30 Nisan 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

30 Nisan 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

Şolom Aş'tan üzih uyandığı vaki, çocuğun ci- yak ciyak ağladığını duydu ve Bzlerini açmadan karmını bağırdı: — Golda! Şu veledi sustur, Ses veren olmadı, Burih etrafma Hukındı, Geldz görünürlerde, yoktu. Biraz şaştı, “herhalde yıkanmıya git- ir!” diye düşündü, Bir paçavra Parçası Buldu, ve susturmak için çocu. ğun ağzına tıkadı, Sonra giyinmiye ve Zrobliner'in evinden “kaldırdığı” gü- büz şamdanları kaça “okutabileceği- MÜ hesaplamıya başladı ve birer birer İkrar gözden geçirmek üzere, onları taxladığı tavan arasına çıktı, Aradı, Sirad, ., Bulsmadı! Acele tekrar aşa- Bi inip, karısın ait eşyaların asılı bulunduğu yere koştu, onlar da yek- Mk... Ve işle, onun kuçtığını ancak o taman anlar gibi oldu, Acaba kiminle kaçmıştı? Şioms Ülaser'le mi?,, Hayim'le, Göob'le mi? Kendini uldurmamaya zorladı. Du- İ tarlara tükürereki Eh, Kaçuysa kaçsın, Cani ce İsnneme', Kimin umurunda bu? di- Ye söylendi.. Hoppala yalnız bu ek- Mini, Birden aklma çocuk gelmişti: “— Şimdi bu piç kurumunu da ne hett etmeli? Rele nereye gittiğini bir bilsem! Kapısının eşiğine birakırdım, Al da hayrını görl, Bu senin malın, yaman termsnacak, , Anas kim — Ah! İşin aynadır, Kulok (1), s8- güzel bir oyun oynadı... Artık mes- i brake, bal gibi bir çocuk dad oluymun... — Böş ver simdi! Derdini veren si» davasını dn verir,, Kulak, ne de Kalok'tur! Yltina devam etti, Ona öyle geli- yoktu. Çocuğu yanma bıraktı ve acı bir iç yarasiyle baktı, O, göz“ ini kırpmadan kendisine bakıyor, parmağını emiyor, düşünür gidi üküyordu, Kulok çocuğu De yapa- IŞ ÇOCUK “Çeviren: Ha - Ça “Şolom Aş, 1880 yılmda Polonyada doğmuştur. Romanları, Piyes. leri ve hikâyeleriyle tanınmı şar, —Bırakılmış Çecuk— onun ke- #ik, sinirli ve dramatik üslü bunun on İyi nümünelerindendir., ,.| kümeti kendisini Bel, ketmek | il Sağru bilemiyozdu, Bir an, onu ocada Bırakmak aklına geldi, Fakat nedense Dünü yapamadı, Onu tekrar kucağına aldı ve bütün hatlarını inceden inceye Hözden geçirerek, sıkı sıkı göğsüne bastırdı, Şimdi onda, kendisine benzi yen bircok hatlar olduğunu aörür gibi oluyor, ve bu fikre karsı, vücudünün her zerresinde bir sacaklık hissediyor- du, Çocuğa “Küçük Kulok!” diye bağırdı. “B- vet, sen küçük bir Küulok'yun, kü. gücük bir Kulak! Hem de yaman bir Kulok, Sen de büyüyecekeln.. Baca- lardan, hava borularından, tavan a- Tası pencerelerinden evlere dalacnk- $in,, Kilitler kıracak, dana derileri ça- İacaksım.. Sente çocukların olacuk senin de,. Ve nnuları, onları birskıp gidecek. Fakat sen çocuklarınla kapı kapı dilenecek misin”. Nesin sen, hat Bir Kulok, henim gibi. Sen. Ben” Çocuğu nehrin kıyısına bıraktı ve onun ne yapacağmı görmek için bir 'ağacm arkszma gizlendi. O, debeleni. yor, parmağını emiyor ve O oynarmış gibi: “Annne., ennne,” diye szdanı- yordu, Deha geride başka bir ağacın arka. sna geçti, fekat hâlâ onun ağlaması Kuluklarındaydı. Böylelikle, daha