4 Nisan 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

4 Nisan 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

Yeni İngiliz Bombalarının İnfilâk Kudreti Londra, $ (A, A. Erdek deniz üssüne yapıl bhücum- da kullanıldığı İngiliz hava ne- zaretinin tebliğinde bildirilen ye- ni model bombalar hakkında sa- lâhiyettar membalardan tafsilât verilmektedir. Bü yeni bomba- ler, İngiliz hava kuvvetlerinin simdiye kadar attığı herhangi cap ta bombalardan bes misli dah; fazla infilâk kudretine malik bu-| 5 lunmaktadır. Bunların infilâk çok geniş bir saha üze- yıkmak kabi. “içe Di tahrip ve iki iaşe gemisi batırıldı Lohdra, 3 A. A) — “Tebliğ” “İLornadoone” mayn tarama ge- misi dün üç düşmen tayyaresine karşi bir muharebe yapmıştır. Bu muharebe neticesinde üç düsman tay inden biri tahrip edilmis ve Ülğerinin de ağır hasara uğra- dığı görülmüştür. Ü Te kaçmıştır. Mayn gemisinde yegâne zayin minin hasarı Manş den diğer bir tayyare düşürülmüştür. Holanda | pur batırılmış, ayrica 8 vapur da kısmen kaybolmuş telâkki e- ik detecede hasara uğratır Bir muharebe tayyaresi, cenubi İngilterede bir tayyafe maydanında üc düşmen tayyare- Sini tahrip etmiş ve daha bir çok tayyarevi hasara uğratmıştır. © Almanya Bir Petrol Şirketi Kurdu Ankara, 3 (Radyo Gazetesi) — Almanyada şimdiden harp sonra» $ı için hazırlıklara başlanmıştır. Bu cümleden olarak bir petrol şirketi kurulmuş ve bu şirkete ©- peyce sermaye de konulmuştur. , simdilik Rumen petrol. lerini ve bilâhare Irak ve İran petrollerini de idare edecekmiş. ya bu suretle kendisine ye- ikdarda petrolleri bir elde #plamak istiyor. Filhakika, Rumen petrolleri simdi Almanyanın elindedir. Fa- kat, diğerleri 6 kâdar uzaktırki, onları elde etmek için fevkalâde petrole ihtiyaç vardır. Halbu ki, bu da Almanyada yoktur, Nevyork, $ (A, A) — “Worlâ Telegram" salâhiyetli Amerikan hfillerinden verilen rakamlara dayanarak, Almanyanın bir kaç aya kadar ciddi surette petrol müştakatı sıkıntısı çekeceğini ya- zayor, Petrol hususunda bu kıtlık | bir petrol fikdanından değil, pet rolün petrol sahalarından tankla- ra, denizaltılara ve tayyarelere kadar naklindeki zorluktan ri gelecektir. Rumen petrol istihs lâtı nazilerin ihtiyacına kâfi delik ki edilmemekteyse de, Yugoslav mukavemeti yüzünden nakliyat zorluğu artmıştır. Bu yüzden, Romanya beklenen 100 bin varil yerine günde 20-30 bin varilden fazla gönderememektedir. Matsuoka Romadan Berline Hareket Etti Roma. 3 (A. A) — "Stefani": Japon hariciye nazırı Matsuokâ. bu sabah Romedan hareket etmiş tir. Kont Ciano, misafirin hare- ketinden evvel Madama villâsına gitmis ve İstasyona kadar kendisi- ne refakat etmiştir. Berlin, 3 (A. A.) — Matsuoka cüma günü Berlinde beklenmek- terir, Berlinde müzakereler ya- vılması muhtemeldir. Halid Şazi İhtifali Dişçi mektebinin müessisi ve eseşhür diş tabiblerimizden Halid Sazinin ölümünün yıl dönümü münasebetiyle ve hatırasını an- mak maksadiyle dün etibba oda- sında bir ihtifal toplantısı yapıl- mıştır. Sast 18,80 da toplantıyı profesör Sunt İsmail Gürkan 4€- miş ve hazırunu Halid Şezinin ha tarasın; tiram ütune davet etmistir. Bunu müclakıp