9 Nisan 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

9 Nisan 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

a-4-941 r dünyanın Siyasi Manzarası 1 — irak hâdiselerine, dair #ceden ve Bağdatin İngiliz va üslerinin Irak Kuvvet rafından taptedildiğini haberden, vaziyetin — vahimleştiği anlaşılıyor. 2 — Yugosler ordusu hudutlarda üstün kuvvetlerle muharebeyi ka- bul etmiyerek müdafaaya daha elverişli olan Vardar hattında kesilmesine mâni olmak maksas Giyle geriye çekildiği anlaşılıyor. İrak'ta Vaziyet: Dp" beş gün evvel Bağdat- in, eski başvekillerden, Reşit Âli Geylâni'nin, Parlâ- mentonun tatil devresinde ol « masından ve Kral Naibinin Bas. rada bulunmasından isitafede pderek bir hükümet darbesi ya- parak iktidar mevkiine geçtiği- Bi ajanslar haber vermişlerdi. Bu hâdise münasebetiyle İn. giliz mahafili şu mülâhazaları Serdetmişlerdi: Almanlar, arkasında ordunun hazı unsurları bulunan Reşit Ali'nin İngiliz aleyhtarı fikirle. rinden istifade | edeceklerdir. Ciddi, fakat vahim olmıyan va- riyet yakından takip edilmek- tedir. İngiltere . Irak münase. mesi mevzuu ba- Irak hâdiselerine dair son ge- İen ve Bağdatta İngiliz hava üs. etleri tarafın. bildiren ha- İlr ve son senelerde hemen bü- ön hükümetler iktidar mevki, . orduya davanarak yapılı #üne gel © mevkiini Taha Paşa Elhaşi- e terketmişti. Fakat Almanyanın bütün cep ielerder Atlentikte, Libvada, ia, İnmilizlere karsı sta şiddetli bir taar- Bağ vasi sahsiyetin 08- metin hasma vee. hesinin hususi bir mânası ve €- #emmiyeti vardır. kak'ın Ehemmiyeti: bu hükümet ici politika İe alâkası olmiyan dahili bir hesele olduğunu beyan etmesi- Se rağmen, Alman ve İtalyan adyolarının bunu İngiltereye karşı bir hareket olarak göster. meleri ve bilhasım Bağdattaki si iz haya mevdanına 1. pr bei şeklen ei ki hası, hâdisenin mahiyetini ve Umanların bundan masıl istifa, GüL KOKUSUNDAN DEVA Eski zamanda İran Şehensahı İviik Kayrus'un eşi a öremediniz ama onun gü- Si öhretini elbelle işit- hevkelcikler toprrktan 'n- Fakir bir ba: iparak gecinebi İrellerin hepsi gibi. sal kam önünde tez “dığı hriceye hahadn ağır hediyeler İtiremez, anenk, mevsimine gö gülden, menekseden demetler İsarak sunarız. Bir aralık, o güzeller mesinde bir cıban çık # bir cok göz yası döktükten ra uskuva dalar, Rüyada ken #ine disi hir güvercin görünür! — Ağlama yavrum, der, Venö- sinduğnn ellerini onun önün İ9 al, viirlindeki erhanın #rerine İstar, Burunlu olacaksın İnricenin emri böyledir... Güzel kız Venüs'ün emrini ye- he getirir, yüzündeki çiban da Veniis ; | metre mikâbı havasından 10,000) TAN 7 NN BeoeL! Ecnebi ABONE Türkiye 1400 Ke, 1 sene 80 m 6 Ay M0 m Ar - Ay 2ao0 Kr, 8 80 10 SEİR EZ de etmek istedikleri hakkında bir fikir verebilir. , Malümdür rak Milletler C, sı olduğu zaman nih mustu, O zamandanberi Irak İngiltere ile arasında hir ittifak | muahedesi olan müstakil bir| devlettir. Fakat bu muahedeve | rağmen mihver devletleriyle| harp halinde değildir. Irakın, İnsiltere icin. bil sa bugün çok büvük havati bir ehemmiyeti yardır. İngilizlerin Yakın Sark orduları ve Akde ,! niz donanması, Irak petrolü yesinde faaliyetini devam etti- rebilmektedir. İrak Petrolü: | ai petrolü İngiliz tankla- larına ve gemilerine, 900 | kilemetee uzunluğunda bir ce.