ve daha uzaklara, ağaçtan ağaca geçti; Biç bir şey işitip, hiç bir gey göreme- yinceye kadar. Sonra “tabanları yale Ind.” Fakat çocuğun sesi, ieoçarken bile aklımdan çıkmıyordu. Birdenbire “Nehre yuvarlanabilir!” diye düşün- 40, Bası sğreyor, içinin ezildiğini du- yayordu,. Pakat koşmakta devam et- u, Biraz sonra durdu. etrafa bakındı, ve ayni hizla geri döndü Çocuğu yüksek sesle ağlar buldu. Onu kollarma aldi ve ormanm dim daki kulübelere yaklastı. Karı kari dolaşıyor, Kırık Bir sesle yalvarıyor. duz “Öksüze biraz süt. Öksüze biraz at, (1) Yumruk. Karadağ Devleti de Kuruluyor 4 (Başı 3 üncüde) tayyare ile diğer bir kı- e ninni vaka gelmiştir. Bu tayyareciler Savola tipinde üç bombardıman tayyaresiyle gelmişlerdir. e Mos-| $sri'den kalkan tayyareler Bulga- ristanla Romanyadan geçerek Moskovaya varmışlardır. / i sefiri Roma 29 (A.A.) — Piccolo ga- zetesinin salâhiyettar bir kay naktan ölrendiğine göre, 6 ni- sanndanberi ei haber lan bulunan iltereni Belge held rp beli, kücük bir vapurla Girit dasına gitmeğe teşebbüs ederk, a- en Adriyatik*te bir İtalyan torpido- suna . Sir Ronald ile Beraber, İngiliz oataşemiliteri Yarbay Clarke ve Nevyork Ti- mes'in muhabiri Amerikan gaz€- tecisi Brock da İtalyan torpido- suna alınmıştır. Londrada malümat yok Londra 29 (A.A.) — Almanla- rın Yugoslavyavı istilâsndanbe- ri kendisinden haber alınamanıış olan İngilterenin Belgret elçisi Campbell ile elçilik ve Belgrat konsolosluğu memurlarından hâ- lâ malümat yoktur. D, N. B. &- neşrettiği bir haberde denildiği gibi Sir Ronald Camp- beli ile Clarke'in küçük bir vapurla Gi- rid'e giderken bir İtalyan torpi- dosu tarafından esir edildiği hak- kında da teyit mevcut değildir. Ki e ile Se we osluk omemurları hakkında Al ve Italyan hü- kümetlerinden malâmat alması, Amerika Birleşik Devletleri hü- kümetinden rica edilmiştir. Al manların Yugoslavyaya girdik - leri zaman, bu zevatı Yugoslav- yadan çıkarmak hususunda | İn- giliz hükümetinin gayretleri mu- yaflak olmamıştır. Campbell ile elçilik ve konso- losluk memurları, Yugoslav hü- adı ter- mecburiyetinde gördü. Bü zaman Yugoslav hükümetini) © takip etmişlerdir. Bu zevat, 15 nisana kadar Yugoslav hükümeti e beraber kalmışlar ve bilâhare Dalmaçya sahiline varmak için yola çıkmışlardır. Kendilerinin. Yugoslav hükümetini memleket haricine gidişte takip edebilme. lerinin imkânsız olduğu görül - e a Sovyetlerin Berlin Sefiri Moskovaya Gitti Moskova 29 (A.A) — Berlin Sovyet büyük eleisi Dekanozov 1 Mayıs bayramını gecirmek üze- re bükün buraya gelmistir. Avustralya ve “Kanada dünyanın hürriyet uğrunda yapılan mücadelede ne evlâlarını, ne iktisadi menbala - rım esirgemiyeçektir. Ingiliz hü- kümetiyle Dominyonler 1941 Al man harbinin 1940 senesinden daha az müthiş olabileceği tar- zında herhangi bir hayale kapıl- Mamışlardır.,, Yunanistandaki müttefik kuv- vetlerin gösterdiği cesaret ve fe- dakârlığı takdirle yideden Kana- du Başvekili bu kıtaların yaptığı mukâvemetin Almanlara