avrupa top-| Taklarında karşılaşmalarına im - ii. Nitekim Afrika ve Akdenizde düşmanı temizliyen İngilizlerin şimdi de Balkanlarda mihver dey etlerine karşı yeni bir cephe kur- makla meşgul olduğuna şahit olu- yörüz. Ingiliz Hariciye Nazırı Mis. ter ve Genelkurmay Başka. nı General Dill'in tekrar Atinaya dönmeleri doğrudan doğruya Bal- Alman istilâsına karşı kurulacak cephe ile alâkadar ol- sa gerektir. Yugoslavyanm mihvere karşı cephe almak hususunda gösterdi- ği milli gayrette İtalyanın Arna- vutluktaki mağlübiyetinin de To- Yüolduğuna şüphe yoktur. Bu sa- yede Yugoslavya doğrudan doğ- ruya İngiltere ve müttefikleri ile komşu olmuş ve Ingiltereden Yu- goslavyaya ber türlü yardım ya - iması imkân dahiline girmiştir. Yarın Almanya Yugoslavyaya girmek isterse, Belgradın Yuna - nistan ve İngiltere ile el ele ver - mesi mümkün olacaktır. İşte İtalyanın bu birbirini fa kip eden mağlübieytleri sayesin- de İngilizler Afrikadan Akdenize ve oradan da şimdi Balkanlara geçmiye muvaffak olmuşlardır. Eritrenin Merkezi İngilizlere Geçti (Başı 1 incide) Kahire, 1 (A. A.) — Umumi karargâhın tebliği: Libyada, kuv vetlerimizin İleri unsurları, dün- kü Pazartesi günü, Mersa Brega mınlakasında düşmanın piyadesi ve motörlü cüzütamları ile temas halinde idi. Eritrede, Asmara yolu üzerin- deki geniş tahribata rağmen, ileri areketimiz devam etmektedir, Son 48 saat içinde, aralarında bir liva kumandanı da olmak Üzere 800 esir daha aldık. Habeşistanda, münakale hatla. rının burada da ricat halindeki İ- talyan kuvvetleri tarafından ge- niş bir surette tahrip edilmiş ol. masına rağmen, Diredava'den A- dis-Abebaya doğru demiryolu ve yol yzerinden ileri hareketimiz seri terakkiler kaydetmektedir. Bütün diğer bölgelerde, cenubi Habesistana nüfuz, bilhassa Ru- dolf gölünün şimalindeki mınta- kada. genislemektedir. De Gaulle Kahire'de Kahire, 1 (A. A) — General De Gaulle, bugün öğleden sonra tayyare ile Hartumdan Kahireye gelmiş ve General Wavel. hava B Mareşali Longamore ve Fransız Generali Catroux tarafından kar-| slenmıstır. —— ——— ——— — na lâyık olduğu ehemmiyet veril. meli ve onu bu gibi kücük düşü h , Yunan adalarında yeni) 5 ae Askeri Vaziyet (Başı 1 incide) kalsaydı Almanların geçen hafta nunda Selâniğe doğru harekâta ge; meleri mukarzerdi. oFakst bugünkü vaziyet Karşısında Almanyanın Bal- konlarda takip edebileceği askeri he- def $u üç nokta zerinde hülâsa o- dilebilir: 1 — Yuzoslavyanın mukavemet görününde tupulârak o Bulkanlardak: bir kırım Alman kuvvetlerini, Yugos lav ordusunun karşısında müdafaa v siyetinde bıraktrak kuvayi külliye le Yunanistana hiicüm etmek, 3 — Yunanlıları karşı müdafasdr kularak evveli Yugoslavya ile harbi nericelendirmek (için Yugoslavyaya hürüm etmek, 3 — İki devlete karşı birden ta- aruz geçmek, Bu üçüncüsü, bugünkü vaziyet kı sında zor ve hattâ imkânsızdır. manyanın bu Üçüncü gıkkı İhtiyar © debilmesi için Bulyarisisna yeniden kuvvet sevketmesi, yeni askeri ha- sarlıklarda bulunması lazımdır, Bu hö- trlıkları yapsa bile üzsülharekesi bulunan ordunun bu iki mü- ie karşı ayni zamanda bir tarruz baveketine o geçmesi meseles dir, Ayni zamanda müteirriz kuvve- tin dalma müdafaa vaziyetinde olan- lardan bir izli fuzla olması Mizim ge- Ieceğine göre, hattâ bu çekil imkâs- sudır bile, denilebilir. Almanyanın birinci şıkkı tercih et- mesi ihtimali daha kuvvetlidir, Çün- kül Selânik Almanlara geçerse, Yu- goslav ordusu sevkülceyş bakımından çok güç bir duruma düşer, Ayni z4- manda Yugoslavyanın bütün dost 0- lan kumşulariyle alâka ve iünssebö- tı kesilir, üstelik