27 Mayıs 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

27 Mayıs 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

z kine Zös 5 — — 21.5.1941 Amerika ——, HARBE NASIL tu Hariciye Vekâleti Nasıl Çalışır ? Amerikanın harici siyasetini idare eden teşkilâtn başmda Secretaire d'Etat sıfatını taşi. yan bir kimse vardır kl. bu ma mın benzeri dünyan başka hiçbir memleketinde mevcut değildir. Yabancı devletlerle yapılan bütün temaslar, Sec- Tetalre d'Etat'nın kontrolti al- tndadır. Hariçteki Amerikan diplomatlarının bütün raporla- rı ona gelir. Bütün muahede - lerde onun İmzası ve mühürü vardır, Giri şeraiti bilinince anla: şılıyor ki, hariçi mesele - ler, Birleşik Amerika Cümhuri- yetlerini idare edenlerin meşgale İeri arasında en ehemmiyetli mev kii almaktadır. Şu anda, Ameri- kanın ecnebi omemleketlerdeki diplomatları büyük bir faaliyet göstermektedirler, Birçok mem- leketlerde, Birleşik Amerika sem patisini kazanmıya çabalamakta dırlar. Bu yüzden, bugün Vaşing ton, diplomatik bir harbin sahne- si halindedir. Amerikanın bita - Tef olması yüzünden, orada, dün yanın bütün milletlerinin birer mümessillerini o bulundurmaları, bu diplomatik harbi büsbütün kı- saştırmaktadır. Fakat bügün, çok kimseler, A- merikanın dış siyasetini idare €- den teşekkül hakkında pek nz malümat sahibidirler. Bu teşki- İâtın başında Secretaire dEtat sfalmı taşıyan bir kimse vardır Ki, onun makamının benzeri, dün yanın başka hiçbir memleketinde inevcut değildir. Secretsire 'Elat'nın vezsifi çok şümullüdür. Yabancı devlet- icrle yapılan bütün temaslar o - van kontrolü altındadır. Ameri - anın yabancı memleketlerde bu- İunan bütün sefirleri, bütün kon solosları ve bütün nazırları tara- ndan verilen raporlar ona ge- Ve bu raporları gönderenle - Ye lâzım gelen emirleri veren de odur. Yabancı devletlerin Vaşing tonda bulunan mümessilleriyle münasebatı tedvir etmek de onun vazifesidir. Vâka, yabancı (diplomatlar, devlet reisi tarafmdan kabul o - lunurlar. Fakst bu, sadece bir ieşrifat icabıdır. Hakikatla, dev. let reisi, politik mesaile müteai- lik bütün müzakeretı Secretaire GEtat'ya bırakır: Orun harici politika mesailindeki rolü ve mev kii budur. 4 ili işlere gelince: Secre- taire d'Etat, kabine şe - le, Cümhuriyetin kırk ği devler arasında mukava Vaz fesi görür, Ve bu temaslar dairesinde 6, federal icra salâhiyetini resmen temsil eder. Reisin verdiği emirlerin altına O da İmzasını atar ve mühürünü basar Keza devletin imzaladığı bütün muahedelerde onun imza- $ı ve mühürü vardır. Kongrenin bütün kararlar, bütün harekâtı, ve bütün vesaiki ona arzolunur. Bu mükarreratı bütün cemuhiri müttehide hudutları içinde neşr Ve tamim etmek te onun cümlei vezajfindendir. O ecnebi devletlerle temaslara girerken bilir ki, yapacağı inu - ahedelerin cari olabilmesi, sena - tonun tasdikine iktiran etmesine mütevakkıftır, Secretaire d'Etaf- Mn mesai arkadaşları müteaddit- ie Süphesiz onlar arasında en ühimmi, “Ikinci Secretaire Biat” tır. O, birçok ahvalde, kendi numına eder. Ve Sccretaire d'Etat'nın tetkikine ar- xolunacak derecede ehemmiyetli bulmadığı meselelerde bizzat ka- Yar verir. Şu anda, Secretaire d'Etat, ma- kâmı, M. Cordell Hull tarafın- dan işgal olunmaktadır. 