10 Temmuz 1941 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

10 Temmuz 1941 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

iii ALA İLİN Kızılay Cemiyeti Hesabatındaki Ihtilâs Ankara, 9 (TAN Muhabirin- İn) — Kızılay cemiyeti hesa- atından 45573 lira 81 kuruş ih- ilâs yaptıkları iddiasiyle bun- jan bir müddet evvel tevkif e- Mlmiş olan Kızılay lâl Sorul, vezne kâtiplerin- Sami Tipal ve muhssebe lu) Pemurlarından Şemsettin Kara- |) Tuzrak “hakkındaki davaya bu- 4 Vin Ankara ağır ceza mahkeme- li iinde başlandı. 4, Usule sit bazı müzakereler- (ii in ve maznumların ifadeleri bi- İd er birer okunduktan sonra suç- ların isticvabına baslandı. Bu sor#u ve cevaplarla İ dusustaki Mütalâaların dinlenmesi tam 5 Li Sat sürdü. 4 | Evvelâ veznedar Celâlin ifa- i okundu. Burada Kızılay te- İsi Niye fişlerinden bir kısmın İİ me kâtibi Sami tarafından İıldurulmakta olduğunu, bu iş İİ © üzerinde tahrifat yapıldığın- |) in haberdar bulunmadığını, Şendisinin bu işlerle hiçbir alâ- i #em bulunmadığım söylüyordu. İİ |, Reis, cemiyetin mutemet ve Hihsildarları olduğu halde para - Mn bir kısmının neden memur tin vamtasiyle yatırıldi- hı, buna neden lüzum görül- düğünü sordu. Veznedar, tahsildarların dai- Ma dairede bulunmadıklarını, işlerle de mesgul bulun - , daireden herhangi bir || Memurun da bu işi yapabilecek hir halde olduğunu, / kendisinin | hicbir zaman cağırıp da #su parayı derhal götürüp va - kırmız, diye bir talepte bulun - li Madıfımı ve kendisine gelen | Makbuzlarda tahrifat yapıldığı Türk Grameri ,Komisyonunun “Çalışmaları .Dil Tasnifi Meselesi Hakkındaki Rapor Dün Kabul Edildi | Atkara, 9 (A.A) — Türk gra- Meri komisyonunun dünkü celse le verilen karar mucibince dil in tesnifini görüşecek komite bu sabah saat dokuzda Türk Dil urumunda toplanarak komis - e istenen İâyihayı hazırlamış Komitenin ittifakla verdiği bu kararda iltisaklı ve tasrifli ayrı- nisbi olduğu ve Türk di - İlin iltisaklı manzara gösterme- #i onda tasriflilik vasfı bulundu- Bu hakikatini o kaldırmıyacağı tesbit edilmiştir . Terim komitesi de öğleden ev Vel Türk Dil Kurumunda, öğle- 'n sonfa saat on altıya kadar il ve tarih - Coğrafya fakülte Binde toplanmış ve müzakereleri- Me devam etmiştir. Komisyon u- Mümi heyeti öğleden sonra saat Ma altıda dil ve tarih - coğrafya İakültesinde Maarif Vekili Hasan Ali Yücelin reisliğinde toplana - Tak dil tasnifi meselesine ait tali komitenin hazırladığı lâyihayı tas Vip etmiştir. Sonra fonetik bahsinin müza - keresine başlanmış ve bu bahis #trafında komisyon âzasmın ileri #ürdükleri muhtelif meseleler ko Muşularak esaslı birçok noktalar ar altına alınmıştır. Kalan bir 'iki mesele konuşulmak ve sonra Ynorfoloji bahsine geçilmek Üze- TE yarın saat on buçukta toplanıl ması ve terim komitesinin de sa bahleyin saat dokuzda çalışmaları ha başlaması kararlaşlırılarak sa at yirmi kırk beşte toplantıya son verilmiştir. “Churehill, Amerikadan Yalnız Harp Malzemesi İ » Nevyork, 9 (A, A.) — Roose- İvelt'in matbuat kâtibi Early, dün kü gazeteciler toplantısında, orta #arktaki İngiliz kuvvetlerinin ye. ni baş kumandanı General An- /ehin Leck tarafından zaferin t©- mini için mutlaka Amerikan or- dusunun yardımı icap ettiği hak. kındaki beyanalına ait kendisine sorulan bir suale cevap