12 Haziran 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

12 Haziran 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Mi | ; | 2 Dil r : a i “Dil Islah Veya Tasfiye Olunmaz, Oi i Bilâkis Muhifin Kültür Seviyesiyle İ Tevazün Ederek Kendi Kendini Islah Eder,, Meselesinde Ters Anlayışlar ME Aİ Yazan: Ş$. GÜLLÜOĞLU Gön günlerde gazetelerimiz gene dil meselesi üzerinde uzun uzadıya yazılar neşrstmiye başladılar. Bu yazlarda serdedi - len fikirler şunu gösteriyor, ki, davanın esası henüz bazı kalem erbabınca anlaşılamamıştır. Bu arada, Cümhuriyot gazete- sinde Pr. Ziyaettin Fahri Fındık oğlunun dilin felsefesine taallük öden bir yazısı ile Peyami Safa - nın yazdığı tenkitler ve A. Kutsi Tecer'in Ulus gazetesinde dil hakkında yazdığı nefis fanlezi müstesna, gördüğümüz diğer ya- kendisiyle temasa gelmemişti Dil kendi varlığı içinde, mai bünyeye müvazi olarak şaf eden müstakil bir hayatiyet- tir ki, ona her türlü mudabale tecavüzün ta kendisi olur. Türk dilinin Türk inkılâbıma müvazi 0 larak inkişaf etmekte olduğu ma amdur. 15 sene evvelki türkce ile bu günkü türkçe arasurdaki k inkâr edilmez bir hekikat - tir. Ve bu hakikat dilimizin ham le helinde mükemmelleşme yolun da olduğunu isbat etmiye kâfidir. Dil ıslah veye tasfiye olunmaz, ©, bilâkis muhitin kültür sevi - yesiyle tevazün ederek kendi ken dini ıslah eder. Yoksa dili tesfi- ye edeceğiz yabancı kelimeleri kısmen veya tamamen atacağız diye dil ıslahatçılığına kalkarsak hatadan kurtulmağa çalışırken daha fazla hataya düşeriz. Dili tasfiyeye çalışırken hangi kelimeyi yabancıdıv diye araca » Bız, hangi kelimeyi daha ez ya - bancıdır diye alıkoyacağız ve bu ameliyeyi hangi ölçüye göre ya- pacağız? Yoksa tasfiye işini yap- mak için de kelimelere. kıymet takdir eden bir komisyon mu kuracağız? | e başlarken ortada in - kârı kabil olmıyan böyle bü yük bir mesele vardı. Türkçe - müz Arap ve Fars kelimeleri ile dolu idi. Bu muazzam davaya ya Fatıcı zekâ bir çıkar yol aredı ve buldu: Harf inkılâbı, Bu inkelep- tan sonra dava kökünden halle - dilmiş ve dilimizde artık yabancı kelime kalmamış demekti. Bili- mizden yabancı kelimeleri atalım veya kısmen atalım gibi bir iddia, harf inkılâbının mahiyet ve şü- mulünü anlamamaktan doğan bir endişedir. Bu inkılâp yabancı sa- yılan kelimelerin kalıbım deği frmekle ve bü yabancı kelimçle- rin delâlet ettiği mefhumları sıri bizim dile mahsus kalıplara dük- mekle şunu tasrih ve ispat etti ki, yabancı kelimeler bizim harf- lerin kurduğu kelime kalıpları- ba dökülmek suretiyle ancak bi- zim oldu. Bir misal; Arapçadaki iElhayat) kelimesiyle bizim di - imizdeki H,A,Y,A,T harflerin - den vücude gelen (Hayat) keli mesi arasında gir münasebet ver mıdır? Arapçadaki (El asker) ke- İlmesinin esası lâtincedeki (Exer- kitus) tan gelir, fakat hiçbir &- Tap bu kelimenin arapça oldu - ğundan şüphe etmez, çünkü mef hum kalıbını değiştirmiştir. Fars çadaki (Leşker) in de aslı arapça daki (asker) den geldiği halde hiçbir Itanlı bu kelimenin (arsça olduğunda tereddüt göstermez. Harf inkılâbı dilimizde hem ka- ib: hem sesi değiştirmekle ya - bancı kelimedeki yabancı şekil ve edayı ortadan kaldırmış ve bu suretle davayı kökünden haliet- miştir, ** ** B" gün sılaya