3 Temmuz 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

3 Temmuz 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

3-7-941 İİ Lİ İlk Beş Senelik Sulama Programından Alınan Müsbet Neticeler; 50 Milyon Lira Sarfiyle Yeni Tesisat Yapmak için Hazırlanan Lâyiha Mecliste Tetkik Edilmeğe Başlanmıştır Ankara, 2 (TAN Muhabirin - i#n) — Nafıa Veki lin muhtelif mmtakalarında bir İmüddettenberi devam eden su - artık hâsl olmuş bulunmaktadır. Gediz havzasında Menemen ©- 'asına ait tesisat ile Büyük Men- resteki Porsuklu ve Kuyucak kı mlarından başka Nazilliye ka - dar olan kısmın da tesisatı bit - İniştir. Onümüzdeki hafta içinde bu mıntakalarda büyük bir merasim Yapılacak ve buradaki tarlalara istenildiği kadar su vermek müm ün olacaktır. “Mendres” in sol tarafındaki 'Gizlebey,, tesmiye olunan kıs - da tesisatı ikmal edilmiştir. İurası da suya kavuşacak olan tıntakalar arası ; Diğer taraftan Niğdede yapıl - hi su tevziatı baş- Önümüzdeki sene içinde Tar - sustan Mersine kadar olan kısmın tamamına su verilebilecektir. Bu tesisatın birkaç ay içinde ikmal edilmesine intizar olunmaktadır Gediz üzerinde bulunan Susı - ğırlık havzasındaki o Kemaip Karadere, Manyas ve Karacabey ovalarına da derhal su verilebil- mesi için büyük bir gayret sarfo lunmaktadır. Nafıa Vekâletinin elli milyon lira sarfetmek suretiyle beş sene içinde ük su tesisatları yap - mak için hazırladığı kanun İâyi - hası alâkadar enciimenlerde tei- kik olunmaktadır. Bu para ile bil hassa'orta Anadoluda büyük te - sislerin inşasına başlanacaktır. Verilen malümata göre, bu el- Wi milyon lira ile bir milyon üç yüz elli alt bin dekar bataklık kurutulacak, (1,364,000 dekar a- razi de feyezandan masun bulun durulacaktır. 5,735,000 dekar ara zi de tamamen suya kavuşmuş 0- lacaktır. Ikinci beş senelik program 1947 senesinde tamamlanacaktır, Bu suretle binlerce dönüm batak lık kurutulmak suretiyle ziraate elverişli arazi kaza ak ve bu mıntakalardaki köylüler sıtma hastalığından kurtulmuş olacak «| & lardır, | Bir Alman : Gazetesinin Makalesi "Altı Ok, Bugünkü Türk Refahının Esas Temeli . Olmuştur,, | Berlin, 2 (A. A) — Alman İsnatbuatı, Türk - Alman muahe- desinin tasdiki münasebetiyle Ulus, Cümhuriyet ve İkdam £s- zetelerinin baş makalelerini ikti- bus etmektedir. ! “Frankfurter Zeitung”, Anka- Ta muhabirinin “Altı ok” başlığı iile yazdığı bir makalesini neşre- diyor. Bu makale şu bakımdan i#lâkalıdır ki, Türkiyeyi siyasi i#naneleri olmıyan, münhasıran 2irsi ve otoriter bir memleket 0- İlurak tanıyan Alman efkâri umu Miyesine Türkiyeyi hakiki çehre- İsiyle bildirmektedir. Muharrir, Cümhuriyet Halk Partisinin vazifesini ve Türk si- Yesi hayatın seyri üzerindeki İeri tetkik eylemektedir. “olünü anlayışlı bir tarzda ifade *timekte ve dahili siyasi hamle- ih ve Cümhuriyet fikirlerinin Sariz vasıflarını çizerek millet i- * Parti arasındaki münasebet- yı Makalenin ikinci (o kısmında ürk devletinin iktisadi teşebbüs uru olarak gördüğü işi uzun iya tahlil edilmektedir. Ma Kilede deniliyor ki: “Yeni iyette bulmuştur. Ecenbi ser. pöyesinin iktisaden yutmak gay tlerine karsı mücadele etmek Meeburiyetinde kalmıştır. Türk ştisadi