profesör, Halid Şazi merhumun memleketimizde diş tababetinin tecessüs ve onun terakkisinde yapenış olduğu hiz- meleri tebarüz ettiren bir hitabe. A» bulunmustur, Haliç Şirketi Satın Alınıyor afia Vekâleti, Haliç vapurları işletmesini devren almaya karar vermiştir. Haliç vapurlarının bu- günkü vaziyetinin tesbiti ve di- ğer hususatın bir rapora raptı İ- cin Nafia Vekâleti bir heyet teş- kil etmistir. Bu heyet bu günler- de fanliyete gecetektir. cü tayya-| Adis-Abeba Yolunda Miassu Zaptedildi (aşı Vin İtalyan kuvvetlerinin mâneviyatı sarsıldı İtalyan t orluğu ancak eş yıl sürmüş ve bu suretle ta. rihin en kısa süren İmparator - luğu olmuştur. Bu münasebetle Garibaldi'nin 1454 de söylediği İsu sözler hatırlanmaktadir. “Bugünden itibaren İneilizle. re karsı silâha sa na İânet olsun, Bu lânet kuvevtivle — faşletlerin düsr | ün ür, Beyannameler atıldı Nairobi, 4 (A.A) — Cenubi Afrika tavvareleri evvelki gün Addis . Abeba üzerine parasüt. lerle beyannameler atmislerdir. Ayni beyannamelerden o Adova ve Avax'a da atılmıstır. Tayya. İ reler, Mieno ile Asba Lihario ü zerine beyaz bavrak cekilmis ol. jdup >. Fidirmielendir İngiliz resmi tebliği |, Kahire, 3 (AA) — karargâbın tebliği Libya'da: İleri kıtalarımız, A. odabia'nın şimalindeki mevzi T üzerine geri cekilmislerdü”. Bu hareketi, düşman omotörlü kin etmistir. Büyük miktarda ©- Umumi diğer harp malzem: dilmiştir. cenubunda devam etmektedir. Habeşistan'da: İleri kıtalar mız, Addis « Abeba'ya 290 kilo. metre mesafede demiryolu üze. rinde Miess0'yu işgal etmiştir. İ- leri hareketimiz devsm etmek . imdir, Nairobi'nin tebliği Nairobi, 3 (A.A.) — Umumi karargâhim tebliği: Javeilo böl gesinde, dört saat süren bir mu- harebeden sonra, Soroppa'yı iş- gal ettik. Düşman zayiatı 60 ve yaralıdır. 17 beyaz ve 200 y li asker esir aldık. Dört top ve birçok mitralyöz iğtinam ettik, Kayıplarımız ehemmiyetsizdii Alman son haberlere göre, talyanlar o himaye yerlilerin inlikam almıya kalk- malarina kuvvetlerimizin m ni! olamıyacakları kadar fazla gecik-| Mm Bir ayda 178 tayyare Londra, 3 JA.A.) — Salâhi - yetli mahfillerden öğrenildiği. ne göre, İtalyanlar Orta Sark fında 178 tayyare kaybetmişler. dir. Bunların 125 $ İngiliz ve Dominyonlar hava kuvvetlerine mensup pilotler tarafından dü- sürülmüştür. 21 İtalyan tayyare. si tayyare dafi bataryaları ta- rafından lskât edilmiş ve 32 tay. yare de yerde tahrip olunmuştur. Alman tebliğine göre Berlih, 3 (A.A.) — Başkuman- danlığın hususi tebliği: Şimali Afrikada, Mersa - Brega civarın- dan Alman . İtalyan teşekkülle- ri tarafından atılan İngilizlerin takibine, 2 Nisanda devam edil miştir. Agedabia alınmış, Zeu- tina'ya vamimıştır. Düşman, şi- male doğru süratle tam ricat ha. Undedir. Ahnan esir ve zırhlı ve zırhsız otomobil ganaimi mik- tarı pek çoktur. Bizim kayıpla- rımız fevkalâde azdır. Trabluna hava akını Kahire, 3 (A.A) — Hava ka rargâkanin tebliği: 1/2 Nisan 26. cesi İngiliz bombardıman tayya- releri Trablus limanı üzerine bir akın yapmışlar, yüksek infilâk ve bircok yangın bombaları at. mışlardır. o Rıhtıma mütenddit tam isabetler olmuştur. Dün Bin- gazi