10 Nisan 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

10 Nisan 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

10-4-941 Yugoslavyada Başı 1 incide Arnavutluğa taarruzumuz, bü- tün cephelerde büyük bir şiddetle devam etmektedir. Krtalarımız, Drina nehrini aşmıştır, Arnavut- huğun dahiline doğru ilerlemekte- dir. Simal cephesinde, kudut min takalarında mahalli mahiyetie küçük muharebeler olm 7 ve 8 Nisanda, düşman. asi Ti unsurların harbin ilk günü tah. liye eylediği Belgradi yeniden bombardıman etmiştir. Belgrat-| ,, tan başka, düşman, Kraguyevata, Üsküp, Sabats ve Lazarevac'ı da bombardıman etmistir. Maddi ha sar çok büyüktür. Sivil halk sında telefat vardır. 7 ve 8 Nisan hava muharebe. Jeri esnasmda, düşman düzineler- le tayyare kaybetmiştir. » Ağır zayiat verdirildi Londra, O(A.A.) Yugoslav başkumandanlığı Belgrat radyosu vasıtasiyle dün akşam aşağıdaki resmi gebliği neşretmiştir: Bütün cephelerde harekât Je- himize cereyan gtmektedir. Düş man hücumları en büyük şiddetle tardedilmişlerdir. Esasen bir düs- man radyo istaşyonu da bunu ka bul etmiştir. Düşmana ağır zayi. at verdirilmiştir. Düşmanla yapı- lan çarpışmalarda bilhassa hava kuvvetlerimiz temayüz etmişler- dir. Alman tebliğine göre Berlin, 9 (A, A.) — “Tebliğ” Seri grupunun zırhlı teşekkülleri, bu Sabah saat 11 de Niş şehrini işgal etmislerdir. Stirya'dan başlıyan ileri hare- ket esnasında, Maribor işgal edil. miş ve Drava'nın cenup kıyısı ü- yerinde bir köprü bası kurulmuş ur, * Berlin, 9 (A. A.) — Alman or- duları başkumandanlığının teb- liği: Üskübün ve Köprülünün a- lınmasnı müteakip, Alman kıta- ları, Vardarı şarki Arnavutluk hududu, istikametine doğru geç-| mişler ve Kalkandelen ile Piriepe Yi almışlardır. Daha önceki tebliğ Berlin, 9 (A. A.) — Alman teb- liği: Bulgaristandan hareket et- miş olan Mareşal List'in kuman. dasme; ki motörlü kıtalarla piya: de fırkaları Yugoslav cephesinde- ki müdafaa hattını yararak arazi manlalarma rağmen Üsküp kav- zasma 100 kilometre derinliğine wirmişler ve Vardar nehrini geç- mişlerdir, Bu manevra neticesin de Yugoslav kuvvetleri e Yu- nan » İngiliz kuvvetlerinin ayrıl masi bir erorivaki olmuştur. Da- ha cerupta diğer kıtalar Doyran gölü civarında Yunan arazisine iştir. Şimdiye kadar Alman cenubi o Sirbistanda 20 binden fazla esir almışlarlır, Bun ların içinde generaller de vardır nevi harp malzemesi 'hemmiyetlidir. Yunan cephesinde, Mareşal List'in kumandasındaki piyade ve dağ fırkaları Stuka tayyareleri- nin ve tayyare dafi toplarının da müzaheretiyle ve şiddetli muha- rebelerden sonra Melksss hattını yarmışlardır. Bu hat, uzun sene- ier zarfında dağlarda yapılmış modern istihkâmlardan müteşek- kil bir müdafaa hattıdır, Roma, 9 (A. A.) — İtalyan teb- liği: Jülyen Alpları hududunda ileri müfrezelerimiz Sava vâdi- sinde Kranjska - Gora'yı işgal et- inişlerdir, Zara'da mühim harp malzemesi ele geçti Nevyork, 9 (A, A.) — Nevyork Times gazetesinin Bern'den aldığı bir telgraf, şu malümatı vermek» tedir; “Bern'e gelen haberlere göre, Alman esas kolundan çok ilerde olarak, Yuyöslavyada Üskübün sarkında münakale hatlarına hü. Cum eden alev makinelerini ha- mil Alman paraşütçüleri, hiç bir netice almaya muvaffak olama- Strumca mıntakasında ir Alman piyade kolu üzerine yeniden tam #sabetler kaydetmiş- lerdir, Gelen yeni haberlere göre Drina nehri boyunca İşkodranın sarki istikametinde