10 Şubat 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

10 Şubat 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

ie e a ik N Li e j , , AN) NE s&peLl Ecnebi 1 Sene 2300 Kr SAy 15 3Ay 800 * tAy se * Adres değiştirmek (75) Kurustur Hind Denizinin Kontrolü Meselesi Yazan: M, ANTEN İsak şarktan gelen son haberlere göre: Japonlar Singaputa karşı Uiumi taarruza geçmişler ve on İki Mat devam eden şiddetli bir ha Bombardımanından sonra adanm $ Mal kısmına asker çıkarmaya muvaf- fak olmuşlardır. r Diğer bir Londra Melgralma göre Japonlar, Pasifik müdafsasının e besices üssü olan ve General Wavellin Umumi karargibınm merkezi bulunan Cavaya karşı büyük bir taarruz hazır. tadırlar, Ba taarruz Si: ara karşı yapılAn taarrusla beraber ink'şaf #decektir. Surabaya'nın bombarâra- Bı, taarruzun mukaddemesi olarak te- Miki edilmektedir. Salâhiyettar askeri o mütehassela Tm kanaatlerine göre: Surabaya ve bi şehrin limanı olan Tanjonk - Pe- Tak Holanda Hindistannın müdafansı Ve Japonların Hint Okyanssuna açıl- Malarına mani olması bakımlarından Şok mühim bir rol oynuyacaklardır. Yine ayni mütehassıslara göre, Ja- Ponların Surabayaya (karşı tasrruzu işin bu mevkiin ileri ka- Ne geçirmeleri icap etmektedir. Bura» *, Felemenk Hindistanının en mis- tahkem bir mevkildir ve Mallı çok cen- Bâvenğir, Cavada derinliğine bir mü- “afaa hattı kurulmuştur. Madara ve Surabaya'nm arkasmıda bizzat Cava #dasınmı kuvvetli müdafaa hatları bu- lanmaktadır. Hint Okyanusunu Çin de bizindan ayıran Cava adssinmn sira İik ehemmiyetini ve bizzat Çinin dafaası bakımından kıymetini Çinli- İer de takdir ederek bu adaya Çin kuvvetlerinin gönderilmesini teklif et- Mişlerdir. Bingaparun büyük Japon taarmzuna iz me dereceye kadar ve ne kadar Saman dayanabileceği hakkında ba: tahminler yapılabilir, fakat kati #y söylenemez, Yalnız Singpur Ja- Ponların eline geçtiği takdirde dahi, Japon donanmasının -Tokyo mahdil- etinin iddialarının o zeddına olurak- Hint Okyanusunu derhal kontrolü gi- tma alamıyacağı kat'i olarak söylene- bilir, Çünkü, Cava ve Sumatra müt- teliklerin elinde bulundukça, Singa- Me uğramamak için, ba tehlikeli boğazı Aşarak Hint <aklardır, Çinin Vaziyeti : Dün Şanghay'dan şöyle bir telgraf #elmiştir; “Çung-Kingte (Birmanya Yolunun rukadderatı hakkında büyük bir endişe ve asubiyet vardır. Çin kav okyanusuna açılamıya- Maktadırlar, Bazr Çin gazeteleri, İn- Güterenin ba yolun inşasma yüz ce- De mani olduğunu ve bu mühim yolun müdafaası için kâfi gayret sürferme. diği takdirde bu yolun tamamlanmış “Olmasının bir işe yaramıyacağını yaz- Maktadırlar.., Japon hariciye nazırı, Togo'nun dün yaptığı ya beyanat da şayanı dik- kut görülmektedir; “Japonya Çin ile münasebetlerini kuvvetlendirmek için, Çindeki bütün imtiyazlarından vazgeç» Miye karar vermiştir. Sadece Çindeki Japonların menfaatlerini himaye ede- “ektir, Bİ konmuş olan otuz dokuz fabrika sahiplerine Jade edilecektir Tigal altındaki mntakalarda butunan maddeler de Çine gönderilmekte. , Mihver radyoları, Amerikanın Gin sarı ve adi ırktan saydıklarını Yaymaktadırlar, Bütün bu propaganda