11 Şubat 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

11 Şubat 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TELEFON; 24310, 24318, 243)* YEDİNCİ YIL — No; 2327 NBUL: Ankara esddedi Ne, 102 RAF; TAN, ISTANBUL S5 KURUŞ GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ İDEAL BÜRO Yazan: İktisat Doktoru GASSON Diyor ki, “Az masrafla iyi iş yapmak para kazanmak istiyorsanız “İDEAL BÜRO,, yu okuyunuz. Satış Yeri: TAN İstanbul FİYATI 50 Er. İÇİNHAZIRLIK lm pr İ Karadeniz Ti Tütün Piyasası 19 Şubatta, Marmara Piyasası da 25 Şubatta Açılacak a in ŞA SY aa SUALLİ CEVAPLI BİR KONUŞMA M. Zekeriya SERTEL ün görüştüğüm bir yaban- cı gazete muhabiri soru - Yordu: — İlkbaharda harbin bu ta- Taflara yayılmasını bekliyor mu- Sunuz? — Hayir, dedim. Beklemiyor VE zannelmiyoruz. Bu harp sür- Prizlerle dolu olduğu için her ne kadar kati bir şey söylemek doğru değilse de, hâdiselerin Mmaântıkı ve seyri harbin ilkba - hâra Türkiye istikametinde ak - miyacağını gösteriyor. Hitler ilkbaharda şark cephe - sinde yarım kalan taarruzuna de- Vum edeceğini bildirmişti. Şimdi Almanya var kuvvetiyle bu ta - aruz için hazırlanmakla meşgul- dür. Değil yalnız Avrupadaki son Yedek kuvvetlerini, fakat hattâ, Şindiye kadar kendilerine ehem- Miyet vermediği ve kuvvetlerine Büvenmediği küçük müttefikla - Tinden bile aldığı ve alacağı as“ kerleri şark cephesine günder - Miye mecburudr. Sovyet harbi Al Manya ve bilhassa Hitler için bir ölüm kalım harbidir. Bir izzeti nefis davasıdır. Ayni zamanda demokrasilerin İngiliz adalarına Yığdıkları kuvvetleri Avrupa sa- İillerine çıkarmaları ihtimaline karşı garp cephesinde de bir mik tar kuvvet bulundurmıya mecbur olacaktır, Adeta iki cephede bir- den meşgul olmak zorunda kala- cak olan ve zaten şimdiye kadar Türkiye ile dostluk münasebetle- Tini idamede titizlik gösteren Al Mmanyanm Türkiye üzerinden ye- Ai bir cephe açarak tehlikeli bir Maceraya girmek istiyeceğini zan etmek pek akla yakın görünmü Yor, bununla beraber Türkiye bir Sürpriz karşısında kalmamak için tâ harbin başlangıcındanberi al - dığı tedbirlerine devam etmekte- dir. Bizi hiçbir hâdise ani olarak Yakalamıyacaktır. 4k $ — Peki amma, Bulgaristan - daki askeri hazırlığı nasıl İzah e- diyorsunuz? Bulgaristan el altın- dan seferberliğini tamamlamakla meşguldür. Sobranya durmadan Harbi, bütçesinin o tahsisatmı arttırıyor. Yollarda ve tayyare meydanlarında yüz binlerce ki hin çalıştağı bildiriliyor. Konişu- Buzda görülen bu hümmal: faali- yetin sebebi nedir? G — Bulgaristan Balkanlarda, AT —.. Sonu; Saz 3; Sü: 6 Mareşal Mannerheim ŞİMALDE Finler 1 Rus Tümenini İmha Etiler Harkof Çevresinde Rus. İlerleyişi Devam Etmektedir Berlin, 10 (A.A) Alman tebliği: Doğu cephesinde düşman anudane muharebeler. beticesin - de yeniden ağır ve kanlı kayıpla ra uğramıştır. Kuvvetlerimiz ta- ketleri mevzii müvaffakıyetlerle reticelenmiştir. Düşmanın on altı tankı tahrip olunmuştar A Sonu; Sa: 27 | (| ASKERİ VAZİYET , VAZİYET ) | Avrupası Singapur Sonra Uzak Şarkta