olarak de- mistir kiz “General Aüchin Leck'in ima fevki olan Churchill Amerikadan i yalnız harp malzemesi yardımı veznedarı| sıf: Davası Suçluların Muhakemesine- Dün Başlandı nın farkına varmadığını söyledi Müteskıben diğer suçlu Sami TTipal'in ifadesi okundu. Sami bu ifadesinde kendisinin veznedar olmadığını, ancak vezne kâtihi sfatiyle bir hesabm kavdı gibi basit işlerle meşgul olduğunu, para alıp vermek gibi işlerle hic- bir alâkası bulunmadığım ve kendisine isnat edilmek isteni- len işlerle bir münasebeti olma- dığım ve böyle bir sey yapma- dığını beyan ediyordu. Reis, bu cevapları kâfi gör - miverek Samiyi sorguya ovekti Son olarak Şemsettinin kendi- sinin masum olduğunu iddia e den ifadesi okundu. Şemsettin reisin sorduğu bir sual hakkında verdiği İzahatta zaman Ozaman kâtip Saminin kendisine gelerek tediye. emirle. rini imza ettirdiğini, fakat buna mukabil bir yerden bir para al- madığını, tarafından bankâya ve maliyeye yatırlan paraların makbuzlarının tamamen getiril. miş ve veznedara teslim edilmiş olduğunu söyledi. Mahkeme reisi, meşkük kalan birkaç noktayı o aydınlatmak maksadiyle sorgusuna devam et- ti. Ve bilhassa almadığı bir pa- ra İçin aldım. diye imza atması- nın sebeplerini araştırdı. Sem- settin kendisinin acemi bir me- mur olduğunu iddia ettikten sonra sözlerine $öyle nihayet verdi! — Bendeki kanaat, bu para- İarın yatırılmış olduğu merke- zindeydi, Vakit geciktiğinden muhake - me yarın (bugün) sast 9,30 a tâlik edildi. Fransada Yeni Kanunu Esasi Hazırlanıyor inni Kurulacak Olan Yeni Devlet Teşkilâtı Otoriter Olacak Vichy, 9 (A.A) — Devlet Sü- Tası kanunu€sasi dairesi dün Vi- chy'de ilk toplantısını Yapmış ve Fransız devletinin yeni ka- nünuesasisine ait esas prensip - leri görüşmüştür. Mareşal Petain celseye riya -! set etmiş ve uzüm bir nutuk söy- liyerek yeni kanunuesasinin a- na hatlarını şu suretle izah et- miştir: 1 — Milleti teşkil eden içti- mai unsurların kalkınması gözö- nünde bulundurularak yeni bir devlet teşkilâtı yapılacaktır. 2 Eski kanunuesasinin| İrensiz ve meşuliyetsiz siyasi bünyesinden kati surette değişik yeni bir siyasi bünye teşkil ve tarif edilecektir. 3 — Bundan böyle Fransada İdini bir akide teessüs edecektir. Mütçakıben Maresal muhtelif meselelerden bahsetmiş ve mil li inkılâptan doğecak yeni dev- Tetin otoriter ve silsilet moratibi olan bir devlet haline geleceği - ni söylemiştir. Berlin Sefirimiz Bir Ziyafet Verdi Berlin, 9 (A.A.) — Türk . Al man dostluk paktının musaddak nüshalarının teatisi merasimi mü nasebetiyle Türkiye Büyük Elçisi Hüsrev Gerede ile refikası bir öğ le ziyafeti vermişlerdir. Bu ziya fette Başvekâlet müsteşarı Meiss- ner ile Hariciye Müsteşan Weis- zaker, Türkiye Hariciye Vekâleti umumi kâtip muavini Cevat Açı- kalın, müsteşar Woerman ve refi kaları hazır bulundukları gibi AT manyanın sabık Ankara büyük el gisi Nadolny, Berlin sskeri ku - mandanı General Von Haasenve orta elçi Sehowoerbel de hazır bulunmuşlardır. sanmarıma bagi: Yunan Kralı Cenubi Afrikaya Gitti Pretoria, 9 (A.A) — Yunan Kralı Jorj Cenubl Afrikaya gel- Churchill Diyor ki: (Baş tarafı 1 İncide! isral siyasi ve sevkulceys ba | kımından birinci derecede ehem- miyetli bir hâdisedir. Bu, harbin bidayetindenberi vukua gelen çok mühim hâdiselerden birini