neşriyatınn, Ve Yapon hükümetinin aldığı bu ted. birlerin gayesinin, Çin efkârı umumi- Yesini İngilizlerin ve Amerikalıların aleyhine çevirmek ve Çin ile bir sulh Yapmak suretiyle bu memleketteki bü- Yük kuvvetlerini başka cephelerde kul imkânı temin etmek oldu Ru pek açık olarak görülmektedir. Birmanya umumi kumandanı dün Yaptığı bir beyanatta: Bazı yabancı Ptopagandalara karşı, Rangon'un ve Birmanya yolunun ber geye rağmen Yonuna kadar müdafan edileceğini Söylemek o mecburişeönde (kaldığını bildirmiştir. Kuvvetlerini, askeri ve iktisadi im- ırla mütenasip olmıyacak şekilde Sok geniş sahalara dağıtan ve şimdilik in başka- İngiltere ve Amerika Gibi iki muazzam devletle kendini ba- Sim yapan Japonyada istikbal için Gddi endişeler belirmekte olduğu hiz- Sedilmektedir, Tayland kralının Japon ile Şan - Kay - Şek'in a- Tasını balmaya memur edilmesi, Japon inin, beş senelik bir savaştan Sonra hakkından gelemediği Çin ile anlaşmaya varmak zorunda o)-! açık bir surette gönterimekte- dir, Çinin büyük (o mikdarda Tapon vvetlerini hurpalamakta devam et- ve yakm bir fatikbalda alacağı Tevazını ile Japon kuvvetlerine karşı büyük mikyasta bir taarruza Geçmek kudretini kazanabileceği çöz önüne getirilirse, | Japonyanın Çine! karşı yaptığı avansların manası onla. Wlwr, Pakat bu gibi teşebbüslerin mü. N kadreti ve birliği temsil eden Ma- Teşal San - Kay - Şek üzerinde hiç bir tesir yapmıyacağı muhakkaktır. | delesine wi Avrupanın sulh içinde yüzdüğü günlerde, Çin - Japon mücu haberler, bize dünyamın uzak bir köşesinden tâ buralara kö dar uçurulmuş, 2 karşımıza çıkmış sabun köpükleri gibi gelirdi. Belirmeleriyle sönmeleri bir olurdu Cephelerde yapılan savaşla” yan, birbirine gıt iki zihniyet arasn- daki bir bağuşmadan ibaret oldağu- au ancak ikinci cihan harbinin dün- yayı sardığı bugünlerde anlıyoruz, Ve ancak bügündür ki oÇin-Japon i lâyik olduğu ehemmiyeti kese betmiş bulunuyor, Beş senedenberi Çin diyarlarında cereyan eden harbin yarında Misir Göllerindeki mücadele bir çocuk o- yunsağı kadar basit kalır. Zira As- yanım iki sarı ırkr arasındaki bu dö- vüşmenin yapılış tarzı bir arap saçı Gibi karma karışıktır Japonlar üç senedenberi Hankow'a sıkıştırmaktadırlar, Changıha üzeti. ne mütemadi surette yapmakta ol- duklar: bücumlar ise, ancak geçen. lerde tamamiyle ortadan kaldırıl- muğtar. Bütün diğer cephelerde Çin ve Ja- ponlar bir kör dövüşüne girişmeler- dir, Meydanda ne musyyen bir barp hattı, me belli bir ordu vardır. Her Çinli, ber Japon ile, her yerde ve her tarzda mücadelededir. Çinliler bu vaziyeti şöyle hülâsa ediyorlar: *Biz balık suda yüzer gibi dövü- şüyoruz.,, Düşman onları su gibi het tarafta sarmıştır. Pakat onlar bir balık gibi bu suyun içinde yüzmekte ve yaşamaktadırlar, Bu yaşayış (tevekkül) ile el ele vermiş değildir. Kaç senedir üni. formalı ve üniformasız; | resmi ve gayri resmi; usta ve acemi bütün geteciler, açık cephe harbi yapmaya Yanaşmamış; geride | Japon irtibat hatlarını mütemadi surette taciz et- mişlerdir. Çin müdafaası, gü ha kabaca, üç era bü ğu: & (Nanlinie şeh arbisinde, sarı mebrin deltası içinde bulunan ve hali ha. xvda büyük bir kısmı Japonlar ta- rafından işgal edilmiş olan birinci ve ikinci harp sahneleri). 