4 Mayıs 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

4 Mayıs 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

> 4.5-1941 BALKAN HİKÂYELERİ “KUDUZ OTU!, Yunan Hikâyesi; ER *Bikelas, 1895 de Yunanleta lmüştür. Yunanlıların tiplk salyatına büyük bir vukuf ir nee bir defa başladı mr bilmek bilmez, © akşam oturmuş, köpeklerden ko- Miauyorduk, Yemek henüz bitmiş wdınlar ay ışığını ve hafif dumanlı seyir için balkona çıkmışlardı. Rix henüz cığara ve kahve içiyorduk Bir ara köynum! — Köpeklerden bahis a Hm babanın “Kuduran “iyesini dinlememek olmaz. 4 #adisinden rica etsek!,. Dedi, baba evvelâ anlatmak iz- edi, kaşları çetılma;iz özür di- “di, fakat, nihayet ssrarlarımıza de- obâmeyarak bizi kırmak O istemedi * anlatmağı başladı: — “lü sene evvel, bir ağuslar ayı İtalarıydı, Bir kaş gündür özle © kurdun köyün etrafında dolaştı tivayet ediliyordu, İhtiyar hit. Bir gece ae bir köpek uluma- öyle uyandağı saman, bahçenin çiti «iri » yarı bir kurt azman Ataç etmiş, ka nşli; onun, hafif ay öinda, kuyruğu iki Sisina #ıkığmış, bi lina yalpa Vura Vura uzaklaştığını *müştü. Çobanlar da buna benzer ei tesedüflerden © bahsediyorlar, “Y halkı gece yataklarında bile leri açık uyuyordu, Lİ ir öğle sonu Kristor bir ağaç gölgesine oturmuş davarlarını yordu, Birdenbire orların kor- & işinde konuştuklarını ve hep bir iç 7A soplandıklurını gördü, Mezar- İarafııdan, ancak yirmi | adım rini gürteren bir kurt duruyor. |, Bir tâş yakulıyarek ayağa fırladı, iRumiyetle o kurtlar insanlardan Karlar, fakat kuduz bir lah korunun! istos kuçmağı vakit bulama - 9 kurt üzerine çullandı. | Sristos, bütün köy delikanlıları i- de en cüsselisi, en kuvvetlisi ve desuruyduz undan başk, like en kö Mücadele” müthiş olmuştı. Kristos ie yandan, kurdun boynunu sağ Pl altında sikmağa uğraşırken, ö- fit eliyle de gırtlağına — Yapışmaştı söylenildiği / gibi bir korkağı bile as- ** Kistos nihayet kuvvetten düştü dünü hissetti ve yavaş yavaş reini de kaybetmeğe başlıyordu. SM © aralık ihtiyar Mütrosun sesi ulduz 7 Piyan Kristas geliyorum! Koyunların kaçışasık kulübeye ka» ? geldiklerini görünce, kapıyı aç- ilerde Kristos'un kurtla boğuş- KUNU görmüş ve tüfeğini kaperak Ye ayaklarım gidebilkliği kadar ii koşmağı başlamıştı, «ies yardım ümidi Karşısında bir kuvvetle kurdun başı müm. Mertebe göğsünden ayırarak: İzşAtes! diye bağırdı, İkikini birden © vurmuk korkusiyle çaklıyan inüyar baba, vakit kay- "eden kurdun kulağını. nişanladı te Kurt cansız ye- « Giyana dayanın, kan içinde eve BEİ zaman, bütün köy heyecan deydi, Kiliseye gelip, bana der- "up biteni anlattılar. ş * * Çe öçlükle girebildim. Köylü kadınlar, onun etrafını almiş Yarayı yakmak kimsenin ak- hi, gelmiyordu. o Onlar, Kristosu Riya o hastahaneye O göndermeğe kandırabilmek için akla ka- seçtim, Bir “Kuduz Otu, dur armuşlardı, fakat aranmış toran- » köyde ondan bulunamamış, Nihayet binbir müşkülüün Döris- Vu, erkekleri - daha doğrusu ka- "ları » onu hastahaneye kaldırıma- Zarmr o kandırabildim, ve yola sldi. Köylülerin, “tebom., ve “has- Nâhenin,, kerametlerine pek inan- arı yoxtu, “kuduz otu, bulun » . Yaraları ve yanık yerleri ona hâ- âzap veriyordu, fakat onlar da ht, Kristos iyileşmişti.., (Gelgelelim, köylülerin | hast e hiç itimatları yoktu. Ol mesele, yalnızca “kuduz otun- İvdı, Kristos sokakta o göründüğü Man, vesveseli analar, ona #okul - Bma'arı için, çocukların çağııyor, İk... Hülüsa köy tetikte duruyordu. Kekler onu kuzdırmamağa çalışıyor- | SA Kr kendisi bile şüphe İ İdeydi, Selâmlarıma mukabele e İhdeki ürkeklik, benimle konu - iken (sokaktan geçenlere yanyan kışı, bana onun tâ içinde gizli bir ku düğümlendiği hissini veriyor İ zavallı çocuğa içten içe acıyordum. | 4 * ital seçti. Köylüler yavaş ya- vaş olup biteni umulmağa baş-| büiylar vera hiç olmazsa öyle gö i Çeviren: Ha - Ça uma hazırlanan ve korkunç İz kurtla | tam bir Palikarya, | Demetrios Bikelastan | nan Syra adazında doğmuş, 1808 de mahalli hikâyecilerindendir. Dünya vardı, Hemen de yatıyor, sakin gi kat benzi spsarıydı, ve ü dudaklarına yaklaştarımaz, müthiş bir Giksintiyle titrediğini gör- düm. Saras v Öleceğini be kendine gele — ARI Hep bada ye şikâyet otti, O, öğer kuduz otunu bulmuş olsaydı, şimdi kudurap,, öl. miyecektim, Hiç bir şeyi olmadığını sırf midesi- nin bozulduğunu söyliyerek, onu Xan dırmağa çalıştım. Pakat artık kendi söylediklerime kendim de inanmıyor düm, Kayın biraderim söze in du asl feliketi İşte bu gizli korku krizi di ve tatenik tisremelere Zaten tetano: sşüğı yukarı birbirle, Kimbilir. karıştı budur yal wR Ppvpsz biraktığı yerder devam et & — Biraz sonra, daha eve varma dan, orun mülkiş bir hayczan hezeyan ve hiddet içinde oldu dum, Babası kilisede beni bek- or ve oğlunu buşka bir eve, bir Bodruma kaldırmak İçin yardım is- yordu, Bütün köy, bunda ısrar diyor, sokağa fırlayıp önüne ç dişliyeceğinden karkuyorlardı. Onu düşünmeden (o vursbilecekleri anlaşılıyordu. I odasına gitim, O sükünet iğ, dirsek” , başi syuçları i- Firat karma - karışıktı, her yanda kırılmış tabak lari görülüyordu, Tek başıma rdiğim zaman biraz korktum iraf etmetiyim. Fakat istesem geri dönemezdim, Elimi ıyarak bir dus okudum; €- pek rahat değilsin, Kris , dedim, Haydi gel, em cana gidelim, öx boştur, şepin., için daha İyi olur, Cevap vermeden kalktı, sonra sa- kin ve yavağ bir sesle boyunu bük- vü — Beni “iç irimeenin temiyorum, Ne olur söyleyin kilsinler, Kapıyı açtım, orada kimseler ol- madığımı bildiğim halde — Haydi, dağılın oradan; evinize! âlye seslendim, o Yürü Kristos, işte sokak bomboj, gidelim!, ığa dayanamıyorum Peder, 1- uha uzop veriyor, meş batmak üzere açık kapıdan sçeri doluyor o. patcsunu giydi, başlığını gözlerine kadar indirdi ve elini bana verdi, Amcasının evlade, dnünla uzun Za“ ân kaldım. Onu teexin için elim - den geleni yapmı; Geri döndü- düm zaman, vekit hayli geçti, Sokakta zifiri kuranlık içinde, bir çok allâhlı adamlar görür gibi ol - dum, Kapıyı kilitledim, anahtarı yanı- ma aldım, o Köylüler etrafımı aldı, Kristos hakkmda sualler yağdırıyor lardı. Onlara onun öleceğini söy-| ledim, — ve “rmerhametli Alak, nü - Muna onu rahst rahat ölmeğe bırale- rnaları işin, yalvardım # K Ms başında oturan küçük ye- ğenim, 16 yaşlarındaki Ande. ren merakla gördü: — Eh, sonra?, Kristos ne oldu? Papaz hiç bir cevap vermeden göz- leri kapalı, elini fleri wzatiı. Bu hsreketin mânâsını anlamağa çalışmadım, O, rahat bir ölüme bırs- kılmış muydi? Yoksa