6 Şubat 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

6 Şubat 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

.... Mel, Petain Ev ? dei AN bi Ankara Evi pine esi No, 107 TAN, İSTANBU 24310, 24318, 24319 YIL — No, 2322 KURUŞ TAİ GÜNLÜK SİYASİ HALK Cümhur Reisimize Bir Kitap Gönderdi Fransız Büyük Elçisi Bu Kitabı Dün Milli Şefimize Takdim Etti Ankara, 5 (A.A) — Relsledi da Fransız büyük elçisini kabul Büyük elçi, mareşal Petain n bir kitabı takdim et rü Saracoğlu da bul imhur İsmet İnönü bugün saat 16 buyurmuşlardır. tarafından — Reisicümhurumuzu tmiştir. Bu kabulde Hariciye unmuştur. Bemokrüsülerin! Kuvvetli Tarafları Demokrasiler bütün ümitlerini u- zan bir harbe bağlamışlardır. Or- Jar harp uzadıkça kuvvetin ve ta- Hin kendilerine geçtiğine inanıyor. Yar, Onun için de şu veya bu harp cepbenindeki | çelip gecici mağlü- biyetlere ehemmiyet vermiyor ve bütün bozgunları soğuk kanlılılla karşelayabiliyorlar, Bu ümit ve besaplarmda bakir masdırlar? Mit. etlerin bu kadar uzun bir harbe tahammülleri var mıdır? Buna da zaman gösterecektir. M. Zekeriya SERTEL H'> 'başlıyalıberi demokra- siler hâlâ her tarafta zayıf inüyorlar. İki buçuk sene için “6 bütün cephelerde hep müdafa» &da kaldılar. Bugün bile Libyada ikları taarruzu sonuna ka- dar götüremediler. Uzak Şarkta ütün kara, deniz ve hava üsle tini ellerinden kaçırdılar. Böyle “Olduğu halde zaferden emin görü Biliyor, ve harbi mutlaka kazana: Saklarnı söylüyorlar. Onlara bu güveni, bu emniyeti veren aedir? ârbi kazanacaklarını neye, han- Şi kuvvete dayanarak söylüyor - Deniz, kara, ve hava harple - Yinde, ihtisası ile tanınmış i in $iliz ve Amerikalı, demokrasile- Tin muvaffakiyet uysurlarını Şu © maddede hülâsa ediyorlar: v 4k — Denizlere hâkim olan hiçbir devlet uzun bir harp yenilmemiş, denizler üzerin - kontrolü olmıyan hiçbir dev - in de şimdiye kadar harbi ka Sandığı görülmemiştir. İngiliz ve merikan donanmaları Atlantiğe imdir.er. Abluka ile Almam Yayı ünye kaynaklarından ma Püm etmişlerdir. İngiltere “e A- Merikanın elinde ise dünyu kay - Sırbistanda general Mihailoviç hareketini tenkil için şiddetli tedbirler almış olan General Nediç Bir Yeni Zelanda Kıtası Yunanistandan Firar Ederek 6. Mihailoviç Kuvvetlerine Katıldı Nevyork, 5 (A.A) — Britanova Ajans'ndan: Bu harbin en fev- kelâde hâdiselerinden biri Yuna nistana gönderilen İngiliz sefer beyeti içindeki Yeni Zelândalı müfrezelerden biri tarafından meydana getirilmiştir. Bu müf- rez£, İngiliz kuvvetlerinin Yuna nistanı tahliye ettiği sırada ora - da kalmış ve dağlarda gizlenmiş tir. Lizbondan gelen inanılır ha berlere göre, Yeni Zelândalılar Yugoslavyada general Mihailo - viç kuvvetlerine iltihaka karar vermişler ve geceleri harekete ge çerek Yunanlı kılavuzların yardı miyle nih: rp generali il€ birleşmiye muvaffak olmuşlardır. Kış mevsimi, general Mihailo- viç kuvvetlerinin hareketlerinin muvakkaten kesilmesine sebep ol mu,sa damuaileyhin şimdi Çet Dik birlikleri de dahil olmak üze re 268 bin « glak bir kuvvesi bu- lunması "tihsriyle ilkbaharda ken dinden bahsettireceği tahmin edi liyor. el Mareşal Göring Dönüyor Berlin, $ (A.A) — Romadan resmi Alman ajansına (çekilen bir telgraf göre Mareşal Goering gece yarısında biraz evvel hususi bir trenle Alman yaya hareket etmiştir. baklarının dörtte üçü mevcuttur. 