çok a- ır zayiat verdiğini ve Hitlerin kan akıtmadan zafer kazanmak hususundaki ümitlerini boşa çı kardığını söylemiştir. Mackenzi King, nutkuna $u suretle devam etmiştir; “Almanya Iraka tahakkitm et - miye muktedir olduğu takdirde €ski Berlin - Bağdat yolu hülya- sı yeniden canlanacak ve Alman lar Irak ve Iran petrollerini ele geçirmiş olacaklardır. Hitler, Ak- denizi tamamiyle kapamak im - kânını gözden uzaklaştırmış de - ğildir... Avusturalya da müzahir Londra, 29 (A.A.) — Sydney - den gazetelere gelen telgratlara göre, Başvekâlet Vekili Fadden, Churehill'e şu telgrafı gönder - miştir; “Büyük vazifenizi ila ederken Avustralyarın tam müzehereti » nin sizinle beraber olduğunu bil- diririm.,, » Vaşington, 29 (A, A.) — Va #nzton'daki o Avustralya elçisi Casey tarafından neşredilen bir usyonda Avustralya başve- ifesini gören Fadden de- Kanada'nın Kat'i Kararı | (Mas 1 ineide) Sydney 29 (A.A.) — Orta Şark ta ve Akdenizde veziyetin inki- safı neticesinde, İngiliz varalıla- rı, muhtemel olarak Avtistralya- ya gönderilecektir. o Avustralya Dahiliye Nazırı, bugün bu key- fiyeti bildirmiş ve Avustralya - dan, Avustralyalı yaralılar gibi İngiliz yaralıları ile de mesgul ol mi rica edebileceğini sövle- mistir. Alman resmi tebliği Berlin 29 (A.A) vnünistanda Moranm temirlermesi İyisi yapmakta olan Alman kıtaları Tripolisden ge- çerek ocemüba doğru İleri hareketle- rine devam etmişlerdir. Hava küvvet- eri, dön, Vuran sularında ceman 18,600 fonilüte Hmeminde beş ticaret gemisi batırmız” ve bir miktar daha küçük vaparu hasara uğratmıştır, Alman savaş ve pike bömbardiman tayyareleri, dün gece, yeniden mes sir bir surette La Walette limanın bombardıman etmiştir, Çok ağır sapta bir bomba, Southampton sınr- fından bir kruvasörün ortasma isabel etmiştir, Bir benzin deposu ve bir ti- taret gemisi yakılmış ve başka bom- balar, devlet tezgihlarma ve cıktım tesisatına isabet etmiştir, Diğer bir Alman savaş tâyynresi (o teşekktili, müessir bir surette Venezia tayyare meydanına hücum eylemiştir. Yunan başvekilinin nutku Hanya 29 (A.A) — Yunan Basvekili Suderos, Hanya halk teşkilâtları o mümessillerinin ö münde söylediği bir nutukta Yu- nan hülümetinin harbe devam azmini ve hürriyet kuvvetlerinin zaferine olan imanını beyan et- miş ve demiştir ki: “Hürriyet uğrunda savas ve fe- dakârlığın bir remzi olan Girit bugün hür Avrupa milletlerinin son. fakat şerefli Selesi olmak- miştir “Avustralya halkı Balkan cep- hesinde Britanya ve Yunan kıta- larıyle birlikte hareket ettiğin. den dolayı müftehirdir. Bu hare- ket İstenilen yaferleri | getirme miştir, fakat Avustralyarın bu harbi İngiliz imparatorluğunun bir azası olarak yaptığı hususun da ısrar ederim. Başka muhare. beler de verilecektir. Ve Avus- tralyalılar büyük Britanyanın ve dominyonlarının yanında orduda hava kuvvetlerinde ve bahriyede rollerini kardeşçe oynıyaçaklar- dar. Avam Kamarasında hafta mtilztkereler Londra, 29 (A.A.) — Avam Ka marasında sorulan bir takım su - aller, hükümet