2 — Cerup sahil cephesi: (Bir. manya yolunun müdafan edildiği dör düncü harp sahnesi), 3 — Merkex cephesi: (Yangçe meh rinin etrafındaki araziyi ihtiva eden beşinci ve altıncı harp sahneleri). ğu ** s8 Çin ordusu, beşinci ve al. “© tncı Barp o sahnesinde cephe kurmuştur. Burada, Yangçe nehri- min, Han-İKiang nehriyle birleştiği noktada; Hankow isminde rütubetli bir çehir vardır, Bu yehir ayni za. manda, Çini şimalden cenubâ kate- derek ikiye ayıran büyük tren hat tmm da üzerindedir. İşte Nanking'in düştüğü gündenberi Japonlar bu şeli ri almak İçin uğraşmaktadırlar, Hankow'u elde eden Yangçe neh- rine de hlkim olur Beriyanda; bu nehir Çinin dahilindeki hazineleri barice akıtabilecek yene mahreç- tir.Dolaymile bu sulardaki se feri idare edenler Çinin dahili eya- ietlerine de hükmetmiş olurlar, İş te Japonların gör diktikleri Hankow #irateği bakımından böyle mühim bir sebirdir, Cenubu garbide, iki tren hattnm teliki noktasmda, Changshaw, şeh- ti yatar. Japonlar, burasını alarık Mançukuo ile cenubi Çin arasmda irtibat temin etmek emelindeydiler, Fakat $u anda Çinliler bunun isma- miyle önüne geçmiş bulunuyorlar, lar K su sa dı ** yuh seven (o Çinliyi, bugün Je- ponların (karşısına çıkan &. mansız mücdeleciye çeviren; General Chiang - Kai - Sbek olmaştur. O; elinde dünyanın en iyi mücahirlerini teşkil edebilecek milyonlarla insan bulundağu: eskin asker zeküsiyle derhal sezmiyti. Çin eskeri, günde yarım kilo pi- rinç yiyerek, aylarla | inşe azlığma Amansız. kışlarda, BABY S JAmerika tarihinin en büyük vakası... DAĞLAR JERO DİKKAT: İlk defa olarak Hakikt zam Film İunuyor. sanan “ Bu isim senelerle Chiang-Kal-Shek'e karşı dövüşen, fakat şimdi, Bu Akşam SŞİJMER Sinemasında Büyük ve Küçükleri Eğlendirecek Bir Film... 2 Saatlik Kahkaha ve Sürprizler... Dünyanın en küçük Yıldızı 3 yaşmda BÜYÜK İŞLER PEŞİNDE diğer sahne arkadaşları: UNA MERKEL - STUART ERWİN ve Nevyork'un bütün İtfaiye teşkilâti.... Bir mini mini tarafından heyecana uğratılan bütün şehir. Bu akşam için yerlerinizi evvelden aldırmız. hun yıllarla muharebesi.. Senenin en büyük harp ve aşk filmi. TİMO Preston Forster - Elen Drew - Ralpli Morgan 10 binlerce asker. Yüz binlerce lira ile yaratılan Bu Perşembe Akşamı LÂLE Sinemasında olan Çini gösterir harita 5 Senelik Çin Harbi Avrupanın sulh içinde yüzdü- günlerde başlıyan ve beş senedenberi devam eden Çin rbinde cephelerde yapılan tün savaşların, birbirine zıd iki zihniyet arasındaki bir bo ışmadan ibaret olduğunu am- cak ikinci cihan harbinin dün yayı sardığı bugünlerde anlı yoruz ve ancak bugündür ki Çin - Japon harbi lâyik oldu- ehemmiyeti kesbetmiş bu- çok sıcak tutmıyan mavi pamukludan yapılmış üniformasiyle işine devam edebilir, Ekseriyetle ayağında ayak kabısı olmadığı halde, icabmda gün- 90 kilometrelik yol yürüyebilir. 