7 Şubat 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

7 Şubat 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

DUNYANIN EN YUSEK SAATİ MA 'G:HE-R O NN TAN Evi İSTANBUL Ankara caddesi No, 102 TELGRAF: TAN, ISTANBUL TELEFON; 24310, 24318, 24319 YEDİNCİ YIL — No, 2323 5 KURUŞ “Milâ Korunma kanununun tayız, Gelecek malümata taktır, Hâlen vekâlette mevcut lâmata göre, hususi mahkemele! tiyaç gösteren yerler pek mahduttur. Zaten bugün dahi bazı yerlerde müstakilen milli ko- ALMANYADA ESEN HAVA mm ——— Şimdiye kadar datma seri bir za- #erden ve yakm bir sulhten bah- #oden Alman devlet adamlari ve Almam. gazeteleri, şimdi millete sabır ve metanet tavsiye ediyor- Jar, Propaganda Nazırı Göebbela, Alman milletinin daha birçük fe- dakârirrlara katlanmıya hazır ol- ması lürumunu öne sürmekte, har- bin ne vakit biteceğini değil, na- 8 biteceğini düşünmek lâzım gel- diğini söylemektedir. Bu değişen Bavanm Alman mületi üzerindeki tesirleri de Berlinde bulunan ya- banet gazete muhabirlerinin yazı- larmdan anl © M. Zekeriya SERTEL Aiminvada esen havayı Füh rerin son zamanlardaki nu tuklarından, veya Alman gazete- erinin neşriyatından bir derece- Ye kadar sezmek mümkündür. Şimdiye kadar harbi 1941 yılı İğde bitireceğini söyliyen Hit » en son nutkunda harbin ne İ Vakit biteceği hakkında tahmin bulunmaktan çekinmiştir. Bu hâdiselerin onun karar ve ira- len daha kuvvetli olduğunu kabul ederek vakalara istediği is- eti vermiye müktedir olma ğını anlatmaktadır. Pilhakika Hitler 1941 yazında şark seferini irerek Avrupada harbe son ve Teceğini ve bu suretle Avrupa kı sulhe kavuşturacağını umu Yor, milletine de bunu vaadet - eklen geri durmuyordu. Fakat diseler ondan daha kuvvetli Çıktı. Alman - Sovyet harbi bit- Medi, Fazla olarak Amerika da rbe girmiş bulundu. Bu suret- Almanya, tahmin ettiğinden Şok daha uzun bir harbi göze al- Wak zorunda kaldı. Boyuna ufukta sulh gören Al Man milletinin birden böyle u- #un ve kanlı bir harp teblikesi karşı karşıya kalışı Nazi rica de, Alman matbuatının da Ağzmı değiştirdi. Şımdiye kadar ima seri bir zaferden ve yakın İr sulhten bahseden Alman dev- 16t adamları ve Alman gazeleleri, Simdi millete sabır ve metanet İâvsiye ediyorlar. Propaganda İazırı Goebbels kendi gazeiesi 0 lan “Das Releh,, de bir teviye Ak Msn milletinin daha birçok feda- ârlıklara katlanmıya hazir ol - Mesi lüzumundan bahsetmekte rbin ne vakit biteceğini değil, Nasıl biteceğini düşünmiye davet #tmektedir. Alman matbuatı da Milletin şimdiye kadar yaptığı dakârlığın kâfi gelmediğini, rbi kazanmak için daha uzun Ye acı mahrumiyetlere hazırlan- Mak lâzımgeldiğini söylemekte - ** B' değişen havanın Almun milletinde husule getirdiği tesiri de, bize Almanyadan gelen olcular ve Berlinde bulunan ya icı matbuat muhabirleri anig- İıyorlar, İsviçrede çıkân “Gazette Ö€ Lausanne,, gazetesinin Berlin Muhabiri Alman halkının ruhi hâ Sini şöyle anlatıyor: “1942 yılma girerken Alman yerine