giderken Ana- dolu treninde, Fransada tahsilini bitirmiş bir Suriyeli gençle yol arkadaşlığı yapıyor - duk. Elimde Falih Rıfkı Atayın o sıralarda yeni intişar etmiş Taymis kıyıları adlı kitabı vardı. Söz arasında Suriyeli, Türk di » linde mevcut kelimelerin yarısın dan fazlasının Arapça olduğunu ortaya attı, Ben de kendisine bu sözün bugün artık varit olmadı. ğını, Türkçede bir tek Arapça ke- İlmenin bile bulunmadığını kati- yetle söyledim. Adamcağız şaşır- dı ve iddiasını ispat için elimde- ki “Taymis Kıyılarını,, aldı ve açtı, karşılıklı iki sahifede müte- »ddit kelimeleri işaret ederek işte... işte diye muhtelif kelime- feri işaret etti. Suriyeliye haksız olduğunu ispat için dedim ki, su arapca olduğunu zannettiği (Ha -İlerdenberi dil diye diye ve yat) kelimesini al Dört metre u- zunluğunda bir beze iri iri yaz- dir, bunu Halebin meşhur Babrl- faraç caddesine as, sonra Ga Ha- lebin bütün arap halkını bu keli- meyi okumıya davet et, Acaba, bunu okuyacak ve anlayacak hir tek arap bulabilir misin? Suriye- İli düşündü düşündü ve teslim et ti ki, bu kelime artık arapça de- Kalıp, ses ve hattâ mâna arapçadaki aslından apayrı idi. Bu ispatı iddiada mügalata olduğunu zannetmiyelim. Dava açıktır. Harf inkılâbı dilimize ev- velâ bu kuvveti bahşetti. Yaban- cı saydığımız kelimeleri Türk kis | vesine sokarak ataptan ve Iran- dan tamamen ayırdı, ve Türk di- linin hudutları içine aldı. Biz İş- lâm âlemi dışında müstakil ve bi- ze has medeniyet ve kültür sahi- bi olduğumuzu isbat için harf in-| kılâbını yaptık. Kendimizi dün - yaya arap görüş zaviyesinden de» gil, kendi kabul ettiğimiz yepye- ni bir zaviyeden, gösterdik. Te- essüs eden yeni kisve içindeki di- limizle medeniyet ve inkılibımızı ilân ettik. Bin yaşına girmiş ve adeta birbirine mezcolmuş mev- cut kültür münasebetini kültürü- müzün istiklâli nâmına keskin hu dutlar çizerek ayırdık. Bu hudut harf inkılâbıdır. Bu davada; o ka- dar titiz davrandık ki, bizden al- dıkları kelimeleri dahi onlara hi- bc etmek suretiyle terkettik. 15 asırlık Bey'i bu kanaatle Bey ve Hanımı Bayan yaptık. *» emek ki, davanın asıl sik- let merkezi buradadır, Ya ni harf inkılâbının dilimize ge - tirdiği millileştirme ve kudret ve kuvvetini teslimden başka: * sam- iscak yol yoktur. Bin ortada atılacak kelime ve sslah edilecek bir dil.diye bir mesele yoktur. Dilimizde zinde olarak Yaşıyan ve bizim kelime kalıbına dökülmüş olan her kelimz türk- çedir ve bizimdir. Islahatçilık hususunda bize dü- şecek vazife; bu yeni kisve tçind millileşen ve mükemelleşen yük Türk dilinin bu günki içinde kanunlarını bularak sa; lam gramerini yapmaktır, Isla - hatçılık bu vedide elle tutulur Ye- el kıymet sizeder, Biz bu sahada sslahatçılık istiyotuz ve bekliyo- ruz. Bundan başka dilimizden hiçbir şikâyetimiz yoktur. Sene- bu mevzuu gelişi güzel işlemekten İ dolayı yanlış yazılar vere vere dillere destan olduk. Ziraat Bankasının İkramiyeleri Ankara, 11 (A.A.) — Türkiye Cümhuriyeti Ziraat Bankasmın 50 lira ve daha ziyade mevduat! bulunan tasarruf sahipleri için her üç ayda bir tevzi etmekte ol- duğu ikramiye kurası bugün ban- ka merkezinde iknci noter ile di- ğer alâkalılar huzurunda çekil- miştir. Kendilerine ikramiye isa- bet eden