69 ya - şında bulunan M. Cordell Banı, Ronseveltten sonra, Amerikanın & mühim politik şahsiyetidir. Sekiz yıldır bu makanu işgal eden M. Cordeli Hull, uzun müd. det sulkçü ve intiralç bir siyaset takibine taraftar oldu. Çünkü o, günün birinde, milletlerin silâh - ları bırakabileceğine inanıyordu. Fakat hâdisatın aldığı son seyir, M. Cordell Hull'ün bu ümidini de kökünden yıktı: Bugün o, “In Riltereye yardım,, yapılması lüzu- munun en şiddetli taraftarları 0- Fasındadır. Evvelce de söylediğimiz gibi bügün, bitaraf Amerikada, - Al- YAKLAŞIYOR ? man işgali altındaki memlekvtler de dahil olmak üzere - dünyanın bütün milletlerinin birer mümes sili vardır. O kadar ki, Roosevei- tin “Beyaz Saray” da her kış ver diği yemeklerde, ve balolarda 500 den fazla diplomat hazır bulun - maktaydı. Harbi müteakip yelen kış mevsiminde, düşman devlet mümessilleriyle bir sofraya utu - ramıyacağını söyliyen Roosevelt, İbu ziyafeti vermemişti. Bu itibar la, geçen kış, sadece balo tertip) d, olundu. ** B" kabil toplantılarda, bazı merasim şartları yüzünden garip tesadüfler olmaktadır. Me- selâ, bu toplantılardan bazıları- nın merasim kavsidi, Japon ve a, yanyana düşür - Tay” da yapılan resmi Kabullerde | yabancı devlet 'mümessilleriyle Amerikan protokol müdürlerinin ne gibi müşkülâtla karşılaştıkla - Fını tasavvur etmek güç değildir. Meselâ sarayın birinci katında geniş ve aydınlık salonda, ve bu Salonun zengin büfesi başında, Lord Halifax'la Alman mümessi- Hi, Japon sefiriyie, Çin sefiri, ve- ya işgal altında bulunan Norveç, Holanda, Danimarka, Belçika se- firleriyle mihver mümessilleri 0- müz omuza, burun buruna gel - mekte, konuşmaktadır. Filhaki- ka, sefirler, bu sıralarda, - yüzle» rine taktıkları mütebessim mas- keye râğmen - çok müşkül anlar geçirmektedirler. Meselâ, Fran - sahın Vaşingtondaki sefiri M. Henri Haye'in vaziyetini düşü - nün? O toplantıda, o, kime dön - sün? Kime tebessüm etsin? Bü - yük Britanya sefirine mi? Alman Maslahatgüzarına mı? Yoksa 1 talyan sefirine mi? Amerikada bu işin bir se ve gerip tarafı daha vardır: Ay kada memleketlerini temsil e den diplomatların - meseli işgal altında bulunan milletlere men- sup olanları - derin bir maddi mü zayaka içindedir. Ve onlar, ancak, kendilerine mahdut bir kredi aç- mış bulunan Amerikan devletin- den aldıkları avanslarla göşine - bilmektedirler. ADLİYEDE: Satie Davasına Dün Devam Edildi Birinci ağır ceza mahkemesi, dün sabah, (Satle) binasının elm ve satımı dolayısiyle Denizbank İerkânu aleybine açılmış olan da- vanın rüyetine devam etmiştir. Bundan evvelki celselerde, tem yiz umumi heyetinin nokz ka - rarına tevfikan, mahkemece bi- nanın alım tarihindeki hakiki kay metin tesbiti icin bir ehlivukuf tayin olunmuştu. 