| lik borudan gelmektedir. Ger.) gök'den haslıyan bu boru, eâlü düz hat istikametinde katede- rek Hayfanın modern tasfiye - haneleripe müntehi olmaktadır. Suriye hududu civarından ayrılan diğer bir boru da, Irak din Fransaya ait olan 5 23,15 imi Trab.| İnsa getirmektedir. Fakat, Tem muzdanberi bu borudan hir damla peteel almamaktadır... | Irak çöllerinden geçen bu petrol boruları, bedevilerin dai. mi tecavüzlerine maruzdur. Be. deviler imkân ve fırsat bulduk: ça bu boruları delmekte ve &- kan petrolleri yakmaktadırlar. İneiltere buna mâni olmak icin biltün boruların vrunluğunca ciddi müdafaa tertihatı slmiş. tır. Bütün bu sahada İngilirle- rin kuvvetli tavynre ve motöri- 7» kuvvetle it edecek bir tarzda ini i takdirde, İneilizlerin hu bölgede ciddi tedbirler almala- rına intizar edilebilir. Balkanlarda : alkan harp sahnesinden ge. B len haberlerden anlasi- dığına göre, Y. ormen hudutlarda kuvvetlerle muharaheyi | kabul etmiverek mildafaya daha elverisli olan Vardar © hattında toplandık Yunanistan ordl divle geriye çekil anlasılı- yor, Diğer eihetten dusunun İşkod. isral ettiği bildiriliyor. Berlinde askeri harrkât hek. kında sıkı bir ketâmiyet muha- fara edilmektedir. Bugünkü Alman mathuatı «e: Balkan orasikinin imüsküld. tından, tesadlif edilen mâna. lardan. bir kısım yolların tah- «ip edilmis olmasından delayı harekâtın süratle inkisaf ede -| miyeceğini. fakat buna rağmen ergec muvaffak ni ve Yugoslav or. ve Fiume'yi Alman hayrafmı Mataban hur. |” nuna dikeceklerini dırlar. yazmakta. hemstrase'nin, carların sivasi münssebetlerini kesmesi hâdisesine karsı gilterenin Ayvruna ile zaten din. tie miinasebetleri olamaz A hevnnatia. bulun. hildirilmekta ve “harp yoksa harpten de) <hiç bir iz bırakmadan. cahucak kaybolur, wn üzerine Tanriçe Onu -emrine ilant etmesine mükâ fat olarak- Sehensahına es yapar. Bu masal hosunuza gitse bile Fakat en yeni lâhoratuvar tecrii-' belerine göre, lâboratuvarın 20| tane mikrop kolon halde, lhoratuvara gül suyu si- kılarak havası kokulandırılımen 20 dakika sonra ancak 6.000, bir saat sonra 2,000, üç saat mea 1000, dokuz saat sonra da 0 mik- ron hasıl olur... Demek ki gül kokusunda -ko- kuların bir çoğunda» mikronları | telef etmek hassası vardır. Cıhan da mikroplardan hasıl olur. O halde dünya müzelinin masalın. Aa, cenede çikan cibanın gil ko kusundan İvi olması uydurulan olsa da valan de: Daha dağ. rusun, hik nden çıkan hir bilgi masala konularak güzel leştirilmiş ve ebedileştirilmiştir. hasıl olduğu Ş günlerde Irak hadisatı büyük bir ehemmiyet kesbetti. Taha - el - Hâsimi ka- binesinin istifası, ve yeniden bir kabine teskil edememesi, Irak Itanat naibinin memleketin en ranlı zamanında