açıklarında İngiliz avcıları “S 79,, tipinde bir tayyareyi ya. kalıyarak kovalamışlardır. Bu tayyare pek çok duman çikara- rak ve yüksekliğini kaybederek İtakip edilmiştir. Polonya Başvekili | Amerikaya Gidiyor Londra, 3 (A.A) — Polonya Başvekil ve haşkumandanı Gene ral Sikorskinin Ottawa'ya muva salatını müteakip Reuter A nın iyi haber alan bir kaynaktan öğrendiğine göre, General, Roo- #evelt'in daveti üzerine kısa ve resmi bir ziyaret için Amerikaya da gidecektir. Peşte Sefiri Naip Horty İle Görüştü Budapeşte, 3 (A. A.) — Türki- ye elçisi Ruşen Eşref Ünaydın Macar Naibi Amiral Horty tara- fından kabul edilmiştir taleplerini , harp sahnelerinde Mart ayı zar- Son Harpte İtalyanların Kayıbı: 13 Gemi İtalyan Tebliğine -| Göre 5 İngiliz Nakliye Gemisi Batırılmış Iskönderiye, 3 (A.A) — Isken deriye bahri mahflilerinde tah- -İmin edildiğine güre, Italyan filo- sunun şarki Akdenizde cereyan eden deniz harbinde 14 gemi kaybetmiş olması ihtimali var « dır, Tahrip edildikleri kat'i su- rette tahakkuk etmiş olan gemi lerin dört krüvazör ve üç desiro- İ yerden ibaret olduğu bildi mektedir. Bu İlsteye cidi rette hasara uğramış olan “Litto- İrio,, zırhlısı ile diğer iki kruva - ibi ilâve etmek nların kaybettikleri hakkındaki kana: mevzuubahis deniz harekütin, tirak eden bütün deniz ve hava cüzülamları tarafından verilen raporlara istinat ettirilmekte - dir. “Littorio,, sınıfından olan ve en aşağı üç torpil yiyen zırhlı, son defa olarak deniz tayyare - leri grüpuna mensup çok iecrü - beli bir subay tarafından cuma akşamı görülmüştür. Bu subay raporunda geminin pek çok yana yattığını ve kıç tarafının tama - baş tarafının suya gömülmüş bu lunduğunu yazmaktadır. Iki destroyer daha Londra, 3 (A.A) — Amiralli - gin tebliği: Şarki Hindistan baş- kumandanlığının bildirdiğine gö »!re, tayyarelerimiz tarafından bir Italyan destroyeri butırdmış ve diğer bir Italyan destroyeri de ba tar bir halde bırakılmıştır. Her iki destroyer de geçenlerde Mu- savvadan ayrılmışlardı. Düşmana verdirilen bu zayiat, dünkü teb- İiğde © tahribedildiği bildirilen “Pantera,, sınıfındaki destroyer » den ayrıdır. Italyanlara göre Roma, 3 (A.A) “Tebliğ, Şarki Akdenizde bombardıman ve torpil tayyarelerimiz, büyük bir harp kuvvetinin refakat et- mekte olduğu bir kafileye hücum etmişlerdir. Tayyare dafii topla- rın şiddetli mukabelesine rağ men, beş büyük vapura isabet vâki ölmüş ve bu vapurlst bat - mıştır. Tayyarelerimizin kâffesi üslerine dönmüşlerdir. | Almanlara göre Berlin, 3 (A.A.) “Tebliğ, | Akdenizde Giridin garbinde, Al- İman muharebe tayyareleri, ce - man 16 bin tonilâto hacminde iki silâhlı düşmen ticaret gemisini | batırmaştır. Uzak Şarkta Mühim Bir Konferans (Başı 1 incide) Müsadere edilen gemiler Vaşington, 3 (A.A.) — Reisi- cümhur Rooseyelt'in emirleri ü- zerine hareket eden Hariciye N. zırı Hull, bugün İtalyan büyük elçisine bir nota vererek deniz Ataşesi Amiral Alberto Lais'in derhal göri alınmasını istemiştir. İtalyan deniz Ataşesinin Birle » İşik Amerika limanlarındaki İ- talyan vapurlarının mürettebatı tarafından batırılması hâdisesine karışmış olduğu ileri