'Eklivuküfun verdiği rapora gö re, gayrimenkulün Denizbanka fereğ tarihindeki emsalinin alım satım Tayicine göre kıymeti 245.900 Türk lirası olarak tesbit edilmiştir. Dünkü celsede iddin makamı ve taraflar ehlivukuf raporuna bir itirazları olmadığını bildirmişler- dir. Tahkikatın tevsii isteğinde de bulunulmadığından iddia ma - kamının iddianamesini hazırla - mak ve söylemek üzere muhake- me başka güne bırakılmıştır. Del — Birkaç gün evvel Bergamanın Çeltik köyünde bir cinayet olmuş, ayni köy hallın- dan Omer oğlu e zl Erdoğan kız kardesi Hatice ile hemsehri- $i Zekeriyayı tabanca ile öldür - müş, eniştesi Mustafayı da ağır sU rette yaralamıştır. Vakadan son- ra yakalanan Hasan Erdoğan de lilik alâimi gösterdiğinden tıbbı adlide müşahede altma alınmak enli dün şehrimize gönderilmiş E avıkaslik Yapamıyanlar — Fv velce Baroya kayıtlı iken avukat ık kanununun neşrinden sonra bu hakkı kaybeten yabancı ve gayrimüslim hukukçulardan 11 kişi dün adliyeye verilmiştir. id- diaya göre, bunlar avukatlık bak kım kaybettikleri halde telefon rehberlerinde hâlâ avukat ünva- ni ile kayıtlı bulunmakladırlar. Dün dördüncü asliye ceza mah kemesinde yapılan © duruşmada söz alan müddelumumi muavini bunlardan beşinin beraetini, altı sının tecziyesini istemiştir. Mah keme karar için başka bir güne bırakılmıştır. Bergamada Bir Yaralama Izmir, (TAN) — Bergamanm Zeytindağı nahiyesinde aşağı Sak ran köyünde gece bekçisi Hakkı Etem, mavzer kurşuniyle Meh - met Duranı yaralıyarak öldürmüş | tür. Bekçi tutulmuş, adliyeye ve- rilmiştir Bunun içindir ki, “Beyaz Sa -| İlk Hasta Bakıcı Kursu Dün Başladı İlk Kursun Neticesi Bugün Belli Olacak Tıp fakültesi kız talebesinin i- kinci gönüllü hastabakıcı kursu dün “Hastabakıcı mektebi"nde faaliyete geçmiştir. Ilk devreye devam edenlerin kurs neticeleri bugün belli olacaktır. Ikinci dev- re kursları 7 hazirana kadar sü- İ tecek, talebe Haseki ve Haydar - İ paşa hastanelerinde de ders receklerdir. Dersler arasında harp cerrahisi, çocuk bakımı, zehirli gazlar ve pasif korunma mevzu- İarına fazla pes Bram ayrıca salgın hastalık! n ko - Tunma iri hastalıkların önüne geçen dersler kurs tedrisatnda yer alacaktır. Dün başlıyan ikin- ci kursa 98 kız talebe iştirak et - miş ve ilk dersi “Hastabakıcı mektebi, nde görmüşlerdir. 'Tıp fakültesi dekanı profesör Kemal Atay dün kendisiyle görü şen bir muharririmize şunları söylemi: “.— Tik kürs neticelerinin çok iyi olduğunu gördüm. Kurs tale- besinin vaziyeti yarın (bugün) belli olacaktır. "Talebemizin gös terdikleri bu slâka cidden müci- bi memnuniyeltir. Yardım Se - venler Cemiyeti ile temas ax gim, zannediyorum ki, ilk kurs mezunları derhal faaliyete geçe-| İcek ve Yardım Sevenler Cemi - yeti gönüllü hastabakıcı . koluna yazana yetiştirmiye başlıya - ie taraftarı Yardan Seven ler Cemiyeti gönüllü hastabakıcı kolu dün bir toplantı yapmış, bu- -İgüne kadar yapılan müracaatlar ile meşgul olmuştur. Cemivet has