te denizle muvasa- İsi mrünkati olacağından isşe, teçbi- zat vesaire bakımından göreceği ber türlü harlel yardımdan mahrum ka- ir, Ancak, bu hareketin tek mahzuru, Alınan ordusunun Selâniğe doğru ys- pacağı ilerleme esnasında baştan, Yu- gorlar ordusu tarafındah - vurulması teblikesidir. Alman ordusu yandan gelecek bu tehlikeyi önliyebilecek mevkide mis dir? Bu suale cevap verebilmek için ilk önce, Bulgaristandaki Alman ordusu- nun vaziyetini tetkik etmek lâzımdır. Bulgaristandaki Alman askerleri üç grupa ayrılmıştır, Bu üç grup 15 tü- menden mürekkeptir. Bunlardan bağ» ka Almanların münhasmran Yugoslav. yaya kurşı kullanacağı askerler var- dır ki; bunlar, Romanyadadır, Romap- yadakl askerlerin bir kısmı Bunst mıntakasındadır, Bunların barekâta iştirak ettiriimesi mümkün ise de Ro- manyadı mevcut kuvvetlerden OÜŞ 'dört tümenden gayrisini, muhtelif ses bepler âvlüyisiyle, harbe sürmeye im- kân yoktur. Macarlara gelince, onlardan ancak zayıf bir kısım Almarlarin birlikle Yuyoslavyaya karşı harekâta bulunü- bilir. Almanların ayrıca eski Avusturya» da Yugoslavya harekât: için ayrllmış bir kasım kuvvetleri vardır ki, bunlar on tümen kadardır, Bütün bunlardan başka İlalyanm da Yugoslavya hududunda meşhur Po or dusu bulunmaktadır. İşte bu suretle Avusturyada 8-10 Romanyada 10-12, Paslgaristanda 12. 18 Alman ve Macaristanda 4-5 Mae car, İtalya hududunda bir İtalyan tü. meni olmaz üzere Mihverin Yuğoslev- yaya karşı 40-45 tümeni tahçit edilmiş. bir halde ve emre âmâde bulunmak tadır, Buna karşı Yüşoslavlarla Yunan» Lların vaziyetini tetkik etmek lâzem gelirse, bu iki devletin durumunu şöy- lece hülâsa etmek mümkündür! Yunanistanda, Aynavutlukta Htalya- ya karşı harekât yapan Yunan kuv- vetleri müstesna olarak, Almanyaya karşı (lk ağızda müdafsada buluna- bilecek yedisi yardımcı kuvvet, olmak Üzere on beş tümen bulunmaktadır. Yugoslavya tehlike anında umum seferberlik yapınca 32 tümen asker çıkarabilir. Şimdiden Yugostavler Üs- ktip mıntakasmda 13 tümen tahşit et- miş bulunuyorlar. Şu halde, böyle bir tanrruz vukvunda Almanlar 28 tümeni den mürekkep kuvvetli bir Sırp - Yu- nan ordusiyle karşılaşıcak, demektir, Yugorlavyanm en mühim noktası cenup bölgesidir. Bu itibarla Yuros- lav ordusunun en (güzide kısımları halen burada bulunmaktadır. Üstüpten sonra Yugoslavya için i- kinci derecede müdafaa edilmesi J0- zumlu olan yer, Belgrad mmtakası ve üçüncü derecede de eski Avusturya- Yugosler hudududur. Yuzoslevya hudutları içinde tabil ürimler pek çok ve fevkalâde mühim dir, Essen barpçi bir millet olan Yu- goslavların bunlara dayanarak mükem mal bir müdefas kattı tesis etmeleri ve şiddetle mukavemet | eylemeleri beklenebilir. Şurasını da ilâve edelim ki, Belgrs4 İtalyaya karşı iki fırkadan fazla seker ayırmak mecburiyetini hissetmez, BU itibarla, Yugoslav ordusu bütün kuv: vetiyle Almanyaya karşı duracak va riyettedir. Buna, Yunanlıların da kah, Tamunca müuafan ve yardımlarını İ live edecek olur isek Almanların 1 dereceya kadar müşkül bir vaziyet kalacaklarını tayin etmek Kolaydır. Yugoslavya De Yunanistanm elele vererek müşterek düşmanlarına ksr- w kuvvetli darbeler indirecekleri esw- hakkaktır, denilebilir. v Fransa İçin Abloka Gevşetilmiyecek on, I(A.A)—“D.N. Halifax bugün hariciye hezare tine yapığı bir ziyaretten sonr“ demistir ki: “Vichy'nin isgal al İtandaki araziden mühim mikdar. İda hububat aldığı öğrenilmistir. Buna binaen Vichy hükümeti reeek küçüklüklerden sakınılma hıdır. artık İngiliz ablokasının gevşeti- leceğini beklememeliğir tere büyük elçisi Lorco