meselesi ancak beş s6- lik plânla halledilmiştir. Bu Din Türkiyenin sanayileştirilme SİNİ derpiş ediyordu. İşte bu su- Tetledir ki devletin murakabesi altında şirketler kurulmuştur. Bu #irketler simdi tam bir verimle Salısmaktadır. “Altı ok” bugünkü "Türk refa- €sas temeli olmuştur... Brest'e Yeni Bir Hücum Üç Alman Zırhlısının Arasına Bombalar Düştüğü Bildir yor Türkiye devleti, Türki-|” Yeyi, iktisadi bakımdan feci bir|* ME EN, i Milli Şefin Teşekkür ve Tebrikleri Ankara 2 (A.A) — Riyaseti .Cümhur umumi kâtipliğinden: Kabotaj hakkının Türk bay: rağına geçtiği günün 16 met yıl dönümü münasebetiyle yurdun her tarafından aldıkları tebrik- lerden mütehassıs olan Reisi elimhur Milli Şefimiz İsmet İnö- rü teşekkürleriyle karşılık teb- riklerinin iblağına Anadolu ajan- sını tavsit epi İstanbul, 2 (A-A.) — Denizci- ler bayramının on altıncı yıl dö- nümü münasebetiyle Münakalât Vekili Cevdet Kerim İnctdayınm Reisi Cümhur Milli Şef İsmet İ- pönüne çektiği telgrefla aldı- ğı cevap aşağıdadır; Milli Şef ve Cümhur Reisi İs- met İnönünün yüksek katına Garp cephesinde musaffer or- dularınızla kurtardığınız, Lozan sulhü ile kurduğunuz yeni Tür- kiyede, tedbir kuvvet ve temki- nin bahşettiği saadet ve intibah içinde Türk sularında kabotaj 'Türk bayrağma ve Türk çocuğu” na hak olarak kazandırdığınız de mizciler bayramının onaltıncı Yıl | ü ettiğimiz su anda Münakalit Vekâleti ailesi- ve Türk denize tâzim ve minnetlerini ve sarsıl- maz bağlılıklarını arzetmekle me sudum. Münakalât Vekili Cevdet Kerim İncedayı * B. Cevdet Kerim İncedayı Münakalât Vekili İstanbul vesile - lardan dolayı size ve temsil etti- ğiniz Vekâlet nilesiyle Türk de- nizeilerine teşekkür ve tebrikle- Timi sünartm, İsmet İnönü Amerika, "Robin Moor,, Vapuru İçin Tazminat İstiyor Nevyork, 2 (A. A.) — Vaşing- ton'dan Amerikan gazetelerine gönderilen bir telgrafa göre A- merika, son günlerde bir Alman | denizaltısı tarafından batır Robin Moor Amerika vapuru için 1 milyon dolar tazminat istemek- i,Londra 2 (AA) — “Tebliğ, | tedir. gısiliz hava kuvvetleri tarafm - BE dün gece Brest üzerine ya” Şilan taarruzda havuzda bulu net üc Alman zırhlısının arası- 44 pombalar düştüğü görülmüş - x,Sberbourr havuzları da keza ardıman €dilmiştir. Roosevelt. Yarın Bir Nutuk Söyliyecek i Londra, 2 (A. A) — Burada öğrenildiğine göre Roosevelt 4 "Temmuzda İngiliz milletine hita. ben radyoda bir nutuk söyliye- Askeri Vaziyet (Baş tarafı 1 incide) kişaflar göstermektedir. Bu üç, dört gün içindeki en mühim de: gişiklik Finlânda cephesinde har- bin başlaması, Almanların şi- malde Murmansk üzerine taarruz larıdır. İki tarafda her gün yarma, sızma çevirme gibi ha- reketlerden bahsetmekte, faka ertesi gün bu yarmaların, sız. malarını ve çevirmelerin arkasi gelmemektedir. Bu zikzaklı ilerleyiş ve geri- leisler, sark cephesindeki hat- bin hususiyetlerini tebarüz etti- ren mühim vakıalardır. Sovyet o Alman harbini vu kufla takip edebilmek için bu cephedeki harbin hususiyetlerine sit bazı noktaların bilinmesi lâ- zımdır. Bu Harbin Hususiyetleri Sovyet - Alman harbi, simdi: ye kadar tarihin kaydettiği, hat tâ bu harpte garp cephesinde ve Balkanlarda gördüğümüz