ilerliyen Yu Roslav dağ kıtaları cenuba ve c8- hubu garbiye doğru çekilen İtal. yanları hırpalamakta devam et» mektedir. Daha cenupta, Ohri gölünün malinde hücum eden Yugosla taları şiddetli bir topçu bombar dımanmdan sonra yeni mevzile İşgal etmişlerdir. Zara'nın Yu- Soslavisr tarafından zaptı esna- Sinda alınan ganaim burada bu İunacağı tahmin edilen mikdar. dar anl mühim eileeemeter İngiliz tayyarelerinin faaliyeti Atina, 9(A, A.) — Yunanistan. daki İngiliz hava kuvvetleri umu- mi kararshından bugün bildiri) miştir: Dün gayri müsait hava #artlarina rağmen İngiliz bombar talarımız ve Von Kleist| © "İNGİLTERE Kazanacaktır,, Amerika Reisicümhur Muavini o "Nazizm Ezilmelidir., Diyor Nevyork, 9 (A.A) — Birleşik Amerika Reisicü, r Muavini Wallace dün aksam söylediği bir ikta demiştir ki: deşik Amerikanın önünde simdi dünyayı demokrasi icin e- min bir hale getirmek ei kinci bir fırsat Vardır. Nezi ide. olojisinin bir daha hiç kalkına- mıyacak şekilde ezilmesi lâzım- dır. Amerika icin barış halinde kalmanın en İyi çaresi muahe. deleri bozan 7 Amerika milletinin, hakları hayati bir su. ; İdiği takdirde harbe girmiye âmüde olduğunu anlatmaktır. Bir nazi zaferi, bir nazi sulhü tasavvur edilemez. Böyle bir musibetten içtinap i- çin y müstesna olmak üzere bütün usulle: dim etmek »di ken- dimize yardım etmiş olacağız. Büyük Britanya (kazanacaktır. Bu neticeye mâni olabilecek ye. gâne şey Birleşik Amerikada ruhi ve iktisadi cephede vuku- bulacak bir bozgunculuktur, Yar dımımız o sekilde olmalıdır ki, artık hiçbir zaman deli bir adam veya deli bir millet milyonlarca insarı öldürmek ve milyarlarca kiymeti tahrip etmek fırsatını bulamasın.,, | Eritre'de Musavva da Alındı Başı 1 incide dar ve Dessie mıntakalarında ietinabı kabil olmıyan akıbet- lerini beklemektedirler. Ttslyan- ların elinde o kalan yegâne Ji- man Asab'dır. Bu limanın ise bahri bakımdan hiç bir kıyme- ti yoktur, Habeşistan . muhare- besi nihayete ermiştir. Yalnız yapılacak bazı tathir ameliye- İeri yardır ki, bunlar cenubi Af- rika kuvvetleri ile Habeş vatım- porlerine*tevdi edilebilir. Musavva'nın zaptından sonra Amerikalılar artık (Birleşik A- merlka İle Kızıldeniz arasında münakalât yapılmasına bi nâ itirazda bulunmıyacaklardır. İngiliz resmi tebliği Kahire 9 (A.A) —ingilix mumi karargâhunın tebliği: Trablusgarpta, vazifeleri başh- ca kuvvetlerimiz thaşşütlerini ikmal edinciye kadar düşman i- İleri hareketini yavaşlatmak olan İ geri kıtalarımız dün adetçe üs- lün kuvvetlerin şiddetli hücu- muna uğramışlardır. Eritrede dün öğleden sonra teslim olan Musavva bugün kıta- larımız tarafından isgal edli- miştir. Bu arada müteharrik kollarımız cenuba ve cenübu çal- kiye doğru Pdessie'den Gondor'ü giden yol boyunca ileri hare - ketlerine devam etmektedirler. Habeşistanda ricat halinde bu- lunan İtalyan kıtalarının takibi- ne devam edilmektedir, Tobruk'un vaziyeti Nevyork 9 (AA) “Ofi, Londradan bildirildiğine (göre Derne'nin 160 kilometre şurkın- da ve Mısır hududunun 120 ki- lometre garbinde Tobruk'un düş- mesinin pek yakın gibi gözük- tüğü, sah gecesi, gayri resmi bir menbadan öğrenilmiştir. Ingiliz Hariciye Nezareti eks. perlerinin ileri sürdüğü fikre göte, General Wavell garbi Lib- yayı terketmeği, bütün gayretle- Tini Balkar Lıra teksif eyicmeyi ve Alman - Italyan kuvvetlerinin derin surette Misir", mesine mâni olmak için büyük sıcağa, çöle ve Mısır