tevdiat sahiplerinden Babaeski'de İsmail Erdem 1000, Nâzilli'de Fatma Bilgen 500, İstanbulda Hatice Kaya'ya 250, Erzincanda Hüsamettin Seyhan, Boyabatta Güngör Oduncu oğlu, Zühtü, Halit Çelik, Eleni, Bo- luda Tahsin Erkan, Niğdede Hak- kı Demokan yüzer lira kazanmış- lardır, Bunlardan başka muhtelif mahallerdeki 95 cüzdan sahipleri. pe de 20 - 50 lira arasında ikra- miyeler isabet etmiştir. Yumurta Sürprimleri Azaltılacak Ankara, 11 (A.A.) — Haber al dığımıza göre hâlen mer'i sigorta zamlı terifesinin yi emti - asına mahsus sürprimi, bu nevi emtianm arzettiği taklikay kı « yasla aşırı olduğu görülerek bu emtiaya daha mutedil bir sür - prim tatbiki ticaret vekâletince muvafık görülmüş ve keyfiyet si gorta şirketlerine tebliğ edilmiş- tir. Ticaret Vekâleti tarafından ahı- nan bu tedbirin yumurta piyasa- sında tesir icra edeceğine şüphe yoktur, Bu Yıl İçinde Yol İnşaatı Yüksekkaldırım İle Taksim ve Maçka Yolları da Yapılacak Belediye fen işleri müdürlüğü kazalara bir tamim göndererek, kendilerine ayrılan tahsisata gö- re bu söne yapacakları yol inşa- atınin programını ve keşifname- lerinin hazırlanmasını İstemiştir. Adalar, Bakırköy ve Beyoğlu ka- cakları yolların isimlerini ve ke- şifnamelerini belediye fen işleri müdürlüğüne göndermiştir. Fa- kat bu keşifnamelerin matluba muvafık olmadığı görülmüş, geri iade edilmiştir. Bundan sonra ya. pılacak keşifnamelere “kaldırım” kısmı ilâve edilmiyecek, kaldırım lar yol üzerindeki binaların $a- hipleri tarafından yaptırılacak- tır. Bu suretle yapilacak yollar şunlardır: Tavukçu Fethi, Boz- kurt, Azapkapı çöp iskelesi, Me- cidiyeköy çarsı ici sokakları, Bu yolların bir kısmı parke, bir kıs- mı da katran kaplamalı şose o- zalârı kendi mıntakalarında yapa- | Yeni Bi Yurdu Bir Çocuk Acıldı Dünkü merasimde vali kordelâyı kesiyor Dün saat 17 de Çocuk Esirge-Jdiği nutukta müesseseyi nasıl me Kurumunun büyük eme sarfiyle Tophanede | Kılıçalipaşa medresesi dahilinde tesisine mu- Jacaktır. Belediye Florya yolunu ve A- bidei hürriyet - Kâğıthane yolu katran kaplama işini bu ayın 26 sında ihale edecektir. Bu ay İ- çinde Taksim kışlası yolunun Me- te caddesine bağlanan kısmı 34129, Yüksek kaldırım basamak inşaatı 9828, umumi bahçelerin kanapeleri 3347, Dolmabahçe ile Maçka arasındaki yol inşaatı 9887 liraya ihale edilmiştir. BELEDİYEDE Mısırçarşısında Yeni Tesisat Mısır çarşısının perakende Hâl haline ifrağı kararlaştırıldıktan sonra belediye, çarsıda yapılacak soğuk hava tertibatı icin bir mü- cssese ile anlaşmıştır, Bu müesse. »e Hüle yerleştirilecek esnaf mü- messilleriyle görüşmüs, mütalea. larını sormus, bir rapor hazırlı- yarak belediyeye bildirmiştir. Bu rapora göre; 16 balıkçı dük- kânımın, çatşının kapı tarafına yerleştirilmesi, dükkânlardan her iki dükkâna bir soğuk hava tesi- satr veptiması icap etmektedir. Tavukçulara ayrılacak altı dük-| kânda da kümes tertibatı, kesim | yeri ve hava değiştirme tesisatı bulunacak, kasaplara ayrılacak 14 dükkânın her birine 20 şer koyun sığacak, bu dükkânlar çengel ve tezgâh tertibatını havi olacaktır. Ayrca elğerciler için de 4 dük- kân ayrılacaktır. Belediye bu ra- poru tetkik etmektedir. Otobüs Şoförleri — Belediye bütün otobüs biletçi ve soförleri- ne