harp: lere benzemez. Sark cephesi harbi tamamen bir makine har- bidir. Döğüşenler insanlar de- #il, makinelerdir. Harp tank ve tayyareler arasında cereyan et - mektedir, Onun İçin bu harp tam iyle hareket harbidir. Ata- vaktiyle tavsif ettiği gibi burada hatti harp yok, sathi | Züc harp vardır. Onun içindir ki motörize kuvvetler bazı nokta - lerda yirmi otuz kilometre iler- ledikleri halde, gerilerde harp de vam etmektedir. Bu cephede en mühim | rolü tayyareler oynamaktadır. İki ta raf da burada hava kuvvetlerini muhtelif işlerde kullanmaktadır. Sark cephesinde iki taraf da hava üstünlüğünü temin edeme- miştir. Onun için iki taraf da cephe arkasındaki şehirlere bü- yük taarruzlar yapmağa henüz imkân bulamamışlardır. Cephe- de kullanılan tayyareler evvelâ lüşmanın cephe arkasındaki mu vasala yollarını ve tecemmüle- rini dövmekte, sonra motörize kuvvetlere yol açmağa calışmak tadır. Sovyetler ilk defa olarak tayyareyi tanklara karsı kuvvetli müdafaa sil olarak kullan - maktadırlar. Garp cephesinde Alman tank kuvvetlerine karsı Fransızlar kücük toplar kullan- muşlar, fakat tayyareden istifa de edememiylerdir. Burada Sov- yetler cephe aralarından sıza- rak içeri giren tank ünitelerini topla değil tayyare hücumu ile imha etmektedir. Bunun icindir ki şimdiye kadar cepheyi y: çerilere nüfuz eden Alman meli rize kuvvetleri hiç bir yerde cepheyi yarmağa ve arkadan çe» virmeğe muvaffak olamamıslar- dır. Sovyet tankları da, hatlar: dan sızıp ileri giden motörize kuvvetlerin arkadan gelen mo- törize piyade kıtalariyle irtil tını kesmek ve bu sayede mi dafaa hattını daimi surette mu- Sn muktedir olmaktadır. ir, Sovyetler hava kuvvetlerinden asker naklinde de istifade etmek tedirler, Bunun icin ilk defa 0“ larak plânörlerden mürekkep ka tarlarla uzaklardan cepheye as- ker, mühimmat ve malzeme ta- #mağu muvaffak olmaktadırlar. Şark cephesindeki harbin hı susiyetlerinden “ biri de matöri- z6 kuvvetlerin hareket kabiliyeti sayesinde tam mânasiyle bir hat ti harp tesis edilememesidir. Al- man İsnkları bir taraftan iler erken, sağda ve solda bulunan Sovyet | tank kuvvetleri onlari çevirmekte ve bu suretle harp bir gün hattın ilerisinde, diğer gün hattın arkasında cereyan et” mekledir. Ve yine bu yüzden- dir ki iki taraf da tank bâkımın- dan büyük zayiat vermekte * ereyami Kızılordunun kay: iği tank ve tayyareleri yeni” yerine geti, den getirmeğe madığını iddia ettikleri gibi, İn giliz ve Amerikan askeri mü hassısları Almanyanın sark cephesindeki tank ve tayyare za- yiatıni uzun müddet telâfi ede - miyeceğini, ve harp bu siddetle devam ederse artık İngiltere üze- rine kâfi derecede tayyare gün dermeğe muktedir — olamıyaca- ını söylüyorlar. Cephelerde Vaziyet Dün akşama kadar gelen teb- liğlere göre şimdi şark cephesin- de beş noktada mühim harpler olmaktadır: Şimalde Murmansk cep- hesinde Almanlar bu şehri zap- tederek Sovyetlerin buz deni" zindeki yegöne limanların elde etmeğe çalışıyorlar. Buraya Fin- lândanın (şimalinden yeni kuv- vetler gönderiyorlar. Fakat bu güne kadar Kızılordunun muka- vemetini kıramamıslardır. 