hududunda bulunan kıtaların harekâtına gü- venmeyi kararlaştırmıştır. İtalyan tebliğine göre Roma 9 (A.A) — “Tebliğ, Sirenaik'te parlak bir manevra i- le düşmanın mühim makineli müfrezelerinin mukavemeti Msus ve Mechili'de kırıldıktan sonra İtalyan » Alman kuvvetleri Derne'ye varmışlar. ve düşma- Bı takip ederek işgal edilmiş 6- lan sahayı teramağa başlamış» lardır. — ————— dıman tayyareleri, bütün gün ce- nubi Yugoslavyaya kâin Sirumca mıntakasında motörlü Alman nak liye vesaiti ile tanklarına muvaf. fakıyeile hücum etmislerdir Düşman arazisinde Decin kesif ha reketleri icra edilmiştir. Bütün tayyarelerimiz. üslerine dönmüs lerdir. Jtalyanların iddiaları Roma, 9 (A. A.) — Salâhiyeti İtalyan mahfillerinde, Fiume, Za. ra ve İskodranın Sırp kuvvetleri tarafından isgal edildiğine dair Belgrattar çıkarılan haberler ka- tiyyen tekzip edilmektedir. Yunanistanda Başı 1 incide leleri, düşmanın geçemediği bir bara) teskil etmişlerdir. Bilhassa Ripel ve Usita kaleleri, bugün üçüncü gün, düşman atesinin ve tank hücumlamnın bütün şid - detine hiç sarsılmadan dayan - mıslardir. Düşmanın mevzilerimizin ge - risine indirdiği paraşütçüler im. ha edilmiştir. Bunlardan yetmiş kadarı esir alınmıştır. Nevrokop o yaylasında, yalnız kıtalarımız tarafından değil, fa. kat ayni zamanda kalelerin dı İsinda bulunan o müfrezelerimiz. tarafından şiddetli savaş yapıl - mıştır. Kalelerimiz cok müessir bir surette mukavemet etmiştir. Bunlardan birisi, Dasavl! kalesi, düşman tarafından işgal edilmiş, fakat bir mukabil hücumla der, hal geri alınmıstır. Lis kalesi, bugün de, düşman ağır topçusu. nun şiddetli ateşine sarsılmadan mukavemet etmiştir, Kaleleri » miz dişindaki müfrezelerimiz, bir mukabil Kücumla, mevziimi- zin düşmanın muvakkaten el at. mıya muvaffak olduğu birkaç noktasını istirdat etmişlerdir. Mevzilerimizin sol cenahında, bir Alman motörlü fırkası, Yu- soslavya arâzisine girerek dün akşam Yunan - Yugoslav hudu- du hizasına gelmiye muvaffak ol. muş ve Dovran'ı işgal etmistir. Bugün şafaktanberi bu firka, Vardar nehrinin şarkında dü bir koridordan o arazimizi istilâ etmektedir. Cok zayıf Elen hafif motörlü vasıtaları, keyfiyet ve kemiyet itibariyle kabili kıvas olmıyacak derecede yüksek düs- an vasıtalarına karsı gayri mü- savi şeraitte bir savas vermiş - lerdir. Bu düşmanı tehir gayre. ti bircok saat sürmüs, fakat ni. hevet hasım, tehlikeli surette Selânik istikametine doğru, Sar- ki Makedonyadaki kuvvetlerimi- zin memleketin geri kalan kısmı ile irtibatını keserek ilerlemiye muvaffak olmustur. 2 — Arnavutluk cephesinde. bir taarruz hareketi ile yeni düsman mevziini isgal ettik ve birisi yüzbası olmak üzere kırka vehim osie aldik. Alman resmi tebliğine göre Berlin, 9 (A.A.) — Alman or. duları Baskumandanlığının teb. tiği: Yugoslavyadan cenuba inen kuvvetli Alman zırhlı cüzütam- ları Selâniği is#al etmislerdir. “| Alman kıtaları, Ece sahiline va. Turak Vardar ile Türk hududu arasında Trakvada bulunan Yu. nan kesmiştir. Bern, 9 (A.A.) — Alman or. duları Başkumandanlığının teb- liği: Alman kuvvetleri, Metak- sas müstahkem hattını vardık - İtan sonra İskece'yi isgal eti ler ve Ege denizi sahiline var - mışlardır. İleri hareket devam etmektedir. Vardar'ın şarkında Berlin, 9 (A.A.) — Alman or- duları Başkumandanlığının teb. Tiği: Yunan kıtaları tarafından anudane bir surette müdafaa ©- dilen Rupel geçidinin yarılma - sından ve