mahsus yeknasak bir elbise bul etmiştir. Bu elbisenin kuma- sı kahve rengi olacaktır. Dün bir terziye bu elbiselerden 180 tane siparis verilmiştir. Bundan sonra otobüs $oför ve biletcileri ayni kumaştan bir kasketle bu elbiseyi İ giyeceklerdir. Ekmeklerin Yeni Sekilleri — Yeni tip ekmeklerin daha pişkin olması için belediye tedbirler al- mıya başlamıştır. Simdilik 475 gramlık yuvarak ekmeker de ya- Pane yel z so — mekler pişiril , Eğer bu ek- mekler mevcut ekmeklerden da- ha pişkin olursa bütün fırınlar 4735 ve 950 garmlık iki cins ek- mek imal edeceklerdir. İtlâf Edilen Hayvanlar — Bir ay içerisinde Eminöni köpek, 389 kedi iel⣠edilmiştir. Bası boş köpek ve kedilerin it- lâfına şiddetle devam edilmekte- dir. Motör Muayenesi — 19 Hazi- ran Perşembe gününden Ağus- tosun sonuna kadar Ayasofya camli önünde motörlü nakil va- srtalarının muayenesine başlana- caktır, İlk olarak doktorların kullandığı hususi arabalar, sonra taksiler, otobüs, kamyon ve kam- yonetler muayene edilecektir. Coğrafya Kongresi ive Te ei Ankara, 1 (TAN) — Birinci coğrafya kongresi komisyonları tetkiklerine devam etmektedir - ler. Bu tetkiklerin bu hafta için- de sona ereceği ve pazartesi gü - nü umumi heyetin toplanacağı baber verilmektedir. — im — — Parmaklarını -Kaptırdılar Evvelki gün Bepkoz,ikemdura fabrikası oâmelelerinden-Ahmet ve LAâtif, dikkatsizlikleri yüzün- den, biri sağ diğeri sol ellerinin baş parmaklarını makineye kap- tırarak kopartmışlardır. Arkadaşını Yaraldı Cibalide oturan Osman ve Fet- hi isimlerinde iki arkadaş arasın- da çıkan bir kavga neticesinde Fethi Osmanı biçakla sağ ayağın- i dan yaralamıştır. vaflak olduğu Çocuk Dispanseri, Gündüz Bakımevi ve Yıkama Yurdu merasimle açılmıştır. Me- rasimde Vali, Kaymakamlar, Po- Us Müdürü, cemiyet özesi ve davetliler bulunmuştur. Kurumun İstanbul merkez su- besi başkanı Fethi Erdem, söyle- k | meydana getirdiklerini anlatmış, 25.000 lira keşfi olan müessese- nin merkezden 2500 lira yardım gördüğünü, diğer masrafların halk; tarafından temin olundu- ğunu anlatmış ve yardım eden- lere teşekkür etmiştir. Bunu müteakıp Vali “Hayırlı olsun., temennisiyle kordelâyı kesmiş, önce Bakımevi, sonra da dispanser gezilmiştir. D iyarbakıra Giden Üniversite Hey'eti Döndü Gelecek Yıl Üniversite Haftası Vanda Açılacak, Heyete Talebe de Dahil Olacak Diyarbakıra giden Üniversite heyeti dün sabah şehrimize dön- müştür. Heyete riyaset eden Ü- niversite rektörü Cemil Bilsel dün gazetecilere Üniversite haf- tası münasebetiyle şu beyanatia bulunmustur: “Diyarbakır Üniversite haftası programı tamami tamamına ve muvsffakiyetle tatbik edilmiştir. Haftaya iştirak eden Üniversite- nin on iki profesörü de vazifele- rini iyi ve tamam Yapmanın İn sirahı ile dönmüşlerdir. Diyarba- kır muhiti de haftadan çok istifa. de ettiğini en salâhivetli ağızlarla ifade etmiştir. Hattâ Diyarbakır) 10 haftası ilmin şeref haftası olarak anılmıştır. “Diyarbakırda umumi konfe- ranslar için Halkevi konferans salonu tahsis edilmişti, Burasının 1200 oturacak yeri vardır. Her gün burada umumi konferanslar verildi. Salon daima dolu idi Mesleki ko tıbbi o lanları Nümune hastahanesi bi- masında ve diğerleri yine bu sa- londa münakaşalı olarak verildi. “Ben ilk tahsile Diyarbakırda başladım. Beni ilim payelerinin en yükseği olan Üniveriste pro- #esörlüğüne ulaştıran ilk hocama şükran borcumu ödedikten sonra ilk tahsilin o günkü ve bugünkü durumu arasında keyfiyet itiba- riyle bir mukayese yaptım, Kem. miyet itibariyle de gösterdim ki koca Osmanlı İmparatorluğunda ilk mektep sayısı 1914 yılında 3500, ve bugün üç mislini aşmış olarak 11 bindir. 