2 — Kare şibih ceziresinde pazar günü başlıyan taarruz he- nüz müsbet hiç bir netice verme- miştir. Hattâ bu cepheye pek yakın olan Leningrâd'ı bile bom bardiman etmeğe vakit bulama - « Alman kuv- noktadan gecerek Riga'ya var * TAN Alman - Sovyet Harbinin İlk Neticeleri (Baş tarafı 1 incide kalmayı tercih eden Finlanda, Is- veç ve İspanya gibi devletler da- i, bu harpte bitaraflıklarını ter- kederek doğrudan doğruya -Al - manyanın yanında yer almışlar- Alman - Sovyet harbi Almanyanın vücude getir - mek istediği Avrupa birliği fikri- nin tahakkukuna doğru kuvvetli bir adım atılmasına sebep olmuş tur. Bugün muhtelif milli mak - satlarla Almanyanın yanında yer alan bu devletler, yarın siyasi ve Iktisadi sahada da Almanyanın nüfuzu altına girmeyi, ve Avru - pa birliğinde Berlinin kendileri- ne tayin edeceği yeri işgal etme- yi kabul etmişler demektir. Al- manya Sovyetlere karşı açlığı harpte muvaffak olursa, Avrupa birliği fikrinin tahakkuku kolay» laşmış olacaktır, Ve o vakit Al - manya demokrasilere karşı da bütün Avrupa nimma konuşmak hakkını kazanacaktır. Fakat bu harbi kaybederse Avrupanm na- sıl bir âkibete sürükleneceğini bugünden tahmin mümkün de - ir. Sr ie Yen Almanya Japonyayı biilâ harekete getireme - miştir. On gündenberi Tokyoda, kumandanların ve erkânuharbiye reislerinin iştirakiyle aktedilen içtimalardan sonra nihayet ev - velki gün Japonyanın Çinde ihdas ettiği Nankin hükümetinin diğer mihver devletleri tarafından tas- dik edildiği haberi verildi. Şim - diye kadar mihver devjetlerinin bu emri vâkii tanımamış olmala- rn mânidar olduğu gibi, bugün durup dururken buna lüzum görmeleri de dikkate şayandır. Acaba Japonya harekete geçmek için böyle bir şart mı ileriye sür- müştür? Maamafih bu vesile ile Ingilte- Te, Amerika ve Sovyet Rusyada meşru Çin hükümeti olarak Çun- king'deki Çan-Kay-Şek hüküme - tini tanıdıklarını ve bu hükümete ellerinden gelen her yardımı ya- pacaklarını bildirmişlerdir. De - mek ki, Alman - Sovyet harbi U- zak Şarkta da cephelerin daha yazih bir surette teessüsüne ve) harbin orada da genişlemesine sebep olmuştur. * yz -Sovyet harbinin en, mühim neticelerinden bi - demokrasileri senelerdenberi fena gözle gördükleri Sovyetlere yaklaştırması olmuştur. Cham - berlain zamanında Moskova ile müzakere tesisi için aylar kay - betmekte mahzur görmiyen İngil tere bu defa emsalsiz bir süratle Sovyetlere yardıma karar ver - miş, ve bir hafta içinde Mosko - vaya askeri ve iktısadi bir heyet göndermiştir. Ötedenberi Komünizmin en bü yük düşmanı olan Amerika bile): Nazi tehlikesine karşı Moskova ile anlaşmıya razı olmuştur. Tik nazarda aklın kabul edemiyeceği bu mucize, doğrudan doğruya Alman - Sovyet harbinin netice- sidir. Bu anlaşma hem harbin seyri, hem de yarın aktedilecek sulh üzerinde faydalı tesirler tevlit e- decek derecede mühimdir. Onun için bizce bu hâdise, Almanların Avrupa birliği tesisine muvatfak olmaları kadar ve belki de on - dan fazla bir ehemmiyeti haizdir. Şimali “akaya Gönderilen İaşe Maddeleri Vaşlngton 2 (A.A.) — Hariciye müstesarı Sumner Welles. ga- zekecilere | beyanatta bulunarak .