'asifikte muvakkaten sarsılmış Bibi görünen deniz hâkira'yeti Pek yakında yine demokrasilerin “üne geçecektir. Amerikan tersa heleri, harp başladığı zaman İngil| tenin malik olduğu deniz kuv:| Vetinin iki mislini inşa ile meş - Kuldürler. Onun için denizler da ima müttefiklerin kontrolü altın da kalacaktır. kkk 2 — Alman harp sanayli, İn- gütereden kalkacak bom- bardıman tayyarelerinin uçuş Menzilleri içindedir. Halbuki A- Merika ve dominyonlardaki harp Sanayii her türlü tecavüzden ma- San bulunmaktadır. Demokrasile Tin elindeki harp sanayi kudre - İ, Alman sanayi kudretinin üs - Kündedir. Maginenin bu kadar 'üyük rol oynadığı bir harpte, Sanayi kudretinin üstünlüğü za - ümillerinden biri olacaktır. * 4» 3 — Alman harp sanayii âzs- mi verim haddine varmış- İt”. Halbuki demokrasilerin harp Sanayii henüz son istihsal kudre- ini kullanmıya başlamamıştır. ii sebeple Almanya harbin baş- Ngıcında kazandığı mesafeyi EF gün biraz daha kaybetmekte “ir. Harp bir, yıpratma ve yor- Ma harbi şeklini alırsa, Almanı- Yakın, İngiliz ve Amerikan harp kudreti karşısında dayanmasına — Almanya bu harpten ga- lip çıkabilmek için şimdi Ye kadar harbi bitirmiş olması İâzımdı. Fakat gerek Atlanilik, ürbinde, gerek şark cephesinde 47 Sonu Sa, 2, S0 8 ai” a dl Derne'nin Doğusunda Mihver Kıtaları İlerlemeğe Devam Edivor Bu Muvaffakıyetler Yeni Tip Tanklar Sayesinde Kazanılmış! Kahire, 5 (A.A) — “Tebliğ, Dün bütün cephelerimizde sey yar kolarımız ve keşif müfreze » lerimiz faaliyet göstermişlerdir. Hava kuvvetlerimize mensup av tayyareleri ileri kıtalarımız üze rinde devamlı uçuşlar yapmışlar ve bomba tayyarelerimiz de mü- teaddit arabaları tahrip ederek düşman kollariyle muvaffakıyet- li savaşlara tutuşmuşlardır. Mihver kuvvetleri Derne- nin doğusunda ilerliyor Berlin, 5 (A.A) — “Tebliğ, Af rika şimalinde ricat halinde bu - lunan düşman kuvvetleri Deme ilerisinde doğuya doğru takip e - dilmiştir. Savaş tayyareleri Tob- ruk batısında İngiliz kuvvetleri - ni dağıtmışlar ve düşmanın ricat yollarını bombalamışlardır. Şimdiye kadar gelen raporlar, 3500 esir, 370 zırhlı araba, 197 topun zapt veya tahrip olundu - gunu bildirmektedir. kip Sonu Sa. 2, S07 MISIRDA - Kabineyi Nahas Pş. Kuruyor Yeni Seçim Yapılması İşin Parlâmentonun Feshi ' Muhtemeldir Kahire, 5 (A.A) — Kral Fa ruk ve Velt partisi reisi Nahas Paşayı yeni kabineyi teşkile me mur etmiştir. Nahas Paşa bundan evvel de Başvekil olmuş, 1932 de Kral Fu ad'ım ölümünden sonra İngiltere Mhsır anlaşmasınm müzakereleri ni yapmıştır. Mısır siyasi mahfilleri, yeni s8- çimlerin yapılabilmesi için mec Rus Kıtaları Yeni Arazi Ele Geçirdi Harkof'un 50 Km. Şimalinde Kanlı Muharebeler Oluyor Singapur adası: Japon işgali altında buluna Johor'u ada; a Donefz'de Alman Mukavemeti Şiddetli Moskova, 5 (A.A.) — Sovyet gece tebliği: 4 şubat günü kula - larımız Laarruz hareketlerine de- vam ve birçok meskün malısileri işgal etmişlerdir. 