Selâniğin alınmasın- dan sonra, Vardar'ın oşarkında muharebe eden Yunan ordusu, vaziyetin ümitsiz bulunduğunu kabul ederek, bu sabah teslim ol. meyı teklif etmiş ve silâhlarını bırakmiştır. Yüzlerce asker imha edildi Atina, 9 (A.A) — Müstakil Fransız ajansının Atinadaki mu- İ habirine göre, kauçuk sandal - larla Mestos nehrinden inmiye teşebbüs eden yüzlerce Alman askeri Yunan kıtalarının çapraz ateşi altına alınarak imha edilmişlerdir. Yunan askerinin şecaati Berlin, 9(AA.) — Askeri mahfiller Yunan kıtalarının bü- bir cesaretle dövüştüklerini iraf ve teslim ediyorlar, Make. donyadaki Alman ileri hareketi. nin İtalyan kuvvetleriyle teması istihdaf eylediği bildirilmektedir. İngiliz kuvvetleri henüz temasa geçmedi Atina, 9 (A.A.) — Reuter &- İansından: İngiliz askeri maka- / matı namına söz söylemiye salâ. hiyettar olan bir zat, bugün $u bevnnatta bulunmustur: “İngiliz kıtaatının düsmenla temasa girmis olduğuna dair he. nüz hiçbir haber almadık. Böyle bir temasın ne vakit vukua ge lecöğine dair o malümatımız da voktur, Almanya, bermutat inis- i ele almak ve zamanını İn. a etmek fırsatım elde etmis. “Şiddetli hava hücumları Kahire, 9 (A.A.) — Orta Şark İngiliz hava kuvvetleri kayargâ. hının bu akşamki tebliği: İngi- liz bombardıman tayyareleri Yu. nanistan ve Yugoslavyayı istilâ etmekte olanı düşman kıtalarına şiddetle karsı koymiya dün de devam etmistir, Doyran gölü çi- varında tanklara ve motörlü na- kil kollarına karşı şiddetli taar- TAN Japon Nazırı Molotof'la Görüştü Başı 1 inelde Moskovadaki yabancı mahfiller Sovyet - Japon konusmaları hak- kmda bir çok tahminler vürütü- yorlarsa da bilinen şey ancak ko- nuşmaların şimdiye kadar devam ettiği, dostane olduğu ve faydalı telâkki edildiğidir. * Moskova, 9 (A.A) — Sovvet Komiserler Heyeti Reisi ve Ha. riciye Komiseri Molotof ile Js- pon Hariciye Nazırı Matsuoks arasında o yapılacağı bildiriler mülükat bugün saat 16 dı vu. kubulmuştur. Japon Hariciye Nazırı yanında Moskova Büyük Elçisi olduğu halde Kremlin'e gitmiş ve bu mülâkat ta yine üç saat kadar sürmüştür. Berlindeki Sovyet elçisi Berlin, 9 (A. A.) — Yarı resmi bir membadan bildiriliyor: Berlin siyasi mahfillerinden bildirildiği- ne göre, Sovyetler Birliğinin Ber- lin büyük elçisi Dekazanof harici ye nezaretine gitmiştir. Alma hariciye nezaretinden söylendiği. ne göre bu ziyaret mutat İcmas ların birinden ibarettir. Almanya şark hududunda tedbirler alıyormuş! Londra, 9 (A. A.) — Gothen- bura'da çıkan Gotterbors Posten &azetesinin Berlin muhabirine gö- re merkezi Polonyada Lidz. sarki Koenisberg ve Teton- yada Lublin şehirlerinde ışıkları söndürme tedbirleri alınmakta” dır. Bu şehirler Sovyet hududu diyarında bulunmaktadırlar. Muhabirin bildirdiğine göre ra şarkta bir hücum ihti- maline karşı bu tedbirleri almak. tadır. Alman Deniz. Üsleri Tekrar Bombalandı Başı 1 incide Bu sabah İngiliz tayyareleri Gal eyaleti sahili açıklarında de. niz üzerinde iki düsman bombar- dıman tayyaresi düşürmüstür. Kiel'e 100 ton infilâk bombası atıldı Londra, 9 (A. A.) — İngiliz ha- Va nezareti istihbarat bürosu bil- diriyor; Salı akşamı Kiel üzerine yap lan hücum esnasında bombardı- man tayyarelerimiz şimdiye ka- dar Almanyaya karşı yapılan a- kınlarda bir gece içinde taşıdık. larından çok fazla bir bomba ha- mulehi nakletmişlerdir. Kiele 100 ton kadar yüksek infilâk bomba siyle 30 binden fazla yanıtın bom bası