İiki Fransiz vapurunun Ameri - kadan Şimali Fran- sız müstemlekölerine gıda mad- desi götüreceğini sörlendistir. Diğer araftan Marsilyadan ay» ni günde yola çıkacak olan iki vapur da Amerikaya gelecektir. mışlardır. Kislordunun bura dan eski hudut üzerindeki ilk müdafaa hatlarına çekilmekte oldukları anlaşılmaktadır. 4 — Minsk cephesinde üç denberi devam eden siddetli mu harebeler Alman tebliğine göre beklenen neticeyi vermiş, bura” da Bialistek * mıntakasında çev- rilen Rus ordusu esir edilmiş * tir. — Luck ve Lemberg cephe sinde Sovyet ordulari bir mik- dar çekilmeğe mecbur olmus, fa- kat dört gündenberi bu cephede devam eden harp henüz netice- lenmemiştir. Cenup cephesinde. Alman - Rumen orduları bâlâ bir iler leme kaydedememişlerdir. Hülâsa şark cephesinde harp hâlâ eski Polonya ve Litvanya srazisinde cereyan (etmektedir. Sovyetler ovalnız simalde eski hudutaki ilk müdafan hatlarına çekilmislerdir.. Merkezde © vazi- yet heniz müphemı Cenupta bir değişiklik olmamıştır. Alman: Tebliği (Baş tarafı 1 incide) İ Finlanda cüzü tamları ve Al - man ordusu teşekkülleri dün Fin landanın merkez ve Şimal mınta- kalarında Sovyet hududundan ta arruza geçmişlerdir. Alman hava kuvvetleri dün de düşman kıtaları tecemmülerine pırhlı teşekküllerine ve topçu mevzilerine karşı mütemadi taar Tuzlarla ordunun hsrekâtma mü zaheret eylemiştir. Lemberg'in şarkında Minsk ci varında ve Estonyaya doğru ri- taları hava taarruzlariyle ağır ze yiata uğramışlardır. Düşmanın gerisinde münakale yolları ve bir zırhlı treni tahribedilmiştir. Keza mühim surette zayıf düş müş olan Sovyet hava küvvetle- rine karşı savaşta da yeni muvaf fakıyetler elde edilmiştir. Macar kuvvetlerine mensup te şekküller plân mücibince Karpat geçitlerinden Galiçyaya kadar İlerliyerek Alman taarruzuna ilti hak etmişlerdir . Fevkalâde tebliğ Berlin 2 (A.A.) — Alman or- duları başkumandanlığı bu ak- sam asağıdaki fevkalâde tebliği reşretmiştir: Bialistok'un şarkında cere - yan etmekte olan imha harbinin tarihi ehemmiyeti haiz kat'i bir netice verdiği gitgide daha ziyade anlaşılmaktadır. Alman yayı arkadan vurmak ve Avru- paya bolşeviklik efetini götür- mek üzere hazırlanan Sovyet orduları tarif edilmez bir her cümerçe uğramışlardır. Sarka doğru hızla ilerlemekte olan kıtalarımızn gerisinde ka- lan azim miktarda harp malze- mesinin, diğet gahsimin ve e sirlerin toplanabilmesi ve sayıl ması için belki haftalar geçe- çektir. Burada cereyan eden mu harebelerin ehemmiyeti hakkın da aşağıdaki rakkamların mü- taleasiyle bir fikir edinmek müm kündür: 22 hazirandan 1 temmuza ka- dar 5774 tank, 2330 top ve ha- va dafi topu, 4 zırhlı tren ve azim miktarda mitralyöz ve tü- fek ahrip edilmiş veya iğtinam olunmuştur. Ayni müddet içinde Sovyet hava kuvvetleri 4725 tayyare kaybetmişlerdir. Bunların 1392 si hava muharebelerinde 112 si hava batayaları tarafından ve 3221 i de yerde tahrip olunmuş- tur. Şimdiye kadar tesbit. edilebi- len esirler miktarı 160,000 den fazladır, Sovvet müdafaasinın #iddetine ve çemberden çıkmak için yaptığı çok siddetli teşeb- büslere, binaen düşmanın uğra- dığı kanlı zayiat esirlerin sayi” sından da çok fazladır. Bizim zayiatımızın yekünu çok sükür pek azdır. 