teşkilâtmm yeni- den muhtemel tanzimi mesele - siyle umumi vaziyete dair yakın da yapılacak parlâmento müza- nakaşaya sebep olmuştur. Cbur- chill ezcümle demiştir kiz “Nazik ve tehlikeli hareket - lerin muvaffakıyetle yapıldığı bir anda kuvvetlerimizin maruz bu- lunduğu tehlikeleri artıracak ma hiyette askeri malümatı, mille - tin istemediğine kaniim.,, Bu beyanat şiddetli alkışlarla karşılanmıştır. Başvekil, müzakerelerin par - lâmentonün bu haftadan sonra ya ağı ilk toplantıda mümkün o bileceğini bildirmiştir. Chur - ehili, Eden'in bu müzakerelere mühim surette iştirak etmesinin muhtemel olduğunu da söylemiş tir. Müzakereler Churehül'in o- kuduğu aşağıdaki karar suretine ü cereyan edecektir: Ea kann hükümetin Yun; ardım göndermek Büretiyie takibeiği siyaseti tas vip ve orta şark ve diğer harp sahnelerindeki harekâtı da en bü yük şiddetle idame edeceği husu- $unda kat'i itimadını teyit IRAK HÜKÜMETİ Memleketi Harpten Korumaya Çalışacak Bağdat 29 (A.A) — İrak'ta hü- kümet değişikliğinin memleketin harici siyasetine dokunacak ma- hiyette olun olmadığı hakkında Havas - Ofi ajansının muhabiri tarafından sorulan suale ceva- ben İrak Hariciye - Nazırı Musa Sabandar demiştir ki: Gavlâni hükümeti İrak'ı harp- ten mâsun tutmak için. bütün retlerini serfedecektir. Gay- lâni hükümetinin en mühim nok- ta olarak telâkki ettiği sey İngiltere. ile İrak arasındaki an- harfiyen ve ruhen tat» bikidir. Hint kuvvetlerinin Basraya ge- Bişi, mushedenin tatbikinde | İn- gilizlerle İrak arasında anlata- mamazlık cıkmış olduğuna dair dolaşan şayialara bir cevap teş kil eder. Bu İrsnsif muamelesi muahedeve uygundur. Bu mu- «hede mücihinee İrak hivimes Britanya Hıtalarına oOAkdeniz havzasına Vani Filistin'e erismek üzere Transit müsaadesi verecek- tir, kereleri hakkında küçük bir rü-| iy, tadır. Kader bu müstesna vazi- fe icin !ki ada seçmistir: Büyük İngiliz adası ve Büyük Yunan adası. Bu iki adanın milletleri bugün hürriyet meydan mühare' besinde sebatla, cesâretle, azimle döğüşüyorlar, Cebir ve siddet memleketlerinden gelen kara a- kın Avrupanın Üzerine cöktü. Be- seriyet böyle barbar istilâlarını mazide de görmüstür, Fakat her vakit hür adam memleketi ga- lebe çalmıştır. Memleketin © - mellerini, o düşüncelerini karar- lağinı nefsinde toplayan Majeste riyet ve kahramanlık toprağına, boyunduruk altına girmemek Şarbe devam etmek icin <eldik. Ve eminim ki yakında Atinaya valnız hür larak değil ayni 2a- manda daha ziyade büyümüş 0- rak döneceğiz. İspanya'yı Üçlü Pakta Almak İçin Gayretler (Başı 1 incide) 2. — Bunun üzerine İspanya İngiltere aleyhinde vaziyet ala- caktır. İspanya ya memleketin dahili şartlarından o İngiliz ab- lukasını mes'ul tutacak yahut da Cebelitarık'ın İspanyava in- desini bir ültimatomla istiyecek- ir. Bu talep ilince muhsamatı açacak ve Almnya- nın yardımını astiyecektir. 