İngiliz Müdafaası İbüs edip , ———a l ; İdün burada kendisine sorulan bir f Yazan: M. Şevki YAZMAN suale cevap olarak demiştir ki: FR. HİNDİ TAİLANO ok Siam Ticaret Vekâleti Piyasayı Tanzim İçin Lüzumlu Tedbirleri Alıyor Ankara, 10 (A.A) — Ticaret Vekâletinden bildirilmiştir. Bir müddet evvel vekâletimiz tarafından yapılan tebliğde Mar- mara ve Karadeniz tütün rekolte lerinin en müsait şartlar içinde satışını temin edecek bütün im - kânların mevcudiyetine işaret e - dilmiş ve alınmakta olan hazırlık tedbirlerinin yakında tamamlana rak piyasanın açılış gününün ilân edileceği bildirilmişti. Bu yolda yapılan muhtelif şe- kildeki hazırlıklar tamamlanarak Marmara tütün piyasasının 19 şu bat perşembe günü, Karadeniz tü tün piyasasmın ise 25 şubat çar - şamba günü açılmalarına karar verilmiştir. Müslahsilin malına değer fiyat ları temin edebilmesi için piyasa eki şekilde tanzim edilecek - Bu fiyatlardan faydilanabil - mek Üzere müsteksllere, piyasa açılmadan önce malların elden çıkarmaları bir kere daha hatırla tılmast faydalı görülmüştü Başvekilimiz Dün Hava Kurumunu Ziyaret Etti Ankara, 10 (TAN) — Başvekil Dr. Refik Saydam bugün, Cümhu riyet Merkez Bankesiyle Zireat ve İş Bankaları umum müdürleri Bi Başvekâlette kabul ederek ken dileriyle bir saat kadar görüş - müştür. Başvekil, öğleden sonra Türk Hava Kurumunu ziyaret et miş ve Kurumun çalışmaları hak kında izahat almıştır. Singapur Düştükten Japonlar Singapur adisma çıktılar, sahil müdafaasını geçerek adanın İçe rişine girdiler. Ancak 20 - 28 hin tah min edilen ada müdefilerinin üstün Japon kuvvetleri karşısında müdafaa - ları artık gün ve hattâ saat meselesi- dir, Singaparun stratejik olursa olsun buranın düş zak Şarktaki İngiliz mi vam etmiyeci nlaşılamaz, Bilâkis İngilizlerin sonuna kadar ve bulduk“ ları bütün kuvvetlerle devam edecek- leri bu müdafaanm bundan © sonraki seyrini araştırmak da Haritaya bakılınca: Pasifi busu ile Hint Okyanusunu birbirinden ayıran Malezya yarım ndasiyle bu- dun devamı olan Somatra, Cava hat- tâ biraz daha garbe giderek Avust salya adaları âdeta bir duvar halinde birbirini takip ederek şarka doğru w- sanırlar, Bir yarı Birmanya," diğer yanı Avustralya ölün bu davar or- tasında, şimdilik, Singapurden Bir gedik açılmıştır. ve Japonlar bu ge” dikten Hint Okyanusuna çıkmışlar. dır. Fakat gediğin iki yanı bütüm du- var boyunca İngilizlerin elinde bulun. iSingapurda i Japonlar Garnizonun İmahfilerde öğrenildiğine çok mühinidir. | Okya-| manyadı Mulmein şehrine kadar Biz Yİ Gay eğ 21 Meydan | Muharebesi İngilizler, Şiddetli Tazyik Altında Yeni Hatlara Çekiliyor Teslimini İstedi Celebes Adasına da Yeni Japon Kıfaatı|: Çıkarıldı, Birmanyada Martaban İşgal Edildi Sinğapur, 10 (A.A)-- “Resmi tebliğ,, Japan baskısının artması üzerine ve düşman topçusunun ; tadır, if ateşi neticesinde İngiliz kuv| Bae ni bir ricat hareketi yap mıya mecbur olmuşlardır. | Düşman dün gece adaya yeni -| den asker çıkarmıya * muvaffak olmuştur. Bankası Mahsulü e Tondra, 10 (A.A.) — Londra - mn salâhiyetli o mahfillerinden bildirildiğine göre, Japonlar pek im” Sör; Sa: 2 Sü: 3 Kay Şek Yeni Delhi de | Hind Ricâli İle Görüşüyor Gnl. Franco Portekiz € mhurreisi İle Yakında Buluşuyor Birmanya ve Hindista- nın Müdafaasına .JÂit Kararlar Alınacak gi heri yi a — Çe ri Çan, Ni gerilir A ökk ile ve başkumandanla Çine ve Hindistana ait müşterek menfa - ate dayanan. işleri Mek Çang-Küy-Şek şerefine yapılan bir kabul resminde Hindistan Siyasi | Xi: göre, devlet şefi general Franco, refa- katinde İspanya Hericiye Nazırı M. Serrano Sünner olduğu halde çarşamba günü Sevil'e gidecek - tir, İspanyol devlet adamlarınm burada Portekiz Cümhurreisi ge- beral Carmona ile Portekiz Baş - vekili M. Salazarm karşılıyacakla rı söylenmektedi Harp Sonu Madrit, 10 ALA) “Tekbaşlarıma ,800,000,000 ya- ni bütün dünya nüfusunun üçteş birine sahip iki hüyük milletin muharebedeki ortaklığını bu bu- luşma kesin olarak tesbit etmiş » tir. Bu'öyle bir buluşmadır ki düşmanlarımız için hiç te fâliha- yır değildir. Ve-bununböyle ol- duğunu yakında başlarma gele - cek feldiketle anlıyacaklardır.,, Sonu; Sa: 2; Sik $ Normandi'de Yangın Çıktı Yana Yatan Geminin Kurtarılması İçin Uğraşılıyor Nevyork, 10 (A.A.) — Hudson nehrinde rıhtıma bağlı duran es- ki Fransız yolcu gemisi Norma- die'de bir yangın çıkmış ve yarım saatten daha az bir zaman zarfın da büyük güverte boyüncü yayıl. muştır. Sonra üstigüverte baştan başa ateş almış ve koyu duman bulutları civara yayılmıştır. De- niz yangın söndürme gemileri, polis motörleri, seyyar hastane - ler ve daha başka servisler'der - hal' kaza mahalline seğirtinişler- dör Senui'Sar2; Sur 5 Cripps'e Göre Rusya, İngiltere ve Amerika Aralarında Anlaşmalı Bristol, 10 (A.A) — İngiltere- nin sabık Moskovâ büyük elçisi Sir Statford Crips, Rusyanm Av- rupayı Bölşevikleştirmiye teseb - etmiyeceği hakkında “Sovyet hükümetinin Avrupa- da diğer hükümetlerin işlerine ka rışmayı katiyen istemediğinden tamamile eminim. Komünistlikte birçok hayran kalınacak şeyler vardır. Ayni zamanda İnsanım ker A Sonu; Sa: 4; s2 Çiftçiye İcabında İnsan Kuvveti de Temin Edilecek - Ziraat! Ankarsi, 10 (FAN) — Hükümet, zi İ li iki misline çıkarmak üzere bir mış ve bu plânın tatbikine geçilmiştir. vazifeler verildiği gibi, memle wlünü ve bilhassa yazlık ekimi ara çıkârmak için çiftçiye kredi, makine ve hattâ insan kuvveti $ maksadiyle de harekete geçilmiş bulunmak - RR ee Mri. Çang iğ © Ar Say Sa se Normandi Fransız transatlantiği Nevyork limanında nakil ve besleme masraflarının |canlı olarak ki Tohumluk için Hükümet,260000 ---Lira Kik : 4 Yerinde Teslim Almayı Düşünüyor Hükümet, tohumluk temini için çiftçiye 2.600,000 liralık bir kredi açmaktadır. Ayrıca eski borelar nazara alınmadan yeni krediler de verilecektir. Milli bankalar ziraat seferberli- ğini kolaylaştırmak için mümkün olan her şe- di istihsan lin hazırla İdari Âze- tohumluk, temini | Ziraniı Bankası, önümüzdeki mahsul devre- İ sinde köylüden mahsulünü mahallinde almak İ imkânlerini aramaktadır. 