onu öldürmüş” ler miydi? Hizmetçi elinde mumlarla içeri gir- di ve başka şöylerden okonuşmağa Başladık. Dünyanın Siyasi Manzarası (Baş tarafı 3 ünçüde) plütokrasilerin, — İspanyol mil. İetinin kendi o mukadderatını| bizzat kendisinin tayin etmesi- iş san yük lerden, İspanyanın masını çıkarmak Bilâkis bu beyan sayesinde teessü: mukadderatını ona bağlamış 0. lan General Franko hüküm nin, Almanyanın münasip gör - düğü bir zamanda resmen mih- vere iltihak edeceği kolaylıkla | anlaşılmaktadır. | M. ANTEN Hamburg ve Emden Bombalandı Almanlar da Mersey Mıntakasına Hücum Etti Londra, 3 (A.A) — İngiliz hava kuvvetleri, gece, Hambur. imali garbi Almanyada hedeflere muvaffakıyetle ç eden hücumlar yapmış- © Hücum şiddetli oldu Londra, 3 (A.A.) — Hava Ne- zareti tarafından neşredilen bir tebliğde İngiliz bombardıman tayyarelerinin Hamburga yap. tıkları son hücumun pek şiddet- 4 olduğu bildirilmektedir. Bü- yük hasarlar olduğu ve doklar İvarındaki sanayi mahallesinde büyük yangınlar çıktığı görül. müstür. Diğer bazı tayyarelerimiz Em- dene yeniden hücum ettikleri gi- bi, Ratterdam'da petrol depola. rını da bombalamıştır. Alman tebliği , Berlin, 3 (A.A) — “Tebliğ, İyi rüvet sartlarından istifade eden Alman hava kuvvetleri dün gece Mersey mıntakasını bom - bardıman etmişlerdir. Liverpool limanı tesisatında şiddetli infi - lâklar vukubulduğu ve büyük yangınlar cıktığı haber veril - mektedir. İngilterenin cenup ve oenubu garbi sahillerinde askeri | hedeflere karşı akınlar yapılmış- | tır. Gromer açıklarında 3000 to. nilâtoluk bir bicsret vapuru im- ha edilmi; Almanlar Midilli'yi İşgal Ediyor (Baş tarafı 1 incide) Tayyareler muhribimize *hü - cum etmelerine rağmen gemi - miz 600 kişi kurtarmıştır. Bilâ- hare Dlamond'un yardımına ko- şan Wyneck de 100 kişi kur - tarmıştır, Müteakiben Diamond, gemile- müâni teşkil etmemesi ve| an düşman tayyarelerinin | istifade etmemesi için yanmakta! v olan nakliye vapurunu 6 miştir, Ertesi sabah Nauplia'dan ha. reket eden iki torpido muhribi- ne hücum edilmis ve batırılmış- tır. Ücüncü bir torpido muhribi 500 kişi kurtarmışsa da insanca zayiatın fazla olmasından kor. kulmaktadır. Tahliyenin tafsilâtı Londra, 3 (A,A.) — Amirallik dai- Yesinin. bugün neşrettiği resmi bir tebliğde Yunanistandaki İmparatar- Yuk kuvvetlerinin tahliyesi hakkın-) da tafsilât verilmekledir. Yunun limanlarından © birçoğunun hava hücumları neticesinde Kkullsral. maz bir hale gelmeleri ve mihver devletlerinin Yunan eshilleri üzerin- de havalara hükim olmaları dolayı siyle tahliye meselesinin çök zor ve Jikelerle dolu bir iş olacağı bili- 40 bin askerle binlerce muhacirin muvaffakıyetle geri alınmasına 24.29 Nisan gecesi başlanmıştır, O gece ilk| Tcat eden kıtalar Raptis ve Napolia muntakalazında bulunun ve 13.000 ki- siye baliğ ölen İngiliz ve İmparator. vvetleri olmuştur, 25-30 Nisan gecesi Megara #mta- kamından 5500 kigi geri alınmıştır. 26-27 Nisan gecesi Yunanistandan ceman 16000 kişi tahliye edilmiştir. Bunların 80001 Kalanata, 40001 Vapıla, 35000 4 de Ratina ve Reptis zantakasından tahliye olunmuştur. 