8 Haziran 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

8 Haziran 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Rİ Kıbrıs'ın TARİHTEN NOTLAR i Tarihçesi Ve Ehemmiyeti ç Kıbrıs, Küçük Asyanın Cenup Sahillerini, | | li Suriye, İrak ve Filistini Kontrol Eden ve Kısa Hint Yolunun Emniyetile Alâkadar Bir Yerdir YAZAN: SAMİ TEZİŞ en istilâsı tamam- , laninca mihverin şarkta isöristiği muazzam askeri ha- rekât için bunun bir merhale lduğu ve bundan sonra Alman- “ların Girit ve Kıbrısı İsenl ede- rek ve buraları birer basamak gi-! bi kullanmak suretiyle İrak vel Mısırın istilâsına teşebbüs edece- ği ileri sürülmüştü. Mihver de bunu tercih etti. Bir çokları için muhal gibi görünen bu harekât, Akdenizdeki Oİngi- Ez deniz hâkimiyetine rağmen, hava üstünlüğü sevesinde Giri- din işgaliyle tamamlandı. Bu sebeple şimdi bütün gözler Kıbrisa çevrilmiş bulunuyor ve Almanların her ehemmiyetli ha- “rekâtı müteakip yaptıkları bir kazrlık devresinden sonra Girit o harekâtındaki tecrübelerden de istifade ederek Kıbrısı işgale te- “sebbüs edecekleri muhakkak ad- .dediliyor, © Fakat şurasını gözönünde tut- “mak lâzım gelir, ki Giridin coğ- 'rafi vaziyetinin Almanlara mü- “him avantajlar ve İngilizlere ciddi zorluklar vermiş olmasına rağmen Kıbrısta, vaziyet bi- 'rincilerin aleyhine ve İngiltere - pi 7 | rx i b öze Akdeniz büyük adala- rının yedincisidir. Sicilya “ve Sardunyadan küçük ve hemen “hemen Korsika büyüklüğünde - dir. Büyüklük itibariyle Exe de- .nizi adalarının üçüncüsüdür. Suriye ile Akdeniz kıyıların - "dan meydana gelmistir ve şarki Akdenizin sima! zaviyesinde kü- indir. 34,29 ile 35,44 arz ve 32.15 (29,30 tül daireleri arasındadır. “Adanın uzunluğu sarktan garbe “doğru 230, genişliği ise 96 kilo- “metredir. Vasati genişlik 60 ile BO kilometre arasındadır. Me- saha sathiyesi 9,600 kilometre murabbaldır. © Suriye ve cenubi Anadolu sa- “hillerine hemen hemen ayni me- “sfededir ve Anadoluya biraz da- “ha yakındır. Hayvanat ve neba- ti bakımından daha ziyade Su- iye ile benzerlik arzeder. Küçük Asyaya bakan simal sa- bili çok ârızak ve bilâkis Suri- veye bakan $ark sahilleri Oko- aylıkla kabili duhuldür. Bu va- ziyet adanm muhtelif zamanlar- 'da istilâsı sırasında büyük rol oynamıştır. Ada üç mıntakaya ayrılır. Mer kezde 100 kilometre uzunlukta ve 20 - 25 kilometre genişliğinde İkadim Messarin ovası vardır. © İnkenderun körfezine doğru u- Izanan Sent Andera (kadim Dena iretom ve Satalya (Adalya) kör in karşısında Epifanya (ka- lim Akamos) çıkıntıları ve bu iki çıkıntı arasında Asya sahille- irine en yakın Korna Ketti bur- Inu vardır. Şekli dolayisiyle ada eski 23- manlardanberi koyun ve keci İpostuna, kalkana ve yunus balığı- ina benzetilmiştir. Biri garpten sark #ahillerine kadar uzayan, idiğeri bir daire şeklinde garp ve doğru iki dağ (silsilesi pp bunlara hâkim O- p z A* I danın eski zamanlardanbe- | ri buğdayı, şarabı zey- linvağı, balı, buhuratı, şap ve İbakır madenleri ve tuzu meş hurdur. © Kıbrısın adını bakır