teşkil etmektedir. Bu işğal, garp yarım küresini Nazi tehdidinden himaye etmek hususundaki ta- mamiyle Amerikan siyasetine tev fikan yapılmıştır. Ordumuzu İzlandada tutmak fikrindeyiz ve gerek İngiliz ge - rek Amerikan kuvvetlerinin he- defi ayni, yani İzlandayı müdafaa olduğundan Hitlerin bu adaya a- yak basmak hususundaki bütün teşebbüslerine mukavemet için bu kuvvetlerin fiili işbirliğinde bulunmaları pek mubtemel gö - zükmektedir. İrlendanın işgalini intaç eden Amerikan siyasetinin ikinci pren sipinin, Roosevelt ile kongrenin ve Amerikan milletinin, Büyük Britanyaya sadece mümkün olan mühimmat ve melzeme yardımın. da bulunmakla iktifa edilmiyerek bu mükimmat ve melzemenin İn- giltereye varmasını temin etmek arzusu olduğu malümdur. Bu gaye Amerika Birleşik devletle- ri reisi ile kongre ve Amerikan milleti tarafindan sarih olarak İ- lân edilmiştir. Bu, veni bir hare- ket hattıdır. Bunun bütün mesu- liyetini Amerikanın yüklenmesi Tüzımdir. Bu nokta bir tarafa bi- rakıldıktan sonra geriye kalan mesele, İzlandadaki o Amerika» kuvvetlerine deniz tarikiyle 24 man zaman yiyecek ve malzeme Röndermekten ibaret kalır. Ame. rikan menfaatlerini (o korumak maksadiyle denizaşırı hizmetler- de hulunan Amerikan kuvvetleri. ne gönderilecek bu malzemenin cok tehlikeli sulardan göçmesi lâ- zım gelecektir. Bizim de ayni de. izlerden mütemadiyen geçen vepurlarımız bulunduğu cihetle alâkadar iki memleket harp gö- milerinin birbirlerine omünasip sekilde karşılıklı yardımda bulun maları hiç şüphe yok ki elverişli olucaktır.,, Roosevelf'in sözleri Vaşington, 9 (A. A.) — Roose- velt, buğün, filiyatta, Amerik& Birlesik devletlerinin müdafaası harekâtının garp yarım küresine inhisarı hakkında her türlü kay- di ortadan kaldırmıştır. Roose- veli, gazeteciler (konferansında demiştir ki; “ Bu veya öteki Okyanusta mü. dafaa icin ehemmiyetli olmıyan noktalar vardır. Fakat diğer te- raftan garp yarım küresinin si- nırlarının biraz ötesinde kâin cok mühim olabilecek başka nokta- lar da mevcuttur, Muhayyel bir hat çizmek ve bu hattın Üzerine şamandıralar dikmek bittabi im- kânsızdır. ,, İzlandaya Amerikan kuvvetle- yi gönderilmesi bahsinde yapılan bir münakaşa esnasında Roos6- velt, Alman veya diğer bir mem- leket kuvvetlerinin İzlandayı iş- gal etmek üzere bulunduklarına dair sarih malürat alıp almadığı hakkındr sorulan bir suale bil- vasıta bir c'vap vermiştir. Roo- sevelt demiştir ki: “Filhakika bu hususta sarih su- rette cevap verebileceğimizi sa mıyorum, Fakst, harp zamanında insan kendisini hasmın yene koyar ve hasmın ne yapacağını tesbite çalışır. İnsan bazan ma- Tümat alır, bazan alamaz... Bir gazeteci, hasmın Asor ve. yahut Yeşilburun adalarını işza- İe tesebbüs etmesinin muhtemel oluy olmadığını sormuştur. Roo- sevelt, bu syale “tahminlerde bu- Junamam., diye cevap vermiş. ir. Bir kısım hava subayları silâh altına çağırıldı Nevyork, 9 (A.A) — Assoc ated Press'in Vaşingtondan öğ- yendiğine göre, sivil hayatta gör- dükleri vazifeler daha ehemmi- yetli olmıyan bütün ihtiyat hava subayları | Ağüstosa kadar silâh altına çağırılmış bulunacaklar- dır. Almanya İle İtalya | Arasında Yeni Bir Hudut Anlaşması Berlin, 9 (A.A) — Yügoslav devletinin ortadan kalkması do- layısivle dün Almanya ile İtalya arasindaki