sürülmek. tedir. Huli, gazeteciler toplantısında notayı bildirirken, Amerikadaki mümasil Alman memurlarına karsı da böyle bir tedbirin ali- np alınmıyacağı meselesine şim. dilik temas edemiyeceğini söyle» miştir. * Vaşington, 3 (A.A) — Baş. müddelumumi Jackson, Federâl müddelümümilere talimat gön - #ererek Amerika sularında demir Ni Alman ve İtalyan vaparların- da sabotajlardan mesul olanlar hakkrda derhal takibata gicişi. İ mesini emretmiştir, 28 Italyan ve 2 Alman yapuruna ait mürette - battan 875 Kişi tevkif edilmiştir. Hepsi hakkında sürgün cezası i tatbik edilecektir, Boston ve Mo bilede takibat başlamış bulunu - yor. Amiral Stark'ın Daveti Vaşington, 3 (A.A.) — “DN. B.,, Deniz genelkurmay reisi a- miral Stark, lâtin Amerikası dev İetletinin filo kumandanları ya davet etmiştir. Irakta (Hükümet Darbesi Teşebbüsü Bağdat, 3 (A, A.) — Taha Paşa Elhâşimi kabineyi teskile muvaf- İ fak olamamıştır. Bazı generaller bir hükümet darbesine teşebbüs etmislerdir. Bu bapta tafsilât yok tur, Irak Kral Naibi Bağdattan ayrılarak Basraya gitmiştir. - miyle sudan çıkmış olduğunu ve mayıs ayında Birleşik Amerika-| e TAN Askeri Vaziyet ERİTRE MUHAREBE HAREKATI ARTIK BİTMİŞ SAYILABİLİR (Askeri muharririmiz yazıyor) İngiliz ordusunun on güzide. erkâ- nında General Platin kumandan» Eritre İtalyan müttem İmparatorluk ordusiyle ral de Güülle'e menrup Hür Frsnsiz bu müstemlekesin mer- kesi Aşmara şehrini de zaptetliklen sonra, bu sabâd, edi bakın « dan en san hederlerin. sayı labilir. Eritre'de İlalyanlır, şimdiye kadar hiçbir yerde © göstermedikleri oldukça şiddeti: bir mukavemet termişlerdir. Şarki Afrikada İtalyan» ların en aiyade güvendikleri munta- ka, burası idi, Yarım asırdan ziyade bir zamandanberi İz kuvvet e bakımından, bil toplandığı yı oldukça kolayla, sebepler yüzünden, bazgunundan sonra Afrikanın her ta rafında müdafuzya çekilen İt Jar, son müdlafan kalesi olürak tve'yi seçmişler ve ellerindeki ku vetlerin büyük bir kısmını (takriben bu taraflara İedeceklerini ve bu suretle Sarki Af kanın diğer cephelerindeki | İngil ekâtmı uyun müddet gecikti ceklerini ümit etmişlerdi, Fakat ren mildafan hattı yarıldıktan bilhassa Asmara'da İngilizlerin el geçtikten sonra, bütün bu İtalyan ü- itleri, arlik kati olarak & Otm; bulunmaktadır. Simdi Asmara'dan kaçan İlalyen kuvvetlerinin cenuba doğru çekildikleri bildiriliyar. Demek yor ki, nlar için Masat n müdafaası bahis mevzuu değildir; zaten bir deniz şehri olan bu yerin müdafasma, velev ki kısa bir zaman İ Kes Du snlırlarin neşri ann kadar manın de İngilizler tarafından zaptı İbaberi gelebilir. Asmars'dan cenuba| | doğru çekilen m kuvvetlerinin İdöküntüsü, çündi Eritre'nin dar ce- up koridoru İçinde, belki Çibuli Fransız hudutlarını varmak Örmidiy- le, ümülml bir ricat ve firat halin - dedir. Bunları takibe bile Yalnız General Platt or- düslyle işbirliği yapan Yronsız kuv- vetleri, bunların izi peşinde Çibuli hurtutlarına kadar. varsbii takdirde Hür bu, hudutlar yet, Çibuti'de Ganlle hareketine iştirakleri petice de verebilir, Her ve olursa olsun, Keren mağlü- » ve Asmara Ficatinden san- vaftakıyet, dütün Şarki Afrika as - keri harekdtınım, şu içinde bulundur ğumuz aym ik yatisı zarfında miha- yele erişeceğinin en sarih delilidir. Lo ndra, Vichy Fransasını Müstekil Saymıyor (Başı 1 incide) Ekonomik harp nezareti, bun- dan sonra, Amirel Darlan'a cevap vererek göyle demektedir: "Yransanin yıkılması neticesin- | de, müttefikler, ceman 250 bi: kadar tonilâto hacminde İngiliz ve müttefik ticaret gemisinden mahrum kalmışlardır. Bu gemi- lerden bir kısmı, cebirle Fransız hâkimiyeti altına geçmiştir ve halen Fransız bayrağı altında Vichy hesabına ticaret yapmak» tadır. Hattâ işgal altında bulun- mıyan Fransaya gelen gıda mad- delerinin ekserisinin hemen der- hal düşman tarafından müsadere edildiğini gösteren geniş deliller vardır, İngiliz ve müttefik vapurları» nın devamlı olarak Fransızlar ta- ralından elde tutulmasına muka- milerini kendi makta tamamiyle haklı bulunu- yoruz. İngiliz bahriyesi, Teşrini- evveldenberi, ceman 100.000 to- nilâtodan fazla hacimde Vichy hükümeti vapuru müsadere ei- urlarda bulunan hamu- leri takdirde Fransanın aç kalaca- A hakkındaki Fransız iddiasını haklı göstermemektedir. Bu ve- purlardan bir kaçı yarı boş seya- hat ediyorlardı. Bunlardan birin- de bir milyon litreden fazla rom, 350 ton anahas vardı. Bir diğeri ise tamamen muz ve İngiliz mil letinin memnuniyetle vazgeçtiği diğer lüks eşya ile dolu idi... Çocuklara yiyecek Marsilya, 3(A. A) — Ameri- kan Kızılhaçının serbes! Fransız mıntakasındaki çocuklara yardı. mını hamil exmonth vapuru, bu sabah Marsilyaya gelmiştir. Vichy, 3 (A, A.)— Amiral Dar. için olsun, artık imisân kalmömişte | bu bele bilmisil olarak Fransız ge-| servisimize koy-| İmtihan Günleri Dün Mekteplere Tebliğ Edildi Başı 1 incide) Istanbul Üniversitesinde Üniversite rektörü Ankarada temaslara başlamıştır. Fakülteler jde imtihan hazırlıklarına hız ve- rilmiştir. Edebiyat fakültesine bağlı coğrafya kısmının vaz 8ö- mestri sonunda muhtelif sertifi- kalardan sorulacak bahisler tes- bit ve talebeye ilân edilmiştir. Bu | sene ilk defa olarak coğrafya'ko- lunün birinci ve İkinci sömestir talebeleri de imtihana tâbi tutu- lacaklardır. Bunlar imtihanlarda şu bahislerden mesul tutulaca lardır; Coğrafyaya methai ve jeofizik klimatoloji, idrografi, kartoğraf- ya ve iktisadi coğrafyanın enerji kaynakları ile mevzii coğrafya- nın tabii ve coğrafi mıntakaları. Mevzli coğrafya sertifikası te- lebesi de Türkiyenin fiziki coğ- rafyası, coğrafi ve tabil mıntaka- simali Amerika ve Akdeniz emleketlerinden imtihan vere- Fiziki coğrafya serti- ine de umumi coğ rafya sertifi « dair fiziki coğ- rafya bahisleri, morfoloji (dahili âmiller) kartoğraya tatbikatı (2 inci devre) behislerinden sval 50- rulacaktir. Beşeri ve iktisadi coğrafya ser. itikası verecekler de yalnız şu İ buhislerden imtihan verec dir: Nüfus ve mesken tipleri rai istihsal, enerji kaynakları, | ders tatbikatı. m ceklerdir. edilen eleme erslerinin noksan not- ları fakültelerin kontrolü altın- da intişara başlamıştır. Rektör, Ankaradan dönünce Üniversite- nin bütün günleri ve imtihan şekilleri anla şılacaktır. Selânikte Yeni İngiliz Kıtaatı | (Başı 1 incide) | Alman iddialarına