maden- lerinin çokluğundan ve söhretin- 'den aldığı iddi edilir. (1). Ada (bundan başka Kypros, Kynirası Amathusia Paphla, Salaminia (Sphekia, Chetim adlariyle de va dedilirdi. Ada Firavun Apiryes we Amazis zamanlarında Misi- irin, Keyhüsrev ve Keyküvüs de- irlerinde “İranın, Ciçon ve Ha- İres zamanında Yunanlıların e- idi ve bilâhare İskender ta- an zaptedildi. Jül Sezar ile Mark Antuvan 'adayı #aptettikten sonra Aris itoeve ve Kleopatraya hediye et- imislerdir. Bir aralık Yahudiler, Muaviye, | | (4) Bakarım iötincesi olan Cupfum Gypris'den © mehuzdur. o Pranszca Cuitre'in de bundan müştak olduğu Süpbeslzdir. Yezit ve Harunürreşit zaman- larında da Arap orduları tarafın. dan zaptedilmiştir. Venedikli - ler 14 üncü asrın başlarında ade- ya hulüle başladılar ve bir bu- cuk ssir hükümran olarak ada Venedik donanmasına ve korsan- larına emin bir melce oldu. -# #Parih Kibrisin Osmanlılar tarafından o zaptının Por- tekizli Jojef Nasi isminde bir Yahudinin teşviki neticesi ola- rak vuku bulduğunu kaydeder. Jojet Nasi Kütahya valiliği za- manında inci ve mücevher hedi- yeler ve nefis şaraplar takdim €- derek ve para ikraz ederek İkinci Selime hulüle muvaffak olmuş ve şehzadenin Kıbrıs şarabından icerek derin bir mesti içinde bu. luduğu sırada ona Kıbrıs zap- tedildiği takdirde bu nefis sarap hazinesinin ele geçirileceğini tel. kin etmiştir. Seilm nedimini muhabbetle kucaklamış ve ona: “ Eğer ben padisah olursam sen de Kıbrıs Kralı olacaksın. vadinde bulunmuştur. Jojef Nasi bu vaade o kadar inanmısı ki evinin kapısına “Kıbıs Kralı J0- fef,, kitabesini ve Kıbrıs hükü- meti armasını asmışlır. Cok geçmeden Kanuni Süley- manın vefatiyle Sarı Selim Os- manlı tahtına gecmiş ve Jojef Nasi Belgrat seferinden dönüste Selimi karşılamış ve ayaklarına Kapanarak vaadini hatırlatmıstır. Selim onu yerden kaldırmış ve eski nedimine bir hayli iltifatla beraber “Taksüs, on !ki ve Sik- iad büyük adalerınn dükası,, ün- wanını ihsan etmistir. Fakat bu Ihsan kurü bir ün vandan ibaret kalmamıştır. Jojef Nasi malik olduğu cesim arazi i- cin hazineye on dört bin duka ve yalnız şarap rüsümundan el- de ettiği on bes bin kurona mu- kabil de iki bin duka vergi İle mükellef tutulmuştur. Bu sırada Venedik tersanesinin yanması Selimin Kıbrıs harekâtı hakkın- daki arzularını tatbika müsait bir fırsat vermiş, sadrazamın urzusu hilâfına ve Jojef Nasinin tesvikatını Kaptan Derya Pivele Paşa ile Selimin lalası Mustafa Pasanın . desteklemesi (üzerine nihayet fiiliyat sahasıma intikal etmistir. Bilhassa müftü Ebbüssu, ut Efendi de Edirnede yanılmak- ta olan Caminin insa masrafını karşılamak üzere bu seferin #- çılmasına müzahir olarak bir de fetva vermesi veziriâzam Sokul- luyu yalnız bırakmıştır. İkinci Selim, Kıbrısın halife Ömer zamanında İslâmlar tara - fından zapt ve bilâhare de Mısır Sultanlığı tarafından idare edil- miş olmasını sebep göstererek iki devlet arasında sulhün deva - mı arzu olunuyorsa Kıbrısm Os- manlılara terki lâzım geldiğini ileri sürmüş ve Çavuş Kubat