tabakıcı olmak istiyenler için bir beyanname hazırlamıya ve bun - ların emniyet memurları tarafın dan istiyenlere tevzi edilmesine karar vermiştir. Bugün cemiyetin faal kolu tıp fakültesi dekanı ile bir töplantı yapacak gönüllü hastabâkıcı kurs ları üzerinde mütemmim kararlar alacaktır. Üç Kişi Yaralandı larına ai bir inşaatta çalışan Is mali Mehmet ve Cemal adında 3 «mele üzerinde çalıştıkları iske - lenin ani olarak çökmesi üzerine düşmüşler ve muhtelif yerlerin- den yaralanmışlardır. Yaralılar - dan üçü de Cerrahpaşa hastane sine kaldırılmışlardır S Rb halinde bulunan büyük sermayedar grup- lar ve devletler arasındaki zıd- diyeti hal için Nazizim, bütün dünyanın hiç değilse kıta uni. tö'leri içinde bütün devletlerin bir tek faik devletin emperya- lizmi altına girmesi tezini mü- dafaa ediyorlar. Bu teze göre u- niversel bir imparatorluk diğer- lerine hâkim olacak, beynelmi- lel anarşiyi ortadan kaldıracak. bütün devletler bu büyük impa- ratorluğun o ham madde veren, mamul sanayiini süren, bu hâ- kim devletin müstemlekeleri mahiyetine ve onun ya pacağı plân dahilinde zimi veya sınai bir memleket olacaktır. Afrika kıtası da bu hüyük im. paratorluğun müstemlekeleri ©- lacaktır. Bu iddiaya göre dün- ya bir Ultra Imperialism'i dev- resine girecektir, ** iberal iktisada dayanan devletlerin de o buzüne kadar müstemlekeleri ve yarım müstemlekeleri istismarda kul- i landıkları iktisadi siyasetle bu- nun arasındaki fark, birincisinin zahiri bir hakimiyet ve is Birincisi dünyanın muhtelif sa- nayi devletleri arasında taksi, mini kabul ediyordu, Pazarları ve ham madde membalarını ik- tisaden hâkimiyeti ve İnhisarı alna aldıktan sonra bu devlet. lere de serbest ticaret ve reka- bet imkânları veriyordu. Fakat birer dev haline gelmiş büyük sanayi devletleri karşısında kü- çük devietlerin rekabet etmesi mümkün değildi. Bundan başka e Sirkecide Devlet Demiryol.! TAN 23 Haz: Ankara Maarif müdürlüğü 23 hazlran- da açılacak çocuk kampları için bir “Kamp bürosu" tesis etmiştir. Büro, her gün müracaatları ka « bul etmekte ve talebe velilerine İlâzemgelen izahatı vermektedir. Gağım ve kaç liraya talebe kayde dileceğini gösteren bir izahname hazırlamıştır. Bu izahnameye gö- te; Erenköyünde BU talebelik bir kadro ile açılacak kampta bünye- ce zayıf toplanacaktır Bütün ilkokul talebe kampları 23 hazirandan itibaren acılacak- tır. Bunlar 23 temmuzda tatil e - dilecek 23 ağustosta tekrar açı lacaktır. Ve bu hal tatil müdde- tince böylece devam edecek 9 hazirandan itibaren açılacak olan İl çocuk bahçesine de gele- cek ders yılı ökul çağına girecek çocuklarla, ilkokul talebesi ve bu Yıl ilkokullardan mezun olan ta- lebe kabul olunacaktır. Çocuk bahçeleri sabahları saat 9-12, öğ- leden sonra 16-19 a kadar açık kalacaktır. * Maarif Vekâleti de orta okul “| talebesine mahsus olmak üzere Pendikte 200 kişilik bir kamp kur mi karar iran ve faaliyete Bu kampın ücreti ve Bebe ul şekli iy ilân e- dilecektir. Maarif