6G. Wavell, Hindistan Kumandanı (Baş tarafı 1 incide) Yeni devlet nazırının göreceği vazife Londra, 2 (A. A.) — İngiliz başvekâlet dairesi tarafından Ge. neral Wavell'in Hindistan ordula.. rı başkumandanlığına ve General Avehin Leek'in de onun yerine orta şark kuvvetleri baş kuman- danlığına tayin edildiğine müte- dair olarak neşredilen tebliğde ezcümle şöyle denilmektedir: “Kral, General Sir Archibald Wavell'in Hindistan orduları baş Mik icra konseyi azalığında Gene- ral Sir Claudd Aichin Leck'i is- tihlâf etmesi ve General Auchin 'Leck'in de onun yerine orta şark başkumandanlığına tayinini tas- vip etmiştir. Bu tayinler harple alâkadar tayinler olup askeri va-| ziyetin ileride göstereceği inki- #afa tâbi bulunmaktadır... Lyttelton'un tayini de başvekâ. let tarafından neşredilen bir teb- İiğ ile şu tarzda bildirilmektedir: “Kral, Oliver Lyttelton'un dev let nazırlığıma tayinini tasvip et- miştir. Lyitelton harp kabinesi azası olacak ve harp kabinesini orta şarkta temsil edecektir. Lyt. gün | telton orta şarkta, askeri hare- kât hariç olmak üzere harbin bu mıntakada alınmasını icap ettire- ceği bütün tedbirleri harp kabi- nesi namına ittihaza salâhiyettar kılınmıştır. “İlerin başk Değişikliğin sebepleri Londra, 2 (A. A.) — Reuter as İansının siyasi muharrir) diyor ki: İngilterenin orta ;şarkta. harbi teşkilütlandırmak, isim shriettiği Aayretlerim orta şarktaki beride sumandanlığının gittik- çe artan yükünü hafifletmeyi is- tihdaf © etti; zannediyorum. Şimdi kabul edilen usul bu mın- takadaki harp teskilâtımın aske- ri ve siyasi taraflarını birbirin- den ayırmaktır. Lytfelton'a orta şarkta vazife verilmesi hüküme- tin bu mıntakanır siyasi durumu na olduğu kadar askeri vaziyeti- cat halinde bulunan düşman kr) kumandanlığında ve umumi vali. | Milet Mecisnde (Baş tarafı 1 incide) “Teşkilâtı esasiye kanunumu. Zan 85 inci maddesinde “vergiler ancak bir kanunla tarh ve cibayet olunabilir... demektedir. Arkada- sım bna istinat ediyorlar, Asker lik mükellefiyeti kanununda da yardım sözü geçiyor, bir de bü- Ba istinat ediyorlar, Müsasde bu- yurursanız askerlik mükellefiye- ti kanununun 71 inci mâddesin okuyacağım: “Hazer ve seferde 45 günden ziyade müddetle askerde bulunanların yiy kimaeleri ahaliye göre idare ve İh emin edebilecek servet ve eri bulunmundığı mukli mahalle ve köy ih ce Lebeyyün edenler deki usul ve füruğ ve zev va kır kardaşlerine günden terhirleri * halle ve köylerinde bulu re almamış ol mecburdurlar, Burada yardım nında bir de “mecburdur.. keli- mesi vardir ki bu yardımın ma- hiyetinin bir mükellefiyet oldu- #unu sarahaten ifade ediyor. Maddenin alt tarafı şöyledir: “İşbu yardımın me suretle yapıla» ğı mahalle ve köy ihtiyar me heyetlerince tesbit ve onlar le İf olunur hanelerin- ve erkek gittikleri ümet rüçsası ve mahalli belediyeler bu husu takip ve te- min ve adilâne bir suretle tatbi- kini mürakabe ile mükelleftirler. İşbu heyetlerce tesbit olunan yar dımı yapmaktan imtina edenler hakkında mezkür heyetlerin maz batası üzerine tahsili emval ka- nunu tatbik olunur... ğ Yardım mecburidir, vermiyen. ler hakkında tahsili emval kanı nu tatbik olunur. Bu gayet sarih bir mükellefiyettir. Bu kanuna istinaden ihdas edilmiş bir mü- kellefiyettir. Binaenaleyh ne