s- dında hir sefirini Vencdiğe gön- dermiştir. ** isır, Filistin, Suriye, İrak Osmanlı İmparatorluğu - Dun elinde bulunurken ve bü- tün Simali Afrikada ve Ege de- nizindeki adalarda Türkler hü- kümranken ve bütün Akdeniz bir Türk gölü halini aldıktan başka Atlantik ve Hint denizin- de Osmanlı donanması dolasir- edilemezdi. Bu itibarla Kıbrısin ken Kıbrısın Venediklilerin elin. de bırakılmasına imkân tasavvur zaptını Jojef Nasi isminde bir Yahudinin telkinatına atfetmek bilhassa Garp müverrihleri te- rafından Türklerin (genişleme sivasetlerini plânsiz ve yalnız ça- pul arzusiyle göstermek icin ya- pılmış beyhude gayretlerdir. Ba- husus, Suriye denizinde Türk ticaret gemilerine ve deniz yo- liyle Mekke ve Medineye giden hacr gemilerine Kıbrısi kendile - rine üs edinen Venedik korsan - larinın ikide birde hücum €tmele. ri, Kıbrısın zaptım lüzumlu gös- teren belli başlı sebeplerdir. Venediklilerin sulhen Kıbrısi teslimi kabul etmemeleri oüze- rine Murat Reis, Piyale Paşa ve Müezzinzade kumandasında 126 kadirga, 30 kalyon, 12 çektir! 8 mavuna 40 karamürsel ve 40 nakliye gemisiyle bir miktar da (Arkası 4 üncüde Anadoluya Gidecekler Yeni Bir Liste Hazırlanıyor Kendi arzulariyle şehrimizi ter” kedip Anadoluya gitmek istiyen- İerin son kafilesi dün sevkedil - miştir. Vilâyet evvelce kaymakamla - ra yaptığı bir tamimde, mazeret- leri dolayısiyle Anadoluya gitmek imkânını bulamıyanların tesbitini istemiş ve kaymakamlar da mın - takaları dahilindeki bu gibi aile- leri kaydetmiye başlamışlardı. Bu Msteler bügünlerde tamamlanıp vilâyete bildirilecektir. Vilâyet bu listelere göre yeni bir sevki- yat programı hazırlıyacaktır. ———— Haliç İdaresinin * Müstakbel Şekli Haliç idaresinin Münakalit Ve kâletine devri için hazırlanan ka nun projesi bugünlerde Büyük Millet Meclisine verilecektir, Be- lediye bunu nazarı İtibare alarak muvakkat Haliç idaresinin tasfi- yesi için bir heyet teşkil etmiştir. Bu heyet yakında vazifesine baş- hyacaktır. Muallimlerin Mesken Bedeli Tik tedrisat o öğretmenlerinin 932 yılından itibaren alacağı mes ken bedellerinin verilmesi için bütçede münakale yapılmıştır. PİYASADA: Yaban Domuzu Derileri de Satın Alınacak Sümerbank vilâyetlere günder- diği birer mektupta, her vilâyet- te itlâf edilen domuzların derile- rindan istifade imkânların ara - maktadır. Domuz derileri, Beykoz deri fabrikasına teslim edilmek şartiyle kilosu yirmi kuruştan sa- tın alınacaktır. Domuz derisinin bu suretle pata etmesi üzerire, köylülerin yabın domuzu avma daha büyük ehemmiyet eiE yoktur, dar domuz derisi, de işlenmediği için, dışarıdan do- muz derisi ithal edilmekte, ve pek pahalı olarak ayakkabılar ya pılmaktaydı. Çivi Tevzlatı — Vilâyet emri- ne verilen çivilerin tevziine baş - lanmıştır, Dün de şehrimize bir vagon çivi gelmiştir, 13 ton tutan bu çivilerin mühim bir kısını şeh rimizde tevzi edilecektir. Yumurta İhracatı Arttı — Al mManyaya yumurta ihracatı son gunlerde çok artmıştır. Bu yüz- den piyasada yumurta fiyatları da hayli