rağmen Londra, 3 (A. A. — Times ga- zetesinin diplomatik muharriri yazıyor: Alman radyosu Eden'le General Sir John Dil''in yeni Yu- lav hükümetiyle müzakereler- de bulunmak üzere Belgrada gel-| diklerini bildirmiştir. Hiç bir ta- raftan teyit edilmiyen bu Habe- rin Almanlar tarafından İki se- beple işaa edilmiş olması ihtima- li vardır: 1 Eden'ini tasavvurları hak- kında malümat elde etmek arzu- su, 2 — Börle haberlerin Alman propagandasının o Yugoslavların Demokrasilerle birlikte suikast hazırladığı hakkındaki iddialarını teyide yarayacağının düşünülmüş olması. Arnavutluk cephesinde Atina, 3 (A-A.) — Başkuma, danlığın 158 numaralı teblij Devriye ve topçu faaliyeti kayde hava dafi bataryalarımız üç mo- törlü iki düşman tayyaresi dü - şürmüşlerdir. w Kahire, 3 (A.A) — Hava kas rargâhı tebliğ ediyor: Dün Yuna- nistanda Volos üzerine bir akın yapmıya teşebbüs eden 4 düş - man bomba tayyaresini Ingiliz avcıları önlemiştir. “Cant 107,, ti- pinde olan bü 4 düşman tayya- Tesinden üçü düşürülmüş ve dör düncüsü hasara uğratılmıştır. Bir bomba tayyare teşekkülümüz Te pedelende askeri hedeflere ta - arruz etmiş ve bombaların kışlar İsra ve askeri iaşe depolarına isa bet ettiği görülmüştür. Darülâceze İçin Bir Heyet Kuruldu Darülâcezenin inkişafını temin için şehrimizin tüccar ve zengin- lerinden mürekkep bir komisyon teşkil edilmiş ve faaliyete geçil- miştir, Bu komite Darülücezede | yapılacak her türlü tamir ve Ww- İahlara yardım için mali karar- lsr verecektir. Acezelere mahsus yatak mikdarının bir misli çoğal. tılması için teberrülerin kabulü kararlaştırılmıştır, Belediye, si- “ İ nemalardan alınan rüsumun hiç doğruya Darülâcezeye | tahsisini hükümete teklif etmiştir. Darüi- lâcezenin 120 bin lira tutan yıllık varidatının artırılması İçin #aali- yete geçilmiştir. malar — Biri ve sk nemaların bilhassı tesi ve pazar günleri Yazi Kyk atina, ta devam ettikleri ve salonun hâ- vasını her seans sonunda değiştir. medikleri ve elgara içmek için yer tahsis etmedikleri görülmüş- tür. Belediye, yaz mevsiminde si- nemaların bütün noksanlarının ikmali için alâkadarlara tebligat yapmıstır. Fazla müsteri alanlar lan, dün akşam Paristen Vichy'ye ! hakkında da ceza zaptı tutmaya we Sal ! başlanmıştır. dilmiştir. Avcı tayyarelerimiz ve) S Yugoslavya Hududunda Tahşidat (Başı 1 incide) yanın âkıbetine düşmek İs- temezler” demektedir. Anlasılı-| yor ki, Berlin, Tsvetkoviteh hükü metin: eski Polonyanın âkıbeti ile korkutarak üçlü pekte imza katmıştır. Berlin, şimdi veni Belarad hü- kümetini de eyni şekilde korkut- mak istiyor. Fakat, gelen haber- ler, yeni hükümetin Yugoslavya» | nın milli vahdet ve istiklâlini) muhafazada çok azimkâr olduğu. nu gösteriyor. İtalya simdi Yugoslavya mihver arasında muharebe çıkma sını istemiyor, çünkü, o vakit İ- talyanın Armavutluktaki vaziyeti çok kötülesir, Bu itibarla. ihtilâfı harbe sürüklememek için Roma, Berlini tazyik ediyor. Yugoslavyada Hazırlık Yugoslavyanın askeri hazırlığı âdeta seferbetlik manzaram ar- zetmektedir. Hattâ gölen haberle. re göre Belgrad; bugün, yarın resmen umumi seferberlik te i Jân edecektir, Çünkü Alman kite ları, bilhassa motorize Alman kuvvetleri Macaristana akın et mekte ve bu kıtalar daha ziyade Macar - Yugoslav hududuna tah- sit edilmektedir. | Bulgar radyosu bugünkü neş- riyatında dikkate sayan olan $u ile kelimesi ağza bile alınmıyor. Ak Manya, Yugoslavya diye bir dev- let tanımıyor. Berlin, yalnız Sır- istan diye bir devlet biliyor ki.