130 kuruş çibi ufak bir aylığa ka- Cesareti ve kahramanlığiyle nam alımı vik wep olan Çin ordusumun sayısız bir leri, içinde, en büyük yöhreti kı- “sekizinci yol ordusu, dür. orun kuvveti milttefiklerinden olan Gin kızıl ordasuna verilmiştir. Bugün, Hankow kitapçı dükkân ında en çok satılan kitaplı uzılordu. nasıl sekizinci yol ordu- ölda,, ve "Sekizinci yol ordusu- uh batıraları,, ininal iki eserdir. Bu kitaplar şimdiye kadar görül- memiş, işitilmemiş bir çete harbinin tasvirleri, hikâyeleriyle doludur. Bu meşhur çeteciler askeri hareketlerini kaidelere göre tanzim ediyorlar- “Düşman ilerlediği zaman biz ka- garız, "Düşman durup istirahat etmek istediği vakit, onu taciz ederiz... “Düşman bir dövüşmeye meydan vermek istemediği ozaman dörli- görür... “Düşman kaçtığı vakit biz kova- larız, Kıl orducular, hiç bir kaldeye tabi olmıyan, başıboş serseriler de- gildi. Onların da rlayete mecbur ol- iman erzakı gösterirler, Koca balık © de uyumak için çıkardığınız. > ları, ertesi giderken yerine takmız! Üzerinde yattığınız hasırı katlan yıp, yerine koyunuz! ANDY « Tekmil Amerika ordusu: KRALI Yerlilerle çevrilen Muaz- şaheser... harekâtına sahne Halka karşı n ranmız; elinizden ona yarden ediniz! Ödlnç aldığınız bütün exyayı i- ade ediniz! Köylülerle yaptığınız her torlü alış verişte namuslu olunuz! Satım aldığınız her şeyin paresım ödeyiniz! Temizliğe ehemmiyet veriniz!,, Sekizinci ordn — kumandanlarınn 4skeri sicilleri gayet parlaktır. Bu tecrübeli askerlerin bir çoğu 12-13) zik ve kibar di geldiği kümetteki yüksek mevlcilerinden çe kilmiş, kawvetli şabsiyetlerdir. lar General Chiang-Ka'-Shek'in Çin ittihadını kurmak ve Japon ihtiri larını durdurup, yok etmek için ça- lışmakta olduğunu anlamakta çok geçikmediler, Sekizinci ordunun siyasi komiseri, kendisinin ve arkadaşlarmın Chiang Kai - Shek bakkındaki ilk intibala- Fınt göyle anlatmaktadır: “İlk za- menları onun hakikaten Japonlara AZI Sonu; Su; & Sü 1 BALIKLAR DA GÜLSELER GEREK... Süleyinan Peygamberin meşhur hi küyesini elbette bilirsiniz. Unuttunuz. sa diye hatırınıza getireyim. Süley- man, insanlara olduğu g'bi, yer yüzün deki canlı mablüklarm hepsine pep- gamber olduğundan, bir gün Tanrı- dan rica eder, peygamberi olduğu bü tün canlı mahlüklara bir öğün siya- fet vermek için müsaade ister, Tan- ru kendisine bu işe kudreti yetişmi- yeceğini ihtar ederse de, Süleyman) #rarı Üzerine rıza gösterir, Süleyman Peygamber yedi sene er- sak toplatır, Ziyafet için bir gin ka- rarlaştırılır. Canlı mablüklerın o hep- sine haberler saldırırlar... O günün sabahı, kocaman bir balık O kuyruğu denizin içinde kaldığı halde, başını İgelsin de etini yiyelim, di ziyafet erznkınm yığılmış bulandu-| ğu dağın tepesine uratır: — Bizi siymlete davet (etmişsiniz. yiyecekler merede? Diye sorar, Yedi yıldanberi topla” kadar erzakı bir lokmada karnına in- dirdikten sonra gülerek; — Ayol, der, bu kadarcık şey yal- mız beni doyuramas!, Diye tekrar denize dalar, kaybo - ter, İstanbul halkının sabırsızlıkla ABDÜLV Türkçe sözlü - 2... | Anadoludan kızıl karaman ÇENBERLİTAŞ Sinemasında Yarın matinelerden itibaren 1 - (Aşkın Gözyaşları) ve (Yaşasın Aşk'dan Sonra) Şarkın Ses Kralı en son şaheseri MESUT GÜNLER Mestedici bir Müzik, Herkesi Hayran edecek