40 bin köyümüz olduğuna göre, çocuklarımızın ancak üçle birini ookutüyoruz. Bununla beraber köy enstitüleri. nin kurulması ile Cümhuriyet hükümetinin bu işi halletme yo- luna bir plânla nasıl girdiği ma- lümdur. “Yine Diyarbakırda ifade et- tim ki İstanbula Diyarbakırdan 50 küsur yıl evvel tam 21 zünde| geldik, Bugün ayni yolu iki gün ve beş saatte aldık. Demiryolu- nun Diyarbakırda medeniyet ve emniyet götürdüğünü tebarüz et- tirdim, Ben acış nutkumu dünya. nin eski nizamı, kapanış nutku- mu da dünyanın yeni nizamı ile yaptım. Milli Şefimiz'in Büyük Millet Meclisinin bu içtima dev- resini açarken dediği gibi, Türki- ye serbesliyi ve nizamı cemet- miş nadir memleketlerden biri- dir. Bizim iç nizamımız budur. Benim kanaatime göre dünya ni- zamının esası da kurtuluş savaşı- nin ve Lausanne'lin nizamı olan istiklâl nizamdır. İstiklâl için kan dökmüş bir milletin nizamı ve İ- deali bundan başka bir söy ol maz. Başımızda bu nizamın tim- sali olan İnönü'nü bu sebeple saygı ile andığım gibi üç konfe- ransrmiz kadına ve nüfus mesele. sine taallük ettiği için sözlerimi fedakâr 'Türk anasına hitapla bi- tirdim, Ve kadınlığa fszilet ör- neği olun Bayan Mevhibe İnönü'. nün vatan hizmetine çağırma em rini övünçle andım, “Haftanın muvaffak olmasi yo» Yanda umumi müfettiş Âbidin Özmenden en büyük yardımı ve himayeyi gördük. Gerek umumi, gerek mesleki konferansların İs- tisnasız hepsinde bulundu. Müna. kaşalara iştirak etli ve bu suret- le bu konferanslara hareket ver- di.,, Üniveriste heyeti Diyarbakır- da 959 hasta muayene etmiş, mühim ameliyat o yapmıştır. Hafta bittikten sonra civardaki göçmen köylerine gidilmiş, Erga- ni bakır madeni ile Guleman krom madeni gezilmiştir. Üniversite idaresi gelecek se- ne Üniversite haftasını Van'da açacık ve profesörler heyetine bir talebe grupu da ilâve edecek- tir. Van Üniversite haftasına Maarif Vekili Hasan Âli Yöcel de gidecektir. Sömestr tatilinde Üniversite kimya talebesi de bir grup halinde Erganiye gönderi- icektir. PİYASADA: Suriye İle Ticaret Münasebatı Süriyede cereyan eden hâdi- seler üzerine, Suriye ile ticaret münasebetleri durmuştur. Ban - kalar, ticöri muamelelerde, Vi- ehy hükümeti İle yapılan ticaret anlaşmasına göre hareket etmek hususunda tereddüt etmektedir- ler, Amerikaya Vapur Gidiyor — Amerika ile aramızdaki ticâret münasebetlerini sekte Bağa) doğrudan doğruya rikaya vapur seferleri yapılacaktır. İlk olarak Sosyete Şilebe ait Bakır vapuru, Amerikaya Türk ihracat eşyası nakledecek, mukabilinde, ham deri, kauçuk, demir malze- me gibi piyasanın muhtaç oldu - ğu maddeleri getirecektir. Et Fiyatı — Bugün toplana- cak olan Fiyatları Mürakabe Ko- misyonu, et meselesi için yeni- den bir karar Ye m, kasaplık hayvan fiyatları hakkında bir fikir edinmek mak- sadiyle muayyen vilâyetlerden malüma$ toplamıştır. Komisyon, bu