atılmıştır. Doklar ve deniz tezgâhları tamamiyle kızıl bir &- lev halini almıştır, Şehrin merke- sini her köşesi bir kilometre u- zunluğunda bir alev tabakası kaplamıştır. e Hücuma uğrıyan mıntakaların bir çoğunda pilotla- rımiz tekrar bomba atacak alav. 8iZ saha bulamamıştır. Akının 80- nunda yangmların mahalli itfai- yeyi aciz bırakacak derecede bü- yüdüğü görülmüştür. Bu yangın- İarın itfaiye tarafından hâkim o- lunamıyarak kendiliklerinden $ö- nünceye kadar yandıkları muhek kaktır. Bombardıman tayyarele- rimiz birbirini takibeden dalgalar halinde beş saat Kiel üzerinde uç muşlardır. Bir denizaltı tezgâhı- nın büyük zarara uğradığı âşikâr olarak görülmüştür. Deutseh werke tezgâhlarında büyük bir binanın yıkıldığı ve ş8- hirde vukua gelen hasarın dokla- tın uğradığı zarar kadar büyük olduğu görülmüştür. ———— ruzlar yapılmıştır. Strumca ile Doyran yolda tankla. rın ve motörlü vasıtaların ara- sında bombaların patladığı gö - rülmüstür, Develice şimendifer köprüsü tam isabetlerle hasara uğratılmıştır. Arnavutluk çephesinde Yunan muvaffakıyeti su dün akti etiyan yosu neşriyatında, pazartesi günü Arnavutluk cep - hesinde Yunan kıtaları tarafın. dan başlıyan taarruz harekâtı hakkında şu malümatı vermiştir: Cepheden alınan son haberle. re göre, taarruz harekâtı fevka- lâde bir muveffakıyetle devam etmektedir. Pazartesi sabahı erkenden top- çu ateşini müteakip kuvvetleri. miz şiddetli bir hücum yapmış. lardır. Harekâtımız © kadar şid. detli olmuştur ki, düşman müs tahkem telörgüsü bat, ları ve mitralyöz Yuvaları der. hal imha edilmiştir. Mevzilerinden tardedilen düş» man insanca ve malzeme itiba - riyle hakiki bir felâkete uğra . mıştır. Muharebe bütün gün sür. müstür. İtalyanlar muharebe meydanında ölü, varalı ve harp malzemesi bırakmuşlardır. Bir miktar da esir alınmıştır. a aaa a a Şa Churchill Diyor ki Başı 1 incide ufak bir müdahaleden sakındık.| Ancak İtalyanlara karşı bizden Yardım istediği zamandır ki, va. pılması mümkün olan her türlü yardımı havalarda ve harp mal- zemesi bakımından yaptık. Bü. tün bu geçen zamanda Almanlar Yunanistana dostluk yardımında bulunmıva devam ettiler ve ye ni bir oynadılar. Gerek Atinadaki ge. rek Berlindaki yüksek Alman memurları İtalvan istilâşını tek bih ettiler, İlkkânundan itiba. ren Macaristan ve Romanvaran geçen kuvvetlerin için olduğu herkesçe âşikâr bir mahiyet aldı. İki avdan fazla 0- Yuyor ki, sivil giymis Alman tay varecilerinin o öncüleri Bulgar kralının ve hükümetinin ihaneti ile Bulgar tayvare meydanlarına tedricen el koymıya basladılar. Binlerce ve binlerce Alman tav. vareeisi, askeri ve sİyasi polis memuru deha Rulanrictanın mik ver ile-birleşmesi açıkça ilân edil meden evvel bu memleketin ki, lit mevzilerine yerlesmis bulu - nuvorlardı. Bunun üzerine de Alman kıtaları pek cok miktar. da Bulgaristana akıp gitmiye bağladı. Hedef Selânik'ti Bunların o hedeflerinden biri de aavet sarih olarak Selânikti ve bu sabah saat 4 te de Selâniğe girmiş olduklarını söyliyebili- rim. Harbin Balkan Yarımada. sına götürülmesinde menfaati - miz yoktu ve böyle bir siyaset te asla takip etmedik. Geçen subat sonlarında Eden ile General Dilli Orta Sarka gönderdik. Bal. kanlarda müttehit bir cephe kur mak için bir şeyler yapılıp ve- pılamıyacağını anlamak istedik. Atinaya ve Ankaraya | gittiler. Belgrada da gidebilirlerdi. Fa - kat Prens Paulün hükümeti mü- saade etmedi, Eğer