Vekâleti şehrimizde ve Anadolu liselerinde vekâlet he - sabına okuyan ve tatilde ailesi ya uma 'gitmiyen bütün parasız yatı- talebeyi Istanbulda toplamıya! Mz vermiştir. Bu talebe yeni ders yılı bağına kadar şehrimizde kalacaktır. Gelecek erkek talebe için Haydarpaşa lisesi, kız talebe için de Çamlıca kız lisesi ayni - vi Maarif müdürlüğü lizımge-| neki len hazırlıkları yapmıya başla - mıştır. Parasız yatılı talebe ya « kında şehrimize geleceklerdir. Burs Maarif Vekâleti bü ders yılm- da Ankara dil, tarih - coğrafya) bel fakültesine alınacak burslu tale- be hakkında bir talimatname ha- arlamıştır. Bu sene burslar tam burs ayda en az kırk, en fazla ehli lira, yarım burs da en az yir- mi, en çok yirmi beş lira olacak- tır. Bursun bu miktarlardan han gisi üzerinden verilmesi lâzmge leceğini 40-41 ders yılında vekâ- letçe tayin edilecektir, Bu sene fakültenin hangi zümresine burs verilmek üzere talebe alınacağı ağustos ayı içinde belli olacaktır. Büro kampların nerelerde açıla -| h ve yarım burs olacaklır. 'Tam'dan Maarif Kampları iranda Açılıyor Tarih ve Cografya Fakültesi İçin Bir Burs Talimatnamesi Hazırlandı Burs almıya talip olan kayıtlı ve kaydedilecek telebe ilkteş rinin onuna kadar fakülteye mü- Ticaat etmiş bulunacak!ardır. Burs almak için mürseaat et - miş olan talebeden bursa müsta- olanları seçmek için bir ko- misyon kurulacaktır. Komisyon fakülte dekanı, iki fakülte pro - fesörü, iki fakülte doçenti, ve iki lise öğretmeninden mürekkep 0- lacaktır. Burs alabilmek için ta - lebeniin hiçbir şahsi geliri ol ması ve hiçbir yerde manş ve retle çalışmaması ayni zamanda liseyi pek iyi veya iyi derecede bitirmesi şârttır. Bu talebe ya - zılı ve sözlü bir imtihana tâbi tu- tulacak ve kazananlar fakültenin burslu talebesi olacaktır. Burs a- lan talebe mezun olduktan sonra fakültede okuduğu müddetin iki misli müddetçe vekâletin gös - terdiği vazifeleri yapacaktır. ELEDİYED ihtikâr yaptığından ya- Bi E emrin Di ki vi mahkeme m tarafı tevi ilmiştir, Bir Çift Tünel Ka yatları mürukabe bürosu me. | ve YAS! | muzla Karlman dabi Getirtiliyor ihtikâr hâdisesi tesbit etmişlerdir. ŞA a mey zincirleme usulü liralık bavulu 18 liraya sat- Tramvay umum » Mağaza Sahibi bandaj, otobüs ve tünel yışı için muhtelif memleketlere yaptığı müracaatlardan cevap al- Sadi , Verilen çireer) mata göre iki çift tünel temmuzda Amerikada ere mış ve yola çıkmış olacaktır. Ro- manyadan 000 bandaj gelmek - tedir, Tramvay müdürlüğü yaz tarifesinin haziran da | demir tatbikine karar vermiştir. Yaz ta Beyani, Sele Li e iri - Sirkeci, Topkapı koni la her kiz kia da bir hareket edecektir. Fatih- Harbiye 9, Bre Maçka - Eminönü, rk Kurtuluş - Eminönü, Be - - Eminönü tramvaylar 10, ğa, arabalar da 11 ve 12 daki- kada bareket edeceklerdir. Tram vayların ilk ve son en ilk ve son hareket saatle de güneşin doğuşundan gece sna kadar devam edecektir. Dilencilerle Mücadele — lediye, şehir dahilinde dilencilik yapan ve kimsesiz