memleketin yeni ve müşterek hudutlarını tayin eden bir muahede imzalarmıştır. Yeni İtalyan - Alman hududu. ©ski Alman - İtalyan ve Yugos- lav hudutlarının telâki ettikleri noktadan başlıyarak Ziri'nin ce- rubunda bir noktaya kadar eski İtalyan Yugoslav hududunu 1a- kip etmekte ve oradan Alman, İ- talyan ve Hırvat hudutlarının il- tisak noktasına kadar gitmekte- dir. Hudut hattının kat"! olarak tesbiti icin bir Alman » İtalyan miş, Yunan ve Britanya bayrak- Tarı ile süslü bulunan Pretorin'- da tezahüratla karsılanmıstır. budut komisvonu teskil edilmis olup bü komisyon yakında mesa. isine baslıvacaktır. ( Baş tarafı 1 incide) Almanların ilerlemesine mani ol. maktadırlar, Almanların karşılaştığı güçlükler ; Londra, 9 (A.A) — “Afi, Bu hafta ilk defa olarak Almanlar si per kazmak usulüne müracaat €tmişlerdir. Filvâki buraya ge - len malümata göre, Dvina cephe sinde durdurulan Almanlar köp» rü başı tesis edinciye kadar Rus tanrruzlarına mukavemet etmek için siper kazmıya başlamışlardır. Esasen cephenin höyeti umumi - yesinde Alman tez; *i zayıflamış tir. Eksperlere göre Almanlar tah min ettiklerinden daha büyük güçlüklerle karşılaştıkları için şimdi alelâcele tamirat ve değişik likler yapmak mecburiyetinde kalmışlardır. * Berlin, 9 (A.A.) — Alman ke taları Finlandiya cephesinde kuv vetli istihkâmlar tarafından mü- dafaa edilmekte olan Salla şeh- rini işgal etmişlerdir. 16 bin İspanyol gönüllüsü Berline gitti Berns, 9 (A.A.) — “Afi,, Neue Züricher Zeitung gazetesinin Ber lin muhabirine göre, Rus cephe - sine hareket etmiş olan 16 bin Ispanyol gönüllüsü Berline gel- miştir, Bunlara General Munoz Grande kumanda etmektedir. Besarabyada Sovyetler mühim kuvvetler öne sürdüler Berlin, 8 (A.A.) — Dün Besa- rTabyada Alman kıtalarının sürat- Ji ilerleyişine mâni olmek üzere Sovyetler mühim zırhlı kuvvet - leri ileri sürmüşlerdir. Şiddetli va lerden sonra Sovyetler ge- riletilmiştir. Alman ve Rumen teşekkülleri, Sovyet artçılanma hücum etmiş- ler ve çok arazi kazanmışlardır. Cephenin bu mıntakasında Sov yetler, hiçbir zaman yerine kona mıyacak nakil vasıtaları kaybet- mişlerdir. Bundan başka Alman. lar. silâh, cephane, teçhizat ve büyük miktarda mitralyöz ve bir kaç bin esir almışlardır. Şark cephesinin şimal mınla - kasında Alman istihkâm kıtaları bataklık arazide yol yapmışlar -|di dır. Biraz sonfa da Alman kıtaları şarka doğru ilerliyebilmişlerdir. Sovyetlerin tayyare kaybı Berlin, 9 (A.A.) — Şimdiye kal dar alman malümata göre 8 tem muzda Sovyet hava kuvvetleri 128 tayyare kaybetmişlerdir. Bu yekündan 79 tanesi hava muha- Tebelerinde düşürülmüştür. 7 Temmuzda Sovyetler 201 tây yare kaybetmişlerdir. Harekâtın umumi bir bilânçosu Berlin, 9 (A.A) — Hususi muha- birimiz bildiriyor: 16 günlük Alman - Rüs harbinden sonra Alman askeri mahfillerinin mi» talialariyle alman haberlere ve cep- beye yaptığım seyahat canannda gör- düklerime istinaden umum! bir bi- lânço yapılabilir kanaatindeyim, Bu muharebe yepyeni bir mahiyet arzet- mekte olup bundan evvelki muharebe» lerle hiç bir veçhile mukayese edile- mez, Filhakika Alman o ordusu bu harpte, ilk defa olarak Rusyada si- I&bça müterekki bir düşmanla karşı laşmak mecburiyetinde kalmıştır, Ba devlet modern harbin yeni usulleriyle karşı karşıya gelmiye hazırlanmış bu» lunduğu gibi motörlü fırkalara da sa- hip bulunmaktadır, Sovyet ordusu bir çok bakımlardan Alman ordusuna benzediği gibi, ayni ihtilâlei vasfını da haizdir, Bu muha- tebede en çak hayret! mucip olan nok ta, Rün askerinin cesareti ile müdafa- ada gösterdiği maharet olmuştur. Hal. buki Finlânda harbi Rus ordusunun süratle inbilâl edeceği intibamı ver- mişti, Alman harekâtını kolaylaştıran. âmiller şunlardır? 