17-20 Nisan gecesi harp gemileri Raptir'den 42000 kişi irkâp etmişler ve son kafilenin gezilere bindiril - m ertesi göreve bırakılmıştır. Ka. Tamata mınlakasında tahliye edilecek duha 8800 askerle birçok (Yugoslav muhacirleri o buluhuyordu, 20 Nisan gece yarısmdan biraz sonra Kalama- ta huntakasmın düşman eline geçiği öğrenilmiştir, Fakat buna rağmen © gece bu mintakadan 500 den fazla ih- san tahliye edilmiştir. Bundan başka Monemvasinkan 9750 kişi ve Kiterin dan İngiliz hava kuvvetlerine men- sup 150 kiş kurtarılmıştır, Kalamatat | havalisine ertesi gece le müteakıp gece bir torpidomuz Kis derek piâjlarda kalanları toplemıya çalışmıştır. Düşmanın OKalamatayı işgalinden sonra yapılan bu ziyaret” lerin birincisinde 35 subay, fkinci -| sinde de 23 subay ve 179 asker kur- tarıtmuştar, 30 Nisan | Mayra bağlıyan gece, Akdeniz donanması başkumundanı, İmparatorluk kuvvetleriyle İngiliz ha. va küvvetlerine mensup 45000 kişi- bin tahliye edildiğini o bildirmiştir. Burlardan başka binlerce hacir de nakledilmiştir. Aşkeri makamlarla fa, tişare edi ark tahliye hareketine devam edilemiyeceği an-- TAN Tayyareleri İngiltereye Amerikalılar Götürecek Vaşington, 3 (A.A.) — Ameri- kan hava kuvvetleri gençler ko. Tuna mensup birçok subaylar as- keri müşahit sıfatiyle İngiltere- ye gönderilecektir. o Bunlardan coğu Amerika tarafından İngil. tereve satılan tayyarelerle At - lantiği aşacaktır. Bu subayların İngiltereye © gönderilmesinden maksat, hava muharebeleri h metlerinda tecrübeli o subaylar yetiştirmek ve İngiltereye satı. tayyarelerinin hakkında tetkikat S. Rusyada | Mayıs Bayramı Tezahüratı Moskova, 3 (AA) Dün Kremlin sarayında Kızılor - du şerefine büyük bir kabul res- mi tertip olunmuştur. Müdafaa Halk Komiseri Mareşal Timon- şebnko ilk kadehi Stalinin ve Sovyet hükümetinin şerefine iç - yaptırmaktır. miştir, Mareşal, Stalinle Sovyet) mışt hükümetinin akilâne siyaseti sa- yesinde Sovyetler Birliği hudut - larının emniyet altında ve mem- leketin sulh içinde bulunduğunu söylemiştir. Halk Komiserler he- yeti reisi Molotof, Mareşala ce - vap vererek kadehini Kızılordu le kumandanları şerefine kaldır- mıştır, Stalin en yakın mesai ar- kadaşları ile birlikte bu kabul resminde hazır bulunmuştur. Da- vetliler arasında Mareşal Voroşi - If, Mareşal Sapoşnikof, Mareşal Budyeri ve Kulik ile Sövyetler Birliğinin Berlin Büyük elçisi Za- not da görülüyordu. Pravda'nın makalesi Moskova, 3 (A.A) — “Tas, 1 Mayıs bayramına tahsis ettiği başmakslesinde Pravda gazetesi diyor ki Bütün memleketler işçilerinin kardeşlik ve tesanüt bayfamı © - lan. 1 mayıs, Sovyet toprakları şa'şaalı bir ilkbahar gününü süs- İiyen milyonlarca bayrak, seffaf sancaklar ve işçi alâmetleri ara - sında tes'it etmiştir. Kapitalist ikinci âlem ikinet emper- list harbin ateşinde ba. Pulmuş. bir vaziyettedir... Bü p yeni toprakları, yeni dev - letleri ve yeni milletleri mahreki içine alarak genişlemektedir. Ka pitalist dünyasında hiçbir köşe yoktur ki, harbin meş'um tesir- leri hissedilmemiş olsun Ka - pitalist dünyasında hiç kimse ya) rin ne olacağını ve kiminin emper yalist salhanesinde kurban veri- leceğini bilemez. Kapitalist mem leketlerin milyonlarca işçisi 1 mayıs gününü karada denizde ve havada cereyan eden kanlı ruha Tebeler içinde, yorucu bir iş göre rek ve bombaların ve yangınla - rın daimi tehdidi