30 Mayıs 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

30 Mayıs 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

il 2 40.5-1941 HARBE NASIL #merikan sanayii Nasıl Salışıyor yn Sese batif ve ağır barp silâhi i- yal etmektedir. Salâhiyettar ma- hâfilden temin olunduğuna göre, Amerika, 1043 yıl içinde 23 ger, İÜ 30 ar tonluk 10,000 tank yapabile- (| sek mevzldedir. Diğer tereftan İÜ Birçok yeni fabrikalar inşa edil- mekte ve bunlardan çoğu İngiltere İ| hesabına faliyete hazırlanmakta | iğ mea bugün, etrafını ç6- viren iki büyük deniz için rp donanması İnşa halinde- ir. Bahrive nazırı M. Knox'a öre, bu iş dört, beş seneden ev- ©1 ikmal olunamaz. Fakat geçen Eylülde, inşa ha- inde bulunan gemilerin mikdarı, 00,000 tondu. Halbuki, kongre arafından bahriyeye büyük kre- İinin açılmasına karar verilme» İinden sonra, bu yekün, 2,000,000 Ona çıkarılmıştır, Şu anda, bah- iye nezaretinin emrinde, 1 Mil Var 492.542.612 dolarlık bir kre- i mevcuttur. Buna rağmen, ne. Höret, gelecek yıllar için 4 milyar nbklei fevkalâde bir kredi iste. suhektedir. Jİ Gecen harptenberi, çelik sana- İli, tam veriminin ancak vüzde 41.50 sini ortaya koyacak şekil “Te calışıyordu. Fakat bugün; bu wpmayide, üc buçuk milyon insan Salıstırıldığı içindir ki, celiğin İs- . yihsal kabiliyetinin yüzde 99 un- istifade olunmaktadır. yl a! olunmaktadır. Halbuki, Almanya, senede an- Mik 16, İngiltere ise, ancak 12 ertailyon ton celik istihsal edebil. i İnektedir. Keldi ki, vesaitin art- , çarılıp tekemmül ettirilmesinden » georra, İstihsal gittikçe çoğalmak* Bedir. Pusat caba, Amerika, bugüne ka- dar İngiltereye ne kadar ardımda bulunabildi? A Verilen resmi malmata göre, anerika İngiltereye, bugüne ka- fer. 50 destroyerden başka, on e Game çok süratli sahil müâafan İ ömisi göndermistir ki, bunlar, a gi Tre tahtelbahirlere karşı fev ne |0l8de müessirdirler. | Malümdur ki, bundan bir müd- 101 evveline kadar. Amerikava igiltereye ancak peşin para mu- #abilinde malzeme verebiliyordu. a kat "“istlcar kanunu” nun çi- #ğirılması, bu prensibi hükümsüz Sraktı, Simdi Amerika, İngilte- —İ ve, bedeli harp sonunda öden.| << hek üzere de malzeme gönder- #ktedir, Ve bu veni uşulün tat- Gkini mümkün kılan kanunun #dik olunusundan sonra, Ame- kn, İngiltereye, 20 tane torpil il pmisi göndermistir. dai Ayni zamanda, bütün Ameri- Ni 5 tersaneleri, yaralanacak İn- paviiliz gemilerinin tamirine âmâde! sf alundurulmaktadır.. Nitekim, ana kadar, bir çok yaralı İn. liz gemileri, Amerikan tersa- olunmuşlardır. e 'u müessir haktan, geniş mikyas. iel gmüsteit olmaktadır. ei unutulmasın Xi, tamir 0- is nmak Üzere Amerikan tersane- 4 & rine Rönderilen 1 İngiliz beğ mileri yüksek iltimasir büvtaler me ri vi » aleme tedavi gör“ irler, Çünkü Amerikan K Kkselariğa. Yaralı İngiliz g€- av tamiri smeliyesi, bilâ her ise, hattâ, Amerikan çinili inşaatına bile teddüm ettirilmektedir. ; F Neyörk İlearet gazetesi” nin diği mevsuk malümata göre, İk anda, Amerikada, İngiltere he. Soyma 500 nakliye gemisi insa 'enede 80 milyon ton çelik istih- a e Apnerika —— Amerikada halen tam 120 miles-) 4 