3 şubatia top yekün 45 tayyare tahrip edilmiş- tir, Bizim kayıplarımız 5 tayyare dir. 4 şubatta Moskova civarında 7 Alman tayyaresi düşürülmüş - tür, “Alman resmi tebliği Berlin, 5 (A.A.) — Alman teb liği: Doğu cephesinde Sovyet kuvvetlerinin yaptığı müteaddit hucumlar düşmana ağır zayiat verdirilerek püskürtülmüştür. Kı talarımızın karşılık tearruzları bezi mahalli muvaffakıyetlerle başarılmıştr. Orta kesitmde bir düşman birliği sarılmış ve tahrip olunmuştur. Alman bava teşek- kinieri düşman topluluxlarına, yur üyüş halindeki kollara ve ha- va üslerine muvaffalc.yetli taar- ruz.s yapmışlardır. Smolensk ve Harkof bölgesinde muharebeler lisin feshini muhtemel telâkki et mektedirler. Kahirede nümayişler Kahire, 5 (A, A,) — Reuter Bu sabah Kahire sokakarmda Veft par- tisi Lideri Nahas Paşa lehinde bir nümayiş yapılmış ve “Yaşasın Nahaş Paşa,, sesleri yükselmiştir. Mümaileyi yeni kabineyi teşkil i- çin istişsrelerina devam etmektedir. Muvaffak olduğu takdirde, halen Nasyonelist Parti ismi altnda Veft Partisine mensup yalnız 12 özanin bulunduğu Parlimertoyu feshetmesi muhtemeldir, İngilterenin Kahire büytük elçisi A1. Lapson bir merasimde Stokholm, 5 (A.A) — Ruslar tarafmdan Smolensk bölgesinde yapılan tazyik, Almanlar! geri çekilmiyu mecbur ediyor. Ayni zamanda Timoçenkonun Harkof AZ Sonu Sa,2,Sü8 Bulgaristandan 500 Bin Kilo Mangal Kömürü Getirtiliyor Karadeniz limanlarına ihracat malı götüren motörler dönüşle - rinde mangal kömürü getirecek- lerdir. İlk parti olarak bir hafta ya kadar 500 bin kilo kömür ge- leceği haber verilmektedir. Dün muhtelif bölgelerden şeh re 19 motör mangal kömürü ve ödün gelmiştir. Bunlar kalabalık semilerdeki depo ve dükkânlura dağıtılarak satışa çıkarılmıştır Amerikan Bahriyesi İçin 26,5 Milyar Dolarlık Tahsisat Vaşington, 5.A.A) — Ayan meclisi bahriye için 28 milyar 155 milyon dolariik tahsisatı ke bul etmiştir Bu surete bu 'çtima devresinin ilk ayında harp için kabul edilen tansisât yekuru 39 milyar dolara çi&mış oluyor. İm: Za yan set ile deniz ve hava bağlı- üsleri haritede gösterilmiştir Yeni Müşteri Bulmak Sanatı Dr. GASSON DİYOR Ki: “Her tacir bu kitapta gösterdiğim usulleri tatbik etmek suretiyle bir iki sene gibi kısa bir zaman İçinde müsterile rinin adedini bir misli arttırabilir. Ben bu kitabımda size bn sanati öğretiveram... Fiyat 50 kuruş. Dİl fa Singapur'a Taarruz Dün Başladı Ada, Bütün Gece Bombalandı, Harp Limanı Yanıyor —— Asker Çıkarıldığına Dair Londrada Bir Haber Yok, Süratle Tukviye Gönderildi MALEZYA'DA; Şanghay, 5 (A.A.) — Domel As Jansı Singapura karşı yapılan u- mumi laarruzun başladığını ba « ber vermektedir . Ajans, Singapur istihkâmları « mın dünkü çarşamba günü saat 18 den itibaren Japon topçusu * nun sıkı ateşi altına aldığını bil dirmektedir. Singapur bütün gece bombardıman edildi Tokyo, 5 (A.A.) — Fecir vak « tindenberi Singapura karşı yapi- lan topçu ateşi şiddetini dört mis MH arttırmıştır. Kranj bualarya mevzileri düşman ateş açmağa muvaffak olamadan tahrip edil miştir. Ay ışığında topçu ve bâ- va kuvvetleri tarafından S'nga - purun bombardımanı bütün gece devam etmiştir. Settin cenubun» deki bir orman tutuşturulmuştur. ip Sonu Sa,2,Sü4 İlkbahar Taarruzuna Hazırlık Hitler Elde Mevcut Bütün Kuvvetlerini Muharebeye Sürmiye Karar Vermiş! Nevyork, 5 (A.A) — Seripps Howar. tzöstü gazetelerinin si- yasi muhaviriri William Philip; bazı İspanyol ve Portekiz yüksek İşehsiyetleririn. Hitlerin gelecek | taarruza elde mevcut bütün kuv lerin: âlmuğa | hazırlandığını ırdıklerini temin etmektedir Esasen maıt 1918 de de Hindex- burg bu suretle hareket etmişti. Muhuririn iddiasına göre, Hitler mihver 1942 senesinde zaferi ka- Zanimazsa hiçbir zaman kazana - İmıyacağı Kenantindedir. iitler