tehdit edilen bu üç devlet beraber olsalardı, ellerinde altmış ilâ yetmiş tü. men bulunurdu. Bu kuvvetin müşterek bir plân dairesinde seri ve müthehit hareketi Al - manların karşısına bir mukave - met yükseltebilir ve bu Alman- ları tamamiyle niyetlerinden de vazaçirebilirdi. Her hâlde mem. leketin dağlık ve ârızalı oluşu, münaksle yollarının mahdut bu- lunuşu hesap edilirse, Almanla. rı hiç değilse uzun müddet ge - ciktirirdi. Balkanlarda sulhün korunması icin yegâne çare-olan böyle bir müdafsa cephesini pek ziyade arzu #diyorduksa da esa. seri İtalyanlara savaş halinde bulunan Yunanlılara kendi is - tekleri haricinde bir hattı hare. ket tavsiye atmemiye azmeyle- miştik. Balkanlarda ve Türkiye. de hürriyetleri için harbeden veya harp etmiye âmâde bulu - ban milletlere ( yapabileceğimiz müzaheret şimdi bizzarure mah- duttur ve Yunanlıları hudutla- rında tahşidatta bulunan müthiş. yeni bir muhasımla harbe giriş. miye teşvik etmek mesuliyetini üzerimize almak istemiyorduk. Fakat ilk fırsatta Eden ve Dil Yunan Kralı ile Başvekiline mü- lâki oldular. Yunan Başvekili kendiliğinden hükümeti namına beyan etti ki, Yunanistan, hür. riyetini ve topraklarını her mü- tecavize karsı her ne bühasına olursa olsun müdafsaya azmet. mislir ve Büyük Britanya ve Türkiye ve Yugoslavya tarafın. | » dan tamamivle o yardımsız bıra- kılsa bile İtalyan istilâşmın bi. dayetinde meriyete giren İngiliz ittifakına sadık kalacak ve hem İtalyaya, hemde (Almanyaya karsı ölünceye kadar oharbede- cektir. Bu şerait altında vazife. miz âsirkârdı. Yunanlılar Hun- ların kudret ve gazabına karşı durmıya karar verdikten sonra elimizden gelen her türlü yardı. mı onlara yanmak bizim icin bir şeref borcu idi. Yunanlıların ge- cirecekleri imtihana istirak et - memiz ve Büyük Britanya İm - paratorluğu kuvvetlerinin onla. rın yanında yer alması lâzım geldiğine süphe edemezdik, Ma - hallinde bulunan General Dill, Wavell ve Papagos — bu son i- kisi muzaffer kumandanlardır — bize bildirdiler ki, muvaffakıyet temin edebilecek bir askeri plân tanzimi mümkündür. Tabiatiyle bütün bu gibi seylerde tesanü - dün de payı vardır. Fakat yersiz bir hususivet gözetmiyen herkes te teslim eder ki, bu iste bizim için İki tesadüf vardı. Birbirine zıt tehlike ve vazifelerin ne de. receye kadar ivi muhakeme © dilmie olduğunu bilmek lâzım - dır. Fakat eminim ki, “evvelâ emniyet, körükörüne bağlanın kalmak bir harbi ka - yanmakta en zayıf veldur. Bina, saleyh Mart başında Yunanlı. larla askeri bir anlaşma ekdet. tik ve bunun üzerine de büyük mikyasta İngiliz ve İmparator. luk kıtalarını ve harp malze, mesiniz hareketi başladı. Harp' aret muahedesi fikriyle | devam ederken bu bapta tafsi - a girişemiyeceğim gibi, ne VA. ziyeti, ne de ihtimalleri müna- kaşa edemem.,, Yugoslavyanın vaziyeti | Şimdi Yugoslavyaya, geçece- ğim. Bütün tarihi asırlarca hayat için mücadele olan ve yaşayı- şını dağlarına ve mubharipliğine borçlu olan bu kahraman ve yıl- maz millet nazi canavarını tes- kin için bütün gayretlerini sar- fetti. Eğer Yugoslavlar Yunan- lara müstevli Halyanları sü-| Püp attıkları sırada iltihak et) miş olsalardı Almanlar harp sahnesine erişmeden çok evvel Arnavutluktaki Italyan oördu- ları sür'atle imba edilirdi. Hat- *â sonkânunda ve şubatta da bu! fevkalâde müsait askeri vaziyet vardı. Fakat bunca küçük mem leketlerin âkıbetinden ibret al- mıyan Prens Paul'ün hükümeti