YAKLAŞIYOR ? gönderilmiştir. Bu yirmişer met- re boyunda olan 32 şer tonluk gemilerden, bir ayda 50 tane yapılabilmektedir. Bunlarda, tor. | piller, mitralyözler, ve tahlelba. den çok fazladır. Ve bugün A- merikada bunlardan 200 tane mevcuttur. Milletler Cemiyeti tarafından neşrolunmuş bir istatistiğe göre, merikanın sanayideki istihsal kabiliyeti, Avrupa kıtasının is- tihsal kabiliyetinden yüzde 220 nisbetinde fazladır. Avrupa kıtasının sanayi istih- sali bakımından en kuvvetlikmil. letleri, Almanya ve İnmiltereydi Fakat unutulmasın ki, devamlı ve siddetli böombardimanlar, bu memleketlerin istihsal kabiliyeti- Bİ, karşılıklı olarak azaltmıştır Büna mukabil, Amerika bilâkis, istihsal kudretini büsbütün art- tırmıştır. Top, tank, vesair malzeme bah. sine gelince, şu anda Amerikada, tam 120 müessese, hefif ve ağır harp silâhı imal etmektedir. Sa. iâhiyettar mahafilden temin olun duğuna göre, Amerika, 1942 yıl isinde 25 şer , 30 ar tonluk 10.000; fane tank yapa dir. Amerikada ayr fında yanılabilecek hafif tenkla rm mikdarı İse. hiç süphe vok ki bu yekündan çok kabarıktır. E- Almanyanın, Fransa harbi sıralarında. Yalnız 4000 tanka sa hip bulunduğu nazarı İtibara 9- İimırsa, demokrasilerin kavusa- cakları tefevvukun ne kadar ezi- ci olacağını kestirmek büsbütün kolaylaşır. Xx 1 Biyer vesair malzemeye gelince, bunların ima yalnız, su anda gece gündüz, ça- işan mevcut fabrikalar tahsis 0- lummus değildir. Bu maksat uğ- runa Çalişacak yeni fabrikalar da kurulmaktadır. Bunlardan bir kısmı ise, münhasıran İngiltere hesabına tesis olunmaktadır. Burada, mühim bir noktaya İ- saret etmek isteriz. Amerikeme, su anda senede 80 milyon ton- dan fazla çelik istihsal ettiğini söylemiştik. Büha mukabil Japonya da dahil bütün mihver devletlerinin ve Almanyanm tahakkümü altına girmiş bulunan memleketlerin İszaj altında bulunan Fransanın celik istihsallerinin mecmuu, an- cak 40.160.000 tondur. Unutulmasın ki, Amerikanın istihsa) kabiliyetini arttırmasına mukabil, Avrupada bombardıman Jarın tahribatı ve müstahsil) sını. fına mensup milvonlaren İnsanın silâh altına alınması vözünden am Kün geçtikçe azalmakta- ir Bütün bu rakamlar Amerika- rin hası) hazırlandığı hakkında bir fikir vermive kâfidir sanırız. MÜTEFERRİK; Haziranda Vergiler Yeni Zamlarla Beraber Ödenecek İradı gayri safi üzerinden ver- gi verenler, Haziran avı içinde veretekleri vergiyi yeni kanuna göre zamma tâbi olarak ödeve- ceklerdir. Tahakkuk ettirilecek bu zam meskenlerde bina vergisi. nin altıda biri ve iratlarda üçte Kadır. Bu gemilerin e imzalanan program, İki pa al bir senede 250 ta- i denize indirilmiş olacaktır. * 280 adedi bile .Atlantik har- in, Bu sekilde devam etmesi Almanya tarafından tah | es oltmabileeek nakliye gemileri. İn tam İki mistidir. DE preke de söylediğimiz gibi, Amerika bu arada kendi ye- asın da insa etmekte- Wi A Pakat buna rağmen İngiltere. gut e kadar -gerek tahtelba- eni karsı, gerek düsman nak- bizği # zemilerine karsı- cok müessir havin hir cok bücum botları da biri nisbetinde olacaktır. Bir İstifa — Devlet Limanları işletme umum müdürlüğü sabık