3. — Cebelitarık'a karsı taar- ruzu bidayette yalnız İspanyol. İdr yapacaktır. Fakat Alman- ya üçlü paktı ileri sürerek İs- panyanın yardımına gidecektir. Daha şimdiden Alman kıtaları Bayonne civarında ve Pyrinne dağlarmın müteaddit noktala - rında tahasşüt etmiş bulunuyor. Cebelitarık'ta manevralar La Linea, 29 (A. A.) — Cebe. litarık'la gece o munevralarının muayyen bir plân mucibince ce- yeyan ettiği anlaşılıyor. Cebeli- tarık kepkaranlıktı. Taarruz ma, nevrasını yapan tayyarelerin mo, tör gürültüleri, omitralyözlerin hava dafi bataryalarının ve Ak- denize doğru atıs yapan afpr top- isrın sesleri işitiliyordu. Portekiz de şerefini koruyacak Lizbon, 29 (A-A.) — Doğumu- nün 52 inci yıl dönümü münase- betiyle halka hitaben bir nutuk irat eden Başvekil Salazar, mil- Mi şeref, hürriyet ve İstiklâl ve arazi bütünlüğü için herseyin fe- da edileceğini söylemis ve nutikru- na şöyle devam etmiştir: “Yaşadığımız zamanlar büyük vüçlüklerle doludur. Hic kimse Avrupa faclasınm kendisi için doğrudan doğruya veya bilvasıta ne büyük ıstıraplar saldığını bil- memektedir. Biz bu yarım adada — —— az AN az Yunanistanda Sovyet Rusya (Başı 1 incide) Yaralılar Apmaferatğdğ İle Japonya nakledilecek Birlik Olursa İ (Başı 1 ineide) “Şayet Japonya İle Sovyetler Birliği beraber hareket ederler - se Avrupada artık korkulacak bir sey olamaz.,, Matsuoka, Stalin'e şu cevabı iştir; “Bu takdirde artık şarkta da korkacak bir şey olmuyacaktır... | Stalin: “Ne de dünyada, diye. İrek Japon Hariciye Nazırının söz İ lerini tamamlamıştır. Bunun üze- rine Stalin Matsuokaya yakla - şarak onu Rus usulü İle kucak - İamış ve ağzından öpmüştür. Bu sırada yüksek bir Sovyet memu- Tu Stalipe yaklaşarak kulağına bir şey söylemiş Stalinin de “Ni- çevo,, dediği sarahatle işitilmiş- tir, Japonyanın cenuba doğru hulülü başlıyor Şanghay, 29 (A.A) — Yabancı müşahitler Japonyanın yakında Saygon da dahil olduğu halde <enup Hindiçinisine ni cc0- ğini bildiriyorlar. Bu nüfuzun hedefi cenuba doğru yayılma hakkında Hariciye Nazırı Matsu- okanın Berline yaptığı ziyaretle Japon - Sovvet Paktının ilk ne- icelerini göstermek olscaktır, Bu müşehitler Saygona karşı ansızm başlıyan matbuat neşriya- tmm buna delil olduğu zannın - dadırlar, İmparatorun yıldönümü Tokyo, 29 (A.A.) — Japon Im- paratorunun doğumu yıldönümü münasebetiyle, İmparatorım hu- zurunda bir büyük askeri geçit resmi yapılmış ve bu geçit res - mine 30 bin asker, 100 den fazla tank ve 500 tayyare iştirak et- miştir. Sovyetler Birliği büyük elçisi itarın, kordiplomatik arasın » da bulunuyordu. Dome Ajansı, Sovyet büyük elçisinin bifçok se nedenberi ilk defa olarak böyle bir geçitte bulunduğunu tebarüz etirmektedir. Bir Cereyan (Başı 1 incide) Bütün memlekette diğer bir - çok komiteler'de bu harekete ih: tihak etmişlerdir. “Hürriyet için adı verilen mücadele İyeni bir eş müharrir, gazeteci, hukukçu, filmci ve diğer mümtaz şahsiyetler tarafından tesis edilmiştir. Bu teşekkül, bü- tün âzanın pârlâmentodaki ken- di mümessillerine yazarak filo - nun Atlas denizini kontrol ve İn- giltereye gidecek iaşe maddele - Tiyle harp malzemesi lü ka filelere