yalnız kat'i bir bitaraflık takip| etmekle ve hattâ Yunanistan veya Türkiye ve bizimle filli ge- nelkürmay o konuşmalarını detmekle kalmadı, Hitlerle pakt tekniği bir kere da ha kullanıldı. Maamafih bu va- kada zehir memlekete değil da ha ziyade hükümete aşılandı. Acele edilmedi ve zehiri yavaş yavaş akıttılar. Niçin acele ede- ceklerdi? Mütemadiyen Alman orduları ve tayyareleri Bulga- ristana giriyor ve orada toplanı- yordu. Kışın Bulgaristanın gü- zel manzaralarını seyreden bir a- vuüç seyyahtan Alman kuvvet- leri 7, 12, 20 ve nihayet 25 tü- mene çıkarıldı. Bunun üzerine zavallı ve betbaht Prens ile na- zırları, kendilerinden evvel di- gerleri gibi Hitlere arzı tâbtyet etmek üzere davet olundular ve pakt imzalandı. Bu pakt Al- manyaya yalnız Yugoslavyann bedenini değil, ruhunun da tam kontrolünü veriyordu. Nihayet Yugoslav milleti tehlikeyi gördü. Umumi bir isyan Taşesiyle a- yaklandı ve kendisini zelil bir tâbilyete götürenleri süpürüp at tı, Ve son saatte de hayatı böha- sına da olsa hürriyet ve namu sunu korumıya karar verdi. A- vını zehirli tükürükleriyle bu- ladıktan sonra ağzından bua vın kaçtığını gören boğa yılanı- nın kızgınlığı Hitlere, Göringe Ribbenropa ve nazi zümresinin diğer kısmına nazaran hiç ka- ır. Cenup silâhları müthiş bir intikama mahküm edildiler. wvetleri ve diploma- ği veee a em yeni tedbirler aldı. Macaristena, daha bir müddet evvel dostluk ve ademi tecavüz paklı imzala dığı dost komşusuna karşı ta- arruzda cürüm ortağı olması İ- çin büyük toprak menfaatları teklif etti. Kont Teleki böyle cir kin bir harekete iştirak etmek- tense kendini öldürmeyi tercih etti, Avusturyada tahşit edil miş olan Alman ordularının ağır ileri hareketi Macaristandan Yu goslavyann şimal hududu İsti- kametinde tâcil edildi. Ve baş imansızın ültığı vabşi ve kindar nâra ilede ge va Belgrat şehri e gürledi Bulgaristandaki Alman zırhlı kuvvetleri cenubi Sırbis- tana doğru saldırıldı ve artık Yu nanistana karşı muhabbet gös- termiye lüzum için büyük kuvvetler de Yunanista- na aktı. Fakat bu kuvvetleri derhal kahraman Yunan orduları Ingiliz ve imparator! leri li ki harbe gir- leri şimdiye adar gir- götü biran için harbin daha büyük veçhe- lerine döneceğim. Yeni hedefler ve hava muharebelerinden ve A- merika Yi bahsettik- ten sonra putkunu şöyle bitir. ME babi Hitlerin askeri ma ceğini derpiş düfi bir şey olur. anda adamızın İstilâsma teşebbils edebilir. Bu, önünde gerilemi - iz bir imtihandır. Şimdi Balkanlarda Süratle (ilerliyor. Türkiyeye karşı dönebilir. Pa- kat Ukranya hububat anbarmı ve Kafkasya petrollerini ele ge- çirmiye teşebbüs edeceğini gös teren bir çok alâmetler vardır. İngilizce konuşan âlemi yıprat- mak için Almanlar bir vasıta olarak bu ki ları ele geçir - mek eninde, olalar, görki Bunlar birer faraziyedir. pt nan vamlı olarak akmasını temin €t- tikten sonra, Hitler nereye Bi derse gitsin, yeniden ne kadar milyonlarca insanı sefalete sü- rüklerse sürüklesin, biz, elimizde İdaha kuvvetli ve müdaf: adaletin ve cezanın kılıcı olar?” arkasından kovalıyacağız.., Son Libbya harekâtı Çhürchil nutkunda © Afrika harekâtını şu suretle izah etmiş- tir: “Alman müdahalesiyle vaki olan Bingazl'nin ziyaı ve Libya- dan çekilişimiz bilhassa Bingazi etrafındaki kıymetli o tayyare meydanları dolayisiyle zararlı- dır. Bu meydanlar şimdi düş; ellerindedir. Bu mühim © haricinde, bidayetteki ileri ha