| Bunun da cezası pek yakında ve- rilecektir, Evet Sirbistanın cezası verilecek! iman ordusu, bu cezavı vermek için Hitlerin bir işaretini bekliyor. Hitler, simdi ordu erkânı İle ve ordu ile geceli Mündüzlü temas halinded: Müzakereler çıkmazda Nevyork, 3 (A. A.) — Belgra- dan “Nevyork Times,, gazetesine bildirildiğine göre, hükümete ya» kın mahfillerde, Yugoslavya ile Almanya arasındaki diplomatik müzakerelerin bir çıkmaza girdi- ği ifsa edilmektedir. Belzradın yüksek diplomatik mahfilerince, vaziyet ümitsiz ve harp gayrlka- bili içtinaptır. Yugoslav elçisi Berlinde Berlin, 3 (A. A.) — Bir hususi muhabir bildiriyor: Yuğoslavya- min Berlindeki elçisi buraya dön- müştür, Zevahire rağmen bir su- reti hal bulunmasının imkân da» hilinde olduğu zanheğilmektedir. Bilhassa İtalyanlar anlaşmaya ta- raftardırlar. * Berlin, 3 (A. A.) — “Stefani";| Almanyanın Belgrad elçisi, şim- dilik Yugoslav hükümet merkezi- ne dönmiyecektir, Alman ajansına göre Roj mah» #üleri Yugoslav - Mihver müna- sebetlerinin son derece nazik bir safhaya girdiği fikrindedirler.| Salâhiyettar makamlar tarafın- dan da teyit edilmiş bulunan bas berler dolayisiyla Yugoslavyanın İngiltere, Yunanistan ve Ameri- ka safında yer aldığı zannedii| mektedir, Bulgar hükümeti, mih- ver devletleri mümessilleriyle daimi temas halindedir. Berlin neler islemiş! Berlin, 3 (A. A.) — Bir hususi muhabir bildiriyor: Salâhiyettar mahfillerde Almanyanın Yugos- lavyadan yalnız Almanya aley- hindeki nümayişlerle İngiliz ajan larının faaliyetine nihayet veril mesi, Belaradın Alman menfaat! lerine aykırı her türlü harekât-| tan içtinap eylemesi hüsuslarını talep ettiği bil Gi ii Berlin, 3 (A. A) — Yarı resmi bir tebliğde deniliyor ki: Yuros- lavya bükümeti, milletin ihtilâl | ci lemayüllerini ve taassubunu mütemadiyen arttıran ber türlü tethiş ve taşkınlıklardan çıkan buhranı teskin için hiç bir şey yapmıyor. Alman siyasi mahfil lerinin, Yugoslavy: kim zih- niyet hakkındaki mütaleaları işte budur, Masmafih Alman « Yugos- lav buhranı hakkında resmen be yanatla bulunulmaktan imtina e-|b diliyor Berlinin siyasi mahfillerinde şu eihe: te müşahede Belgrad ecnebi devletlerin mida- halesini, yalnız cenubu şarki sa-|? İ Wi adaki Alman ek ediliyor ki,|” 5 «xw Alman - Yugosla Münasebetlerindı Son Vaziyet (Başı 1 incide dememiştir. Alman matbüatı hâli Yugoslavyada oAlmanl karşı zulum yapıldığından ba setmesı, Belgrattakı sefaretii ve konsoloshane erkininm 4 çağırılması, Hisli igielavgaya karsı bir ket icFasını tasarladığını, ve ; hut Yugoslavyaya karşı şiddi nir harbi yapmakta buli eni gösterir, Görünen şudur ki, iki taraf bu işin sulh yoliyle halledilet mlm kani değildi er, Yug arrurünu önlemiye taraftan da budu! etmek, ihtiyatlarını bi alıyı arruza geçi bilmek için