altında idrak &- diyorlar. Sovyetler Birliğinin Stalin ta- Tafından takip edilen hâkimane dış siyaseti Sovyetler o Birliğini askeri ihtilâflara sürüklemek ü- zere emperyalistlerin çevirdikleri manevraları akamete uğratmış - tır. Fakat harbe iştirak etmiyen Sovyetler Birliği hudutlarının ö- tesinde cereyan eden hâdiselere lâkayt kalamaz. Çünkü hüküme- timizin dış siyaseti Milletler ara- sında bir sulh siyaseti, vatanımı- Kan emniyetini koruyan bir si; niz küvvetleri Yunanlıtan sahillerin. den uzaklaşmıştır. Kahire, 3 (A.A,) — Reüter'in hu- sasi muhabiri bildiriyor: İngiliz hava kuvvetlerinden bir yüksek subay, İngiliz hava kuvvetle rine mensup son iki bin kişinin Yu- nanistarı nasil terketmiş o olduğunu bana anlatmıştır. Bu yüksek subay, Almanların Yakından takibi devam ederken, hiçbir kayıp kaydetmeksi - zin erlerinin tahliyesini organize et- müş ve karanlıktan bilistitade Mo- ru'nn en cenubunda bir küçük kay» dan insanla dopdolu olarak kalkan se kiz metre boyundaki bir vapur için- de Yunanistan! terkeden en son İn- giliz kuvveti subayı kendisi ol- mayt. Bu subay demiştir ki: Yunanlıstanı lerketmek mecburiye- tinde bulunduğumuz sarıhat kesbe- dince, İngiliz hava kuvvetleri, Mo- ra'dan takliyeyi organize etmiye beni memur eçti, Tahliye edilecek İngiliz hava kuvvetleri erleri, tayyareciler 'de dahil olmuk İlzere, takriben 3500 kişi idi, Bütün levazımımız va taçhi- zalımızın en büyük kısmını zeytin - ler içinde tahrip ettikten sonra, sa- hil civarında saklandı. Düleati ca- Hp keyfiyetlerden birisini, şehir ve küiylerde Yunanlıların bize karşı gös- termiş olduğu iyilik ve yardım teşkil etmiştir. Geri gitmekte ol Tat inen, bire bal bol yiyecek ve çiçekler imaşlır. Bunun üzerine İngiliz de- verdiler ve bizi iskân etiler, Ehemmiyeti ve Şümulü Baş tarafı 1 incide) Ve nihayet Alman ve Italyan tahrikâtının diğer Arap memle- ketlerini de İngilizlere karşı k: yama sevke çalışacağına şüphe İ yoktur. * # nun içindir ki, Ingiltere, Irak hükümetinin İngilte- reye karşı aldığı muhalif hare - keti yatıştırmak ve bu meseleyi halletmek mecburiyetindedir. Fakat görünüyor ki, vaziyet idare edilebilecek safhadan çık- mıştır, Irak hükümetinin Berlin- den yardım istemesi meseleye büsbütün başka bir mahiyet ver- miştir, Bu itibarla Orta Şarkta mü - him hâdiseler ve mühim sürpriz“ ler arifesinde bulunduğumuz an- aşılıyor. Tobruk'ta Alman Tazyiki Gevşedi (Baş tarafı 1 incide) Akşama doğru düşmanın taz - yiki gevşemiş ve dün gece Al - manlar yeni bir hamle yapma - tar, SOLLUM mıntakasında bir In- giliz zırhlı kıtası dolambaçlı bir hareket yaparak ansızın büyük bir düşman kuvvetinin karşısına çıkmıştır. Bir miktar esir alınmış ve bir sahra topu iğtinem edil - miştir. Bu mıntakanın diğer kısımla- rında İngiliz devriye kollarının faaliyeti devam etmiştir. HABEŞİSTAN'da: Ambalagi ü. zerine yapılan ileri hareketinde terakki görülmüştür. SŞimalde harekâta bulunan İngiliz kuv- vetleri cuma günü düşmanın en esaslı mevziine hâkim olan bir mevkii zaptetmiştir. Cenupta İ. lerliyen bir kol da Desslenin 80 kilometre şimalinde kâin Valdia mevkiini işgal etmiştir. Askeri' sözcüye göre Kahire, 3 (A.A.) — Askeri söz- cü, harekât hakkında şu izahatı vermiştir: j “Tobrukta