getirmek için esaslı hazırlıklarda bulun- maktayız. Bu arada hususi mahkemeler teşki- Mine ihtiyaç gösterecek derecede yerler hakkında istatistik malümatı toplama! e, işlerinin mikta- # hususi mahkeme teşkiline lüzum göstere - tek yerler varsa bu mahkemeler teşkil oluna- hükümlerini » işleri olan | sevketmek içi risat ve gerek bulunan ma r teşkiline ih- runma suçlularına bakmak üzere tayin edilmiş mahkemeler bulunmaktadır. “Vekâletin meşgul olduğu meclisin önümüzdeki devre içtimaima yetiştir. *k istediğimiz kara ve deniz ticaret kanunla riyle borçlar kanunu arasındaki ahençi temin edecek olan lâyiha vardır. Bu lâyihayı meclise kanun haline girmesi gerek fakültelerdeki ted- bazarından çok faydalı olacağı muhakkaktır... Yaptığımız tahkikata göre, vekilin beyana» tında bahsettiği şekilde hâlen hususi mahke- meler teşkiline ihtiyaç gösteren mahdut yer- ler İstanbul, İzmir, Ankara, Adana gibi birkaç büyük ticaret GÜNLÜK Korunma Davaları İçin Yeni Mahkemeler Kurulmak Üzere Bu Mahkemelere İhtiyaç Gösteren Yerler Tesbit Ediliyo Ankara, & (TAN) — Adliye Vekili Hasan Me. | memenci, Milli Korunma Kanununun Adliye Vekâletini alâkadar kısımları etrafında bugün beyanatta bulunarak şunları söylemiştir: işler arasında, hazırlamakla meşgulüz. Bunun mahkemelerin tatbikatı noktai merkezidir. SİYASİ HALK GAZETESİ 2 Sovyetlere malzeme sevkiyatının azaldığı şaylalarını tekzip eden 8, Welles Avrupaya İhraç Plânı Hazırlandı İngiltere Adaları Üs Olarak Kullanılacak Ve Plânın Tatbikine Derhal Geçilecek Pasifik'te Müttefik Kuvvetler Wavell'in Emrine Verildi (Yazısı 2 nci sayfamızda) Yeni Mısır Başvekili İş Başında Nahas Paşa İngiltere İle Olan Dostluğu İnkişaf Ettirmek Arzusunu $ildirdi Kahire, 6 (A-A.) — Yeni Mı - sir Başvekili Nahas Paşa, teşkil ettiği kabinede Hariciye ve Dühi liye Nazırlıklarımı uhdesine ala caktır. Başvekil, bugün demiştir kii “Parlamento ( feshedilecektir. Diktatörce hükmetmiyeceğiz. Fa kat serbest ve parlâmento vasıta siyle hükümet süreceğiz. Nahas Paşa, muahedenin tah - mil ettiği mecburiyetlere iki par tinin menfaatleri dairesinde sada ATP Soru Sa,12,s07 Sırp Çeteleri Belgradı Her Gece Bombalıyorlarmış | Moskova, 6 (AA) — Morkova. dan öğrenildiğine göre, Sırp çe telerinin topçusu her gece sabaha kadar Belgrad: bombalamaktıdır. Gece çeteler şehre kadar girerek Alman devriyeleriyle muharebe eğiyorlar Japon tebliğine göre, Felemenk harp gemilerine yapılan baskın Cava de- sizinde Kangeang adası açıklarındu vaku bulmuştar? Haritada muharebe- nin cereys nettiği yeri ve yeniden bombardıman edil bildirilen Su- rabaya (Cava adasınm doğusundadır) deniz üssünü garüyoruz, ( ik | ASKERİ VAZİYET | SİNGAPUR “ÖNÜNDE Mücadele Başlarken Umumi Vaziyet İngilizler Hesabına Bir Japon Baskını —— Felemenk'e Ait 4 Harp Gemisi Tahrip Edildi Singapur'da Karşılıklı Topçu Düellosu Şiddetini Arttırıyor F. HINDISTANINDA: Tokyo, 6 (A.A.) — İmparator - luk umumi karargâhı bildiriyor: Japon