hazırlığını tamam) makla meşgul bulunuyor. Onun için vaziyet hâlâ müph miyetini muhafaza etmekte de vem ediyor. Vaziyetin aydınla ması için daha bir müddet bek lemek İzm geliyor. Macaristanda (Başı 1 incide) Budapeşte, 3 (A.A) — “Of İ Otoy.'si neticesinde Macar Başvi kili Kont Telekinin intihar etm olduğunun teeyyüt ettiği resme bildirilmektedir . Kabine istifa etti Budapeşte, 3 (A.A) — “Ste; ni,, Kont Telekinin vefatında sonra Macar kabinesi, mutat « duğu veçhile, istifasını vermiş tir. Ancak nabi saltanat, müs tafi kabineyi Dahiliye Naz François Keresztes - Fischer'i reis vekilliği altında cari işle İdareye memur etmiştir. Yeni Macar Başvekili Budapeşte, 3 (A.A) —“D.N B.,: Kral naibi Amiral Horty ha riciye nazirı Bardossy'yi başveki tayin etmiştir. Bardossy Kra Naibinin teklifini kabul etmiştir Şimdilik kabinede hiçbir deği şiklik o yapılmıya zannedil İ mektedir, Budapeşte, 3 İ şehirleri karartmaya hazırlama üzere tedbirler almıştır. ne Split'i tahliye etmislerdir. ir. $ talyanlardan bir çoğu Dalmaçya. dan ayrılmayı reddetmiştir. Kalanlar da ayrılıyor Belgrad, 3 (A. A.) — Belgrad da kalmış olan elli kadar Alman Yugoslav hükümet merkezini de: Tes terketmek için bu sabah Ber. den talimat almıştır. Yugos. iliğinde yal nız maslahatgüzar ile ataşemi .İ| kalacaktır. Hüviyeti meçhul tayyareler Belgrad, 3 (A. A.) — Milliye meçhul üç tayyare dün saat 11,34 da cenubi Sırbistandaki Üskürl yava meydanı üzerinde uçmuştu! Yugoslavya hava defi bataryala derhal ateş açmış ve alört veril miştir, Tayyareler meçhul bir tikamette uzaklaşmıslardır. İki vapur battı Berlin, 3 (A. A.) — Zağrebteri verilen bir habere göre, Susakdarl Splite giden 1.300 ve 1.700 ton: lâtoluk iki Yugoslav vapuru, samba günü Adriystikte ma; İara çarparak batmıştır. Vapurla: rın mürettebatı kurtarılmıştır. Hükümet darbesi nasıl oldu Belgrat, 3 (AA) — Yuyoslavya daki sen hlkümet darbesinin ne su retle cereyan etmiş olduğu hakkım, Sü tafsilât öğrenilmiştir... Hükümet darbesine tekaddüm eden gece ya: püscak olan hareketin | teferrüatr: tesbit etmei maksadiyle yüksek rüt, beli Yugoslav subaylarından mürek' kep bir grup, General Simeviç'in ri- yezetinde Harbiye Nezaretinde içtimeğ etmiştir. Bu esnada bir taraftan bü. daireler işl (edilirken ftanı kabine Azasının tevizi fine başlanmıştır. Kabine Azaların tevkifi işi biter bitmez, gecenin Ç ilerlemiş olmasına rağmen, Simeviç, Kralı uyandırma! hası hakkında değil, fakat ayni) çiz, zamanda Yugoslav meselelerinde “de, gitgide kabul etmektedir. Bu hususta bugün Alman hariciye ne zaretinde beyan olunuyordu ki. bu müdahaleye yalnız müsaade edilmekle kalınmıyor. hattâ bu müdahaleye davet ediliyor. * Belgrad, 3 (A, A.) — Dalmaç- lerinde oturan 1103 İtal ükümetlerinin emri üzeri olduktan sonra: Bu bütün salâhiyetlerle Yuğonlavya: mın Kralsinız., demiştir. Svetkoviç'i yüzbaşı Rakoteviş kil etmiştir. Yüzbaşı Rakoteviş ayn gece Svetkoviç'i uyandırarak, derh; kendisini takip etmesini emretmiş Pijama İle yüzbaşının karşısında du ran Svetkoviç, böyle bir emir vermet salâhiyetin! nereden aldığımı sorunc: yüzbaşı Rakotev rek emre itast etmesini söylemiştir,