Başraya &- zimeti, ve bu vaziyetlerden hâ- rice sızan muhtelif dedikodular. tabiatiyle Iraka karşı büyük bir alâka uyandırıyor. Simdiki va- ziyeti tahlil edebilmek icin Tra- kın gecirdiği istihalelere bir na. zar atalım: Son gelen telgraflardan birin- de, bazı Generallerin bir hükü- met darbesi hazırladıklarına da- ir ufak bir haber vardı. Telgra- fin bu fıkrasını hiç bir zaman hayretle telâkki etmedik. Zira Irakta Kral Faysal'ın zamanm- da, hükümet reisi iken intihar eden başvekil Sadun bey zama- nındanberi bütün kabine dej şiklikleri asker darbesivle ya- pılmıstar. Sadun hükümetinden sonra iktidar mevkiine gelen Yasin pasa Irakın bir çok askeri üme- rası gibi Türk ordusunun yetiş- tirdiği tanınmış ricaldendi. Ya- sin pasa hükümetinin iktidar mevkiinden çekilmesi vine aske- ri bir darbe ile vuku buldu Mahmut Şevket paşanın kücük biraderi olan Hikmet Süleyman bev hükümeti, yalnız askeri bir darbe ile iktidar mevkiine gel- memis, Cafer pasanm katli gibi hükümet değisikliklerinde fena bir çığir acmıstı, Hikmet Süley. man. kabinesinde eskeri darbe» nin mürettibi. omiralav Bekir bey idi. Bu itibarla Hikmet Sü- levman hükümeti demek, Bekir bev hükümeti demekti. Irak, arap devletlerinde kav- mi asabiyeti bir anane gibi te lkki eden bir ülkedir. Bekir be- yin kanlı darbesi ergeç bir mu- kabele görecekti. Bu mukahele Bekir beyin Musulda katli şek- linde vuku buldu. Hikmet Sü- eyman kabinesi erkâniharbiye reisinin İstinadından mahrum nca tabiatiyle göçtü, ** Hikmet Süleyman ümeti yerine daha kabinenin mevkie gel- mesine taraftar oldu. Bir Tayyare Kaç Saatte Yapılır? ir tayyare kaç günde yapı” tır. ne kadar iş ister, bu- nu hie düşündü- nüz mü? Bu harp cephede değil, cep he arkasında yapı” lıyor diyenler hak hdırlar Bu harp- te en çok iş gören silâh tayyare dir. Bir tavvarenin vapilması vesati bir surette 100.000 saat- lik is ister. Bu binlerce saat iş- t6n sonra ortava cıkan tayyare kac t vesr? Son harpte yanı- tistiklere göre verilen rakamlar şunlardır: Alçaktan ucmaya mecbur © lan kesif ve hücum tayyareleri için uçuş müddeti vasati 3 saat; Orta yükseklikte uçanlar için vasali 4 saat; Bombardıman tayyareleri için vasati 4 saat; Yüksekten ucan avci tayyâre- leri için 15-20 saat, * Titülescu Uyuyamıyordu Rin nn meşhur diple- matı Titülescu'yu hatır larsınız, Nazi kur- banı olarak hasta- lanan, ve nihayet bir kac av evvel ölen bu Rumen devlet adamina ait kücük bir hikâye anlatırlar, 920 da Romanya namına Lâ- hey konferansına gitmişti. Fa- kat geceleri uyumaya muvaffak olamıyordu. Cünkü vanındaki o. did bir cocuk vardı ve ön ıyordu. Oteleiyi çağırdı; — Rica ederim. dedi. şu kadı. yeni tesis edilen mahallelerinden biri İraktaki Değişikliklere Bir Nazar Geçmiş zamana ait vakayi göz- den geçirildikten sonra, mem- lekette bu gibi hadiseleri do- Kuracak yabancı tesirlere inan- mak doğru olamaz. Irak, külündenberi sırf dahi rasların tesadümiyle | değisik- likler görmüş bir memlekettir. Muhtelif fırsatlarla