umumi kâtibi Fahrettin Tik. son günlere kadar üzerinde bulunan idare baş tercümanlığından da İs. tifa etmiştir, “Ankara” Gitti — Atina büyük elcimiz Enis Akaygen ve sefaret erkânını memleketimize getirmek üzere Ankara vapuru dün aksam si 117 de Pireye hareket etmiş- Me Sevkiyat — Kendi arzulariyle şehrimizi ve Trokva| vilâyetlerini terkederek Anado- luya gidenlerin sevkine dün de| devam edilmiştir. Diyarbakıra gi. | deceklerin son kafilesi dün hare. ket etmistir. Dün Eskisehirden f- Hibaren Kayseri, Sivas, Erzincan, ve Erzurum aralarındeki istasyon lara sevk yapılmıstır. Trakyadan vapılacak sevkiyat da dün başla- miştir. Yeni Maliye Subeleri — Ay başımdan itibaren o Erenköyünde ve Beylerbevinde birer meliye tahakkuk subesi açılacaktır. Bu subelerle o mıntakalardaki halkın işleri kolaylaşmış olacaktır. Sosyete Şilep — Sosyete Silep heyeti, yarım toplanarak bu şir- ketin feshine karar verecektir. Ev velee de yazdığımız gibi Sosvete BTK idyo #börtlerinin bir Haziran- Sivilingrat Pitiyon Hattı Müzakereleri Müzakerelere Dün Şehrimizde Başlandı Bir müddet evvel inkıtaa uğ; rıyan Avrupa ile kara yoluyla münakalâtın temini için murah- haslarımızın iştirakiyle Dimet kada yapılmakta olan müzake - | relere memleketimizde devam «- ilmektedir. Bu müzakerelere devlet demiryolları nâmına tük etmiş olan umum mü muavini Fuat ve hareket dairesi reis muavini Rifat ve Avrupa hattımın bu kısmiyle alâkadar devletler demiryollarının yedi kişiden mürekkep omurahhasları > Sağa şehrimizde bulunmakta - Sirilingrat ile Pitiyon istasyon ları arasındaki 33 kilometrelik hattm devlet demiryolları Tara - fından işletilmesi için müzakure- İere dün devlet limanları işlet -| dir. me umum müdürlüğü binasında murahhaslara tahsis edilen sa - lonlara başlanmıştır. Hattın bu kısmı evvelce Cemiyeti Akvam mürakabesinde Yunan demiryol- ları idaresi tarafından temin © - dilmekteydi. Toplantıların üç gün süreceği “| ve bu müddet zarfında övvelce esasları Kararlaştırılmış olan tek- mik işlerin intaç edileceği anlaşıl- köprülerin tamiratı da sürat - le İn imece gerek müzake relerİn neticelenmesi ve gerekse tamiratın ikmalini müteakip Av- rupa ile münakale yeniden tees- süs edecektir. Harp vaziyeti dolayısiyle de - nizyollariyle nakliyatın yapıla - maması yüzünden kara Yoluyla yapılacak ticari nakliyatın çok fazla olacağı anlaşılmaktadır. It- halât ve ihracat emtialarının mü him bir kısmı demiryollariyle temin edilecektir , Radyo Abone Ücretleri Ay «Başında Ödenecek dan itibaren redyolarının kayıtlı bulunduğu posta şubelerine mü- râcaat ederek ay sonuna kadar a- bonelerini yenilemeleri icap et- mektedir. Abonelerini yenilemi- venler Temmuz ayı içinle de abo. nelerini (o yenileyebileceklerdir. Ancâk vakti geçirmiş oldukları için verecekleri taksitleri 96 20 fazlasiyle yani 10 lira yerine 12 lira olarak ödeyeceklerdir. Temmuz ayı içinde de taksitle- rini vermiyenler, mahkemeye ve, rileeeklerdir. , Bir Hazirandan itibaren rsdyo- larını kullanmak istemiyen abo- neler bu ayın sonuna yani yarin aksama kadar radyolarını Posta subelerinde mühürleteceklerdir. Bü elhete dikkat