refakat etmesini isteme. lerini derpiş etmekte, aksi takdir de icar ve iare kanununun tesir- siz kalacağını bildirmektedir , Kafilelere filonun refakat et - mesini men'e matuf olarak ve - rilmiş olan bir karar sureti çar- şamba günü Senato komisyonu - na geldiği zaman parlâmente - nun noktai nazarı sarih surette anlaşılmış olacaktır. Bu karar su- Tetinin reddedildiği ve bu kara - rın, menfi olmakla beraber, halkı pek yakında kat'i bir şeklini ala- Cak olan himaye işi için hazırlı mıya yardım edeceği zannedil » de | mektedir Almanların tehdidi Berlin, 29 1A. A.) — “Reuter”; Deuesche Allgemeine gazetesi A. merikanın İni yardımla: rınin hızlatılması meselesine da- ir yazdığı bir makalede diyor ki: “Roosevelt”in plânlarinın ancak tek bir neticesi olacaktır. Bu ne. tice, Amerikan #apurlarının sü ratle ve muhakkak olarak batı- rılmasıdır.., Senede 80 bin tayyare Vaşington, 29 (A.A.) — Har - biye Nezaretinin yeni sene büt - çesine göre birleşik Amerika s€- nede 80,000 askeri tayyare ima- lini derpiş etmektedir. Parlâmentonun bugün müzake reye başladığı bu bütçe 6 milyar 5i4 milyon 605 bin 468 dolarlık tahsisatı ihtiva etmektedir. Bu paranın mühim bir kısmı büyük ve uzun mesafeli man tayyarelerinin satın alınmasına tahsis edilmiştir. Yeni fabrikalar Vaşington, 20 (A.A.) — Iyi diyin alan mahfillerden öğre“ rildiğine göre Harbiye Nezareti büyük bombardıman $a; imali için bir, rulmâsi T müessesesiyte *24'milyoh”dolar'* ık bir mukavele Demokrasilere yardım için par - Jâmento tafafından kabul edilen 7 milyar dolarlık tahsisattan bir buçuk milyarını harp malzemesi için yeni fabrikalar ya ve areleri ku sulh icinde yasadık ve böylece| mevcutları genişletmiye Sarfey- vaşamağa lâyık olduğumuza ka- nliz. Bir çok milletlerin hattı ha- reketimizi takdir ve teveccühle| motörü tesisatı ile 30 tane de top, İminti karsiladıklarına eminiz.ş liyecektir. İnşası derpiş edilen yeni fabrikalar arasında toyyare tank ve cephane fabrikası vardır. Amerikada Kuvvetli! şa SOVYET - İRAN Plymouth ve Münasebetleri İçin | Brest'e Mukabil İranlıların Bir Tekzibi Hava Akınları Şehrimiz İran bağ konsoloslu- Zundan aldığımız mektupta şöyle denilmektedir: “18nisanda çıkan gazetelerde O. F. L den naklen Anadolu A - Jssının bir baberi intişar etmiş ve bunda Asahi ismindeki Japon gazetesinin şu haberleri neşret - miş olduğu bildiriliyordu: Mühim Iran kuvvetleri şimal İhududuna gönderilmiştir. 7. Tan ile Bakü arasındaki hava nak Hiyatı 15 nisandanberi tatil edik miştir ve şimal hududuna giden yolların hepsi kapatılmıştır. Bu gerginliğe sebep Sovyet ordusu- mun İran hududunda büyük bir askeri manevra yapmış olmasıdır. Iran büyük elçiliği şu nokta - ları açıkça bildirmek ister: Evve- lâ, Iran ile Bakü arasında esasen hava münakalâtı mevcut olmadı- ğı için kesilmesi de mevzuubahis değildir. en Iran askeri Rusya hu- dudu tarafina hiçbir zaman git- memiş ve son zamanlarda Rus as- keri tarafından Iran hududunda manevra icra edildiği görülme miştir. Ian ve Rusya