artık reşit olduğunu müttefiki bulunduğu İngilizlere de tasdik ettirmiştir. Cemil Medfsi yeni kabineyi teşkil etti. Hükümet mühim şahsiyet olarak hariciye vezare- tine Tevfik Süveydiyi getirmiş” ti. Kabine muvaffak olamadı. Muvaffak olamamasında en yük âmil zaafını ve mesaisini müsbet bir şekilde tanzim ede- memesidir. Memlekette uyanan hoşnütsuzluklardan o eski rical büyük mikyasta istifade ediyor- lardı, Hükümet bu ricalin hoş- nudisini celbetmek söyle dursun idari kararlarla ileri gelenleri hapis ve nefyetmu şlamıştı. Halbuki kabine aleyhinde çalı- şanlarını gerek Bağdat haricinde ki âşiretlerde, gerek dahilde pek çok taraftı ı vardı, Ve hükü- met aleyhinde calışanlar bu kuvvetlerden istifade -etmesini pek iyi biliyorlardı. Kabine dedikodusu yine ordu- nun müdahalesiyle sona erdi. Cemil Medfai hükümeti isti- fa etti ve yerine Nuri Sait bü- kümeti geldi. Herkes Nuri Sait nasanın bir intikam kabinesi teskil ettiğini zanneğdivordu. Cünkü Nuri Sa- it pasa Hikmet Sülevman hükü- metinin en kuvvetli rüknü olan Bekir beyin katlettirdiği Cafer Dasanın kavın biraderi ve harbi. biye nezaretinde bulunan Taha paşa da Cafer paşanın biraderi idi. uri Sait paşa iktidar mev- kine gelir gelmez mazi RİN tamamen unutulduğunu ve elbirliği ile memlekete hiz- met edileceğini bir nutukla ilân etti. Ayrıca demokrasiyle idare edilen memleketlerde ol- duğu gibi serbest fırkalar tesis etmeye gavret ediyordu. Kabi- nede dahilive vezaretine Irakın Türkiye sefiri Naci Sevket ve adiiye vezaretine de Sunhi Def- teri getirilmisti, Bu ki eleman siyasette nisbi bir sükünetin mürevvici oldukları cihetle her- kes Nuri Salt paşa hükümetinin muvaffak olacağını ümit edivor- du. Kabinede Bağdatta ekseri- yeti haiz olan Siilerden iki mü- him şahsivet vardı: Bunlardan biri malive vezaretinde bulunan Kral Favsal'ın vetistirmelerin- den Rüstem Havdarla maarif ve- zaretine getirilen Salih Ceber idi. Kabine intihap eylediği aza & le efkâra bir koalisyon hüküme. ti olacağına dair ümitler ver- mişti. Bâhusus arada kan dava- 8 olmasına rağmen bizzat kabi- ne reisinin Hikmet Süleyman beyle mülâkatı Irak hükümet tahavvüllerinde hasenat hanesi- — kaydedilecek hadiselerden- iL , “> laziyet bir müddet sükünet. le devam ettikten sonra bir gün ansızın Kral aleyhin- de bir sui kast ve hükümetin şeklini taklip ithamiyle tevkifat Yapıldı. Tevkif edilenlerin bö- şında Hikmet Süleyman bey bu. lunuyordu. Derhal tesekkül &- den idareli örfiye mahkemesi müttehimleri muhakeme ettik. ten sonra hepsini muhtelif ceza- larla cezalandırdı. Hikmet Süleyman idama mah küm edilmişti. Bağdat: muhitinde vakanın müsanna olduğuna dair bir çok rivavet vardı. Bizzat, divanı barp reisinin mahkümiyet ka- rarına İstirak etmemesi kabine azasından dahiliye ve adliye ve- zirlerinin bu hapta tem bir ka- nast beslememeleri kabinede “tecanüs” meselesini zaafa uğ- ratmiştı. Bu hadisenin üzerinden pek 27 zaman gecmisti ki hükümet yeni bir müskülâtla karsılaştı. Irakın gene kralı feci