477” Sonu: svı in Mareşak Çan —Kay - Şek-ve beraberinde bulunan -seveesi ET NARHI DEĞİSTİ Kral Nülbi söz alarik demiştir! Yeni Zamlarla Birlikte Karaman 95, Dağlıç Ve Kıvırcık 100 Kuruştan Satılacak, Bu ! Fiyatlar Bugünden İtibaren Tatbik Ediliyor Fiyat. mürakabe komisyonu, Misyon narhı yükselimiye karar dün geç vakit fevkalâde bir top-| vermiştir . İantı yaparak celep ve toptancı) Bugünden itibaren karman ko asapları dinlemiş; bu «rada istih | yunu canlı olarak kilosu 46 kuruş $al ve istihlik mmtakalarından|tan, kesilmişolarak toptan 85 ve gelen malümat da tetkik edilmiş-| perakende 95 kuruştan satılacak- tir. Koyun fiyatları ile birlikte/tır. Dağlıç ve kıvırcık koyunları da yükseldiği anlaşıldığı için ko-! ggeieiiyenin bütçe açığını kapatmak için, mezbaha resminden başkaca, bulmak 20 runda kaldığı geliri - dünkü başmakalemizde de- nildiği gibi - halk tabakalarının sırtma yükle- mekten çekinmelidir. Bu, şu demektir! Yeni fe- sımleri servete, lükse ve süse koyunuz! Pek doğ ru: Bütçe açığım, zaten kendi bütçeleri dipsiz kile, boş anbar olanlara doldurtmak' yerinde bir iş sayılimaz Benim hatırıma, ilk önce, büyük mağazaların vitrinleri, tabelâları ve ışıklı ilânlart geldi. Bunların harcını kiyasıya arttırabiliriz. Evet, bilirim, vitrin güzel şeydir, şehirleri gerçekten süsler; seyri eğlencedir. keyif- tir... Fakat madalyanın bir de ters tarafı vardır: Durup dururken insanın başına lüzumsuz masraf da açar, Hele böyle zamanlarda, iradesi zayıf olanlara ipin ucunu da kaçırır. Göz görmeyince gönül katlanır, derler. Görünce katlanımıyor; katlansa da fazla sızıyor! ve pek ferah olmıyan hayatımıza ayrı bir zebir daha kas tiyor. Vitrin harcı yükseltilirse, hiç olmazsa bir teselli yolu bulu Yuz: Yaptığı küçük zülmün dükkân sahibine ucuza mal olmüde ğini düşünmek suretiyle İçkili ve çalgılı kahveler ise acımak için sebep vok; Kâğıt oyupları ile parladığını pek iyi bildiğimiz klüpleri de - hatira, gönüle bakmadan - vergiliyebilirsek, vicdan azabı dutmiyacağ miz şüphesizdir. Kuyumcu dükkânlarından da belediye res arttırmalıdır; Sandal Bedesteninde satilan mücevher ve givme' eşya harçlarını da... Kürkçüleri. antikacıları da unulmayınız, Kı #acası, belediye, az gelirlilere zarar verecek şekilde kendi geliri ni arttırmak sevdasına kapılmömalıdır. Yel kayadan me alır? Kelden köseye yardım ii olur? Kelin merhemi olsa'kendi bağına çalar! Şehir Meclisinin bütçe açığını doldurmak vazifesi de kese- si dolgunlara düşer. * Öltekilerden he alacaksın? Tut Kelin pers çeminden! Keşki yeni bir kanunla yol parasmu da her adamın üzerinden almak usulü konsa... Delik deşik, yırtık prtık, geliri sekiz İ yerinden yamalı kunduralarını sürüyerek kaldırım. çiğnemekle halis Fransız 'köselesi ve Alman. derisi, gıtır gicir iskarpinierine basarak asfalt üzerinden kaymak arasında bir (ark gözetmek, herhalde iktısat bilgisi, insaf, mantık bakımmdan daha doğru ve çok dürüst bir iş olur. Belediye vergilerinde de ana yol şu öl- maldır: Vur abalıya değil; vur samur kürklüye!