malümattan istifade ederek, et fiyatlarını yeniden tesbit e- decektir. Dünkü İhracat — Dün muhte. if memleketlere 294 bin liralık ihracat yapılmıştır. En ziyade Almanyaya 100 bin liralık arpa. 3000 liralık halı, Romanya ve Macâristana da deri gönderilmiş- vE. Yeni İhtikâr Vakaları Haylâyf ve Karlman | Müesseseleri de Adliyeye Verildi 1 — Bir müddet evvel Fiyat» ları Mürakabe Komisyonu me- murlarına 150 liraya satılması! icap eden daktilo makinelerini 350 liraya satan Fransova ve Versan ismindeki baba oğulun duruşması dün neticelenmiştir. Fransova ve Versan 50 şer li- ra ağır para cczası, 7 şer gün ha- pis ve dükkânlarının 15 gün ka- patılmasına mahküm edilmiştir. Bir mahkümiyet daha 2 — Manifaturacı Yako oğlu Avram, Yerli Mallar Pazarından ı metresini 63 kuruşa aldığı ve a- zami 72 kuruş 30 paraya satma- sı icap eden pamuklu kumaşı 80 kuruşa fiyat mürakabe stajyer memuru Nerimana sattığı için hakkında zabıt tutulmuştur. Meşhut suçlar kanununa tevfi. kan bakılan davada şahitler din- lenmiştir. Avram. 25 lira para cezasına, dükkânının 7 gün kapatılmasına ve “kumaşlarının müsaderesine mahküm olm , Diğer ihtikâr vakaları 3 — Haylây! şeker ve pasta müessesesinin sebepsiz olarak fi- yatlarını 3 defa arttırdığı anlaşıl- mış ve fiyat mürakabe komisyo- nu tarafından adliyeye verilmiş- tir. 4 — Karlman sahibi İtalvan tebaasından Ferdinand Karlman, Beyoğlu, İstiklâl caddesinde numarada perakende bavul ve çanta satan İstemant Çami'ğen fazla mikdarda bavul ve çanta satın almıştır. Aldığı malları vüz- de yetmiş beş kârla sattığı tes- bit edilen Karlman, ihtikâr su- çuyla adliyeye verilmiştir. 5 — Beyazıtta Okçularda sarap, rakı, gibi İnhisar maddelerini &- çık satan tinin uzun Zâ- mandanberi açık ispirto sattığı ve dalma satılması icap eden fiyattan 5 kuruş fazlası ile para aldığı anlaşılmıştır. Semsettin tevkif edilmistir. Tahkikata de- vam edilmektedir. 6 — Mahmutpaşada Leon is- minde bir manifaturacı da fazla fiyatla kumaş sal için yedi ün müddetle kapa- tılmasına karar verilmiştir. 7 — Fiyat mürakabe komis- yonu Mahmutpaşada hırdavatçı- lik yapan bir hırdavatçıyı yol malzemesi beyannamesini, beyan- name müddeti geçtikten bir haf- ta sonra verdiği için müddeiumu. miliğe teslim etmiştir. Sinemacılar Yine Zam İstiyorlar Sehrimizin birinci sınıf sine - macıları dün belediye iktisat mü- dürlüğüne müşlerek bir istida vererek sinema bilet fiyatlarına bir mikdar zam yapılmasını İs- temişlerdir. Sinemacılar, film, navlun, sigorta ve vergilerin art- tığını ileri sürmekte, localara 50 sgr, lüks koltuklara onar ve diğer mevkilere beşer kuruş zammedil- mek suretiyle zarardan kurtula- caklarını bildirmektedirler. Be- lediye iktisat müdürlüğü bu mü- racaati tetkik edecektir. Anadoluya Gidenler — Vilâ- yele sevk beyannamesi veren ve mazeretleri dolayısiyle Anadolu- ya geçemiyenlerin listesi hazir- lanmaktadır. Devlet demiryolları bu ay icinde hususi bir tren ha- zırlıyacak ve sevk beyarinamesi verip şehrimizi terkedemiyenleri tren güzergâhındanki istasvonla. ra indirecektir. Bu süretle sevki- Yat işine son verilmiş olac. tır. İnhisarlarda — Yeni kadro mu- cibince İnhisarlarda yapılmakta | olan tayin ve makillere devam €- dilmektedir. Yeni ihdas