1 — Alman askerinin muharebede» ki tecrübesi; 2 — Baskin halinde yapılan hücu- #mun tesi ertiği tefe - $ — Alman bava küvvetlerinin, duha Iyi pilotlara ve daha süratli layyarelere malik olmaktan müte- vellit bariz üstünlüğü, 4 — Alman tankların, daha mü- kemmel bir surette İmal edilmiş ol- malarından doğur teknik fatkiyeti, 5 — Ruş ordununun Polonyada İ- leri hatlarda yerleşmiş olmasından mütevellit tâbiyevi vaziyeti, Fakat Alman tefevvukunu temin eden hâkim umur, Sovyet Genelkur- msymın fafkiyetsiziiği ile Rus su- bayların . sevkülceyg âlemine ait bilgilerinin poksanlığı olmuştur. Rus orduları merkesden çok uzakta ve basım balk ile meskün rıntakalarda bulunuyordu, Messfe büyüklüğü fle srazi genişiiği Almanların işine ya- yarış ve Almanlar geniş ihata ma- pevraları yapmak için bu vasi saha- lardan istifade etmişlerdir. Alman İ- leri yürüyüşü Fransa muharebesi €s- pasmdeki yürüyüşten daha süratli olmuştur. Alman askeri makfilleri muhare- benin neticesi hakkında kati bir iti. mat beslemektedir. Bir taraftan mi- Bir Sovyet Heyeti ( Baş tarafı 1 incide) rüşmüştür, Sovyetler Birliği te- rafından Amerikaya veni sipari$- ler vermesi ihtimağnin bahis mevzuu olduğu haber alınmıstır. Umanski tafsilâta girişmeksi. zin beyanatta bulunarak nihayet müsbet ve ameli teklifler karsı- sında bulunulduğunu söylemiş. ir, Polonya ile 5. Rusya arasındaki müzakereler Londra, 9 (A.A.) — Ingiliz ma kamları, Polonya - Rusya müza- kerelerinin aldığı seyirden sarih surette memnün gözükmektedir. Müşterek düşmana karşı tek cep he kurulmasına varmak için her iki taraftan gösterilen bariz hüs- nüniyet, yeniden barışma için çok büyük bir engel teşkil eden birçok güçlüklerin, suitefehhüm lerin ve meşru şikâyetlerin orta- dan kaldıçlmasını mümkün kıl - mıştır. Polonya - Rusya barışma- sının Polonya - Çek barışması kadar geniş bir mahiyet alması muhtemel bulunm. ır. Fa- kat Ingiliz salâhiyetter mahfille- rinin fikrine göre, esas mesele, Polonya ile Sovyetler Birliği ara smda mevcut muhasamat vaziye tinin derhal nihayete ermesidir. Ve çok şükür ki, böyle bir imkân gözükmektedir. Polonya hariciye nazırı Zaleski dün öğleden sonra Eden'i ziyaret ederek İngiliz harlciyesinin tavas sutu üzerine Maiski ile başlıyan ve o zamandanberi samimi bir ha va içinde cereyan etmekte olan görüşmelerin inkişafından Ingiliz hariciye nezaretine malümat ver. miştir. (Baş tarafı 1 incide) külmesini istemiyen ve harbin Suriye ve Lübnan halkna tah - mil ettiği iştirapları azaltmak istiyen ve silâhların şerefinin kurtarılmış olduğuna keni bulu- man Fransiz hükümeti General Deniz'e muhasamatın derhal ta- tilini talep etmek | salâhiyetini vermeyi karari ar. maksatla dün Beyruttaki Ame- rika Başkonsolosu vasıtasiyle bir teşebbüs yapılmış bulunmakta - e. Churchil"'in sözleri Londra, 9 (A.A.) — Churchill, Avam Kamarasında obeyanatta