etmivenler yeni sene girdikten ve ücret Ü- zerlerine tahakkuk (ettirildikten sönra abone bedelini ödemeye mecburdurlar, | p ME Bergama kermesinde zeybek oynanıyor İzmir, (Hususi) — Bergamada vali Fuat Toksalın bir nutku ile Bergama Kermesi başlamıştır. Bayrama, İzmir ve Manisa vi- lâyetleriyle civar kazalardan bir çok heyetler davet edilmiş, Ber- gama köylüleri de kısmen müli kiyafetleriyle hazır bulunmuşlar Valinin nutkundan sonra prog- ramın esasları dahilinde çok zen. Hariçten 75 Ton Naftalin Getiriliyor İpekli ve Pamuklu Kumaşlar İçin Şimdilik Hadleri Kâr Bir Romanyalı tacir, Roman- yadan 10 ton naftalin getirmiş, fiyatları mürakabe bürosuna mü. racaatla 140 kuruştan naftalin satmayı teklif etmiştir. Fiyatları mürakabe komisyonu dünkü top- lantısında, Romanyalı tacirin bu teklifini kabul etmemistir. Fi- yatları mürakabe bürosu, başka bir memleketten 75 ton naftalin halini temin etmiştir. Gelecek olan naftalinler 75 - 80 kuruşa Mig Yeni eni kâr hadleri Fiyatları mürakahe komisyonu dünkü toplantısında, yklür ipek. İl ve pamuklu kumasların yera- kende satışlarındaki kâr hadleri- ni tesbit etmiştir. Standardize edilen mallar için kâr haddi yüzde 15, fantazi ku- maşlar için yüzde 20, pamuklu ham mensucat için yüzde 8, mer- serize olanlar yüzde 12, pamuk ipliği için yüzde sekizdir. Komisyon hırdavat eşyası, âlât ve edevat için de kâr haddi tayin etmistir. İnsaat malzemesinin kâr haddi yüzde 25, sunayi islernde kullanılan malzemenin kâr haddi vüzde 20, el âletlerinin kâr had- di yüzde 50, makine ve motör gi- bi vasıtaların kâr haddi yüzde 50. makine aksamının kör haddi ise yüzde 80 olarak tesbit edil- mistir, Fivatları müraksbe komisyonu bu gibi maideleri ithal etmek im kânsızlıkları karsısında, kâr had. lerini vüksek tutmıya meshur ol. Kermesi Devam Ediyor Rin ve güzel şekilde hazırlanan eğlenceler başlamıştır. Bergama köylerinden gelen kadınlarla er. kekler milli Takıslar yapmışlar, elrit oynanmıştır, saha tamamiy- le dolmustür. bu arada, Bergama harabelerine ziyaretler yapılmış- tır. Program mucibince, Kmik ve Korak yaylâsı eğlenceleri de var- dır. Kermes devam etmektedir. — Tesbit Edildi muştur. Şayet bu gibi maddeler üzerine ithalât artacak olursa, kâr hadleri de o nisbetle azala- caktır. Pik Demiri İhracatımız Fazlalaşıyor Avrupadan pik demirlerimize karşı tslepler artmaktadır. Bun- dan bir müddet evvel ilk parti olarak: Ramanya ve Macaristana pik demiri verilmişti. Son zaman- larda Alman ve Çek firmaları da pik demir istemektedirler. Dün Romanyaya 60 bin liralık Dik de- mir sevkedilmiştir. Dün muhtelif memleketlere 350 bin liralık ihracat olmuştur. Almanyaya deri, Romanyâaya pik demirden başka zeytin, balık, Finlândaya da 20 bin liralik halı gönderilmistir. Macaristana 1000 balva, İsviç- reye 500 balya tiftik ihracına li- sans verilmiştir. Henüz bu mal lar ihraç edilmemiştir. Ankarada bulunan tiftik ihra- catçılarından mürekkep bir grup Ticaret ve Maliye Vekâletleriyle temaslar yapmaktadırlar. Tiftik tacirleri, İiftik ihracinin serbes dövizle değil, mal mukabilinde yapılmasını istemektedirler. He- nüz bu hususta