düşmanın plâm, seri bir yarma yapmaktır. Fakat bun- İda muvaffak olmaması, herhan - gi bir şeyin istenildiği gibi yü - Tümemiş olduğunu gösterir gibi- dir. Tobruka hücum edenlerin ek geriyetini İtalyanlar teşkil et - mektedir. Pek mühtemel olarak tank cüzütemlarından mürekkep olarak bazı Alman unsurları da| vardır. İngiliz-İrak İhtilâfının! İspanya Kendi | Mukadderatını İ birinin bildirdiğine göre, Fran- Kendi Tayin Edecekmiş Madrit 3 (A.A) — “D.B.N., İspanyanın Napoiyon'a karşı yap tığı mücadelelerin anılması me- tasiminde Hariciye Nazırı Serra. no Suner bir nutuk söylemiş ve Plutokrasilere ve bunların İs- panyadaki tezviratına hücumlar- da bulunmuştur. Suner, ezeilmle demiştir ki: Plutokrasiler, İspanyanın Yı samak hakkını tanimak isteme- dikten sonra, yeniden (İspanya meselelerine karışmıya çalışıyor- lar. İspanyayı kurtarmak b nesiyle, | İspanyol milletini he- yecana düşürmek icin en ina- nılmıyacak şaylalar ve yalan ha berler çıkarıyorlar. Bir gün İs- panyanın üçlü pakta iltikakın - günü bunun eksin- , bir gün İspanyanın harbe gireceğinden, ertesi gün bunun doğru olmadığından bahsedi yor. İki asır İspanyayı cebirleri altında tatanlar, İspanyanın ken- di mukadderatını bizzat kendi- sinin kararlaştırmasına mâni o- lamıyacaklardır, İspanvanin ha- rlet siyaseti, yalnız milli men- faatlere tekabül etmektedir. Bu- günkü neslin vazifesi, bugün kü realiteleri tanımak ve mem- leketin istikbaline yeni bir is-| tikamet vermektir. Amiral Darlan Parise gidecek Vichy 3 (A.A) — İyi haber alan Fransız mahfillerinde öğre nildiğine göre Amiral Darlan bu haftanın sonunda veya önümüz” deki haftanın başında Parise gi- decektir. Arjantin nazırı Lizbon 3 (A.A) — Arlantin Hariciye Nazırı Ruizginezok dün sabah Excambion Amerikan va- Püru ile Amerikaya hareket et- miştir. Fransanın Madrit elçisi Vichy 3 (A.A.) — Fransanın Madrit büyük elçisi Pietri vazi- vet hakkında hükümete izahat vermek üzere Vichy'ye gelmis- tir. Pietri bir kaç gün Vichy'de kalacaktır. Trablusşam Petrol Tastiyehanesinde İnfilâk Londra 3 (A.A) — Afi müs- takil ajansının Kudüsteki muha- sız makamları tarafından Trab Jusşamda tesis edilen petrol Habeşistanda, dünkü resmi teb Wiğin alındığını bildirdiği Bahr İ daj, Tana gölünün en cenup k:s- mında kâin bir şehirdir. Burada, Tana gölünde seyriselaini tan - zim eden küçük bir garnizon var dı. İtalyanlar şimdi Tana gölü - nün cenup sahilinden kovulmuş olmakla beraber, şimal sahilinde bir miktar Italyan daha kalmak- tadır. Bir köyden ilerliyen bir kol ta- rafından işgal edilmiş olan De - bug, Asmara'ya giden büyük yo- la 25 kilometre mesafede bulun- maktadır. Mühim bir mevki zaptedildi Nairobi, 3 (A.A.) — Uabianın zabtı hakkında bugün Nairobide beşredilen resmi tebliğde 200 yerli askerin esir edildiği bildiril mektedir. Habeşistanın cenup cephesin - de Ingilizler Fike civarındaki bir İ mevzii ele geçirmiştir. Fike ehem miyetli bir muvasala mevkiidir. Burada bir miktar esir alınmış ve birkaç top iğtinam edilmiş - tir. Bundan başka Dessiede 600 Avrupalı ve 200 yerli esir edil - miştir, Cenubi Afrika kuvvetleri Mısıra gönderilecek Kap, 3 (A.A) — Cenubi Afri- ka birliği Başvekili (o General Smuts, cenubi Afrika hüküme - tinin, Habeşistan © harekâtinda kullanılmalarına lüzum kalmayın ca cenubi Afrika kıtaatının Lib - yaya gönderilmesine müsaade et- tiğini beyan etmiştir. General Smuts cenubi Afrika hava kuv - vetlerinin büyük bir kısmının şimdiden Mısır yolunda bulun - dukların ilâve etmiş ve demiş - tir ki: Kıtaatımızı Mısır harekâtında kullanacağız ve bu muharebeye elimizde bulunan bütün menba- lardan istifade ederek iştirak ©- deceğiz. Badagliv'nun oğlu üldü Londra, $ (A.A) Alman radyosu, İtalyan ordulan sabık Genelkurmay Başkanı Mareşal Badogllonun şimali Afrikada bir hava muharebesinde öldüğünü bildirmektedir. İngiliz tebliği Kâhire, 3 (A A.) — “Tebliğ. Tagiliz bombardıman ve avcı fiyehanesinde vuku bulan şid- detli bir infilâk neticesinde çok büyük hasar vuku bulmuştur. yareleri cuma günü garp çölün - de düşmanı hırpalamıya devam etmiştir. Eladam civarında bir nakliye kafilesine şiddetle hü - cum edilmiştir. Birçok kamyon - lar yakılmış diğer bazıları da ha sara uğratılmıştır. Tobruk mun- takasında avcı tayyarelerimiz iki Messerehmitd tayyaresi düşür - müşlerdir. Habeşistanda cenübi Afrika avcı tayyareleri Agaroda bir Ial- yan tayaresi düşürmüş Gimmade yerde bulunan bir tayyareyi de tahrip etmiştir. Delna Tahor'da düşman siperleri ve müdafaa mev zileri bombardıman edilmiş ve Falaga geçidinde ve Afangi gölü mıntakasında tam isabetler kay» dedilmek suretiyle bir düşman nakliye malzemesi deposu ile Sa- ir depolara ve nakliye kafileleri. ne çok büyük zararlar verilmiş- tir. Mitralyöz ateşiyle 50 den faz İa düşman kamyonu hasara uğra- talımıştar, Ingiliz bombardıman tayyare- leri bir düşman torpido muhri- bine ve bir düşman ticaret vapu- runa hücum etmiştir. Müteaki - ben yapılan keşif uçuşları esna- sında her iki geminin de battığı anlaşılmıştır. Alman tebliği Berlin, 3 (A.A.) — “Tebl Şimalt Afrikada, Alman heyet #eferiyesine mensup unsurlar İn- giliz kıtalanı tarafından anudane müdafaa edilmekte olan Tobruk un müdafaa hattı üzerinde derin liğine nüfuz etmiştir. Bu hare - kât mevzii mahiyette cereyan ef- miştir, Alman kılalar birçok Blokhaus'lar zaptetmişler ve yüz- lerce esir almışlardır. İtalyan tebliği Roma, 3 (A.A) — “Tebliğ, Sirenaik'te Tobruk müstahkem mevkiinde düşman istihkâraları na karşı topçumuz ve keşif kolla- Tumız büyük bir faaliyet göster- miştir. 2 Mayıs gecesi düşman tayyareleri Bingazi üzerine bir | akın yapmıştır. Birkaç kişi öl -| müş ve yaralanmıştır. Bir mik - tar hasar vardır. Bir İngiliz bom! bardıman tayyeresi tayyare defi! bataryalarımız tarafından düşü- | rülmüştür. | ş ma İrakta Harp Devam Ediyor (Baş tarafı 1 incide İngiliz kuvvetlerinin ( Rutba- ya karşı bir hücum yaptıkları ve bu hücumun püskürtüldi hakkında İraklıların ileri sürdü. Rü iddia Londrada doğru telâk- ki edilmemektdir. Yukarıda is- mİ geçen tayyare meydanında bulunan İngiliz tanklarmın tah- rip edildiği hakkındaki çayla da asılsızır, Son günlerde İrak hü- kümeti Habbaniye tayyare mey- danı etrafında İrak kıtaları tah- sit etmiş siperler kazdırmış ve tayyare meydanına hâkim yay- layada toplar (o yerleştirmişti Bu kuvvetlerin çekilmesi için yapılan talep üzerine yeniden bazı İrak kuvvetlerinin buraya getirildiği görülmüş ve 2 mayıs sabahı erkenden muhasamat baş