bir ka zaya kurban oldu. Kendi araba: sını idare öden hükümdar, kaza- en bir demir direğe carpıvor ve| sademerlen kırılan direk basına sında öldürüyordu Trak tahtına Vaht İkinci Faysal henüz dört vasındavdı. Trakm daima tutusmava mü- sait karakteri bır hadiseden cok müteessir oldu Ölen hükümdi kwwvetli o milliyetmerver'iği halka kendisini sevidrmişti. #* Gi sokaklarda ma- temler vanıldı. Galevan bütün Mivük sehirlere kadar va- vıldı. Dönen yetler hadise VI bir kaza seklinden cikartacak kadar dal budak ( salrwermisti Bu galeyan Musulda büyük bir siddet kesbetti. Ahali İngiliz konsoloshanesine hücum ederek konsolosu öldürdüler. Hükümet bir yandan bu'müs külâtı düzeltmekle wörasırken diğer taraftan sabi krala bir sal tanat naibi intihap ediyordu: E mir Abdi İlâh. Nuri Sait pasa artık demok ratik idare. tarzından uzaklaş maştı, Memleketin ihtiyacı olan icraatı tatbik icin kabinede ta- dilât yapmak istiyordu. Bu gibi siddetli icraata mani telâkki eylediği ashilive vezir Naci Şevketi Ankaraya gönde- riyor ve derhal arkadan bir tel graf çekerek “hükümetin bazı icrsatında serbest olabilmesi çin birlikte calısmak . mi olamıvacağı cihetle Ankara. Ka. hire, Tahran sefaretlerinden bi rini intihap eylemesi rica" edi- Tiyordu. Naci Sevket, Ankaradan İsti- fasmı gönderdikten sorra Bağ- data döndü. Kabinede icraals engel addedilen bazı zevat ts çekildiler, Vaziyete asker müdahaleye mecbur oldu. Nuri Sait paşa hü kümeti istifa ederek verinn vi bir koalisvon hükümeti şeklinde | * Reşit Âli Geylâni geldi. Resit Âli bey Irakın en dikka-| ti te şavan simalarından biri Bu cerbezeli, zeki ve faal ada- mın değerini anlıyan Cemil Medfai hükümeti, sukutundan iki gün evvel onu nefyetmişti. Nuri Sait pasa hükümetinin ilk teşekkülünde saray vezare- tine tayin edilmişti. ** eçmiş zamanlara ait olan bütün bu vakayii gözö- nünden gecirdikten sonra men lekette bu gibi hadiseleri doğu racsk yabancı tesirlere inarmak doğru olamaz. Irak, teşekkülündenberi, sırf dahili ihtirasların tesadümivle değişiklikler görmüs bir memle- kettir. Muhtelif fırsatlarla artık resit olduğunu müttefiki bulun- duğu İngilizlere de tasdik ettir mistir. Bu zengin ve genc komsumu zun bu buhranı da atlatacağın. inanmamak icin bir sebep tasav- vur etmiyoruz! Yazan: Sevim SERTEL ni bu odadan çıkarınız. Geceleri uyuyamıyor ve gündüzleri çalı- samıyorum. Otelci şu cevabı verdi: — Başka odamız yok, ekse- lâns, ne yapabilirim?. Mösyö Titülescu kızmadı: — Bu kadın başka otele gi- derse ona 200 florin veririm, Dedi. Bu hadise konferensa giden diğer murahhaslara ve bu arada Macar murahhası Bethlen'e de anlatıldı. Macar murahhası hi- kâyeyi dinledikten sonra güldü: — Allah aşkına su kadını bu- lunuz, o odada kalması için Ma- caristan ona 250 florin vermeye ve çocuğa da daha fazla ağlama- si için ayrıca prim tediyesine epi Garsonluğu Tercih B” gün Pariste, Titülescu bulunduğu otelin grsonu ile konusuyordu. Garson Rumendi ve fakat Pariste yaşıyordu. Rumen nazırı