çocukları top) layıp dilenciliğe alıştıran çingene) leri vilâyet hudutları haricine ik karmıya devam etmektedir. olarak 25 çingene suç üstünde ya kalanmıştır. Yl Nazizim Zıd- sw» diyetleri Nasıl Hallediyor? Sabiha Sertel reren aralarında taksimi zıddi. yetimi doğuruyordu. Bu zıddi- yet çarpışmasında, kücük dev- letler intisap (ettikleri siyasi bloklardan birinin zaferiyle ga- lip, mağlübiyeti ile yeniden tak- sim için muhtelif operasyonla- ra tâbi kalıyordu. * MN bu zıddiyeti hal için birbirine rakip sana” yi grupları ve devletleri kabul etmiyor. Bir tek sanayi devleti bu devletleri hükmü, esareti al. tina alacak, bütün dünya ikti- sadiyatını bir tek plânla idare lâl çerçevesi içinde bu devletleri edecektir. Bu iki sistem arasın- İstismarı, diğerinin bir tek dev. daki fark muhtelif sanayi dev- let tarafından o İstismarıdır.. Jetleri yerine bir tek sanayi devleti ikame etmek, kücük mil- letleri ve müstemlekeleri bir kaç devlet arasında taksim et- mekten ise, bir devletin inhisarı” na vermektir, Bu suretle bütün Avrupa devletleri bir tek dev. iletin müstemlekeleri haline ge- lecektir. Nazizmin iddiasına gö- re, bugünkü vaziyet ancak bir birine rakip inhisarer grupların bir tek inhisar, bir tek dünya tröstü karteli halinde bir- leşmesiyle değişebilir. Eğer bii tek dünya tröstü realize edile-; bilirse, hâkim bir kapitalizmin) hükmü altında bir dünya cemi- yeti kurulabilir, Nazist bir dün.'| ya cemiyetinin esas nüvesi bu- dur, * * itler bu iddiayı kavgam” isimli kitabın-i da şöyle izah ediyor! “Bu dünyada sulh telâkki" sinin zaferini bütün kalbiy! istiyen manlar ci idenl, ancak diğerlerine fi olan insanın, dünyayı zapt w diğerlerini tâbilyeti altına aldı-! ğı gün mükemmel bir şey ola- caktır... W4 güne kadar her emperya”| list devlet, mevcudiyeti nin kanunlarına uyarak din) yı veya kıtaları hâkimiyeti altı. na almak için mücadele etmis tir. Bugüne kadar yapılan müte. vali harplerin gayesi budur Nazizm, faik bir tek devletini Beş Muhtekir Mahkemeye Verildi Bir Muhtekir de Hapse ve Para Cezasına Mahküm Oldu Kilosu 80 kuruşa satılması 2â- zmgelen galvanizli saçın kilosu- nu 85-100 kuruşa #utmaktan suç lu Tahtakalede Patates sokağın- da Andon Sarrafoğlunun duruş- ması dün asliye İkinci ce: kemesinde neticelenmiştir. M keme suçlünun 7 gün hapsine, 50 lira ağır para cezası ödemesine ve dükkânınml5 gün müddetle kapatılmasına karar vermiştir. arından suçlu Yuvan ve Niko Sakalakci oğlu - nün duruşmalarına dün ayni mah kemede devam edilmiştir. Mahke meye şâhit olarak celbedilen fi - yat mürakabe komisyonu memur Jarı Nike ile Yordunın harpten ev vel yüzde 9 kârla sattıkları iplik- İleri bu sene yüzde 52 kârla sat - mıya başladıklarını bildirmişler dir. Mahkeme noksan şahitlerin celbine ve suçluların mevkufiyet lerinin devamına karar vermiş - tir. Galatada kömürcülük o yapan Halit adında biri de kok kömürü üzerinde ad ik | cesiyle konulmuş değildir. dünyayı hâkimiyeti altına alma” “ ipl, ve “Yeni nizam