İamıştır. İfak topçusu tayyare meydanı üzerine ateş Habbaniye İngiliz k lerinin bir talim Bu için burada bulu lerin coğu talim tay: Tayyare meydanında müstahde - minin ve Asuri askerlerden mü- rekkep kücük bir bu- lunduğu yer müstahkem de- ğildir. Petrol kuyularınm ve bütün tayyare meydanlarının İrsk ki vetleri tarafından İsğal ed 3i hakkındaki İrak iddiaları mü- masebetiyle buraların esasen ö- tedenberi İraklıların elinde bu- umduğu kaydedilmektedir. Yalnız Basra civarında Tsiba tayyare meydanı İngilizlerin iş gali altında bulunmakta idi. Bu- raya is6 bir hücum yapıldığına dair hiç bir haber alinmamış - tır, * Ankara, 3 (Radyo Gazetesi) — Bağdat radyosu, Garp mıntakası kumandanı tarafından verilen İ- kinci bir tebliğ daha nesretmiş- tir, Bunda, İrak topçusunun ve tayyarelerinin muvaffakıyetle - rinden bahsedilmektedir. Yine bu radyonun neşrettiği üçüncü bir tebliğde de Bağdattaki teza- hürlerden ve tebrik telgrafların- dan bahsedilmiştir. İngilizler Basarda (vaziyete hâkimdirler, Londra radyosunun Bağdattaki vaziyetin müphem olduğunu söylediğine göre bu- rada kuvvetli olmudıkları anlaşı- hıyor. Bağdat'a doğru .Nevyork, 3 (A.A.) — İrak hü- kümetinin Almanyaya yaptığı müracaat üzerine İngiliz kıtala - rnın Bağdat üzerine yürümek grini aldıkları zannedilmekte - ir, Almanyadan yardım talebi Londra, 3 (A.A) — “Reuter, Dün akşam Londrada iyi bir kay naktan haber verildiğine göre, rak hükümeti reisi Raşit Ali In- giltereye karşı Almanyanın yar- dımım talep etmiştir, İngiliz sefirinin raporu Londra, 3 (A.A.) — Ingiltere - nin Bağdat elçisi Cornvvallisden alınan haberlere göre Bağdatta sü kün hüküm sürmektedir, Vaziyet gergin olmakta devam etmekle beraber şimdiye kadar hiçbir hâ- dise zuhur etmemiştir; Diğer taraftan öğrenildiğine gö re petrol vapurlarınn herhangi bir taarruzdan muhafazası için icap eden tedbirler çok evvelden alınmış bulunmaktadır. Bu boru- ların herhangi bir kısmına el ko- nulduğu hakkında hiçbir haber yoktur, Tahliye edilenler Beyrut, 3 (A.A) — Irak'tan gelen Ingiliz kadın ve çocukları, Filistin'e gitmek üzere, Şam, Beyrut ve Halepten geçmektedir. Bunların ekserisi hava yolu ile Hayfaya gelmektedir. Gazetelerin mütalâaları Londra, 3 (A.A) — “Reuter, Bu sabihki Ingiliz gazeteleri, bil- hassa İngiliz - Irak hâdisesi ile meşgul olmaktadır. Gazeteler, müttefikan bu hidisenin sebebi- ni mihver devletlerinin entrika. arma atfetmekte ve Irakın eko - nomik ve stratejik ehemmiyeti- ni tebarüz ettirmektedir. Times diyor ki; Yeni Irak hükümetinin mihver le işbirliği yapmakta olduğun - dan artık şüphe edilemez. Ingil - terenin, Irak hükümetinin suini- yetine teessüf etmekten, zaferi Arap istiklâli için bir tek ümit bile bırakmıyacak olan diktatör- lerle işbirliği yapmaktaki müsa- Tanlına şaşmaktan ve İraktaki haklarını ve stratejik menfaatle- rini, mümkün olan bütün şiddet le müdafaa etmekten başka yapa yoktur. ily Telegraph bundan sonra Irakın ehemmiyetini tebarüz et - tirerek sözlerine şöyle devam edi- yor: “Stratejik bakımdan Irakın ehemmiyeti, hiçbir zaman bu - günkü kadar büyük olmamıştır. Çünkü Irak, Suriye ve Türkiye ile hemhuduttur ve bu İki mem- leket hakkındaki Nezi niyetleri, petrol ihtiyaçları ne kadar o kadar saribtir.