kendisine İ- sinden memnün 0- lup olmadığını sordu. Garson bütün sar iyetiyle: — Ekselâns, dedi. Pariste gar- sonluk etmeyi, Romanvada hari- cive nazırı olmaya tercih ede- rim. “Küçük Lily Hastahanede Kö Lily'yi; bir hamal o- lan babası ve çamasırcı 0- lan annesiyle bir- ikte oturduğu Londranın fakir mahailesinde tanı. miyan yoktu. O, güler yüzü, tatlı dili ile herkesin muhabbetini kazanmıştı. Yaşının henüz dördü geçme. mesine rağmen Lily maha'lenin en küçüğünden en ihtiyarına ka dar herkesin dostuydu. Annesi gündüzleri çamasıra gitti için onu €vde yalnız bırakırdı. Bir sabah, Lily sokakta yok- tu, Kimse onu görmemisti ve herkes bu kücüğün yokluğunu duymuştu. Lily cok hasta di, Annesi koma! körmeu dnlasıwör akıl daniştyordu. En nihayet a- rh Mei toplıvarak bir loktor çağırdılar. Yarım, saat sonra Lilv hasti kaldırı ie ee mış ve derhal yat edilmiş Bu haber bütün mahallenin pesesini kacırdı. Artık günler Lilv'siz verivordu, Gündüzleri Til 'den bahsediyordu. Ve sonra o müthis gece geldi. 'Tam sekiz sast Londra düsman tavvarelerinin hücumu altında karanlıklara boğuldu. Sabah sa- at beşe doğru tekrar yer vüzün€ çıkan halk. gazeteleri kapışu Onlar yerlatındayken başlarının üzerinde olanları tabiatiyle öğ renmek istiyorlardı. Diğer havadisler arasında bir! tanösi vardı ki, bizim fakir ma- halle halkını perisan etti. Lily. nin tedavi edilmekte bulundu.| ğu hastahaneye de bir isabet vaki olmuştu. Telefon hatları! kesildiği için haricle muhaberat yapılamıyordu. Enkazın altın-| dan bir çok Yaralı çıkmıştı. O kün öğleden sonra bese ka- bu iyi kalpli fakir insanlar 'nin dostları, kücük ahbap-| imla hiç bir haber alamzdı- | lar, En nihayet akşam gazeteleri onları daha fazla beklemekter kurtardı. Hepsinin birinci sayfa. sında Lily'nin başı bağlı bir res. mi vardı, Altında şöyle bir havadis var di: “Dün gece bomb; arş “haline sa b li biç müdavimi... Yazı şöyle devam ediyordu: Bu kücük has tanın bulunduğu yatak büyük hir pencere önündeydi ve infi- lâkın siddetinden bu cam tuzla) y buz olmuş, doğrudan doğruya yatağın üzerine devrilmisti. Bu- na rağmen kücük Lily'nin başı- nin alçıda olması çocuğun haya- tını kurtarmısır. Yalnız ufaf tefek yaralarla Kurtulmustur Bu koğustaki diğer cocukların yatakları duvar öhündevdi ve hepsi enkazın altından ölü yeyn ve ralı olarak çıkarılmıslar ir “O göçe Lily'nin mahallelis' bayram vantılar. Sevsil tir talih eseri olarak İ Mimar Koca Sinan B ugün bu Türk dahisinin ö- lümünün üç yüz elli üçün cü yılıdır. Bu tarihi şehre büyük nimar, ilham hazinelerinden a- uç avuç pırlantalar, yakutlar, zümrütler, inciler saçmış, Istan- bulu o muazzam âbideleriyle bir Şark şehri yapmıştır. büyük mi yetiş ğ kat, şüphe yok ki sanatın ve gül demetinde Mimar biri İle bir Güli Ru'na Gül denir her güle amma güli Taa beska İ Mimar Sinan bazı mimarlar gibi sanatlarının icap ettirdiği zaruretle saray erkâniyle, vezir- leriyle temas neticesi olarak me- selü Kasım ağa gibi siyasetle uğ raşınadı, tamamen