Rirles Am-ikanın 1943 s3a3 - İsinde tam bir askeri kudrete ms lık olacağını ve garp yarım kür- resınin diğer milletlerinin yardı mi ile ye, ın.ez bir hale gele - ğini zannetmehte ve bunun İçin Ap Sonu Su, 2, S1 Am e ri ka nın Eski Sofya Elçisine Göre "Bulgarlar, Ruslara Karşı Harp Etmiyeceklerdir., Vaşington, 5 (A.A.) — Birle - şik Amerikanın Bulgaristanda! öski elçisi M. Carle, gazetecilere verdiği demeçte, hariciye hazriı M. Hull'e raporunu vermek için Vaşingtondu bulunduğunu söyle- miştir. Bulgaristan Ruslara o kadar tarattardır ki; Bulgar kıtaları Al manlarla birlikte dövüşmek için Rusyaya gönderildiği takdizde bu kıtaların kendi kendilerini boza » cakiarı muhakkaktır. Tarihte hiç tar zaman bugünkü kadar Alman yükselmemiştir, Elektrik Sarfiyatını Ankara, 5 (TAN) — Muhtelif veküâleller delege ve teknisyen « lerinden mürekkep bir komisyon, havagazi ve elektrik sarfiyatınm hakiki ihtiyaçlara hasredilmesi için bir plân hazırlamak üzere toplantılarına devam etmektedir. Haber aldığımıza göre, bu gibi ihtiyaçlar birinci, ikinci ve üçün cü derecede ehemmiyetli olmak üzere muhtelif gruplara ayrılacak ve sarfiyat ona göre yapılacaktır. Birinci grupla en mübrem ihti - Yaçlar, ikincide sanayi, üçüncü - de geri kalanlar karşılanacaktır. Bilhassa İstanbul, İzmir, An - kara şehirlerini alâkadar eden bu İsarfiyatın hakiki ihtiyaçlara ce- vap vereceği bir sırada kalöriler li binaların da nazarı dikkatten uzak tutulmıyacağı ve kalörifer- lerin muayyen saatlerde yakıl - ması bahis mevzuu olacağı tah- min edilmektedir. Lüzumsuz sar- fiyata mâni olmak için alınacak bu tedbirler sayesinde kömürden tasarruf etmek imkânı elde edile- cestir. Ayrıca elektrik santralla- rında maden kömürleri yerine Linyit yakılması da düşünülmek tedir. Ankara elektrik idaresi şimdi- den bazı tedbirler âlmiş, şehirde yanan 2400 iâmbayı 1200 Jâmba ya indirmiştir . Komisyon mesaisini bitirdikten sonra kömürle elektrik istihsal mintakalarındaki cadde tenviratı kabil olduğu kadar tahdit edilebi leceği gibi halk ve milli müda - isa ihtiyaçları için çalışan fabri 1! ka ve imalâthaneler hariç, ev, lo- kanta ve saireye gece saat 23€ kadar elektrik verilmesi ve elek- tr.kle işliyen nakil vas'talarının da bu Saatten sonra sefer tatil etmeleri muhtemelâr Bir - kaç güne kade» fasliyeteu bitirs cer olan kom svonun urır'iyacs | iğ rapor ve pılalar koordinasyon | keyeti kararın» bağilanscsktr. Bir Denizaltı Battı Londra, 5 (A.A) — Amira'lir ms kamı Triumph denizaltının gecikti lara karşı şiddetli bir kin dalgasi | ğini ve bu geminin kaybolmaş sayr'- ması lâzem geleceğini bildirmektedir, ! KÖMÜR TASARRUFU Azaltmak İçin Bazı Mıntakalarda Geceleri Saat 23 ten Sonra Cereyan Verilmemesi Muhtemel İktaast Vekili Sirer Day Atlantikte Almanlar 47,000 Tonluk 6 Vapur Daha Batırdı Berlin, S(A.A) —D.N.B.A- Jansı, Alman denizaltı gemileri- nin Birleşik Amerikanın doğu s8 hilinde yeniden topyekün 47,000 tonilâtoluk 6 vapuru batırdıkları nı ve bunlardan birinin demir cevheri yüklü 15,000 tonluk bir gemi olduğunu haber vermekte lir, * Vaşington, 5 (A.A) — Bir düş- man denizaltısı “Neshes,, petrol gemisini batırmıştır. 6400 tonilâ İtoluk olan bu gemi, 5 pusluk 4 topla ve 3 pusluk 2 topla müceh bez bulunuyordu. “Sangil,, yük gemisi de dün A- merika sahilleri açığında torpil « lenmiştir. AFP Sonu Sa,2,SüS