teş- kilâtı esasiye kanununa, ne de bu kanuna mugayir değildir. Kabul edilen kanunlar Bu izahatı müteakip rüzünme - ye geçilmiş, Türkiyenin Budapeş te panayırına iştiraki masrafları. nı karşılamak üzere Macaristana gönderilecek 15 bin liranın tarih sırası beklemeden Türk Macar kliringinden tesviyesi | hakkında Macaristan hükümetiyle yapılan -alışmanın tasdikine ait kanun fâyihasını ikinci müzakeresini ya parak kabul eylemiştir. Meclis, Haliç vapurları işletme inhisarına sit kanun Iâyihasiyle hariçten satın alınan buharlı ve motörlü gemilerle memlekette ya pılan mümasilleri için getirilecek eşyanın gümrük resminden mu- afiyetine mütedair kanun hüküm lerinin meriyet müddetinin tem- didine ve belediyelerle bunlara bağlı müesseseler ve belediyeler bankası memuTları tekaüt sandı- ğı teşkiline ait kanun lâyihala - Tın müstaceliyet karariyle mü- zaköre ve kabul eylemiştir. Bugünkü toplantıda B. M, Mec lisi, Maliye Vekilinin talebi üze - rine Uzünköprü » imis Türk ğı haricindeki Saleyolu “kenmlarının > İşletmesi hakkındaki Okanun lâyihasının muhtelit bir encümen tarafından tetkikini tasvip eylemiş ve ikin- ci defa reye konulan çifçi malla rının korunmasına dair kanunu da kabul eylemiştir. Meclis gelecek toplantısını cu » ma günü yapacaktır. Mihver Devletleri (Baş tarafı 1 incide ; Çin, Almanya ve İtalya ile münasebatını kesti Çunking, 2 (A. A.) — Çin hü- kümeti, Almanya ve İtalyadaki büyük elçileriyle diplomatik mü- mesillerine Çine dönmek üzare telgrafla tâlimat vermiştir. Yeni vaziyet Amerikanın siyasetini değişlirmiyecek Vaşington, 2 (A. A) — Sah günkü gazeteciler toplantısında Sumner Welles beyanatta bulu- Barak, Japonyanın himaye etti ği Çin hükümetinin Almanya ve İtalya taraflarından resmen ta- Binmiş olmasının Amerika ile Ja- ponya ve Çni arasındaki münase- betlerde hiç bir değişiklik yapmı yacağını söylemiştir. Japonya kararını veriyor Tokyo, 2 (A. A.) — Neşredilen resmi bir beyannamede bildiril diğine göre bu sabah imparator nezdinde yapılan toplantıda hali- hazır vaziyet ve milli siyasete ait mühim bir kârar alınmıştır. ——————— ne de verdiği ehemmiyeti gös- *ermektedir. Geçen sene Avam Kamarasına aza seçilen Lyttel ton'un harp kabinesi azalığına ka. dar çıkması cok seri olmuştur. Lyttodlton. ticaret . nezaretinde dikkate değer bir muvaffakiyet gösteren bir iş adamıdır. - | kabil taarruzlar Sovyet Tebliği (Baş tarafı 1 incide) Murmansk istikametinde adet- çe faik düşman kuvvetlerine karsı kıtaatımız çetin surette mücadelelerine devam etmişler d Koxholm istikametinde düş man bir çok' noktalardân taa; ruza kalkarak arazimiz dabili- ne girmeğe tesebbüs (oetmistir. Tarafımızdan yapılan siddetli mukabil (o taarruzlar (o düşman büyük zayiata uğratılarak tar - dedilmiştir. Dvinek istikame lerimiz düşman piyadesine ve tanklarına karşı çetin muhare- beler vererek Alman kıtaatının #arbi Dvina mıntakasına girme- sine omümanaat etımekteğirler. Minsk istikametinde düşma - nın müteharrik kollarina kar- $i savaş devam etmektedir. Kuv vetlerimiz geniş bir mikyasta baraj ateşine İstinat ederek mu vanmak!a ve düşmana azim Zzeyiat verdiimek le kuvvet” tâbirinin ya-; suretiyle ileri harekâtını