bulunarak, OGeneral Deniz'in mütareke şartları talep ettiğini teyit ederek demiştir ki: “Fransız Fevkalâde Komiseri General Dentz, mütarekeyi in- taç edecek şartların müzakeresi için bize resmen müracaat etmiş. tir. Kraliyet hükümeti için bu- nun, ne kadar memnuniyet veri- el olduğunu söylemiye lüzum yoktur. Bu suretle bizi mütees- sir eden bir ihtilâfa nihayet ve - rilmiş olacaktır. Bu ihtilâf esna- sında, Fransayı müdafaa etmek maksadivle orduya gönüllü ola vale wanlan 1000 A TAN Avuş- tralyalı, İngiliz ve Hintli, Fran sız kursunlar altında ölmüş ve- va yaralanmıştır. Hitlerin zafer- leri dünvanın birçok kısımların- da birçok masum insanı böyle feci kargasalıklar icine atmıstır. Binaenaleyh bu müzakere tekli- fini iyi bir sekilde karsıladık! Süratle bir neticeye varacağımı- 7 ümit ediyoruz. Herhangi sekilde resmi bir an- lasmava varılımcıya kadar, aske- ri harekât, Hittabi hiç gevseme- den devem misrektir. Amerikanın teklifi Vasineton, 9 (A.A) — Sum- ner Welles, bucün beyanatta bu- lanarak, Amerika konsolosunun Surivede bir mütareke akdi icin İngilizlerle Fransızlar arasında ir. tibatı temin maksadiyle tavassut- ta kelamı talelif ettiğini eğye Suriyede son vaziyet Kahire, 9 (A.A) — “Tebliğ”: Surivede, kıtalarımızın Humus ve Halep istikametinde ilerleme- leri memnuniyet verici bir tarz- da devam etmektedir. him Sovyet kuvvetleri Lemberg ve Besarahya cephelerinde kımıldana - maz bir hale getirilmiş bulunurken, diğer taraftan büylik Alman tsarru- zu Sovyet sanaylirin hayati merkez- lerini ihtiva eden Leningrat ve Mos- kova mmtakalarma doğru inkişaf et- mektedir. Bu son bölgede Stalin hattı 4 Temmuzdanberi oyârümiş bulun- maktadır. Simdi Alman Kıtaları Smo- Tensk mmtakasmdn yakında rauvaf- tekiyetli ve büyük bir çevirme ha- veketini tahakkuk ettirmek Için gay- set sarfetmektedirler, Molörlü pişdar evvetleri Morkovadan 409 kilamet- re mesafede bulunmaktadır. Lenin - wat mmtakasında vaziyet o kadar sarih değildir. Fakşt burada Alman ihata hareketinin üç irtikamette in kişat ettiği anlaşılmaktadır. Minsk, Riga ve Pinlanda, Alman Genelkurmay düşmandan daha çabuk davranarak Savyet ar- dusuru en kısa bir zamanda imha etmek kararını vermiş bulunmakta - dir. Hakikatle Propagandayı Nasıl Ayırt Etmeli ? «Baş tarafı 1 incide) paganda haberleri neşretmektir. İngilizlerin Exchang ajansi ile Almanların Osccan adlı ajansı bu vazifeyi görür, Yalnız Amerikan ajansları az çok bitaraf çalışırlar ve hakikati olduğu gibi vermiye gayret eder. ler, Bunlardan bilhassa iki tane- si Associated Press ve United Press beynelmilel şöhretlerine balel getirmemek için verecek- leri haberlerin doğru olmasına fevkalâde itina ederler; Bu ajans- lar Amerikan hükümetinin kon- trolüne tâbi değildirler. Dünya- nın her tarafında kuvvetli istih. barst teşkilâtı vardir. Her haberi kaynağından tahkike çalışırlar. Bu ajansların muhabirleri doğru- luğuna kani olmadıkları haber- leri vermekten oimtina ederler. Çünkü verdiği haberin bir iki defa tekzip edildiğini gören mu- babir, isini kaybetmek tehlikesi- ne maruzdur, Bununla beraber, bu ajanslar- da da mühebirlerin şahsiyetleri, bulundukları memleket hakkım- daki görüşleri, temas ettikleri rhuhitlerin mahiyeti mühim rol oynar. Muhabir çok defa farkına varmaksızın propagandaya âlet