ismiyle dünyaya vermek istediğ” abenkte bu nüveden ayrılmı değildir. Bu nizama göre, dün ya bir kaç rakip sanayi devleti arasında taksim edileceği yerde bir tek devletin hâkimiyeti v tnbiiyeti altına girecektir. Bir devletin bir kıtaya veyr! dünyeya hâkimiyeti realize © dilebilir mi? Mürakabe ları Orozdibak ticarethanesinde de yüzde kırk kârla bavul satıldı ını ei etmişler, bu mağaza sahibi de adliyeye tevdi edilmiş- tir, Bundan başka Mahmutpaşnd. Hıraç isminde biri de 5 kazali demir halkaları 15 kutuşa sattı- dığı görülmüş, mezeci adliyeye edilmiştir, teslim Gümrükler İçin Eşya Lügati Yapıldı Gümrük ve inhisarlar vekili! Be-| Raif Karadeniz, yeni yapılan €$- ya küget hakk akkaağa şunlar söyle E— Gümrük vergileri sadece hazineye varidat temini düşün - Ayni zamanda milli ziraat ve sanayil- mizi himaye maksadını da taşı - maktadır. İşte bu maksadı temin edici iyi bir tarife yapmak ne ka dar lâzımsa yapılan bu tarifeyi iyi tatbik edebilmek te o kadar ehemmiyetlidir. Bu seböple bir mal Tögati tertip edilmiştir, hangi bir eşyadan ne kadar vergi alınacağını öj k isti - yenler evvelâ alfabe sırasiyle ter tip edilmiş bulunan bu İgatte 0 eşyanın adını bularakJar ve o “İki, nun sırasında girdiği tarife nu - marasını ö ekler ve numa- ra İle tarife cetveline müracaat ederek verecekleri resim miktarı- nı anlıyac: Anadoluya Sevkiyat — Kendi arzuları ile Anadoluya giden va- taz sevkine devam edil mektedir. Trakyadan ayrılmak is tiyenlerin sevkine ay başından i- İl tibaren başlanacaktır. Vilâyet, şehrimizde Anadolu - ya geçmek için beyanname verip de mazeretleri dolayısiyle gide- miyenlerin miktarını tesbit ettir. mektedir, — — PİYASADA: Antil Adalarına Gülyağı Satıldı Dün muhtelif memleketlere 287 bin liralık ihracat olmuştur. İlk defa olarak Holanda müstem | *İ lekesi olan Antil adalarına 21 bin liralık gülyağı satılmıştır. Bundan başka a 15 bin liralık kuru bakla, aristana 10 bin liralık koyun derisi, Ro - manyaya 40 bin liralık balık gün- derilmiştir. Alman firmaları piya sadan yumurta ve deri satın a mak için alâkadar firinalarla te- maslara başlamışlardır. Ticaret Birliklerinde Bir 5sti - fa — Ithalât ve ihracat birlikle- ri umumi kâtibi Salih Banko va- zilesinden istila etmiştir Beyannamesi — Fiyat ları müraksbe komisyonu, etle - tinde göztaşı bulunan tacirler - den beyanname istemektedir, "Yeni Hayat, Yazan: Naci Sadullah e şen, hin küsur nüfuslu İmralı adasını, en zengin kasaba: mızdan müreffeh büldümz Halbuki bundan beş sene €v. vel, oraya yerleştirilen ilk mah. kümları ziyarete gittiğimiz gün. acıklı bir yoksullukla karşılaş Fakat, üç gün evvel gördüm ki. ayni İnsanlar bagün, geniş bir refaha kavuşmuşlardır. Esvapları ,yepyeni, kundurala- rı yepyeni, yüzleri mütebessim ve sıhhntlı idi, Evleri, ahırları hamam! atölyeleri, berberleri terzileri, lokantaları, hattâ rad- yoları vardı. Amharlari tıklım tıklım ve çeşit çeşit esyayla, er- zakla doluydu. Adada bağlar, bahceler, cesmeler, yollar, rıh. lımlar