durdur maktadırlar, Lüek istikametinde kuvvetle- rimiz kuvvetli düşman teşekkül- lerinin taarruzunu durdurmuş lardır. Bu cephede bir kaç gün devam eden muharebe (esnasin da düşman insanca ve harp Je- yazım; hususunda mühim zayis- ta uğramıştır. Plân dairesinde ye aldıkları emre ittiba ederek geri çeki- len Okuvvetlerimiz Lembergi tahliye etmişlerdir. Düşürülen tayyareler Hava kuvvetlerimizin harekâtı hakkında verilen sarih malüma ta göre 30 haziranda 50 si hava muharebelerinde olmak üzere 56 Alman tayyaresi düşürülmüş- tür. Bizim kayıplarımız 17 tay yaredir. Kahraman tank soförlerimiz, topçularımız ve Sovyet piyade- si vatanımızın âlçek düşmanı- na kazşı çarpışmalarda bir cok engelleri iktham ederek, ana va- tahımızın her karış toprağı için feragati nefsle mücadele eyle - mektedir. Adetçe faik düşman kuvvetlerinin hücumuna uğrı - yan bir cüzütain düşmanın hü- cumlarımı tam bir gün tutmus” tur. Faşistler, bir çok defa hü- cuma kalkmış, fakat her de- İasında ilk mevzilerine doğru tardedilmiştir. Bir tek günde Al- manlar 50 tank kaybetmişlerdir. Piyade- eüzülamının askerleri 6 düşman tankı tahrip etmişler- dir. Bir tank dafi bataryası yak miz bir tek -muharebede.8 düş - man tankını savaş harici bi - rakmıştır. Kareli berzahı bölgelerinden birinde, bir beyaz Fin taburu hu dudumuzu geçmiştir. Bir piyade taburumuz düşmanla muharebe- ye tutuşmuş ve düşmanı geri çe kilmeye mecbur etmiştir. Düş- man üç tank kaybetmiş ve 100 kadar ölü ve yaralı vermiştir. Bu taburumuzun askerleri sar - koş bir vaziyette bulunan beş &sker esir almışlardır. Düşmana karsı (mücadelede Sovyet pilotları milletimize has cesaret ve teşebbüs kabiliyetini Röstermektedir. Alman istihbarat bürosu, bir trene yapılan ; mitralyöz hücumu esnasında Sovyet pilotlarının söz de dumdum kurşunu Kullandik- ları hakkında yalan haberler nes retmektedir. Her halde bu tah- rik haberinin hedefi Almapların bizzat kendi niyetlerini gizle - mektir, Besarabya cephesinde Rumen ve Alman Kitalarının Besarabya arazisine girmek İ- çin yaptığı bütün teşebbüsler askerlerimizin şeceat ve kuv- veti karşısında mütemadi su- rette kırılmıştır. Faşistlerin taf- rafuruş propagandasiyle sarhoş olan Hitlerin Rumen usekleri, bir yıldırım darbesi gibi Besa” rabyada Alman kıtalarını takip edeceklerini o ümit ediyorlardı. Fakat Rumen generalleri Hitler tarafından acı surette aldatılmış” tır. Alman subavları, Rumenle- ri, cel kendi cüzütamları - nan önünde muhakkak bir ölüme sürmektedirler. Faşistler, ma- neviyatı kırılmış Rumen asker” lerinin sırtına çevrilmiş mitral- yözlerle bunları tehdit etmekte- dir. Tanrruzlarda, Alman mit- ralyözleri Rumen unsurlarını takip eylemektedir. Kolkhoz köylüleri tarlalarda tam bir feragatinefsle çalışıp ha- sadı mükemmel surette yapmak la ve devlete karşı taahhütleri ni zamanından €vvel ifa etmekle faşist sürülerini ezmek İcin kızılorduya yardım eylemekte- dir. Fabrikalarda da vaziyet ayni. dir. Köstence bombalandı Moskova, 2 (A.A,) — Sovyet tsyvarelerinin bir Rumen li“ manı olan Köstenceyi yeniden bombardıman ettikleri bildiril- mektedir. Secilen hedeflere a- tılan bombaların bu hedeflere i- sabet ettikleri görülmüştür.