bir mevzu Meşru aşkı uğruna herşeyi feda eden bir gencin hayat Romanı, Başkalarının saadetine engel olan bir kadının tarihçei hayatı Bu senenin en büyük Muzikal filmi Varmki gazetelerde büyüksürprizimizi bekleyiniz Jtanbulaki mek teplerde oku- yan Balikesirli genç- ler, elele vererek bir yurt kurmuşlar. Bu- rada yatıp kalkıyor ve yiyip içiyorlar. Yetmiş genci barındıran ve doyuran bu yurdun senelik bütçesi, dayaması ve döşemesi kadar mütevazi, Senede on bin lirayı geçmiyor, On bin ira ile 70 genci bir yıl doyurmak, isit- mak ve icabında ilâç, doktor parası da vererek tedavi etmek -bilhassa Yi- yecek ve yakacak fiyatlarının bu ka- dar yüksek olduğu bir devirde. hiç de küçük görülmiyecek bir başarıdır Gençler bana bu başarının sirrtm anlattılar — Elimiz, kolumuz ve kafamız çe- ir vaziyetteyken başkalarından geçinecek para ve yardım aramakinn- sa, az olan gelirlerimizi birleştir. wek masrafımız azaltmayı düşündük. Bu yurdu böyle kurduk, Bedavacılığı gençlik gururumuzla o tebii edemedik, Az da olsa çorbada turumuzun bulun- masını istedik ve böylece birleşerek gölaştek. rX** alıkesirliler, yurtlarını bundan bep sene evvel 150 Ura gibi pek küçük bir bütçe ile ve üç kişilik 0- k kurmuşlar. İlk önce aralarında ir cemiyet yapmışlar, İki odalı bir kiralamışlar, bir odasını cemiyetin idare odas olarak ayırmışlar, diçer odaya da üç karyola yerleştirmişler ve üç talebe aylık gelirlerini birbir- lerine ekleyince bütün bir tahsil yılı gül gibi geşinip gitmişler, Bu teşebbüs ikinci sene biraz daha genişlemiş ve dokuz / kişilik olmuş. Bütçe bin biraya çıkım, ncü sene kadro 27 talebeye çıkarılmış, ba ara- da da yurt alika uyandırmış. Ba O vakittenberi meşhur sözdür; İn- san oğlu balıkları doyuramaz, fakat|ç., balıklar insan oğlunu doyurarlar... Deniz kıyılarında, hattâ büyük sr- makların kıyılarında oturan insanların hepsi balıkla karıların o doyurmayı bilirler, Bazıları, işlerinde kullandık- lacı hayvanlafına bile balık yedirir- ler... Atlarm, sığırların ot bulama - dıkları vakit et Yiyerek yaşayabile- ceklerini büyük âlim, Klod Ber- nar'dan önce deniş kıyılarda oru- ran insanlar öğrenmişlerdi. Onlar tarlalarını da balıklardan gübre ya- parak dökerler Yalniz biz. denizin ortasında gibi yaşayan, İstanbullular balrk yemesini bilmeyiz. Deniz kıyısmda oturur ve koyunu bek'a- tiz. Denizden kendi ne gibi çıkan palamut balıklarını satılamaz diye gerisin geri denize dökeriz, kuru fasulyenin fiyatı o yükseldi, pirincin pabas: arttı, ekmeğin taymı azaldı, diye tasa çekeriz. Denizin ortasında gibi oturan bir İstanbulluların o yiyecek (darlığından tana çekmemize balıklar da göl gerektir. beklediği en BÜYÜK HAFTA EHAB'ın ŞEHİRDEN RÖPORTAJLAR Mütevazi Bir Müessese "Balıkesirliler Yurdu Yurd nasıl kuruldu? — Güzel başarının sırrı nedir? — Dar bütçe ile yapılan ve yapılacak işler Yazan — SAİD KESLER kesir o vilâyeti Ode gençlerin teşebbüsün ne yardıma başlar miş, İlk sene bin, ba sene de 2000 | ra vererek yardım yapmış, Gençler de bugünkü binalarını kiralamışlar, Vilâyetin kendilerine 0- lan yardımını da 10 yoksul hemşeri İerini mecceni