yükselmiştir. Ticaret Vekâleti yumurta ihra catcılarına derhal ihraç lisansı vermektedir. Almanyadan baş- ka İtalvadan da yumurtalarımı- za talepler vaki olmaktadir. Anadoludan yumurta gel- diği için ihracat geniş mikyas- ta yapılamamaktadır. Bünada sebep, geçen sene yumurtanın Kariisrini ,Karilerin GÜNÜN RESİMLERİ | k eden mlitehassıs ve muallimler landığı Tarih - Dil - Coğrafya binası Milli Piyango Birinci İkramiyeyi 183558 Numaralı Bilet Kazandı 2hci çekilişi dün Ankarada 19 M. yıs Stadında saat 19,20 de çekil- miş ve bu keşideyi kalabalık bir halk kütlesi takibetmiştir. Bu çe kilişte kazanan numaraları aşa- Bıya yazıyoruz: 30.000 Lira kazanan 183558 10.000 lira kazananlar 112052” 120923“ 241289” 5.000 lira kazananlar 082269 116231 193653 190639 255352 281902 2.000 lira kazananlar Sonu 1803 ile ve 7295 ile biten 0- tuzar bilet 1.000 lira kazananlar Sonu 4077 ile ve 6123 ile biten 0- tuzar bilet, 500 lira kazananlar Sonu 3374 ile, 8535 ile ve ile biten otuzar bilet, 250 lira kazananlar Sonu 5767, 5974, 6320, 9909, 2316 ve 2804 ile biten otuzar bilet. 0160 satılmadığını gören köylüler bu fazla İsi ehemmiyet vermemişlerdir. Maamafih yeni alınan tedbir - lerle yakın zamanda Anadolu - dan mühim miktarda yumurta geleceği ümit edilmektedir. İstanbulun Çöpleri ir müddettenberi Istanbu « . Jun bütün süprilntüleri Harem ve Salacak iskeleleri a- rasında denize dökülmektedir. Lodos bu süprüntüleri sahile at- makta, her tarafı telvis etmekte ve bu mevsimde etrafa neşretti- ği koku sıhhatimizi tehdit ve bi- zi de bizar etmektedir. Bilhassa son günlerde $ til mavnaları sahile o büsi sokulup süprüntülerini dökmiye başladıklarından, onların kenara gelmesi için lodosa da hacet kal mamaktadır. Denilebilir ki, İs - tanbulün süprüntüleri doğrudan doğruya Usküdara dökülmekte- dir. Eğer mavnalar akıntıda de- mirliyerek yüklerini hoşaltsalar belediyenin bir temizlik yaptığı kabul olunabüirdi; halbuki şim diki haliyle şehrin bir tarafın - dan alınan süprüntü diğer bir tarafına nakledilmektedir, de hür anar kal i vasat. İ is e EE iğ plâj da telvis edileceğinden şimdiden bu mahzurların izalesini alâka - darlardan rica ederim, ** Postalarda intizamaızlık ön günlerde posta idaresin- de intizamsızlıklar görül miye başlamıştır, Bilhassa Isken derundan aldığımız habere göre, haftanın üç ekspresle Iskenderuna sevkolunmaktadır. Halbuki Ankaradan hareket den iren Adanada bir müddet Istanbul trenini beklerse, posta çantaları Adanada üç gün bekle- miyecektir. Ayni intizdmsızlı ğin Istanbuldan Erganiye yö öerilen posta çantalarında da va kun geldiği bildirilmektedir. Ba zan iki ve bazı günlerde de üç günlük posta çantaları birden gönderilmekte imiş. #* Kahve tevziatında yapılan uygunsuzlur Ydma 450 kilo kadar kah- ve geldi. Bu kahvenin 350 kilosu yarımşar ve birer kilo 6- larak bazı kimselere dağıtıldı ve geri kalanı da 250 şer gram tev- zi edildi, Bu tevzi şekli birçok kimseler arasında haklı olarak bir teessür uyandırmıştır ve hat tâ birçok kimseler keşki bu kah ve