kat'i bir karar ve- rilmem'istir. Biyik emperyal devler lerin dünyayı taksim çin yaptıkları kü - çiik milletler (sanayi itibariyle küçük) hu devletler hesabına E kuvetlerde müvazene tesisi için İ | kullanılan dirhemlerdir. Siyasi bloklar, arada birer Etat tam- vaziyetinde bırakılan bu Mönlekieri Könül İarülime gez kerek müvazenede üstünlük teminine çalışırlar, Küçük dev- etler de coğrafi vaziyetleri, ik- tadi münasebetleri, siyasi &m- Biyetleri bakımından bu grup- lardan birine iltihak ederler. Bloklardan birinin zaferiyle galip, mağlübiyetiyle de mah- küm olurlar. B cihan harbinin sonunda büyüyen Ro- manya, Yugoslavya, Yunanla tan gibi, iç ister sulh zamanında olsun, is- ter harp zamanında olsun, bu küçük devletler daima bu bil - yük emperyalist grupların ik- tsaden mahkümu vaziyetinde» dirler. Büyük devletlerin sana- yiiyle, tröstleriyle rekabet ede- medikleri için, bu devletlerin tam mânasiyle müstakil dev - letler olmalarına imkân yok - Silep vapurları, Denizyollarına Ameralaraktır. tur, Bu bloklar arasında, iktssa- Harp Karşı- sında Küçük Milletler Yazan 159-1; Sabiha Sertel di ve siyasi mddiyetlerin ne - ticesinde harp kararlaştığı za man, taksim mevzuu müstem - lekelerle, küçük milletlerdir. ** kinci cihan harbinin arife- Almanyaya terkedilmesi, In - giliz muhafazakârlarının, rakip- lerine bü milletleri peşkeş çe- kerek, tatmin edilmemiş Al - man emperyi doyar - mak, bu suretle ellerindeki mevcudu kaybetmemek endi - şesinden ileri geldi, Fakat dün- ya imparatorluğu kurmak ni - yetiyle savaşa hazırlanan bir devletin karşısında bu feda - kârlıklar para etmedi, nihayet ikinci cihan harbi patladı. ODÜ ŞLED Şam « larbin sonunda bu blok - lardan hangisi ge lirse, istiklâllerinden mahrum edilecek olan yine sanayi iti » bariyle ayni kuvvette olmıyan bu küçük imilletlerdir. Naziz - min zaferi karşısında ise, bu milletlerin iktısadi ve siyasi hâ- kimiyetleri tamamiyle tasfiye edilecek, birer eyalet halinde Mâtropole'e ilâve edilecekler - dir. Büyük kapitalist ve em » peryalist grupların mücadele seyrinde, öyle bir devreye gel- hakkı sanayi itibariyle adaş hun» larla boy ölçüşmesine de im - rine, tek bir devletin boyun - duruğu altına girmek devrine mi geldiler? Harbin bugünkü seyrine, o Avrupa kıtasındaki milletlerin istilâ altında bulu - nuşlarma bakarak böyle bir hüküm verilebilir. Fakat harp ranı hiçbir zaman balletmemiş- tir. Harbin sonunda dünvanm alacağı şekil, ve küçük millet. bütün insanlığın o mukadderatı mevzunbahistir, Küçük millet- ler bu sağlam a - larak nasıl çıkabilirler? Bizi a- lâkadar eden en mühim dava budur. Binalarda Siper Ve Sığınak Konirölü Vilâyet Yakında Teftişlere Başlıyor Hava tehlikesine karsı bütün vatandaşların icap eden pasif ko- runma tedbirlerini almıya mec- bur oldukları dün Valinin beva- natiyle bir kere daha teyit edik miş bulunmaktadır. . Evlerinde siper ve sığınak yapmıyanlar S0 liraya kadar para ve 6 aya kadar hapis eozasına çarptırılacaktır. Siper kazmak ein yerleri ol-| mıyanlara yer gösterilecek, Si- perlerin nasıl kazılacağı kendi -| lerine tarif edilecektir. Üç ve daha fazla