deniz tayyareleri, Cava de- İnizinde Kangeang adasının 50 mil cenubunda bir düşman donanma- sini tesbit etmiş ve Cava tipi İ6.670 tonluk bir Felemenk kruva- zörünü batırmış, 6350 tonluk di- ğer bir kruvazörü ağır hasara uğ rütmış, Cava tipi diğer bir Fele- menk kruvazörünü tahrip etmiş ve 7050 tonluk Marblehecd bir Amerikan kruvazörünü de keza tahrip eylemiştir. Nihayet 5000 tonluk diğer bir gemi de batırılmıştır. Bu muba- rebede Felemenk donanması, he - Et CONSTANTİN Cenevre Türkiye Mümessili Z. Saatman Sultanhamam Harkof ve Kursk'ta Rus Radyosuna Göre Alman Hattı Yarıldı Berlin, Sovyetlerin Çok Ağır Zayiat Verdiğini Söylüyor Berlin, 6 (A.A.) — Alman ordu ları başkomutanlIğmın tebliği: Doğu cephesinde Alman kuv » vetleri hava teşekküllerinin ehem miyetli desteklemesiyle düşman taarruzları ve muvaffakıyetli kar Şılık taarruzlar esnasında düşme” nsan ve malzeme bakımından âğır ozayiat © verdirmişlerdir. Kursk'un şimal doğu kesiminde mevzii bir karşılık taarruzunda 45 Sonu Su, 2. sü8 i Dün Hayvan Kesilmedi Malezya yarım adasını işgal eden Japonları; uzak doğudaki en mühim İngiliz kalesi olan Singapurdan halen 500-1500 metre genişliğinde bir kanal ayırmaktadır. Bu kanalı geçmek ve bu kaleyi de ele geçirmek için muhsrebe- sin ilk safhası, karşılıklı topçu düel- losu başlamıştır. İngilizlerin ada halindeki ba kaleyi ehemimilyetiyle mütenasip şekilde tah- kim etmiş bulundulelarını güshe yok tur, Keza ada olmak da müdafaa için coğrafyanın bağışladığı kuvvettir. Ancak bu adağı diğer adalara ve me- selâ İngilizler ordusuz ve silâhsız kal- dığı zaman dahi Almanların saldıc- maya cesaret edemedikleri Hritanya adasma veya aylardanberi hava bom- bardımanlarıma maruz kaldığı halde sapsağlam duran ve mukavemet eden Maha adasma benzetmek diğru ola- ass 2,504 tıldıktan sonra el ile boyanıyor, Winston Churchill heykelleri ve heykel şeklinde yapılan bardaklar son zamanlarda Amerikada moda halini al. #mış, Yukarki resimde, bu İşle meşgul bir imalâtkaneyi görüyoruz: Winston Churchill bardakları. furmdan çıka- Pek Ümitli Görünmüyor ( Yazan: M. Sevki YAZMAN | maz, Zira ötekilerin düşman karasiyle arasında yüzlerce millik mesafe bulun- duğu halde Singapuru Malezya ka- rasından ayıran, büyük bir nehir ge- nişliğindeki kanaldır. Ötekilerde ada- ya çıkartma yapmak için deniz harp kuvvetlerine ve nakliye gemilerine ih- tiyaç olduğu halde berikisinde hafif tekneler, sandallar, sallar, tombazlar IF Sonu; Su: S1 FRiKA CEPHESİ Mihverciler Gazale'ye Yaklaşıyor LONDRAYA GÖRE Vaziyet Müphemdir, Külli Kuvvetler Daha Karşılaşmamıştır liği: Doğu Sirensikte düşmanı takip eden Gazala çevresi isti- kametinde ilerlemektedir. 