hudutlar la kapanmamıştır., Binaebaleyh O, F. 1. Ajansının verdiği haberler kâmilen tekzip olunur, Afrika Cephesi (Başı 1 incide) nel kurmayın hakikaten mesir bir mukavemeti şimdiden tanzim tasavvurunda , bulunamıyacağı derecede gözüküyor. Bundan başka, Dessie'den ko- vülan İtalyanlarm iltica edebile, cekleri Fransız Somalisi İngiliz başkumandanlığı için bir endise sebebi olabilir. Bir taraftan Cibu- ti müstemlekesi, diğer taraftan da İngiliz ve Hür Fransız kuv- vetleri arasında pek uzak olmi. yan bir zamanda anlaşma imkânı müsteb'ad değildir. Bir kum fırtınası Ankara, 29 (Radvo gazetesi) — İngiliz radyosuna göre Mısır hu. dudünda çok şiddetli bir kum fırtınası esmeğe baslamış ve bu söbepten mihver ordusunun harekâtı zorlaşmıştır, Misirda Sollum'un Almanlara geçmesinden başka yeni bir sey yoktur. v . hedefi nedir? Londra, 29 (A, A.) — “Reu- ter”: Sollum civarından hareket eden düşman kuvvetleri kıtaları. mizm mühim kısımlarını ordu. dan ayirmak ümidiyle yelpaze #eklinde yayılmıya ve sol cenahı- mizi çevi calışmaktaır. Al manlar Sollumda bir münhani çi. zerek denizden vzaklaşan ve da- ha uzaklarda sahildeki yola mu- yazi bir istikamet takip eden dağ lik mmtakaya motörlü kollar sevketmislerdir. Bu tosebbüs bi. | tah zim müdafaa hattimızla karsılaş. tıktan başka Mersa o Matruh'un cenubunda Kantara çöküntüsü- nün vücüde getirdiği tebfi mania ile de uğrasmak mecburiyetinde. dir. Filhakika burada kilometre- lerle uzayan kırmluk bir saha var dır ki, hereketi güçleştirmekte- dir. Diğer hir düsman kolu da sa. hildeki yoldan ilerlemiye çalış- aktadır. Bu müfrezenin vazife - $i tecrit etmeyi ümit evledikleri kuvvetlerimizi “yakalamaktır, Bu tazyik daha başlangıçta İn, giliz hava kuvvetlerinin kat'i ha. kimiyeti karşısında büyük zorluk larla uğraşmak mecburiyetinde kalmıştır. İngiliz resmi tebliği Kühire, 20 (A. A) — “Tebliğ 'Tobrukta kayda değer hiç bir mühim değişiklik yoktur, Sollum'da düşman, müfrezeleri, hududu geçtiklerindenbe- ri, yerlerinde sabit ( Kalmışlardır ve keşif Kollarımız tarafndan burpalân- maktadır. Babeşistanda, o Dessie'nin zaptiyle nelicelenen hâreküt esnasında krtala- zımız, #ki bin İtalyan ve 400 mwüstem- leke sskeri esir almışlar ve bir mik- dar top, kariyon ve büyük mikâar. inrda harp malzemesi İğtinam etmiş. lerdir, Dessle'ya Varsın ve Dessic'den çıkan yollardaki hazar, süratle tsmir edilmektedir. Diğer mıntakalarda kı- talarmızın harekâtı muvaffakıyetle inkişaf ederken, vatatperverlerin fa- aliyeti de süratle bütün memlekete yayılmaktadır, Alman tebliğine göre Berlin, 29 (A. A.) — “Tebliğ Şi- mal! Afrikada, Alman Afrika koluna mensup kıtaların düşman hatlarına yaptığı bir ilerleyiş, Sollum rarıtaka- düşman. kuvvetlerinde hissedi- Fransız Somalisinde Cibuti, 29 (A.A) — “Of”: Öğrenildiğine göre motör- General de Gaulle Fransiz Somalisinin cenubunda bilhassa Ofbuti ile Addis . Aheba demiryolu üzerinde. Daouenle kasında toplanmışlardır. Ds Gaulle kuvvetlerinden bir kısmı. Londra; 29 (A. A.) — Bu