gelmese ve dağıtılmasaydı de mektedirler, Haddi zatmda ehemmiyetsiz görünen hu mesele üzerinde du rulacak olursa hiç te yahana &- tılacak bir şey değildir. Ve bu | Birinci coğrafya kongresine iştira m, İ Birinci coğrafya kongresinin top Fakülte Milli Piyangonun 6 ncı teri 7 100 lira kazananlar Sonu 698 ile biten 300 bilet, 50 lira kazananlar Sonu 583 ve 657 le biten üçer yüz bilet, 10 lira kazananlar Sonu 12 fle biten 3000 bilet, 3 lira kazananlar Sonu. 5 ile biten 30 bin bilet, Kazanan 30,000 liralık büyük ikramiye» yi Kâlünün”183558 numarah bilet tin bir parçası Istanbul ve bir par çası da Emirdağda satılmıştır 10.000 lira kazanan ikramiye bi- letleri de Izmir Akçaabat ve Ma- nisada satılmıştır. 5,000 İira ka- zanan numaralar da Sivas, Ordu, Dörtyol, Plumer; Samsun ve İs- tanbul, Iki bin İira kazanan yirmi parça İstanbul on bir parça An- kara yedi parça İzmir dört par- ça Adana üç parça Aydın iki par ça Edime iki parça Antakya iki parça Trabzon biter parçası Tur gutlu, Tavas, Uşak, Emirdağ, Rey haniye, Kilis, Vezirköprü, Pasen- ler, İznik, Zonguldak, Eregli, Kon ya, Denizli, Tarsus, Mardin, Çar- şamba, Bursa, Çankırı, Ordu, Kon ya, Birecik, Gölcük, Eskişehir, Samsun, Kars, Tokat, Bor, Istan bulda ve diğer ikramiyeler de yur dun muhtelif yerlerinde satılan biletlere isabet etmiştir, BM ilekleri, bazı kimselerde elindeki nüfuzu fena kullanmak meylinin mev» cut olduğunu gösterir. Esasen hizi teessüre sevkeden şey de budur. Umit edilirdi ki, yapılacak tevziat herkes arasın. da İnrk gözetilmeksizin yapılsm. O zamân herkese düşen hide çok ta az olsa bir inkisar uyan - dırmazdı. “* Fatih Halkevinin muayene işi tih Halkevj hastalara pa - Tase bakılmak iein bie teşkilât vöcüde getirdi; fakat bu işi hatır gönüle hakmaksızın ve mra gözeterek yapmakla müikel- lef olan kimseler işin faydasını ve halkın istifadesini selhetinek- tedirler, Birkaç gün evvel muayene mu marası almak için erkenden git- tim ve birçok kimselerle bera - ber saatlerce bekledim fakat he pimiz numara almadan geri dön miye mecbur olduk. Çünkü bu işe bakan hemşire istediğini yazıyor, istediğini yazmıyar ve bu arada birçok kimseler de nu- mara almadan muayene edili - yor. Maksadı tesisle ta aykırı olan bu harekedin önlen- mesi için alâkadarların dikkat nâzarını çekmenizi rica ederim. tabı Boğuldu Bunlardan İkisi Karıkoca İdi Evvelki ekşam Beşiktaşta bir karı kocanın ölümü ile neticele - nen bir vaka olmuştur. Dikilitaş mahallesinde 24 nu- maralı evde oturan bahçi mailin karısı Şehnaz 12 m derinliğindeki kuyudan su alır - ken müvazenesini kaybetmiş ve içine düşmüştür. Hâdiseyi uzak- tan gören Ismail karısının imda » dına koşmuş ve kuyuya inip onu kurtarmak İstemiştir. Fakat bu esnada Ismallin bastığı taş parça- sı kopmuş, o da karısının yanma düşmüştür. Biraz sonra etraftan komşular karı kocayı lü olarak çıkarmışlardı Cesetleri muayene eden adliye| * doktoru Enver Karan gömülme- lerine izin vermiştir. Usküdarda da bir kaza ol - muş, Ahmet Güler adında birinin oğlu 11 yaşında Cemil Güler ku- yuya düşmüş boğulmuştur. 