katı ihtiva eden kârgir ve beton apartman! sahipleri İçerideki bütün kiraci- ları istiap edecek genislikte bir korunma odası yapmıya mecbur- durlar. Ahşap evlerde oturanlar evle-| rinin bahçesinde veya civarda mü salt buldukları arsa veya bahçe- lerde birer var kazmıya mec- burdurlar, Evinin bahcesi olmi - yan veya pek kücük olanlar ay- ni zamanda civarda da müsait bir yer bulamazlar ve bulduk- ları yere siper kazmalarına mal sahipleri müsaade etmezse, min- takanın pasif korunma fmirine müracaat edeceklerdir. Mıntaka âmiri onlara yer göstermiye ve- yâ mal sahibini boş arsasında si- per kazdırmıya icbar etmiye sa- lâhiyettar iy siperler nasıl yapılacak Siperler ve sığınaklar bundan bir müddet evvel vilâyet sefer- berlik müdürlüğü tarafından ta- huk bettirilip zabıta marifetiyle bü- tün evlete birer nüsha tevzi edi- len “pasif korunma esasları, ağ- 4 broşürün son sayfasındaki plânlara göre yapılacaktır. Bu hususta fazla izahat almak istiyenler kazalardaki seferber - lik memurlarına müracaat ede- bilirler, : Alârm işareti verilir verilmez ahşap evlerde oturanlar mutlaka "Gidiyorum... Fakat Çocuklarımı Ne Yapayım?,. Yazan: Naci Sadullah idiyorum... Fakat çe cuklarımı ne yapı yım?,, diyor, Gözlerimin önünde, verdiği « zun izahatı bu suale sona erd ren vatandaş, silâh başına çağı rılmış bir askerdir. Gözlerind şerefli bir istiklâl kavgasında ye alınıya koşmanın temiz gül var, Fakat, sorduğu sunlin ce sız kalması, tertemiz guru parlaklığına, haya gülgesini katyor; Karsı öleli ww bir ay olmuş. Çocuklarıni ema net edebileceği hiç kimsesi yok muş. Belediyeye başvurmuş, Çe | cuk Esirgeme Kurumuna yolla mışlar, Çocuk Esirgeme Kurumu na başvurmuş. Darülâcezeye yol lamışlar, Darülâcezeye başvur muş, vilâyete yollamışlar. Vilâ yete başvurmuş, tekrar belediye ye yollamışlar. Kendisine Yasla - dığım zaman, belediyeye ikinci gelişiydi. Ve başvurduğu miles - seselerde müsbet bir netice ala » mamanın arttırdığı bir ümitsiz - likle soruyordu: “— Gidiyorum, fakat çocukla - rumi ne yapayım?,, Doğrudan muhatap kalmadığım bu sunle verilen son cevabın ne olduğumu bilmiyorum. Fakat biliyorum ki, şartlar içinde, bizden ayni sual merazak olasi al pin müsbet bir yol göstermekte zor« Ml korumıya koşan vat ların samimi ve derin ein €n küçük endişelerden bile rumaya mecburuz. Bu meral yet bize, yarm karşımıza dikilip, boyunlarını bükerek: “— Gidiyorum, fakat çocuk « larımı ne yapayım?,, evi terketmiye mecburdurlar. mek, Bu evlerde yalnız bir yangın nö- betçisi bırakılacaktır. bileli evvelce hazırlanan siperlere ko- sacaktır, Kârgir evlerde ve apar»! tımanlarda oturanlar da korum. ma odalarına gireceklerdir. 