olunan umum müdür muavinliklerine henüz kimlerin tayin edildiği ma- lüm değildir. İnhisarlar idare işleri müdürü Hürrem Vekâlet İnhisarlar mü- rakabe heyeti reisiğine tayin ©- dilmiştir. Memurin müdürü Tah- sin de İnhisarlardan ayrılarak Etibank teftiş heyeti azalığına tayin olunmuştur. Yeni Vergiler İçin Talimatname Ankara, 11 (TAN) — Vekâleti, fevkalâde vaziyet do - layısiyle bazı vergi ve Tesimlere zam icrasına dair kanun lâyiha - sına ait bir talimatname hazırla- maktadır. Bu talimatnâme, önü- #nuzdeki günlerde ikmal edilerek alâkadar makamlara tevdi olu - nacaktır 12-6.941 Tarih Kitaplı Görülen Hai Yazan: Naci fer gun getirtm olduğunu unu! tini gösterseydim, bu ramımı, Hasan Ali v çık mektup yazarak dim: Çünkü benim a miyeceğim temenni | hakkuk ettirmek im) lâhiyeti, şu anda, her tan siyade onun elin mafih, bu satırların doğruya kendisine hi karşı si, bu yazıya beklediğim mâni değildir. Bu em velâ hülâsaten söyliy« tadan mutlaka kaldırı lediğim mofhumlar, 1 devrinin mekteplerin tarih kitaplarını dold tenahi kusurlardır. Bu kusurların çoğu ran sebep, tarihi dok sata bakış, onları ta) ve teşhis ediş tarzımı katlığından ibarettir. sadüten vâki olmuş yekünu haline sokmu mızın sebebi budur. misalle, ayni cinsten « nelerin cemolunmasın mânasız yeküna benz rip metice, zahiren nisbette zararsız deği kis, biz bu yüzden, istediğimiz neslin din biri ötekinden daha s3 lerle doldurmaktayız. Bugün, mekteplerd. makta bulunan tarih nın kusurlu oluşları esaslı âmillerden biri: rın esaslarını Osman luğu devrinden tevarü lunmamızdır. Her müverrih, vuk manlı,, zihniyetiyle ba satı Osmanlı şuuriyle muş, hükümlerini Os siyle vermiştir. Bunur mütekâmil bir derebe giren Osmanlı devlei ve iktsadi zu lerin man kala tutmuş Ol halk çocukları, Osma nin sayfalarında, bire şaki hüviyetiyle teşhi tir, Çünkü Osmauh bütün hürriyet kavga rer wsi sayı hiçbir şey olamazdı, F manlı İmparatorluğun lerine kafa tutmuş ola ramanları, Cümhuriye nesillerine de birer $ yetiyle tanıtmak, inku bir Imparatorluğun pi sını harikulâde zararlı sizlikle devam ettirmek içindir ki, tarihin hâdi manlı devrinde, ve davasiyle konulmuş b rikulâde sakat teşhisle riyet devrinin şuurlu niyetine göre tashih et fazla gecikmemesi far; vaziledir, Düzeltilmesi lâzım & tarihi dolduran vaka o vakalara konulan te; Bir Patrona Halil, b nalı Bedrettin, bir Kos kalenderi, Cümhuriyet rer eşkıya olarak taki zulme, esarete, zillete kafa tutmayı, bir suç $ kin etmek gafletinden çük bir hata sayılamaz Permanani Makineleri Voltajı Son günlerde 9 kadı nant makineleriyle saci dığı görülmüştür. Da kületi bu hadisele: verilmemesi için bele tezkere göndererek 70 diye talimatnamesin makinelerine sit i tatbikini istemiştir. Bu ne harekete gecen bel kine şubesi omüdürlü permanant makineler volttan 24 volta (İnc Berberler cemiyetine tir. Makinelerin 24 vo" mesi için transformatö ması tavsiye edilmist icersinde permanant m volta indirilmiyen Bert kında ceza hükümleri t cektir. Belediye mak müdürlüğü ayrıca pern kineleri kullanan bütü leri elektrik mevzuund na tâbi tutacaktır. İmti vaffak olamıyan Berb haftalık bir kurs aeilse: sonuda tekrar İmtih caktır. Kurstan sonrak da da muvaffak plan manant makinesi ku caktır.