31 sonkânuna kadar tahrip veya zaptedilen İngiliz kamyonlarının İsayısı 1220 yi bulma. Berlin, 6 (A.A) — “Tebliğ Maltadaki liman tesisleri bomba lanmış ve iki İngiliz denizaltı gemisi hasara uğramıştır. İngiliz resmi tebliği Kahire, 6 (AA) — Orta şurk İn- öişiktik olmamıştır, Hava kuvvetleri. sanmışlardır. * Muhtelif gp Sonu Sa, 2, Sü Roma, 6 (A.A) — “İtalyan teb giliz tebliği: Kara vasiyetinde bir de- mir dün bilhassa muvaffakiyetler ka- noktalarda düşman muvasala batları boyunca ve men tamamen imha edilmiştir. Surabaya deniz üssü tekrar bombalandı B: 6 (A.A.) — Felemenk tebliği: İnanılır raporların bildir diğine göre, Börneoda Surarinda şehri şimdi Japonlar tarafından işgal edilmiştir. Ar Sonu Sa, 2, S03 2 Toptancı Koyun Sakladıkları İçin Adliyeye Verildi Celep ve toptancı kasaplar, köyün getirilemediği ve hayvan kesilemedi. Bİ geklinde bazı iddialar ortaya atı rak, dün perakendecilere et vermes mişlerdir. Piyatların arttırlmasi yon İlunda Mürakabe Komisyonunu yapıl. mış olsn mürsesatın reddi üzerine, bu etin hami olması dikkati Bu hususta Koordinasyon mn tatbik olunacağı ve Kür Sonu Sa, 2, SUT Habeşistan İmparatorunun İngiltereye Hediyesi Londra, & (AA) — İmparator Haile Selasie, İngiltereye, oğullarım İdan birinin komutasında bulunan bir Habeş livas sbediye etmiştir —— ——a REFİK) Moser ancak kendilerine yakışan hür kümlerini yürüttükleri zaman özü sözü bir, açık yürekli, İçtencil ve dürüsttürler. Saman altından $u yürüten iki yüzlü, arkadan vurucu mevsimler bir yana dursun... Tam sıcak bir yazı ve tam soğuk bir kışı, serin ve ılık geçen yaz ve kışlara üstün bulur ve onlardan hayırlı sayarım, Kış, kışa benzemelidir; yaz, yaza... Suratına yaz maskesi tas kıp gelen bir kış, hileli ve şüpheli bir İş yapmıya hazırlanmış gi- bidir; ona güvenmemeli; ipiyle kuyuya inmemeli; ip merdiveniyle de minareye çıkmamalı! Kışa girerken biliriz ki, kar yağacaklir; çokça da yağabilir, Böyle bir ihtimale hazırlanmış olduğumuz için ve hoşumuza gitmese bile, beklenilen! bulduğumuzdan dolayı ne şaşmak, ne de kızmak lâzımdır; lâzım olan, önceden tedbirli davranmaktır, Yaza gelince, o bize güneşli, sıcak günler ve yıl dızlı, durgun geceler getirmelidir. Geçen seneki gibi bulutlu gök- ler ve cam ardından seyredilen nemli manzaralar değil! İşte boşımızda sürekli, zorlu bir kış var.. Fakat, çok şükür, salgın hastalıklardan eser yok. Bu, azgın kışın suçunu hafifletici önemli bir sebeptir. Yağışlı, lodoslu, çipil ve çürük havaların ılk ılık sürüp gittiği, ısı derecesinin sıfırüstü sekizden aşağı düşmedi- ği nice kışlar bilirim ki, halk nezleden, öksürükten, gripten kart- İirdı: vücütler paçavraya dönerdi... Şimdi, dipdiri! Her mevsimin hakkiyle hüküm sürmesi hem daha normal bir şey oluyor, hem de insanışrı soğuktan korunmağa zorladığından sıhhat bak'mın- den daha İyi sonuçlar veriyor. Havanın zararlısı, dönek, hoppa, düzenbaz, sinsi, içten pazarlıklı olanıdır. Mevsimin iyisi aldatmaz, olduğu gibi görünür. iyilik veya Cenalık, elinden geleni açıkçası- na, mertçesine yapar Ben, sözünde duran. randeyüsüne vaktinde gelip işini bitirdikten sonra çekilip gitmesini bilen, hesibına sa dık, kin veya muhabbetinde açık, namuslu, karakterli meysim- leri severim. Böyle insanları da!