'Tenbihata rağmen siper kaz» mıyanlar hakkında pasif korun- ma nizartnamesinin cezai hüküm leri tatbik olunacaktır. “Pasif korutmanın o esasları, adlı broşürün 30 uncu sayfasın- da yazılı olan bu madde ayben â şöyledir: “Pasif hava korunma teşkilâ- ında kendisine verilen vazifeyi makul bir mazeret olmaksızın yapmıyanlar 15 günden 6 aya iri hapisle cezalandırılacak - “ Kenirol başlıyor Siper ve sığınak kontrollerine birkaç güne kadar başlanacaktır. Bu kontrollerde yapılan siperle- rin matlüba muvafık olun olma- dığı da sahiplerine KL ve sipererini ne Tarı icap ettiği ei arif edilecektir. Belediye Yeni Yıl Faaliyetine Hazırlanıyor Belediye. yepi mali yılı bütce- siyle yapılacak işlerin proje, ke- şifname ve şartnamelerin hazir- lamıya başlamıştır. Bu hazırlık- lar 2 Haziran Pazartesi günü öR- leden sonradan İtibaren daimi entümen tarafından tetkik edile- cektir. Yeni mali yıl bütçesinde yol- lar, köprüler ve ra€cralar için 600 bin, şehrin plânları ve imarı için 36 bin, yeniden yapılacak helâların inşası ve mevcutlarının tamiri için 10 bin, istimlâk bedel karşılığı için 200 bin, istimlâk boroları için 50 bin lira ayrıl. mıştar. Belediye fen ve imar mü- dürlükleri bu işlerin yapılmasına başlanrnası için gereken temaslar da bulunmaktadırlar. Suhhat işleri bütçesi Belediye sıhhat işleri için 941 mali yılı bütçesinde mütenevvi masraf olarak 25 bin 700 Itra tah. sisat ayırmıştır. Bu sene sari has. talıklarla mücadele için 15.550, dispanserler umumi masrafı için 11 bin, muayene evleri ve umum! masrafları İçin bin, muayenel sıh- hiye komisyonu masrafı olarak 300, sıhhi müeseseler ve şubelerin matbu evrak, kitap ve bedeli olarak 1500, merkezleri için bin, müdürlüğü müteferrik rı için 260, sivrisinek mücadelesi için mazot bedel rak beş bin lira ayrılmıstır. Yeni tamirler müsbet cevabı hazırlamak mükel lefiyetini tahmil eder, Bu mü « terih yerle bayarabilimemizda, . omcakı İcap eden tedbirleri şimdiden ak ık, cadde düzeltmiye, mey- an açmıya, veya antika bina te ye takaddüm ettirilmesi farz olan bir vazifedir. Biz, zaru- retleri idrak edebilir, ve normal şernite kavuşacağımız güne ka - dar, kanserli kaldırımlarda güld le yürüyebilir, daraek meydan veya ihmale uğramış kıy- metli manzarası karşısında azap duy- mamanın tesellisini bulabiliriz. Çünkü; hudut yolunu tutun vizem ire ye er “.— Gidiyorum, fakat . larımı ne yapayım?,, le) haklı ve müsum sualini cevapsız bırakmaktan duyacağımız deri azap, bozuk bir kaldırım çiğne - menin nasırımıza vereceği basit acı ile kabili mükayese değildir. Bunun içindir ki, belediyeden beklediğimiz, nasırımızdan evvel vicdanımızı korumasıdır, Günü Her sene olduğu gibi, bu sene de Galatssaraylıların Pilâv Günü önümüzdeki bir Haziran Pazt ünü mektep binasında mutat $ kilde tesit edilecektir. Bergamada Cinayet İzmir (Hususi) — Bergamade 18 yaşında çoban Osman Durmaz Yahya Pelit isminde 12 yaşında bir cocuğu öldürmüstür, Üniversite Heyeti Ankara, 29 (TAN) — Üniver site Rektörü Cemil Bilselin rive setinde on kisiden mürekkep he vet bugün Ankaraya gelmiştir Heyet yarm Diyarbakira hareket edecektir. —————— —— lun bozuk olan dört yüz metre sinin $0se olarak inşası kararlar tırılmıştır. Bu suretle Beşikta parke yolu ile Thlamur asfaltı bir lesmiş olacaktır. Fen işleri mü dürlüğü Ortaköy mezarlığı volu da makadam $0s8 olarrk Va ve Ortaköy deresi üzerinde bir köprü insa edesektir. A rindaki Göksu deresin de yeniden yapılacak İolmabahce ile Taskisla ara ve Gazhanenin arkasın yolun demir tekerlek. İl vasıtalarına tahsis edil. üzere tamirine başlanıcak l