4 Kssıklıda Libada sokağında 5 numaralı evde oturan Cemi, bahçedeki dut ağacına çıkmış, bas tığı dal kırılınca ağacm altındaki ağgı açık kuyuya düşmüştür. Ço- cuğun babası tedarik ettiği bir çengel ile Cemili dışarı çıkarmak istemiş ise de o zamana kadar Ce- mil çoktan ölmüştür. ADLİYEDE: ii 17 Yaşında Hırsız Bir Kadın Tevkif Edildi Fatihte Kirmasti mahallesinde oturan Nazifin kızı 17 yaşında 'Tefarik evvelki gün Hüseyin is - minde bir adamla birlikte Gedik- paşada Tiyatro caddesinde kun - 'duracı Şabana ait eve girmiş ve hırsızlık ederken suç üstünde yar kalunmıştar. Dün üçüncü sulh ceza mahke - mesinde duruşmaları yapılan süç lular kabahatlerini inkâr etmişler ise de mahkeme suçu sabit gör - düğünden Tefarik'in 1 ay 20 gün suç ortağı Hüseyinin de 1 ay hap Yazan: Naci Sadullah | Keen Meclis kürsüsü lâm sözlerini söylediği günden - beri, içki düşmanlariyle muarız ları arasında şiddetli bir müca dele başladı: O kadar ki, bu bah sin alâka uyandıracağı velhminç kapılan bazı meslektaşlar; “— Içki yasak edilmeli midir edilmemeli midir?,, Sualini, koca man bir anketin mevzuu haline soktular, Eğer aramızda, “İçkiye müp - telâ olmak,, hastalığına tutulan » lar çoğalıyorsa, bunun önüne ge; menin çaresi, bir yasak kanunu çıkarmak değildir: Çünkü her - hangi bir hastalığı olduğu gibi içki iptilâsmı tedavi | edebilecek i ısak,, değildir. Bunun maki '— Bundan böyle, kızamığa, kızıla, vereme, frengiye, boğ. lemenin çare- si, - her içtimai hastalık karşısın- da olduğu gibi - onu doğuran se- bepleri ortadan kaldırınaktır. Ve bence, içki iptilâsmı çoğaltan sa- yısız sebeplerin en başında, içi içmeden eğlenme imkânların a: bığı gelmektedir. Ve icki, bu azl hık yüzünden doğan kötü iptilâlad Tın en az zararlışıdır. Eroin ipli, sma, kokain iplilâsma, morfin, €$ rar,eve kumar iptilâsına göre, iç- kilerin en keskinini bile, faydalı bir ilâç sayabiliriz. Bu şartlar içinde, şarap, kon- yak, votka, veya rakı şişesine ilânı harp edersek, kılıcını çekip elek - lere meydan okuyan Hoca Nssred dinden ne farkımız kalır? İçki iptilâsmı yayan telkinkâr müessirler arasında, edebiyatı - mızın, ve musikimizin rolünli de unutmamak o mecburiyetimdeyiz. nefis sâkinameler, ve şarabiyelerle dolmuş bulman ve her gün, her gece, en müessir 50$ lerden; “Ehli aşkın neşvegâbi Küşel meye hanedir?., “Kurdu meclisi âşıkan meyhanede, “Uçan kuslar kebap ola, akan sum sine karar vermiş ikisini de der hal'tevkif etmiştir. Kasa Hırsızları — Sultanhama mmda Menaşi hanında Moize ait 52 numaralı yazıhaneye girerek kasayı kırmak ve içindeki bin kü sur lirayı aşırmaktan suçlu han odabaşısı Yusuf ile karısı Aliye, kahveci Mehmet ve karısı F'atma duruşmalarına dün asliye ü- güncü ceza mahkemesinde başlan maıştur. Bunlardan üçü suçu inkâr et- mişler, yalnız Aliye, gece yazıha- neye girdiklerini ve kasayı balta ile kırıp paraları aldıklarını etmiştir. Mahkeme noksan şı lerin celbi için başka güne hıra- kılmıştır. Mahküm Oldu — Bursalı bir