Teketimizi Tobruk'ta durdurmak la da memnun olacaktık. ü Balkanlarda tehlike artıyordu. Pakat Italyan hezimeti bize ko- İayca ve ucuzca büyük toprak. lar kazanmağı mümkün kılmış tır. Üzerimize yeniden düşmeğe başlıyan ovecibeler - dolayisiyle Libyâda kazandıklarımıza an- cak nisbeten hafif kuvvetler tahsis edebilecek olmamıza rağ men harekâta devam -etmeği muvafık bulduk. Afrikada Alman kıtaları Biz daha Bingazi'yi zaptet red-İmeden evvet Italyadan ve Sicil yada Alman hava kuvvetleri ve zırhlı kıtalarının Trablus'a hare. keti başlamıştır. Ve gerek tay yarelerimiz gerek deniz altılan muz Alman kıtalarını ve tankla rmı taşıyan vapurlardan müte madiyen vergi almışlardır. Fa kat bu, Almanların Afrika sahi- linde büyük bir zırhlı kuvvet vücüde getirmelerine mâni ol mamıştır ve. olamazdı. İşte bu kuvvetle Almanlar, komutanla- rimuzın tahmin edebileceklerin. den daha kısa bir zamanda ve daha büyük mevcutlarla seri bir taarruz yapmışlar ve biz de a da ha elverişli o mevzilere çekildik. Libyadaki muharebelerin ceve- yanı ne olacağı hakkında keha- nette bulunmıya teşebbüs ede mem. Maamafih şu cihet aşi - kârdır ki, generallerimize mü hasıran askeri mülâhazalar hâ- kim olacaktır. Itibar denilen kıy metler yahut ta efkâr, umu- imiye mülâhazaları harekâtı ka- tiyyen güçleştirmemelidir. Al manlar şimdi Libya'da madem ki zırhlı kuvvetlerini kullanı - yorlar, yalnız Libyanın müdafa- için değil Mısırın da müd. faası için çetin ve şiddetli mu- harebelere intizar etmemiz lâ- zımadır, İtalyanların Eritrede Ha- istanda, İngiliz ve Halyan #omalilerinde inhidamınin Nİ ordumuzu takviye için esaslı kuvvetlerimizi ve nakliye kütle- lerimizi tedricen serbest bırak- makta olması çok iyidir, Libya- da harp sahnesinin birdenbire Kürarınası, * şimal şarki Afrika sındaki İtalyan İmparatorluğu nu yıkan parlak seferin kıyme- tini asla düşüremez. Keza a8- kerlerimize ve onların başmda “ki komutanlarımıza olan itima- dunızı ve minnettarlığımızı da asla azaltamaz. Bilâkis, muvaf- akiyetin kolay cereyanına ka- pılıp gittikleri zamandan ziyade çetin harpler verdikleri İ zamandır ki, kalplerimizin daha cak olarak ordularımızla bera- ber olduğunu göstereceğiz. Churcili bundan sonra şarki Afrika barekâtını izah etmiş, Ke- tenin alındığını ve Habeş sefe- rinin muvaffakıyetle neticelen - diğini söyledikten sonra Akde- İnizdeki deniz muhsrebesinin İ- talyan deniz kuvvetini tamamiy le kırdığını bildirmiştir. Avam Kamarasinın kabul ettiği karar sureli Ingiliz Başvekili bu nutka baş İlamadan evvel Avam kamara - “Şimali Afrikada, Yunanis- tanda ve Akdenizde, deniz, kara ve havalarda elde edilen son Za: ferler münasebetiyle Avam Ka- marası, bu parlak harekâta işti râk eden her sınıftan Ingi ie emen mimek i ve gayrı mu. vaffakıyetleri mümkün kılan va- tıtaları temin edenlere, bu hiz metlerinden dolayı yüksek tak dirlerini şükranla kaydeder, Almanya Yine Amerikayı o Protesto Etti Vaşington, 9 (A.A.) — Hari. ciye Nazırı Cordell Hull, Birle- sik Amerika Hmanlarında Almar gemilerinin omüsaderesini dahs siddetli bir surette protesto eden bir notayı Almanyanın Birlesik Amerika hükümetine tevdi etti. Bini bildirmiştir. Mr. Anthony Eder Londra Yolunda Stokholm, 9 (A.A) — “DN ,, ajansı bildiriyor: ya Dagbist Allehanda, inin o United Press'e e verdiği bir habere göre, td Hariciye Nazırı Eden dün t4€, yare ile Lizbona gelmiş ve d&. hal İngilterye hareket etmistir.