kendini sanata vakfetti. Bununla mimar Kasım ağanın kadrini tenzil etmiş olmu yoruz; çünkü Kasım ağa tarihte şehre mimarlığa ait büyük eser- ler bırakmamış, Fakat memleket ülü gibi bir adamm mev- in etmişti. | Süleymaniye camiidir. Fakat (ta rih) i dinliyecek olursak Sinan sanatındaki en büyük tekâmülü: ne misal olarak Edirnedeki Seli- miye camitni güstermi; Sinanın saraylar, camiler, ima retler, türbeler gibi herbiri Türk sanat tacının r pırlantasına benziyen eserlerinin arasında bil hassa memleketin doğrudan doğ- ruya hayatına temas eden müaz- zam bir eseri daha vardır; O devirde Istanbulun pek mü. him olan su meselesini halleden mimar Sinan olmuştur: Kâğıtha- ne suları, hazinei evrak yasiknla rına göre ancak 1555 senesinde mimar Sinan tarafından “İlmi hehdese ta kinee,, İs —mua geti İrilebilmişti. Avrupalılar dünya hadisatma karışan bem Türk en..ından bahsederlerken: “Dünyanın en çetin mektebi sa yılan Türk ordusunda yetişmiş” deler. ılda âcemi oğlanlar mekte- bine verilmiş, Çaldıran zaferinde bulunduktan sonra da Türk ordu siyle Tebrize girmiş ve yine ordu ile çölleri aşarak Şamdan Kahire ye gitmişti. Sinan acemi oğlanlık tan genç bir yeniçeri olarak kapı" ya çıktı, Adaları gezdi, Rumel dolaştı, Türk ordusunun em - par- İsak zalerlerinde bulundu. Fakat Sinan bütün bu memleketlerde gördüğü güzelliklerle milli duy- | gularını besliyor “görgü,, denilen yüksek üniversitede tahsilini İk mal eaiyordu. Koca Sinan Türklüğe büyük varlıklar, muhteşem âbideler ver di. Fakat unutmamalı ki Sinanı da bize veren Türk ordusu olmuş tur, Buordunun ruhunda yalnız askerlik değil sanat aşkının da Sinan gibi bir Yeniçeri isbat etli, Takvimci İktisat Vekili Dün Ankaraya Döndü Bir haftadanberi şehrimizde nan Iktisat Vekil Hüsnü Çakır, dün akşamki ekspresle Ankaraya dönmüştür. İ Vekil dün de Ei ve Sümer Banklara bağlı teşekküllerde tet- | kiklerde — bulunmuştur. Hüsnü Jake şehrimizde umumi mağaza lar vasıtasiyle doğrudan doğru ya müstehlike yapılan satışlar - dan alınan neticeler hakkında de malâmat almıştır. Vekâlet bu neticelere göre tevzlatı artıracak İ ve icap eden mahallerde yeniden İşubeter açacaktır. i Tiftik ve Deri Satışları" Ingilizlere satılan tiftiklerden bir milyon 200 bin kilosu teslim edil- miştir. Bu tiftikler 160 kuruşla 242 kuruş arasında satılmıştır, Diğer taraftan son günlerde Ingiliz, Kanada ve Amerika fir - maları bu sene salış yapılmıyan tilki derilerinden de mübayaata başlamıştır. Tilki derilerinin çif ti 4 - 12 lira arasında satılmak» tadır. Yerli fabrikalar ve ecnebi alıcılar tavşan derilerinin fiyatla- pr yükseltmiştir. Bu derilerin beher adedi 31 kuruşu kadar selmiştir. ..eseesemee YURT ,YAVRULARINA VARDIM Yirminet yılını idrâk eden Çocuk Esirgeme o Kurumu yirmi senede 3480,000 çocuğa muhtelif yardımlar 40 bulundu. Bu önemli yurt dava sında yardımların çoğalnan © yurt sağlam ve gürbüz bir nüfus meydans getirmek rumuna Ü SİHHI BAKİM, TİSBİ KONTROL ÇOCUK ÖLÜMÜNS KARŞI İKİ MÜ- HİM SİGORTADIRI