soför evli olduğu halde bundan bir müddet evvel İstanbula ge- j Jar şarap als, meyhaneler meskeni ola. kabilinden binlerce güfte dinli « yen, üstelik te senelerdemberi şa“ irlerinden: “İç bâde güzel sev var ise akli şe urun — Dünya var imiş ya ki, yok olmuş ne umurun?,. şeklinde nasihatler almiş bulu « nan vatandaşlar karssına kuru bir “içki yasağı, ile dikilmek, bir nehrin seyrini, fermanla değiştire mek istemekten farksızdır! Öğretmen Subaylar Hakkında Yeni Bir Kanun Lâyihası Ankara, 7 (TAN Muhabirine lerek Asiye adında bir kadınla gayri meşru bir sekildö Yasama- öa başlamıştır, Şoförün Bursa- da otüran esi bunu haber alarak dün sabah İstanbula gelmis ve zabıtaya kocasını sikâyet etmiş- tir. Bu ihbar üzerine cürmü - meşhut yapılmış ve evli şoför Asiye ile fena bir vaziyette ye- kalarmıştır, * Yapılan mubakeme sonunda şoförle Asiye üçer ay hapse mah- küm olmuşlardır. Almanya İle Ticari Münasebatımız Almanya ile aramızda yapılan 10 buçuk milyon liralık ticaret an laşmasının tatbikine başlar» uştır. Dün bu anlaşmaya göre, ilk par #i olarak 110 bin liralık tütün gön derilmiştir, Bu tütünlere muka - bil Almanyadan bir makine, ye - dek âlet, tıbbi ecza gelecektir, Ithalât tacirleri, bu mallar üze- rine siparişlere başlamıştır. Tuhafiye Mağazaları Tasnif Ediliyor Fiyatları mürakabe komisyonu, | tuhafiye eşyasının toptan satışlar da yüzde 20, perakende satışlar-| du da yüzde 25 kârla satılmasına | karar vermişti. Tuhafiye mağa - zalarından bazıları perakendeci ol | duğunu iddia ederek yüzde 25 klirla mal satmıya başlamışlardır. Fiyatları mürakabe bürosu tuha- iye mağazalarını toptan ve pera- kendeci diye bir tasnife tabi tut- mıya karar vermiştir. den) — Devlet baremi Kanunu” na &klenecek fıkralara dair Jâyiz ha Büvük Millet Meelisi umumi heyetine sevkolunmustur. Lâyi- ha esaslarima göre askerlik der- si okutacak o subay öğretmenler haftada dört saatten fazla ders verebileceklerdir. Subaylar lise ve orta okullarda ilâve olarak ders alan momurlara verilen fc“ rete tâbi olacaklardır. Bundan baska askeri okullarda öğretmen bulunmamasından dolayı ilâve - ten öğretmenlik vazifesi alanlar haftada dört saat kavdına tâbi tutulmıyacaklar ve kendilerine saat hesabivle verilecek tedris ücreti, rütbeleri maas tutarının üçte Ikisini tecavüz edemiyecek- tir. Lâyihaya eklenen bir madde ile bu'hükümlerin 940 mali yılın da ders okutan subav öğretmen- lere de teşmili derpis olunmuş” tur. Bina Vergilerine Yapılan Zamlar Belediye, vergilere yapılan zam dolayısiyle dün tahsil şubelerine tebligat yapmıştır. Bu tebligetta, aybaşından itibaret vergilere akar lar için buhten vergisinin üçte biri, ikametgühlara yine buhrar vergisinin altıda biri nisbetinde müdafaa vergisi ilâvesi ve tah * silâtm bu suretle yapılması bildir rilmektedir. e Likör Fabrikası Lâğvedildi Meeidiyeköyündeki Likâr fab” Tikası lâğvedilerek Bomonti fab” Pikasına devrolunmuştur. Likör fabrikası müdürü Hikmet Tekir- dağ Şarap fabrikası müdürlüğüne tayin olunmuştur. m»... RIA LİZRL ŞE O DIM