gece 10 İngiliz tayyare. sinin Breste hücum ettiği öğrenil miştir. İngiliz tebliği Londra, 29 (A. A.) — “Tebliğ'» Blenheim tayyareleri Pakirnd sabahı, Holanda sahili açıkların, da İnşe gemilerine refakat eden üki düşman muhribine hücum et. miştir. Biraz sonra düsman harp gemilerinin kalın hir duman ta- bakasına büründükleri ve dur. dukları müsahede edilmistir. Bu cesurane hüctümdan dört tayya- remiz dönmemiştir. Bir Stirling tayyaresi Emden üzerine yaptığı bir hücumda ağır bombalar atmıs ve dokları 500 metre kadar yükseklikten şiddet A bir mitralyöz ateşine tutmuş, ur. Fransa ve Holanda açıklarım. da görülen düşman vapurlarına hücum edilmiş ve biri iki bin di- Zeri 1. 500 tonluk iki gemiye & sabet yaki olmustur. Bu gemile- rin battıkları zannedilmektedir. Douvres bardımanı Londra, 29 (A. A.) — Donvres Mıntakasının uzun menzilli Al man topları tarafından bombar. dımanı üç buçuk saat sürmüstür. Hasar ehemmiyetsiz olup bu da küçük evlere inhisar etmistir. Alman tebliği Berlin, 29 (A. A.) — “Tebliğ Tayyareler, 28-29 Nisan gecesi Plymouth harp limanma hücum etmiştir. Bir çok büyük ve geniş yangınlar çıkarılmış ve tahribat vukua getirilmiştir. Bundan baş- ka Preat . Yarmouth limanında- ki havuz, İskocyanın sark sahili üzerinde bir fabrika ve Pterhead mıntakasında kömür #skeleleri, demir yolları ve asker! kamplar bombardıman edilmistir. İngiliz adasını cenubu garbisinde düş- manm gece tayyare mevdanların. da bir çok düşman tavyaresine bambalar tam isabetler kaydet miştir. Hangarlarda ve mühim- mat depolarında yangınlar çıka rılmıştır. abu şarkisinde ceman 10 bin tonilâto hacminde iki ticaret gemisi tah. rip etmiştir. Bir "Evet, Veya “Hayır,, Meselesi (Başı 1 incide) General Metaksasın dudakla « rından dökülen bir tek kelime, bir “hayır!,, mihvercilere tam altı ay, birçok İnsan, ve Afrika im » psratorluğunu ki i #* unanistan harbini bitir - dikten sonra Almanyanın Almanya Türkiyeye dönme » den evvel, alacağı bu cevabın kendisine kaça mal olacağını her» ar iyi bilir. Türkün istikli) ve hürriyetine ne kadar kıymet verdiğini, istiklâlini müdafaa için t istiklâ- ii veya varlığına vâki olacak angi bir tecavüz karşısında maddi ve mânevi bütün kuvve tiyle müdafaaya iştir ve bü azmini müdafaa hazır tamamlamak suretiyle teyit et » Türkiyenin vereceği bir cevabı, Yakın Şarkı yeni erki ateşe verebilir. Ve birçok yen) ihtilâtlara yol açabilir. Onun İçin- dir ki, biz, mihvercilerin Yüna- birkan el ataya İstemiyecek - lerini sannediyee ve ARŞ - nın Türkiye ile dostluk müna - sebetlerini daha ziyade ilerlet miye çalışacağını tahmin ediyo » Tuz. —————— ıı nın da İngiliz Somalisinde Zella. ya ihraç edildikleri söylenmekte. dir. Bu kuvvetlere un- surlar bazı Fransız ileri kollariy- le temas etmek İstemişlerse de muvaffak o olumamıslardır. De Gaulle kuvvetlerine mensup bir Se melisinde bulunan Fransiz kıta. atını toplu bir halde ve mühim- matlariyle beraber Daouenle ve Zeila'daki de Gaulle kuvvetleri- ne iltihak etmive davet etmistir.