yapmıslardı, Ve yüzleri, gecim endisesinin karanlığından tamamen kurtulmuş bulunan İm- ralı insanlarının gözbebeklerin- de, kavustuktarı refahın, yarın azami hadde varacağına inanma- nım sevinci okunuyordu: hepsinin mtsterek malıy- e) hepsinin müşterek 1, Ve hepsi de, müştereken i hulundukları bu millkün imini bir mikdar daha arttır- mak azmiyle durup dinlenmeden çalışıyorlardı, Cünkü biliyorlar- dı ki, ferden daha geniş bir re- faha, ve konfora kavuşmaları, müşterek istihsallerinin artması» na bağlıdır. Ve bunun içindir ki, aralarına kavuştuğum gün, bep. $i de, bir bakla tarlasına Âriz 0 Yarın, diyorlardı, yesaiti- ve o sayede de İstihsalimiz. arlarsa sinomamız, tiyatromuz olacak, Elektrik yapacağız. mek- tep, hastahane kuracağız, Ve bol- luk, gittikçe artan bir bölluk İ- çinde yaşıyacağız!” Belliydi ki, kurulan bu idari sistemin verdiği ümitler, onlara, çekmiye mahküm oldukları mah- rumiyetleri bile unutturmuştu. Hattâ, bu sistemin, sade umu” mi bir refah gelirmekle kalma. yıp, iktisadi müvazenesizlikler- den doğan mahrumiyeti, hasedi kaldırması, mahkfimların psikolojileri üzerin- de, âşikâr bir intibah yaratmıştı. Hayishanenin çalışkan direktö- rü Esat Âdil Müstecaboğl “— Şu, diyordu, yalan sö mekten duyduğu hicap ve neda- metle dilini kesen mahkümu ha- tırlarsmız... O insan, İmralı ada- sında bir şaz teşkil etmez. Ve cemiyetin içinden attığı bu İn- sanların bildistisma hepsi de, bu- gün, cemiyetin sakatlıklara kat lanamıyacak derecede dürüst bi. rer karakter sahibidirler!” Bu nasıl oluyor? Ve nasil ol- muş da bünyelerinin mayası bu derece müsbet bir inkişafa müsta- it halunan insanlar, birer cani mevkiine girmişlerdi? Bunu, ve bu ehemmiyetli tet- kikten doğan neticeyi de sonun- cu yazıma bırakarak diyeceğim ralı ağası, sade, muhitleri- nin gadrine uğrıyarak müerim mevkiine düşen insanlar, sakat bir fecziye sistemi yüzünden si- yan olmaktan kurtarmakla kal mıyor, ayni zamanda, yepyeni bir yaşayış sisteminin imli ve gü- zel hir niimunesini de ortaya koymuş bulunuyor! POLİSTE: | Kıskançlık Yüzünden Metresini Vurdu Evvelki gece Beşiktaşta bir va ka olmuş, seyyar börekçilik ya pan Hüseyin adında biri dostu Müyesseri tabanca ile iki yerin - den ağır surette yaralamıştır. Hü seyin yanmda Tet suda biz arkadaşı ile evvelki gece Müyes- serin Çırağan caddesindeki evine gitmiş, ve üçü birden bir hayli Takı içmişlerdir. Içki âleminde Hüseyin, metresini İzzetlen Kıs - kanmış ve Müyesseri yaralamış - tır. Polisler yaralı kadını Beyoğ- hu hastanesine kaldırmış, suçluyu yakalamışlardır. Uç Kişi Oldü — 15 gön evvel Çatalenda manevra yapan mar - sendizin gardöfren! düşmüş ve ba cağı kesilmişii. Adı Mustafa o - Jan gardöfren dün Cerrahpaşe hastanesinde ölmüştür. Şehremini durağında tramvay dan atlarken düşen Edirneli Mu- rat oğlu Hasan da kaldırıldığı Gu Teba bastanesinde ölmüştür. Dün de Hayri isminde 86 ya - şında bir adam ds Edirnekapıda otomobilden kaçafken düşmüş ve ölmüştür