olarak kabul etmek su- retiyle ödemekten geri kalmamışlar. Şimdi yurtta 70 talebe var, Gün- lardan 32 talebe her &y yirmişer bi- ru, 8 telebe on beşer lira, 12 W onar İlya, 6 talebe beger lira ay! veriyorlar, on talebe de meccani oli rak bulunuyor. #4 ar bütçeleri, çocukları şatafatlı 0.2.912 OYA NO R YAPRAK Bir Hapazanlık Bahsi Yazan: ULUNAY wvelii erki kavalde göre “galat, olan yazı, başlığını tahlil €- deyim, Bizde “harızın,, çek yiyen &- dama derler, Fcenklerâz boğazıma düş kün olanları üçe ayırırlar: “Ağının tadını bilen", "çok yiyen”, “obur”, Bizde böyle smıf sınıf ayrılmaz, hep- #ine birden hapazan der geçeriz, Ha paranın &sli ekmek manasına gelen “bubz,, dur, "Habbaz” ekmekçidir. “habbazan" ekmekçiler demekür. En kuvvetli gıda, yemeğe alem olmüş ve bu suretle | hapazanlık da boğazmun düşkünlere sıfat olmuştar, Çapkınlar arasında “hapayı kaydın mı?,tâbiri de buradan gelir, Fikramın başlığını dil bakımdan tahlil ettikten sonra bötün (yemek meraklılarını — ügilendirecek mevzua geçiyorum: Geçenlerde bir yerde bir yemek kitabı gördüm. Meraklı bir zat dünyanın her tarafımdan birçok kitap» lar getirterek âdeta yemek İçin bir “ansiklopedi, Yazmak İstemiş, Bunun için yazdığı eseri o muhtelif ciltlere taksim ederek ve büyük büyük maşraf- döşemeden © mahrum burakbış, O kadır ki yemek masalarını deği Muşamba, Amerikan bezi ile örtmeye bile imkân bulamamışlar. Tahta ye- mek masasmın başına (Oturduğumuz saman ikram edilen yemeklerin cok- İağu nazarı dikkatimi celbetti; — Bizim masaya, dedim, yemekler ütimaslı geliyor olmak, Bn kadar çok yemek yenir mi? — Diğer manalar da öyle efendim, cevabını verdiler, Talebe çok yemek yer, Hakikaten öyleydi, Ben ikram edi- len yemeğin bepsini yiyemedim, fakat talebe arkadaşlar, hepsini bakladılar, Sofra başmıda konuşuyoruz: — Sabahları sırasına göre çay, süt, peynir, reçel, zeytin ve tereyağından ibaret üç çeşitli bir kahvaltr, öğle ve akşam zamanları dı yine üç kaman eksik olmamak üzere yemek yeriz, Doyarız. Doymazsak (tekrar İsteriz, Üç aşçımız, iki orta hizmetçimiz, bir idare memurumuz var, Biz de ken.) di. dilerine yardım etmekten geri kalma» yz, Zaten ilk samanlar yurtta kendimiz hizmet ederdik. Kadro büyüdükçe müs tahdem sayısını yükseltmek İcap etti oturma odamız, bir mütalea salonumuz, bir İdare odamız, bir virimiz var, Yatak odalarımızdan bi ka heryer ısıtılır. Yalnız yatak odala- rrmıza ateş girmez, Her arkadaş -Sulı ve Cumartesi ge- celeri müstesrn. süt 20,30 da yurda gelmeye mecburdur, Aksi takdirde i- şam yemeği 18,90 dan 20,0 a kadar- dır. Bu müddet garfında yemeğini ye miyen arkadaş yemek bulamaz, Revirimizi eşantiyon ilâçlarla :da- re ediyoruz. Doktorlarımız vaktiyle yartta bulunmuş, mezun arkadaşi mizdir, Bizden para almazlar, Has- ta bakıcılarımız da tıp son sınıfta buluran arkadaşlarımızdır. ** gre! seriyoruz. Pek mütevazi döşenmiş o Kütüphaneleri pek fakir. — Rektör, üniversite maşriyatından 148 kitap iye Arkadaşlar da bir kaç kitap verdiler, Kütüphanemi- #i böylece kurduk. Paramız yetmiyor, kitap alamıyoruz. Kitapçılar satılma. yan kitaplarından, o