olür. Onun için bu kabil bitersf ajans haberlerini dahi bir defa mihenk gara Yi lâzımdır. İkinci propaganda silâh da radyolardır. Filvaki Türk matbuatı yabancı radyoların pro- pagandalarından masün bulun- maktadır. Fakat Türk dinleyici yabancı radyoların tesiri altında. dır. Radyo haberlerinde ise pro- pağanda ile hakikati tefrik etmek daha güçtür. Yalnız radyolar için söylenebilecek söz şudur: Her memleket muhtelif diller. de ve bu meyanda Türkçe neşri- yat yapmaktadır. Bir yabanci radyonun Türkçe neşriyat yap- ması ancak, proparanda ihtiyacı ile ifade edilebilir. Binaenaleyh yabancı radyolardan dinlediğiniz. Bu | Türkçe neşriyatın dörtte ücü hi- tap edilen memleket ofkârı umu- miyesini zehirlemek maksadiyle hazırlanmış propazandadır. Din- leyicilerin bu yabancı radyolara pek ehemmiyet vermemeleri, din ledikleri haberlere inanmamaları tavsiyeye şayandır. Gazetelerdeki. haberlerde de hakikatle propagandayı ayırde. debilmek için okuyucunun uya- sık bulunması ve kendi kendine daima şu sualleri sorarak haberi kontrol etmesi lâzımdır: Bu ha- 'berin menşei nedir? Havadisi ve. ren hangi ajanstır? Havadis ve- rilmesinde ne gibi bir menfaat takip edilmektedir? Havadisi ve. ren merkez itimada lâyik midır? Bu sualleri yukarda verilen İ- zahat ile karşılaştırırsaniz, kendi- nizi az cok propagandanın tesi- rinden kurtarmıya muvafie” o- labilirsiniz, Birmingham Silâh Fabrikası Bombalandı ( Baş tarafı 1 incide) mouth limanındaki iaşe tesisatı- m ve Yarmouth ve Aberdeen limanlarındaki mühim hedefleri bombardıman eylemişlerdir. Bir çok büyük yangınlar, bu taar - ruzların muvaffakıyetine delil- dir. Dün öğleden sonra düşmanın Manehe sâhiline ve Alman ko- yuna karşı yaptığı taarruz te sebbüslerinde Alman avciları 11 İngiliz av favyaresini düsürmüş- ler, buna mukabil tek bir tay- yare kaybetmizlerdir. gece İngiliz savaş tay- vareleri Garbi Amanyanın muh- telif yerlerine infilâk ve yangın bombaları atmıslardır. Sivil halk arasnda bazı ölü ve yaralı var - dır. Alman gece avcıları ve ha- va dafi bataryaları taarruz eden İngiliz tavyarelerinden sekizini düsürmüşlerdir. Alman sanayi tesisatına şiddetli hücumlar Londra, 9 (A.A) — İngiliz bombardıman tayyareleri dün ge. ce Alman endüstri tesisata kar. sı ağır ve mütemerkiz bir taar- tuzla hücumlarına devam etmis- lerdir. z Hamm sehri ile demiryolu de- volarına, Münster'deki hedeflere, Bielfeld şehrinde münskale yol lerma muvaffekıyetle hücum ©- dilmiştir. Bütün bu yerlerde bü- vük yanımlar çıkarılmış ve pök çok hasarlar yapılmıstır. Baska bir tayyare teşekkülü. darbelerini Almanvanın tâ iceri- lerine kadar götüerrek Leiziz'in bir kac kilometre gerbinde mü- him bir sun'i petrol fabrikasını taarruzda bulunmuştur. o Ağır bombalarla birçok tem isabet - ler elde edilmistir. Sovyet Tebliği (Baş tarafı 1 incide) topçumuzun ve hava kuvvetleri. mizin bombardımanı ve tank cü- Zütamlarımızın mukabil hücu- mu neticesinde ağır zayiat ver- miştir. i Polotsk istikametinde Bolko- viçi civarında Garbi Dvina'nm. simal sahili üzerinde kuvvetlem- miye İeşebbüs eden düşman kı- talarına karsı şiddetli çarpışma" ler devam etmektedir. Novograd - Volinsk istikame- " tinde kıtalarımız, mühim düş- man tank cüzütamlarının bir ta- arruzunu anudane bir tarzda ge- ri püskürtmektedir. ? Beltsi civarında, kıtalarımız. düşman piyade ve tanklarına kara yeniden siddetli muhare- beler vermektedir. i Falciu civarında kıtalarımız Rumen - Alman kıtalarına karsi müteaddit mukabil hücumlarda © bulunmuşlardır. Bu mukabil hü“ cumlar neticesinde, düşman, İn- © tizamsız bir halde ve silâh ve © teçhizatmı birakarak o Prut'un ötesine püskürtülmüştür. Murmansk, oKandalaşka ve Ukta istikametlerinde, kıtaları - miz, arezimize girmiş olan mün- ferit düşman gruplariyle muha- rebeye tutuşmuslardır. Gündüz tayyarelerimiz, tayya- Te meydanlarında düşman tav yarelerine o muvaffakıyetli hü cumlar yapmıs ve düşmanım mo törlü ve zırh cüzütamlarına bir © seri darbe indirmiştir. Bugün 56 Alman tayyaresi tahrip edil - * miştir. Bizim 4 tayyaremiz ka- yıptır. Şimal filos harp gemfleri, ha- | va ve heva kuvvetleriyle işbir - liği halinde muvaffakiyet bir ihraç hareketi yapmıştır. * Hangö muntakasında, cüzütem larımıza hücuma teşebbüs eden iki düşman bölüğü, topcumuzun ve havan toplartmızın ateşiyle imha edilmiştir. Tuna filotillâsına mensup tay- yareler, Tuna üzerinde düsman hakliyatını bombardıman etmiş» Üç nakliye vapurunda infilâklar ve yangınlar müşahes de olunmustur. Almanlar garp istikametinde ricat ediyor Moskova, 9 (A A.) — Ni len bir Rus tebliğinde bildiril - ” diğine möre, “Lepel, mmtakas sında Almanlar garp istikame - tinde ricat etmektedirler. Geceki harekâi Moskora, 9. (A, A.) — 9 Temmuz sabahı neşredilen Sovyet resmi bebe ğinde bilhassa şöyle denilmektedir. Gece Ostror, Lepel ve Novograda Volinsk mmtakalarında yathim mun | harebeler cereyan etmiştir. ş Ostror mmtakısnda o krtalarımiz gece yeni kuvvefler almışlar, biz Tel yandan da büyük gece keşifleri yap- muşlardır. j Seboç mimtakasında inühim hare Kit inkişa! etmektedir, Düşman zırh: unsurları ile piyade kuvvellen ri şark istikametinde ilerlemek İçi büyük gayretler o sazfetmektedirler,. Muharebeler deraii etmektedir. Polask mmtakasında gece Ul Berkeviç etratmân zrühim muhare- Si beler cereyan etiniştir. Kılalarımız birkaç kere kıa fakaf, şiddetli mukabil taarruzlarda bulun muşlardır. Lepel (o mmtakasında krtalarıma düşmanım iki motörlü olaymı inhe ve dürt batarya ile birçok tank tap- ları tahrip etmişlerdir. Volinsk - Novograd mmtakasmân Sİ | muharebeler gece durmadan devam. etmiştir, Düşmanım molörlü ve zarhi birlikleri şark İsikainetinde Yaptık- ları giddetii taarruzlara rağmen ge püskürtülmüşlerdir. ğ Cephenin diğer bütün trentakela- sında gece mühim muharebeler Gis mamıştır, Tayyarelerimiz Ostrev, L- pel ve Volinsk - Novograd mtaka- larında düşmanm zırhlı ve moförlü unsurlarma ve düşman hava mey darlarmdaki tayyarelere tamrruz ei mişlerdir. Gece Tepal'den Bahrulsk'a ksda) uzanan mıntakalarda düşman ceres yan eden hava muharebelerinde ve yerde 69 tayyare kaybetmiştir. £Ü tsyyaremiz. kayıptır, En sarih rakamlara mazsren 7 —f Temmuşda İ02 düşman tayyarct tahrip edilmiştir. 9 sv tayyare kayıptır. Rumen petrol merkezleri tahrip edildi z radyosu. Romanya Almanya için ne kadar büyük ehemmiyeti haiz olduğunu teba- rüz ettirdikten sonra Ploesti Kö: tence petrol merkezlerinin şimdi. Sovyet tayyareleri tarafından tahrip edilmiş olduğunu söyle - yitir. i le açıldı. il yardımları dokunacak olan subenin ise başlaması burağ memnuniyet uyandırdı.