Halkevleri, Parti ve belediyeler kendi neşriyatından #6 kitap verseler pek memnun kala- sağız, diyorlar, Dayamasız, döşemesiz odalarını gös terirken: — Filvaki dıyamamız, döşememiz, biraz fakir amx, ilerde bunları da düzelteceğiz. Bir örnek komedinleri- miz, bir örnek ( battaniyelerimir, ve bir örmek karyolalarımız olacak, Şim- dilik ancak yirmi beş tanesini Bi? örnek yapabildik, diyorlar. K** turma odasının bir köşesinde bir sandik o portakal gördük. Yanındu da bir kaç kuruş para vardı İZ Sonu; Sa: & S0: 2 Arapça şarkılı Amerikalı kadının güzelliği ve LANA TURNER Tarafından filmi bu perşembe Milyonerlerin ihtişamlı hayatı... Zarif kadınların çılgmiğu Güzel olmak ve sevilmek için bir kadının yapabileceği. İşte Böyle Güzel ve Hareketli Bir Mevzuda Olan ve İle Hollywood'un En Güzel Kadınları SARAY Sinemasında Mtihar eden büyük bir film. LEW AYRES Yaratılan akşamından itibaren ÖLDÜREN "OPERET" ve "BELAMİ" den Sonra VİLLY FORST'un 3 üncü ŞAHESERİ cildini bastırmış, Bu zamandu böyle bir teşebbüse, fedakârlik denilir. Fa- kat müellii bunun muksddemesinde: * . kötü bir şey yapmak elimden gelmediği için... diye pek güzel sm latıyor; eserin, "retuş” a, tekrar göğ- den geçirilmeye ihtiyacı vardır, Çün- kü Uisan, ve tercüme bakımından biras kusurludur, Meseli mukaddcmede şöyle cümle- lere tesadüf ettim: “İçilen ber gey içki olduğu gibi, yenen her şey de şüphetiz yemektir. Ondan kimsenin şüphe etmiye hakki yoktur, Sonra: “Fakat bundan maksat gelişi güsel mide doldurmak veya «- Iman şeyleri "madde -i. göita” haline getirmek değil, uzviyeti mahtaç oldu- ğu maddelerle karşılaştırmaktır., Bir yemek kitabı için bu “hazım cis hazı,, tafsilâtın biraz lüzumsuz gör“ düm, Bunlar pek güzel hazfedilebilir. Yemek tariflerinden bir kaç ümmü ne alıyorum: “Arlet” in Kaprisi - bir (gato) ta- bağına /maron giase) parçalariyle ka- tişık vanilyalı o dondurma koydaktan sonra kahve kokulu krem şantiyyi ile kenar geçiriniz. Veronik bombus — Fıtsrk dondur. masiyle gömlek içine ufak zar gidi doğranarak konyakta yatmış portakal kabuğu şekerlemesiyle karışık çiko- latalı bomba patı. Gramaluat'lar — Serbe'ler gibi yex mek ortasında alınan granite kabilin- den bir şeydir. Serinlenmek için sü- varelerde verilir. Böyle mühim bir eseri meydanı ge rmek | fedakârlığında bulunan zatın yemek tariflerini (Odaba anlaşılması kolay bir şekilde yazması lâztm ge - | tirdi. Zira itraf edeyim ki ben öz di- lim olan Türkçe kadar frenkçeyi de bildiğim halde bu tariflerden hiç bir şey anlamadım. Bu şartlar içinde evvelâ yemeğin tarifini, sonra da tarifin tarifini öğ- Tenmek lâzmm geliyor ki, banu biras müşkül görüyoruz! —————— — OLUM — öm Kaien rim midi all aa Gree yk ra lame! ge rik ii SM sinemasında: HANS MOSER THEO LİNGEN T SENE BEDBAHT filminde seyircileri Kahkaha Tufanına Boğmaktadır. senenin en şen filmi... RESİMLER — MADELEİNE CAROLL maun, Douglas Fairbanks gibi 3 büyük Yıldız'ın büyük muvaffakıyetle yarattıkları ASRİ GÜZELLERİİKARA YILDIZLAR Bu Perşenbe son matinesine kadar İLALE Sinemasında Rear Devam edecektir Jr Tullio Carminati ları gözüne alarak kitabın bir kaç